1.880 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hvor bør man købe sine kæledyr? Hvor bør man købe sine kæledyr?

Læste lige i en tråd, at man bør støtte de "dyrehandlere", der ikke handler med dyr..

Min tanke vandrer jo så, for hvor køber man så sine kæledyr/burdyr henne?
- Bør man købe af private? Hvor finder man dem henne? Og er der ikke en form for kontrol med dyr ved dyrehandlere, mere end der er det ved private?

Jeg køber hverken kaniner, marsvin eller hamstere, fugle eller andet i den dur, så det er ren nysgerrighed smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor bør man købe sine kæledyr?
  • #1   25. maj 2013 Jeg ville altid købe ved en opdrætter. Jeg har hørt helt horrible og endda ligefrem livstruende råd og anvisninger mht. til min dyreart ildere. Desuden kommer de fra produktionsfarme hvor indavl, tjek af linier -hos en art der er meget disponeret for genetiske sygdomme er en by i Rusland, og hvalpene bliver solgt alt for tidligt.

Jeg tror ikke den kontrol der foregår reagerer medmindre forholdene er helt ude i hampen -men det betyder ikke de er gode for dyrene.

Ved en privat, så gælder din egen vurdering, og da min lægger højere end dyrehandlernes -og det da endnu er lykkedes mig at finde opdrættere der lever op til den så ser jeg ingen grund til at gå på kompromis smiley

• Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
    #2   25. maj 2013 Hos en opdrætter af det dyr du ønsker. Der er jo opdrættere af alle mulige slags dyr. Mange af dem endda med stamtavle og en klub bag sig.
    Dyrehandlere har ingen kontrol med de dyr de sælger. De får dem ind fra private.

Ofte hører man at folk køber fx marsvin fra en dyrehandler og kræet kommer hjem med unger i maven selvom den selv er en unge. Det sker sjældent hvis overhovedet hos en opdrætter.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
    #3   25. maj 2013 hæhæ, Tror muligvis det er mig du hentyder til og jeg skrev ikke noget om at man burde - men bare at "det gør jeg". Ligesom at jeg køber morgenbrød hos min bager og ikke i kvickly.

Vi har ikke nogen med dyr i min by, og har aldrig købt dyr i en dyrehandel. og har ikke planer om at anskaffe mig nogle. har ikke rigtig nogen holdning til dyr som fugle, kaniner, rotter, fisk, osv. i dyrehandler da jeg ikke selv har brugt det. men tænker at det er mere "naturligt" for dem at blive solgt fra et sådant sted, i forhold til hunde, katte og andre at sådanne dyr der skal bruge mere plads?

Kan huske jeg var i en dyrehandel i hillerød, da jeg var 6-7 år, hvor de havde en "kæle abe" til salg.. Det fandt jeg ikke underligt den gang, men hvis jeg så det nu ville jeg nok kigge lidt mærkeligt.
    Og har set de værste dyrehandler i spanien. Med 2-3 hundehvalpe sammen i akvarier, uden vand, lige op til butiksruden i solen... Og butikken havde lukket... så løb de rundt i cirkler der inde.

• #4   25. maj 2013 ilderne er købt af opdrættere, kunne aldrig drømme om at købe ilder i en dyrehandel. Rotterne er fra privat opdræt, men jeg har også haft en fra dyrehandel. Vil helt klart købe privat fremover, der bliver dyrene snakket med og får en god start på livet, dyrehandel handler det bare om penge.

• #5   25. maj 2013 Altid ved private smiley
    Der findes passionerede mennesker indenfor alle arter af dyr....
    Og de dyr der er opdrættet hos dem... ja det er dem man skal købe smiley

Jeg selv sælger kaniner til div. formål... Alle mine dyr har det godt, bliver passet til UG, og bliver IKKE avlet på, hvis der er den mindste risiko for defekter....
    Inden de kommer herfra bliver tænder osv tjekket, og fejler de det mindste, bliver de simpelthen ikke solgt.. og det gælder også, hvis sindet ikke er i top...
    Ikke sjovt for en lille pige/dreng at få en kanin hjem, der er aggressiv eller sky..

Den slags er de fleste dyrehandlere skide ligeglade med.

• #6   25. maj 2013 Man ville jo heller aldrig købe en hund eller en kat i en dyrehandel, det er heldigvis forbudt fordi man anerkender de har større behov end en dyrehandel kan give dem.

-men det gælder altså ikke kun hunde og katte -ildere er måske ekstremt krævende frem for kaniner eller marsvin -men også disse har brug for mere end den plads de går i.

Se det sådan...for en dyrhandler er det ren profit -hvor det hos en artsspecifik avler forhåbentlig handler om passion smiley -en passioneret ordenlig opdrætter tjener ikke meget...dyrehandleren gør -og dyrhandleren er oftest billigere -et eller andet sted i "produktionen" er der ofret noget kvalitet.

Plus man får mere velafbalancerede, tamme dyr, større garanti -og jeg kan faktisk godt lide stamtavler og genetik, det giver mig en væsentlig større sikkerhed -ikke 100% men større...for at undgå prædisponering for visse sygdomme.

• #7   25. maj 2013 men lige ved ildere er der jo så desværre også private opdrættere som smider deres usolgte afkom af hos dyrehandlere

og ja sådan er det faktisk med de fleste dyr som dyrehandlere må sælge

• #8   25. maj 2013 Ja det er så min kanin Pawa, købt i Bonnie dyrecenter i Herning.
    Hun havde ingen vand(før jeg nævnte det for dem, som i kan se er den helt fyldt op..), der var varmt i butikken og Pawa lå klemt op ad hendes hule og smurt ind i savsmuld og pelsen var total filtret.

Jeg nåede at eje hende lige knap en uge, inden hun blev syg.
    Hun kunne pludselig ikke holde balancen og hoppe (gå fremad) kunne hun da SLET ikke.. Så den første måned til halvanden boede hun i en lille transportkasse og fik medicin.
    Jeg kan ikke fordrage måden dyrene lever på i dyrhandlere. Og til dags dato er jeg ikke stødt på en butik hvor kaninerne ikke går 3-4 stykker sammen i et lille bitte udstillingsbur, 20-25 mus sammen i et stort virvar..

Jeg ville også som de andre henvise til private opdrættere! smiley

profilbillede
  • #9   25. maj 2013 Jamen jeg har aldrig skænket det en tanke, før jeg så det i en tråd... Jeg har aldrig kigget efter burdyr af den art, så jeg ved slet intet om hvor man søger... Guloggratis? DBA? Er der sider med opdrætterlister og sådan?

Det burde man gøre mere i, jeg selv ville drøne i "kalles dyrehandel" hvis jeg skulle bruge et marsvin eller noget, har aldrig aldrig før skænket det en tanke, at de ikke bør støttes. Jeg har simpelthen ikke anet at der fantes opdrættere og hvad har vi haha..

Så lærte jeg da noget nyt smiley

• #10   25. maj 2013 jeg synes det bedste sted man kan få sine dyr fra er internater osv. Eller dyr som af en eller anden grund skal skifte hjem.
    Det næstbedste synes jeg er hos en ansvarlig opdrætter
    og ja det dårligste er fra dyrhandlere osv.
    LANGT de fleste af mine dyr har været redninger eller genbrugsdyr - og det bliver mine kommende dyr også. Her er billede af min hamster Wulfstand hvis ejer ville drukne i en spand - derfor kom han hjem til mig at bo

profilbillede
  • #11   25. maj 2013 Man køber hos opdrættere eller private, hvor man får lov at komme ud og se forholdene inden. Der findes opdrættere af burdyr på samme vis som med katte, hunde og alle andre dyr i kæledyrskategorien. Man finder dem primært ved at gå via klubbernes hjemmesider under opdrætterlister, eller også finder man dem ved at melde sig ind på diverse fora og lign. indenfor den dyreart man søger.

Hos en opdrætter er man mere sikker på sundheden og derudover risikere man ikke at komme hjem med dyr der ikke er det køn man havde regnet med. Dog findes der selvfølgelig undtagelser alle steder, så det hjælper at have en med som har lidt forstand på dyrene og som evt. kan dobbelt-tjekke køn og sundhed m.m. lige meget hvor man køber dyrene fra.

• #13   25. maj 2013 Jeg ville klart finde en privat opdrætter via en klub eller anden organisation. Med mindre jeg kendte nogen privat som havde det pågældende dyr.

Jeg vil så også sige der er forskel på dyrehandler...

• #14   25. maj 2013 opdrætter,altid hos en opdrætter,de ved hvad de har med at gøre...jeg opdrætter selv race matrsvin.langhårs og med krøller (merino og texel,coronetter og sheltier) besøgende altid velkomne til at kontakte med spørgsmål..... smiley

• #15   25. maj 2013 jeg vil sige som de andre, hos opdrætter eller privat. Men jeg tror altså også der findes dyrhandlere der går op i deres dyr og ved hvad de laver. Men der er nok rimelig langt imellem dem.

Kig på stedet uanset om det er dyrhandel eller privat/opdrætter, se hvordan burene er, hvordan de går sammen, er de bare alle smit i et stort bur, går marsvin og kaniner sammen osv.
    Snak med ejerne/dyrhandleren, er det en der ved en masse om det, giver gode råd, vejleder.. eller er personen bare interesseret i at sælge og tjene kassen.

Jeg har mødt en dyrhandler der kun var interesseret i at tjene penge. Jeg skulle have været i praktik hos ham, men da jeg kom for at snakke med ham om praktiken fik jeg at vide at JEG skulle stå for dyrene(hvilket jo var det jeg allerhelst ville) Men da ikke alene, for jeg har ikke forstand på alle de dyr. Men han vidste jo godt det ikke var det sjoveste.. Der var mange ting jeg ikke kunne li ved ham, så jeg kom heldigvis ikke derud. Men hvorfor har man en dyrhandel med dyr, hvis man alligevel ikke kan li det?

Tilgengæld har jeg også været hos en dyrhandel der virkede som et rigtig godt sted.. Både angående dyrene men også menneskerne. smiley

• #16   26. maj 2013 husk at hos opdrætter i enten DMK eller som jeg i DMF får man stamtavler på sine dyr,så man ved hvad det er man har købt,og hvad race man har.

Kommentér på:
Hvor bør man købe sine kæledyr?

Annonce