{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.658 visninger | Oprettet:

Politik igen {{forumTopicSubject}}

Der forskellige tråde herinde op til valget , ved der er en hvor det der eksempel med økonomi i hhv. en 30 timers SOSU og en Kh har været oppe og vende .... men tråden er lang og lidt rodet at komme ind i, så nu laver jeg en ny ....
Som jeg havde skrevet et sted i tråden der synes jeg eks. var dårligt bl.a. fordi det burde være ud fra en fuldtids SoSU , og at man skulle være sikker på at alle kriterier er ens og til at sammenligne når man laver den slags eks .... specielt når det som det gør i disse dage bruges (imo) til at sætte de lavestlønnede og de udenfor arbejdsmarkedet op mod hinanden, i en kamp for at kapre traditionelle røde arbejder stemmer til den blå fløj ... imo har den blå fløj aldrig været, og bliver aldrig mest på arbejdstager side, men mindre denne er en højtlønnet direktør ... men der er desværre lykkedes dem igennem de sidste år at få nogle til at tro dette, og dermed ødelægge sammenholdet, skal vi sige fra den økonomiske midterste del af befolkningen og "ned" af .... et sammenhold der ellers traditionelt har givet os en masse fremgang og forbedrede vilkår da vi kunne finde ud af at stå sammen .....

Nå men nu er der en der har sat sig ned og regnet det eksempel igennem med kriterier der kan sammenlignes, sammen med de konkrete ting der var kendte fra de 2 personers økonomi ... det er kopieret fra Fb og langt , men resultatet her er imo meget mere troværdigt end det oprindelige .... og ja jeg under sagtens at SOSU´en kunne have endnu mere af at gå på arbejde, men der er dog en gevinst fremfor Kh når nu man får ensrettet de ting man sammenligner ... her er det :

Det er skrevet at en Bettina Post til Jyllands Posten (ved ikke hvem hun er)....


I dagens klumme i Jyllands-Posten gennemgår jeg det regnestykke, som i ugens løb gav en deltidsansat SOSU-assistent mindre udbetalt end en kontanthjælpsmodtager. Jeg når sjovt nok frem til det stik modsatte resultat.


STOP REGNE FEJLEN
En social- og sundhedsassistent, som er alenemor til to børn, får 16.174 kr. udbetalt om måneden efter skat for at stå op kl. 5.20 om morgenen og passe sit arbejde. En tilsvarende kontanthjælpsmodtager får 19.600 kr. udbetalt efter skat for at gøre ingenting. Det er aldeles respektløst overfor hårdt arbejde. Det er så heller ikke sandt. Men tænk alligevel…

Eksemplet stammer fra mandagens konservative begrundelse for at indføre et nyt kontanthjælpsloft. TV2 ilede tirsdag til undsætning med at sætte konkrete ansigter og tal på, som bekræftede skævhederne. Men beregningen er så upræcis, at sammenligningen mellem de to indkomster nærmer sig vildledning.

Allerførst: Eksemplets SOSU-assistent arbejder kun 30 timer om ugen. Det er en super god ide som eneforsørger, men det betyder selvfølgelig også, at lønnen er derefter. Tallene viser derfor en mindre gevinst ved at arbejde, end hvis det var et fuldtidsjob.

SOSU-overenskomsterne fastsætter lønnen efter bopæl, anciennitet og ansættelsessted. Lad os bare blive på Viborg-egnen ligesom i eksemplet og lad os beskedent antage, at SOSU-assistenten er nyuddannet og arbejder på en kommunal arbejdsplads. I så fald udgør en fuldtidsløn 22.113 kr. om måneden før skat. Dertil kommer feriepenge, lokalt aftalte tillæg og 12,6 pct. i pension, som ingen af eksemplerne medregner.

For kontanthjælpsmodtageren ser det anderledes ud. ”Bruttolønnen” for en forsørger udgør maksimalt 14.416 kroner om måneden. Bum. Ingen feriepenge, ingen tillæg og ingen pension.

For at nemheds skyld giver vi nu dem begge et månedligt personfradrag på 3.600 kr. og en trækprocent på 38. Det giver en nettoudbetaling til SOSU-assistenten på 15.078 kroner, mens kontanthjælpsmodtageren får 10.306 kr. Altså en gevinst for SOSU-assistenten på hele 4.772 kroner om måneden. Som nyuddannet.

Men hov, de tal ligner jo slet ikke bundlinjen i eksemplet? Næh. Det skyldes, at der er lagt en masse andre tal til. Et af dem er børnefamilieydelserne. Men da børnene i de to familier har forskellig alder, kan beløbene ikke sammenlignes. Lad os i stedet gøre familiernes børn lige gamle. F.eks. 5 og 8 år. Sammen med de særlige tilskud til enlige forsørgere bidrager det så med 3.444 kr. om måneden til hvert familiebudget.

Også boligstøtten er medregnet. Da den er baseret på en konkret beregning, er der faktisk forskel på, hvad de to familier kan få. Også selv om huslejerne er ens. Eksemplet afslører desværre ikke huslejerne, men lad os sige, at de begge bor til leje på 85 m2 fordelt på tre værelser med en husleje på 5.000 kroner. Så viser beregningen, at de kan modtage hhv. 1.939 og 3.245 kroner i boligstøtte om måneden.

Sidst men ikke mindst har man medregnet de børnepenge, som fædrene betaler. I eksemplet er det imidlertid kun kontanthjælpsmodtageren, som får børnebidrag. SOSU-assistenten har nemlig delt forældremyndigheden med faren, og det udligner bidragspligten. Igen en kunstig ”lønforhøjelse” til kontanthjælpsmodtageren. Børnebidrag er dog hverken løn, kontanthjælp eller offentlig overførselsindkomst, og bør derfor slet ikke medregnes.

Dermed lander SOSU-assistenten på 5.383 kr. i ”andre ydelser”. Sammen med lønnen giver det en nettoudbetaling på 20.461 kr. om måneden. Kontanthjælpsmodtagerens supplerende ydelser løber op i 6.689 kr., og giver dermed en samlet udbetaling på 16.995 kroner. I alt en månedlig gevinst på 3.466 kroner for at arbejde. Med udsigt til lønforhøjelse, når ancienniteten stiger. Plus feriepenge, tillæg og pension.

Kan vi så snart komme videre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Politik igen
  • #2   12. jun 2015 Det var dog det mest røde gange pladder jeg længe har brugt 5 minutter på.

    Tror vist alle kan blive enige om 2 ting. 1 det skal kunne betale sig at arbejde. 2 Begge sider bruger tal der ikke helt holder når de bliver gået efter i sømmene.

    Synes dog det er langt vigtigere at kigge lidt nærmere på deres debat. Kan det virkeligt passe i et samfund, hvor vi ofte snakker om at de unge burde opføre sig mere respektfulde, og snakke pænere. At de to statsminister kandidater kan tillade sig at have så lidt dannelse og respekt over for hinanden.

    Kan det være rigtigt de skal kunne stå live på tv, grine den anden direkte op i hovedet, håne den anden. kalde den anden løgner indirekte osv.

    Jeg synes de begge burde skamme sig, det er en hån imod det danske samfund, og os som vælgere.


  • #5   12. jun 2015 Gad vide hvorfor der ikke skrives, at når man arbejder 30 timer om ugen, har en frigørelsesattest og søger fuldtidsjob, så kan man få suppleret op til 37 timer?
    Tilføjelse:
    Hvis man kun står til rådighed 30 timer om ugen, så ser ens udbetaling jo også ganske anderledes ud.


  • #7   12. jun 2015 Hele præmissen for diskussionen om hvor vidt, at det kan betale sig at arbejde, kunne måske gemmes til den dag, hvor der er arbejde nok til alle.
    CH - du kan vist kun få suppleret med dagpenge i op til 6 mdr.


  • #10   12. jun 2015 Eller: "lønningerne skal ned"
    Det er jo i sidste ende det, der er formålet med alt det spin der.


  • #11   12. jun 2015 @Isabelle Jeg menr ikke nødvendigvis at KH skal beskæres. Måske skal vi istedet kigge på skatten for dem der arbejde.

    Mener i den grad også vi skal kigge på KH, for der er en kæmpe forskel på manden der ikke gider at arbejde, og manden der ikke kan pga sygdom eller andet. Det bør systemet også vise.
    Maden/kvinder der ikke kan arbejde pga sygdom skal selvfølgelig ikke straffes for det. tror næppe det er en særlig sjov situation. Hvorimod at personen der ikke gider roligt kan beskæres i mine øjne.

    Men handler måske mest af alt om netop det Bugsy skriver, det skal da være en fordel for alle hvis man som fx sygdomsramt KH'er finder et arbejde på 10-15 timer eller hvad man nu kan klare. Det kan da kun være i alles interesse, er sikker på at det mentalt betyder meget at kunne yde i det omfang det er muligt+ plus at komme ud i blandt andre osv. Så skal man da ikke straffes pga besværlig arbejdsgange hos kommunen. Kommunen som udbetaler KH burde da netop være glade for at de ikke skal udbetale så meget.


  • #13   12. jun 2015 Jeg sagde ikke noget om, at de ikke kom ud blandt andre.

    Men kan i min omgangskreds godt finde minimum en som ikke gider at arbejde.

    Så selvfølgelig er de der.


  • #15   12. jun 2015 Jeg skal ikke forsvare hverken blå ellers røds politik.

    Et eller andet sted har jeg punkter hvor jeg er enige med begge sider.

    Men hvis jeg skulle styre butikken ( hvilket jeg heldigvis ikke skal) ville jeg nok gribe det helt anderledes an end begge fløje. Ville helt sikkert komme nogle vældige besparelser nogen steder i det offentlige, og andre steder ville der komme flere penge. Til at starte med kunne man jo bytte maden i fængsler ud med maden til de ældre. At man bygger et nyt fængsel i Horsens hvor der fx er brugt 8 millioner til indkøb af fjernsyn til de indsatte, er rablende vanvittigt. At vi bruger millioner hver år på at mandsopdække rockere er spild af penge. Lav det simpelt har du en rocker vest eller anden bande relateret grej. Så kommer du på hotel gitterly resten af dine dage. ( ja selvfølgelig overdrevet)

    men ville helt sikkert blive strammet op på det.


  • #17   12. jun 2015 Bugsy dvs at din søster har været på kh i hele vko's regeringstid?! De blå har altså haft rigeligt med tid til at ændre på kh-reglerne. Så er det i mine øjne en ynk at høre på v,k og o i dag. smiley

  • #18   12. jun 2015 Jeg tror ikke man skal være blind for, at mennesker ikke nødvendigvis bralrer ud med diverse personlige problemstillinger, der forhindrer dem i at varetage et arbejde.
    Det kan være både fysiske, mentale og sociale problemstillinger, og som er så private at man foretrækker at bruge en helt anden jargon.
    Dertil kommer at mennesker, der "ikke gider at arbejde" meget vel har brug for hjælp til at komme til det igen - og derfor ikke overhovedet er arbejdsmarkedsparate selvom de ser sådan ud fra en udenforståendes perspektiv.

    Men ja - selvfølgelig er der da nogle, der kan, men ikke gider. Og fred være med det. De skal blot ikke forsørges af det offentlige.

    Men kunsten er at kende skidt fra kanel - og det er ikke en opgave, der påhviler alle os, der ikke har adgang til nogen former for oplysning.


  • #19   12. jun 2015 @Søren så han hun vel også været det i den røde regaering der var før Anders Fogs regering.

    Husk nu at en stor del af den røde blok vil også lave ændringer.

    Det er jo netop det der er så svært ved politik. I bund og grund har de fleste af os en side vi hælder til, og det er meget svært ikke at blive meget farvet af dette. Men kigger helst på de andres fejl og ignorerer lidt de fejl ens egen blok laver. Uanset hvilken regaring man kigger på i nyere tid, så har de alle lavet fejl eller lavet ting som burde være bedre.


  • #22   12. jun 2015 Synes bestemt ikke 3466 dkk er en god nok grund. Det er kun lige omkring tyve kroner pr time du får ekstra for at arbejde.

  • #23   12. jun 2015 Det er også fint at man sammenligner folk, MEN det er dælme også vigtigt at huske på at langt fra alle på KH er forældre, og har man ingen børn får man jo ikke diverse tilskud ( som folk med lavtlønnede jobs også kan få), og ens KH er lavere.

    Men det lyder selvfølgelig bedst at tage en forsørger og putte alle tillæg oveni hatten, for så bliver beløbet jo så højt som muligt, og så kan folk rigtig sidde og blive forarget.


  • #24   12. jun 2015 Det er jo netop i min optik det , det hele handler om Rikke. Man kan ikke skære alle over en kam som er på KH.

    Der skal netop differengeres imellem de forskellige grupper.


  • #28   12. jun 2015 Isabelle: Det er den også for nogle af de unge i forvejen. Dengang jeg gik sygemeldt på KH , der havde jeg 4900 udbetalt om måneden ( mener det var 5600 FØR skat) . Det kunne da i hvert fald i DEN grad betale sig for mig at finde et job, men det kunne jeg jo for pokker ikke,.

    Henrik: Nej man kan nemlig ikke skære alle over en kam, og det gør mig ærligtalt både ked af det og frustreret, netop fordi jeg ved hvordan det er at være den person, som mødes af 500 fordomme i tide og utide. Alle er da enige om at man ikke bare skal fise husleje af på KH, hvis man intet fejler og kan få et job. Men der sidder SÅ mange syge mennesker der er fanget i systemet, fordi deres sag syltes år efter år. SÅ at man hele tiden ævler om at KH jo kun er en midlertidig kort hjælp, ja den burde man simpelten snart stoppe med, for sådan er virkeligheden bare ikke for rigtig mange mennesker.


  • #31   12. jun 2015 Jeg er generelt bare ved at være træt af alt den hetz på de svage i samfundet, og det gør mig virkelig ked af det både på egne vegne, men også på alle andres vegne. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan have sådan et menneskesyn, og jeg syntes det er direkte skræmmende hvor mange stemmer LA står til at få i meningsmålinger.

    Ind imellem føler man jo nærmest at man skal beklage man blev syg, beklage at man ikke kan varetage et job, og nærmest bare skal smutte i skammekrogen og sidde og glo ind i væggen dagen lang. Men det får man det sgu heller ikke bedre af, og jeg gider da ikke undskylde jeg blev syg. Selvom jeg er på pension nu , så kan det da stadig i den grad betale sig for mig at tage et job, men igen jeg kan for pokker ikke.


  • #38   12. jun 2015 Isabelle jeg tror nogle ville blive ret kede af at kh modtagere skulle samle affald for så mister de dele af deres job. Der er jo altså mennesker ansat til den slags, I hvert fald der hvor jeg kommer fra smiley

    Jeg kender en der virkelig ger ville have et job da hun blev fyret men hun kunne ikke få et selvom hun søgte og søgte. Hun røg på kg da hun ikke længere kunne få dagpenge. Hun blev pisket rundt I systemet og kom ud I arbejde hvor hub faktisk skulle stå for det hele selv, selvom det må de jo ikke, for de må jo ikke tage arbejdet fra en rigtig stilling. De vidste på forhånd at hun ikke kunne blive ansat bagefter og sådan har det været flere steder hvor hun har været. Nu har hun endelig fået job men hun skulle også ramme bunden psykisk før det skete.
    Hun var ikke forsøger så hun fik ikke særlig meget udbetalt.

    En anden jeg kender blev syg og var for syg til at arbejde han blev sendt ud I alt muligt som han jo ikke kunne klare. I lang tid fik han ingen penge af samme grund. Så de måtte leve af en indtægt, hvilket var svært. Der er vidst endelig begyndt at ske noget positivt I den sag efter flere år.

    Men jeg kender INGEN som bare har fået lov til at gå derhjemme og slappe af og holde fri. Jeg har haft mindre efter mig fordi jeg havde noget fra psykolog osv da jeg var under 18 der viste at jeg ikke kunne. Men så blev jeg bare sendt hen til et sted for mennesker som mig hvor man stadig skulle møde op (et rigtig godt sted I øvrigt)

    Og det der med at det skal kunne betale sig at arbejde. Selvfølgelig skal det det, men der er jo ikke job nok til alle og kh er netop lavet for at folk kan klare sig I en kortere periode til de får noget arbejde igen, så hjælper det jo ikke at sætte det ned, for så længe der ikke er arbejde og folk er fanget I det system imens de er syge osv, bliver vi jo nød til at tage hensyn til dem og sørge for at de kan klare sig.

    I stedet for at sætte de lavt lønnede op imod kh modtagere osv, skulle vi måske I stedet kigge højere oppe. Vi kunne jo starte med alle de penge politikerne får. Hvis man lever så godt på kh kunne de jo sagtens selv nøjes med det beløb smiley


  • #39   12. jun 2015 Der er vi så ikke enige Maj-Britt: Hvis vi snakker on en rask KH'er, så kan jeg ikke se hvorfor de ikke kunne skulle have en nyttejob. Vi er enige så langt som at de selvfølgelig ikke skal udføre et job, som betyder en anden mister jobbet. Men fx besøg ved ældre osv var da en fremragende ide.

    @Bugsy mad skal man vel have om man er hjemme eller på arbejde.

    Omkring flexjob tror jeg vi er helt enige, jo flere muligheder der er for dette jo bedre.

    Omkring arbejdsløsheden viser en hel del tal jo da heldigvis at vi er på vej i den rigtige retning og inden for en overskuelig fremtid kommer til at stå overfor det modsatte problem, mangel på arbejdskraft.

    En stor del af skylden for dette ligger jo nok i vores uddannelsessystem. Hørte et radio interview i morges som viste det meget godt. Kan ikke huske hvilekn virksomhed. Men de havde skulle ansætte en teknikken og havde ingen ansøgningen fået. men da de skulle ansætte en receptionist fik de over 200. Så mon ikke vi burde kigge lidt på at få folk uddannet korrekt istedet.


  • #45   12. jun 2015 Jeg kan godt se at nogen har glæde af at arbejde frivilligt, og at fx nogle med handicap får nogle specielle job med støtte, det er ikke en hetz mod disse ....MEN det er et faktum at nogle af de funktioner der løses på den måde en gang var reelle job, og det er en farlig glidebane, specielt da en del af de der måske ikke får nogen uddannelse tidligere netop var beskæftigede i den slags job, men nu i stedet er i fare for, eller er endt på Kh og samtidig med får peget fingre af sig fordi de ikke bidrager ....

  • #48   12. jun 2015 CH: Det skrives nok ikke, fordi det ikke kan lade sig gøre. Grænsen går præcis ved 29,6 timer pr. uge - har du mere end det, så kan man ikke få suppleret op. Desuden kan man kun modtage supplerende dagpenge i 30 uger indenfor 104 uger.
    I praksis gives der i dag meget, meget sjældent frigørelsesattest.

    http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Dagpenge/Supplerende%20dagpenge.aspx


  • #49   12. jun 2015 Hvorfor er der så meget fokus på om det kan "betale" sig at arbejde for kontanthjælpsmodtagere, og ikke på dagpengemodtagere, som får højere ydelser og reelt er klar til job?
    Svaret er nok at de fleste vælgere kan se sig selv som dagpengemodtagere i en periode, men det er hverken rationelt eller sympatisk


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #51   12. jun 2015 Hvis det nu var sådan at man sørgede for at alle også udlændinge,skulle sikres ordentlige arbejds og lønvilkår,var problemet løst. Men man vil have lønningerne presset ned og så er det klart at forskellen ikke bliver så stor.

    Det skal ikke løses ved at skære i ydelser som ikke er for høje i forvejen og så med den anden hånd arbejde på,at folk der har høje lønninger skal have i nu mere.

    At man som politikker med høj løn og frynsegoder,kan have den holdning er ubegribelig.


  • #52   12. jun 2015 smiley
    Der er bare ikke arbejde til alle og slet ikke, hvis virksomhederne/arbejdsgiverne har en forventning om, at man skal have nogle kompetencer, som man ikke kan få med mindre man tager en uddannelse. Når man så tager uddannelse nr 2 og forsøger at bruge evner fra 1. uddannelse på samme tid - og stadig ikke kan få noget arbejde - så er det man begynder at blive bekymret. 300+ ansøgninger...Jeg har 9 mdr tilbage på dp. Jeg søger mindst 2 stillinger om ugen plus 2 elevstillinger....Endnu har jeg ikke fået ét eneste job. Natarbejde, aftenarbejde samt weekendarbejde er IKKE muligt...


  • #53   12. jun 2015 Max det vil kræve et opgør med den 100+ år gamle "danske model"
    Personlig mener jeg at vi skal se på en ny moderne model, hvor lovgivningen er en part af modellen. Men det er der ingen partier der er enige i inkl. mit eget


  • #54   12. jun 2015 Der findes ikke politisk vilje til at løse jobmanglen. Arbejdsgivernes største skrækscenarie er fuld beskæftigelse, for så vil "magten" på arbejdsmarkedet skifte side. I 60'erne og starten af 70'erne var man oftest kun ledig i weekenden.
    Det kan vi virkelig ikke have smiley


  • #55   12. jun 2015 Søren du behøver ikke gå længere tilbage end 2007-8


  • #56   12. jun 2015 2007-8 var meget faglige flaskehalsproblemer og ikke reel fuld beskæftigelse på samme måde som i 60'erne. Men der var ganske meget tryk på midt i 0'erne.

  • #57   12. jun 2015 Det passer ikke.
    vi ansatte alt med en puls, til ufaglært arbejde.


  • #58   12. jun 2015 Det indikerer i min verden et flaskehalsproblem, hvis man må ansætte alt med puls. Næppe det bedste skudsmål at give en medarbejder.
    Jeg ser 2007-8 som Kiddesvej i Vejle og 60'erne som Alpe d'Huez smiley


  • #59   12. jun 2015 Mur de Huy`er nok en bedre analogi, Og den flaskehals var katastrofal for de ufaglærte, fordi vi fandt løsninger som roboter , eller underleverandørerne i udlandet

  • #61   13. jun 2015 Helt ærligt synes jeg vi trænger til at der tænkes mere på mennesker, det at leve og på den klode vi er på og som gerne skulle bestå i mange år, frem for vækst og evig økonomiske nye højder. Det har været et nødvendigt fokus i årene efter 2. verdenskrig, men vi trænger til at ny tænke fokus, nogle nye og anderledes visioner... nej intet bliver ændret på kort tid, men alt skal starte et sted ...

  • #63   13. jun 2015 @ vark ... jeg synes trods alt at Alternativet forsøger at få nye visioner om fremtiden på banen, og mit indtryk pt. af Uffe er ikke at han er den slags egoistiske politiker ... om han bliver det med tiden kan ingen jo vide ... men man har da lov at håbe at deres visioner skaber frø der udvikler sig til noget med tiden der er mere holdbart end den politik der så ensidigt føres i dag ud fra ene og alene motiver om økonomisk vækst ...

  • #64   13. jun 2015 Hanne: Jeg tænker at Uffe`s tankegang er plantet SÅ dybt i ham, at han ikke pludselig ændre den. Altså med tanker på at hans fortid med kaospiloterne. Han tanker anderledes , kreativt og ud af boksen, og har jo gjort det i mange år.

  • #65   13. jun 2015 Hvordan kan det være , at jeg åbenbart er den eneste herinde der er glad for , at Uffe IKKE skal styre Danmark ? .... smiley


  • #67   13. jun 2015 Der skulle så stå :" Han tænker" , og ikke han tanker smiley

  • #68   13. jun 2015 @ Rikke ... forstod det alligevel smiley

    @ Nittib ... tror faktisk jeg har skrevet noget lignende én gang til en af dine kommentarer, der er jo ikke en person eller et parti der efter valg i DK bliver det eneste .... og som Isabelle skriver, vi trænger til nogen der kommer med andre vinkler, andre input og som sår nogle tanker der kan starte en samfundsudvikling med andet fokus ... lignende ting sker i det små i andre lande, om det nogen sinde fører noget med sig eller ej kan ingen spå om, men sikkert er det at alle større ændringer starter med at nogle få tænker anderledes og er det noget der kan bære så finder det fodfæste og vokser, forhåbentligt ...


  • #69   13. jun 2015 Hanne: Haha, det regnede jeg også med, men HADER når jeg får tastet forkert, eller skrevet et forkort ord , og så ikke kan rette det smiley

  • #70   13. jun 2015 Jeg synes Alternativet er et frisk pust, men det minder for meget om Haugaard...Medvind på cykelstier og i den dur. Det holder ikke i længden, men ja - det er underholdende og befriende.
    Aldrig i livet om jeg vil stemme på ham...befri bisonokserne er ét af deres mere fantasifulde indslag, men gennemgående er det FOR meget FOR flowerpower.
    Jeg er ræverød og vil nok altid være det. Jeg går ind for frit sygehusvalg - betalt over skatten samt et offentligt system, der er til for ALLE uanset indkomst.
    Men stemme på ham....not even if hell freezes over


  • #72   13. jun 2015 Alternatinet, enhedslistnen, og Dansk Folkepart. Har alle det problem at de har visioner og forslag til "deres samfund", men ingen af dem kommer med realistiske forslag til, hvordan det kan realiseres.



  • #73   13. jun 2015 dybest set er der mange partier der har svært gennemførlige visioner .... og måske nogle tanker om hvordan de gennemføres, men de ved jo alle at ingen af dem vil få absolut flertal, så det der gennemføres vil blive gennemført efter diverse forhandlinger både om hvordan ting konkret ender med at blive samt hvordan man finder måden og finansieringen til at gøre det ..... som Uffe sagde det forleden, de har ideer og visioner og det er de indspark de kan komme med, hvor meget af det der så kommer med og i hvilket form må man se efter en forhandling .... det er jo vilkårene for alle.... kan man som parti så se nok af det man ønsker efter en forhandling, eller synes man kompromiserne er ok så indgår man i forslag evt. vedtagelse, kan man ikke så trækker man sig .... det er jo ikke anderledes for partier med "vilde" forslag end det er under fx enhver almindelig anden forhandling ....
    Man skal jo ikke allerede når man laver et visionært program lade sig begrænse, men være sig bevidst om hvordan real politik foregår, og det har jeg flere gange hørt Uffe sige at det er han og partiets medlemmer udmærket klar over...


  • #74   13. jun 2015 Bugsy - nu har jeg aldrig været i den situation, at jeg skulle leve af en feltration, så det vidste jeg faktisk ikke. Men en positiv ting omend den er lille smiley

  • #75   13. jun 2015 Hanne med al respekt, så er det svært at forstå hvad du skriver.


    Men man kan altså ikke komme med en ny samfundsmodel uden at forholde sig til de økonomiske aspekter


  • #76   13. jun 2015 @ Housebuster ... det er jeg ked af ... håber nogle kan læse og forstå det ....

    øh hvem siger man ikke kan det ?? stadig når man ved man under ingen omstændigheder bliver den eneste ved roret ... imo kan man komme med hvad som helst af det man er god til og så i samarbejde med andre der måske er god til andre ting der skal til få tingene skruet brugbart sammen og få gennemført hvad gennemføres kan .... dybest set en god omgang projekt arbejde med en regeringsleder som projektleder, der forhåbentlig har kompetencen til at sætte det bedst mulige hold .... var politik sådan er jeg faktisk sikker på at mange ting gled nemmere end når man som et parti, eller nogle gange en person skal have svar på alt og være spidskompetent inden for alt ... det er der ingen der er ....
    Kreative mennesker skal være kreative, og så skal de i samarbejde med mennesker med analytiske, økonomiske og juridiske evner arbejde i et hold der får det hele til at gå op i en højere enhed, der hvor ideerne er til det .... i et evt politisk fremtidigt samarbejde er Alternativet imo den kreative partner ....


  • #77   13. jun 2015 Hanne: Jeg forstod HELT fint hvad du skrev, og syntes på ingen måder at det var svært at forstå smiley

  • #78   14. jun 2015 Jeg er så træt af at valgkampe handler mere og mere om tal, hvor meget, hvor mange og hvad koster dit og dat af enkeltsager, fremfor at politikerne snakker holdninger og visioner.
    Tal kan altid formes til ens behov. Og de siger intet om de menneskelige, miljømæssige og samfundsmæssige værdier politikerne går ind for.
    Jeg ville hellere høre om holdninger end om regnefejl og matematik.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #81   14. jun 2015 Nogle partier kommer til at skuffe deres vælgere uanset hvem der vinder valget. Alternativet vil ikke stramme for flygtninge men det vil S. Venstre vil have 0 vækst i det offentlige men det vil DF ikke osv osv. Det syntes jeg faktisk bliver spændende at se,hvem der rent faktisk kommer til at udnytte deres mandater bedst i forhold til at få deres politik igennem.

    Vi har jo tidligere set at det er let at true med bål og brand,såfremt man ikke får sine mærkesager igennem. Når det så kommer til stykket er man til salg for meget mindre.


  • #83   14. jun 2015 Vark - hvordan fanden skulle manden vide, hvad et par sko koster? Han har ikke for vane at betale den slags ting selv. Latterlige lille mand.

  • #85   14. jun 2015 @ Max H ... ja sådan er politik jo ... og selvfølgelig kan man som vælger blive skuffet, men på den anden side må man altså og så vide at en ting er hvad der lægges frem op til et valg, en anden ting er hvad der reelt bliver gennemført efter, alt afhænger jo af de mandater man har til rådighed, dummere er vi vel ikke.

  • #86   14. jun 2015 Hanne: Jeg er HELT enig med dig. Af samme grund er jeg også så pokkers træt af at der hele tiden hyles op om løftebrud. Enhver idiot ved sgu da at det kræver flertal at kunne få indført ting, og derfor burde enhver idiot da også vide at alt ikke kan indføres og lade sig gøre , men det betyder jo ikke at de forskellige partier ikke stadig ønsker det de har sagt.

    Politik handler jo netop om flertal og kompromis.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #87   14. jun 2015 Det er for let at bare love det ene og det andet,hvis man er klar over at det er urealistisk. Der er jo ingen grænser for hvad de vil her op til et valg.

    Der er jo nogen som tror på det ellers ville df ikke have så mange stemmer. Jeg syntes at det er utroværdig. Som der også bliver skrevet,må man som det mindste kunne finde pengene og være åben over for hvor de skal komme fra


  • #88   14. jun 2015 De lover jo for pokker ikke noget, de siger hvad de gerne vil arbejde for, og hvad de gerne vil have indført. Igen enhver idiot ved jo at det kræver flertal at få indført noget, så hvis man tror at hvad de siger i valgkampen bliver indført hvis de vinder valget, ja så burde man måske læse lidt op på hvordan det fungere inde på borgen smiley

  • #89   14. jun 2015 Jeg opfatter heller ikke visioner og valgprogrammer som løfter, jeg opfatter det som en vej man gerne vil, noget man gerne i en eller anden form efter muligheder og kompromiser vil arbejde mod, og hvor man i de fleste partier er klar over at det er sjældent at noget bliver gennemført i den rene form det fremlægges ....

    Så jeg ser heller intet problem i dette ... men sådan er man nok forskellige i din opfattelse af politiske budskaber .... uanset er det vigtigste for mig at kunne gennemskue hvilke specielt menneskelige værdier, og hvilket menneskesyn der ligger bag ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #90   14. jun 2015 Rikke. Du forstår tydeligvis ikke mit budskab.

    Hanne. For mig hjælper det ikke noget,såfremt man ikke igennem forhandlinger får sin politik igennem. Hvis sf kunne få deres politik igennem som de radikale,ville jeg fint kunne stemme på dem.

    Virkeligheden var så at de ikke engang kunne få så lille en ting som billigere offentlig transport igennem.


  • #91   14. jun 2015 @ Max h det er jo den virkelighed vi alle må forholde os til, intet er sikkert før regeringen er sammensat og regeringsgrundlaget skrevet ... før kan ingen af os vide hvem der bliver den stærke "lillebror" til det større parti ... sidste gang blev det DESVÆRRE de Radikale .... det kan da også i den grad ærge mig at man ikke kan være mere sikker på forhånd, synes det var nemmere i "gamle" dage ... men med så dødt løb mellem de to blokke og så få mandater i forskel ( meningsmålinger) mellem en del af de partier der enten bliver regerings partner, eller parlamentarisk grundlag, så er det ved gud ikke til at vide hvordan det hele ender ... så derfor vælger jeg min synsvinkel, med den risikerer jeg MÅSKE at blive mindre skuffet (selvom det næppe helt undgås)

  • #92   14. jun 2015 Den realitet der rammer enhver ny regering (eller rettere deres vælgere) er at finanserne skal stemme og konventioner skal overholdes.
    Det var faktisk i højere grad skyld i de mange "løftebrud" fra S-SF end det at de skulle have R med.
    Problemet med løftebrud er når et regeringsbærende parti melder ud at, hvis de skal regerer så bliver xxxxx gennemført. Og det så vi meget af i sidste valgkamp fra S-SF, og det har alle lært af.
    Jeg tror det eneste valgløfte der er givet, er Vs håndværkerfradrag.


  • #93   14. jun 2015 Mon ikke de manglende "løfter" er mere en "af skade blev man klog" strategi ..... ingen ønsker jo at ende med at de fingre man pegede kommer tilbage mod en selv, hvis man er blå, og de røde skal heller ikke risikere at ende i det en gang til ....

  • #94   14. jun 2015 Det er nok SF der var den store synder, og det skyldes nok at det var første gang de ville i en regering.
    Der er simpelthen forskel på partier der vil tage ansvaret for at regere og så de andre


Kommentér på:
Politik igen

Annonce