{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.733 visninger | Oprettet:

lad nu for pokker vær med at fodre andres KATTE! {{forumTopicSubject}}

Min kat Molly har været væk siden før jul! og jeg troede virkelig hun var død. hun har aldrig være væk så længe før!

men igår, stak min søsters pony af, ned til en gård ikke så langt fra os.. og de spurgte tilfældigvis, om min søster kendte nogen der manglede en langhåret tortie kat med hvide poter.. og JA! det er vores længe savnede Molly..

de har fodret hende med "splat mad", og taget hende ind i huset til deres inde katte... også selvom hun er øretattooveret..
men de har desvære ikke holdt hendes pels, så nu skal hun til dyrlægen og barberes... og hun er blevet (læs meget) overvægtig...

så vil folk for guds skyld ikke lade vær med bare at tage en tilfældig kat med sig! der er måske nogen der elsker den, ligeså højt som vi elsker vores Molly..
man bliver jo syg af bekymring når éns små dyr forsvinder...

øv for en katte bøvs..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lad nu for pokker vær med at fodre andres KATTE!
  • #1   20. feb 2013 Her er hun i min søster seng. Lige kommet hjem..

profilbillede
  • #2   20. feb 2013 Tja, det er vel risikoen når man har udekatte der ikke går i en indhegning..

• #3   20. feb 2013 Jeg kan godt forstå, at I har været bekymrede. Men husk at en kat skal holdes inde på ens egen matrikel - fuldstændig ligesom en hund.

• #4   20. feb 2013 det er fuldstændig rigtig. men så kan man idet mindste melde det til politiet, så katten kan komme hjem igen...

• #5   20. feb 2013 Jeg ved at man kan efterlyse sin kate på katte-registret med nummeret på øretatoveringen.. Kan man også fremlyse derinde?

• #6   20. feb 2013 Måske skulle folk bare lære at holde deres katte indenfor og lufte dem i snor som loven siger at man skal! Det var så en bøvs fra mig!

• #7   20. feb 2013 Helt enig med jer andre. Hold katten hjemme eller løb den risiko der er ved at lade den løbe ude.

• #8   20. feb 2013 Jeg er meget enig med de andre.

Jeg fodre dog stadig tilløbne katte hvis de virker tynde, forhutlede, og "blevet væk" agtige. Sidst en kat kom til mig sad den og bræede foran hoveddøren i to timer som boede den hos mig. Fik den lokket om i haven hvor den fik en dåse makrel. Den havde heldigvis halsbånd med telefon nummer på, så jeg kunne efter noget tid komme i kontakt med ejer igen, som kom og hentede den. Den kun en stor killing og var sygeligt tynd og havde været væk i over en måned, og ejer troede den var død.
    Havde den ikke boet i mit badeværelse noget tid, og var blevet fodret er det usandsynligt at den havde overlevet. Men holdt man sin kat inde på sin matrikel var det slet ikke noget problem..

• #9   20. feb 2013 Jeg er temmelig sikker på at politiet ville grine af en, hvis man ringer og siger at man har fundet en kat i sin have smiley

• #13   20. feb 2013 Tvivler meget på at der er nogen steder der bare tager imod
    Hvis man kommer og aflevere en kat man har fundet

• #15   20. feb 2013 Tak Søren, nu kan jeg ikke sove i nat!

• #16   20. feb 2013 Søren N. smiley

• #17   20. feb 2013 Falck tager faktisk imod katte hvis man finder dem, gjorde de i hvert fald da jeg ringede efter dem engang smiley

• #18   20. feb 2013 Falck henter kun dyr der er skadede eller hvis de gennem politiet er blevet bedt om at hente dem

• #19   20. feb 2013 Det må da være jordens grimmeste kat. Hvis jeg mødte den i have, så ville jeg skynde mig ind og lukke døren for næsen af den. Ligner noget fra en Steven King gyser

• #20   20. feb 2013 Man afleverer en tilløbende kat til næremeste dyrlæge, der så finder frem til ejeren hos katteregistret.
    Og korrekt at "verden ville være et bedre sted" hvis katte kunne finde ud af at blive på deres egen grund.
    Prøv lige at forklare katten det.
    Nu har jeg ikke selv kat (har haft)- og mine hunde vil dræbe enhver kat, der kom ind i vores have, og jeg bliver da også vældig meget irriteret på de katte der løber rundt i kvarteret og får mine hunde til at gå fuldstændig amok som frådende uopdragende uhyrer, på vores gåture (meget pineligt). Men at forvente at folk skal sætte et hegn, der er tre meter højt, rundt om hele deres grund, for at holde katten inde, er sgu nok for meget at forlange.
    Og så synes jeg nok heller ikke det er i orden at overfalde trådstarteren, som et glubsk kobbel vilde ulve. Måske I skulle spærre jer selv inde et par dage og prøve at træne jer selv i venlighed..................

• #21   20. feb 2013 Ditte - De kom da den da jeg ringede til dem og sagde jeg havde fundet en kat.

• #22   20. feb 2013 Bøvs Lea smiley

• #23   20. feb 2013 Og Søren: Den kat !!!! smiley

• #24   20. feb 2013 Den kat kommer til at hjemsøge mig i nat smiley

• #25   20. feb 2013 åh nej nej. i misforstår.. vi er skam slet slet ikke sure på dem der har passet hende! hun har haft det godt (måske lidt for godt ;))
    vi overvejede endda at lade dem beholde hende. men de kunne ikke holde pelsen.

det største problem er bare, at de gav sig til at fodre hende når hun kom forbi. og at de ikke fik tjekket hendes øremærke..

• #26   20. feb 2013 Det lyder mærkeligt
    Så kan de jo ikke lave andet

Vi havde fundet en hund og ringede til politiet som ikke ville gøre noget, ringede så til falck som netop sagde at de kun hentede skadede dyr ellers skulle vi få politiet til at få falck til at hente

Løse katte ser man jo 35 gange dagligt

• #28   20. feb 2013 Selvfølgelig er det MEGET for dårligt de ikke sørgede for at tjekke øremærket på katten, helt enig!

• #29   20. feb 2013 Man bør selvfølgelig prøve at finde ud af hvor katten bor, det er klart.
    Er ret sikker på man skal give en relativt stor sum penge(i forhold til det er en fremmed kat) for at aflvere den på internat.
    Havde dén kat jeg fandt ikke haft telefon nr ville jeg nok have haft svært ved at vide hvor jeg skulle henvende mig da den ikke var øretatoveret.

Må indrømme, at havde jeg ikke kunnet finde "lille rødes" familie ville jeg hellere fodre ham end at han skulle dø af sult smiley

• #31   20. feb 2013 Man bør under ingen omstændigheder fodre andres tilløbende dyr, medmindre man har en klar aftale med ejer om, at man skal/må.
    Naboerne burde naturligvis have tjekket øretatovering og afleveret katten på internat eller lign. Hvis det ikke var muligt, så bør man fremlyse katten diverse steder - herunder kan man jo hænge sedler op i den lokale Brugs eller lign.
    Når det så er sagt, så bør man ikke lade sin kat løbe frit. De skal holdes på egen matrikel. Noget rigtig mange katteejere desværre ser stort på.

• #32   20. feb 2013 Det er skønt at bo her, hvor naboskabets katte tilsammen udgør et værn mod gnavere af forskellig karakter.
    Her er de uundværlige - og de har deres baser må matriklerne, grænserne for territorium på markerne og overholder dem pænt.. altså set bort fra den lille håndfuld fertile hankatte, der velsagtens er vilde.

Havde vi ikke katte havde vi et rottehelvede... Så det er vi alle glade for - det er et fælles bidrag til området.

Nå men - nej, man skal ikke fodre andres katte. Men hvis andres katte går ind, hvor vores katte bliver fodret og spiser, så er det det. Det gør vi intet ved jvf. ovenstående.

Min mor fortalte i dag at hun havde taget en kat til sig, som en anden havde sat ud efter at have overtaget ansvaret for den efter ejeren døde. Katten var ti år og havde altid været indekat.
    Nu bor den hos min mor...

Det synes jeg er i orden...

Kattehold i byer synes jeg til gengæld er noget skidt - jeg har ikke den store glæde ved at forestille mig katte lukket inde i huse hele livet og heller ikke den store glæde ved at tænke på hvad katte bliver udsat for, når de lever ude i tætbebyggede områder.

Katte hører til på landet, hvor der er plads til dem. Men det er nok mit eget utopia at det er virkelighed i.

• #33   20. feb 2013 Jeg har en flok på 7 genudsætningskatte, som jeg dagligt fodrer og giver vand.
    Ville du forvente, at jeg skulle sidde udenfor og holde øje med, om andres fritløbende katte kom forbi og snuppede en bid med?

• #34   20. feb 2013 Drop piberiet og hold din kat på egen matrikel som du lovmæssigt også skal

• #35   20. feb 2013 holde katten på egen matrikel????????????
    jeg kunne også pakke dens kløer ind i vat og gaffatape så den ikke fanger uskyldige fugle, på den den anden side kunne disse fugle jo skide på mine vinduer så de burde jo blive skudt når de forlod skoven. vi går sgu i små sko nu om dage.. katte skal da løbe ude, der er da ikke noget mere sørgeligt end en indekat der bare sidder og stirer ud vinduet hele dagen

• #36   20. feb 2013 Min velvilje overfor nabolagets løse katte forsvandt, da vi havde 2 allergihunde, som begge slog forfærdeligt ud, når der lå katteefterladenskaber i vores have... Det har kostet os adskillige tusinde kroner, at nabolagets katte foretrækker vores løse jord...

Er det småligt af mig, når jeg bander de katte langt væk?

• #38   20. feb 2013 jeg har også en indkørsel, men har dog aldrig fundet kattelort der. mine katte er heller aldrig kommet hjem med hovedet siddende fast i en dåse. min 1,30m høje skraldespand har aldrig blevet væltet af de stakkels katte der rent faktisk har et liv som er en kat værdigt. det kan være jeg bare er ufatteligt heldig

• #39   20. feb 2013 Mange glemmer, at det faktisk lige så meget er hundens natur at strejfe, som det er kattens.

Før i tiden gjorde de det også her i DK, og de gør det jo stadig i andre lande, hvor resultatet nogle steder er blevet hjemløse flokke, der aflives på bestialsk vis.

• #40   20. feb 2013 så må jeg jo være forbryder og skal i fængsel. så lever jeg nok også længere og får færre rifter..

• #41   20. feb 2013 Kan godt være at udekatteliv er det mest værdige (det er jeg faktisk enig i)
    Men jeg kan ikke se hvorfor katteejere ikke skal overholde loven, bare fordi.....
    Og jeg har så også haft den kedelige oplevelse at link blev revet i øjet af en kat, i vores egen have knapt 1800 kr blev det, så nej jeg gider heller ikke andres dur på min grund

• #43   20. feb 2013 skyder i også hunde som pisser i hækken? ret skal jo være ret!

• #45   20. feb 2013 Løse hunde møder man alligevel ikke ret tit i forhold tll katte
    Og når man ser en løs hund, er det som regel er uheld, det er jo sjældent et uheld at katte render løst omkring

• #46   20. feb 2013 alfisten. vi bliver nok aldrig enige om det, i de 25 år jeg har haft kat har jeg mistet 2, i mine øjne er selvfølelig sørgeligt men sådan er det at leve et frit liv og det skal katte.
    m selv. der vil altid være bønder der synes det er stor humor at skyde katte, det lærer man at leve med

• #47   20. feb 2013 Altsaa mine katte ville vaere ulykkelige hvis de skulle holdes inde eller i indhegning. Dog bliver mine 2 jeg har tilbage (mistede en i sidste uge, da en psykopat besluttede at laegge gift ud til alle katte og hunde) primaert i haven. De er bange for andre mennesker, saa de gaar ikke ind i folks haver eller naermer sig aktivitet, og de er inde hver nat..
    Men nu er det ogsaa lidt noget andet her , da mentaliteten er noget andet, og herreloese katte er et kaempe problem.
    Men ja, jeg synes bestemt ikke katte skal holdes som indekatte. Saa maa de vaere palandet som CH siger.

• #48   20. feb 2013 50% chance, matematikken skal du nok lade andre om.....

• #51   20. feb 2013 Linda L: Jeg gaar ud fra den er til mig. Nu har jeg arbejdede meget med dyr paa gaden og forgiftning.
    Og jeg vil hellere have at dyr lever et fuldt og frit, omend et kortere liv, end at vaere spaerret inde 16 aar i bur eller holdt indenfor. Mine katte fanger mus, og holder mit hus fri for kakelakker. (Ja, de findes skam her og alle har dem paa et eller andet tidspunkt) Mine katte er foedt paa gaden og kom foerst ind i huset efter de var 3 maaneder (Jeg reddede dem fra at blive dumpet paa en strand)

• #53   20. feb 2013 det må være et farligt sted du bor alfist, har du en motorvej i baghaven?

• #54   20. feb 2013 Jeg pipper igen...

Skal jeg bare stiltiende acceptere, at mine hunde blev syge pga. nabolagets katte på min egen grund? Det var pissesynd for både hunde og pengepung...

• #55   20. feb 2013 Trine - ja det skal du da..... kattene SKAL være der.... dine hunde MÅ være der smiley

Prøv du engang at slippe før omtalre edderkopper fri.... de har vel også ret til et frit liv? smiley

• #56   20. feb 2013 Saa skulle jeg have traadhegn paa toppen ogsaa, da de smider det ind i haverne. Hvis de vil forgifte dine dyr, saa skal de nok arbejde for det. Saa skulle jeg slet ikke have reddet mine katte, for jeg ville ikke have raad til saadan en anordning. Saa skulle jeg have ladet dem blive dumpet paa en strand hvor de helt sikkert ville blive forgiftet paa et tidspunkt, ikke altid have mad, faaet killinger hver gang de var i loeb og skulle bo permanent udenfor.
    Ved at jeg tog dem ind, har de immervaek faaet deres vaccinationer, er blevet neutraliseret, sover i min seng, faar kvalitets mad, legetoej og massere af kaerlighed og kram.

• #57   20. feb 2013 Vi har fritgående katte:), vi har reelt 6 stk som er vores, alle kastrerede men ud over dem er her vel en 5-6 stykker ekstra til spisning hver dag:), kattene lever ude i stald, lade og fyrrum, de fodres to gange dagligt med vådfoder og har adgang til tørfoder hele tiden, vi mister gerne en kat i året, formodentlig til ræven, vi har aldrig fået en kat kørt ned men bor også en kilometer ned af en grusvej og nærmeste asfalt vej er en lille smal vej uden ret meget trafik
    Jeg tror vore katte har gode liv, og de udfylder en vigtig opgave med musefangst m.m

• #58   20. feb 2013 Vi har mistet en ud af 6 katte siden 2005. De lever godt herude på landet. Også selvom de lever frit. For vores katte måske netop derfor. Det er tilløbende katte. De har valgt os. Og vi passer på dem og sørger for at de ikke bliver flere og at de har det, de skal bruge.

• #59   20. feb 2013 Årh Natasja smiley :( smiley

• #60   20. feb 2013 Der findes også nuancer. Katte er nødvendige her. De udfører et vigtigt arbejde.

De lever et godt liv fordi vi prioriterer det.

Her har vi mistet flere hunde end katte i de år, vi har haft katte.

• #61   20. feb 2013 vi har mistet 4 katte til trafik i min levetid...

• #63   20. feb 2013 jeg elsker jo også ræve selvom det måske kan svine lidt, husk på at en kat jager mus og rotter som tidsfordriv, ræven skal leve af det. med andre ord har du langt færre mus og rotter på grund af den ræv. synes heller ikke det er rævens skyld at folk der holder høns bygger deres hønsegårde af tændstikker og ståltråd, det må da kunne lade sig at bygge et hegn som en lille ræv ikke kan komme igennem på en nat.

• #65   20. feb 2013 Så hold da for pokker katten på egen matrikel!

• #66   20. feb 2013 natasja du har ret, lad os alle mure os selv og vores dyr inde, så vi kan leve meget meget lange, meget sikre og meget kedelige liv hvor ingen dør eller får rifter eller uglet hår, det må være den eneste vej frem

• #67   20. feb 2013 1 uge gammel, hvad lavede den ude i naturen i den alder? taget i betragtning den stadig er stort set blind og knap nok kan gå. normalt kommer de da først ud af kassen efter 4-5 uger....

• #68   20. feb 2013 Åh Natasja han er lækker smiley

Men han må da være noget størrere nu smiley

• #69   20. feb 2013 Han lyder som en herlig kat smiley Med alt hvad dertil høre smiley Hehe

Dejligt han fik chancen for et godt liv hos dig.

• #70   21. feb 2013 Vi er på 3 kat nu. De 2 første blev 19 år og 11 år. De har altid været ude om dagen og inde om natten. Hvordan man skal holde en kat på matriklen, det er jo nærmest et fort man så skal bygge. Det vil da være et utroligt højt hegn, og så kommer der vist en grundejerforening og brokker sig. Jeg har indtryk af, at vores kat mest er i haven og så lidt hos naboerne, men da hun dagligt gå med hundeluftetur så får hun nok stillet sin appetit på udfordringer her. smiley

• #71   21. feb 2013 Jeg må også tilslutte mig CH og BATDOG - jeg bor også på landet, og herude er der virkelig mange gnavere af forskellig beskaffenhed, så jeg er glad for bondemandens katte, der også kommer på visit hos mig fra tid til anden. Herude ER der plads til dem, og jeg ville nødigt, at de IKKE var her. Jeg har også boet i parcelhuskvarter og dér syntes jeg virkelig, kattene var en pestilens uden lige. Men herude - her hører de til - og på fri pote smiley

• #73   21. feb 2013 "...der vil altid være bønder der synes det er stor humor at skyde katte, det lærer man at leve med"

lige som man lærer at leve med, at en killing får tapet kanonslag fast på kroppen, en kat kommer hjem med en bambuskæp jaget 15 cm op i endetarmen, en killing må aflives efter at være brugt som fodbold osv. osv.

I har lært at leve med det, jeg har ikke og kattene har slet ikke. De er døde af det.

• #74   21. feb 2013 ja det kunne ske, natteravn. min kat kunne også blive ramt af en astroide, eller en isbjørn kunne svømme herned fra svalbard og æde min kat. for mig lyder det ret usandsynligt at det lige skulle ske for nøjagtig min kat. men jeg er jo også både forbryder og psykopat. men i har nok ret, i fremtiden vil mIne katte blive spærret inde i et pengeskab bare for sikkerhedens skyld og min søn vil blive iført kyskhedsbælte, der findes jo pædofile derude. må hellere også pakke ham ind i 1m bobbelplast på grund af bil truslen, og så er nok også bedst at give ham sondemad da han kunne blive kvalt i et stykke kartoffel. OH MY FUCKING GOOOD!!!!!

• #76   21. feb 2013 der er da nogen, der forstår at blæse tingene ud af proportioner....

• #77   22. feb 2013 Og lad være med at sælge katte til udvekslingsstuderende. Jeg ved, at på det kollegiet jeg boede på tidligere - der er der mange som stadigvæk flytter fra deres katte - i sær udvekslingsstuderende. De tager dem til sig mens de er her, fodrer dem osv. Og så får de ellers lov til at rende rundt som det passer dem. Dengang jeg boede der, og i de få måneder jeg ikke havde hund, havde jeg tit besøg af katte der sprang ind af mit vindue. (Jeg boede i stuen). Måtte så pænt bære dem ud igen. Synes det er utroligt at folk bare kan være så ligeglade.

• #78   22. feb 2013 Det er nu ikke svært at hegne haven ind så katten ikke kan komme ud. Det kræver blot at at den øverste del har en 45graderes hældning ind mod haven, på ca. 30 cm.

Giver det nogen mening?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #79   22. feb 2013 Uanset hvad man mener så er loven jo at de skal holdes på egen grund.Så hvis man er ansvarlig er det jo det man gør.Længere er den ikke.Vil forståelsen være den samme hvis snakken går på dem der mener at hunden skal have lov til at løbe rundt som det passer den.Hvorfor er det anderledes.

Har selv lige samlet en død kat op og jeg elsker de fleste dyr så for mig var det ikke rart.Er det rimeligt.Der ud over kan folk kører sig selv ihjel hvis de prøver at undvige påkørelse.Der er for mig ingen undskyldninger for ikke at tage ansvar for sine dyr.

• #80   22. feb 2013 Er der egentlig nogle der kan linke til, hvor i loven det står at katte skal holdes på egen grund? smiley

• #81   22. feb 2013 Går katte under husdyr? Bare for at være sikker på jeg forstår det rigtigt smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#82   22. feb 2013 Batdog.Jeg bor selv på landet og har som sådan intet imod katte på min grund.Jeg har noget imod hvis min hund får revet øjet eller på anden måde bliver skadet af en kat.Jeg har noget imod hvis jeg ender i kørestol fordi at en kat løber ud foran min bil.

Ud over det har jeg noget imod at en kat skal ligge og lide efter den er kørt over.Kan forstå at du ikke mener at det er et problem,når folk som ikke har valgt det skal aflive dyr som lider.For mange er det en rigtig grim oplevelse.

• #83   22. feb 2013 Hov, så først dit andet link efter jeg havde sendt beskeden. Mange tak smiley

• #84   23. feb 2013 bliver din hund tit angrebet af katte? måske i skulle få dyrene i området hvor i bor undesøgt for rabies... ufatteligt som folk bekymrer sig om hypotetiske uheld som kunne ske. tror mange var bedre tjent med at få tøjdyr i stedet for, så kan man stille dem op på række og lave teaparty´s med dem og tage dem med til prinsessebryllypper. de ville aldrig strejfe og komme hjem med rifter eller angrebe hunde i en blodrus som den almindelige huskat jo er kendt for at gøre..

• #85   23. feb 2013 lene og jacob
    ja min hund er som sagt blevet revet i øjet af en kat i vores egen have sp hypotetisk er det ikke for mit vedkommende.
    og nej jeg var ikke bedre tjent med et tøjdyr fordi ANDRE ikke kan finde ud af at holde dyr efter loven

• #86   23. feb 2013 Nu er jeg så også én af dem der taler for, at katteejere holder deres katte på egen matrikel. Hvad er der galt i at have den forventning til en ejer af et husdyr? Vi skal alle rask væk acceptere, at andre måske ikke kan lide hunde. Det finder vi hundeejere meget naturligt. Men man skal ikke tage hensyn til dem, der ikke kan lide katte?

Nu bor jeg heldigvis i lejlighed, så risikoen for at nabolagets katte befinder sig på min altan er lig 0 smiley Men havde jeg en have/altan relativ jordhøjde, så ville jeg være meget ked af at have naboens kat på min altan/i min have. Akkurat ligesom jeg ville synes, at det var belastende, hvis det var naboens kanin, marsvin, hest, slange, kælegris osv.

Men hvad er det, der er så galt i at have den holdning, at anskaffer man sig et husdyr af enhver art, så er man forpligtet til, at den ikke er til gene for andre?

• #88   23. feb 2013 Jeg er allergisk overfor Kat. Jeg syndes IKKE det er rart at der kommer katte i min have og i mine havemøbler. Det syndes jeg ikke af helbreds grunde.
    Jeg kan ikke katte sikre min grund da jeg ikke kan lave hegn som peger UD hele vejen rundt.
    Havde det været ind var det noget andet det kan jeg sagtens, Desvære hjælper et indadvent hegn jo kun hvis katten var min og skulle blive her.

• #90   23. feb 2013 Isabelle - man irriteres over forskellige ting. Og jeg kan altså ikke se, hvorfor det er så illegalt at blive irriteret over, at andres husdyr render rundt i ens have?
    Hvis det var naboens hund ville ingen jo løfte et øjenbryn over, at naboen blev irriteret. Men når det er en kat, så er det anderledes? Hunde er husdyr, og man skal tage hensyn til dem, der ikke kan lide hunde. Katte er husdyr, men man skal ikke tage hensyn til dem, der ikke kan lide katte?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#91   23. feb 2013 Hvis jeg vil have kat på min grund så køber jeg selv en.Kan det virkelig være rigtig at folk med kat ikke kan forstå at andre ikke gider deres dyr.

Isabelle.Nu er der forskel på dyr i naturen og husdyr.Jeg er godt klar over at ikke alle kan lide hunde.Derfor opdrager jeg min hund til ikke at stå at gø,løbe hen til folk og hegner haven inde.Det af respekt for andre menneske.Det er den respekt mange med katte mangler.

Tror jeg vil til at lufte min hund i de haver der har katte til at løbe hos mig.Det må være lige for lige.Har de noget i mod det er det fordi at de går i for små sko.

• #93   23. feb 2013 Lene og Jacob - er ret sikker på, at vi er en del, der har knapt så hypotetiske eksempler med "frie" katte....

Jeg kan igen igen igen hive eksemplet med vores bil frem.... Vi har valgt at holde os lidt dyrere biler ja... det er vores prioritering...

Men kan du fortælle mig lige præcis HVOR det er fair, at jeg mistede en GOD slat penge, da jeg solgte min bil.... Den var fyldt med ridser på tag og kølerhjelm fra katte.... og jeg har IKKE kat....
    Hvorfor er det fair, at jeg mister de penge pga andres dyr?

Og du skal dælme ikke komme og fortælle mig, at du havde hostet op med differencen, hvis det havde været din kat.....

• #94   23. feb 2013 Isabelle - hvad havde du gjort, hvis det var din kat, der havde leget "kradsetræ" i lakken på vores bil?

• #98   23. feb 2013 Så er du dælme en af de få.....
    Jeg har billeder af den fine sort/hvide hankat, der ligger på taget af bilen... men har desværre ikke kunnet finde ud af, hvem den tilhørte.... men øremærket er den dog.....

• #99   23. feb 2013 Isabelle: Jeg er nogenlunde på din alder og ingen af mine katte har nogen sinde været ude katte. Jeg har haft kat hele livet indtil for små 7 år siden da jeg måtte give min sidste til en veninde grundet min allergi.
    Katte lever udemærket indedørs hvis man sørger for at tilgodese deres behov for at bevæge sig, en snor og en tur ud er også godt og katte kan altså godt lære at gå i snor. Har man have og kan lave et voiler eller sikre med hegn vil det naturligvis være godt, men det er afgjort ikke en nødvendighed for kattens trivsel at den fiser rundt hos naboerne.

• #100   23. feb 2013 Isabelle - det var ikke det jeg mente smiley

det var dette indlæg jeg hentydede til : ***bliver din hund tit angrebet af katte? måske i skulle få dyrene i området hvor i bor undesøgt for rabies... ufatteligt som folk bekymrer sig om hypotetiske uheld som kunne ske. tror mange var bedre tjent med at få tøjdyr i stedet for, så kan man stille dem op på række og lave teaparty´s med dem og tage dem med til prinsessebryllypper. de ville aldrig strejfe og komme hjem med rifter eller angrebe hunde i en blodrus som den almindelige huskat jo er kendt for at gøre..***

• #101   23. feb 2013 Isabelle

Hvorfor skulle en kat ikke kunne fange skadedyr i en indhegnet have? Ja, min have er kun 250 m2... Men en kat lægger sig jo på lur og lister sig ind på byttet. Så jeg vil da mene, at en kat ville fange noget? Mange parcelhusvillaer har da grunde på 7-800 m2 og der er så måske endnu bedre jagtmuligheder?

• #102   23. feb 2013 Det eneste der bliver jagtet i vores have er..... katte! smiley

• #103   23. feb 2013 Heh, min hund er på regelmæssig basis blevet angrebet af en huskat i vores egen baghave. Og Buddy er for meget vatnisse til at forsvare sig selv.

Der er tale om den ene af mine nabos 3-4 katte. Synderen hedder Monty og jeg har været pænt irriteret på ham, fordi jeg var bekymret for om Buddy skulle komme til skade. Han er blevet skudt med bazooka vandgevær med rækkevidde på op til 15 m og spande med vand. Og jeg vandt og var mest stædig for han er stoppet nu efter 1,5 års tid smiley

• #105   23. feb 2013 Ja Isabelle men nu er situationen jo en lidt anden i dag, Vi har et bedre sundheds væsen og vores madvare er bedre sikret mod bla rotter. Hunde tager også rotter for øvrigt men de må stadig ikke rende rundt i naboens have.

Selvom en fremmede kat skulle snige sig ind på din grund gør det jo nok heler ikke den store forskel for dig da du selv har kat.
    Men de 4 - 5 tam katte som fiser rundt i min lille have på ca. 40-50m2 (specielt om aften/natten) de gør altså en stor forskel for min allergi til sommer.
    De ville også gøre en forskel hvis jeg havde en dyr bil holdene, eller hvis bare en af dem var en psyko kat som den vi havde hvor jeg boede før.
    De kommer med garanti til at irritere mig grænseløst hvis mine ny anlagte bede bliver gennemrodet fordi de lige skal skide/tisse der.

• #107   23. feb 2013 Der er så mange flere allergikere i dag, fordi folk er så skide bakterieforskrækkede smiley

Men det er en helt anden debat smiley

• #108   23. feb 2013 Hvorfor jeg og andre har udviklet allergi er jo sådan set sagen uvedkommende.
    Faktum er at vi findes og en af de ting rigtigt mange er allergisk overfor er katte.

• #109   23. feb 2013 Er der egentligt ikke en lov om at man skal holde sine katte inde på egen matrikel? Eller hvordan er det den er den lov? Kan ikke lige helt huske det.

Må man godt skyde en kat hvis ejeren er informeret om at den er generende? Det må man jo med hunde. Tænker om det gælder det samme?

• #110   23. feb 2013 Jeg har dryppet hjortetaksolie omkring bilen, fordi min nabos kattelem er max 5 m fra min grund, hvor bilen holder.

Det har haft nul effekt... Måske virker det bare ikke på alle katte?

• #111   23. feb 2013 Har googlet hjortetakolie og kan intet finde om det. Nu er min have lang og smal, så det kommer til at koste med mindre det er så billigt man får det kastet i nakken. Hvor tit skal det gentages? Vil det have negativ effekt på mine egne hundes fornøjelse af haven?
    Jo jeg vil da gerne købe det da det ser ud til at blive nødvendigt nu kattenes ejer jo ikke gider påtage sig ansvaret for deres dyr selv.

• #112   23. feb 2013 Jeg har allergiker og har allergi overfor kat. Jeg er ikke bakterieforskrækket, det er noget jeg er født med - desværre.

• #113   23. feb 2013 Renee: Ja det er jeg sandsynligvis også. Jeg blev smurt ind i fed ildelugtende salve som spæd og lille barn fordi jeg havde "fiskehud". Dengang var man ikke så obs på allergi.

• #114   23. feb 2013 Calle's Moar

Hjortetaksolie kan købes i Matas. Tror jeg gav 80 kr for et glas.

Vær lige opmærksom på: DET STINKER!!! af rådne mågeæg eller noget lignende...

Brug meget lidt og ikke hvor du selv opholder dig! Tror godt det kan genere Calle også - hans lugtesans er jo betydeligt bedre end vores...

Nu holder min bil kun i forhaven og ikke i nærheden af vores terrasse, så det var ok at prøve. Det skal gentages ca. hver 3. uge. Nu hvor sommeren kommer med mindre regn etc. virker det måske bedre?

Men muligvis kommer det til at genere min nabo, da hendes terrasse er lige i nærheden af min bil.

• #116   23. feb 2013 Sarah: Ja så er den mulighed udelukket, jeg har en temmelig skarp lugtesans og kan ofte lugte ting længe før venner og familie kan. Derudover er min have kun omkring 3 meter bred de fleste steder, så det er HELT udelukket med noget som stinker for andre end katte.

• #118   23. feb 2013 Kun med vandgevær i hvert fald smiley

• #120   23. feb 2013 Calle's Moar

Hmm... bevægelsessensor på havesprinkler når man ikke selv er derude? Det er sikkert ikke et hit hos kattene og de lærer det vel på et tidspunkt?

• gerda s
    gerda s Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 28
    #121   23. feb 2013 hej
    lån en bog om hvordan man bygger en kattegård.

• #122   23. feb 2013 Fnis. sidder og tænker på at købe det der olie og så i nattens mørke sprøjte det ud rundt om katte ejernes haver.
    Hvis det virker så godt må det vel forhindre kattene forlader disse haver ik?

• #123   23. feb 2013 Isabelle

Så har jeg brugt for meget... Det stank flere uger efter...

Ekspedienten i Matas advarede mig, de havde fået knust 1 glas inde i butikken ved en fejl om sommeren. De var nær omkommet af stanken x) hun sagde, den fejl laver man kun 1 gang *GG*

• #125   23. feb 2013 Calle's

Eller de slår sig bare ned i din dunst-frie have i stedet! LOL

• #127   23. feb 2013 åh nej da smiley

• #129   23. feb 2013 Det undrer mig, at det er så sort/hvidt.

Nej, det er ikke alle indekatte, der er understimulerede. Derfor ville JEG ikke have indekatte alligvel.

Det er ikke alle udekatte, der går for lud og koldt vand, lider og generer omgivelserne.

Selvfølgelig skal man ikke have udekatte i et område, hvor man bor så tæt, at kattene krydser matrikler til daglig, og generer naboerne.

Det er altså ikke så firkantet.

Og jeg tør da slet ikke tænke på, hvor dyrt og omfattende det ville blive i et område som vores, hvor der er 3-500 meter mellem husene, at undvære katte.
    Der er en grund til, at landmændende kan trække kattehold fra i skat.

• #130   23. feb 2013 Calle's Moar

Her er den! *GG*

http://www.youtube.com/watch?v=eDqIcoUO9_A

• #131   23. feb 2013 CH: Jeg er i princippet enig med dig. Dog er jeg lidt ked af at kattene jo ikke kun tager mus og rotter.
    For folk som har langt til nærmeste naboer er det jo nok også begrænset hvor mange fremmede tam katte de har rendene i selve haven.

Men desvære er det jo sådan at folk i tæt bebyggelse også lader deres katte løbe frit.

• #132   23. feb 2013 CH

Føler mig ud ikke specielt sort/hvid smiley

Mine svigerforældre har inde/udekat og den stortrives og snupper skadedyrene, så de aldrig har nogen i fælderne mere smiley De bor ude på landet og nærmeste nabo er øhm 4-500 m væk. Der er veje, men de bor et pænt stykke op af en markvej, og de større veje er ikke voldsomt trafikerede. Sådan et sted der synes jeg, det er helt ok smiley

• #134   23. feb 2013 Sarah: Hvis kattene ikke er skræmt væk af mine hunde til sommer vil jeg da afgjort overveje den. Jeg kan vel bare slukke for den når hundene er ude.
    Og så er der jo også det smarte at blomsterne lige bliver vandet også hehe

• #135   23. feb 2013 Ja, man kan da bare slukke, når man selv går derude.

Man kan da også sætte en regnvandsopsamler op, hvis vandet skal være gratis smiley Og det bedste er, ingen mærkelige kemikalier eller andet smiley

• #136   23. feb 2013 Ser så lige TS har skrevet de har mistet 4 katte til trafik i hendes levetid.
    TS er 18 år. Det vil sige en gennemsnit levealder på ca 4,5år... og så har man intet lært?
    Undskyld mig men en kat kan bliver ca 20 år. Så en levealder på under 5 år er da under al kritik når det så nemt kan undgås de bliver kørt over.

• #139   23. feb 2013 det eneste reelle problem med frit løbende katte jeg har set i denne tråd er bilen der er blevet ridset, det må ske rimelig tit. sådan en varm kølerhjelm er jo ret lækker at ligge på hvis man er en kat. ellers synes jeg stort set alt andet bunder i småborgerlighed, hvad er det der er så ulideligt ved at naboens kat går igennem ens have? selvfølgelig er der en hund der blevet revet i øjet af en kat, men det sker vel en ud af 1000000 gange at hund og kat render ind i hinanden. der er nok også katte der er blevet spiddet med en bambuspind, men det er nok ligeledes ret sjældent det sker. lovligt eller ej, mine 2 katte kommer stadig ud og rende

• #140   23. feb 2013 Lene: Det kan jeg da godt se du har ret i.
    Naturligvis er det ikke et problem at nogle mennesker får vejrtræknings besvær, når de sætter sig i egne havemøbler i egen have, fordi naboens eller genboens kat lige skulle have sig en lur i møblerne.
    At klage over det er ren småborgerlighed.
    Og desuden står der i loven katte er undtaget for reglen om at husdyr skal holdes på egen grund....eller noget.
    >Ironi kan forekomme<

• #141   23. feb 2013 Tja - det er vel ca lige så ulideligt, som hvis det var naboens hund, der bare stille og fredeligt trissede igennem ens have...

• #142   23. feb 2013 ja det er også vildt småborgerligt ikke at synes det er fedt at smide knapt 1800 kr hos dyrlægen for andres valg af husdyr

• #143   23. feb 2013 noget der tilgengæld sker dagligt, er at mine hunde æder kattelort i vores have, det er bare KLAMT

• #144   24. feb 2013 Min sidste hund mistede vi som en direkte konsekvens af vores eget kattehold - og en kæmpe bunke uheld.

• #146   24. feb 2013 Allergisk - du misforstår mig :o)
    Jeg synes ikke, at hverken naboens hund eller naboens kat bør rende i andres have - hvilket jeg også klart giver udtryk for i tidligere indlæg.
    Jeg synes det er belastende, at have andres katte i ens have (bor i lejlighed nu men har altså boet i hus), men ofte mener katteelskere, at deres katte har mere ret til at passere andres have end en hund har. De fleste synes, at det er ulideligt, at naboens hund render på deres grund - men hvorfor må man så ikke synes, at det er absolut lige så ulideligt, når det er naboens kat?

• #148   24. feb 2013 Allergisk - helt okay - jeg burde nok også have angivet, at en vis portion sarkasme var brugt i indlægget smiley

• #150   24. feb 2013 Jeg har ikke læst alt og vender nok ikke tilbage til denne tråd (så folk må sende en besked hvis i vil have jeg læser kommentar på mit indlæg), men kommer alligevel med mit opstød: Katte skal holdes inde på egen matrikel. Nej de dør ikke af at være bundet - så burde hunden vel være uddød nu hvis det var dødeligt? "Katten er sin egen herre", og det er vores hund sq også hvis der kommer en kat. Vi lukker gladeligt hunden ud hvis vi ser en kat - for de skider i vores have, roder i skraldet, og kravler på bilen med efterfølgende ridser som resultat (og nej, vi har ikke mulighed for at smide bilen i garage - eller bygge en for den sags skyld)!

Har allerede været ved at køre en kat ned, og jeg gider altså ikke ud og skrabe lille Kisser op fra asfalten kl 2 om natten fordi gamle Olga synes kræet skal være jæger på det tidspunkt.

Hvis folk holdte deres kræ inde (og andre lod være med at fodre dem når de kom forbi) skulle jeg ikke ud og reparere bil og rette buler, få fingrene i rådden kattelort, samle skraldespanden op (igen igen), hakke bremsen så passagerer inkl, mig selv ender i forruden (hov, vent, er det ikke noget med at katte må mejes ned når du kører fordi du i princippet kun skal stoppe for alt der har en hunds størrelse og op efter?), og sidst, men ikke mindst - undgå uønskede killinger.

Jeg har intet imod katte, jeg gider bare ikke være den der skal rydde op efter dem.

God søndag til jer derude. smiley

• #151   24. feb 2013 Gad vide hvad der ville ske hvis alle haveejere som er træt af nabernes katte satte fælder op og indlevered fangsten på det lokale katte internat? Naturligvis uden at betale

• #152   24. feb 2013 Så ville alle haveejerne blive udstillet som nogle lede egoister.........

• #153   24. feb 2013 T: Helt uden tvivl. Men måske det også ville få nogle til at holde deres katte indendørs. Specielt da hvis de skulle betale for at afhente ligesom hunde ejere skal.

• #154   24. feb 2013 Burde det ikke være under KG ?!

• #155   24. feb 2013 Calle - jo måske... men tror også, at der ville være mange katte, der aldrig blev afhentet.... smiley

• #156   24. feb 2013 ja fordi mange som har ude kat ser sådan her på det
    "det er jo bare en kat"
    Den har jeg hørt tit. også i forbindelse med katten er syg og faktisk burde ses af en dyrlæge.

Personligt tror jeg faktisk et af problemerne er at katte kan fås for en slik. Man anskaffer bare en ny hvis den gamle dør eller forsvinder.

• #157   24. feb 2013 Jeg vil igen understrege, at ligesom jeg erkender, at det ikke er alle, der har understimulerede katte alene fordi de er indekatte, så er det bestemt heller ikke alle, der har holdningen "det er bare en kat" og ikke sørger ordentligt for dem.

Jeg tager afstand fra, at man på den måde sætter lighedstegn mellem en form for misrøgt og måden man holder kattene på.
    Det er forskelligt som nat og dag, hvordan folk opfatter deres kæledyr helt generelt.

• #158   24. feb 2013 CH: Det er korrekt at ikke alle tænker sådan, men mange gør altså. Alt for mange syndes jeg

• gerda s
    gerda s Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 28
    #159   24. feb 2013 hej
    jeg vil gerne gentage mig selv ,lån en bog om at bygge en katte gård ,så er der ingen nabo strid .

• #160   24. feb 2013 Jeg har hørt at kaffegrums skulle hjælpe - læg det der hvor katten skider, de kan vidst ikke lide lugten. Om det virker ved jeg ikke.

Jeg lugter Santos ud i haven/gården hvis der render en kat rundt. Der er to katte her i området, de skider og pisser i ALT! smiley

• #161   24. feb 2013 Renee og santos. Hjælper det at santos lugter i haven. Det er måske bedre end kaffegrums. Troede kun det hjalp på ræve. smiley

• #162   24. feb 2013 Eddy&Sonja

Det er under OT, så det sker der vel ikke noget ved... Taget i betragtning af alle de andre tråde der ikke er hunde-relateret smiley

• #163   24. feb 2013 Hej Gerda S

Det er jo så naboen, der skal være billig til at sætte sig ind i, hvordan man bygger en kattegård samt bekoste udgifterne dertil smiley

• #164   24. feb 2013 Tja fakta er at uden katte ville forbruget af muse og rottegift eksplodere på landet:), vi har kornsilo og sådan en kan trække tons vis af rotter og mus, vore katte holder dem nede så vi ikke har brug for gift:), det ville ikke lige kunne lade sig gøre hvis kattene skulle være hegnet inde:) alt er ikke sort og Hvidt, i byer kan katte hurtigt blive en pestilens men på landet er de et uundværligt "hjælpemidel"

• #166   24. feb 2013 Det er da helt ekstremt, Natasja smiley

• #167   24. feb 2013 Nej, for h*lvede da! smiley

• #169   24. feb 2013 Jamen, hvad er det dog for noget? Sådan ser der på ingen måde ud her, selv om alle naboer her (på nær én) er landmænd og har katte. Så meget render de heller ikke her hos mig. Jeg ville da få et hysterisk anfald, hvis det var mig. Tænk ikke engang at kunne gå i sin egen indkørsel uden blive lortebesmurt smiley

• #170   24. feb 2013 Jeg vil bare sige at jeg som nogle andre i tråden synes hunde og katte er det samme. Det synes jeg også fugle og fisk er. Køber du en kanariefugl så hold dens lorte væk fra min have.
    Min nabo har lige anlagt havedam med guldfisk og jeg kan godt sige jer- hvis de begynder at flakse rundt ovre hos mig og ridse min pæne vogn så bliver de skudt. Det hele er en stor grå masse af dyr som jeg ikke kan lide og loven er loven. Færdig slut.

Nu vil jeg gå ind og gense Matador fra dengang hvor verden var HELT ad helvede til for grisehandleren tager et dyr af en slags (kat, hund whatever) med ind på restaurationen hvor der håndteres fødevarer. Fatter ikke den serie.
    smiley :-) smiley :-)

Og så på forhånd undskyld- det er ikke det tråden handler om.

• #171   24. feb 2013 Søren. Kan lige se for mig hvordan naboens guldfisk går til angreb på din bil.;-)
    Hvis katte ikke graver sin lort ned så er det da et tegn på at de ikke er helt raske.

• #172   24. feb 2013 Hmm .. Jeg har altså en indekat, og hun fungere i bedste velgående. Hun får kvalitetsmad, og bliver leget med dagligt da hun stadig er stor killing, derudover bliver hun også kælet med når det behager damen.

Nu er vi godt nok lige flyttet i hus, hvor det er meningen hun skal ud, men jeg prøver mit bedste på at holde hende inde, især indtil hun er steliseret. Dog har jeg ikke fundet en dr. dyr jeg har lyst til at indlevere hende hos endnu, så hun bliver indendøre indtil jeg finder en.

• #173   24. feb 2013 Tror vist den største udfordring i denne tråd er tendensen til generaliseringer.

Her i vores områder er der ikke forsømte, udsultede katte trods det, at kun meget få undlader at have katte til at regulere gnaverbestanden.
    På ti år har vi set EN nedkørt kat i vores område.

Vi har ikke lorte fra katte liggende allevegne (det hænder der en enkelt fra en hund), vi har ikke en masse utøj bragt rundt af katte, vi har ikke katte, der dør af katteaids i området og vi har ikke slåskampe katte imellem i området.

Ligeledes har vi ikke gensidige klager over kattebesøg.

Det er faktisk temmelig harmonisk at have og være kat her hvor vi bor.

Og det liv, det vil JEG hellere byde en kat, end et indespærret et. Så hellere undvære kat.
    Og nej, jeg ville heller ikke have udekat i mere bebyggede områder.

• #174   24. feb 2013 Og nu synes jeg det er meget passende at sætte Kardemommeloven ind :

"Man skal ikke plage andre, eller sætte livet til,
    og for øvrigt kan man gøre hvad man vil".

• #175   24. feb 2013 Alfisten: tænker på om den nabos kattehold er helt normalt. hvis min have/bed/indkørsel så sådan ud ville jeg nok prøve med en anmeldelse. så mange evt syge katte kan da ikke være rigtigt

• #176   24. feb 2013 Alfisten - os der bor sådan her vi har brug for katte til at holde bestanden af mus og rotter nede.
    Det er ikke den omvendte vej.

Katte er brugsdyr her. Ligesom naboens DSG er det i forhold til rottefangst. At de er det betyder ikke, at de ikke bliver taget sig ordentligt af - det gør de.

Lad nu være med at generalisere sådan. Det du ser hvor du er grimt, men det er ikke sådan overalt.
    Og katte kan vi altså ikke undvære. Og de bliver nødt til at rende frit ellers kan de ikke længere bruges til det, de er her for.

• #177   24. feb 2013 Det kan godt gå hen og blive lidt svært at hegne kattene ind på markerne smiley

Der ER bare nuancer i det. Og ja, loven er rigtig fin, passer bare ikke på alle forhold. Det er så noget, man steder som her har en fælles overenskomst om, fordi vi alle ved, at vi ikke kan undvære dem uden vi ville få et helvede af gift og gnavere. Med de omkostninger DET nu har for både os selv, og naturen/dyrelivet.

• #178   24. feb 2013 Og kattene, de har det FINT. Selv de vilde hankatte er fede...

• #179   24. feb 2013 Der er ingen nuancer i loven

Men der er nuancer i forhold til det gode katteliv. Og jo, katteliv kan være rigtig fine, også når de lever frit.

Hvis der var nogen, der skulle finde på at klage over katte herude - hvilket er mere end almindelig utænkeligt - så skulle vi da alle stå til ansvar for den.

Men det betyder dælme ikke, at kattene ikke har det godt og at deres liv ikke bliver værdsat og passet på.

• #181   24. feb 2013 Karin, hvilke vilde dyr?

• #182   24. feb 2013 Alfisten - var det det, jeg skrev?

Nej, det skrev jeg ikke. Jeg skrev at en kat kan have det godt, selvom den lever UDEN indhegning.
    Den kan også have det ad helvede til - og det samme er gældende for katte, der er spærret inde.
    Nogle har det ad helvede til, andre har et fornuftigt katteliv.

• #183   24. feb 2013 Her er det bare sådan, at den påvirkning kattes tilstedeværelse i miljøer så langt ude på landet, som vi er, er rasende positiv.
    Uundværlig, ganske enkelt.

Den er nyttedyr her, den skader ikke.

• #184   24. feb 2013 Så har vi lige været ude at gå aftentur. Missen og Victor . Victor har styr på omegnens katte og de bliver jaget væk fra vores have. Men her til aften kom en ræv løbende igennem vores have lige for næsen af os. Victor har vist set et monster, han blev godt bange og løb direkte ind under sengen. Vi bor lige ved siden af Dyrehaven. Her er hegn om. De kunne nu godt blive i skoven de ræve. smiley

• #185   24. feb 2013 Jeg ved ikke om jeg formulerer mig uklart - men jeg prøver at komme frem til, at det netop IKKE går ud over nogen, når man i et miljø som vores med landejendomme spredt over et område med god afstand i mellem har katte til at regulere skadedyr.
    Tværtimod er alle bevidste om, at det er en nødvendighed.

Alternativet til kattehold på landejendomme er gift - og de konsekvenser det har at erstatte det ene med det andet er jo i den grad ødelæggende for både natur og dyreliv.

Nej, loven bliver ikke overholdt. Men ingen føler sig generet. Derfor bliver det ikke meldt. Og derfor er vi alle glade. OGSÅ kattene. (Måske i mindre grad skadedyrene, trods alt smiley )

• #187   24. feb 2013 Jeg har de steder, jeg tidligere har boet, været meget, meget træt af kvarterets katte. Her hilser jeg bondemandens katte meget velkommen til en lille patruljetur rundt i haven. Jeg håber, de kan holde mig nogenlunde gnaverfri, så jeg ikke selv skal anskaffe mig en kat smiley

• #188   24. feb 2013 Karin, hvis vi begynder at lægge gift ud til mus og rotter, så får det nogle kedelige konsekvenser for rovfuglene i området, som vi ellers er begavet med i rigelige mængder.

Ræve har vi ekstremt få af, grævlinge ingen. De findes slet ikke her på øen.

Musene generer ikke så længe de er på markerne, men det gør de, når de bevæger sig ind om efteråret - og så snakker vi mængder, der er ret omfattende.
    Rotterne, der også opholder sig på markerne har ekstremt få naturlige fjender, hvis ikke katte og rovfugle tager unge dyr....

• #191   24. feb 2013 Karin - det første efterår vi boede i vores hus, fangede vi 35 mus i fælder indendøre.

Er det mon svar på spørgsmålet?

Det ER altså ikke sort/hvidt det der... Man kan ikke skære alle miljøer over en kam.

Katte ER uundværlige - det er derfor de er her - herude på landet.

• #192   25. feb 2013 Jeg kan kun konstaterer at vi er fuldstændig uenige.

Der er ikke mange steder, jeg synes katte bør være. Og personligt havde jeg ikke kat, hvis jeg ikke boede som jeg gør.
    Og det havde landmændene i området heller ikke.

Boede jeg tættere på trafik havde jeg ikke katte, boede jeg med tætte naboer, havde jeg ikke katte... Men jeg bor omhegnet af marker og med et ton af mus og rotter der yngler og som jeg er dybt afhængig af, bliver reguleret INDEN de bliver voksne og kommer indendøre om efteråret.

Jeg bor i et område, hvor kattene er dybt værdsatte og hvor de løser en opgave, som ikke kan løses på måder, der er mere miljøvenlige og dyrevenlige. Kattene lever godt, de bliver passet og plejet, de bliver snakket med og bliver værdsat.

Hvis nogen vil klage over områdets kattehold, så må de jo gøre det. Men det sker næppe fordi alle ved, at vi er gensidigt afhængige.

Kommentér på:
lad nu for pokker vær med at fodre andres KATTE!

Annonce