Hæk der hurtigt skærmer Hæk der hurtigt skærmer
HG-panelet ved tæt på det hele, og på dette område ved jeg absolut intet!
Jeg har kigget lidt på hæk (liguster), og kan forstå at man skal sætte 4 planter pr. meter. Men det er jo ikke ret tæt, og giver jo dermed ikke rigtig så meget afskærmning for privaten
Jeg har tænkt på om man kan sætte 8 pr. meter og så vælge nogle høje planter, men hvad siger I?
Kan man gøre et eller andet så der lyn børge kommer en tæt "høj" hæk?
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.318
Navr, er nok det hurtigst voksende jeg kan komme i tanke om
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Okay, tak
Vi må lige forhøre os ad, hvad vi må sætte (lejebolig). Men det ligner liguster det de andre har.
Der er hæk, men den står 1 meter fra skellet, og den meter kunne vi godt tænke os at få, men så vidst jeg har forstået, så kan man ikke flytte en hæk?
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 925
aug 2004
Jo det kunne du godt have ret i
Ville jo bare være så rart at man kunne bruge forhaven hurtigt. Nummer 1 ville jo være at flytte den nuværende hæk, men det er også noget af et arbejde, hvis den alligevel bare vil dø af det.
Men hvis nogen har erfaringer med at flytte en "gammel" hæk (jeg ved ikke hvor gammel den er, men den er rimelig bred og høj), og kan give fif til hvordan vi gør så den overlever flytningen, så hører jeg meget gerne!
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Køber trådhegn af ønsket højde.
Køb kraftige stolper til hjørner, lettere pæle til "ligeud" kan bruges resten af vejen.
Efeu vokser hurtigt, bliver tæt, ligner en rigtig hæk. Og er lidt giftigt.
Men, andre klatreplanter kan også plantes, så dækker og pynter det.
Det er muligt at købe mange + store hækplanter, men det bliver dyrt.
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 188 Svar: 10.556
Det giver da meget mere ro, end hvis hundene kan rende helt ud i skel hver gang der kommer andre hunde.
Og mon ikke du først skal spørge din udlejer om du overhovedet må flytte/nedrive den gamle hæk og plante andet ?
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
så har du hurtig en stor høk.. og lidt mindre pengepung
aug 2004
Jeg tror ikke vi må bruge efeu
aug 2004
Der er næsten ingen plads i forhaven fordi hækken ikke er flyttet ud til skel. Dixie kommer ikke til at være ret meget derude alene, da det nok kun er når vi sidder derude og spiser. Ellers vil hun blive lukket i baghaven.
I forhold til om hun kan komme helt ud til andre hunde er det, det samme, da hundene udefra på nuværende tidspunkt bare går tæt ind på hækken, så afstanden vil være den samme
Jo vi skal selvfølgelig lige forhøre os, men dem der bor der nu siger at hækken gerne må flyttes til skel (det er i en boligforening
aug 2004
Ja.. Det er rimeligt dyre de høje planter
aug 2004
Ja hehe.. Jeg gruer også lidt for at skulle grave den hæk der op
aug 2004
jun 2015
Du kan ikke undgå at skade rødderne når du graver planter op. Jeg turde ikke regne med at de overlevede. En stor del vil dø.
Beskærer du den overjordiske del kræver planterne mindre vand. Men løvfældende planter laver som tommelfingerregel ikke nyt topskud, dvs de bliver aldrig væsentlig højere end hvor du skærer toppen af fra.
Tricket med trådhegn kan bruges uanset hvad du planter op af, hvis målet er en hundetæt beplantning.
Jeg ville have kerne af trådhegn i, uanset hæk type, hvis jeg plantede hæk.
aug 2004
Man kan købe en hæk der ER vokset færdig. Ergo må den jo så stå i jorden. Så kan man vel også flytte denne her færdige hæk?
aug 2004
Ja det lyder jo ikke lovene
jun 2015
Når en plante står et sted i fri jord, vokser roden indtil den når fuld størrelse, og står andre planter tæt på vokser rødderne sammen.
Du kan ikke få de gamle hækplanter op af jorden uden at skade rødderne og en del af planterne vil dø.
Jeg tror at det bedre kan betale sig at få ferie penge udbetalt og arbejde en uge mere dette år. Så har du penge til at købe planter
aug 2004
Hæk der hurtigt skærmer