5.712 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Hvorfor må man ikke drikke vandhanevand i udlandet? Hvorfor må man ikke drikke vandhanevand i udlandet?
Hej, jeg er i gang med en fremlæggelse om vand og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor vi ikke 'må' drikke vandhane-vand i udlandet. Er der nogen der kan hjælpe?
Tak på forhånd
0 synes godt om
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.540
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.477
De "indfødte" vil typisk kunne tåle vandet fra hanen, mens turisterne typisk får dårlig mave
Når man er turist, bør man leve efter dette: cook it, boil it, peel it or leave it (tilbered det, kog det, skræl det eller lad det være). Isterninger er også no go (hvis de er lavet af vand fra hanen).
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
feb 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 127
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.313
Jeg vælger dog købevand når jeg er i Udlandet. Har man een gang prøvet turistmave, så lærer man at holde sig fra at indtage vand, der ikke kommer i flaske
Jeg ved ikke om der stadig er steder i DK hvor der bruges klor, men det er ikke så mange år siden, at vi også brugte det, forskellige steder i landet, især i Hovedstadsområdet ...
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.540
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Men hvad, alt den her misforståelse omkring drikkevand, lever flaskevands producenterne jo godt af!
Det er bare ikke alle lande det smager lige godt, grundet tilsætningen af klor, i visse områder.
Turist maver får man ikke af at drikke vandet, men der i mod maden. Det er svært at undgå at indtage føde. Jeg ser tit den der med baktierne, men jeg har ikke læst det i praksis, logisk nok, når vandet tilsættes klor.
Det sikreste og klogeste er at spørge de lokale i det område man er. Der kan jo være problemer i pågældende område, hvis et vandværk er i udu foreksempel. Det sker også i DK, at man i en periode skal koge vandet fra enkelte vandværker.
Bevæger man sig ud af EU, så skal man dog passe på. For i nogen lande er tungmetaller og ja giftstoffer et problem og så er det jo direkte sundheds skadeligt.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Det er ikke altid tilfældet i andre lande.
Nogle steder er rent vand en mangelvare. Der er vand typisk delt op i drikkevand og vand til andre formål (hvor vandet til andre formål er af knap så høj standard men ok til at vaske tøj mv.).
Det vil sige, man vælger vandhane efter hvad vandet skal bruges til
Jeg tør godt drikke “drikkevand” i andre lande, men er jeg i tvivl om det reelt er “drikkevand” eller bare “almindeligt” vand, der kommer ud af vandhanen, så lader jeg vandet være og køber vand på flaske.
Grunden til man skal passe på med fremmed vand er risikoen for bakterier i vandet, der kan give diarré (f.eks. kolibakterier). Eller risikoen for at få parasitter såsom orm, giardia eller cryptosporidium. Eller vandbårne sygdomme som tyfus, kolera, dysenteri. Dernæst kan der være giftstoffer eller bekæmpelsesmidler såsom pesticider i vandet fra industri eller spildevandsudledning på grund af mangelfuld rensning.
Hvorfor må man ikke drikke vandhanevand i udlandet?