At blive dement At blive dement
Efter at have oplevet hvordan min farmor bliver mere og mere dement, er det gået op for mig at man skal være taknemmelig for alt det man kan mens man kan det. Min mormor havde Alzheimers, og der er faktisk en stor forskel på demens og Alzheimers. Min mormor kunne ikke genkende nogen af os til sidst. Min farmor.... selvom det er frygtelig at blive dement, så kommer der lidt nogle "sjove" ting fra hende i ny og næ. F.eks. så blev min far syg med en hjerneblødning for over 10 år siden, og er lam i højre side. Og her på det sidste har min farmor udbrudt: Altså Svende.... hvad har du nu lavet?? Har du nu slået dig igen??
Her til påskefrokosten var hun også med.... og vi "unge" var ude at gå en tur. Min far og farmor blev tilbage. Da vi kom tilbage havde min farmor taget sin jakke på, og sagde: Jeg går hjem nu. Han er sku så kedelig ham svende. Han sidder bare og sover. Hehe. Og min far havde ikke sovet.
Til min mormors begravelse spurgte farmor mig pludselig: Sig mig... hvem er det vi er til begravelse hos?
Så... husk at vær taknemmelig for alt det I kan, og husk at værdsætte de mennesker der er omkring jer - mens I kan huske det.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.085
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
jeg arbejder på en kirkegård og ser hvor hurtig det nogengange går....det kan være skræmmende....
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1448 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 8.350
jan 2008
jan 2008
jul 2012
Det er så slemt, at han ikke ved, om han kommer til min søns konfirmation, for han vil ikke risikere at "lække".
Jeg må have fundet ham et par lange underbukser, for det er værst, når han bliver kold. Og han er testet for blærebetændelse.
jan 2008
aug 2004
Følger: 47 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 86 Svar: 2.043
jul 2012
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.135
Jeg lavede telefoninterviews på hjemmeplejemodtagere og talte med så mange demente, som bare blev så bange og slet ikke kunne forstå, hvem jeg var og hvorfor jeg ringede. Det er simpelthen uhyggeligt.
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.064
Vi prøvede også med GPS, men ofte havde hun ikke sin taske med, når hun gik ud.
De sidste måneder inden hun flyttede, var en kæmpe belastning for os pårørende.
Hun boede 100 meter fra mig, men kunne sagtens fare vil på vejen her over.
Den sidste måned ringede hun 20-30 gange i døgnet og kom 10-12 gange gående over til os ved 3-4 tiden om natten, iført nattøj og med bare tæer i 10 graders frost.
Jeg er normalt ikke den, der biver stresset, men det var simpelthen så belastende, langt værre end at have et barn med kolik, det ved man trods alt ligger i sin seng.
Hun er ved at falde til i sin nye bolig og det er en stor lettelse. Hun har mange flere klare perioder og virker mere glad og mindre frustreret.
Samtidig er jeg meget positivt overrasket over alle de ting personalet på plejecentret magter at inddrage beboerne i, de gør et kæmpe arbejde for at de gamle ikke bare sidder i hver deres lejlighed og kukkelurer
jul 2007
Jeg er glad for at din mor er ved at falde til i sin nye bolig. Kan godt forstå at det må være en lettelse.
jul 2012
jul 2007
jul 2012
Jeg nægter konsekvent at bruge toilet og køkken.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.022
Han var meget syg af sin demens.
Vi oplevede ikke så mange af de sjove ting, desværre. Han var ikke dement på den der "søde" måde og hans tilstand medførte faktisk også at han selv fik depressive symptomer.
Han kom på plejehjem efter han var gået hjemmefra og havde været væk i et døgn. Det var om foråret og tilfældigvis et døgn, hvor det var meget varmt om dagen - omkring 20 grader, men koldt om natten. Han var klædt i fuldt vinter-ornat med vanter, hue og halstørklæde. Måske noget der gjorde, at han var til at finde.
Det var den helt store tur med hunde, helikopter, presse - og vi var ødelagte. Men vi havde godt set det komme. Min svigermor havde bedt om hjælp længe, men da hun netop var blevet efterlønner var hun hjemmegående og så var der ingen hjælp at hente - før den dag.
Han kom hjem da han var fundet. Lidt forkommen, lidt solskoldet i ansigtet, sulten og beskidt. Han fik et måltid mad og så kom han på plejehjem.
Herfra gik det stærkt med ham rent kognitivt. Ham mistede hurtigt evnen til at kommunikere - fik stærk afasi. Han kunne stadig læse, sjovt nok, men forstod ikke hvad han læste.
Han mistede sin værdighed på mange måder i de år. Og vi havde for mange år siden lovet ham, at det var det sidste vi ville lade ske.
Det var en kæmpe sorg, at se ham der og sådan.
Han døde for et par år siden af en lungebetændelse. Og vi sørgede så meget over den mand, som vi havde mistet flere år tilbage, men som vi nu heller ikke længere kunne se. Og vi var så lettede på hans vegne.
Demens er modbydeligt. Men nogle forløb er selvfølgelig mere modbydelige end andre. Svigerfar blev kun 72.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.645
Men åh, hvor var det bare alt for tidligt og komplet uventet
jul 2007
jul 2007
jul 2012
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.022
Men der kommer bestemt det gode ud af det at man får en vink med en vognstang om, at livet er kort, man skal sætte pris på det mens man har det og sætte pris på at det man har frem for fokusere på det, man ikke har.
Og så nyde hinanden mens vi har hinanden.
jul 2007
CH: Det har du ganske ret i. Man skal nyde hinanden mens vi har hinanden, og sætte pris på det vi har og kan. Som du siger kan det være godt at få en vink med en vognstang, for tror mange har en tendens til at tage nogle ting for givet.
jul 2012
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.959
Det er hamrende hårdt, at se sin glade og dygtige mor ændre sig til en skygge af sig selv i en alder af bare 60 år. Mine forældre havde lige solgt deres virksomhed og skulle til, at nyde deres otium med rejser og fede oplevelser... Det er bare så unfair!
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.064
Hun er gammel ja, men skulle gerne herfra på en værdig måde ikke alene og måske frosset ihjel, fordi hun var faret vild.
Jeg er lykkelig over, at hun er faldet til.
Den dag vi flyttede hende på plejehjemmet, græd og råbte hun, at vi alle havde snydt og forrådt hende, hun var så skuffet, vred og ked af det, at det næsten ikke var til at bære.
Derfor er det dejligt at komme og besge hende nu og opleve, at hun rent faktisk trives i sit "kollektiv", som hun kalder det
Trine - Det må være hårdt
Det er alt for tidligt at blive så hårdt ramt, det er ikke rimeligt.
At blive dement