{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

kat med dårlig mave. {{forumTopicSubject}}

mange af jer har kat også, så nu spørger jeg lige her.
Vi har løbende kontakt med dyrlæge skal det lige siges!
vores kat har haft dårlig mave siden uge 5!
jeg har prøvet at køre ham over på noget nyt foder, men umiddelbart tålte han det ikke (tænkte jeg gjorde det før hurtigt, trods det ikke plejer at være et problem) så fik han dåsemad nogle dage (efter anbefaling fra andre og gjort før med succes) men det hjalp ikke, samtidig fik han prokolin uden virkning.
så kørte jeg ham på skånekost og da det så ud som om det blev fast afføring, over på det nye foder meget stille. da han kom op på 20-25 piller i sit ris og kylling fik han dårlig mave.
godt mig ned og købe det foder han altid har fået. ren ris og kylling nogle nogle, så på det gamle foder, 20-25 piller, bum dårlig mave.
har prøvet at køre ham tilbage på tørfoder i flere uger nu, uden held.
Vi har fået ham testet for en eller anden tarm parasit, men den er negativ.
han har ingen andre tegn udover dårlig mave, så jeg synes jo allergi ville lyde mærkeligt.
nogen der har nogen råd? jeg er ved at gå ud af mit gode skind her. Han har seriøst sprøjtet med lort op af vægge, skabe og gulve (ved ikke hvad der sker, når han går ud af kattebakken)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kat med dårlig mave.
  • #1   6. mar 2018 Er det Giardia og cryptosporidium han er testet for? symptomerne lyder meget som en af de parasitter og Mange døjer desværre med de parasitter efter det våde år vi har haft... Hvis ikk han er testet for dem så vil jeg anbefale det! Min gamle hund havde samme symptomer og det var Giardia og cryptosporidium... Symptomerne kan også være gullig afføring og en meget grim lugt - men disse symptomer behøver ikk nødvendigvis være til stede.. derudover er det Meget vigtigt at man samler afføring fra 3dage i træk da det ikk altid er i alle pølser der vil være cyster i - de kan udskilles så "sjældent" som hver 3. Dag nemlig.. Så derfor hvis du feks kun afleverede en afføringsprøve så kan det ha givet et falsk negativt resultat desværre.. Men var det min kat var første skridt en udvidet afføringsprøve (det hedder vist nok en C profil)

  • #2   6. mar 2018 Jeg ved ikke hvad han er testet for, går ud fra dyrlægen har styr på den del. men jeg har kun afleveret en afføringsprøve.
    regner med at ringe til hende igen torsdag og evt få en tid.


  • #3   6. mar 2018 Dyrlægerne ved TIT ikk ret meget om Giardia og cryptosporidium! Det oplevede jeg ved flere dyrlæger da mine hunde var smittet - jeg måtte selv sørge for at informere mig andre steder og med andre herinde der har haft Giardia kan jeg høre det også er deres erfaring.. så det skal du bestemt ikk bare stole blindt på smiley Spørg gerne hvad den er testet for og få den evt testet igen hvis det kun var afføring fra kun 1 dag!

  • #4   6. mar 2018 Få katten testet for TF og Giardia.

    Dernæst gå stille over på Iams anti-hairball i et par måneder og intet andet.


  • #5   6. mar 2018 hvorfor lige den variant Susanne?

  • #6   6. mar 2018 Fordi den samler afføringen. Been there - done that.

    Jeg stod med to katte, der havde diarré, og dyrlægen havde opgivet. Jeg gik over på Iams i 3 måneder. Efter 1 måned havde jeg to raske katte.


  • #7   6. mar 2018 Giardia kan testes falsk negativt, så af sted igen med afføringsprøve smiley

  • #8   6. mar 2018 Giardia er en cyste. Cysten udskilles i intervaller. Dvs. at det kun kan påvises, når cyster udskilles.

    Tritrichomonas foetus er om muligt værre end Giardia, og den findes hos mange flere katte, end man tør tænke på. Også ved tilsyneladende sunde dyr. http://www.felisdanica.dk/wp-content/uploads/2016/12/KM_11_03_Tritrichomonas.pdf

    Begge dele kan ramme både hunde og mennesker.


  • #9   6. mar 2018 Og det samme kan cryptosporidium - hunde, katte og mennesker og der findes ingen kur for cryptosporidium (i familie med Giardia parasitten) så de tre ting bør katten testes for...

  • #11   6. mar 2018 får lige ringet til hende torsdag og hørt om hun ikke kan lave sådan en udvidet test.

  • #12   6. mar 2018 Det hedder En C profil som sagt og koster hos min dyrlæge ca 1500kr - bare så du er forberedt..

  • #13   6. mar 2018 det der undrer mig er at han får fast afføring hver gang han kører på udelukkende ris og kylling. det bør vel ikke blive bedre, hvis han har nogen af de ting? eller hvad?

  • #14   6. mar 2018 Avs det er godt nok en slat. men det er der ikke noget at gøre ved jo, kan ikke bare lade ham gå sådan her jo.

  • #15   6. mar 2018 Min hund blev også bedre af både zoolac og skånekost.. så det er meget normalt.. nogle dyr har slet ingen symptomer ved de parasitter.. Det varierer meget fra dyr til dyr alt efter hvor godt et immunforsvar de har/alder osv.. unge og gamle bliver som regel især hårdt ramt..

  • #16   7. mar 2018 min kat for kun tørkost piller. hvis hun for dåse mad så for hun dårlig maven. men kan være din kat er mere vant til tørkost en dåsemad smiley

  • #17   8. mar 2018 sif, min kat fik tørfoder da han fik dårlig mave... Han har altid været vant til at få dåsemad også? da det er meget sundt for kattene, så han har intet problem med at tåle det.

    nå det var giardia han var testet for, dyrlægen havde bedt min kæreste om at tage flere lorte med, men der var kun en i bakken, på de to dage vi ventede, så vi tog kun den ene.
    nu må vi se hvad hun siger idag, når jeg ringer igen.


  • #18   8. mar 2018 Det var dumt ikk at vente på flere lorte! Der kan gå op til 3 dage mellem de udskiller de cyster man tester for - dvs du IGEN risikere falsk negativ.......

  • #19   8. mar 2018 det er rigtig nemt at være bagklog pernille... det er da ligesom ikke noget at gøre ved nu...

  • #20   8. mar 2018 Det var skrevet tidligere at det var vigtigt smiley Men ja du har ret, det er der ikk noget at gøre ved nu - men du skal bare være klar over at du ikk kan stole på Giardia resultatet og det samme gælder cryptosporidium - det er også 3 afføringsprøver man skal ha der.. ved ikke med de andre parasitter men ihvertfald med sikkerhed de to..

  • #21   8. mar 2018 men der havde jeg ligesom allerede sendt testen af sted, så det kan ligesom igen være ret svært at lave om på

  • #22   8. mar 2018 Er også ligemeget hvornår hvad er skrevet hvornår osv jo - det er som det er - du skal bare være OBS på det smiley Men er også lidt ringe at din dyrlæge ikk har fortalt dig det! Er sørgeligt hvor mange dyrlæger der ikk har styr på det med Giardia! Både hvad angår testning, rengøringen man skal igennem og den optimale medicinering! Men nok om det - ville også bare fortælle dig det så du er klar over at du altså ikk kunne forvente et endegyldigt svar udfra den prøve smiley

  • #23   8. mar 2018 det var ikke mener ondt til slet (: jeg har intet imod hvad andres katte for af mad. men det er bare hvad min kat bedst kan li og er vant til

  • #24   8. mar 2018 Pernille det er min kæreste der har snakket med min dyrlæge da han arbejder næsten lige ved siden af, så han sagde bare til mig at hun faktisk havde sagt vi godt måtte ligge flere med til hende.
    det har han så ikke været helt hurtigt nok til at fortælle mig, for hun plejer nu at have styr på tingene, sidst jeg fin tjekket vores hund var hun også meget specifik med 3 Lorte over 3 dage, så mistænker lidt at min kæreste har misforstået noget.


  • #25   8. mar 2018 Ja okay, det sker jo smiley

Kommentér på:
kat med dårlig mave.

Annonce