5.927 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 191 Svar

Greyhounds - hvor finder man dem? Greyhounds - hvor finder man dem?

Hej smiley

Min kæreste og jeg har efter længere tids søgen, besluttet at vi vil åbne vores hjem op for en fantastisk dejlig greyhound.
Vi har søgt og søgt, men kan ikke finde ud af hvor vi kan købe en henne. Kender i nogle gode opdrættere eller ved du noget, vi ikke ved?

På forhånd, tak! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Greyhounds - hvor finder man dem?
  • #1   14. apr 2017 I har søgt og søgt, uden resultat? Hvorhenne? Søger man "greyhound kennel" eller "greyhound hvalpe" på Google kommer både Myndeklubben, der har en liste over opdrættere, og et par opdrættere frem. Det kunne da være et sted at starte smiley

Hvilke der er gode, kan jeg desværre ikke hjælpe med smiley

• #2   14. apr 2017 dette var lige de kenneler jeg hurtigt kunne finde via google smiley

http://www.myndeklubben.dk/index.php?OpenPage=hvalpe/grey.html

• #4   15. apr 2017 Der er kun Eikica, der opdrætter greyhounds med DKK stamtavle (udstillingslinjer) herhjemme, der opdrættes af og til kuld af løbslinjer, se evt .opdrættere her:

http://www.kallerupbanen.dk/links.php

Churnwood, der også er på myndeklubbens liste over opdrættere, har så vidt jeg ved ingen planer om kuld foreløbigt.

Er det en greyhound af udstillingslinjer i er på jagt efter, ville jeg kontakte kennel Eikica, har Hanne ikke selv planer om hvalpe, kan hun med garanti hjælpe med at finde en opdrætter i udlandet.

• #6   15. apr 2017 Jeg tænker - hvad vil I med hunden?
    Det er en MEGET speciel hunderace, og klientellet er ret lille.

• #7   15. apr 2017 Lens hvorfor skulle whippet være en bedre race at vælge end en greyhound?? Greyhounds er da über nemme... Ja, de er jagthunde - det er ALLE mynder... Det med mundkruven er i øvrigt noget sludder...

Malene - ej de er altså ikke spor specielle - de er virkelig søde og nemme og kunne snildt være mere udbredt.

Hanne (Eikica) åbner gerne sin dør for folk der er interesserede i greyhounds og hun har så mange at man kan få et ret godt indtryk af racen bare ved at besøge hende.

Der er ret stor forskel på udstillings- og løbslinjer så det skal man selvfølgelig lige afklare med sig selv hvad man ønsker.

• #8   15. apr 2017 Super godt valg - fantastisk hunderace, SÅ nem at have med at gøre.

Ham/hende bliver I glade for smiley

• #9   15. apr 2017 Jeg undrer mig også lidt over, hvorfor de skulle være så "specielle"?

Jeg tænker ofte, at dens udseende er grund til, at de ikke er mere populære, fordi mange synes, at mynder er grimme, for det er i hvert fald ikke temperamentet. De er eminente og ganske fine begynderhunde. En meget overset race lige på det punkt.

• #10   15. apr 2017 Helt enig Danielle.
    Det er simpelthen verdens sødeste vovse og virkelig oversete i forhold til de er gode til førstegangskøbere, gode til børn og mega gode i flok.... Meget ukompliceret race.

• #11   15. apr 2017 Forstår bare ikke hvorfor whippet er "nemmere"? På hvilke områder ?

• #13   15. apr 2017 Så skulle du nok have skrevet det, for umiddelbart lyder det mest som om at du fraråder racen.... "Vær obs på, at racen er en eminent jagthund. Mange, der har dem, slipper dem ikke uden mundkurv. Men det kan Lars fortælle om.
    Hvis I er faldet for udseendet, så er Whippet en bedre race at overveje for de fleste er min erfaring I kan se den her.."

• #15   15. apr 2017 Hvis I er faldet for udseendet, så er Whippet en bedre race at overveje for de fleste er min erfaring

Arr Lens smiley smiley

Hvordan "bedre" for "de fleste" ??

• #18   15. apr 2017 Hanne har hvalpe rimelig jævnligt og det er da ellers noget af en påstand at komme med at folk ikke vil vente eller hente i udlandet smiley Tror måske bare du fik sagt noget du ikke rigtig havde styr på - det kan jo ske for alle. Og ja, så er den ged barberet smiley

• #19   15. apr 2017 Jeg siger ik du lyver - hvor ser du det?

Jeg ser derimod at du skriver at din "erfaring" fortæller dig at en whippet er "bedre for de fleste" - min erfaring, somvirkelig er til at overse lige her, siger mig noget andet.

Derfor spørger jeg ind til din erfaring med racen - og stiller mig lidt undrende op overfor at en sætning

Hvis I er faldet for udseendet, så er Whippet en bedre race at overveje for de fleste er min erfaring

- skal "oversættes" til at der ikke findes ret mange kenneler med greyhounds i Danmark smiley

Der skal godt nok tolkes frit,hvis man skal nå frem til det resultat smiley

• #23   15. apr 2017 Jeg tror nu også, at Hr. og fru Danmark gerne venter, det er under alle omstændigheder min erfaring.
    Har man taget beslutningen om, at det er en mynde man vil have, er man godt klar over, at de ikke hænger på træerne, heller ikke selv om det er whippets, som der fødes en del flere kuld af.

Mit sidste kuld, var afsat før de blev født, her havde køberne venter 4-14 måneder, det kuld jeg forhåbentlig har på vej, har et par stykker ventet siden sidste sommer.

Har man forelsket sig i en greyhound, er det ikke whippet man skal have, både sind og størrelse er anderledes.

• #25   15. apr 2017 Der er bane i Bjerringbro:

http://mgs.greyhound.dk/

• #27   15. apr 2017 Jamen så siger vi at jeg keder mig og at jeg ikke skal til Jylland og træne med gode venner og min kæreste - det er derfor jeg kommenterer på dit indlæg.

For det er ikke fordi at du fik skrevet noget, du ikke havde helt styr på - nej, det kan det ikk være smiley

• #29   15. apr 2017 Det KUNNE også være, at Lens ikke fik forklaret sig ordentligt i første omgang - hvilket så tydeligvis har skabt en del misforståelser, som vel er udredt nu?

• #33   15. apr 2017 Jeg synes - nu hvor jeg er igang med at kede mig - at det er træls at folk, der ikke har styr på tingene åbenbart skal kommentere alligevel.

Ts spørger om greyhounds og får en kommentar som ikke er i tråd med virkeligheden - hvis nu ts tog den for gode varer kunne vedkommende ende ud med et dårligere racevalg ...

At ens kommentarer om at det er noget sludder der blev skrevet, skal bortforklares med kedsomhed ... Aj det holder ikke.

Hvad skete der med "ja, det kan jeg godt se ikke var så heldigt formuleret" eller "okay, det var jeg ikke klar over".

Nej, benægt benægt benægt - og forsøg at få oppositionen til at fremstå som mennesker med liv, uden indhold.

Kæft en ucharmerende debatstil !

• #34   15. apr 2017 Solen skinner på Fyn, Isabelle ..

• #36   15. apr 2017 Jeg har givet dig opskriften på hvad du kunne gøre.

Men det er naturligvis bedre at påtage sig offerrollen end at tage lidt ansvar for sine udtalelser.

Go fornøjelse med mand og hund

• #38   15. apr 2017 Jeg ledte mere efter baggrunden bag racevalget..
    Det er altid interessant.

• #39   15. apr 2017 Men TS baggrund for valget kunne være (som så mange andres) at de gerne ville have en sofakartoffel, en hund der er blid, rolig, kan med alle andre hunde, kan med børn, er nem at håndtere i langt de fleste situationer, en hund der ikke kræver noget særligt på træningsfronten... osv osv... Og så er beskeden at den er "MEGET speciel"??? Hvad specielt er det lige der er ved den, som du mener kræver at TS uddyber baggrunden for sit valg??

• #40   15. apr 2017 Stop nu Lens - før det bliver for alvor pinligt for dig ...

• #42   15. apr 2017 I et debat forum kan man risikere netop dette - at folk skriver til en.
    Det er nok årsagen til at du bliver adresseret fra tid til anden smiley

• #45   15. apr 2017 Ja, det er hårde odds !!!
    Og når så folk ovenikøbet holder en op på det man skriver ... ajajaj ... hvad er tingene efterhånden kommet til !!!!!

• #48   15. apr 2017 Ja det er skrækkeligt at jeg er så barnlig hele tiden ... jeg burde skamme mig smiley

• #50   15. apr 2017 Det er godt du kan grine igen Lens - du virkede så trist for lidt siden

• #52   15. apr 2017 Det er jeg glad for Lens - mest på dine vegne.
    Det skal jo ikke hedde sig smiley

• #53   15. apr 2017 Ret beset var det ikke én fejl. Det var lidt flere og fra forskellige sider, hvilket tegnede et billede af, at racen var både speciel og man hellere skulle vælge noget andet. Det er temmelig ærgerligt når folk går ind og råder omkring noget de ret tydeligt ikke ved nok om og det er desværre en generel tendens på HG. Derfor er det vel fint, at man også kan diskutere om folk skulle prøve at holde sig til at rådgive om det de rent faktisk ved noget om i stedet for noget de tror de ved noget om.

Når det så er sagt så synes jeg TS skal kontakte Hanne Eikica - hun er både super sød og ved rigtig meget om racen. Der er mulighed for at møde en hel del individer hos hende og få den korrekte vejledning i stedet for herinde, hvor folk gerne råder om alt mellem himmel og jord på trods af at de i bund og grund har lige så meget forstand som jeg har af import og hold af kænguruer....

Held og lykke TS - det er en virkelig skøn hund, som burde være meget mere populær end det den er (men det er jo svært når folk er så hurtige til at afskrække interesserede pga af manglende viden og kendskab).

• #59   15. apr 2017 AG - nåhh så det er den der "min nabo gør det så det gør jeg også" - ej men så er det bare helt i orden. Man skal ikke have en PhD i noget som helst, men et minimum af forstand på det emne man rådgiver om ville helt klart være klædeligt - alt andet bliver vist bare for at høre sig selv... Racen bliver både frarådet OG beskrevet som MEGET speciel - det er ikke blot lidt ved siden af - det rigtig rigtig meget ved siden af.

• #63   15. apr 2017 Lens stop nu - Du har ikke klokket mindre i den bare fordi du vælger først at spille offer og dernæst spille dum.

Men vi tager den da bare én gang til for Prins Knud: Du skrev som følger: "Hvis I er faldet for udseendet, så er Whippet en bedre race at overveje for de fleste er min erfaring I kan se den her"

Sammenholdt med Malenes svar tegnede det et noget misvisende billede af racen. Så ja, vi læser den samme tråd, men der er forskel på om man er kommet ind i den før eller efter at den blev beskrevet som en super skøn race.

• #65   15. apr 2017 AG - så er alle racer vel specielle.

• #66   15. apr 2017 Ja, C.G, og nu er det vidst også blevet forklaret et par gange, hvad der blev ment med den sætning. Kom nu videre i livet, altså.

• #67   15. apr 2017 CTS - jeg svarer på det folk spørger mig om... smiley

• #69   15. apr 2017 Tråden kører jo ganske stringent, så mit spørgsmål kan måske opfattes som et forsøg på at afspore den gode debat. MEN!
    Hvilken af mynderne har mest røv i bukserne, både mentalt og fysisk? Et bredt spørgsmål, der åbner for tilsvarende svarmuligheder.

• #70   15. apr 2017 Man kan jo ikke bare slippe nogen hund uden at have styr på den? Kan ikke rigtig se det er så meget anderledes end andre racer. Og ja ja de der historier er der vel altid, men jeg kan fortælle dig at min erfaring med store mynder er at de sagtens kan se forskel på en lille hund og et byttedyr - oven i købet på MEGET lang afstand - dummere er de så heller ikke.

Greyhounds er noget af det mest ukomplicerede og helt ærligt så kræver det mere at have en fransk bulldog, men der er dæleme aldrig nogen der mener den er MEGET speciel eller at man hellere skal tage en chihuahua i stedet smiley

• #71   15. apr 2017 Søren det kommer an på hvad du mener med røv i bukserne - men azawakhen er jo en krads satan der bliver kaldt azahak af en årsag. De er lavet primært til vagt af nomadelejrene og kan snildt sætte deres tandaftryk i en arm - DET er ikke noget der eller ligger til mynder jo smiley

• #72   15. apr 2017 Hvis I kunne være interesseret i en voksen hund er her jævnligt pensioneret væddeløbshunde til adoption. Pt en smuk tæve
    http://www.greyhoundracing.dk/adopt.php

• #73   15. apr 2017 Så skal jeg have en azahak. Jeg bor i det vilde vesten, og børnene skal turde være alene hjemme - sammen med hunden. Skal man fordres her i huset, så følger der pligter med smiley

• #74   15. apr 2017 LOOOL Søren smiley Er dog ret sikker på du alligevel holder fingrene for dig selv, da de udseendesmæssigt slet ikke er noget for dig smiley

• #75   15. apr 2017 Men det er jo også kun sådan nogle som mig som falder for sådan et sødt smil her:

profilbillede
  • #78   15. apr 2017 Der tager du så helt og aldeles fejl AG - De har det tilfælles at de er selvstændige men det med at være smådum har bulldoggen altså for sig selv - mynder er edderdyleme intelligente.
    Jeg kan godt komme på dem der er mere elegante... men pyt med det. Sund - tja måske i forhold til bulldogs men dæleme ikke i forhold til mange andre mynderacer...

• #79   15. apr 2017 Generelt kan mynderne sagtens kende forskel på små hunde og byttedyr. Den største fare ligger ikke i at de tager fejl og nakker en mindre hund, men at et sammenstød med selv en 14 kilos whippet, der kommer løbende med fuld speed, altså kan gå grueligt galt for en lille hund.

Når mynder leger indbyrdes, støder de sjældent sammen, men andre racer kan have svært ved at agere hensigtsmæssigt i forhold til den høje fart og den adræthed mynderne udviser.

Min gravhund ved eks. godt, at hun bare skal stå stille, når whipperne kommer fræsende, så springer de bare over hende, men andre små hunde, der ikke er trygge ved hastigheden vil typisk flytte sig og så kan det gå galt.

• #81   15. apr 2017 #75
    Sådan et tandsæt kan jeg ikke få den sure til at fremvise. Hun bøjer halsen lidt nedad, knurrer og tillægger sig ståpels. Ikke noget med at vise bisser. En psykolog vil påpege, at det skyldes vigende selvværd som følge af alternativ tandstilling. Måske smiley

• #82   15. apr 2017 Alle mynder er selvstændige jagthunde og man skal være indstillet på de ikke kan slippes hvor som helst. Men de kan sagtens løbe løs masser af steder (stranden er oplagt) og de fleste europæiske mynder kan faktisk få et enormt godt indkald - det handler bare om træning. Det er klart at man ikke slipper en mynde hvor der er vildt - men sådan er det vel egentlig med de fleste hunde - ikke mange der kan prale af at 100% sikkert indkald smiley

Løbe et rådyr op - tjo hvis ikke de brækker benene først - det ville jeg i hvert fald nok være mest bange for... Men uanset så lader man jo slet ike sådan en situation opstå.

• #84   15. apr 2017 Afghanere er absolut ikke uintelligente - selvstændige jotak! At folk der laver de der tests ikke kender forskel på de to ting er vel ikke mit problem smiley

• #87   15. apr 2017 Du aner ikke hvordan de laver de tests og alligevel bruger du dem som referenceramme i din argumentation.. siger vel det hele.
    Jeg kan afsløre at lige præcis med afghaneren har vi et kæmpe problem ift lure coursing fordi de alt for hurtigt regner banen ud og snyder smiley Men fordi de ikke vil sitte og dække og rulle rundt på kommando så er de dumme... jo jo smiley

• #88   15. apr 2017 Ag - De intelligenstests er lavet ud fra hundens evne til samarbejde med mennesker/evnen til at indlære en kommando.

Klart at selvstændigt tænkende og agerende hunderacer falder igennem smiley

Mine whipper er klart mere intelligente end de to ft. spaniels jeg har haft.
    ft'erne gad samarbejde og træne i timevis, det gider whipperne ikke, men opgaver de selv finder meningsfulde løser de lynhurtigt og meget kreativt smiley

Selvfølgelig er der forskel på individer, den klogeste var absolut min afdøde Alfa, hun kunne åbne marmeladeglas med skruelåg, børnesikringer på køkkenlåger, dørhåndtag, der vendte omvendt, køleskabet mm. Hun skubbede en kontorstol rundt i lokalet, hvis hun ville op et sted, hvor hun ikke umiddelbart kunne nå og det var absolut ikke noget, jeg havde lært hende smiley

• #89   15. apr 2017 Her har hun skubbet en stol hen til en dør, som hun ikke kunne få op, som hun plejede at kunne, hun havde ikke opdaget, at der var kommet en krog på øverst på døren smiley

profilbillede
  • #90   15. apr 2017 Chili kan ligge på sofaen og sove tungt. Så giver hun et lille piv, rejser sig, drejer sig 540° med solen, kigger betænksomt på mig, drejer 180° mod solen, får en serie af små sure opstød (gerne i en reggae-inspireret rytme), lægger sig igen og sover så tungt som minuttet før.
    Er det intelligens eller virtuositet?

• #94   15. apr 2017 Jeg har aldrig overvejet en Greyhound, men tror, at den faktisk godt kunne passe til mig.

Sådan en væddeløbshund er jo blevet trænet hele sit liv og er ude at løbe så godt som hver dag.
    Hvis nu man overtog en løbshund som ikke egnede sig til løb alligevel, ville den kunne affinde sig med at den pludselig ikke mere skulle løbe så meget eller ville den begynde at kravle op af væggen ?

Hvor meget skal den motioneres ? Er det nødvendig at man for eksempel cykler med den hver dag ?
    Og kan en Greyhound gå spor - jeg elsker spor.

• #95   15. apr 2017 Anni - sprintermynderne kræver ikke det store motionsmæssigt. Mange af de "aflagte" væddeløbere kommer hjem og bliver sofakartofler. Mynder har brug for fritløb - en spurt i ny og næ, men det er bestemt ikke en tidskrævende aktivitet.

Jeg synes generelt at greyhounds er utrolig gode til bare at tilpasse sig - både nye omgivelser og nyt aktivitetsniveau.

• #97   15. apr 2017 Homer spillede en ganske habil skomagerpot, men havde et noget usikkert indkald. At han var født stokdøv, kan have indvirket på begge dele.

• #98   15. apr 2017 Det er bare en helt utrolig uintelligent kommentar, Isabelle, og man skal jo ignorere uønsket adfærd. Specielt når den kun går ud på at provokere og være uforskammet. smiley

• #99   15. apr 2017 Den der med at mynder skulle være dumme er simpelthen ikke korrekt, de er ikke samarbejdede, men apsolut ikke dumme, som Einstein engang sagde, hvis du måler en fisks intiligens på dens evne til at klatre i træer, så vil den falde igennem;)
    De test man laver på hunderacer er sat op så de samarbejder racer har stor fordel smiley

• #100   15. apr 2017 C.G. - Tak for svar, den vil jeg lige overveje lidt.
    Havde overvejet at få en Miniature Bull Terrier, men Greyhounden lyder meget attraktiv.
    Jeg har bare altid troet at de krævede frygtelig meget.

• #101   15. apr 2017 Anni - ja der findes ret mange myter om mynder, hvilket denne tråd jo også i den grad pointerer. Men faktum er at mynder generelt er rimelig dovne, og bestemt ikke kræver ret meget i forhold til helt almindelige racer. Ny har jeg azawakhs og det er langdistance mynder og kræver derfor en del mere, men jeg synes stadig at mine bulldogs (som nok også er lidt over middel aktivitetsmæssigt) er direkte dampbørn i forhold til mynderne.

Jeg synes greyhoundens sind er noget af det mest ukomplicerede og dens aktivitetsniveau (samt behov for, eller mangel på samme, at træne) er meget attraktivt for rigtig mange typer af mennesker og det er synd den ikke er mere kendt som familiehund.

profilbillede
  • #105   15. apr 2017 At tale om intelligens hos hunde ville kræve at man definerede det først. Det bliver noget værre vås blot at henvise til nogle tests man ikke aner hvordan er blevet til samt bare helt ukritisk at holde sig til dem som "sandheden".

Jeg kan kun sige at jeg har to typer af selvstændige racer og her er den ene væsentligt mere intelligent end den anden defineret ud fra at den ene kan huske, beregne og løse opgaver på egen hånd, hvor den anden da samarbejder så længe man har en frikadelle i hånden, men har glemt hvad den har lært kort efter.

Alt skal jo defineres i forhold til noget andet og hele diskussionen bliver absurd når man bare slynger ud af noget er sådan og sådan uden at have hverken indgående kendskab til emnet eller er kildekritisk i forhold til de man vælger at referere til i sin argumentation.

• #106   15. apr 2017 Jeg har altid hørt at de skulle have et super væsen, at de er meget blide og godmodige og rigtig gode til at tilpasse sig.
    Men som sagt, så har jeg altid troet at hvis de skulle have et godt liv, så skulle man nærmest løbe maraton.
    Jeg ved ikke, hvor jeg har det fra, for det er faktisk logisk at en sprinter ikke kræver så meget.
    Det er jo kun korte strækninger at den spurter af sted.

Jeg gider hellere ikke at træne hund mere, så en hund der ikke behøver træning, det er jo lige mig.
    Det eneste træning som jeg stadig gider er spor, måske andet næsearbejde.
    Mynder bruger jo øjnene, tror du, at en Greyhound kan lære at gå et rimeligt fornuftig spor.

• #107   15. apr 2017 AG du kan ikke referere til at jeg mener at europæiske mynder kan få et godt indkald når den race du selv omtaler er en afghaner... Der er ret stor forskel og igen får du pointeret din manglende viden. Det er altså utrolig vanskeligt at have en saglig debat med folk der bare smider om sig med løse påstande om dette og hint. Der er ikke rigtig nogen rød tråd i det du siger og det virker ærlig talt mest som om du bare gerne vil provokere og det synes jeg ikke jeg har tid til så jeg undskylder på forhånd hvis jeg ignorerer dine indlæg fremover smiley

• #108   15. apr 2017 #104 hvordan vil du måle i intelligens? Hvad er mest inteligent, at adlyde en kommando for at få en frikadelle eller at snuppe frikadellen og spurte væk?
    Eller hvem er mest intelligent, matematik nørden eller musikeren?

• #109   15. apr 2017 Anni - jeg har en magyar agar - ungarsk greyhound og hun er temmelig habil i det med spor (altså indenfor min ide af et godt spor smiley ) Jeg tror det kan være afgørende om du lige får en der gider - det er ikke til at vide smiley

• #110   15. apr 2017 I øvrigt så er hun så doven så når hun skal holdes i konkurrenceform må jeg cykle med hende OG trække hende hele vejen - har aldrig i mit liv haft så doven en hund. Mine bulldogs går 10km om dagen og Martta gider 2km så går hun og glor på mig sådan ala "kan vi gå hjem nu?" smiley

• #111   15. apr 2017 Labradoren har jo ry for at være meget madglad og det passer faktisk.
    Hvordan er det med mynder, er de meget madglade ?

• #112   15. apr 2017 Absolut ikke. Du kan sagtens finde mynder der gider mad (og azawakher er af en eller anden sær årsag MEGET madglade) men langt de fleste er ret uinteresserede i mad - derfor kan de godt være lidt svære at motivere smiley

• #113   15. apr 2017 #110
    Det er jo lige mig her på mine gamle dage
    Jeg bliver da mere og mere varm på en Gray.

Er den russiske lige så lidt krævende ? Den er jo lidt pænere at se på. smiley

• #114   15. apr 2017 Borzoien har en pels der skal passes men ellers er det ca det samme. Aktivitetsmæssigt så KAN en Borzoi nok lidt mere da den er lavet til at være mere udholdende, men jeg har ikke på fornemmelsen at det er på niveau med de orientalske/afrikanske mynder.
    Umiddelbart synes jeg generelt de er tanden mere reserverede uden at det på nogen måde er problematisk - de har bare mere af den der mynde stolthed over sig. Dog har jeg da også mødt nogle som var rene labradorer at hilse på.

Jeg må dog også sige at mit førstehåndskendskab til borzoien er mere begrænset end greyhounden.

• #115   15. apr 2017 Ok tak for svar.
    Hvor er det svært at vælge race, det havde nu været nemmere hvis kun der fandtes 5 racer.
    Jeg troede ellers at jeg havde lagt mig fast på Bullien og så dukker den her tråd op og vælter det hele.

• #116   15. apr 2017 Mikes - Ja, Alfa havde selv fundet ud af, at hun kunne bruge stolen, hvis hun ikke kunne nå smiley

Mine whipper har et ret habilt indkald, hverken Cala eller Bianchi er dog testet på hare, men fugle, fremmede hunde og mennesker er de komplet ligeglade med.
    Bianchi er lige knap 9 måneder og pt. er hun nået dertil, hvor jeg kan stoppe hende, selv om hun har spottet yndlingslegekammeraten.

Jeg bruger så som belønning, at de får lov til at lege efterfølgende.

Hvis man gider, at gøre en indsats, er det muligt at få et sikkert indkald på whipperne og det har intet at gøre med, at de er spolerede udstillingsmodeller.
    Det hænger nærmere sammen med, at træningsmetoderne hen over årene har ændret sig til at være mere "myndevenlige".

Mine 3 ville uden tøven nakke en hare, hvis de fik muligheden. Ghini er den med størst jagtinstinkt.
    Jeg har flere gange måttet pille vores kat ud af gabet på hende (de er ikke sammen alene) og hun har fanget en del rotter både på egen matrikel og hos genboen, hun skriger, når hun ser harer, pupillerne bliver store og tænderne klaprer.

Man når ingen vegne med den "kæft, trit og retning" træning, der blev praktiseret for 20 år siden, der står mynderne helt af.
    De gider ikke mange gentagelser og der skal være mening med galskaben = de skal kunne se et formål, typisk i form af en belønning med værdi.
    Hos mine tæller leg med legetøj højere end godbidder.

• #117   15. apr 2017 Jeg er noget overrasket over at man stadig definere en given races intelligens ud fra dens trænbarhed. De to ting har da ikke nødvendigvis ret meget med hinanden at gøre. Men det kan være man skal være indehaver af en selvstændig race for at gennemskue det...

• #118   15. apr 2017 https://youtu.be/Xszj6sYiL80

Mynder dumme? Nej fandme nej. Kun hvis man forventer en lallende pleaser til at rende en i røven og afvente/adlyde ens mindste vink smiley

• #121   15. apr 2017 Synes ikke en pleaser er spor lallende. Den kan udføre et stykke arbejde, som vi har brug for - rigtig smart på mange måder smiley Det er ikke klædeligt at fortsætte skyttegravskrigen omkring intelligens bare fra den anden side af.

• #122   15. apr 2017 Okay hvis jeg nu dukker mig inden jeg spørger ..
    Hvad er en pleaser?
    Så vidt jeg ved er der da ingen racer der gør mere end hvad der kan svare sig for dem?

• #124   15. apr 2017 Det er jeg glad for smiley

• #126   15. apr 2017 Jeg mener nu ikke noget negativt med ordene lallende eller pleaser. Vi har en skøn labrador i familien. Hun er en kanon dejlig hund, men hun er OGSÅ lallende og pleasende. Det gør hende da ikke mindre dejlig, det er jo bare sådan, hun er. Men okay. Godt ord igen.

• #128   15. apr 2017 Det var ikke dig, Anine smiley

• #129   15. apr 2017 #118 spot on smiley :D

Jeg tænker tit "hvad er intelligens" ?

• #132   15. apr 2017 Intelligens er jo netop mange ting. Der er kvaliteter både ved den selvstændige, problemløsende hund, og den pleasende, trænbare hund. Racer der er skabt til at udføre hver deres særlige job. Derfor skurrer det lidt i mine ører, når den ene udpeges som værende dum. De er intelligente på hver deres felt, ligesom mennesker kan være logisk intelligente, være kreative, have sprogøre osv. smiley

• #134   15. apr 2017 Regitze har i sandhed fået noget for pengene smiley smiley

• #135   15. apr 2017 #61

Det var hvad du kunne få øje på ? Flot klaret - gammel kærlighed (og nag) ruster åbenbart aldrig helt smiley

• #136   15. apr 2017 Ingen der vil svare på det med pleaser?
    Eller ignorerer I mig bare smiley

• #137   15. apr 2017 "Pleaser" ?

Hvad er det?
    Jeg har en ekstremt trænbar, ditto hurtigt, opfattende hund. Han indlærer i et tempo der er imponerende - uha, han er schnell ... men "pleasende"?

Nope, han gør hvad der kan betale sig - for ham ... der skal bare ikke så meget til for at opfylde hans mål da han står højt i tændingen og har stor glæde ved det meste.

Men pleasende ?
    Nej, Czhaplin gør ting for Czhaplin's skyld - som alle andre hunde også gør det - egen vinding.

• #138   15. apr 2017 Det er også min opfattelse, Martine, så det er derfor jeg spørger omkring det med at en race skulle være pleasende .. Det ses ofte skrevet herinde.
    Jeg kender ingen racer der gør mere end hvad der kan svare sig for dem.
    Ja der findes racer der er mere trænbare end andre, racer der vil stå på hovedet for en belønning, men pleaser? Nej.

• #139   15. apr 2017 Hunde gør basalt set ting af to årsager :

1. For at bedre deres situation (få en guf / en bold / lov til at gå efter en fig / hyrde, etc)
    2. For at undgå ubehag (blive stranguleret, slået, sparket, etc)

Længere er den i virkeligheden ikke smiley

• #140   15. apr 2017 Jeg er sjovt nok enig.
    Jeg ser bare tit ordet pleaser brugt herinde .. Men det må jo være uvidenhed så? Eller hvad?
    Jeg mener ikke at det er raketvidenskab.
    Hunde gør præcis hvad der kan svare sig og ikke mere end det.
    At en race er mere trænbar end andre racer gør den ikke til en pleaser.

• #141   15. apr 2017 Det er - som denne tråd er et krystalklart eksempel på - grundet folks manglende viden, men altid store lyst til på trods af dette faktum, at ytre sig smiley

• #142   15. apr 2017 Eller måske er pleaser bare blevet en bred betegnelse for de typer af hunde, der er lettere at motivere, gerne tager mange gentagelser, mere samarbejdsvillige så at sige og derfor virker mere "behagesyge" - jeg tror de fleste forstår hvad der menes når det sættes overfor pleaser/selvstændig, men det ER en bred og unuanceret kategorisering, og jeg kan da sagtens gå med til at kalde det noget andet: uselvstændig, letmotiveret, samarbejdsdrevet....? smiley

• #143   15. apr 2017 Tja ..
    Jeg læste en dag at en herinde ikke ville have en pleaser, for X ville have en hund der kunne tænke selv .. En hund med en selvstændig mening og som kunne sige f*ck dig .. Æh smiley
    Jeg tror mere at ordet pleaser kommer sig af misforståelser og det er sku ærgerligt.
    Især når ikke der findes pleasende racer.

• #144   15. apr 2017 Uselvstændig ?

Hvad forestiller folk sig helt præcist om trænbare racer smiley

"Fido? Jamen han sidder ovre i hjørnet og venter på at jeg fortæller ham hvilken retning han skal gå i" smiley smiley

• #145   15. apr 2017 Hehehe ja Martine, der kom den igen smiley
    "Uselvstændig" ..

• #146   15. apr 2017 Men ja - det er nok hvad man lægger i det.

Da det var en rigtig lækker forårsdag for noget siden, og Czhaplin og Deva havde været i haven i et par timer, kunne jeg konstatere at den yderst selvstændige havde ligget i solen og daset - den absolut uselvstændige havde beskåret en stor del af blommetræet, samt på helt eget initiativ gravet to store rhododendron og et lille stedsegrønt træ op fra to forskellige højbede ...

Men ja ...

• #147   15. apr 2017 Ej Martine, nu lyver du vel? smiley Hehe

• #148   15. apr 2017 Martine - Det er da et tydeligt eksempel på, hvor pleasende han er smiley Han har klaret alt havearbejdet for dig, så der er mere tid til at træne smiley

• #149   15. apr 2017 Kirsten - Hahaha ja smiley

• #150   15. apr 2017 Lad nu Martine være, hun kan jo ikke gøre for at hun har en dum hund smiley

• #151   15. apr 2017 Ej men det er sgu svært at vide hvad man SÅ må skrive, når man mange (mange!) gange herinde støder på folk, der mener at visse hundetyper er uselvstændige smiley konklusionen må være at vi bare skal stoppe med at beskrive hundes karaktertræk overhovedet... eller noget...

• #152   15. apr 2017 Trænbar, trænbar kan du skrive smiley

• #154   15. apr 2017 Så dermed sagt, at nogle racer ikke er trænbare?

• #156   15. apr 2017 Okay flueknep .. Mere trænbare ..

• #157   15. apr 2017 Trænbar?

Hvad forestiller folk sig helt præcist om trænbare racer?
    "Nej Fido er ikke en trænbar race, ja faktisk kan sådanne racer ikke trænes, de er uegnede"

Ej haha jeg skal nok lade være med at tage mere pis på det smiley :D Pointen er at man jo kan blive ved i det uendelige med ordkløveriet

• #160   15. apr 2017 Der var vidst en der fortrød sin lidt .. æh .. malplacerede dumsmarte kommentar smiley

• Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #161   15. apr 2017 Nej såmænd ikke men kan se den fandt i ejermand.
    Og så er det jo det vigtigste.

• #162   15. apr 2017 Dejligt at du fandt hvad du ledte efter smiley

• #165   15. apr 2017 Sikke en tråd..
    Men for at svare på dit spørgsmål, TS, så er der ikke super mange opdrættere her i Danmark.

Hvis det er, så kunne du overveje at overtage en pensioneret løbshund. Det ser man noget oftere end hvalpekuld i hvert fald - Så vidt jeg har set.

• #166   15. apr 2017 # 164

???

• #167   15. apr 2017 En der smed en kommentar som personen så ikke helt turde stå ved alligevel og derfor slettede ..

• #169   15. apr 2017 Undskyld Regitze, men jeg orker ikke at læse alle kommentarne. Jeg vil blot gøre opmærksom på at Danmarks ældste væddeløbsbane ligger i Storkøbenhavn og for at det ikke skal være løgn, så har de løb her den 22 april. Der vil du kunne møde flere Greyhound opdrættere af løbsvarianten. Hvis du kigger mere på udstillingsvarianten, så er der udstilling i Roskilde den 29 og 30 april, hvor du helt sikkert også kan møde opdrættere.
    Rigtig god fornøjelse og måske ses vi i disse weekender

• Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #170   15. apr 2017 Jeg skrev såmænd bare der er en pleaser i denne tråd også der hyler med de ulve hun er iblandt, og dette uanset hvilken tråd det handler om

• #171   15. apr 2017 Og så er der dem der kun dukker op i trådene for at køre personlig hetz i stedet for at bidrage med noget konstruktivt til tråden ..
    Men sådan er der jo så meget.

• #173   15. apr 2017 Det var et personligt og meningsløst indspark, ja.

• #174   15. apr 2017 Kristine - Og hvem er du til at vurdere det? (:

• #175   15. apr 2017 Jeg synes Mynder er SÅ fristende, men ja et "sikkert" indkald betyder stadig for meget for mig, så pt er det nok ikke racen for mig.

Anni hold dig fra Bullterrier. .. sundheden er ikke i top... den er langt fra toppen.. desværre

• #176   15. apr 2017 Louise
    Jeg har ellers lige fundet en gude smuk en i Tyskland på et år
    Forældrene er tjekket for alt og han skulle være kernesund.

Men nu er jeg jo blevet lidt varm på Greyhounden, den ville passe godt til mig.
    Det eneste minus er, at jeg har det lige som dig angående indkaldt

• #178   16. apr 2017 Anni... nu ved jeg jo ikke, hvad du har kigget på... men tjekket for alt er mange af dem... jeg har pt droppet alle tanker om nu mini.

• Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #179   16. apr 2017 Orkede ikke at læse hele tråden igennem.

Er pt i Australien - hernede er greyhounds vildt populære som familiehunde. SÅ komplicerede er de vel ikke?

• #180   16. apr 2017 Skønt at få defineret en pleaser. Endda vha eksemplets tydelige "kunst" smiley

• #181   16. apr 2017 Ja, alle skulle jo være med Søren ....

• #182   16. apr 2017 Det er lidt svært, når ord folk har brugt og forstået i årevis pludselig ikke må bruges mere smiley

Hvis vi skal til at bruge udtrykket trænbare i stedet for pleasende, så skal vi vel også hver gang definere trænbare til hvad ?

Jeg tænker, at snakker vi væddeløb eller f.eks. lurecoursing, så er der vel ikke nogen, der er mere trænbare end diverse mynderacer ? Men samarbejdende er de vel stadig ikke, det er jo en ganske anden form for træning.

Måske samarbejdsvillig kunne være mere brugbart eftersom det lyder som om, I prøver at beskrive racer, der forventes at være lette at få til at samarbejde i forb. med lydighedstræning.

• #184   16. apr 2017 Ja alle skulle lige være med og hos den sidste fes det først ind på lystavlen her til morgen, men hey, vi kan jo ikke alle være lige hurtige smiley

• #185   16. apr 2017 #146, Martine, jeg kunne ikke lade være at grine lidt af dit fine eksempel. Har jeg ret i, at du sammenligner 2 hunde med ca. 10 års aldersforskel ?

Det kunne muligvis også have noget med det at gøre. Jeg kender ikke Deva, så jeg aner ikke, hvad hun kunne have fundet på som ung, men mine ikke specielt pleasende, ikke specielt trænbare, ikke specielt samarbejdsvillige hunde kunne sagtens som unge have fundet på at udføre lignende gartnerarbejde.

• #186   16. apr 2017 Men igen, der er ingen racer der gør mere end hvad der kan svare sig for dem, så hvorfor fastholde så forkert et ord?
    Mere trænbare? Ja.
    Pleasende? Nej.

• #187   16. apr 2017 I skal da kalde det hvad I vil for dælen da smiley
    Jeg lever fint (ikke helt vel, for det kan I jo godt se ud af mine skriv smiley ) med at I tror, at min hund ligger stand by 24/7 og kun venter på at jeg peger ham i den rigtige retning og fortæller ham hvad han skal gøre smiley

I må bare leve med, at Martine - som ikke er ret klog og iøvrigt heller ikke ret sød for det "er vi flere der mener" og så må det jo være rigtigt ... ikke forstår hvad "pleasende" er - og derfor engang imellem spørger lidt ind til det smiley

• #188   16. apr 2017 Er der nogen, der har sagt det ?

• #189   16. apr 2017 Træls når Martine glemmer at sige til sin hund at han godt må smide sig og sove i hundegården og han så stadig står op næste morgen smiley

• #190   16. apr 2017 #188

Det skal der nok ha været smiley

• #191   16. apr 2017 #187 - ej men altså, hvem tror det?? smiley :P jeg kan simpelthen ikke greje hvor du har den forestilling fra? Andre tråde herinde? For jeg HAR da set nogen, der måske har lidt ala den fordom om "pleasende racer", men det er da heldigvis ikke flertallet

• #192   16. apr 2017 #185

Det har du helt ret i - Deva er 11½, Tjab kun 1 år smiley

... og jo, Deva har skam stået for sin del af havearbejdet, blot går Tjab til stålet og udfører hurtigere noget "stort" end de andre hunde jeg har kendt smiley

• #193   16. apr 2017 #187 - ej men altså, hvem tror det?? jeg kan simpelthen ikke greje hvor du har den forestilling fra?

Jeg forstår det heller ikke helt selv ...

• #194   16. apr 2017 Det er vel bare at tage et kig rundt herinde .. Så skal man nok støde på den slags uvidenhed smiley

• #195   16. apr 2017 #193: jamen hvorfor så lave en diskussion om det når vi tydeligvis godt ved, at ingen af os her har den forestilling - at hunden bare venter 24/7 på at få at vide hvor den skal gå hen og hvad den skal foretage sig smiley

• #196   16. apr 2017 Det er der også folk der tror ..

• #197   16. apr 2017 #195

I mit tilfælde - underholdning mens jeg drikker min morgente .. hvad med dig ?

• #199   16. apr 2017 Man kan jo bare sige meget trænbar .. Det behøves jo ikke være mere trænbar end ..

• #200   16. apr 2017 Man kunne jo lave sådan et skema lige som med HD, bare med tal i stedet for alt efter hvilken race. smiley
    Trænbar 1
    Trænbar 2
    Trænbar 3
    osv.

• #201   16. apr 2017 Nej nej Anni, det er bedre at fastholde et forkert ord som pleasende ... smiley

• #202   16. apr 2017 Jamen min model opfylder da alle krav. Var lige så stolt over at jeg havde opfundet den perfekte løsning smiley

Isabelle står og snakker med Zenta:

Isabelle: Nå, hvad race har du ?
    Zenta: Jeg har Schæfere.
    Isabelle: Hvordan er deres trænbarhed ?
    Zenta: Den ligger på en toer.

Zenta: Isabelle, hvilken race har du ?
    Isabelle: Jeg har Eurasier.
    Zenta: Er de ikke umulig at træne ?
    Isabelle: Nej, ikke helt umulige, men de ligger på en 5'er

Se, ingen misforståelser. smiley

• #203   16. apr 2017 Bingo smiley

• #204   16. apr 2017 #202

smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #205   16. apr 2017 Altså Googler man "people pleasing dog breeds" kommer der en masse frem, så er vi ikke bare endt i en omgang flueknepning ala "man må ikke sige kamphund". Vi har jo alle sammen en idé om, hvad der menes. Siges der trænbare ved vi IKKE alle hvad der menes. Der er da himmelvid forskel på at være trænbar og at være "menneskesamarbejdende/-orienteret" af natur.

Lulu er faktisk meget trænbar. Hun er enormt hurtig til at lære og enormt operant, men førerorienteret/pleasende/behagesyge, nej fandme nej.

Jeg har tænkt mig at fortsætte med at kalde familiens labrador pleasende, for det er hun altså i mine øjne. Hun udfører gerne en masse kommandoer, bare fordi hun bliver bedt om det. Beder jeg Lulu om det mindste, uden der falder en godbid prompte, så får jeg fingeren, og netop dét er forskellen på pleasende og ikke pleasende adfærd.

• #207   16. apr 2017 Så "pleasende" kan måske forsigtigt oversættes til "hund, der er for dum til at forstå en kommando fra føreren / med en ufatteligt ringe hundefører, der ikke evner at få hunden til at forstå hvad den skal og derfor finder den "u-pleasende" smiley smiley

• #208   16. apr 2017 Pleasende er vel et form for karaktertræk, ikke om hvorvidt man kan lære eller ej. Ergo er trænbarhed et forkert ord at bruge i stedet.

• #209   16. apr 2017 Folk kan da kalde det hvad det vil, det værste i det er jo netop dem der har misforstået tingene. Og de findes skam, også herinde.

• #210   16. apr 2017 Jeg ser bare ingen pleasere uanset hvilken race jeg kigger på.
    Mere trænbare racer der vil stå på hovedet for en belønning, jo dem ser jeg.
    Men hunde der vil gøre mere end hvad der kan svare sig for dem? Nej.

• #211   16. apr 2017 #208

Så pleasende for dig er "hund, der arbejder uden belønning" ? Eller misforstår jeg dig lige her ?

• #212   16. apr 2017 Pleasende betyder, at man gerne vil behage. Findes såmænd også hos mennesker, og ved hunde byder bare, at man gerne vil behage ejer.

En labrador vil 10 gange hellere behage sin ejer end en bullterrier vil, ergo er labradoren mere pleasende. Ej at forveksle med trænbar, som ikke har noget med det at gøre.

• #213   16. apr 2017 Der er ingen hunde der arbejder uden belønning. Gør de det alligevel, så er det fordi de er bange for konsekvenserne ved at lade være.

Jeg gik sku heller ikke på arbejde hvis ikke jeg fik løn for det.

• #214   16. apr 2017 #212

Den forklaring køber jeg - det er faktisk en skide god måde at forklare det på, selv Martine forstod det.

Og jeg er helt enig med dig der smiley

• #215   16. apr 2017 Nej selvfølgelig er der ingen hunde, der arbejder uden belønning, men der er skisme da himmelvid forskel på, om hunden forventer belønningen kommer med det samme, mens man står og vifter frikadellen foran den for at få den til at sitte, eller om hunden er villig til at udføre en kommando 10 gange, eller en hel serie af kommandoer, før belønningen falder eller slet og ret bare får et kick ud af at få ros fra ejeren.

• #216   16. apr 2017 Ikke engang en Labrador ville blive ved og ved og ved med at behage sin ejer på samme intense måde hvis ikke den fik noget for det. Der kan gå længere imellem godbiderne ja, det er vi enige i.

Og det er jo så her misforståelserne opstår, for folk tror at en behagesyg hund er en hund uden egen mening. En uselvstændig hund. En hund der ikke kan tænke selv. En hund der bare sidder i hjørnet og venter på at ejeren siger i hvad retning den skal gå. Og det kunne ikke være mere forkert.

• #217   16. apr 2017 Enig #212, alle hunde er "trænbare" ikke alle hunde vil "behage" eller ønsker at samarbejde smiley

• #218   16. apr 2017 Jeg kan rose Lulu herfra og til jul, men hvis frikadellen ikke falder prompte, så får jeg fingeren, og hun skrider.

Labradoren bliver ofte ligeså glad, bare hun får lidt rosende ord og et kærligt klap, og så er hun villig til at gentage, for for hende er det at udføre en kommando og gøre sin ejer tilpas en væsentligt større drivkraft i sig selv, hvorfor det ikke behøver at regne med frikadeller, for at hun skal arbejde.

• #220   16. apr 2017 216, jeg er komplet uenig, det tror jeg simpelthen ikke på at folk får ud af udtrykket pleasende smiley

• #221   16. apr 2017 Bodil, jeg ville jo ikke skrive det hvis ikke det var fordi jeg har læst det. Jo den slags mennesker findes. Forhåbentlig er de ikke flertallet, men de findes altså.

• #222   16. apr 2017 Og jo, det er herinde det er læst.

• #223   16. apr 2017 Altså, hvis det er mit indlæg fra tidligere, der hentydes til, så er det bestemt ikke min opfattelse, at pleasende racer bare sidder i et hjørne og venter, men jeg kan sagtens se, hvorfor det kan tolkes sådan smiley

• #224   16. apr 2017 Nej det er sku da ikke i denne tråd smiley

• #225   16. apr 2017 Og det er ikke noget det er tolket sådan, det bliver skrevet sådan.
    At man ikke ønsker en uselvstændig hund uden egen mening og som ikke kan tænke selv.
    Som skrevet er det forhåbentlig ikke flertallet der har en opfattelse, men det ses altså skrevet, også herinde.

• #226   16. apr 2017 Jeg vil så lige indskyde at de hunde, som fordi folk synes de kan "nøjes med lidt" ikke får belønninger andet end engang imellem, ligner noget jeg ikke kan bruge i min sport. Der er ganske enkelt ikke nok knald på til at jeg gider se på det.

Men ja - sidestiller man dem med de ekstremt jeg-gider-kun-på-min-måde hunde, kan jeg da måske gå med til at det ser imponerende ud smiley

• #227   16. apr 2017 Greyhound er intet mindre end en fantastisk race, så jeg kan godt forstå at I er faldet for den smiley

Det kan af og til lade sig gøre at finde en tidligere vædeløber til en billig penge. Vær obs på at deres jagtinstinkt kan være noget mere udpræget, end hvis hunden fås som hvalp.

En greyhound kan få et rimeligt stabilt indkald, men man kan jo evt. overveje konsekvent at bruge mundkurv på hunden, når den slippes løs, så er man da sikker på at der ikke ryger en hare i farten smiley For en grey er dælme hurtig, når først den sætter af smiley

Eneste DKK opdrætter i DK er Hanne (Eikica), som laver skønne hunde (til udstilling). Hun er altid villig til at hjælpe, og hjælper også gerne med kontakt til udlandet, hvis ikke hun selv har hvalpe på vej.

Mht. debatten om hvorvidt en hund er pleaser/trænbar/ eller ? Så må jeg indrømme at "pleaser" er det udtryk som beskriver en hyrdehund eller lign. bedst. Så det har jeg tænkt mig at fortsætte med at bruge smiley Medmindre man kan finde et mere dækkende ord ?

At kalde en hund mere trænbar/trænningsvillig, dækker det bare ikke. Min bullmastiff havde ekstremt nemt at lære ting, og var derfor meget trænbar, men han gad fa'me ikke gentagelserne smiley Ergo var han meget trænbar, men ikke en pleaser.

• #230   16. apr 2017 # 228

Det sker jo ind i mellem.
    I denne her tråd tror jeg ikke at det gør noget.
    TS har jo ikke bideaget med et eneste ord efter at hun har startet tråden, hellere ikke inden den løb af sporet

• #232   16. apr 2017 Jamen, så vil jeg bidrage til af-sporet løbet smiley

Jeg ved heller ikke hvad en pleaser er og heller ikke en trænbar hund. Alle mine hunde har været trænbare, nogen kvikkere end andre, men det der gør en god konkurrencehund er meget mere end evnen til at lære og udføre en øvelse. Der kræves en vis portion vedholdenhed at lære at vente på belønningen, hunden skal have så meget selvkontrol, at den bliver ved med at arbejde, selv om de måske hellere vil lave noget andet og så kræves der at hunden ELSKER sine belønninger og vil gøre alt for dem.
    En af mine hunde herhjemme elsker at blive belønnet og han er 'gladere' for sien belønninger hvis han får dem for et udført arbejde end hvis han bare får dem. Han er måske det man vil kalde en pleaser?

• #235   16. apr 2017 Nå - det er med den på .. jamen så kan jeg da joine og sige, at jeg har lært at folk på HG ikke er bange for at udtale sig om ting, både imod bedrevidende og fakta smiley

• #237   16. apr 2017 Kenzie der er heller ingen der har sagt, at de er uselvstændige?
    Måske er det mit brug af ordet, der er blevet misforstået - jeg skrev det altså i ironi, fordi de blev sat i modsætning til "selvstændige racer", og for at komme med en lidt sarkastisk kommentar om, hvad man SÅ måtte sige, hehe smiley

• #239   16. apr 2017 Sådan er det altid, når man skal kategorisere noget hurtigt og overordnet - det bliver generaliserende og unuanceret smiley
    Man er bare nødt til at definere hvad man mener med begreberne og uddybe efterfølgende. Du bruger jo selv begrebet "pleasende race" - jeg ser ikke noget problem hvis man er enige om, hvad man mener med ordet. Men altså man kan jo blive ved med det ordkløveri smiley

• #244   18. apr 2017 Det ville faktisk være rigtigt rart, hvis der kunne finde passende ord, der kunne beskrive de forskellige hundetyper. For hvis folk tænker at en "pleaser" er uselvstændig, så er det jo også helt forkert. Ligeledes er en "selvstændig" race som f.eks bullmastiffen også fremavlet til at samarbejde med mennesket (på sin helt egen, og stædige/selvstændige facon smiley ).

Svære/lette at motivere, dækker det heller ikke helt. En greyhound, der skal jagte en hare på løbsbanen, er dælme ikke svær at motivere smiley

Hmmmm, kan desværre ikke lige komme i tanke om nogen dækkende/passende ord, men måske andre har gode forslag ?

PS. Kan for øvrigt fortælle at Hanne har gået til lydighed med én af sine første mynder (en afghaner), fordi folk sagde at mynderne var umulige at træne smiley Helt umulige er de ikke til lydighed, men det kræver lidt tålmodighed smiley

• #245   18. apr 2017 Jeg ved ikke hvilket ord der er rigtigt at bruge, men det er satme forkert at bruge ordet pleaser hvis man tror det betyder at hunden er uselvstændig, uden egen mening og ikke kan tænke selv.
    Det er også forkert hvis man tror at ordet dækker over en hund der vil gøre mere end hvad der kan svare sig for den.
    Det er desværre nogen der er uvidende og tror at det er sådan tingene hænger sammen.

• #246   18. apr 2017 Øj en lang tråd, der kommer vidt omkring smiley
    TS: Jeg kan godt forstå at i er faldet for Greyhounds smiley Vi har engang haft naboer, der havde Greyhounds; både løbs- og udstillingsmodeller. Jeg oplevede ikke den helt store forskel på de to modeller i dagligdagen. Men man har sikkert kunne se forskellen på væddeløbsbanen smiley
    Det indtryk jeg fik af racen var at det var sådan ca. jordens nemmeste hunderace at have med at gøre. De virkede nærmest somom de var født velopdragne smiley Det eneste lille forbehold de havde var at de ikke slap hundene løse på steder, hvor de kunne risikere at møde vildt eller små løse hunde. Men det jo strengt taget ikke noget stort problem.
    Om en race opfattes som 'trænbar', en 'pleaser' osv. Tjaaaa, jeg har trænet med terriers i mange mange år. Typisk opfattes de - præcis som mynderne - som selvstændige, stædige og svære at træne. I virkeligheden er det supersjove hunde at træne med - og mon ikke lidt det samme gør sig gældende med mynderne. De VIL så gerne lave noget sammen med deres mennesker. Og gider man sætte sig lidt ind i fx shaping og klikkertræning så er de såmænd slet ikke så svære at træne.
    Og så skal man da heller ikke helt lukke øjnene for at det ikke er de samme mennesker, der vælger en terrier eller en mynde som dem der vælger en Labrador, en Schæfer eller en Border Collie. Ofte har terrierejere/myndeejere ikke noget stort ønske om at få en superlydig hund, der lystre deres mindste vink smiley Og så bliver diskussionen om hvorvidt de er nemme eller svære at træne altså lidt irellevant smiley

• #247   18. apr 2017 Mette med: Helt enig ! Folk der vil have en super lydig hund, vil normalt ikke vælge en mynde smiley
    Men ja, de er ufatteligt nemme, så behovet for lydighed er måske ikke voldsomt stort smiley Tror aldrig at jeg har oplevet en mynde der trækker i snoren ? Alle dem jeg har mødt, vandrer stille og roligt afsted, sammen med ejeren.....indtil de bliver sluppet løs smiley

• #249   18. apr 2017 De er nemlig skønne smiley Fatter ikke at de ikke er mere udbredte her i DK ??? De er super smukke, nemme og med et godt og stabilt temperament.
    Første gang jeg mødte greyhounds, var hos Hanne (Eikica), og vi gik en tur med 5-6 hunde. De blev sluppet løs på en mark (iført mundkurve), der var fuld knald på, og det var et vildt imponerende syn smiley Efter 15-20 min kom hundene stille og roligt hen til Hanne og fik snor på, og så gik vi hjem og drak kaffe, mens hundene lagde sig til at snorke smiley Hvor mange labradors vil være trætte og tilfredse efter en løbetur på 20 min ? smiley

• #251   18. apr 2017 Enig, mynder er smukke smiley Saluki er også smuk smiley Hanne har en virkelig lækker cremefarvet svensk saluki, mums siger jeg bare smiley

Mynder kan godt lære at leve med katte og små hunde, men de skal nok helst vokse op sammen.
    Jeg skal helt klart have mynde på et tidspunkt......skal bare lige have "taget livet" af nogle af mine hunde først smiley

• #253   18. apr 2017 Borzoi er også lækker, men lidt for fluffy til min smag smiley Såvidt jeg husker har borzoi ry for at være lidt mere skarp i det ?
    Er også helt skudt i den skotske hjortehund smiley
    Har heldigvis lige været på besøg hos Hanne i dag, og har fået en kæmpe dosis af smukke mynder, så nu kan jeg klare mig lidt igen smiley

• #255   18. apr 2017 Galgoen er også super lækker smiley Kender flere som har, eller har haft flere (tidligere gadehunde fra Spanien). Super lækre, men med udpræget jagtinstinkt. De bliver jo så også stadig brugt til jagt, i Spanien, så....

• #256   19. apr 2017 Borzoien er ikke skarp - det er mynder generelt ikke.
    Redningsgalgoer er sjældent 100% galgoer smiley

Mynder er faktisk afsindig gode med katte - men det er klart det kræver som regel at hvalpen er vokset op med dem for ikke at sætte efter dem når de løber over gulvet - meeeen det gælder vist for ret mange hunde smiley

• #257   19. apr 2017 Jeg har også undret mig lidt over den med at Borzoi'erne skulle være skarpe. Jeg har mødt nogle stykker og det var bestemt ikke mit indtryk af racen. Men jeg har mødt hundefolk der har påstået at de var vildt skarpe og ikke til at stole på - gad vide hvor sådan et rygte kommer fra ????
    Jeg ved at jeg en dag skal have mig en Skotsk Hjortehund. Dem er jeg ret forelsket i smiley

• #258   19. apr 2017 Jeg har helt tilbage i min barndom læst i en eller anden hundebog, at borzoi'er godt kan være bidske. Korrekt eller ej, der er muligvis andre, der har læst samme bog.

Jeg er også forelsket i Skotsk Hjortehund smiley

• #259   19. apr 2017 Afghanere var også skarpe af Pommern til for 50-70 år siden - de er nærmest som pudler i dag.
    Og bidsk det var da ellers lidt af et ord at bruge smiley

• #260   19. apr 2017 Ja,, bidsk var et voldsomt ord at bruge, jeg har aldrig set det brugt om en race andre steder, så muligvis derfor jeg husker det så mange år efter.

• #261   19. apr 2017 Tror bare det er sådan lidt gammeldags at sige - aka at man ikke fattede hvad det betød når en hund viser tænder (hvilket mynder ofte gør for at signalere de ønsker afstand) og når folk har forkerte opfattelser (også i dag) af en race synes jeg ofte det skyldes at man ikke har kendskab til eller viden om race eller adfærd.

• #262   19. apr 2017 For 20-25 år siden, så man en del Borzoier med et elendigt temperament, de hakkede ud efter både mennesker og andre hunde for et godt ord.
    Der er stadig problemer i nogle af de østeuropæiske linjer, men om det er dårlig avl, eller manglende socialisering tør jeg ikke sige, måske en kombi af begge.

Jeg ser stadig ofte borzoier, der bliver diskvalificerede fordi de hakker efter dommeren eller ikke lader sig berøre.

• #264   19. apr 2017 smiley
    Ud fra den hér tråd, så får jeg næsten lyst til at få en greyhound, og jeg er ellers ikke til hunde over knæstørrelse.
    Men smukke DET er de smiley

• #265   20. apr 2017 Har aldrig selv mødt en skarp borzoi, har kun hørt fra Hanne (som har både borzoi og greyhound), at borzoi er mere skarp, end hendes greyhounds.....men ok, der skal så heller ikke så meget til, for at være mere skarp end en greyhound smiley smiley smiley

• #266   20. apr 2017 Ann-Marie - ja det er jo lige det end definitionen.... i øvrigt har hun sagt noget andet til mig og hendes egen er da også helt utrolig rar...

Jeg tror der er mange der misforstår mynder fordi de kommunikerer så meget. En Borzoi er meget mynde og jeg kan sagtens se for mig at hvis dens intimsfære bliver overskredet og den har kommunikeret det klart, at den så vælger at reagere hvis ejeren ikke gør det. Det er SLET ikke det samme som at være skarp.

• #267   21. apr 2017 C.G: Helt enig, det er et definitionsspørgsmål. En borzoi er ikke skarp, sammenlignet med så mange andre hundetyper. Jeg mener ikke at en borzoi er skarp, på nogen måder, blot at den er mere "kontant" end en greyhound.
    Det er i hvertfald det indtryk jeg har fået fra Hanne. Har selv kun oplevet hendes borzoi mild og blid.

• #268   21. apr 2017 Problemet er, at nogle borzoi slet ikke kommunikerer, før de hakker. Kald det skarp, behov for stor intimsfære eller kald det kropslig sensitivitet.
    En hund, der uden varsel og jeg mener uden varsel angriber alt, der kommer indenfor en radius af 4-5 meter er skarp i min optik.
    Årsagen til angreb kan så diskuteres, men varsler, nej.

Jeg har set et sådant angreb, en borzoi, der hvilede (den sov ikke) og som skudt ud af en kanon røg den i flæsket på to whippets, som hoppede ned af en sofa i den anden ende af rummet (køkken på 70 kvm), den ene måtte aflives, den anden blev syet med 40 sting. Borzoien fik lov til at leve, men var aldrig siden sammen med andre hunde, med mindre den var i kort line.

Jeg er vild med borzoi og har kigget på racen siden jeg var ganske ung, snakket med mange ejere og mødt mange. Opdrætter til mine første whippets havde et par stykker, den ene var en engel, den anden en djævel.

Der er stor forskel på linjer. Oprindeligt har man avlet på individer med stor kropslig sensitivitet, hunde der angriber uden at advare, hvis de har en fornemmelse af, at den de angriber kan påføre dem smerte. Perfekt egenskab på en ulvejagt, knap så hensigtsmæssig, som familiehund.

Jeg tjekker stadig linjer i stor stil og kigger på borzoier så snart mulighed byder sig, min yngste søn er ret overbevist om, at han skal have borzoi en dag og det behøver ikke blive en djævel, der pelser mine whipper.

• #269   21. apr 2017 Føj for en oplevelse, Kirsten smiley smiley Det er godt nok en barsk måde at miste sin hund smiley
    Det er jo desværre "problemet" med mynder, at de har så lidt huld/tynd hud. Hvis en hund klapper til dem, så går der seriøst hul smiley
    En bekendt måtte desværre aflive en galgo. Hunden fik et epileptisk anfald, som hendes andre hunde reagerede på, selvom hun var hjemme da det skete, og reagerede med det samme, blev hunden så voldsomt skadet, at den måtte aflives smiley

• #270   21. apr 2017 Det var en temmelig barsk omgang ja, borzoien havde boet sammen med de to whipper (og 10 andre) siden han var 9 uger gammel, han var 4-5 år da det gik helt galt. Jeg har aldrig før eller siden, set en hund gå amok på den måde.

Han var en umådelig smuk og dejlig hund overfor mennesker og blev næsten 13 år, men var efter angrebet på whipperne kun sammen med opdrætters anden borzoi under opsyn, hun var så helt modsat, så blid at det næsten var for meget.

• #271   21. apr 2017 Skræmmende når hunde går amok på den måde smiley Kan godt forstå at den opdrætter ikke tog nogen chancer efter den omgang smiley

• #272   21. apr 2017 Jeg er klart farvet af den oplevelse + dem jeg har haft på udstillinger.
    Husker specielt en gang hvor en meget erfaren afghaneropdrætter dømmer borzoi og en multichamp ryger i hånden på hende, selv om hun står på flere meters afstand. Dommere var chokeret, men det var ejer så sandelig også.

Jeg ved ikke om din bekendts andre hunde var galgoer, men jeg ved, at galgoer kan reagere som du beskriver. Opdrætter til Bianchis far, har også opdræt af galgoer, hun har oplevet noget lignende det du beskriver.

• #273   21. apr 2017 Men så er vi tilbage på hvad definitionen for skarp er. Jeg har godt hørt om de episoder og andre der bliver fortalt, dog vil jeg mene at såfremt der ikke var signaler (hvilket jeg jo ikke ved fordi jeg ikke selv var der og jeg oplever OFTE at folk overser signaler) så ville jeg betegne det som utilregnelig og ikke skarp. Skarp i min verden er noget man bruger på en vogtende race som gerne forsvarer det de nu skal forsvare. Altså en hund der går frem mere end en hund der hakker i angst, selvforsvar eller whatever.

Jeg har også set galgoer som var rystende nervøse men jeg ville aldrig beskrive en galgo sådan for sådan mener jeg ikke de bør være. Der er dårlig avl i alle racer...

I det hele taget synes jeg ofte at hvis folk dels var bedre til at læse deres hunde (og andres) så ville en given adfærd være beskrevet/forstået anderledes og dels passe på med at beskrive en hel race udfra et uheldigt møde..

• #274   21. apr 2017 Kirsten: Jep, hendes andre hunde var også galgoer. Dog tænker jeg, at de fleste racer vil kunne reagere på samme måde smiley
    Oplevede at min egen flok tændte helt af, dengang min lille hvalp (ca. 10 uger), brækkede benet, da min mastiff trampede på hende. Hun skreg vildt pga. smerte, og det tændte de andre helt af på smiley Hvis ikke jeg havde været tilstede, og grebet ind med det samme, kunne det muligvis have udviklet sig rigtigt grimt smiley Hunde kan sgu være særdeles skræmmende i flok smiley

• #275   21. apr 2017 galgoer er også skønne hengivne kærlige størrelser, ihvertfald dem jeg har haft på skødet smiley
    Bortzoi kender jeg kun få af, sådan rigtigt, og de er da nogle blide kærlige størrelser

profilbillede
Kommentér på:
Greyhounds - hvor finder man dem?

Annonce