{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.401 visninger | Oprettet:

Virker hundeloven? {{forumTopicSubject}}

I artiklen konkluderes temmelig forskelligt.

Den ene mener at loven har virket, fordi der sker et fald i antal af aflivede hunde pga. bid. Den anden siger at faldet i aflivninger ikke har noget med de 13 racer at gøre, og Fair Dog supplerer den forklaring med, at sagerne syltes ved politiet.

http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE9993029/politiet-afliver-faerre-bidende-hunde-efter-hundeloven/

Hvad siger I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Virker hundeloven?
  • #2   2. nov 2017 Man ser efterhånden ikke amstaff'er eller amerikanske bulldogs blandt "almindelige" mennesker mere. Nu ses de kun i selskab med rockertyper og den slags. Så den virker sandelig. Altså nu er det kun de virkelig kompetente og overskudsagtige personager, der stadig har listehunderacer.
    Nice job (if you can get it - who the hell said it?) smiley


  • #4   2. nov 2017 Tja... hjælper loven..?
    Vi har her i området nogle af de her forbudte racer, senest er en ung pige flyttet ind i opgangen ved siden af mig, hun har en rigtig flot stor amstaff eller ambul (er ikke så meget inde i de racer). Før den havde hun en skingrende sindssyg schæfer, men den blev så skiftet ud..

    Fælles for alle, der har de her ulovlige hunde/listehunde, er, at de går med dem i snor.
    Eller.. i hvert fald hvis de ser nogen, så kommer de i snor smiley
    En enkelt bruger en halti udover snor.

    Og fælles for dem alle er også, at hundene ikke kan særligt godt med andre hunde.
    Den med haltien laver voldsomme udfald mod andre..
    En enkelt af dem, en ambull, har haft en angrebssag inden forbuddet..
    En red nose pitbull, der er rimeligt gammel og egentlig fredelig, skal man ikke hilse på, hvis man har tæve.
    Og den smukke hund fra naboopgangen bliver fuldstændig stiv og rejser børster, når den bliver udsat for at hilse - har jeg observeret på afstand;)

    Jeg tror loven har hjulpet på den måde, at folk, der har de her typer hunde, nu går oftere med dem i snor. Det er jeg personligt glad for, da jeg ikke er ret glad for den type hunde, men om det forhindrer angreb..?
    Umiddelbart tror jeg, Ja.

    Dermed ikke sagt, at alle overfald er ophørt.
    Coco er fx blevet overfaldet af den samme (løse) foxterrier 4gange... Men ja, efter jeg sidste gang råbte ejer ind i hovedet, at det nu var femte gang (den har også overfaldet mine forældres engang jeg passede hende), at den angreb mine hunde, så ville jeg melde den politiet, hvis det nogensinde skete igen.
    Og jeg har aldrig set vedkommende igen.
    Så på den måde har loven egentlig været effektiv nok for mig smiley


  • #5   2. nov 2017 Ja loven virker.

  • #7   2. nov 2017 Jeg tror ikke på at den del med de 13 racer har hjulpet, de virker tilføldigt udvalgt, ihvertfald mange af dem.

    Men tror i den grad den har virket pga den store omtale den har fået, så folk har langt mere fokus på det


  • #8   2. nov 2017 Jeg synes at tallene taler for sig selv.

    Det faldende antal episoder omtalt i aviserne, må alt andet lige betyde, at folks adfærd er ændret markant. Det synes jeg er positivt.

    Jeg er da heller ikke i tvivl om, at jeg selv er meget mere opmærksom på, at I tilfælde af optræk til ballade, så reagerer jeg meget hurtigt.

    Hvis en hund har en aggressiv adfærd i hunde skoven foreksempel, så beder jeg folk lynhurtigt om, at få deres hund i snor.

    Desuden gør hundeloven, at politiet kan indskærpe reglerne overfor uhensigtsmæssig adfærd blandt de få der reelt ikke lige forstår hvordan man omgåes andre mennesker/hunde med sin egen.

    Skulle der kigges på noget, så var det at prøve at ophæve forbuddet på en del af hundene igen. Der er jo ingen grund til at de er forbudte, hvis folk er blevet mere ansvarlige.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #11   2. nov 2017 Enig i den virker. Jeg ser slet ikke de samme problemer som tidligere.

  • #13   2. nov 2017 #19:

    Kangal er en tyrkisk race, som de værner meget om. Så meget at den er forbudt at eksportere (eller har i alle tilfælde været det). Så mon ikke det er derfor, hvis det er sandt?


  • #15   2. nov 2017 Det er svært eller umuligt at sige om hundeloven virker.
    Statistikken vedrørende hundebid er elendig, og hvad der gør det endnu mere umuligt, er at man netop omkring den tid, hvor hundeloven blev ændret, også ændrede den måde man indsamlede data på til statistikker vedrørende ulykker (ikke bare hunde relaterede)
    Men konklusionen i 2013, var at man ikke så færre tilfælde at skader på mennesker, og man så en lille nedgang i skader på hunde. Især i hovedstaden, hvor der også var en større andel af de nu ulovlige hunde registreret før 2010
    Men data er så få, at det ligger inden for hvad man må sige at være tilfældigheder.

    Derimod var der en tydelig tendens til at befolkningen følte sig mere trygge, Og det er en vigtig positiv virkning, set fra politikkernes taburatter


  • #16   3. nov 2017 Jeg mener at den nye hundelov har haft en vis virkning, da den har fået flere hundeejere til at tænke sig om mht. deres hundehold, og at tage ansvar. Der har været flere aflivningssager i aviserne, som har udpenslet hvor galt det kan gå, når man bliver snuppet. Det har nok motiveret en del, til at opføre sig anderledes.

    Når det så er sagt, så ser vi stadig grimme hundesager, desværre. De ryger bare ikke på forsiden af EB længere, så hr og fru Danmark føler sig sikkert mere trygge.
    At amstaffen ikke længere er en modehund, er helt klart også en fordel. Jeg er dog ikke i tvivl om at mange andre racer kunne havne på forsiden af EB, hvis de pludselig blev moderne smiley
    Der er desværre ikke noget register, som indsamler alle oplysninger vedr. hundebid, så det er vanskeligt at få en præcis statistik over antallet af overfald (tallene skal indsamles fra politiet, skadestuen, forsikringsselskaber og dyrlæger).
    Men de tal, som jeg har set, har været nogenlunde stabile i de sidste mange år.


  • #18   4. nov 2017 Jeg var på ingen måder for en forbudsliste, da den i sin tid blev lavet, og jeg er stadig ikke overbevist om at det var den rigtige løsning. Men ikke desto mindre synes jeg at vi ser færre af de rigtig trælse episoder nu. Om det er forbudslisten, stramning af aflivningsparagrafferne eller kombinationen, ved jeg ikke.

    Dog er jeg personligt glad for at slippe for at se så mange trælse typer går rundt med muskehunde med dårligt temperament, og på det punkt har forbudslisten jo haft en effekt.

    Jeg synes stadig ikke at loven er skruet helt rigtigt sammen. Den kunne godt trænge til en revision i forhold til den omvendte bevisbyrde, ligesom bestemmelserne omkring bid i almindelighed stadig er en smule tumpet. Og så er der simpelthen nødt til at komme en hurtigere proces for de hunde, som sidder på internat i årevis, før der bliver truffet afgørelse om aflivning. Det er slet ikke ok for hverken hunde eller ejere, at det skal tage så lang tid!


  • #20   4. nov 2017 Nja, det er jo ikke ejers skyld at sagkyndige undersøgelser tager 100 år, at politiet arbejder langsomt og at retssystemet endnu mere langsomt.

    For nogle år siden var der en episode hvor en schæfer fra DcH bed en løs hund, der kom blæsende ind i hovedet på den. Schæferens ejer havde den opfattelse, at hans hund ville blive påbudt line og mundkurv, og det ville han ikke byde den. Derfor aflivede han den selv. 9 måneder senere blev han frifundet. Det var en fuldstændig ligetil sag, hvor hunden af gode grunde ikke skulle undersøges. Alligevel tog det 9 måneder at få den afsluttet. Det er bare for lang tid!

    Jeg synes vel egentlig at det burde være sådan, at hvis det er uomtvisteligt at hunden er en forbudt race, eller blanding heraf, skal den aflives straks. Hvis der ikke er enighed, bør hunden som udgangpunkt gå hjemme hos ejeren, med påbud om solidt hegn, mundkurv og line, indtil sagen afgøres. Alt andet er unfair over for hunden.


  • #22   4. nov 2017 Men det ændrer ikke på at sagsbehandlingen er ALT for lang, set med hund og ejers øjne.

    Hvis min hund en dag stod i en situation, hvor den skulle vurderes med henblik på aflivning, så ville jeg da være splittet mellem at give den fred med det samme, og kæmpe for at få min hund hjem. Hunden er taber, uanset hvad. Og det synes jeg ikke er rimeligt!

    Tænk at sidde i en lille boks med 15 minutters menneskelig kontakt om dagen. Der er simpelthen ikke i orden, uanset hvad hunden har gjort smiley


  • #24   4. nov 2017 Så hvad ville du gøre, hvis en af dine hunde bed en anden hund, så det var at definere som skambid?

    Jeg oplevede engang en lille cairnterrier som igen og igen gik efter en dobertæve. Tæven fik nok, og nakkede terrieren så grundigt, at den skulle sys med knap 50 sting. Det var uden tvivl terrieren der havde lagt op til balladen! Ejerne greb ikke ind (det var i en hundeskov).

    Hvis det var din tæve der nakkede en lille hund, som i den grad havde lagt op til det, ville du så:

    A. Lade den sidde i årevis på en pension og afvente en afgørelse?

    B. Aflive din hund, som har reageret adækvat, men ikke desto mindre skambidt en anden?

    Jeg synes på ingen måder den er nem! For tæven HAVDE ikke gjort noget galt. Ejerne havde, men det skal jo ikke gå ud over hunden.

    Sagen endte i øvrigt bare med en bøde til doberejeren, for ikke at have sin hund under kontrol. Der blev lagt vægt på at begge hunde var uden snor..


  • #26   4. nov 2017 #25, jeg har det som dig, og gør også alt jeg kan for at mine hunde undgår situationer.

    Men jeg synes jo at lovens skal være ens for alle. Enten skal ALLE hunde sidde i pension og rådne op, og ellers skal ALLE kunne "gemmes" i netværket. Det er jo ikke hundens skyld at den måske, må¨ske ikke er blandet med en ulovlig race.

    Så lad os forestille os at politiet når at hente din hund inden du kan gemme den. Ville du så lade den sidde i pension i årevis eller aflive?


  • #27   4. nov 2017 Bare lige en tanke: Kunne man indsætte en sporingschips i en hund ? Sådan at den kunne blive hjemme, mens en hundesag står på ?
    Og så ejeren ikke kunne gemme hunden, mens sagen står på ?


  • #30   4. nov 2017 Maj-Britt: God pointe smiley
    Synes sgu at det er en svær én, for et eller andet sted er det urimeligt som loven er i dag, hvor man reelt kan vælge i mellem selv at aflive hunden, eller lade den sidde og rådne op i en pension, mens sagen går sin gang. I min verden = at man reelt ikke har noget valg smiley


  • #33   4. nov 2017 Maj-Britt: Jo, til en vis grad vælger man selv. Men selvom man har sin hund i snor, kan hunden blive overfaldet af en løs hund.
    Hvis politiet er i tvivl om hvad der er foregået, eller tror mere på den anden ejer, kan vi vel alle komme i problemer ?


  • #34   4. nov 2017 Maj-Britt, det sker jo at hunde bider, uanset om vi finder det ok. Det er flere gange sket at børn på 4-5-6 år er kommet blæsende ud af det blå for at klappe en af mine hunde, og endda forsøge at samle den lille op. I sådan en situation kunne hunden godt finde på at nappe en luns af et ansigt. Lad os så forestille os at forældrene fortæller at søde, lille pode gik med far og mor i hver sin hånd, og at det bæst til blodtørstige hund bare bed søde lille pode helt umotiveret.

    Mine hunde er ikke listehunde, eller blandinger heraf, men det ville da ikke sikre dem imod at blive krævet aflivet - for noget vi ikke kunne gardere os imod. Du lader til at glemme at ALLE hunde kræves aflivet for den slags skader, ikke kun listehunde. Listehunde kan kræves aflivet uden bid, men i andre situationer er reglerne ens. Også reglen om at rådne op i en pension.


  • #37   4. nov 2017 En snor er ikke = Carte blanche til at bide, uanset race.

    Hvis din hund bliver overfaldet af en løs hund, kan du vifte nok så meget med stamtavle og hundesnor. Bliver det vurderet at din hund har skambidt den anden hund, så er det dig der har problemet.


  • #39   4. nov 2017 Maj-Britt: Den reviderede hundelov giver bedre plads til at hunde kan få lov til at forsvare sig, men den giver stadig ikke lov til at dine hunde må nakke en fremmed hund, og der er stadig mulighed for at politiet vælger at tro på den anden hunds ejer.
    Der er for mange usikre momenter i hundeloven, som gør, at vi alle kan risikere at få Fido inddraget, også selvom man ikke har listehund.


  • #40   4. nov 2017 Nej, Maj-Britt, der er ikke carte blanche till at bide efter loven blev revideret. Der bliver skelet til om hunden har handlet normalt, men at den har både stamtavle og snor, er ingen garanti.

    I situationen hvor du lod din ene hund gå hen imod to løse hunde (beskrevet i kattetråden), der ville din hund jo skulle aflives, hvis den var sprunget i skærmen på to "fredelige" hunde og havde skambidt dem.


  • #42   4. nov 2017 Men Maj-Britt, tror du virkelig at politiet sådan lige ville afgøre det på 2 minutter? Problemet er netop den tid det tager at få sagen afgjort. Der kan være tale om mange måneder, og endda år! Ville du lade din hund være i pension så længe?

  • #44   4. nov 2017 Jeg tænkte også på en fodlænke, man kan vel bare lave remmen til anklen større, så den kan sættes på som et halsbånd.
    Og den kan man jo ikke tage af uden det bliver opdaget;)


  • #45   4. nov 2017 Det er altså rigtigt hvad Majbrit siger.

    I dag, skelnes der mere mellem situationen end bare hvem det har bidt hårdest som i gamle dage. Derfor er det også lidt tosset at komme med det gamle DCH eksempel, eller andre tænkte teoretiske situationer.

    Plus, fordi der indgives en anmeldelse, så kommer Politiet altså ikke bare ud og henter hunden. Sådan arbejder Politiet ikke.

    Risikoen for at en hund bliver taget med uden grund, er meget lille i dag. Ja altså, hvis man har tavle på sin hund eller det er en af de små, eller at den ikke ligner en af de ulovlige.

    Har man sådan en Berner, Labrador og Broholmer blanding (altså af de racer vi fik at vide), ja, så var det nok ikke så godt uanset om vi havde snor på eller ej. Han var en af de typer af hunde, som gerne tog en rask omgang ballade.

    Men han fik mundkurv på, og så kunne han altså ikke bide nogen.

    Ingen problem i det. smiley


  • #46   4. nov 2017 Martin, prøv at tjekke Karnov og læs tidslinjen. Det eneste der er opdateret, er definitionen af skambid. Og så er det blevet indskærpet at situationen skal tages i betragtning. Ellers er der ikke sket ændringer.

    Men du er velkommen til at læse bemærkningerne og forarbejderne til loven, og finde noget andet smiley


  • #47   4. nov 2017 @A, med bomstærk.
    Øh, tak for at gentage hvad jeg lige har skrevet, bare med andre ord.

    M skrev:

    I dag, skelnes der mere mellem situationen end bare hvem det har bidt hårdest som i gamle dage

    A skriver:

    Det eneste der er opdateret, er definitionen af skambid. Og så er det blevet indskærpet at situationen skal tages i betragtning.

    Så som jeg skrev. Den gamle DCH situation er fuldstændig ligegyldig nu. Den er i sagens natur historie.

    Så jeg ved ikke lige hvad det er jeg læse op på?

    Jeg går ret meget op i loven, da jeg ikke er til hunde under 50 kg. smiley

    Mottoet her i huset er da også: En hund under 50 kg, er en kat! smiley

    Derfor, hvis min hund kommer i ballade vil det typisk være den der gør størst skade.

    Ergo er jeg ret hysterisk med ikke at komme i situationen, og følger loven ret nøje af samme årsag. Med min gamle blanding, så var den helt sikkert røget til aflivning, havde der kommet problemer. Specielt under loven inden revisionen.

    Men ved at bruge hovedet, så er det normalt ret nemt ikke at komme i situationen.


  • #48   4. nov 2017 Der er ikke ændret i hverken lovtekst eller bemærkninger, men indskærpet at de oprindelige bemærkninger skal finde anvendelse.

    Måske vores hus-troll med stalkerskills kan finde den artikel jeg engang har skrevet om hunde og indbrudstyve. Den gælder sådan set på alle bidsituationer. Men den er en lille smule nørdet, og piller mest i lovens forarbejder.


  • #49   4. nov 2017 Der blev ændret i både lovteksten og mere væsentlig i bemærkningerne til loven vedr. skambid
    http://ft.dk/ripdf/samling/20131/lovforslag/l92/20131_l92_som_fremsat.pdf


  • #50   5. nov 2017 Problemet er jo bare, at risikoen for at blive taget/anmeldt stadig eksisterer. Og at vi alle kan risikere at ende med at skulle beslutte, om vi vil lade vores hunde rådne op på en pension i månedsvis, mens vi venter på at retssystemet beslutter hvad der skal ske med hunden, eller vi kan vælge at aflive.
    Risikoen er måske blevet lidt mindre, men risikoen er der desværre stadig.

    Når vi så også stadig må leve med den her omvendte bevisbyrde, hvor det er os hundeejere, der skal forsøge at bevise vores hundes ophav, uden at det er defineret hvilke beviser der kræves, så er vi hundeejere desværre stadig ret dårligt stillet smiley
    Den hundelov er noget makværk, i hvertfald dele af den smiley


Kommentér på:
Virker hundeloven?

Annonce