22.376 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Hjælp min sovs skiller! Hjælp min sovs skiller!

Haha, ja sikke en titel smiley

Jeg har lavet denne dejlige fond , men min sauce skiller ALTID hvis jeg kommer fond i. Normalt laver jeg sovs på den gammeldags måde, opbagt med melbolle, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at lave en sauce med stegesky/fond eller fløde uden den skiller.
Vil jo gerne have den bare lidt tykkere end vand..

Er der nogle der er saucekyndige? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Gode tips til madlavning og de bedste opskrifter
På udkig efter lækre madopskrifter? Tjek Mad & Venner ud - Danmarks bedste madmagasin. Der er opskrifter, madlavningstips, de nyeste trends, nye kogebøger, nyt køkkengrej og interviews med kokke, producenter og andre madglade, som alle har det til fælles, at de lever og ånder for god mad.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp min sovs skiller!
  • #1   23. nov 2013 Kom lidt koldt vand i....og pisk hurtigt...så samler sovsen sig... og evt. et lille drys salt ( lille ) .... smiley

Og så kan man altid jævne den lidt .... med lidt maizena ...rørt ud i mælk / vand ... i stedet for mel....

• #2   23. nov 2013 Men kan jeg stadig godt lave den med melbolle, og så bare hælde fond i stedet for mælk? Synes ikke det plejer at virke selvom jeg pisker smiley

• #3   23. nov 2013 Det er jo det jeg skrev........ kom lidt KOLDT vand i ... og pisk det i.... så samler sovsen sig..... smiley

Ja.... du kan stadig bruge en melbolle.... smiley

• #4   23. nov 2013 Som NITTIB siger, koldt vand eller isterninger i hvis den begynder at skabe sig. Ellers lyder det til at du måske har lidt for meget varme på?

• #5   23. nov 2013 Det kan sagtens være varmen, for et eller andet er der galt smiley

Normalt gør jeg sådan her (og det går galt):
    Smelt lidt smør, mel i, røre rundt, salt i, røre rundt. Hælder fond i ved middelhøj varme under kraftig omrøring. Og det går heeelt galt.
    Kommer jeg mælk i er der ingen problemer.

Hvad gør jeg mon forkert?

• #6   23. nov 2013 Du skal røre fonden i lidt efter lidt og ikke det hele i på en gang. smiley

• #7   23. nov 2013 Måske du skulle prøve en anden fremgangsmåde? Tænker vi har vel alle noget som altid går galt, det har jeg i hvert fald også smiley

Når jeg laver sovs på fond/stegesky, så hælder jeg altid bare fonden i en gryde, hælder fløde/mælk ved, og lader det langsomt varme op. Og så tilsætter jeg hvad der nu ellers skal, og til sidst jævner jeg med maizena og smager til.

• #8   23. nov 2013 Jeg vil gerne skifte fremgangsmåde, hvis en anden fungerer! smiley

Så du har fond(kold) og mælk/fløde(koldt) og så varmer du langsomt op. Rører du kraftigt eller?

Når du jævner med maizena, hvordan gør du så? Og hvad er fordelen ved maizena frem for mel?

• #9   23. nov 2013 Fonden er som regel lun, da jeg yderst sjældent laver fond, for at gemme det. Det er jo mere stegesky jeg bruger, når jeg f.eks laver en steg.

Men jeg hælder bare det i en gryde, efter at have skilt fedtet fra , og så hælder jeg fløde/mælk i, alt efter hvad jeg lige mener der skal i den dag. Og så lader jeg det bare langsomt koge op ( og pisker jævnligt lige lidt), og så tilsætter jeg maizena som er rørt op i koldt vand, og pisker godt. Og når sovsen så har den tykkelse jeg vil have, så smager jeg til. Og bum, så er der sovs smiley

Jeg syntes maizena er meget lettere at arbejde med, og det er lettere at jævne til sidst, fremfor smørbølle metoden ( laver altid for lidt eller for meget smørbolle) . Det er faktisk kun når jeg laver persillesovs ( og ind imellem karrysovs), at jeg laver det som opbagt sovs med smørbolle.

• #10   23. nov 2013 Du skal sørge for at skille fedt fra fond i første omgang.

Fedt kan du bruge bagefter til at afrunde smagen, hvis der er brug for det - eller du kan bruge det til at lave bollen eller opbagningen.

Hvis der ikke vælter med fedt, så vil den heller ikke skille. Og hvis den skiller, så er det som NITTIB skriver - en sjat koldt vand, så samler det sig igen.

Maizena-jævnet sovs er dælme kedelig i forhold til det andet, det ville jeg være ked af at bruge som alternativ smiley
    Men med smørbollen har du jo de samme fordele.. Du putter kun det i, du skal bruge og du bruger al fonden..

• #11   23. nov 2013 Som CH skriver kan det meget vel tænkes, at saucen skiller, fordi der simpelthen er alt for meget fedt i. Til en opbagt sauce bør der kun tilsættes fond/bouillon, hvor fedtet er skilt fra, ellers kan melet ikke binde det sammen.

• #12   23. nov 2013 Haha, for meget fedt.. kunne godt lyde som noget jeg typisk kunne finde på smiley

Men hvordan får jeg dog fedtet fra, hvis det er varmt er det jo flydende??

Og er fremgangsmåden anderledes hvis jeg bruger stegesky?

• #13   23. nov 2013 Du hælder det op i en skål, putter en smule kulør i, rører rundt og venter et øjeblik (kuløren puttes kun i, hvis ikke fonden alligevel er helt mørk).
    Så kan du tydeligt se forskel på fedt og fond og så er det i gang med en ske.

Hvad mener du præcist med stegesky?

• #14   23. nov 2013 Eksempler:
    Andesteg - bare fordi det er aktuelt.

Skyen hældes op, fedtet sies fra, der laves en smørbolle.
    Skyen smages lige på for at vurdere om den skal koges lidt ind for ekstra smag.
    Så jævnes den med lidt af smørbollen ad gangen, smages til med salt, sukker, eddike og lidt af andefedtet.

Pandesovs:
    Vand hældes på panden, der hældes lidt mælk eller fløde ved, den jævnes med meljævning.
    Smages til med salt, sukker, eddike.

Sovs af fond eller grydestege med meget væske.
    Som ved andestegen - der er dog sjældent så meget fedt at det er nødvendigt at skille det fra.

• #15   23. nov 2013 Arh... Så du har faktisk væsket i en gryde for sig, og tilsætter bare lidt af melbollen ad gangen?

Ved normal opbagt sauce hælder jeg jo fonden op i bollen, men det er måske det der er forkert. Det virker fint med mælken..

• #16   23. nov 2013 Man kan snildt gøre begge dele - jeg selv er dog blevet glad ved bollen fordi man så altid kan bruge al fonden og det ikke bliver hverken for tykt eller tyndt.

Fejlen der sker når det skiller er helt sikkert kombinationen af for meget fedt og for voldsom varme.
    Det kan også ske når der er brugt smørbolle smiley
    Og så er en sjat vand og en ordentlig omrøring løsningen smiley

• #17   23. nov 2013 Hehe, det er jo en ren videnskab! smiley Tak for jeres svar. Jeg prøvede mig frem. Og det virkede ok at komme melbolle gradvist i fond, men blev lidt tyndt.

Men det virkede også at opbage saucen og tilføje lidt fond ad gangen. Først skilte den, prøvede koldt vand, men det hjalp ikke. Så prøvede jeg kold mælk og gik amok med piskeriset og så blev det godt smiley

profilbillede
  • #18   23. nov 2013 Du skal jo bare komme nok smørbolle i *GGG*
    Det er svært at få lige præcis DEN for tynd smiley

Vand eller mælk er ligegyldigt - bare det er koldt smiley

• #19   23. nov 2013 Måske spørger jeg dumt, men hvordan ser en skiller sovs ud og hvad er "fejlen" ved den ?

• #20   23. nov 2013 Når jeg laver sovs fra feks flæskesteg kommer jeg vandet i gryden, får det op at koge, ryster mælk og mel sammen i en jævner, i med det til det er godt tykt, i med evt fløde, kulør, salt og nogle gange kommer jeg lidt mere vand i fra stegen, og så er der sovs ?

• #21   23. nov 2013 Ja altså ikke vand, men smagen fra det man er ved at lave smiley

• #22   23. nov 2013 Lille-My, den store forskel mellem almindelig meljævning og en smørbolle er, at melet bliver ristet, hvilket efterlader sovsen med meget mere smag af det, den skal smage af smiley

Der er en markant forskel.

Skilt sovs er, når fedtet er skilt fra resten af massen.
    Det er ret almindeligt at den skiller i processen når man bager sovsen op, men det jævner sig ud, efterhånden som man får hældt stegesky/fond i.

• #23   24. nov 2013 Tusind tak ch smiley jeg bruger smørbolle når jeg laver en ærte og gulerodssovs smiley kunne være jeg skulle prøve det med den brune også smiley

• #24   24. nov 2013 Jeg må indrømme, at jeg aldrig har præsteret at lave en skilt sauce udover bernaise eller hollandaise, men det er fordi de ikke må koge, når der er æggeblomme i. Sauce med mel SKAL koge min 2 min. med mindre det er opbagt. Ellers smager det af ubagt dej.
    Jo så har jeg lavet en andesauce uden at skille fedtet fra - det blev vammelt.

• #25   24. nov 2013 Miemiv: Det skal du da bare være glad for. Her skiller tingene desværre ret tit *gg*

Kommentér på:
Hjælp min sovs skiller!

Annonce