819 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Søvn/stå op? Søvn/stå op?

Jeg er generelt bare super træt - jeg kan sagtens sove 12-14 timer om dagen og skal faktisk helst have mange timers søvn om dagen, for at kunne fungere. Jeg bliver hurtigt psykisk træt og derefter fysisk træt af det..

Nu starter jeg jo i skole igen her onsdag i næste uge, og jeg gruer for, om jeg mon kan holde mig vågen. Jeg skal meget tidligere op end jeg er vant til. Når jeg står tidligt op (7-8 tiden), så er jeg faktisk rimelig frisk - men omkring ved 10-11 tiden bliver jeg VIRKELIG træt.. Det er uanset, hvad tid jeg er gået i seng aftenen før. Jeg har det sidste år på min efterskole gået i seng kl. 22, sovet omkring 22.30 (alt efter larm) og stået op 08.05.. Selv dér kunne jeg blive træt om formiddagen.

Det eneste tidspunkt jeg ikke bliver træt på, er hvis jeg selv vågner fra søvnen - men det er ikke rigtig en mulighed, da jeg jo skal op og afsted til tiden.

Jeg har desuden også mange søvnproblemer i form af, at jeg bliver stresset - HVAD nu hvis jeg sover over mig, kommer for sent, ikke når toget osv.. Dét gør også, at jeg kan vågne flere gange om natten smiley

Nu står det til at jeg skal op omkring kl. 6 om morgenen. Hvad kan jeg gøre, for at holde mig "frisk" til hele skoledagen? Energidrik, sukker osv. virker ikke på mig.. Kan drikke en hel cola og lægge mig til at sove bagefter smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søvn/stå op?
  • #1   8. aug 2015 De timer du sover er det i træk?

• #2   8. aug 2015 Camilla: Mere eller mindre.. Det kommer an på dagen. Jeg kan godt sove så mange timer i træk, fordi jeg vågner og ikke føler mig udhvilet - og sover derfor videre. Jeg har ikke vågnet og følt mig udhvilet i MANGE år nu, desværre (har også prøvet at stå op i en periode, i stedet for at sove videre, pga. råd fra læger/psykologer osv, men det giver samme resultat)

Hvis jeg f.eks. står op og tager ud og rider, til et arrangement, i skole eller lignende, så er det ikke i træk - så sover jeg, når jeg kommer hjem. smiley

• #3   8. aug 2015 Okay jeg tænkte nemlig på om du nåede den dybe søvn.
    Man kan købe flydende vitamin og mineral drik synes du skulle prøve det smiley
    Stress og bekymring tager også bare rigtig meget energi.

• #4   8. aug 2015 Camilla: Jeg skal alligevel til revurdering på psyk (så snart jeg modtager min henvisning.. zzzZZ!), så regner med at nævne det for dem, endnu engang. Fordi jeg tror nemlig også det bunder i stress. smiley

Og jeg mistænker nemlig også, at jeg aldrig når den helt dybe søvn og derved føler mig udhvilet. :S

• #5   8. aug 2015 Det kan det sagens være, en af mine venner havde stress, han var træt hele tiden, og sov virkelig meget. Stress er ikke til at spøge med smiley
    Lyder også som om der gang i mange ting smiley
    Ja systemet er ikke altid de hurtigste smiley

• #6   8. aug 2015 Håber de kan hjælpe dig, så du ilke skal gå rundt og have det på den måde smiley

• #7   8. aug 2015 Ja, der er bestemt gang i mange ting - kæreste har ikke noget sted at bo fra 31/8 (og jeg bor mere eller mindre med ham) økonomien er rigtig skidt, ny skole (jeg har det super svært ved nye ting), jeg er begyndt at ride (men når jeg så kommer afsted, er jeg super glad for det), jeg kan ikke sove ordentligt, psyk vil gerne revurdere min diagnosis (de gjorde også et lousy job sidst), har diverse aftaler hos både bøjletandlæge og optikkeren og ja.. Sikkert tusind andre ting, som jeg har glemt :S

Jeg håber snart, der kan komme noget ro på - men synes bare, at hver gang en ting løser sig, så er der noget nyt at stresse over. Hvis jeg dog bare kunne være udhvilet i en hel dag. smiley

• #8   8. aug 2015 Prøv at øv dig i at stå tidligere op allerede nu. Stå op når du vågner, lad vær med at sove videre. Jeg har ligesom dig også et stort søvnbehov. Hvis jeg sover 12-14 timer, så er jeg så stadig træt, når jeg vågner, og mega træt i løbet af dagen. Hvis jeg får under 8 timers søvn, så fungere jeg heller ikke. 9-10 timers søvn er perfekt her - jeg er stadig træt når jeg vågner, men hvis bare jeg står op og ikke sover videre, så blir jeg senere klar i hovedet og kan fungere - også uden energidrik.

Måske noget af det samme virker for dig? Vi er jo alle forskellige smiley

• #9   8. aug 2015 Kan altså godt forstå du træt hele tiden med alle de ting der rumstere. Det bedste der kunne ske er vist at der kommer lidt ro på smiley
    Men det ved jeg også godt kan være svært at skabe sådan som situationen er lige nu, som du selv siger der kommer hele tiden noget.
    Jeg synes helt klart du skal tale med dem, for alle har brug for ro engang i mellem. Jeg kender godt det med, at have det svært med nye ting.
    Jeg forstår som sagt godt, hvorfor du er så træt, ville ønske jeg kunne trylle og give dig den ro du trænger til, men du får et stort knus

• #10   8. aug 2015 Har du fået tjekket om du mangler D-vitamin, b12 eller noget ?

• #11   8. aug 2015 Dyrker du motion ?

• #12   8. aug 2015 Som Mocca siger, få tjekket dit D-vitamin, jeg kan ikke selv opretholde mit D-vitamin niveau og skal indtag D-vitamin hele livet. jeg blev mega træt og svedte voldsomt meget.

• #13   8. aug 2015 Når du alligevel får tjekket vitaminer i en blodprøve, så få også lige tjekket dit stofskifte.

• #14   8. aug 2015 Kan varmt anbefalde at prøve en kugledyne.

• #18   8. aug 2015 En kugledyne giver uden medicenering ro til at man sover dybere og bedere

• #19   8. aug 2015 Døgnrytmen er forstyrret hvis man ikke rigtig vågner når man er vågen. Hvis hjernen nærmest sover videre...
    Det er virkelig anstrengende at leve med - man får ikke effektiv søvn med alt hvad det indebærer.

En lille kerne i nervesystemet, corpus callosum, fungerer ikke efter hensigten, noget er forstyrrende. (Medicin? Stress? For meget lys i soveværelset? )

Overvej søvnlaboratorium, hvis du kan få en henvisning.
    Selv har jeg fået styr på det med fransk øreakupunktur (auriculoterapi) og tilskud af ren melatonin.

• #21   8. aug 2015 Mocca: Jeg er blevet tjekket flere gange - og jeg har vidst altid manglet en af dem (eller begge), det gør min mor også.. Kan dog ikke lige huske hvilken. Jeg tog vitaminpiller i en lang periode, for ekstra D og/eller B-vitamin, men det hjalp ikke.. Kunne selvfølgelig være, jeg skulle prøve igen smiley

Ansofie K: Jeg rider kun, 2 gange om ugen. Jeg kan desværre ikke lige overskue mere pt, hvis det ikke skal gå ud over min skole, men jeg prøver virkelig at sørge for, at få rørt mig smiley

Susanne: Jeg har vidst et lidt højere stofskifte end normalt.. Men jeg kan ikke HELT huske alle de der prøver, det er jo et stykke tid siden. Jeg tror konklusionen blev, at det lå psykisk og psyk skulle tage sig af det - det ville de gøre med sovemedicin, men det gjorde det bare endnu værre, eftersom jeg SLET ikke kunne komme op, uden at være træt hele dagen.. Og siden da, ja, der har de bare lidt ladet det døse hen smiley

Trine G: Kan det købes på apoteket eller hvordan? Jeg har ikke prøvet at lave om på mine kostvaner, fordi det ville sætte mig i en skidt situation - jeg er RET kræsen smiley Jeg spiser kun rå grøntsager og pasta/ris/kartofler er nok 1/3 af min kost.. Jeg forsøger dog pt. at gå tilbage på, kun at få fredagsslik, om fredagen, fordi det har jeg altid været vant til. Så snart skoleperioden nærmer sig, stresser jeg bare op og så indtager jeg lidt, hvad jeg nu har lyst til smiley Det er igen, super svært at lade være, hvis ikke det skal gå ud over min skolegang..

Ang. motion, så har jeg lidt det problem, at NOGLE dage, bare det jeg går udenfor, så bliver jeg fuldstændig drænet for energi. Jeg er klar til bare at lægge mig til at sove, på stedet. Det kan være på vej til 5-minutters turen til Fakta, ikke fordi det er fysisk hårdt, men jeg bliver bare helt drænet. Det er ret så ubehageligt. Andre dage er der intet. Det samme sker, hvis jeg er ude og gå i længere tid, altså hvor jeg bare går. Det er lidt som om jeg ikke får nok ilt til hjernen og bare bliver helt træt. Det sker ikke, hvis jeg f.eks. rider eller hvis jeg sidder udenfor på terassen og snakker.. Er til et eller andet arrangement, hvor jeg laver noget andet (f.eks. til Lapinettedagen, der havde jeg det helt fint), men hvis jeg går eller løber og bare gør dét, så får jeg det afsindig dårligt.. Tænker også det er psykisk? Jeg ved bare ikke helt, hvorfor..

Heidi B: Uh, jeg har MEGET svært ved, at stresse af. Hvis jeg bliver meget stresset og alting bliver uoverskueligt, så får jeg nærmest små angstanfald. Ikke noget voldsomt, men jeg trækker vejret hurtigere og hurtigere og begynder at panikke, kan ikke styre min vejrtrækning og en helved af dårlige tanker går i gennem mit hovede.. Det kan f.eks. ske, lige før jeg skal i skole, til eksamen, eller blot ud og ride. Nogle dage, når jeg så kommer afsted, er det helt fint.. Andre dage, er det et helvede. Og jeg frygter de dage, hvor det er et helvede..

Faktisk bruger jeg også søvn, til at afstresse.. Når alt bare bliver for meget, så bliver jeg træt og lægger mig til at sove.. :S

Beltane: Er det ikke ubehageligt at sove med sådan en? Jeg elsker at vikle dynen omkring mig på alle mulige mærkelige måder? smiley

*CH*: Er det gennem den almindelige læge, at jeg skal have henvisning, hvis det er?

CF: Det første år jeg gik inde på psyk, der mente de jo jeg havde en depression, fordi jeg havde alle tegnene. Undtagen ét - det gik ikke over af sig selv og medicinen hjalp ikke. Først her, begyndte de lidt at smide noget sammen, men så fik de travlt, fordi jeg skulle på efterskole og nu står jeg, med en eller anden mærkelig diagnosis, som jeg ikke selv synes passer. Dele af den passer, men ikke det hele..

Jeg tror jeg lider af stress, men jeg kan jo ikke sige det med sikkerhed.. Jeg tror desuden jeg lider af noget OCD, men det er ikke noget, som påvirker mig VILDT meget i hverdagen.. For andet end min kæreste, eftersom jeg har nogle lidt underlige træk (jeg kan ikke klare fødder, kan gå helt i panik, har nogle mærkelige spisevaner, hvor nogle ting ikke kan gå sammen, jeg er meget forsigtig mht. sikkerhed i huset og jeg påtager mig rigtig tit skylden, hvis andre har det skidt, så finder jeg en eller anden mærkelig måde, hvorpå det er min skyld.. Jeg kan godt rationalisere mange af tingene og sige, at dét er da ikke normalt, men det ændrer ikke på, at sådan "har" jeg det)

Uh, jeg håber jeg fik svaret jer alle, mange tak for jeres indlæg. smiley

• #22   8. aug 2015 Nej det kræver lidt tilvænning men ellers er den guld værd smiley

• #24   8. aug 2015 Elsker min kugledyne, falder i søvn på under 10 min nu. Og synes ikke at den er ubehagelig.
    Meeen de er altså meget dyre, desværre...

• #25   8. aug 2015 Syntes du skal få tjekket igen og så starte op på det du evt mangler. Ikke alke kan bruge b vitaminer i pilleform. Selv får jeg b 12 injektion hver 8 uge

• #26   8. aug 2015 Jeg er selv meget god til at stresse og bekymre mig, men én ting har hjulpet mig utroligt meget efter jeg læste en artikel.

Begynder der at komme de tanker, så må jeg gemme dem til et bestemt tidspunkt på dagen, for eksempel kl. 16. Der må jeg bruge en halv eller hel time på bekymringer, og så er det, det smiley

• #28   8. aug 2015 Jeg har min gratis fra hjælpemiddel centralen.. Klarede det hele telefonisk

• #29   10. aug 2015 Væk med sukkeret. Du får et peak lige idet du indtager det, men så crasher kroppen bagefter.

Kommentér på:
Søvn/stå op?

Annonce