22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
Søvn/stå op? Søvn/stå op?
Jeg er generelt bare super træt - jeg kan sagtens sove 12-14 timer om dagen og skal faktisk helst have mange timers søvn om dagen, for at kunne fungere. Jeg bliver hurtigt psykisk træt og derefter fysisk træt af det..
Nu starter jeg jo i skole igen her onsdag i næste uge, og jeg gruer for, om jeg mon kan holde mig vågen. Jeg skal meget tidligere op end jeg er vant til. Når jeg står tidligt op (7-8 tiden), så er jeg faktisk rimelig frisk - men omkring ved 10-11 tiden bliver jeg VIRKELIG træt.. Det er uanset, hvad tid jeg er gået i seng aftenen før. Jeg har det sidste år på min efterskole gået i seng kl. 22, sovet omkring 22.30 (alt efter larm) og stået op 08.05.. Selv dér kunne jeg blive træt om formiddagen.
Det eneste tidspunkt jeg ikke bliver træt på, er hvis jeg selv vågner fra søvnen - men det er ikke rigtig en mulighed, da jeg jo skal op og afsted til tiden.
Jeg har desuden også mange søvnproblemer i form af, at jeg bliver stresset - HVAD nu hvis jeg sover over mig, kommer for sent, ikke når toget osv.. Dét gør også, at jeg kan vågne flere gange om natten
Nu står det til at jeg skal op omkring kl. 6 om morgenen. Hvad kan jeg gøre, for at holde mig "frisk" til hele skoledagen? Energidrik, sukker osv. virker ikke på mig.. Kan drikke en hel cola og lægge mig til at sove bagefter
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1046 Hunde: 2 Svar: 1.894
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
Hvis jeg f.eks. står op og tager ud og rider, til et arrangement, i skole eller lignende, så er det ikke i træk - så sover jeg, når jeg kommer hjem.
mar 2008
Man kan købe flydende vitamin og mineral drik synes du skulle prøve det
Stress og bekymring tager også bare rigtig meget energi.
jun 2014
Og jeg mistænker nemlig også, at jeg aldrig når den helt dybe søvn og derved føler mig udhvilet. :S
mar 2008
Lyder også som om der gang i mange ting
Ja systemet er ikke altid de hurtigste
mar 2008
jun 2014
Jeg håber snart, der kan komme noget ro på - men synes bare, at hver gang en ting løser sig, så er der noget nyt at stresse over. Hvis jeg dog bare kunne være udhvilet i en hel dag.
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.105
Måske noget af det samme virker for dig? Vi er jo alle forskellige
mar 2008
Men det ved jeg også godt kan være svært at skabe sådan som situationen er lige nu, som du selv siger der kommer hele tiden noget.
Jeg synes helt klart du skal tale med dem, for alle har brug for ro engang i mellem. Jeg kender godt det med, at have det svært med nye ting.
Jeg forstår som sagt godt, hvorfor du er så træt, ville ønske jeg kunne trylle og give dig den ro du trænger til, men du får et stort knus
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 622
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.287
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1444 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 8.324
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1326 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.466
okt 2010
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det er virkelig anstrengende at leve med - man får ikke effektiv søvn med alt hvad det indebærer.
En lille kerne i nervesystemet, corpus callosum, fungerer ikke efter hensigten, noget er forstyrrende. (Medicin? Stress? For meget lys i soveværelset? )
Overvej søvnlaboratorium, hvis du kan få en henvisning.
Selv har jeg fået styr på det med fransk øreakupunktur (auriculoterapi) og tilskud af ren melatonin.
jun 2014
Ansofie K: Jeg rider kun, 2 gange om ugen. Jeg kan desværre ikke lige overskue mere pt, hvis det ikke skal gå ud over min skole, men jeg prøver virkelig at sørge for, at få rørt mig
Susanne: Jeg har vidst et lidt højere stofskifte end normalt.. Men jeg kan ikke HELT huske alle de der prøver, det er jo et stykke tid siden. Jeg tror konklusionen blev, at det lå psykisk og psyk skulle tage sig af det - det ville de gøre med sovemedicin, men det gjorde det bare endnu værre, eftersom jeg SLET ikke kunne komme op, uden at være træt hele dagen.. Og siden da, ja, der har de bare lidt ladet det døse hen
Trine G: Kan det købes på apoteket eller hvordan? Jeg har ikke prøvet at lave om på mine kostvaner, fordi det ville sætte mig i en skidt situation - jeg er RET kræsen
Ang. motion, så har jeg lidt det problem, at NOGLE dage, bare det jeg går udenfor, så bliver jeg fuldstændig drænet for energi. Jeg er klar til bare at lægge mig til at sove, på stedet. Det kan være på vej til 5-minutters turen til Fakta, ikke fordi det er fysisk hårdt, men jeg bliver bare helt drænet. Det er ret så ubehageligt. Andre dage er der intet. Det samme sker, hvis jeg er ude og gå i længere tid, altså hvor jeg bare går. Det er lidt som om jeg ikke får nok ilt til hjernen og bare bliver helt træt. Det sker ikke, hvis jeg f.eks. rider eller hvis jeg sidder udenfor på terassen og snakker.. Er til et eller andet arrangement, hvor jeg laver noget andet (f.eks. til Lapinettedagen, der havde jeg det helt fint), men hvis jeg går eller løber og bare gør dét, så får jeg det afsindig dårligt.. Tænker også det er psykisk? Jeg ved bare ikke helt, hvorfor..
Heidi B: Uh, jeg har MEGET svært ved, at stresse af. Hvis jeg bliver meget stresset og alting bliver uoverskueligt, så får jeg nærmest små angstanfald. Ikke noget voldsomt, men jeg trækker vejret hurtigere og hurtigere og begynder at panikke, kan ikke styre min vejrtrækning og en helved af dårlige tanker går i gennem mit hovede.. Det kan f.eks. ske, lige før jeg skal i skole, til eksamen, eller blot ud og ride. Nogle dage, når jeg så kommer afsted, er det helt fint.. Andre dage, er det et helvede. Og jeg frygter de dage, hvor det er et helvede..
Faktisk bruger jeg også søvn, til at afstresse.. Når alt bare bliver for meget, så bliver jeg træt og lægger mig til at sove.. :S
Beltane: Er det ikke ubehageligt at sove med sådan en? Jeg elsker at vikle dynen omkring mig på alle mulige mærkelige måder?
*CH*: Er det gennem den almindelige læge, at jeg skal have henvisning, hvis det er?
CF: Det første år jeg gik inde på psyk, der mente de jo jeg havde en depression, fordi jeg havde alle tegnene. Undtagen ét - det gik ikke over af sig selv og medicinen hjalp ikke. Først her, begyndte de lidt at smide noget sammen, men så fik de travlt, fordi jeg skulle på efterskole og nu står jeg, med en eller anden mærkelig diagnosis, som jeg ikke selv synes passer. Dele af den passer, men ikke det hele..
Jeg tror jeg lider af stress, men jeg kan jo ikke sige det med sikkerhed.. Jeg tror desuden jeg lider af noget OCD, men det er ikke noget, som påvirker mig VILDT meget i hverdagen.. For andet end min kæreste, eftersom jeg har nogle lidt underlige træk (jeg kan ikke klare fødder, kan gå helt i panik, har nogle mærkelige spisevaner, hvor nogle ting ikke kan gå sammen, jeg er meget forsigtig mht. sikkerhed i huset og jeg påtager mig rigtig tit skylden, hvis andre har det skidt, så finder jeg en eller anden mærkelig måde, hvorpå det er min skyld.. Jeg kan godt rationalisere mange af tingene og sige, at dét er da ikke normalt, men det ændrer ikke på, at sådan "har" jeg det)
Uh, jeg håber jeg fik svaret jer alle, mange tak for jeres indlæg.
okt 2010
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.407
Meeen de er altså meget dyre, desværre...
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 622
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.407
Begynder der at komme de tanker, så må jeg gemme dem til et bestemt tidspunkt på dagen, for eksempel kl. 16. Der må jeg bruge en halv eller hel time på bekymringer, og så er det, det
okt 2010
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Søvn/stå op?