{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.756 visninger | Oprettet:

Hvad ville i vælge? (heste-relateret) {{forumTopicSubject}}

Jeg beklager den meget lange tekst...

Jeg har brug for jeres hjælp, da jeg selv lidt står i et dilemma omkring at vælge eller vente med et job i en konkurrencestald, som jeg rigtig godt kunne tænke mig smiley
Jeg har ikke gået i skole siden december, og har derfor været hjemme eller i stalden, hvor jeg passer heste 4 gange ugentligt. I mens at jeg har været hjemme har det også sat nogle tanker i gang - nu har jeg nemlig muligheden for at finde et job som groom/hestepasser i en konkurrencestald, men min hjerne (fornuften) siger det ene og mit hjerte (lysten/ønsket) det andet.
De sidste par måneder har jeg snakket meget frem og tilbage med mine forældre, om hvorvidt vi hver især mente dette job skulle være - mine forældre mener det er 5 måneder, så jeg kan fortsætte/starte nyt sted i skole til sommer og jeg er tildels enig, men jeg kunne godt tænke mig at jobbet var et år.
Jeg har fundet et sted, som befinder sig et lille stenkast herfra, som søger en hestepasser - men det kræves at man bor der, og det er jeg helt indforstået med.
Mine forældre mener ikke jeg skal starte "hårdt" ud med 7 dages arbejde (regner med at der er arbejde hver 2. weekend ca) OG bo der, de mener at jeg skal hjælpe til 3 gange ugentligt, for eksempel, også pendle mellem hjem og stald... Her bliver jeg så lidt stædig, og ikke mindst skuffet/frustreret, for så synes jeg lidt at "oplevelsen"/jobbet falder lidt fra hinanden...
Ejeren af en af de heste jeg rider på, kender hende som ejer konkurrencestalden og ville derfor tage en snak med hende, om det var muligt at starte "blidt" ud, og derefter måske kunne arbejde mod at bo der fx..
Men nu sidder jeg så her og tænker, eller det har jeg faktisk gjort hele dagen, om jeg skulle trække det tilbage? Ejeren har ikke snakket med konkurrencestalds-ejeren endnu, og jeg synes efterhånden jeg ser flere ulemper end fordele, og samtidig så tvivler jeg stærkt på, at nogle ville ansætte én som ikke rigtig var til nogen nytte...

Mine fordele er:
- Jeg får rykket mig på et personligt plan
- lærer nye mennesker at kende
- lave noget, som jeg kan lide at lave

Mine ulemper er:
- må/"kan" ikke bo der (det tager bestemt noget af det "sjove"!)
- starte ud få gange om ugen
- jeg kan være der i få måneder
- jeg føler lidt det er respektløs at bruge andres tid på en henvendelse, som så ikke møder deres kriterier

Lige nu er jeg klart på den side, som siger "drop det" også vente til efter jeg har fået en STX eksamen (der går nok 2-3 år), så jeg har mere tid at kunne arbejde i og det passer lidt bedre at flytte ud.

Men ja... Hvad havde i valgt? At søge muligheden, måske få jobbet, men det er ikke helt dét, som du ønskede dig (eventuelt få afslag på henvendelsen), eller med det samme droppe det, og vente til man er færdig med sin ungdomsuddannelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i vælge? (heste-relateret)
  • #1   4. mar 2015 Altså, er du 19?

  • #2   4. mar 2015 Vil også gerne vide hvor gammel du er?

  • #3   4. mar 2015 Hmm den er svær.
    jeg arbejdede selv i en hestestald (ikke konkurrence, men på en lille gård med avlsheste) da jeg var omkring 16 år. Hjalp til i vinterhalvåret, da de går på sommergræs, så var der fra januar til april. Det var en fantastisk oplevelse og lærte en masse. Kendte så også hende jeg arbejdede for, så fik lov til at komme med til kåring og messe, og kom med og så træning, massage behandling og lign. smiley
    Var der igennem kommunen, så kommunen betalte 25 kr 9 timer i ugen (hvis jeg var på arbejde selvfølgelig) var der dog når vejret var godt eller der skete noget i op til 7-10 timer om dagen. Plus kåring og messe som var hele dage (messen 2 dage)

    Ville da ikke undvære det, men havde jeg kunnet klare skole dengang, havde jeg nok valgt skolen, og så ud og opleve noget bagefter, hvis det var et betalt job som jeg kunne leve af.
    Nu var jeg jo så 16 år, så skulle jo ikke forsørge mig selv, det har også en del at sige smiley


  • #5   4. mar 2015 Ja, jeg er lige fyldt 19 smiley

    My only: Ja, altså jeg bor jo stadig hjemme, så det er ikke fordi jeg som sådan har brug for penge (endnu), men det er meget rart at have til fremtidsplaner smiley
    Jeg tænker også lidt, at det er smartest at blive færdig med skolen, også derefter lave alt det sjove, i stedet for omvendt smiley


  • #6   4. mar 2015 Ida: Mine forældres tvivl har også gjort at jeg stiller mig selv det spørgsmål, om jeg ville kunne klare det at bo ude.. Og det er jeg måske ikke lige nu, men så kunne man jo arbejde sig hen mod det mål at bo ude... Det er jo alligevel en ret stor ændring, men det ville jo ikke være anderledes end at være på efterskole/højskole, for der flytter man jo også ud og kommer hjem igen.. smiley På den anden side er det måske også nemmere (ihvertfald for mig) at flytte ud efter uddannelsen, fordi jeg ligesom er blevet ældre og jeg måske har lidt mere tid til at forberede mig på at skulle bo ude.. smiley

    Samtidig så tænker jeg også at det ville være "smart" at følge hjertet, for måske melder muligheden sig ikke næste gang jeg er ledig... Og samtidig har det forhåbentlig en positiv effekt på mig, fordi jeg laver noget jeg kan lide og som jeg ved jeg er god til smiley

    Men den er lidt svær smiley


  • #7   4. mar 2015 Hvis du er 19 forstår jeg SLET ikke at dine forældre har noget at skulle have sagt! Har du endnu ikke færdiggjort en videregående uddannelse ville jeg skynde mig at gå igang med sådan en. Er du færdig med STX så skynd dig at søge jobbet, har selv arbejdet i stald i 2 år, den bedste tid i mit liv

    Muligheden skal nok komme igen!calle søger staldpiger, det er så nemt at få job.


  • #8   4. mar 2015 Jeg vil så sige, at jeg synes (det er min mening generelt, for jeg kender dig ikke og kan jo derfor ikke komme med en mening om din situation)
    At du enten skal gå hel hjertet ind i job eller i uddannelse.
    Hvis du vælger job, er det nok som jobbet er, med at bo der, arbejde fuldtids osv, men være ærlig om at du f.eks. er der indtil næste sommer, hvor du starter på uddannelse. Hvilket lyder for mig, som om det egentligt også er det du gerne vil, men at dine forældre stopper dig.
    Du er 19 år gammel, træf dine egne valg. Det er altid godt at lytte og snakke med sine forældre, MEN det er dit liv, så gør hvad du føler for.
    Jeg elsker mine forældre og jeg får tonsvis af råd og meninger når jeg beder om det, men jeg gør hvad jeg føler er bedst for mig, og tager det af dem jeg kan bruge. smiley

    Eller også dropper du ideen om job for nu, og så tager du uddannelse, så kan du jo se bagefter om du vil ud og prøve at få noget..

    Jeg tror egentligt godt jeg ved hvad jeg ville vælge, og det er ikke det sidste smiley


  • #9   4. mar 2015 I og med du ikke har skole nu, og derfor vel reelt ikke har noget at lave (arbejde/skole) indtil sommer, så ville jeg da bare kaste mig ud i det, hvis muligheden bød sig.
    Men hvis du passer heste 4 gange ugentligt, hvorfor skal du så starte stille ud??
    Det største problem som jeg ser det, er at det meget vel kan blive svært at finde noget hvor du ikke bor på stedet, og er der fuldtid. For ja så skal der jo pludselig ansættes en mere til at passe stalden, eller ejer skal selv have stalden, og så går ideen en smule af?
    Så skal det i hvert fald være et sted hvor de søger en til hver anden weekend eller lign.


  • #10   4. mar 2015 Astrid: nu var mine omstændigheder bare, at jeg var nødt til at droppe ud og der var ikke noget jeg kunne gøre ved det. Jeg tænker helt klart, at jeg skal igang igen med en STX, for jeg skal ikke være kassedame i netto smiley Din første sætning forstår jeg ikke helt, men det er nok bare mig der er træt smiley

    My only: lige min tanke - men jeg synes knap 5 måneder er for kort tid, og jeg tror de fleste steder ville foretrække, hvis man kunne være der et år fx.. Er ihvertfald sikker på, at hvis der kommer en anden henvendelse, som kan være der længere tid - så vælger de den person smiley Jeg tror bare det er svært for mig, at sige til mine forældre "NU er det, det her jeg gør".. Jeg vil jo helst ikke skuffe dem....

    Belinda: Lige mine ord! smiley Har prøvet at forklare mine forældre det, men den hænger ikke ved smiley

    Astrid: jep, synes ofte at der er flere forskellige stalde rundt omkring i landet, så tror ikke det bliver "svært" at finde steder om et par år, hvis jeg vælger uddannelse nu smiley


  • #11   4. mar 2015 Hvis du gerne vil arbejde med konkurrence heste, hvorfor ikke tage beridder uddanelsen?

  • #12   4. mar 2015 jeg fortryder stadig at jeg ikke tog imod det job i en tyskspringstald jeg fik tilbudt for 20 år siden...

    specielt nu hvor jeg ser hvad han har opnået og hvilke muligheder jeg kunne havde fået

    så mit råd er at spring ud i det


  • #14   4. mar 2015 Jeg kan simpelthen ikke se problemet i at arbejde i et år...? Jeg mener du er 19 år gammel, det er sgu da nu du skal gøre den slags.

    Jeg forstår heller ikke en lyd af at dine forældre har noget at skulle have sagt....


  • #15   4. mar 2015 min første sætning er da ret nem at forstå, du er gammel nok til selv at bestemme hvad du vil - dine forældre kan/bør på ingen måde sætte grænser op på den måde.

    Sorry Ida, det er mig der ikke tænker - selvfølgelig er STX ikke en videregående uddannelse, men en ungdomsuddannelse..

    Men ja, jeg havde klart valgt STX når du er så 'gammel' som du er. Tror ikke der er mange stalde der ansætter folk der kun kan være til rådighed i et halvt år.


  • #16   4. mar 2015 Line jeg er lige blevet 20 år, jeg er igang med 10 klasse er først færdig til december.

    Og selvom det ikke var fordi jeg ønskede det sådan, så når jeg nok alt den uddannelse jeg skal nå, og jeg har haft nogle virkelig fede oplevelser, selvom de ikke var planlagt.

    Jeg er også dårlig til at tage beslutninger uden om min mor specielt, men nogle gange bliver man nød til at være voksen nok til bare at springe ud i det og satse på ens forældre er der hvis man falder, og flyver man vil de jo bare være glade. Du skal ud og skabe dine egne erfaringer og lære af dine egne fejl. Og jeg tror virkelig ikke at det er en fejl for dig, for det lyser ud af dig (selvom det kun er i tekst) at du virkelig brænder for det.

    Min mor havde lige sagt en uge før at hun syntes vi skulle vente med at få hund, i det mindste til sommerferien (jeg gik hjemme, kæresten gik i skole), en uge efter hun havde sagt det, skrev jeg til hende at jeg skulle have Lucky. Jeg var så bange for at skuffe hende eller at hun ville blive sur på mig, at jeg faktisk havde det rigtig skidt med det. Men hun respektere mig og mine valg og støtter mig så godt hun kan. Allerede første gang hun så mig med Lucky, var hun ikke i tvivl om at det var det rigtige valg jeg havde taget, for hun kunne se hvor meget han gjorde for mig smiley


  • #17   4. mar 2015 Man kan altid tage en uddannelse. Men når man først er bundet af mand og børn, så er det noget svært at følge drømmen om at arbejde i en stald.

  • #18   4. mar 2015 Skid da hul i hvad de gamle siger, og gør hvad det passer dig. Tag det job, og bo der. Du vil helt sikkert få en masse godt ud af det! smiley

  • #19   4. mar 2015 Beltane: jeg har ikke mine egne heste, også er jeg en kylling når det kommer til at skulle springe spring højere end 90 cm smiley Desuden er det heller ikke lige den levevej jeg vil, men det kunne bare sjovt at være i en konkurrencestald smiley

    Janne: okay smiley

    Ida: ja, det kunne jeg godt forestille mig det der med, at skulle indordne sig under nogle anderledes forhold, som man selv lige har fået skabt smiley Men jeg regner med at skulle bo hjemme imens jeg er i gang med min STX, så uanset hvad skulle jeg flytte hjem igen, hvis jeg flytter ud... Også er det jo 3 år +-, jeg skulle bo hjemme så det er ikke fordi man kan tænke det snart er overstået smiley
    Min tanke er også, at det er smart at flytte et sted hen som er forholdsvist tæt på mine forældre - det er det ihvertfald for mig smiley Og synes jeg bare ikke lige, at jobbet rigtigt var dét, så kan jeg jo sagtens sige op, men det vil være endnu et nederlag for mig... Så det er også om, at finde et sted, som er godt og måske kan sætte sig lidt ind i de ting man har været igennem smiley


  • #20   4. mar 2015 Jeg tror, at hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med mine forældre, og forklare at jeg har hørt og lyttet til deres råd, men føler at det her er noget jeg gerne vil, og at nu du ikke er under uddannelse, og står uden job, er muligheden oplagt. Og at selv tror på du godt kan magte jobbet fuldtid, og at bo der, og at du gerne vil prøve, og at du så håber de vil støtte dit valg, tros det bliver mod deres råd? Alt andet lige lærer man jo også af sine fejl. Og mange i din alder har arbejdet i stald fuldtid, og med bopæl på stedet, og har kunne magte det, så hvorfor skulle du så ikke også kunne? (Forudsat at du er indstillet på at det jo er meget hårdt fysisk arbejde, hvilket jeg tænker du godt ved lidt om, nu du arbejder med det 4 ganger om ugen. smiley )
    Tro mig, selvom det skulle ende med at være en fejl, så vil dine forældre dig det bedste, og derfor vil de også støtte dig.

    Med hensyn til tiden, vil jeg ikke være sikker på at det er en stopklods.
    Mit indtryk er at mange stalde har svært ved at finde de gode stabile medarbejdere, der holder mere end en måned, og ikke er syge konstant, så hvis du eller er en hårdtarbejdende loyal medarbejder, der ved hvad du går ind til, er det ikke nødvendigvis et problem.
    Og reelt er der jo ingen der siger du skal sige du stopper til sommer (selvom jeg personligt nok ville gøre det) og især ikke, hvis du faktisk er i tvivl om du vil starte til sommer, eller vente et år mere?

    Men et godt råd, pas på ikke at skubbe uddannelse for meget, du kan komme til at fortryde det.


  • #21   4. mar 2015 Anne: det tænker jeg også, og muligheden er der jo sådan set også altid for at få en uddannelse som kurser, VUC osv.. smiley Jeg har ingen kæreste/mand eller børn, så jeg er jo rimelig fri smiley

    Astrid: ja, jeg ved det godt - men jeg kunne ikke lige få den til at hænge sammen smiley

    My Only: wow, det må jeg nok sige - det er fedt at få sådan et input smiley Som sagt, så er det jo muligt at få en uddannelse selvom man er lidt ældre, i form af kurser, VUC osv, som jeg også nævnte øverst i denne kommentar smiley Det gør også, at jeg ikke frygter så meget for, hvis jeg vælger hestene, at "gymnasiet" render nogen vegne smiley

    Natascha: Det er taget med i mine overvejelser smiley


  • #22   4. mar 2015 Kender ikke din personlige situation. Du skriver at du ikke ved om du er klar til at flytte hjemmefra, men jeg tænker at det er en god mulighed for at prøve at flytte hjemmefra uden helt at gøre det. Også udfra at det er tæt på hvor du bor nu.
    Du binder dig jo ikke for et helt år, gør som dine forældre foreslår, med at arbejde der til sommer(fuldtid) og så se til den tid om du vil starte på en uddannelse eller tage et år mere.
    Noget du skal være klar over er, at indenfor den branche er der rigtig mange brødnekar. Dårlig løn, gratis arbejde, dårlige arbejdsvilkår, alt for lange dage, for lidt fri mv. er desværre almindeligt. Så det er vigtig at man også formår at sige fra og være sig bevidst, at man måske skal ligge ens drøm på hylden ved at stoppe før tid.
    Jeg har desværre hørt om flere piger, der er blevet udnyttet og fået det dårligt, stress og depression, efterfølgende.
    Jeg prøver ikke at skræmme dig, syntes du skal gøre det(men ikke for alt i verden) og så starte uddannelse i sommer, måske senere.


  • #23   4. mar 2015 Jeg arbejder selv i heste verdenen , og jeg havde helt klart valgt heste drømmen med alt hvad det indebære , alle inden for den branche ved hvor svært det er at få foden inden for!
    Jeg havde taget jobbet som det var med hele molevitten ! .. Og jeg havde blevet i stalden i alle de år eller måneder jeg havde lyst til ! Jeg skulle nok få nået at tage uddannelse ovs ovs , vi skal trods alt være på arbejdsmarkedet i maange år !


  • #24   4. mar 2015 Belinda: jeg tænker også, at det måske bliver sværere at få taget sig sammen til en uddannelse om et lille årstid-halvanden, men også videreuddannelsen smiley Hvis det skulle ende sådan, at jeg tager jobbet og stopper til sommer, så ville jeg helt klart sige det - andet ville jeg synes var totalt respektløst smiley

  • #25   4. mar 2015 Husk at skal man søge ind på en uddannelse, så ligger ansøgningsfristerne jo faktisk omkring nu.

  • #26   4. mar 2015 About: Det var en god idé, det med at se til sommer om det var det, eller om jeg tager et år mere smiley Jeg ved godt at lønnen er meget underbetalt, lange arbejdsdage og sjældent fri - men jeg tror også, at hvis man kommer ud til et sted, som også respektere én, så tror jeg ikke det er helt hen i vejret, selvom det er hårdt smiley

    L.P: Enig smiley må jeg spørge ind til, hvad du arbejder som? smiley


  • #27   4. mar 2015 Belinda: gud ja smiley Jeg har et møde med en uddannelsesvejleder, eller hvad de nu hedder, her i næste uge - men det betyder jo ikke at jeg finder ud af hvad jeg skal smiley Jeg tror mere det er for at finde ud af hvilke muligheder der er, og hvad jeg gerne vil, så man kan samle det lidt sammen smiley

  • #28   4. mar 2015 Da jeg var 18 år flyttede jeg til Tyskland for at arbejde i stor konkurrencestald... Havde boet hjemme indtil da.

    Det var det fedeste år ... arbejde 6 dage om ugen, og knoklede for vildt, men sådan er det hvis man vil være med i hesteverdenen..

    Jeg ville gøre det... uden tvivl smiley


  • #29   4. mar 2015 Nå ja.. mega lange dage.. dårlig løn, men det er hesteverdenen... til gengæld får man fede oplevelser, hvis man er hos en god rytter.

  • #30   4. mar 2015 Louise: fedt smiley Jeg har set at Poul Schockemöhle søger nogle, men jeg synes Tyskland er liiiidt for langt væk for mig, selvom det kunne være vildt spændende smiley Men sådan er man jo så forskellig mht afstand osv smiley og den prædiken om dårlig løn og lange dage har jeg fået tusindvis af gange, haha smiley Men det er ikke fordi jeg vil tjene masser af penge, det er oplevelserne og erfaringerne jeg gerne vil have - og forbindelserne smiley

  • #31   4. mar 2015 Line: Som sagt ville jeg også selv spille med åbne kort, og sige det. Det var bare mere for at pointere at der ikke er nogle der siger du skal. smiley
    Med hensyn til at tage sig sammen, er det langt fra det største problem, problemet er mere hvis man venter nogle år, om man kan få økonomi til at hænge sammen.

    Jeg var selv skoletræt, og fik ikke passet skole, så fik ikke taget min HTX (som jeg gik på, og ville have dengang). Jeg begyndte at arbejde, først i stald, og senere butik. Flyttede hjemme fra, og ja alt der nu hører med. Nu går jeg på HG, men det er altså svært at få til at hænge sammen, når man har faste udgifter. Inden jeg søgte ind, ville jeg gerne have en uddannelse, men havde reelt ikke råd til at gå ned i "løn". Men samtidig havde jeg jo heller ikke råd til ikke at starte, for ufaglært arbejde bliver kun sværere og sværere at få.. Med fast udgifter, er SU og su-lån altså hurtigt opbrugt. Og fritidsjob, når du er over 18 hænger ikke på træerne. Så ja jeg fortryder da nu, at jeg ikke fik fuldført en uddannelse mens jeg boede hjemme.
    Men derfor er der jo fint at bruge tiden nu, og så få jobbet. Så det er ikke ment for at afskrække dig, men mere ment som at man skal passe på med holdningen, at jeg altid kan tage en uddannelse senere.


  • #32   4. mar 2015 Selvom folk siger at du skal følge dine drømme, skal du huske på at det ikke er sådan lige til at finde et job, selv med en STX er det ikke bare noget man sådan lige går ud og får, mange med fine lange uddannelser sidder på kontanthjælp og kommer ikke videre.

    Så ja, det lyder flot at man skal følge sine drømme, men det er altså bare ikke altid realistisk.. Et eller andet 'sjovt' må du da også have lavet hvis du først går i gang med din STX som 19 årig?


  • #33   4. mar 2015 Ja , jeg er i en trav stald smiley jeg har dog fået taget en uddannelse , men heste livet er fantastisk og jeg er glad for at stå op hver morgen , og det betyder bare så meget ! Jeg ved at om 5 år så er jeg ikke til nogen nytte længere i en stald , hvis jeg først der ville være klar til at efterleve den drøm , men skal tage jobbet når det er der , den chance for man kun en gang ! Med mindre man selvfølgelig er kendt i de kredse men det svært at blive ved at hænge der og overbevise folk om at man duer til noget 3 år efter man fik budet .

  • #34   4. mar 2015 Beklager den mærkelige måde HG opdeler mine ord på. Det er ikke mig. smiley

    Med hensyn til ansøgning, kan du jo reelt søge ind nu, og finder du så ud af du gerne vil tage et år mere, kan man vel udskyde det? Eller ja ved ikke hvordan det ser ud med de nye regler, men det kan du jo snakke med vejlederen om?


  • #35   4. mar 2015 Belinda: det er derfor jeg tænker, at jeg ville flytte hjem når jeg skulle studere/være i gang med min STX smiley Så er der nemlig lidt penge at spare..

    Astrid: Jeg er droppet ud af STX, jeg nåede halvvejs igennem 2.g, så det er skam ikke fordi jeg har tullet rundt, haft det skidesjovt og været mega useriøs smiley


  • #36   4. mar 2015 L.P: det lyder spændende smiley Jeg tænker ikke umiddelbart at hestene skulle blive min levevej, men altså det kommer jo an på så meget synes jeg smiley

    Belinda: det kunne godt tænkes smiley Det kan være at jeg lige skal forhøre mig om det i næste uge smiley

    Jeg overvejer lidt at fremlægge planen således for mine forældre, at jeg ansøger jobbet, og hvis jeg får det, så flytter jeg derud og er der indtil sommer, hvorefter jeg starter i skole smiley Så jeg flytter ud, men er der ikke i herrens lang tid, men jeg får det prøvet, også starter jeg stadig i skole smiley



  • #37   4. mar 2015 Line: Det også fint, men netop også derfor bør du ikke vente flere år. For man får altså også en trang til at flytte for sig selv, og være sig selv, lige meget hvor glad man egentlig er for at bo hjemme.

    Må man spørge hvorfor du efter 1½ år dropper ud, for så at ville starte på STX igen?? (Og det selvfølgelig okay, hvis du ikke ønsker at svare, bliver bare nysgerrig når du alligevel er halvvejs.)


  • #38   4. mar 2015 Min levevej bliver heller ikke indenfor heste , men indenfor sundheds området ..

    Men jeg ved jeg ville fortryde det så meget hvis ikke jeg levede min drøm ud nu smiley jeg synes klart du skal tage det med alt hvad det indebære smiley som du selv nævner så kan du jo se til sommer om der er dig et halv år mere eller om det på tide at komme videre smiley


  • #39   4. mar 2015 Jeg synes nu Tyskland var tæt på... Var hos dansk rytter, og det var efter gymnasiet, så det var min pause efter skole smiley



  • #40   4. mar 2015 Belinda: personlige årsager egentlig smiley Men i 1.g blev jeg i hvertfald det sidste halve år mobbet og holdt udenfor, så jeg flyttede til et nyt gym her i sommers, hvor klassen har været rigtig god, men jeg synes ikke jeg helt kunne falde ordentlig til, og jeg var meget usikker på mig selv, om hvorvidt pigerne kunne lide mig eller ej.. smiley Så jeg fik det rigtig dårligt, jeg kunne ikke komme op og morgenen og det hele blev bare en tand for meget smiley

    Det er heller ikke afgjort endnu at jeg starter/fortsætter på STX, har også lidt i tankerne om noget HF, men jeg har ikke taget nogen beslutning endnu smiley Det er bare nemmere at skrive STX end alle forkortelserne, men jeg kunne egentlig nok også bare have skrevet ungdomsuddannelse smiley sorry smiley

    Det du skriver med, at jeg ikke bør vente flere år - mener du at jeg ikke bør vente flere år på at flytte ud eller? smiley Beklager min fuldstændig langsomme opfattelse, jeg er banketræt her til aften smiley


  • #42   4. mar 2015 L.P: hvad skal du så bagefter? smiley Har du nogen gymnasial uddannelse eller er det noget du skal i gang med/andre planer? smiley

    Louise: okay smiley Tror også lidt det kommer an på, hvor i tyskland det er smiley Men det er fedt at høre, at du har fået nogle rigtig gode oplevelser smiley


  • #43   4. mar 2015 Jeg er uddannet social-og sundhedshjælper smiley men tænker jeg på et tidspunkt skal læse videre til assistent smiley

  • #44   4. mar 2015 Ida: jeg skal ikke læse videre - jeg skal starte gymnasial uddannelse om igen smiley men same same smiley Det kunne faktisk godt være en mulighed den med de 5 måneder, men næste problem er jo så bare, at jeg ikke tror de vil nøjes med en i så kort tid smiley suk..

  • #45   4. mar 2015 L.P: Okay smiley Skulle bare vide om du var udlært som noget smiley

  • #46   4. mar 2015 Jeg går i 10 klasse på VUC og jeg er virkelig glad for det smiley
    Så nej du mister bestemt ikke noget bare fordi du tager 1 år ud af kalenderen til noget du virkelig elsker smiley

    Min søster er så god til alting (hvis du spørger mig) har altid vidst hvad hun ville. Men der kom altså børn i vejen. Hendes den første kom da hun var 16 år. Så hendes planer er ændret så mange gange. Hun har været igang med flere uddannelser. Endte med noget helt andet end drømmen, fordi det bare ikke kunne hænge sammen. Hun blev først færdig som 25 eller 26 årig, med en kontoruddannelse ?? Arbejder nu ved SKAT smiley

    Livet er fuld af muligheder, så grib dem og lev livet lidt. Din uddannelse løber ingen steder, og der er mange der tager et fri år.


  • #47   4. mar 2015 My: men det er så bare, at hvis jeg vælger 1 år ude, fremfor 5 måneder - om det bliver for svært for mig at bo hjemme bagefter i det antal år jeg er i gang med en ungdomsuddannelse... smiley Men det er jo næsten ikke anderledes end, hvis man har været på efterskole....

  • #48   4. mar 2015 Line: Den med at vente flere år, var at få taget en uddannelse. smiley

    Den med at du kun kan 5 måneder nu, skal du ikke nødvendigvis se som en hindring.
    For som jeg skrev tidligere, er mit kendskab, at det er svært at finde de godt holdbare staldarbejdere, der ikke kun er der 1-2 måneder, eller er syge konstant. Så vil mene at du god kan finde et sted, der vil havde dig, tros den korte tid, hvis du blot er en god hårdtarbejdende og loyal ansat.


  • #49   4. mar 2015 Jeg kan sagtens følge dig Ida, men det er sjældent nogen vil ansætte folk i hesteverdenen hvis de ved at det kun er for et halvt år... så jeg ville personligt vælge uddannelsen. Selvfølgelig vokser man personligt i sådan et job, men det lyder lidt som om TS er meget usikker på sig selv og ikke specielt selvstændig, og så er det måske ikke lige den vej man skal vælge.

    Men jeg kan kun svare udfra hvad jeg selv ville vælge hvis jeg stod i situationen. Jeg ved hvor svært det er at få et ordentligt job og er rædselsslagen for at komme på kontanthjælp.


  • #50   4. mar 2015 Hvis jeg var dig, så ville jeg tage en snak med forældrene. Tage jobbet i stalden, lære mig selv at kende på en hel ny måde, og bruge tiden i stalden til, at finde ud af, hvad der skal ske bagefter. smiley

  • #51   4. mar 2015 jeg boede ude i 8 mdr ca, flyttede så hjem igen pga nogle dumme omstændigheder, og hvor jeg dog bare nød det. Nød så også da jeg flyttede ud igen efter 7 mdrs tid. Men det var så dejligt at komme hjem til min mor igen, boede så også langt væk. smiley

    Men ellers findes der vel også lejligheder, hvis det skulle være smiley


  • #54   4. mar 2015 Astrid, at man er usikker og ikke helt så selvstændig, er måske netop det gode ved at komme i sådan et job.
    Nu er det selvfølgelig en del anderledes fra hvad jeg lavede, fordi mit ikke var et job som sådan.
    Men min arbejdsgiver gjorde mig selvstændig og gjorde mig lige det højere, fordi jeg blev anerkendt for mit arbejde.

    i starten gik vi ALTID sammen derude. Der gik ikke særlig lang tid, før hun viste mig den tillid at hun kunne gå ind og lave noget på kontoret imens jeg ordnede bokse.
    Og det betød så meget for mig og min selvtillid at hun gjorde det.
    Men jeg var jo så som sagt heller ikke i et rigtigt job. smiley


  • #55   4. mar 2015 Jeg har været i dine sko. og valgte hestene. Det endte så med at blive mit liv i knapt 3 år. Men lad det nu ligge. Fed oplevelse, dårlig løn, pisse hårdt, kommer i nærheden af heste du aldrig har råd til så meget at drømme om og man lærer sindsygt meget. smiley :)
    Jeg siger gør det!


  • #56   4. mar 2015 Det skal man jo selvfølgelig gøre op med sig selv. Men det er de færreste steder hvor man bliver nurset og båret igennem arbejdet. Man skal sgu have et par store nosser hvis man skal arbejde i en stald,- nogen er modne nok til at få dem undervejs, nogen bryder helt sammen, og føler sig meget alene

  • #57   4. mar 2015 Astrid: Jeg synes på ingen måde det er fair at du pådutter mig, at jeg ikke er specielt selvstændig og meget usikker... Det er fint, at du tænker det, men du kender mig ikke og du ved derfor ikke, hvordan jeg er eller i hvilken sammenhæng jeg HAR følt mig usikker! På den anden side, så oplever jeg det lidt som om, igennem hele tråden, at du ikke rigtig læser mine svar til de andre, men dig om det. Jeg har læst din seneste kommentar, og jeg har forstået at du helst ville vælge uddannelse.

    And: modtaget smiley

    My: enig smiley






  • #58   4. mar 2015 Zarah: Modtaget smiley

  • #59   4. mar 2015 Min bekymring er lidt, at hvis det nu viser sig at jeg bare synes det er noget af det fedeste, og jeg trives rigtig godt - og jeg måske tager 3 år, ligesom Zarah, så har jeg stadig den uddannelse jeg skal have gennemført + eventuel videregående (alt efter uddannelse tænker jeg?) .... Så på den måde kunne det jo være meget godt, at tage uddannelsen først også kunne give sig fuldt ud bagefter i x antal år, uden at skulle bekymre sig om ungdomsuddannelsen, ihvertfald.... aaargh, jeg synes det er svært smiley

  • #60   4. mar 2015 Jeg læser dine svar, og skriver udfra hvad JEG ville vælge i din situation udfra det du skriver om dig selv - andet er rimelig svært når jeg ikke kender dig.

  • #61   4. mar 2015 Nu er jeg ikke så skide god til det der "voksen" noget og jeg mener at det kan man tidsnok blive! Skole er rigtig fint og man skal også være der... tit. Men det er bare ikke alt. Og du vil ærge dig gul og blå over du ikke tog chancen da den var der. Da jeg var 21 tog jeg den uddannelse der har forsørget mig indtil for et par år siden (fylder 35 i april.) men så blev jeg kørt ned og kan ikke passe den jobfunktion længere så jeg er startet forfra ..og det er der altså mange der gør. Så du har altså lige bom bom 16 år til at nå at få din uddannelse.. mon ikke du når det ? smiley Du lever kun en gang. Du bestemmer selv hvad det skal indeholde...

  • #62   4. mar 2015 Astrid: Ja, og det er også fint - det var jo sådan set mit overordnede spørgsmål, og det svarede du på - tak smiley Lol, så er det lidt sjovt du skriver at jeg er "ikke specielt selvstændig", hvis du ikke kender mig og jeg ikke selv har skrevet det..

  • #63   4. mar 2015 Jeg er helt enig med Sarah ! Uddannelse skal du nok nå ! Hvis heste er din drøm lige nu så tag chancen , og gør det så længe du har lyst til at være i stalden .. Jeg vil vædde med at du ikke kommer til at vælge stald livet efter endt uddannelse , så har du måske bundet dig af kæreste og barn - hvem ved .. Det nu du har chancen .

  • #64   4. mar 2015 Med z ^:D

  • #65   4. mar 2015 ja, det er selvfølgelig rigtigt smiley hahaha, jeg kan mærke jeg virkelig ville komme til at savne min hund helt forfærdeligt smiley og min familie selvfølgelig smiley det tror jeg også holder mig meget tilbage, det der savn... men så er det jo godt, at stedet ikke er så langt væk smiley smiley

  • #66   4. mar 2015 Selvfølgelig kommer man til at savne , men hey det også sundt smiley
    Og ja du kan jo lige smutte hjem og sige Hej smiley


  • #67   4. mar 2015 Altså min hund var med.. købte Nova undervejs.. så var de bare med i stalden..

  • #68   4. mar 2015 Jeg arbejdede lidt over 1½ år i en springstald i Hamborg da jeg var 16-17 år. Super fed oplevelse jeg ikke ville have været foruden, osse selvom det da på ingen måde er en dans på roser at arbejde med heste -hårdt arbejde, lav løn, skæve arbejdstider osv.

    Jeg ville ikke vente til uddannelse er færdiggjort osv. -det er ganske sandsynligt at du til den tid har kæreste, planer om børn, hus osv. Og så river man altså ikke bare lige et år ud af kalenderen og arbejder sådan et sted.

    Jeg forstår ikke helt hvorfor dine forældre har noget at skulle sige i forhold til flytning -det er da bare at tage ansvar for sit eget liv og vurdere hvad du mener er bedst for dig, og så handle derefter... uanset om de er enige i din beslutning eller ej, så må de jo lade dig gøre dine egne erfaringer (og lave dine egne fejl smiley )

    Om du skal springe ud i det eller ej, er noget du må gøre op med dig selv -det er hårdt, det kan til tider være surt arbejde, det er sjældent godt lønnet, du kommer til at arbejde weekender, aftener mm.
    -men jeg synes jeg fik så meget med i rygsækken, at det var det hele værd. Og det er jo det du må gøre op med dig selv...

    Jeg havde ikke egen hund da jeg tog afsted (kom jo lige fra efterskole). Men det sidste år jeg var der, havde jeg hund boende -en der bare lige skulle passes 14 dage, men som ejer altså ikke afhentede igen før få dage før jeg skulle hjem. Det var ikke det store problem, men han var osse nem at have med på arbejde. Der var en del andre hunde med i stalden dagligt, og Tommy, som han hed, fandt hurtigt ud af at ligge i et hjørne af ridehuset når jeg red, tøffe med rundt i stalden når der blev hentet heste osv... men det kræver self at stedet tillader det.


  • #69   4. mar 2015 Jeg ville helt klart tage min. STX først. Det bliver ikke nemmere med alderen "bare" at tage en uddannelse imo.

    Mit bedste råd udover ville nok være at følge dit hjerte.


  • #70   5. mar 2015 Sørg for at få talt med den vejleder. For det indtryk jeg har fået af den nye reform, er at det absolut ikke bliver nemmere at komme ind på uddannelserne hvis ikke man kommer fra folkeskolen.
    På hg er der vist både snak om at man skal have læreplads på forhånd, hvis ikke man kommer fra folkeskole.
    De snakker også om at man skal have eux for at få kære plads, og mange andre ændringer i den nye reform. P
    Så vær sikker på hvordan du står, hvis du fravælger uddannelsen til sommer!
    Men igen, grib chancen, og så udlev drømme frem til sommer, evt. Et år mere.


  • #71   5. mar 2015 Tak for svar smiley der står ikke nogle steder i jobopslaget, om hunde er tilladt eller ej, men jeg synes ikke det ville være ansvarligt af mig at tage min gravhund med i stalden - han kan altså nemt blive trampet over smiley så han kunne blive i huset hele dagen, men det synes jeg også er rigtig synd smiley

    Altså, jeg tænker at muligheden også er der for at gøre det efter studentereksamen/når ungdomsuddannelsen er færdig, og måske har jeg kæreste, men regner ikke lige med at jeg skal til at have børn på det tidspunkt smiley så tænker ikke det bliver nogen hindring hvis jeg har kæreste smiley


  • #72   5. mar 2015 En ting er lige så sikkert som amen i kirken Line.. livet bliver ikke som man tror som 19 årig smiley

  • #73   5. mar 2015 Jeg ville ikke være så sikker på hvordan det ser ud efter uddannelse , men så der selvfølgelig nogle andre valg at tage som man helt sikkert også bliver glad for ! Men jeg tror ikke du skal regne med at det bliver hest smiley

  • #74   5. mar 2015 Zarah: det tror jeg på! smiley men gid at det blev lige på den måde man ønskede smiley jeg har snakket med min mor, egentlig bare at jeg synes ikke helt det er at gå "all in" når man ikke kan være der hele tiden, og at jeg så egentlig synes det er lidt ligemeget... Jeg kan ikke rigtig rykke rundt på hendes syn på det her smiley så ja, jeg tror bare jeg venter og ser om de har brug for en hjælpende hånd, og har de det ikke så er det ikke verdens undergang også må jeg forsøge igen når jeg har afsluttet skolen smiley

  • #75   5. mar 2015 Du er 19 år , hvis det er det du vil så er det , det du gør!

    Jeg håber du finder den bedste løsning lige netop for dig ! Og held og lykke smiley


  • #76   5. mar 2015 L.P: man ved jo aldrig, men jeg kunne også rigtig godt tænke mig at komme på en højskole som har en ridelinje, så det kunne jo også være en mulighed smiley jeg tror måske også jeg gør det lidt federe i mit hovede omkring at arbejde i en stald, men jeg tror helt klart at jeg får en masse (gode) oplevelser, også har jeg intet imod de lange arbejdstimer og det hårde fysiske arbejde smiley men selvom jeg er nogle år ældre på det tidspunkt, tror jeg ikke det har nogen hindring for at kunne arbejde der smiley

  • #77   5. mar 2015 Altså højskolen skulle være efter ungdomsddannelsen smiley

  • #78   5. mar 2015 Det er helt klart også en mulighed smiley hvis du er åben overfor lidt af hvert og virkelig vil det , jamen så finder du helt sikkert også noget når du er klar til det efter alt det seriøse smiley

  • #79   5. mar 2015 ja det forstår jeg jo nok bare ikke.. 1) så brænder du ikke så meget for hestene som du siger..2) dte er mig en gåde at din mor har noget "say" i din beslutning..

  • #80   5. mar 2015 Ja, men nu må vi se smiley jeg ved at den stald jeg snakker om før har haft ansatte som har haft nogle skavanker, så jeg tænker at de måske er lidt mere "åbne" og betænksomme.. Men det kan også være noget jeg bare forestiller mig smiley i alt fald så tænker jeg at jeg ville sætte et mål mod at kunne være der 5-7 dage i ugen og evt også bo der, men det kommer lidt an på hvor lang tid jeg skal være der, hvis de gerne vil ansætte mig smiley

  • #81   5. mar 2015 Zarah: jeg synes nu selv jeg brænder ret meget for hestene, de er bestemt ikke lige meget for mig! Men af personlige årsager, som jeg ikke vil nævne her, er der flere ting jeg må tage med i mine overvejelser, og det er i bund og grund dem som "stopper" det hele, og derfor min mor ikke synes jeg skal starte ud med at bo der... Havde jeg nu været et mønsterbarn og havde gennemført skolen, så tror jeg det var noget andet smiley men du skal ikke være i tvivl om, at jeg brænder for hestene, de er den eneste grund til at jeg stadig sidder her smiley

  • #82   5. mar 2015 Altså jeg vil sige man skal virkelig brænde for det , og uden nogen som helst tvivl , det er hårdt og jeg tror hurtigt man er færdig i den branche hvis ikke man virkelig vil .. Og som zarah så vil du det måske ikke helt nok i forhold til du tvivler lidt smiley jeg håber i hvert falde at du finder din pind hvor end det så blir smiley

  • #83   5. mar 2015 Det eneste jeg tvivler på, er at de har lyst til at bruge mig når jeg ikke kan være der 24/7 smiley

  • #84   5. mar 2015 Jeg har heller ikke været et mønster barn , men hold nu op hvor har der gavner mig at stå på egne ben og komme væk hjemmefra smiley det tror jeg ikke du skal være så bange for smiley

  • #85   5. mar 2015 Det tænker jeg da , du bor jo ikke så langt derfra så du kan vel godt være fleksibel af den grund smiley

  • #86   5. mar 2015 Nej, hvis min mor bare gad at se det smiley men igen, der ligger mere bag hendes mening, og jeg ved godt at det er fordi hun ikke synes jeg skal have et til nederlag... Men det kunne være rart hvis hun måske havde lyst til at lytte lidt til mig smiley men jeg skal være alene hjemme i en uge, så måske jeg kan overbevise hende lidt om at jeg sagtens kan klare det smiley

  • #87   5. mar 2015 Sagtens, men staldene ønsker jo helst at man skal bo der, hvis der kommer kunder, eller dyrlæge/hvis en af hestene bliver alvorligt syg, fx om natten... Så kan jeg jo ikke lige være der på nul komma fem smiley men det kunne være smadder fedt at prøve, og jeg har i flere år haft ønsket om at gøre det, men pga skole har det ikke været en mulighed før nu smiley

  • #88   5. mar 2015 Jeg kan godt forstå det med nederlag , bestemt .. Men for mit vedkommende så var jeg mere bange for nederlag i skole og uddannelse og også socialt , det var ikke noget jeg tænkte på ude på gården , jeg kan mine ting og jeg blev set som ligeværdig smiley hvilket jeg ikke havde prøvet før i skolen feks smiley så det gav mig et boost af selvtillid og jeg klarede min uddannelse og kom ud med 12 smiley jeg var stolt - bare for at ha gennemført smiley

  • #89   5. mar 2015 Og hvis jeg nu trives rigtig godt, og personerne på stedet er rigtig søde, så kan det også være med til at det i sidste ende ender med at jeg kommer til at bo der smiley men igen, det kommer an på om de vil have min hjælp, og hvor lang tid jeg skal være der smiley

  • #90   5. mar 2015 Ja men de har sikkert flere ansat end kun dig smiley så må de andre evt tage natte tjansen smiley man skal heller ikke se sort på det smiley

  • #91   5. mar 2015 Ja, det er præcis sådan jeg ser det mht nederlag! smiley jeg har ikke tænkt over at det skulle blive et nederlag, for stalden er mit andet hjem og jeg har efterhånden haft med heste at gøre i 11 år om en lille måned, og jeg har for et par år siden muget bokse og sadlet heste op for en springrytter, og jeg var i mit es! smiley jeg ved at det er noget jeg er god til, og samtidig så er det jo noget jeg giver mig 110% til, og det kan på ingen måde sammenlignes med skole for det synes jeg ærlig talt er så kedeligt smiley men det skal jo overståes, og jeg tror at videreuddannelsen bliver noget sjovere, fordi man læser det man interessere sig for smiley

  • #92   5. mar 2015 Og jeg er enig i dig omkring at de nok har andre ansatte smiley havde jeg faktisk tænkt over, men den lå i baghovedet smiley ellers så må de jo søge en til, som kan bo der, også er der mig som er der i dagtimerne smiley

  • #93   5. mar 2015 Det gør det helt sikkert smiley det har man jo selv valgt fordi man kunne se sig selv i faget smiley jeg ville da helt bestemt tage en snak med stedet , måske er de meget søde og forstående smiley

  • #94   5. mar 2015 Jeg tænker at jeg venter og ser - vil de have min hjælp så forklarer jeg min situation, også må vi jo tage den derfra smiley det kan også være de har en god idé for at få det til at hænge sammen på bedste vis smiley

  • #95   5. mar 2015 Netop smiley

  • #96   5. mar 2015 Det har jeg indtrykket af de er, for som sagt så fik jeg at vide at de før har haft personer med fysiske og psykiske skavanker, så måske er de lidt nemmere at tale med end top professionelle stalde smiley

  • #97   5. mar 2015 Ja det kunne sagtens tænkes smiley krydser fingre !:)

  • #98   5. mar 2015 Tak, det gør jeg også smiley det kunne være rart med noget der ville lykkedes smiley

  • #99   5. mar 2015 Jeg synes at du skal gøre en af delene helhjertet, i stedet for at prøve at kombinere tingene eller gøre det ene halvt: Enten fortsætter du som hidtil, og starter ungdomsuddannelse så snart som muligt og gør dig umage på skolebænken. Ellers tager du jobbet på fuld tid og flytter derhen!

    Hvis jeg var dig ville jeg helt klart tage jobbet, flytte hjemmefra og få alle de erfaringer der hører med. Jeg startede selv på gymnasiet direkte efter grundskolen, og endte med at droppe ud i 2.g og tage ud at rejse, fordi jeg var umotiveret og skoletræt og hellere ville en masse andre ting. Der fik jeg så gjort mig en utrolig masse livserfaring, og jeg har senere færdiggjort en hf hvor jeg var fagligt motiveret og syntes det var spændende at have matematik, kemi og fysik og derfor endte med et højt gennemsnit og frit valg på alle hylder til videregående uddannelse. Pointe: der er ingen grund til at slæbe sig selv igennem en uddannelse, når man hellere vil noget andet. Man får ikke et ordentligt udbytte af uddannelsen (særligt i dag er en studentereksamen jo ikke rigtig noget værd i sig selv - mange uddannelser har høje kvotienter), og ens tid ville efter min mening være bedre investeret i at gøre noget, man virkelig har lyst til. Hvis man har lyst til at gå i skole og lære og studere, så er det da bare det man skal. Men hvis ikke er der ingen grund til at tage en uddannelse bare for at tage en uddannelse (medmindre man ikke aner hvad man ellers skulle tage sig til).

    Held og lykke!


  • #100   5. mar 2015 Røsle: enig! smiley det er rart at høre du selv har oplevet noget lignende, og er kommet godt ud på den anden side smiley

  • #102   5. mar 2015 C F: kan godt se din pointe smiley men køer siger mig ikke så meget, og kan ikke rigtig forestille mig at arbejde i en kostald, fordi jeg udskyder ungdomsuddannelsen smiley Det kan jo også være jeg finder ud af, at det bare ikke er mig, selvom jeg tror det er - også må man jo tage den derfra smiley Jeg kunne ihvertfald rigtig godt tænke mig at komme på højskole, hvor de har en ridelinje, for det er lidt det samme - her er det bare en "skole" uden mega kedelige lektier, og hvor at man laver det man elsker! smiley Men det havde jeg tænkt mig at skulle efter ungdomsuddannelsen smiley

  • #103   5. mar 2015 Jeps. Hesteverdenen er dælme "speciel", det er helt vildt . Men jeg formoder heller ikke du gør det for pengenes skyld. Men er det eb konkurencestald, så tror jeg at du kommer til at opleve andet end at muge ud. smiley



  • #104   5. mar 2015 Hvis man vil arbejde med heste, som jeg ville... altså ikke på en alm rideskole, så er pengene ikke ret vigtige.

    Af samme årsag valgte jeg Tyskland, og en god rytter. Jeg var til kæmpe internationale stævner i hele Europa.. så de bedste, og det var det fedeste år. Red heste, som jeg aldrig ville kunne ride herhjemme.

    Jeg kunne have forsat i flere år, men vidste godt, at det ikke var en fornuftig fremtid, og ens krop bliver smadret af det hårde arbejde. I 1996/1997 (føj jeg er gammel) tjente jeg 4000-5000 pr måned, og havde fri bolig.. arbejde 6 dage om ugen, nogle gange/ofte 7 dage, og stævner i weekenden var jeg tit oppe kl 3 om morgenen for at gøre heste klar... og det var så fedt.

    Jeg gad derimod ikke muge på en rideskole i dk... men der er vi alle jo forskellige.


  • #105   5. mar 2015 Jeg har muget ud på en rideskole i Fredensborg, og det er det ultimativt værste job jeg nogenside har haft. Jeg ene pige, på den gang 18 år, skulle hver dag muge ud hos 45 heste, og håndtere folks uopdagene og halvfarlige møjdyr. smiley

    Men så fik jeg prøvet det... smiley


  • #106   5. mar 2015 CF -om man "får lov at ride et par gange om ugen", afhænger dælme af hvor man er ansat og til hvad.

    Indrømmet, min løn var alt andet end god -men jeg var ansat til at træne hestene og til at tage med til stævner som hestepasser. Dvs at jeg IKKE skulle hverken fodre, muge ud, lukke heste ind/ud eller andet i den dur.
    Min hverdag startede typisk kl 8-9, red/longerede 8-12 heste om dagen (+ evt at trækek et par stykker på og fra løbebånd o.l.). Jeg havde ca 1 times frokost og havde fri når alle heste var ordnet (typisk ved 18-19 tiden).
    I weekender blev der arbejdet ca til kl 13, medmindre vi var til stævne, i så fald var det jo mere eller mindre hele dagen -friweekender havde jeg når jeg bad om det.
    Jeg tjente så lidt ekstra ved at hjælpe til ved udmugning 2 x ugentligt, men det var frivilligt, ikke noget jeg var ansat til (jeg var ansat ved en berider -udmugningen blev jeg aflønnet for af stedets ejer).

    Jeg er i det store hele enig -det er hårdt, der er dårlige arbejdstider, det er for en dårlig løn osv.
    Men hvad arbejdet præcist består i, afhænger af hvor og til hvad man er ansat.

    Jeg tog til Hamborg fordi jeg der kunne blive ansat til at træne hestene (det kræver så at man faktisk rider hæderligt -de steder jeg har været til samtale, var ridning en del af samtalen).
    Jeg var forinden bl.a. til samtale ved Velin, hvor arbejdet netop primært var som hestepasser med lejlighedsvis mulighed for ridning -lønnen var til gengæld væsentligt bedre (dengang, for snart 15 år siden, fik man 8000+bolig, det er jo sådan set ganske godt). ligesom der var rimelige arbejdstider osv... I det hele taget har jeg indtryk af at arbejdsforholdende hos dem er i orden


  • #107   5. mar 2015 Jeg mugede ud på den lokale rideskole i weekenderne i mange år, men det fik man betaling i form af rideture, så det var fedt, da man var ung smiley

    Men som "voksenjob" er det dælme hårdt bare at muge.

    I Tyskland mugede jeg også, men der var over 80 heste, og vi var mange om det, så det tog kun 1 1/2 time hver morgen.


  • #108   5. mar 2015 Louise -lige netop den følelse havde jeg osse. "det her kan jeg gøre for evigt"-agtigt. Fantastisk oplevelse og meget lærerig, både ridemæssigt og rent personligt..

    Og så synes jeg da i øvrigt det har været super sjovt at kunne sidde hjemme bagefter og følge "mine" ungheste efterhånden som nogen af dem jo dukkede op på de internationale baner... det er så ved at være slut, de er snart pensioneret allesammen... puha man bliver gammel smiley


  • #109   5. mar 2015 Michelle enig smiley

    Det at ride de gode heste er dælme fedt... jeg arbejde i dk for en dressur landsholdsrytter i en del år samtidig med at jeg gik i skole... det er så fedt at ride heste, som man aldrig selv får råd til.


  • #110   5. mar 2015 Michelle ja ... "min" ene hest røg til Irland til landsholdsrytter, så jeg fulgte ham længe på tv, hvor hun vandt ret meget med ham... den dag i dag savner jeg det liv, men det er bare et nomadeliv i længden, og ikke sundt i længden for mig.

  • #111   5. mar 2015 Louise-"min" yndlingsbaby var Cash som i en del år har gået under Marco Kutscher. Han er så så småt pensioneret, men han har været sjov at følge. Han var meget vanskelig som unghest, men fandt jo åbenbart sin rette rytter og har gjort det godt siden -og jeg har heppet fra sofaen herhjemme smiley

    Jeg er nok en af de få hestetøser der aldrig har haft noget ønske om at arbejde med heste. Men da jeg ikke ville fortsætte med skolen midt i 10. klasse, skulle jeg finde et arbejde... og det var det jeg havde kontakter til, så afsted det gik. Og har ikke fortrudt det et sekund.
    -jeg ville helt sikkert gøre det igen, hvis tiden blev spolet tilbage, osse selvom jeg i dag ikke kunne drømme om at tage et hestejob. Alt for meget arbejde for alt for lidt penge. Men når man er ung og helbredet er i orden, så kan man jo godt tillade sig den slags smiley


  • #113   5. mar 2015 Fedt... smiley

    Min var ikke ynglings men arbejde for Bo K. Møller og han vandt DM i 97 på Pavoo N... Den blev solgt til Jessica Kuerten kort tid derefter... Pavoo var kun 160 lav så han var en lille gummibold smiley


  • #114   5. mar 2015 Det er bestemt ikke for pengenes skyld - det er for oplevelserne og erfaringer, helt klart! smiley Jobbet består i at muge, fodre, lukke heste ud/ind fra fold, sadle op, varme op, deltage i stævner (om det er som groom/hestepasser eller som rytter er jeg lidt i tvivl om - det kommer måske an på om man har egen hest med eller ej), klargøre til kundefremvisning eller andet, også ordne diverse småting, også er der helt sikker også en smule andet, men det kan jeg ikke huske i hovedet smiley Der er 50 bokse/heste, men om jeg skal muge alle dem, det ved jeg ikke smiley det finder jeg vel ud af, hvis de vil have min hjælp smiley

    uh, ja også selvfølgelig føllebøllerne smiley


  • #115   5. mar 2015 CF -det handler jo osse lidt om ikke bare at sige ja til det første og det bedste og om at have nogen kontakter.
    Jeg var til samtale en god stak steder (og havde nogen fremragende anbefalinger med i bagagen). jeg KUNNE have fået bedre løn og bedre arbejdsvilkår i forhold til arbejdstid, ferie/fridage osv. men vægtede ridningen højere, hvorfor jeg sagde ja til et job som i DEN grad var underbetalt (omend med fri bolig og morgenmad -så lidt var der da).

    Ingen tvivl om at hestetøser i høj grad bliver udnyttet i den slags jobs -men det handler altså osse lidt om hvad man siger ja til, og hvilke forventinger man har. EN del af de sager jeg lige kan komme i tanker om, har handlet om tøser der troede at arbejde med heste bare var en dans på roder, og det er det ikke... absolut ikke...

    Jeg havde på 1½ år, 3 friweekender hjemme + 2-3 friweekender dernede og fri et par dage til jul. Hvis ikke jeg bad om fri, jamen så havde jeg ikke fri... aldrig... Har så heller ikke prøvet at få nej til fri må jeg hellere tilføje.
    Nå ja og så gav chefen af og til en formiddag fri efter lange stævneweekender.

    Skulle jeg forhandle arbejdsvilkår i dag, havde jeg da ganske sikkert gjort det anderledes.
    Men jeg var glad for stedet og for min chef og har fortsat kontakt med ham, og hvad jeg ikke fik i penge blev til fulde opvejet af oplevelsen og de mange ting man får med i rygsækken når man kommer hjemmefra i den alder



  • #116   5. mar 2015 Line -"det finder jeg vel ud af hvis de vil have min hjælp" er et dårligt udgangspunkt. Den slags skal du finde ud af INDEN både de og du siger ja til noget.

    Der skal være klare aftaler og du skal være helt sikker på hvad jobbet indeholder.

    Personligt gad jeg ikke et rent hestepasserjob (altså uden andet end lejlighedsvis ridning). Blandt meget andet, tog jeg jo afsted for at blive en bedre rytter.
    Men er man indforstået med at det er det jobbet indeholder, så er det self ok -men det er altså noget du skal have spurgt om INDEN du siger ja til noget


  • #117   6. mar 2015 Michelle: det er rigtigt nok, det burde jeg måske have fundet ud af.... Jeg kunne også godt tænke mig at ride, og det er også slået op at man kan få undervisning af en berider (hende der ejer stedet, tror jeg). Jeg har intet i mod slavearbejde, men det er ikke det, som skal fylde mest - og det burde jeg nok have tjekket op på smiley det havde jeg slet ikke tænkt ove, så det vil jeg huske smiley

  • #118   6. mar 2015 Over*

Kommentér på:
Hvad ville i vælge? (heste-relateret)

Annonce