901 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Søvn problem Søvn problem

Ja faktisk er det ikke problem med at sove, men her i huset bor vores yngste søn på 22, han kom hjem og bo igen efter at have boet med sin kæreste.
Det fungerer fint, han har sin egen indgang og førstesalen, så vi overrender ikke hinanden.
Men han kan simpelt hen ikke komme op om morgenen, han har prøvet forskellige ting, har flere forskellige ure der ringer og han skal op og slukke dem, men han hører dem simpelt hen ikke.
Jeg har så ind imellem prøvet at vække ham, jeg får svar men han vågner simpelt hen ikke rigtigt.
Nå ja så er der nogen der siger, han skal bare tage sig sammen, er doven, sidder oppe hele natten, men det er ikke tilfældet, og han er oprigtigt ked af det og frustreret over det.
Han vil jo gerne flytte, men som han siger, så mister han sin læreplads som han elsker, og vil ikke kunne holde et job, hvis han ikke kan komme op om morgenen, det er virkeligt et problem.
Jeg overvejer at foreslå ham at gå til lægen så han kan komme videre til noget søvn lab., men uanset hvor jeg læser henne, er det kun for folk der ikke kan sove, der er hjælp til.
Nå men er der nogen af jer herinde, der kan ryste et godt råd ud af ærmet, som han/vi kan prøve af?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søvn problem
  • #1   19. dec 2017 Prøv dog at snakke med lægen om det. Eller alternativ så prøv at tage en ærlig snak med mester. Det kan være de kan lave en aftale om at han kan møde sener.

• #3   19. dec 2017 Hvad med er gammeldags vækkeur? Placeret så han skal stå op for at slukke.. Dét kan man ikke sove fra smiley

• #4   19. dec 2017 Jeg har virkelig god effekt af Wakeup-light, som er et vækkeur hvor "solen" står op en halv time inden der kommer lyd på. Lyset betyder at hjernen vågner, fordi den tror det er lyst. Det giver en langsom opvågning, og er virkelig effektivt for vintertrætte hjerner.

Den hjælper selvfølgelig kun hvis det er et sæson-problem.

Jeg undrer mig dog lidt - er det et nyopstået problem? For hvis det er et gammel problem, tænker jeg at han havde lært at indrette sig?

Hvis det er noget der er opstået i den senere tid, så kan der jo være noget så simpelt som en vinterdepression. Eller stress udløst af bruddet med eksen? Jeg ville nok, hvis det var mig, starte med at tage B12-vitamin, D-vitamin og en helt almindelig multitab HVER dag. Og så sætte søvnen i skema. Gå i seng på samme tid hver dag, stå op på samme tid hver dag, og max 8 timers søvn pr. nat. Hvis det er sådan at han sover meget mere end 8 timer (uden at være syg), så kan det slet og ret være at hans krop vænnes til (for) meget søvn, og derfor vil have mere.

Husk at han skal slukke for tv m.m. mindst en halv time inden sengetid, lade være med at drikke koffeinholdige drikke og have en rolig aftenrutine.

• #5   19. dec 2017 A hvilken alarm type er det. er det sådan en bib bib eller musik

• #6   19. dec 2017 Min har sådan en plimre-lyd. Det er en Philips som er 7-8 år gammel. I dag er de vist alle med forskellige lyde og radio, så man kan vælge det der passer bedst.

Før i tiden brugte jeg altid mindst to forskellige vækkeure, et almindeligt med bip-lyde, og så en clockradio der lavede den mest rædselsfulde høje lyd.

Jeg troede aldrig at den sagte plimre-lyd (som stiger i lydniveau) ville kunne vække mig, men jeg er ret imponeret over hvor effektiv den er.

Siden jeg fik den, har jeg ikke én eneste gang sovet over mig.

• #8   19. dec 2017 Jeg ville nok også i første omgang kontakte lægen.
    Narkolepsi eller lavt stofskifte, for bare at nævne to sygdomme, kan være årsagen.

• #9   19. dec 2017 det kunne jo også handle om noget så simpelt som at det jo ikke er nødvendigt selv at stå op, "nogen" kommer jo og redder ham, før var det hans kærste, nu er det så mor! Problemet er blevet en andens i stedet for at være hans eget! Med andre ord, sig til ham at du ikke vækker ham mere, han må selv klare det! Lur mig om ikke han nok skal komme op;)

• #10   19. dec 2017 Jeg vil kontakte lægen hvis jeg var ham. Det ikk sjovt at have et problem med søvnen om det er fordi man ikk kan vågne eller man ikk kan sove kan det jo påvirke en. knus til dig og din søn og syntes det er flot han selv syntes det er et problem han vil have gjort noget ved smiley

• #11   19. dec 2017 Er han undersøgt for søvnapnø? Tag en snak med lægen og eventuelt Google symptomer på de forskellige tilstande, som kan være skyld i at det er svært/umuligt at vågne smiley

• #12   19. dec 2017 Melatonin.... smiley

• #13   19. dec 2017 Bodil, nej det er ikke det det drejer sig om, selvom at det var det letteste at tro for udenforstående smiley

• #14   19. dec 2017 Jeg sender ham til lægen, måske at han så kan komme i udredning, og jo han har prøvet gammeldags vækkeure, sengetiden bliver holdt, da han er træt af at det er sådan.

• #18   19. dec 2017 Til læge med ham. Min kæreste har præcis samme problem. Vi har 4(!!!) vækkeure plus en wake up light. En endda bestilt hjem fra udlandet fordi den har for mange dB til at blive solgt i DK. Han gik til læge, og blev henvist til søvnklinik. Henvisningen gik dog aldrig igennem så lige nu er vi der hvor han skal overtales til at kontakte lægen.

• #19   19. dec 2017 Jeg har selv haft samme problem da jeg var ung, jeg ikke når væggeuret ringede, jeg prøvede masser af gange, jeg ville rigtig gerne bare vågne og stå op men bare ikke lykkes, minimere måtte hver eneste dag nærmest hive mig ud af sengen og jeg hadede det, men da jeg flyttede hjemmefra og der ikke var nogen til at vægge mig, der vågnede jeg hver eneste dag, har faktisk aldrig sovet over mig.
    Det var bestemt ikke fordi jeg ikke ville stå op selv, min underbevidsthed må simpelthen have spillet mig et pus.

• #20   19. dec 2017 Snorker han meget? (højt)

For så kan det også være pga søvnapnø

• #21   19. dec 2017 Hvad tid går han reelt i seng om aftenen? Altså sover, og ikke ligger og kigger mobil.
    Og hvad tid skal han op?

Drikker han meget kaffe eller koffeinholdige drikke? Som feks Energidrik.

Jeg har kendt en del med lign problemer. I disse tilfælde handlede det både lidt om disciplin samt upassede sengetider smiley

• #22   20. dec 2017 Jeg har selv haft problemet i perioder.. Jeg kunne sove fra alle slags vækkeure... Hele værelset kunne være en koncert så man ikke kunne holde det ud i vågen tilstand.. Men jeg sov bare.. Mit forsvandt af sig selv efter lang tid. Men jeg ville kontakte lægen ang problemet

• #23   20. dec 2017 Kender det alt for godt, når jeg tager melatonin hjælper det mig til at falde i søvn men det hjælper mig ligesom også til lettere at vågne, ved ikke om det fordi jeg for sovet bedre eller hvad.
    Må snart havde bestilt noget igen.

Hvis det nyt kan en depression måske være en af grundene jeg for hvertfald virkelig svært ved at vågne i de perioder.

Jeg har så også lavt stofskifte vidste ikke det kunne havde noget med søvnproblemer at gøre.

• #24   20. dec 2017 Melatonin regulerer døgnrytmen, det er ikke som sådan et sovemiddel. Derfor giver det også vågne vågne timer smiley

Er man fix supplerer man med Tryptophantilskud. Dette omdannes til serotonin som forebygger depression i sig selv og som danner melatonin.
    Så regulerer kroppen det hele ganske naturligt.

Man kan også spise tryptofanholdigt føde og naturligvis melatoinholdige ting inden sengetid.

• #25   20. dec 2017 Lavt stofskifte og dårlig reguleret døgnrytme er desværre to, der går hånd i hånd.
    Stofskiftet er i høj grad værd st få tjekket, når man har de problemer.

Det kan i øvrigt også give depression.

• #27   20. dec 2017 Kirsebær, havregryn, valnødder, blandt andet

• #29   20. dec 2017 Melatonin fungerer slet ikke som sovemidler gør - du kender det sikkert, selvom man tager tilskud af det, bliver man ikke sløv og man kan godt holde sig vågen.

Man skal gøre det muligt slukke lys, slappe af, osv.

Meget meningsfuldt er det i øvrigt at spise mad med højt tryptophanindhold, specielt hvis man ikke tager tilskud af det.
    Dette findes mest i kød og mejeriprodukter.

• #30   20. dec 2017 Søvn lab. kan hjælpe, hvis det er søvnapnø. Min mand kan sagtens sove, men han "vågner" hver 1,5 minut, hvis ikke han sover med maske på.

• #31   20. dec 2017 Jeg har i øvrigt pga mine diagnoser svært ved at sove uden min kugledyne, den er simpelthen guld værd smiley

• #32   20. dec 2017 Jeg kan godt sove fra alle vækkeure på alle volumener!

Jeg anbefaler ny lyd hver dag!
    Op samme tid hver dag - helst også weekend så lærer kroppen at vågne selv til sidst!
    Ingen elektronik der lyser i hovedet i sengen, fx forbudt at ligge med mobil fordi..
    Så købes et vækkeur med wakeup light - simulerer solen står op og dagen skal til at starte.

Hjemme hos os er vi færdige med at sove over os - og vi har været vanvittigt slemme.

• #35   20. dec 2017 33# står op samtidig? Eller den anden for spoleret sin søvn? smiley

Kommentér på:
Søvn problem

Annonce