{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Stress .. nemlig {{forumTopicSubject}}

Taget fra et opslag på Fb .... og ja det er lige sådan det er ...er selv ansat i off. administration og er ved at kvæles i forandringer ... :


Som praktiserende læge møder jeg næsten dagligt folk, der skal sygemeldes. Tidligere tiders fysiske nedslidning overhales af psykisk stress.

Der er to hovedgrupper.


1. For meget at lave (evt kombineret m malign chef). Især hyppigt i det private.

2. Konstante omstruktureringer, ændringer, krav om omstillingsparathed, hvilket ikke er godt. Skaber rodløse, utrygge mennesker, som oven i købet skal bruge energi på at holde styr på alle de nye procedurer. Findes i det private, men især indenfor det offentlige, hvor umodne politikere, embedsmænd og chefer står for løjerne.

Folk siger typisk, at de er færdige, uden håb, irritable, trætte, at de ikke kan koncentrere sig. At de ikke kan sove. Ikke kan slappe af. At de ikke kan huske. Ofte græder de under konsultationen.
Der kan være fysiske symptomer som hovedpine, træthed, åndenød, mavesmerter.

Efter min mening nærmer dette sig tortur.
Idag havde jeg en patient, der har været sygemeldt i længere tid pga stress. Udover stress er han svært overvægtig og har for højt blodtryk.
Han er kemotekniker (programmeret EDB) . Er dygtig og vellidt på jobbet. Været der i 20 år, men de seneste år er det blevet for meget.
Han har alle stress symptomer, men har vhj af god arb giver, psykolog mm fået lagt en god plan med langsom, gradvis indslusning på sin gamle arbejdsplads. Det går godt, men kommunen er utålmodig.
De vil gerne have ham hurtigt på fuld tid og vil nu have mig til at tage stilling, om de evt kan sætte ham fuld tids i andet arbejd (f.eks rengøring). Manðen er veluddannet og har et job på 20. År. Man tror det er løgn. Virkeligheden overgår fantasien.

I grunde forstår jeg ikke, hvorfor disse mennesker kommer til mig. Det er jo i grunden ikke dem, der er syge. Der er tale om en systemfejl. En normal reaktion på et sygt miljø.


Kommentarer på:  Stress .. nemlig
  • #1   5. okt 2014 Er glad for jeg ikke er praktiserende læge, det er håbløst for mig at se.

    Har selv været i systemet som sygemeldt, uanset hvad læger skrev, var det de kommunale sagsbehandlere, som havde det sidste ord.

    Tillader mig at bruge et grimt ord - kassetænkning - desværre.


  • #2   5. okt 2014 Så sandt... Så uhyggeligt!

  • #3   5. okt 2014 Ja, det er skræmmende smiley

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #4   5. okt 2014 Ja, det er skræmmende - mest af alt fordi det er sandt...

    Jeg er selv ansat i staten og er ved at kaste op over konstante forandringer, som ingen tilsyneladende kan argumentere for. Oftest lyder forklaringen: "Det er en politisk/ledelsesmæssig beslutning!"

    Oven i købet er der i seneste år opstået en tendens til, at det nærmest betragtes som kriminelt at begå fejl. Vi bruger derfor næsten mere tid på at dokumentere vores arbejde, end vi bruger på at udføre det.

    Som medarbejder i sådan et system bliver man frustreret, og som leder er man magtesløs - og kommer konstant i klemme, når man forsøger at beskytte sine medarbejdere.

    Pyh, jeg har det allerede dårligt ved tanken om at skulle tilbage til trædemøllen i morgen. Sådan havde jeg det aldrig, da jeg arbejdede i det private...


  • #5   5. okt 2014 Jeg føler med dig Eva, men forstår dig ikke helt, hvorfor ikke gøre noget "indefra".

    Råb højt og beskriv jeres frustrationer på jeres arbejde!


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #6   5. okt 2014 Tro mig, Inger N, det gør vi også! Jeg stamper jævnligt i gulvet og nægter at parere ordre (både på egne og mine medarbejderes vegne), og det hjælper da også en smule, men det er en konstant kamp, som er så godt som umulig at vinde, når de, som i den sidste ende træffer beslutningerne, hellere vil tro på folkestemningen og de politiske strømninger end på deres egne medarbejdere.

  • #7   5. okt 2014 @ Inger, tro mig både medarbejdere og de faglige organisationer råber op, prøver at få dialog osv, men vi taler for døve ører .... nogle forandringer er til det gode, andre er som om de bare er til for at nogle skal have et arbejde med at udvikle og implementere disse ... og ja som Eva skriver svaret er at det er politisk bestemt.

    Nogle af de forandringer vi stilles overfor er endda beslutninger fra EU, så som at køb af varer og tjenesteydelser skal i udbud mindst hvert 4. år. Det betyder at vi på mange ting får nye samarbejdsparter tit, dette er ofte problemfyldt de første 2 år, så finder man rytmen og har fået systemerne til at fungere sammen, og så ja så skal det snart i udbud igen og vi starter forfra...


  • #8   5. okt 2014 Hvorfor går i ikke personligt til pressen og beskriver jeres frustrationer, så den alm. dansker kan forstå det.

    Jeg er helt klar over man sætter sit job på spil, og det kræver nok for meget af den person, som tør gøre det.

    Det er for nemt at dække sig under DK politik og EU, det gør i hele tiden, lav dog noget ballade.


  • #9   5. okt 2014 Det kræver også et overskud at engagerer sig sådan, et overskud jeg på ingen måde har og ved mange andre kolleger også er så brugte efter en arbejdsdag at man bare ikke orker, derfor sker det for mit vedkommende ved at støtte op om den faglige organisation ....

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #11   5. okt 2014 Hvor mærkeligt det end måtte lyde, er jeg faktisk glad for mit job - i hvert fald den del, der gælder mine medarbejdere, mine "kunder" og mine egne arbejdsopgaver.

    Jeg gør mit bedste for at passe på medarbejderne og sætter dagligt bagdelen op i slåhøjde for at gøre arbejdsforholdene så tålelige som muligt. Jeg er ikke bleg for at fortælle direktøren, at hans virkelighedsopfattelse trænger til kalibrering, og jeg nægter gerne at udføre opgaver - så længe jeg kan gøre det inden for lovens rammer.

    At tage kampen i offentligheden har jeg som Hanne ikke kræfter til. Hvis man som offentligt ansat enkeltpersoner argumenterer imod at overholde lovgivningen, er det nok lidt op ad bakke at blive taget alvorligt, så jeg bakker ligesom Hanne op om min fagforening og håber, at de tager mig alvorligt...


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #12   5. okt 2014 God brølet, Isabelle! smiley

  • #13   5. okt 2014 Jeg er også enormt glad for mit arbejde, har gode kolleger (der jo er i samme båd), en super god nærmeste chef som ikke ændrer bare for at ændre, og han er lydhør, men som os andre er han jo også underlagt de ovenfra kommende beslutninger og lovgivningen, han gør i den grad sit bedste for at gøre det så det så overkommeligt som muligt, men han kan jo ikke nægte selvom han ser hvad det gør ved os, han er såmænd også ofte frustreret ...

    Det er klart min daglige arbejdsplads der gør jeg holder til det ...


Kommentér på:
Stress .. nemlig

Annonce