{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele og ulemper hus
  • #1   12. mar 2016 Selvom banken finansierer ens hus, så har man alligevel fornemmelsen af, at det er MIT hus. Og fordi man selv ejer det, så har man også lyst til at vedligeholde og forbedre, man føler ikke at de penge man putter i det er spildt, tvært imod ser man det som en investering.
    Så er det en dejlig følelse at gå ind og tjekke afdragene, man får større og større friværdi i huset smiley

    Jeg har også nogle år boet til leje, men det bryder jeg mig ikke om, jeg har ikke den følelse at det er mit hjem, og jeg føler også at huslejen bare kastes ud af vinduet, når man ejer betaler man lidt til sig selv.

    Når man bor til leje betaler udlejer når tingene ikke er i oden og går i stykker, det er jo en fordel, og så er man ikke så stavnsbundet når man bor til leje, man kan nemmere komme derfra, da opsigelsesperioden er kort, når man ejer kan det i nogle områder være svært at sælge sit hus igen.

    Men jeg foretrækker helt klart at eje, leje er ikke mig, når man ejer kan man lave om som man vil - bor man til leje skal man spørge om al ting, hvis man ønsker at renovere eller lave om, og investerer man noget i lejeboligen, eks nyt køkken, så får man ikke pengene igen. Mange steder kan det være dyrt at fraflytte en lejebolig, fordi den nogen steder skal afleveres nyrenoveret, sådan er det ikke når man sælger.


  • #4   12. mar 2016 Det gode er at det er dit hus og du bestemmer suverænt over det.
    Det dårlige er at der ikke er en udlejer at ringe til når køleskabet står af eller toilettet er stoppet.


  • #5   12. mar 2016 Jeg er helt klart til at eje smiley

  • #6   12. mar 2016 ulemper: uforudsigelige regninger, kan ikke bare lige flytte - bundet til stedet.
    fordele: alt det andet! frihed, ejerskab, plads, hyggelige projekter,


  • #8   12. mar 2016 Det at eje hus smiley
    +
    - Det er fantastisk!
    - der er altid noget at gå igang med både ude og inde, og får man en skør idé skal man ikke spørge nogen om lov først.
    - vi elsker følelsen at "det er vores", vi føler os meget mere hjemme sådan.

    %
    - går der noget i stykker er der kun en til at betale.
    - de ekstra udgifter der er ved at være husejer såsom andre forsikringer og ejendomsskatter osv.



  • #9   12. mar 2016 Ulempe
    Hvis man går fra hinanden og huset ikke er det værd mere, som man har givet, og man komme ud med gæld smiley


  • #10   12. mar 2016 Enig med Zarah: Jeg er også klar til at blive lejer igen smiley

    Fordele ved af være husejer: Man kan næsten gøre hvad man vil, både mht. Indretning og husdyr. Der er en mulighed for at huset med tiden, kan sælges og give overskud.

    Ulemper: Det er dyrt, da man jo udover afdrag til kreditforening, selv skal betale for ALT (vand, renovation, forsikring, skat, tv-net-løsning, el, varme osv.). Det er et stort arbejde både at passe hus og have. Det kan være vanskeligt at sælge (i mit tilfælde umuligt), så man risikerer at blive stavnsbundet.
    Hvis noget går i stykker, hænger man selv på regningen. Eller hvis regeringen pludselig laver nye lovforslag (f.eks. udskiftning af olietank, nedlægning af septiktank osv. osv.).

    Man skal tænke sig RIGTIGT godt om, inden man køber hus.


  • #11   12. mar 2016 Ja, man skal tænke over hvor man køber - beliggenhed er vigtigt, ellers kan man risikere at blive bundet til stedet, fordi man ikke kan komme af med det.

  • #12   12. mar 2016 Det ultimative spørgsmål er vel, hvor længe man vil blive boende?

    Udgifter til køb og salg af bolig er 6 cifrede...!
    Ejendomsmægler, advokat, tinglysning af lån osv...
    Til gengæld stiger boliger i gennemsnit ca 2% pr år. Måske kan man skære en bud af restgælden ved at konvertere lånet senere?
    Men i ejerbolig er udgifter ved skift af bolig meget høje, meget konkrete. Indtjening er spekulativ, indtil man har pengene i hånden...

    Man kan flytte fra lejebolig med få måneders varsel. Før indflytning skal man kun lægge et depositum, det er typisk 3 mdr leje og man får måske halvdelen tilbage? Det er billigst at bo til leje hvis man kan forudsige at manman nok skal flytte indenfor få år.
    Men man har ikke den gode følelse af "det er mit".

    - Andelsboliger er så lidt midt imellem.


  • #13   12. mar 2016 der er mange ulemper nævnt ....

    men den store fordel for mig er at hver gang jeg betaler til mit hus, eller laver forbedringer er det til mig selv, og forhåbentlig til at jeg selv tjener lidt på den en gang ..og pengene ryger ikke ned i en eller anden ejendomsspekulants omme, de ryger sandsynligvis ned i min .... man kan også når man har boet der nogle år måske tage penge ud af friværdien til andre store ting som kan være svære at få sparet sammen til .... selvom vi fx har nedbragt gælden i vores hus, har vi samtidigt fx finansieret 3 ny bils køb via huset ....

    så jeg er bestemt også til at eje, vil helst ikke betale til andre øger deres formue, hvis jeg kan betale til mig selv i stedet.


  • #16   13. mar 2016 Ja Isabelle, min ex og jeg kom ud med en gæld hver på knapt 500.000, af samme grund smiley

  • #20   13. mar 2016 Det er nemlig rigtig trist, jeg kommer til at betale af på det de næste mange år, og det begrænset mig jo i den grad i mit nye forhold.
    Så jeg vil aldrig eje igen


  • #23   13. mar 2016 Ja det er vigtigt, når man køber, at man køber et sted, hvor det er til at komme af med huset igen (beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed) og så også får købt til den rigtige pris - men det svært at vide, hvordan vindene blæser.

    Vi solgte et rækkehus midt i krisen i 2010 og tjente 300.000 kr på det, fordi det havde det rigtige postnummer, jeg har også solgt førhen og har fået penge med, jeg har aldrig tabt penge på et hussalg, men jeg har heller aldrig været nødt til at sælge, jeg har kun skulle sælge, fordi jeg ønskede noget andet, og så kan man jo vente, til nogen vil give prisen.


  • #24   13. mar 2016 Nu er det jo ikke kun om priserne stiger eller falder der afgør om man kan få penge af sit hus.

    Hvis bare priserne bare er nogenlunde stationære og man bor der i mange år, så betaler man altså husleje til sig selv og ikke til en anden.... når man har friværdi kan man så enten tage penge der hvis man skal noget der er dyrt, om det er til huset eller ej ... Ligeledes kan man have det som en form for pensionsopsparing .... bruger man ikke af værdien i huset, så er der jo den mulighed at vælge anden boligform den dag man ikke kan eller vil sidde i det mere, så får de fleste nu også penge med ud der kan forsøde tilværelsen...

    Og den 3. ting for os er, at vi da håber på at huset helt eller næsten er betalt ud når vi går på pension, dvs vores husudgifter til den tid vil være forbrugsudgifter som man har alle steder, samt beskatningen af husets værdi (som man endda kan indefryse betalingen af som pensionist i dag) , og med de priser der er på lejeboliger i nærheden af de større byer, så er er ingen tvivl om at vi til den tid sidder væsentligt billigere i egen bolig + faktum at det er svært at finde ordentlige boliger hvor vi må have hunde....


  • #25   13. mar 2016 Jeg skal have huset vurderet fordi jeg er ved at skifte bank.
    DET er jeg sku spændt på, har kun boet her i 3 år, men alligevel.


  • #26   13. mar 2016 Når man bor lidt(15km) fra de "rigtige" postnumre, så er det væsentlig billigere at eje, end at leje. Det teoretiske potentielle tab pga forskellige bobler er ligeledes i den mindre kategori.
    Men friheden slår alt. Jeg skal ikke spørge mine naboer om retten til at købe et par ulvehunde. Eller spille AC/DC kl røv om morgenen/aftenen. Mht reparations- og vedligeholdelsesudgifter, så husk lige, at det jo ikke er gratis blot fordi, at du bor til leje. Alt dette og mere til er allerede medregnet i huslejen. Få udlejere er filantroper smiley


  • #27   13. mar 2016 Det er nemlig dyrt at bo til leje.
    På mange områder var det dyrere for mig at leje end at eje.


  • #28   13. mar 2016 Hanne lige præcis, man betaler husleje til sig selv i stor udstrækning!

    Jeg bor omkring Århus og her koster det en bondegår at bo til leje, en lille 1½ værelses lejlighed i en boligforening koster 5500 kr, det er penge lige ud af vinduet hver måned.
    Købte man et lille hus (ikke i Århus ;-D ), så kunne man sidde for det samme og så afbetale og komme til at sidde meget billigt efter nogle år, og man kunne få penge med derfra når man solgte.

    Men for mig er det også friheden der er vigtigst - jeg kan have de dyr jeg vil (sådan da), jeg kan sætte nyt køkken i huset når jeg vil, jeg kan lave om alt det jeg vil - skal ikke spørge nogen og skal ikke renovere fra top til tå når jeg engang fraflytter.


  • #30   13. mar 2016 @ Mike, det er jo fedt, men det er næppe virkeligheden for de fleste der bor til leje...

    vi bor 8 km udenfor Aarhus C ... når jeg ser hvad lejede lejligheder koster derinde i dag, så er jeg helt forundret over at nogen har råd ... store (90-100 kvm) lejemål annoncers rask væk til mellem 10-15.000 om måneden i ren husleje. Vi har 169 kvm, og tror vores udgifter til realkredit er omkring 5500 om måneden... selv i de mindst attraktive boligforeninger ville det beløb i bedste fald max skaffe os en 2 værelses på 60 kvm og uden have ....


Kommentér på:
Fordele og ulemper hus

Annonce