{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.373 visninger | Oprettet:

Her efter attentatet.... {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og læser nyheder, og falder over denne her :

https://www.facebook.com/tv2nyhederne/posts/1140159079333064

Så er det man sidder og undre sig lidt... og tænker smiley

Er det :

1. Det her er ikke længere ytringsfrihed, men retten til at håne islam og muslimer.

2.Så længe jeg ikke skal smide skattekroner efter beskyttelse til ham, kan han gøre hvad han vil.

3.Selvfølgelig skal han og alle andre der har lyst udgive lige hvad de har lyst til!

4.enhver er fri til det man af hjertet føler for,,,sommetider er der konsekvenser ved meninger,,det må man gøre sig klart

5. Der er intet, der taler imod. Hvis nogen føler sig hånet, så kan de forholde sig til den sorte udgave kaldet løgnen. Jeg køber den hvide udgave, sandheden, og det kan muslimer blande sig uden om. Hvis det er et problem, så find et muslimsk land.

* ( kopi af nogle af de mange svar folk havde smidt)

Hvad synes I ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Her efter attentatet....
  • #1   16. feb 2015 HVORFOR vælger man med vilje at provokere folk, når man VED det har kostet menneskeliv..? Så stop dog! smiley

• #4   16. feb 2015 Nej, selvfølgelig må man da ikke slå ihjel. Men når man som forfatter ved, at noget lignende har kostet menneskeliv før, og man ved at nogen mennesker vil tage det til sig på en forkert måde, hvorfor så udgive sådan noget? Hvorfor ikke bare respektere, at det går udover andre menneskers grænser, og lade være med at tegne og skrive sådan?

• #5   16. feb 2015 Jeg fatter da heller ikke hvorfor, de skal blive ved Ja på en måde er det hån
    Når nu de ved at det koster menneskeliv ,hvorfor skal der skrives og tegnes ,for at forarve nogen At det så skal koste menneskeliv fatter jeg så heller ikke ,men det gør det jo

• #8   16. feb 2015 Jeg falder lidt for nr 1 .

Det virker lidt, lige som om at man SKAL håne og mobbe i ytringsfrihedens navn smiley
    At man har ret til at håne og mobbe, og det virker forkert i mine øjne smiley

Hvad blev der af begrebet respekt for hinanden, og vores hver i sær holdninger tro osv ?

• #10   16. feb 2015 Mener også, det kan virke provokerne, at skrive sådan en bog

• #11   16. feb 2015 Ida : det siges også at attentat manden ikke var særlig troende, så monstro det var religion der lå som motiv bag hans handlinger ?

Måske der blot var sprunget en sikring på hans øverste etage smiley

• #13   16. feb 2015 Ida : gør du ?

• #16   16. feb 2015 Tror simpelthen ikke på at hvis ingen tør skubbe til grænserne, fx ved satire og sort humor, så ændres der ikke noget som helst ved den oldgamle måde at tolke tingene på, det skal til for at der sker en udvikling. Store ændringer har ofte kostet menneskeliv, og det er trist rigtig trist, men at klappe i, skaber ingen udvikling.

• #17   16. feb 2015 Ida selvfølgelig skal man ikke slå ihjel for sådan noget
    Men jeg holder også på nr 1 her

• #18   16. feb 2015 Ja, der er ytringsfrihed. Men behøver vi virkelig provokere andre mennesker så groft, at det koster tilfældige og uskyldige mennesker livet? Det er det, jeg ikke synes er fair. At man bruger den til at ramme andre..

• #20   16. feb 2015 Trine Jo jeg er også enig med dig
    men jeg syntes altså også ,at det bliver mere og mere ,som om der bare skal provokeres og hånes nu

• #21   16. feb 2015 Jeg kan godt følge din tankegang Trine G - og så alligevel ikke... Altså nej, selvfølgelig skal vi ikke indrette os efter andre på den måde, men synes alligevel man skal tænke sig lidt om, hvis man vil tegne noget, man ved der støder andre. Vi har ytringsfriheden, men vi skal vel også respektere hinanden..

• #24   16. feb 2015 Jeg er meget splittet, for på den ene side synes jeg det er enormt upassende (af mangel på bedre ord) at kaste mere brænde på bålet.
    Omvendt så kan det simpelthen ikke passe at vi i Danmark. (DANMARK!!) ikke kan få lov til at bruge fores ytringsfrihed.
    Det er fair nok at man synes at DK , ytringsfrihed osv. er noget lort, men så flyt da for faen! Der findes lande med Sharia-lovgivning, som ikke har ytringsfrihed osv.

Og så synes jeg i øvrigt at alle som vil bidrage positivt, skal være hjerteligt velkommende i Danmark. Uanset religion. smiley

• #25   16. feb 2015 Jeg har set, at een (i en anden tråd) drager en parallel til komikeren dave allen, som gjorde tykt grin med katolikkerne. Dette vel at mærke uden at blive slået ihjel. Der skal man så lige huske på, at førnævnte dave allen selv var katolik. Jeg er sikker på, at en farvet slipper bedre fra at råbe "nigger" midt i harlem, end en hvid ville gøre.
    Så meget for denne sammenligning - altså nul og niks værd!

• #27   16. feb 2015 Jeg kan virkelig godt se hvad du mener. Men som Inger og TG, så synes jeg også det hele efterhånden handler om hån.. Jeg ved dog godt, at ligemeget hvad man gør, så skal der nok findes en grund, til at lave attentater.. Desværre..

Helt enig, respekten går begge veje..

• #29   16. feb 2015 Hvis ikke vi tør skubbe til grænserne for de mørkeste fortolkninger af islam, så støtter vi de der fortolker hen mod sharia lov, dem der mener at barnebrude er det rigtige, de der mener at den måde profeten levede livet på den gang stadig skal være de gældende regler .... det vil jeg på ingen måde signalere .... Kunstnere, har historisk set via bøger, tegninger og skuespil være de der har taget tingenes fremstilling lige til grænsen for netop at skabe en debat og dermed en udvikling ..

• #32   16. feb 2015 Tænker om en bog om Jesus' eller Buddhas sexliv ville afføde samme debat smiley

• #36   16. feb 2015 Apropos dave allen, så behøver man blot at tage et kig på den irske ø for at se, hvor (in)tolerante kristne "fraktioner" er internt.

• #40   16. feb 2015 Der er masser af muslimer der kan finde ud af at være i verden og være ordentlige mennesker trods deres tro, dem skal vi hjælpe og støtte ved at være med til at marginalisere de der fortolker Koranens på en måde der er fjernt fra den verden vi lever i i dag, og det gør vi imo ikke ved at ligge låg på ytringer, eller tage specielle hensyn af angst.

profilbillede
  • #41   16. feb 2015 Har det sådan, at man ikke skal gøre noget for ren provokation.
    Men uanset om det så var, så berettiger det jo ikke nogen til at slå et andet menneske ihjel.
    Mit dilemma ligger ved, at man ikke unødvendigt skal provokere, for så er det bare at pisse på folk, men samtidig så er det heller ingens ret at slå nævnte provokatør ihjel.

Ryst på hovedet og kom videre. Som en anden sagde - Tryk skaber modtryk, og hvis det bliver ved sådan, så dør flere mennesker, men samtidig.. skal man så bare tie?

Det er svært, synes jeg.

• #42   16. feb 2015 Isabelle - måske, men det handler også om, at katolikker vil høre under irland og protestanter under storbritannien.
    Jeg er ikke bekendt med andre "dagsordener".

• #44   16. feb 2015 Hvis provokation kan skabe en debat, og debat og åbenhed skaber udvikling, så har det i min verden sin berettigelse at provokere. Jeg er overbevist om at de der lever i lande under sharia, specielt kvinderne på sigt vil hilse en udvikling mod den moderate fortolkning af koranen velkommen, samtidig er jeg overbevist om at man ikke rykker de mænd der sidder på magten i de lande/områder en tøddel ved diplomati og forsigtighed.
    Er der nogen der tror man rykker på IS og Boko Haram ved at ligge låg på ytringsfriheden, jeg gør ikke ....

• #47   16. feb 2015 #44 Hanne det lyder flot og rigtigt. Lige et praktisk spørgsmål. Gad vide om du ville sende dine børn til et foredrag mod islam. Det er så dejligt nemt at lade andre stå i skudlinjen, alt i mens man selv sidder i sofaen og spiller forarget med tæppet godt trukket op om snuden.
    Personligt ville jeg holde mig til et mærsk-motto - rettidig omhu.

• #48   16. feb 2015 @ Søren, for det første er jeg IKKE imod Islam, der er masser af fornuftige og moderate muslimer der praktiserer deres religion fornuftigt, jeg er IKKE imod andre religioner, eller ateister ... folk må tro på hvad de vil, men det jeg har noget imod er de der ikke har tilpasset deres fortolkning til den verden vi lever i nu, og som holder fast i en i den grad umenneskelig og specielt kvindeundertrykkende fortolkning....

Og ja nu er mine børn så gamle at det bestemmer de heldigvis selv, men hellere sende den til diverse arrangementer der støtte op om debat og udvikling fremfor at risikere at mine døtre en dag skal leve i et samfund der definerer kvindesynet ud fra sharia .... deltager gerne selv hvis det er dertil det en dag kommer ... for det er det der for mig er på spil .... skal vi fremad og udvikle os som mennesker på lige fod, eller skal vi ligge under for undertrykkelse og kønsdifferenciering ...

• #49   16. feb 2015 For øvrigt betyder Rettidig omhu ikke nødvendigvis at man ikke skal handle, det betyder også man skal vide hvornår man skal tagene kampene for ikke at lade stå til !

• #51   16. feb 2015 Kan huske en artikel for nogen tid siden, om en fattig familie i Yemen, virkelig virkelig fattige, det eneste de havde at sælge var deres 8 årige datter, hende købte en rig "mørke" mand ..... han nød sin bryllupsnat så meget at hendes skader var så voldsomme hun døde af dem .... tja har han nok tænkt, profeten siger det er ok....

Er der virkelig nogen der tror på at stopper vi med at "provokere" , at stopper vi bare med at tegne profeten, så stopper de med at tage barnebrude, så får piger lige ret til uddannelse, så får kvinder et liv udenfor mandens magt , så får minoriteter som fx homoseksuelle rettigheder osv ....

• #56   16. feb 2015 Hanne bare så godt skrevet

• #60   16. feb 2015 @ Isabelle, jeg er også glad for at der er små, måske meget små men dog tegn på at moderate muslimer i hele verden er ved at være klar på at tage værdi kampen mod de der er de ekstreme fortolkere af Islam ... er helt sikker på at en stor majoritet at muslimer er lige så kede af det der sker, og at de er lige så bekymrede for hvis der gives op overfor "mørkemændene"

• #61   16. feb 2015 #51 Uanset hvor forfærdeligt det er, så er det DERES religion, og DERES regler i DERES land, dvs vi skal ikke blande os, selv om det er forfærdeligt !!

De skal så heller ikke blande sig i VORES religion, VORES regler her i VORES land !!

Er det ikke lidt dobbeltmoralsk at vi vil bestemme hvordan DE skal leve nede i de lande der er muslimernes højborg, eks saudi-arabien, yemen, og lign .
    Mens de må ikke bestemme hvordan vi skal leve her i vesten ???

• #62   16. feb 2015 @ Tante ... så lille er verden bare ikke længere ...

• #64   16. feb 2015 Hvis vi skal kunne forlange at de retter ind efter vores leveregler, kan de da også komme her og forlange at vi skal rette ind.

eks kvinder skal gå med tørklæder, vi må ikke spise svin osv .

Det er måske der kimen ligger begravet, VI VIL bestemme hvordan de skal leve i de muslimske lande, og blander os i deres anliggender konstant.

• #67   16. feb 2015 Hvad ville der ske, hvis en dansker kom til deres land ,og troede han kunne gøre lige hvad der passede ham Hvad ville der ske med vedkommende

• #70   16. feb 2015 @ Tante ... de mener de skal gå udi verden og omvende de vantro, så de bliver ikke "dernede" , og får de magt som de har agt, ja så ville de der fortolker på den mørke måde bestemme at den verden der til dato ikke er ledet via sharia, den blev det , så det gælder i den grad om at få fortalt at sådan er verden ikke alle steder og skal aldrig blive, at de får kamp til stregen når de prøver og når de forkynder en fortolkning af Islam der leder til kalifater og sharia .... Blev de der, så måske, men det er ikke det de vil , de vil ikke bare have et lille hjørne af verden og være i fred, de ønsker en verden med et helt andet værdisæt end det vi har kæmpet for i mange år .... (nu taler jeg mørkemænd og ikke moderate muslimer)

• #72   16. feb 2015 @ CF .... se det er det det i bund og grund handler om, at man har ret til et valg og et fravalg, men den slags her man ikke ret til i ekstremisternes fortolkning, derfor, for retten til det, er kampen vigtig, og imo er det i disse år den skal tages.

• #77   16. feb 2015 @ CF .. ethvert tab af liv er trist ... og burde ikke ske, og bagklog kan man altid være ... men som jeg har hørt det så mente arrangørene at der ikke kunne være gjort meget mere, og ligeledes var den unge jøde klar over risikoen ved at stå vagt hvor han stod ...
    Det er så trist som det kan være, men der er sjældent sket udvikling og oplysning uden tab af liv, meningsløst som det end er ...

Og de der kommer til møder om ytringsfrihed og med deltagelse af tegnere af profeten, de ved jo det kan blive en risiko .... man tror jo aldrig det rammer en selv, men ingen ved det ....

De der forsvarer ytringsfriheden så meget, tror jeg ikke gør det for ytringsfriheden som begreb, men fordi de er sig meget bevidste om , at uden den vil verden blive et fredeligt våben til udvikling fattigere ... det er stadig de der vælger volden, der imo tager det forkerte valg .... sårede følelser pga. pen og papir slår ikke direkte ihjel, det gør våben og vold ....

• #79   16. feb 2015 Han kom jo netop ikke ind til mødet, netop fordi der var PET folk tilstede som reagere hurtigt

• #83   16. feb 2015 Det er simpelthen et faktum at berører man et tabu mange gange nok ved at tale, skrive og publicere mange gange nok om det, så udvandes reaktionerne med tiden, folk vænner sig til det, eller udvikler deres tanker omkring det, det kan være både godt og skidt, men uden den åbenhed og provokation kommer vi ingen vegne, og de der vil fortolke efter forældede principper vinder.

• #90   16. feb 2015 Det kom jo heller ikke bag på nogen, at det skete

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #91   16. feb 2015 Det er let at være bagklog. Have man betjente omkring,som dengang en hvis ung digter skulle holde fordrag og der så ikke var sket noget,ville det også have været galt. Spild af skattekroner.

Hvis man tror at vi ikke vil se terror,såfremt der ikke var nogle der tegnede de her tegninger,må man være ualmindelig naiv. Danmark har støttet i krigen,er vantro osv osv. Man vil altid finde grunde til terror.

Jeg vil aldrig have sat mine ben i den forsamling. Derfor er det vigtig at støtte op om de mennesker,der har modet og er klar til at dø for en sag de tror på. Vores frihed.

• #93   16. feb 2015 Enig Max jeg tror kun det her er begyndelsen

• #95   16. feb 2015 Den stædige "det er min ret mentalitet" koster årligt en god håndfuld mennesker(oftest kvinder) livet i højresvingsulykker. En ret de pårørende ikke kan bruge til en skid.
    Nej, jeg synes stadig ikke, at terrorhandlinger er i orden. Heller ikke den aktuelle.

• #97   16. feb 2015 Tja ... hvad mon "min ret/fortolkning" koster minoriteter og kvinder i områder med sharia, og det skal vi så bare vende det blinde øje til .... øh ja hvis det så blev der, men det gør det ikke , så det er verdens kamp for oplysning og udbredelse af viden vi kæmper for retten til at bibeholde, vel og mærke med pen og papir, ikke med vold og våben, men de der svarer igen på den måde skal vi frede, for ikke at såre deres følelser, for så bliver de fredelige og tamme som lam, og finder bestemt ikke andre undskyldninger for at udbrede deres forældede verdensbillede ... not !

• #98   16. feb 2015 Og alle muslimer i de muslimske lande er **mørkemænd ** ?? other was ??

Den tror jeg ikke helt på, Hanne !!

• #99   16. feb 2015 Mht thorsen er hele forskellen, at han kommer med samme kulturbaggrund, som dem han forsøgte at provokere. I øvrigt var thorsens film nøjagtig som mange af muhammedtegningerne noget amatøragtigt jask med mulig provokation som eneste formål.

• #100   16. feb 2015 Der var også protester, demostationer og dødstrusler mod Thorsen, hvilket dengang fik staten til at trække støtten tilbage.
    Dengang i 1970erne var der bare ikke noget internet til at nå ud til alverdens tosser

• #101   16. feb 2015 @ Tante, nej det er de ikke, men det er dem vi bekæmper, og deres kamp for at sætte dagsordenen for hvorledes Islam skal praktiseres ....

• #103   16. feb 2015 2015 ser ud til at kunne blive et jubelår for de danske mørkemænd (læs df). Lukkede grænser og strengere straffe løser alt - bare se på usa. smiley

• #104   16. feb 2015 Hmm... så glemmer folk da at det ikke havde hjulpet i dette tilfælde, han kom jo ikke udefra men indefra ... imo er det eneste der hjælper oplysning og uddannelse, både faglig og kulturel

• #106   16. feb 2015 @ Nicole, hvilken benzin er kastet lige her op til de sidste 2 tilfælde (Frankrig og DK) ?? er det benzin at mødes og debattere ??

• #108   16. feb 2015 #102 den oprindelige Jesus film blev aldrig til noget på grund af protester fra bl.a Paven

• #110   16. feb 2015 @ Nicole, ja et satirisk Magasin, men som ikke lige der på dagene eller dagene på til havde noget nyt i gære ... og ja en tegner der HAR tegnet, men ikke en ny tegning, så fordi man har gjort noget så skal man forever and ever leve under jorden ... hurra for det .... så min homoseksuelle søn skal leve i skjul, og mine døtre ikke uddanne sig, ikke ses og ikke høres, fordi de i deres definition har gjort noget galt ... nøjjjjjj en verden jeg vil støtte alt der bekæmper ....

• #112   16. feb 2015 Hanne: Nu er det langt fra alle muslimer der lever og ånder for sharia, Træk lige vejret smiley
    Man får det indtryk at du slet ikke kan lide muslimer overhovedet ??!? smiley
    Og det er jeg da lidt skuffet over smiley

Min mand arbejdede sammen med tyrkiske muslimer inde på junkers i køge, og det var da både søde og sjove mennesker, vi fik besøg af dem mange gange smiley
    De prædkede ikke koran eller kom med fordomme over vores levevis, og det gjorde vi heller ikke overfor dem, men andre ord, vi respekterede hinanden smiley

• #113   16. feb 2015 @ Nicole, faktum er at de der er tilhængere af den ekstreme fortolkning af Islam har en målsætning om at de vil ud i verden og omvende de vantro ... Og de fortolker hele koranen på den mest ekstreme måde det kan gøres på ... Dette vil sige at de ikke alene ikke ønsker Profeten tegnet, men at de vil indføre sharia i stedet for demokrati , det vil sige at kvinder ikke har nogle rettigheder, ej heller minoriteter af nogen slags, dvs. at alle der ikke er deres tro er vantro og må slås ihjel ....
    Så jo tager man ikke kampen op og på alle måder viser at sådan er et moderne samfund ikke, får de ingen modstand, så vil de mene de har vundet 1. halvleg og intensivere de efterfølgende bestræbelser som skal ødelægge alt hvad vi igennem tiderne har opnået.

nej de laver ikke terror herhjemme fordi kvinder uddanner sig fordi her er de ikke dem der sætter dagsordenen, hvad med kvinder i Afghanistan, eller andre steder i verden hvor skoler der har kvindelige elever angribes, brændes ned osv ....

Den her kamp er en kamp for de værdier man hver især ser som de værdier man vil bygge fremtiden på, det er ikke alene en kamp om ytringsfrihed eller sårede følelser, det er langt mere end det.

• #114   16. feb 2015 Jeg kan så vende den rundt og sige, at hvis jeg vidste at jeg sårede min ven Saki, så ville jeg ikke tegne en satirisk tegning med muhammed eller allah.

For hvorfor skulle jeg såre ham eller gøre ham ked af det ? Det ville han jo heller ikke gøre mod mig !

• #115   16. feb 2015 @ Tante, så har du ikke læst hvad jeg skriver ... jeg har flere gange skrevet at jeg intet har mod muslimer, folk må tænke og tro på hvad de vil, men en fortolkning der er uden hold i nutidens samfund, den er jeg imod ...
    Jeg har arbejdet i Gellerup, jeg har været buschauffør og haft mange troende normalt praktiserende muslimer som kolleger, og tro mig en stor del af de muslimer der bare vil praktisere deres tro i fred og ro, de ønsker heller ikke den ekstreme fløj vinder frem.

• #116   16. feb 2015 Hanne : ok, så drukner det bare i alle dine vrede ord om sharia`s undertrykkelse af kvinder smiley

• #117   16. feb 2015 For mig er der stor forskel på muslimer og ekstremister, og de angreb der kommer nu her rundt om i verden er for mig ikke angreb fra muslimer, men fra ekstremister, de der udfører de angreb bekender sig til yderfløjene som IS og Boko Harem, det er imo mellem deres værdier og vores værdier kampen står , ikke det store stille flertal at rettroende moderate muslimer.

Jeg krummer tæer når der på diverse sites hurtigt efter sådanne angreb kommer generaliserende kommentarer om dem og os, om at de bare skal ud, om at de bare kan tage hjem , eller blive væk ... det er slet ikke der jeg er og det er slet ikke sådan jeg tænker ... men giver vi efter så svigter vi ikke kun os selv, vi svigter også de moderate muslimer, som for en stor dels vedkommende netop er flygtet fra deres lande fordi de blev forfulgt hvis ikke de gjorde tingene efter bogen, dvs. den ekstreme fortolkning af denne ...

• #118   16. feb 2015 Har lige set Tv Det er da utroligt så meget strid der er omkring i verden
    Jeg fatter ikke hvorfor, at religion kan være så vigtig,For mig må folk tro på hvad de vil Men så hold det da ved jer selv ,og lad folk ha den tro de har Nu er jeg jo også dansker ,og jeg tror ikke vi går så meget op i tro, som mange andre gør

• #120   16. feb 2015 Saki har en ganske fin humor, og hvis du læste hvad jeg skrev, så har han aldrig blandet sig i hvordan vi lever.
    Hvorfor skal alm muslimer skæres over samme kam som de ekstreme ?
    En alm muslim kan godt såres af at du gør grin med hans gud, uden at stå og råbe højt over det.
    Det var sådan set pointen, hvis du ved at det såre din ven, hvorfor så gøre grin med det der såre ham ?
    Og hvis man ikke kan se det sjove i at såre andres guder så de bliver kede af det, har man så ingen humor ??

Jamen tak da !! smiley synes ellers ikke vores humor fejler noget, vi griner HVER dag og har det ganske fint med det.
    Jeg har måske bare ikke et behov for at grine af noget der såre min ven !!

• #121   16. feb 2015 Når der er problemer, så står vi som danskere, europæere og vesterlændinge sammen. Jeg tror det samme sker for andre kulturer. Rigtig mange muslimer verden over er harme og oprørte over de menneskerettighedsstridende vilkår, nogle af deres trosfæller må lide under i guantanamo. Tænk sig at sidde indespærret i årevis uden sigtelse, anklage eller dom.
    Vi kan næppe tro det er muligt i 2015.

• #122   16. feb 2015 Nej men den forskellighed der findes blandt mennesker ,vil altid være der
    Vi kan ikke som vesterlændinge tro,at alt hvad vi gør / siger er det rigtig over hele verden For det kommer bare aldrig til at ske

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#125   16. feb 2015 Badetøflen. Fint at du vil tage hensyn til din ven og forståeligt. Du kan bare ikke forvente at vi alle skal gøre det. På den måde,vil der ikke kunne laves noget som helst af frygt for at såre nogen. Er sikker på at der også er folk der bliver fornærmet over at lave grin med kongehuset,politikker osv.

Man har ret til at vælge til og fra. Man har videre ret til at møde op og komme med sin mening,til de ting der gør en uret. Den ret ser man sjældent de religiøse bruge. Så er det lettere og stå at råbe i flok og brænde et par flag. Det er ikke måden at blive hørt på

• #128   16. feb 2015 Hvorfor er ** i frygt for at såre nogen* ??? Jeg taler om *af respekt for at ikke såre **

Det er da ikke fordi jeg er bange for at såre, men fordi jeg respektere at jeg ikke vil såre .

• #129   16. feb 2015 @ Men Tante ... vil lige sige jeg er så ugudelig ligeglad ... men hvad med den disrespekt der ligger i at det 5. bud ( du må ikke slå ihjel) ikke respekteres af ekstemisterne i kristne lande .... respekt er ikke noget man har krav på det er noget man skal gøre sig fortjent til, og ingen kan vist bestride at terror fandtes før tegningerne ....

Dette er kommet på min mands fb væg, og det er en som ham jeg mener man svigter hvis man giver efter ... han er sikkert også ked af tegningerne, men han er nok vidende om at det samfund han sætter pris på blandt andet er kommet dertil hvor det er indenfor frihed og lighed netop ved at man ikke har haft berøringsangst overfor tabuer. At man har turde skrive, tegne og tale sig til en udvikling... Her er hvad han skriver så fint :

En fyr der hedder Bedrettin Yazar har skrevet dette. Jeg har valgt at bringe det her på min væg:

"Da jeg i start halvfemserne kom til Danmark, sammen med min familie, havde vi fået vide at det var et helt anderledes land. Folk var meget frie, de havde det godt økonomisk og var glade mennesker. Jeg kan huske at sidde foran vores lille fjernsyn i vores lille hus i en lille landsby, med et lille plastik stykke i hånden og legede at det var en fjernbetjening. For det glædede jeg mig mest til at se, når jeg skulle til Danmark. Jeg havde slet ikke forventet så meget forskel på landsbyen og Danmark. Så meget at jeg de første par år, havde det svært i skolen og generelt med at falde til. Men jeg kan huske hvor glade folk var, hvor ivrige de var for at lære mig dansk og Danmark. Mine lærer gjorde alt for at jeg kunne føle mig hjemme. Mine naboer gjorde alt for at vi kunne føle os hjemme. Og det lykkes dem. Jeg følte mig hjemme og føler mig hjemme i Danmark. Jeg kan takke Danmark for mit liv idag. For min uddannelse, mit arbejde, mine gode venner og ikke mindst det liv som er så meget bedre end hvad det ville have været i mit lille hus i den lille landsby.

Jeg er ikke dansk. Det giver simpelthen ikke mening for at mig at kalde mig dansk. For mine forældre er ikke danske og jeg er ikke engang født her i landet. Men jeg føler mig hjemme i Danmark. Det eneste sted hvor jeg faktisk føler mig hjemme. Derfor vil jeg aldrig lade idioter som ham/de der begik angrebet i dag, ødelægge mit land og det samfund jeg lever i. Det skal vi ikke give dem lov til. Vi indvandrere skal endda kæmpe hårdere end andre, imod disse terrorister og deres ekstreme holdninger. For vi ved selv bedst, at rejse fra vores fattige levevilkår til et land som Danmark, er det bedste der er sket os. Hvorfor lade en håndfuld idioter ødelægge dette..

• #130   16. feb 2015 @ CF, man laver intet om ved at råbe ytringsfrihed, men på sigt med tiden kan man ændre ting ved at bruge den .....

• #131   16. feb 2015 Men Hanne, fordi nogen af en bestemt tro viser direspekt, skal det så gå ud over dem alle ??

Og jeg må beklage, i skal IKKE bestemme over de andres kultur i deres lande, lige så vel som de ikke skal bestemme over vores kultur.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#132   16. feb 2015 C F. Hvad de gør i deres egne lande må de jo selv om. Her i landet må de indordne sig.

Tænk sig at vi pga et mindre tal skal bruge penge på at beskytte skoler,politikker,digter mf. Ud over det så koster det en formue at holde øje med de her mennesker. Nogle af dem er flygtet fra krig og forsætter så her hjemme. Det kan bare ikke være rigtig.

• #134   16. feb 2015 #127
    Korrekt batdog, men mange af de problemer vesten og muslimer i mellem stikker også dybere end religion (#121). Religionen bliver ganske ofte brugt og misbrugt i andre sammenhænge. Fx. magt, respekt, råvarer og lighed.
    Ingen/få kender vel den seneste terrorists bevæggrunde. Måske var han bare syg i hatten og så tilfældigvis muslim. Men det får pet nok styr på, når efterforskningen er forbi.

• #136   16. feb 2015 Jeg blev ked af det da jeg så indslaget om de unge der fjernede blomsterne som var lagt af et godt hjerte, af folk som ville signalere til gerningsmandens/offerets familie at de også er i deres ret til at sørge over en mistet søn .... måske det med blomster ikke er en muslimsk tradition ved dødsfald, men kunne der ikke i situationen være plads til at alle viste deres tanker på hver deres måde, inkl. at de satte sedlen op om at "må allah være nådig med dig" .... jeg synes det er trist ... dog vil jeg sige at det at han lå så meget til skue efter, det burde nok ikke være sket.

@ Tante #131 ... nogle gange går det der skal til for at nå et mål, desværre ud over flere/alle .... så at sige målet kan til tider hellige midlet.

• #140   16. feb 2015 Det må næsten være fra "gud er ikke stor" skrevet af christopher hitchens.
    red. det er det smiley

• #143   16. feb 2015 Jeg er glad for at jeg ikke skal opdrage små børn idag.
    For hvordan forklarer man lille Per, at han ikke må kalde lille Lone for tyk og grim, når selvcensur er blevet et fyord?

• #146   16. feb 2015 En del terror har det samme med religion at gøre, som fck og brøndby supporteres slagsmål har med fodbold at gøre. Nemlig en masse og ingenting alligevel.
    Get it? smiley

• #149   16. feb 2015 Vark for helvede smiley

• #154   16. feb 2015 @ groot ... kan jeg ikke få et referat .. orker ikke at se de videoer

• #158   16. feb 2015 @ groot, han lyder til en jeg kunne blive enig med .... grundlæggende synes jeg de fleste religioner mangler den simple respekt for selve livet, det at vi er her og trækker vejret ....

• #159   16. feb 2015 Mi9on
    Det er mindst to tænkelige scenarier. Enten er opfattelsen af kultur så forskellig, at det ind i mellem slår gnister. Alternativ anser den ene gruppe ikke den anden for at være i besiddelse af kultur som sådan.

• #163   16. feb 2015 Minion om dine eksempler er kultur eller ej aner jeg ikke. Men husk på tønder-sagen og utøya-tragedien. Jeg gider ikke forsvare ondskab, men vil gerne deltage i at forklare det.
    Hvis man kan. smiley

• #167   16. feb 2015 Isabelle - du ret i det, du siger manglende opdragelse(min fortolkning). Det er bare ikke hele problemet, og vender vi det blinde øje til de andre problemer, er meget lidt opnået. Jeg tænker bla. eksklusion og mediehetz.

• #168   16. feb 2015 Hmm, jeg synes har jeg lidt problemer med at finde ud af hvor grænsen bør gå, hvis der altså skal være en grænse for hvad vi kan tillade os, når blot vi gør det indenfor lovens rammer. Jeg har svært ved at forstå dem der mener (ekstremister) at tegnerne selv bedte om det. Det er jo en gang fis. Tænker lidt at en del af VORRS kultur er at vi er ganske frisindede, imødekommende og så har vi vores humor. Vi elsker at tage pis på alt, også på os selv. Men selvfølgelig ender man da også med at bruge ting/blive inspireret til at benytte sig af ting (Muhammed) udenfor landets grænser.

Jeg mener ikke at vi skal lægge låg på os selv, og derved udøve selvcensur. Hvad skulle det gavne? Jeg synes det er iorden at folk udfordrer ytringsfriheden og rykker grænsen. Hvis man undlod det, så ville vi jo aldrig komme videre.

Og så synes jeg det er lidt sjovt den forskel der er på folks reaktioner på tegninger. Er det kristne, og Jesus bliver tegnet som en tændstikmand med en stor diller, eller hvad ved jeg, så er der måske en lille del af befolkningen der vil blive stødt, men tvivler på at det nogensinde vil fører til had, og da slet ikke drab.

Måske det er fordi vi i modsætning til muslimerne (ekstremisterne) ikke tilrettelægge vores liv efter en religion?

Kæft det bliver en lang smøre det her smiley undskyld!

Uanset hvad, så er det fandeme og sgu aldrig iorden at skade, eller slå et andet menneske ihjel bare fordi vedkommende er blevet stødt/forarget. Og det kan aldrig nogensinde blive offerets skyld.

Og når vi snakker ofrene, hvad havde jøden jo gjort for at pisse ham der gutten af? Tvivler på at han har lavet en tegning smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#169   16. feb 2015 C F. Jeg er ganske enig i at der kunne have været større sikkerhed omkring mødet. Man kan bare ikke hele tiden have en større forsamling af politi på steder hvor der måske kan ske noget.

Jeg syntes det er underligt at flere af de her unge mennesker ser et par tegninger som et angreb. Hvor stærk troende er man når man stjæler,drikker,er voldelig og listen er lang. Her tænker man ikke på om man selv fornærmer nogen.

• #173   16. feb 2015 Jeg er ikke så skide enig i din generalisering. Hvorfor skal muslimske stemmer forsvare at fx 5 muslimske drenge smider sten efter politibiler? Jeg forsvarer sgu da heller ikke lyshårede ronny, når han smadrer een i narkomiljøet. Han har intet med mig at gøre. Men mediehetzen virker da, hvis du synes, at det muslimske samfund hver gang skal stå på mål for uheldige elementer.

• #179   16. feb 2015 @ caroline, og hvad så, så er det slut med ekstremistisk terror i hele verden, sådan bare hvis vi lægger pennen ?? de tegninger er jo tegnede, der er jo ikke tegnet en ny i lørdags, eller dagen før terroren i Frankrig .... de tegninger skabte furore, nu er de blevet en "god" undskyldning .....

havde andre under dække af en efterhånden så gammel historie stadig reageret med vold og mord, så havde vi ikke været så forstående .... så havde det for længe siden lydt " tag en tudekiks og kom videre"

• #181   16. feb 2015 Isabelle - det her er ikke om,hvad jeg ville gøre. Men ville du som repræsentant for danskerne ytre dig i medierne om min lømmels stenkast?

• #185   16. feb 2015 @ isabelle, den med de små prinser, den har vi kendt i mange år her ... I mine år i daginstitution i Gellerup, der var det en kendt og stort problem...

og deraf kommer så det næste problem for de små prinser, godt kendt fra den skole mine unger gik i, og som skaber det problem jeg læste fornyligt i en artikel, de unge drenge fra de miljøer bliver fremtidens "underklasse", for pigerne møder krav lige fra de er helt små, passer deres skole og opfører sig pænt, de får derfor uddannelse i langt højere grad end drengene , så drengene ender med at være marginaliserede, ikke kun i forhold til det danske samfund, men til sidst også overfor deres egen sociale miljø hvor de møder krav om at gifte sig og føre familien videre, men der bliver færre og færre piger der lader sig tvinge ind i et ægteskab med en uuddannet rodløs ung mand .... Så derfor ender nogle i ren frustration over manglende ståsted i livet med at finde sammenhold i de ekstreme miljøer....

• #187   16. feb 2015 #183
    Jamen vi skal gøre noget, hvis vi er sikre på eller har forventning om, at det gavner. Denne typiske "politiker" agéren for at vise handlekraft er ikke det papir værd, som den er skrevet på.
    Tænk om menneskets natur er at have fjendebilleder. Vi havde i et halvt århundrede hele østeuropa - og pist var væk.

#186 Enig - dog erstattes bonbon land med fårup sommerland. Så skal du se ønskebørn.

• #188   16. feb 2015 @ Winnie, tro mig det er på et helt andet plan end det vi kender fra møgforkælede andre unger .....

• #193   17. feb 2015 Citat af en gammel Venstre politikker i dagens avis

"Ytringsfriheden blev jo ikke en grundlovssikret ret, for at flertallet skulle forhåne mindretal. Tværtimod giver frihedsrettighederne os ret til at leve i Danmark med vor forskellige tro og kultur. Men uden gensidig respekt kan vi ikke leve med vore forskelligheder."

• #194   17. feb 2015 Det må være en venstremand fra andels- og højskolebevægelsens storhedstid. Næppe en af tidens venstrehelte, hvor begreberne prokurator og lystløgner mere trænger sig på. smiley

• #198   17. feb 2015 Isabelle - det er nok rigtigt. Jeg tror nu også uffe-manden kunne have sagt det.

• #200   17. feb 2015 Uffe var måske en slags overgangsfigur fra bondeparti til krejler ditto smiley

• #202   17. feb 2015 Bertil er tæt på, men det er en anden tidligere integrationsminister
    Birthe Rønn

Kommentér på:
Her efter attentatet....

Annonce