3.019 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Erfaringer med spiral. Erfaringer med spiral.

Vi er jo en hønsegård herinde, så mon ikke et lille kvinde-emne går an her?

- Jeg har i forbindelse med medicinsk behandling af endometriose fået sat en spiral op i går. I dag er den så allerede faldet ud, hvilket jeg finder ufatteligt mærkeligt, hvis de har gjort deres job ordentligt på sygehuset.

- Er der nogen, der har erfaring med noget lignende? Ved noget mere om emnet end jeg?
Er det normalt, at de falder ud SÅ hurtigt, hvis de er sat ordentligt op? For jeg fik jo at vide, at der skulle være en kontrol om en måned eller to for at sikre, at den netop ikke faldt ud.

Nogen med erfaringer her?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med spiral.
  • #1   8. sep 2017 Faldt den ud??? smiley

• #2   8. sep 2017 Yep...

• #3   8. sep 2017 Kan ikke hjælpe, for har aldrig haft spiral, men jeg troede altså ikke at den bare kunne falde ud smiley

• #4   8. sep 2017 Det kan de godt, men de plejer at sige indenfor et år er der risiko for det. Et døgn virker meeeget hurtigt i mine øjne, hvis den er sat ordentligt i. Har jo ikke lavet andet end at sove i går, fordi jeg fik den sat i under en let bedøvelse.

• #5   8. sep 2017 Nej det lyder altså også underligt smiley

• #6   8. sep 2017 Er det først her til aften den er faldet ud? Tænker siden du spørger her, og ikke har ringet til sygehuset? Og det skal ikke forståes spydigt overhovedet, jeg tænker bare at det var noget jeg ville gøre med det samme, men det kan man jo netop ikke hvis det er efter lukketid.

• #7   8. sep 2017 Jeg har ringet til sygehuset kl 17, da jeg opdagede det.

Jeg spørger her, fordi jeg gerne vil vide mere.

• #9   8. sep 2017 Jeg har en minispiral, og har godt nok aldrig haft det problem. Jeg var til kontrol efter 4 uger - men den sad helt perfekt.

Det lyder da ikke som om den er sat ordentligt.

• #10   8. sep 2017 Ja, ikke?
    Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at den bare ikke er sat ordentligt i..

• #11   8. sep 2017 Men det burde de da evne sådan et sted?

• #12   8. sep 2017 Jeg ved ikke om der er forskel på den almindelige og mini i "opsætning", men det lyder meget mærkeligt at den falder ud efter er døgn.

• #13   8. sep 2017 Tænker da at en mini burde have større chance for at falde ud? Den er vel mindre og derved lettere at få ud?

Men ved det selvfølgelig ikke.

• #14   8. sep 2017 Jeg har i hvert fald ingen problemer haft, altså andet end lidt smerter i underlivet den første uges tid.

Håber da den bliver siddende næste gang smiley

• #15   8. sep 2017 Det skal den. Ellers forbliver jeg syg, og det orker jeg ikke.

Hospitalet har bedt mig om "bare" at købe en ny (til 1200 kr..), men hvis det er fordi de ikke har gjort det ordentligt har jeg meget svært ved at se, hvordan de kan tillade sig det.

• #16   8. sep 2017 Ja de er mega dyre smiley
    Vil da mene at du ikke skal betale endnu en, men har ikke rigtigt forstand på det. Ved heller ikke om det er normalt - min læge nævnte ikke at den bare kunne falde ud, men bare at hun skulle sikre sig at den stadig sad rigtigt smiley

• #17   8. sep 2017 Jeg fik at vide, at jeg skulle til tjek om 1-2 måneder for at sikre, at den ikke var VED at falde ud eller sad forkert.

Men et døgn... køber ikke, at det kan være af andet end forkert opsættelse, og så mener jeg altså, at de bør betale den. Jeg har ikke 1200 kr, bare fordi de laver fejl.

• #18   8. sep 2017 Ja, jeg fik også et chok, da hende på apoteket sagde prisen smiley De er sgu dyre.

• #19   8. sep 2017 Må erkende jeg dælme syntes det er frækt, at de mener du bare skal købe en ny. Når den efter 1, EN dag falder ud. For giver dig altså helt ret i at det lyder til de ikke har gjort det ordenligt.

• #20   8. sep 2017 Det virker nemlig meget underligt for mig også.

Men hvorom alting er, så har jeg fået en tid hos gynækologen igen, og så må vi se, hvad der skal ske. Jeg har ikke tænkt mig bare at gå ud og købe en uden at forsøge at få ud af dem, om det er fejlagtigt placeret fra starten, og om de ikke derved burde betale den.

Det er ikke engang fordi jeg har lavet noget i går. Jeg sov hele dagen efter?

• #21   8. sep 2017 Den må have været defekt. Når den foldes korrekt ud, kan den ikke bare glide ud igen - med mindre livmoderhalsen da er åben og løs.
    Jeg ville klage til producenten og indsende den til undersøgelse.

• #22   8. sep 2017 Se, det havde jeg ikke tænkt over. Må da lige få taget den ud af skraldespanden og kontakte dem.

• #23   8. sep 2017 Uden at lyde total ulækker og stodderagtig smiley SÅ må livmoderhalsen vel netop være smal og "stram" på en ung pige der ikke har født.

• #24   8. sep 2017 Min er nemlig smal. Derfor blev jeg lagt i narkose, fordi ellers gjorde det for ondt at få den sat i.

• #25   8. sep 2017 Ja, jeg fik netop at vide at minispiralen var bedst, når man ikke havde fået børn, fordi en almindelig spiral kunne være ubehagelig. (om det er rigtigt, det ved jeg ikke), men tænker at den ikke burde falde ud så.

• #26   8. sep 2017 Jeg synes du skal gemme den og gå videre med det

• #27   8. sep 2017 Jeg har fået den her i almindelig størrelse, da den udskiller mest hormon og er derfor god mod endo... Den burde være fin til min størrelse livmoder, men fordi halsen er smal, så blev det gjort i "rus", altså let narkose.

• #29   8. sep 2017 Min mor fortalte nemlig også, at de burde scanne. Det gjorde de ikke ved mig.

• #30   8. sep 2017 Gætter på det var propofol du fik? Hvor du føler du falder i søvn som ved almindelig narkose, men det gør man vist egentlig ikke. Fik det to gange sidste år, og der er dælme effektivt. At jeg så den ene gang havde skreget af smerte alligevel, det er en mindre detalje, for det kan jeg ikke huske smiley

• #32   8. sep 2017 Nej, Herning. Ventetiden på Skejby er meget lang, og jeg er meget hårdt ramt af symptomerne...

• #34   8. sep 2017 Aner det ikke - Jeg ved bare, at jeg var bevidst, men sådan... meget døsig. Kunne ikke mærke noget som sådan.

• #36   8. sep 2017 Klart, men er nødt til at have ventetiden med i overvejelserne. Hver dag føles efterhånden som et år, fordi jeg har det så skidt.

• #37   8. sep 2017 Hele spiralen eller kun snoren?? Har hørt at snoren kan knække af.. har ikke selv haft spiral, men en del af mine veninder har også en veninde der ende med 2 hormon spiraler på en gang fordi snoren var knække de ende med at operer den ud

• #39   8. sep 2017 Snoren hang ud, uden at gå i for mange detaljer.

Så den har været tæt på at falde ud af sig selv. Snoren er kun få cm lang.

• #41   8. sep 2017 Jeg har fjernet den selv, fordi den jo sad i selve mit underliv og generede. Det bad hende, jeg talte med, mig om at gøre. Den sad alt for langt ude af livmoderen alligevel.

• #42   8. sep 2017 Min læge vil presse mig til at få en spiral, og jeg vil dælme ikke have en. For det første er jeg smal. Gynækologen sidste mente bestemt ikke, at der kunne være kommet to drenge ud den vej. smiley Og for det andet er jeg allergisk overfor en lang række underlige ting, så nej tak.

I stedet bløder jeg nu på 6. uge med minipiller og har mens smerter. smiley

• #43   8. sep 2017 Jeg tåler ikke p-piller - derfor fik jeg en minispiral. Den generer mig heller ikke - og jeg er ellers også meget smal. Jeg er RIGTIGT glad for den. Har lidt uregelmæssige blødninger, men har ikke ondt mere, og det er det, som er det vigtige for mig smiley

• #44   8. sep 2017 Jeg har været på p-piller siden jeg var 14, men de har desværre ikke den store effekt mod endoen mere, så jeg er syg 24/7 på snart 3. måned. Jeg har sagt ja til spiralen, fordi den skulle være mere effektiv.

Selv hvis jeg er nødsaget til at betale den selv, så håber jeg at de i det mindste kan hive lidt i nogle tråde og få fremskyndt processen lidt...

• #47   8. sep 2017 Det er jo også fint nok!
    Men ved mig var den helt ude af mit underliv, snoren. Så det er jo ikke et tilfælde af bare en lang snor, desværre.

• #48   8. sep 2017 Nej, det er IKKE normalt, at de falder ud. I sjældne tilfælde kan de udstødes, men at de bare falder ud, er ikke normalt.

Der kan være en fejl med selve spiralen (få den tjekket), eller den kan være sat forkert op, personfejl etc. Skannede de, da de havde sat den op? (fik ikke lige nærlæst det hele)

Du bør kunne få op til 75% tilskud, når du ikke får den pga. prævention, men pga. endometriose. Det synes jeg du skal snakke med lægen om. Jeg har fået tilskud til begge mine hormonspiraler, da jeg har dem af anden årsag end prævention ...

Blødninger, (enddog kraftige blødninger) i op til 6 mdr. er helt normalt for nogle (har man allerede været i gestagenbehandl. med p-piller, burde det ikke være tilfældet).
    Slimhinden i livmoderen skal afstødes, og alt efter hvor tyk denne er, vil man kunne bløde i forskellige mønstre. Hos nogle stopper blødningerne med det samme, og de kommer ikke igen, før spiralen skal skiftes , og andre vil bløde sporadisk til den skal skiftes igen ... Det er individuelt.

Ved den 1. hormonspiral blødte jeg uafbrudt i flere mdr. Efter 6 mdr. blev det til 3 dage hver 3. mdr. i 5 år, til den skulle skiftes.
    Ved nummer 2 blødte jeg 4 dage, og har ikke blødt siden. Ved nummer 2 havde jeg ret ekstreme kramper i næsten 2 uger, og vidste ikke, om jeg var ved at udstøde den ... Heldigvis ikke smiley

Jeg kan varmt anbefale hormonspiraler til dem, der har brug for prævention/hormoner (IKKE østrogen), af andre årsager smiley

Vildt mange kvinder med min sygdom (maniodepressivitet), har hormonspiral (hormoner trigger stemningssvingninger), og der vendes hyppigt erfaringer. Jeg har kun hørt om, at den er faldet ud 2 gange. Og den ene gang vidste kvinden det ikke, så hun blev desværre gravid smiley Men det var ikke inden for det første døgn, eller lign.

Der er en del der har fået dem fjernet igen, af forskellige årsager, men det er jo ikke det der er på tale her smiley

• #49   8. sep 2017 Jeg blev nemlig ikke scannet bagefter.
    Jeg vil helt klart lige undersøge mine muligheder, for det er ærligt for dårligt, at den kun bliver siddende en enkelt dag. Så er der altså noget galt.

75% dækning ville altså også være ganske fantastisk.

• #50   9. sep 2017 Jeg fik hormonspiral hos privat gyn. for et par år siden. Blev scannet lige bagefter, for at se om den sad som den skulle. Og blev scannet igen 1 mdr. senere for at kontrollere at den stadig sad hvor den skulle. Det gik fuldstændigt problemfrit, og er den har virket helt fantastisk mod mine kraftige mens. smerter smiley

Har hørt at spiralen kan falde ud/blive afstødt i sjældne tilfælde. Surt at det skete for dig smiley Håber at det går bedre med den næste spiral !

• #51   9. sep 2017 Har aldrig oplevet noget lignende og har haft spiral i mange år, også på grund af endometriose. Kan iøvrigt sige, at det virker rigtigt godt!

• #52   9. sep 2017 Det er nemlig også, hvad jeg hører, Anna! Derfor er det valget.

• #53   10. sep 2017 For mig lyder det godt nok mærkeligt, du ikke er skannet efterfølgende smiley Kan du ikke have "glemt" det i din døs? Det er jo netop derfor mange praktiserende læger ikke vil lægge den op, fordi de ikke kan skanne efterfølgende. Det kan sygehuset og gynækologer, derfor bliver man henvist til disse, da den jo er ret dyr.....

Kontakt sygehuset og få aktindsigt i din journal, der må det stå. Jeg må nok indrømme (arbejder i lægehus), at jeg aldrig har hørt de ikke har kontrolskannet smiley

Tror desværre ikke du får dem til at erstatte den, det er jo en risiko der er kendt, at kroppen kan udstøde den. Det er nødvendigvis ikke lægens fejl.

• #54   10. sep 2017 Jeg er 100% sikker. Så langt væk var jeg slet ikke.
    De poppede den i, og bum, så blev jeg sendt ind i opvågning. Jeg var ved bevidsthed hele vejen igennem, jeg var bare sådan lidt træt.

Det tog heller ikke mere end 5-10 minutter. Det ved jeg pga. tidspunktet, jeg kom ind og tidspunktet, jeg kom ud. I den tid lagde de både drop, placerede mig etc, inden de satte den op.

• #55   10. sep 2017 Det tager heller ikke lang tid smiley Prøv at få fat i din journal smiley

• #57   10. sep 2017 Nej, men jeg er 100% sikker på, at de ikke scannede. Igen, jeg var slet ikke så langt væk.

• #58   18. sep 2017 De har uden tvivl sat den forkert sidst. Er slet ikke i tvivl nu når jeg har fået den nye i.

Smerten ved den her sidder godt 2-3 cm højere end sidst.

Kommentér på:
Erfaringer med spiral.

Annonce