3.400 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Er mit marsvin syg? Er mit marsvin syg?

Hejsa. Jeg har virkelig brug for hjælp! Mit marsvin opfører sig rigtig underligt? Jeg skulle side med hende i morges og så opdagede jeg lige så snart jeg havde taget hende ud at hun var " smurt ind" i tis? Det tror jeg så havde nogen at gøre med at hendes bur ikke var blevet ordnet i noget tid, kun en uge? Men nu har vi ordnet hende og hun vil slet ikke spise noget af hendes mad, og ligger bare inde i høet, og gider slet ikke komme ud. Hun har heler ikke drukket noget.
Jeg vil blive så glad vis i gerne vil hjælpe mig hvis det nu er noget rigtig alvorligt.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er mit marsvin syg?
  • #1   27. apr 2014 Det kunne godt lyde som der er noget galt med hende ja. Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvad hun fejler. Det skal du have en dyrlæge til. Det er aldrig godt når dyr (og mennesker) har det så skidt at de ikke spiser og drikker.

• #2   27. apr 2014 Tag til dyrelæge. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til vagtdyrelægen. Da mit marsvin ikke spiste, viste det sig at han stille havde udviklet lungebetændelse, og vi havde opdaget det så sent, at han desværre måtte stå til en aflivning smiley

• #3   27. apr 2014 Hvor sent var det? Sofie C?

• #4   27. apr 2014 Afsted til dyrlægen med det lille pus.

• #5   27. apr 2014 Da han slet ikke spiste tog jeg til dyrelæge dagen efter, hvor det vidste sig det var lungebetændelse han havde fået, Det var så slemt at han ikke kunne reddes. Så afsted med det samme!

• #6   27. apr 2014 Jeg venter til min mor og far kommer hjem. Og så er det ellers bare afsted!

• #7   27. apr 2014 Synes jeg lyder fornuftigt! Kan dit marsvin have fået træk eller noget? Et par dage inden havde vi nemlig noget familie kom sammen i telt udenfor, så døren havde stået åben, og jeg tror det var derfor han havde fået lungebetændelse.

• #8   27. apr 2014 Nææ, det tror jeg ikke. Men der er bare det problem at dyrelægen ikke har åbent i weekenden så vi er nød til at vente til i morgen:,-(

• #9   27. apr 2014 Vagtdyrlægen har jo altid åbent uden for den normale åbningstid. Hos min dyrlæge oplyser de nummeret til dem der har vagten når man ringer på det normale telefonnummer.
    Så prøv bare at ringe til din normale dyrlæge. Der skal nok være en telefonsvarer.

• #10   27. apr 2014 Hvis marsvinet slet ikke spiser, kan der ikke ventes til dagen efter.
    Et marsvin kan ikke tåle at gå særlig længe uden mad (og vand).

Og så ved jeg godt, at det ikke handler om dette, men jeg kan ikke lade være med at kommentere det. - Jeg håber ikke dit marsvin går alene. Håber det har en ven (i form af et andet marsvin).

• #11   27. apr 2014 selvfølge er der en dyrlæge der har åbent.

• #14   27. apr 2014 Nadia selvfølgelig KAN de gå alene...men da de er flokdyr har den nok været temmelig ulykkelig...

• #15   27. apr 2014 Nadia A - Som en anden nævner. De KAN gå alene, men det er da absolut ikke optimalt når vi snakker flokdyr. Et menneske kan ikke gøre op for, hvad et andet marsvin giver. Kan man ikke opfylde marsvins behov, bør man efter min mening ikke anskaffe sig et.

• #16   27. apr 2014 at den er smurt ind tyder på den har været inaktiv et stykke tid. det er alt andet end godt. Og når den holder op med at spise er den virkelig syg. Marsvin SKAL have mad i tarmsystemet ellers lukker det ned og så begynder organerne at sætte ud. Så nej det kan IKKE vente til imorgen.

Mht til den går alene er vi desværre bagud i forhold til sverige der har en dyreværnslov der forbyder at man har flokburdyr alene.

Hilsen en der har haft marsvin i 29 år (shit jeg lyder gammel)

• #17   27. apr 2014 TS hvordan går det med dit marsvin?

Undskyld sidespring TS.
    Sarah og i andre som siger mindst 2 marsvin. Hvor tidligt kan man kønsbestemme dem, og hvad er bedst at have sammen. Hanner eller hunner eller en af hvert køn? Hvis en af hver neutralisere man så den ene, begge eller hvad gør man for ikke at ende med 1000 marsvin? smiley

• #18   27. apr 2014 man kan kønsbestemme så snart du kan røre dem.(når de er tørre og mor ikke stresser over det.) Det er ikke svært på marsvin.

De bedste flokke består af flere hunner og en kastrat. Du sterilisere ikke hunnerne. Man kan godt, men det er de færreste dyrlæger der vil da marsvin er sværre at operere på.
    Ellers kan 2 hanner godt gå sammen men de KAN rage uklar især hvis der er hunner i husstanden.

• #19   27. apr 2014 Har du en engangssprøjte liggende? altså uden nål på..
    har du, så blød nogle marsvinepiller op med vand, og prop det i sprøjten og giv marsvinet det i munden, lidt af gangen (vitakraftkugler er geniale til formålet, hvis du er så heldig at have sådanne hjemme)
    Det er sindssygt vigtigt at de ikke faster for længe.
    Alternativt så prøv at put lidt ad gangen i munden med fingerene, svært og noget mega klas smiley
    savler marsvinet?

• #20   27. apr 2014 og vær forsigtig med tvangsfodring.. fejlsynker marsvinet og får maden i lungerne får det lungebetændelse oveni.

• #21   27. apr 2014 Det er simpelthen bare af sted med et marsvin lige så snart den er gået fra maden. De er så små og deres stofskifte er simpelthen så hurtigt, så de skranter på ingen tid.
    Jeg fandt min kastrat en morgen hvad han lå og var ret slap i koderne. Ringede til dyrlægen og var derinde 45 minutter senere. Der var han så dårlig at dyrlægen aflivede ham. Han havde temmelig sikkert været dårlig det meste af natten.

• #22   27. apr 2014 Hvis ikke du allerede HAR været afsted, så se at komme ud af døren - som der allerede er skrevet på GG, så kan marsvin ikke tåle at gå fra foderet. Det tager ikke mere end 24 timer før de begynder at danne fedtlever, og så er det mere held end noget andet, hvis man får vendt bøtten, da fedtlever som oftest er lig med 'ned ad bakke -> aflivning'.

• #24   27. apr 2014 Nadia A - Hvilket nærmest er værre end at have marsvinet alene.

• #26   27. apr 2014 Nadia: marsvin er flok dyr, kaniner er kolonidyr. Derfor.Dvs den har ikke brug for at ligge op af nogen for at have godt. Kaniner slår ofte marsvin ihjel pga. den forsvare sit teritorie og marsvinet desperat søger selskabet fordi det er dets natur.

• #28   27. apr 2014 Nadia - Sarah skrev hvad jeg tænkte smiley

• #29   27. apr 2014 ja med menneskeøjne på.. men kaninen har været max presset og marsvinet i livsfare og da de heller ikke kan kommunikere har marsvinet været max ensomt. smiley

• #30   27. apr 2014 Nadia - For slet ikke at nævne at de har forskellige foderkrav, så ét af dyrene har ikke fået optimalt foder.

• #34   27. apr 2014 dyrehandlere er ikke nødvendigvis uddannet i at behandler dyr rigtigt. Og der er korn i den slags mad fordi det er billigt at producere. Af samme årsager som der er korn i hundemad.

• #35   27. apr 2014 Det er fordi det sælger... og det sælger fordi rigtigt mange mennesker ikke sætter sig ind i hvad dyrets reelle foderbehov er, og hvad et godt foder er.
    Det svarer til at man fodrer sine børn med nutellamadder, fordi der på nutellabøtten er et billede af at smilende barn.

Et marsvin har slet ikke godt af korn... og teknisk set, hvis et foder reklamerer med at det kan bruges til flere dyrearter, så er det noget crap til allesammen, for dyrene har forskelligt behov for næring, og INGEN vil derfor få et optimalt foder.

Og at sammenligne med hvad der foregår i en dyrehandel... den holder slet ikke vand. De ting der foregår i de fleste dyrehandlere er så meget under kritik, at det halve er mere end rigeligt. Der er osse dyrehandlere der ikke kønsopdeler dyrene, sælger unger længe før de bør tages fra deres mor og giver ekstremt misvisende oplysninger omkring dyrets art og pasning.
    Så dit argument er at fordi dyrehandlere gør en masse forkert, så er det ok?
    Det er dit ansvar som dyreejer at sætte dig ind i at gøre det så godt som overhovedet muligt, og sætte dyrets tarv først - det indebærer osse at kunne gøre tingene bedre end 'de andre'.

• #37   27. apr 2014 Får de korn eller får de ikke korn?
    Marsvin bør IKKE få korn.. og så vidt jeg ved, så bør kaniner heller ikke.

• #39   28. apr 2014 gnavere skal fodres som heste, mest stråfoder og kun lidt kraftfoder.

• #40   28. apr 2014 TS var online for en time siden uden at svare på tråden.. temmelig træls IMO.

• #41   28. apr 2014 Mon ikke det er fordi der er dårligt nyt?
    Marsvin som er syge holder sjældent længe uden hjælp

• #42   4. maj 2014 OPDATERING!

• #43   4. maj 2014 Hun har fået medicin og det GIK lidt bedre. Idag er hun begyndt at bløde ud af numsen så hun skal nok aflives imorgen smiley

• #44   4. maj 2014 Et dyr der bløder ud af numsen, lader man da vel ikke bare gå til dagen efter.

• #45   4. maj 2014 ... og da slet ikke uden en ordentlig diagnose, da der trods alt er sygdomme indenfor marsvin med de symptomer, som er mulige at behandle.

• #46   4. maj 2014 FÅ DET STAKKELS DYR TIL LÆGEN

• #47   26. aug 2014 Hun er blevet aflivet!

• #48   26. aug 2014 Først idag smiley ?

• #49   27. aug 2014 Jeg tror jeg sætter mig hårdt på hænderne..

• #51   31. aug 2014 Nej! Jeg kunne ALDRIG finde på først at aflive hende nu! Det ville være forfærdeligt! Det var bare en opdatering.

• #52   31. aug 2014 Ok, det er godt at høre smiley

• #53   22. dec 2014 Wow - sikke en tråd, og det er ikke positivt ment. Folk er godt nok hurtige til at dømme hinanden herinde for det ene og det andet. For ikke at nævne ufattelig belærende. Jo man spørger om råd, men der er forskellige måder at svare på - og må indrømme, at jeg ikke er helt vild med tonen herinde. Det er hvert fald ikke i dette forum jeg skal spørge om råd til mine marsvin, det er helt sikkert!

• #54   23. dec 2014 Emnet er sidst skrevet i for 3 mdr siden?

• #55   23. dec 2014 Her er faktisk flere meget dygtige marsvine folk herinde, så gode råd er absolut at få herinde.
    Desuden er det drøn frustrerende at læse om dyr der åbentlyst er meget syge, og som der ikke tages alvorligt nok, derfor bliver man lidt kontant i tonen i frustration over ikke at trænge igennem.

Kommentér på:
Er mit marsvin syg?

Annonce