{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Se hvad jeg har fundet...
  • #1   27. maj 2018 .

    profilbillede
  • #2   27. maj 2018 Ej hvor er de fine!

    Er det normalt de får så mange kid?


  • #3   27. maj 2018 Det meget normalt , de få 1 til 2 lam smiley

  • #5   27. maj 2018 Hvor er de fine. Og der er hele tre. smiley
    Dygtig mor-rå. smiley


  • #7   27. maj 2018 de er fantastiske, håber mor for od på at komme og hente sine unger ...



  • #8   27. maj 2018 Hvad nu hvis hun ikke kommer smiley

  • #9   27. maj 2018 Gid jeg boede sådan et sted hvor man får en masse naturoplevelser på første hånd.

  • #11   27. maj 2018 Hun er ude i vores sø, da vi forlod dem lå hun og hvilede op af hegnet. Håbet er at de kalder på hende og hun kommer ud til dem og går ud af havelågen.
    Hvis det går galt og hun forlader dem, skal de ud til vildtpleje stationen i Balle.


  • #13   27. maj 2018 Skovfogeden giver hende 2 timer, længere tør han ikke, ellers går de små til smiley

  • #16   27. maj 2018 moren er nok i nærheden. de laver som regl spor som de kan duftes af dem selv, men hvis en fremme kommer for tæt så kan det godt være moren hopper fra og ikke vil kende ungerne for det er duft spor som er normal for dem smiley

  • #17   27. maj 2018 Håber moderen er okay efter turen i søen og at hun ikke har fået slugt vand..

    Er jeres sø skjult? Eller er hun blevet jagtet derud?


  • #18   27. maj 2018 Jeg forstår heller ikke hastværket? 2 timer er da ingenting for rådyr?

    https://www.tvmidtvest.dk/artikel/enestaaende-video-nyfoedte-raalam-paa-mark


  • #19   27. maj 2018 Årh hvor fint. Vi går pt. ikke i vores mose (på egen grund) netop pga. rålam. Ville ikke kunne leve med mig selv hvis man fik skræmt mor eller unger i vandet.. Håber hun henter dem.

  • #20   27. maj 2018 Årh hvor jeg håber at hun kommer tilbage til dem, hvor er de dog bedårende smiley

    Her går de forbi hver morgen når jeg sidder og drikker morgenkaffen smiley Og der ligger en lille en her hver næsten hver eftermiddag og venter trygt på sin Mor.

    De ved der er trygt så det er derfor der er et væld af dem i vores område, da de ved at de har helle der smiley


  • #21   27. maj 2018 Åhh hvor er de nuttede. De må da være MEGET nyfødte eller hvad? De plejer da at "fordele" dem rundt i området når de er klar.

  • #22   27. maj 2018 smiley
    Rigtige bambi´er.. Men man skal lade dem være, moderen skal nok finde dem. Det er meget normalt de går væk og kommer tilbage til dem hen af aften. Det er dog desværre sådan løse hunde finder dem og kan finde på at knække nakken på dem. smiley


  • #23   27. maj 2018 Hvor er de nuttede! smiley krydser fingre for, at moren snart vender tilbage til dem igen.

  • #24   27. maj 2018 Jeg skal vist lige forklare det lidt.
    Vi har en sø i den ene side af haven, den er hegnet ind, så der er kun få kvm sumpet græs i den ene ende, ellers er der vand helt ud til hegnet hele vejen rundt. Hun er kommet ind fra siden der vender ud mod juletræskulturen, og de lam er født inde i vores lille sø-indhegning. De kunne slet ikke blive der, for det første ville de små ende med at drukne, dernæst ville Anton gøre hvad som helst for at komme ind til dem.
    Efter 4 timer med fred og ro, var det eneste resultat at moren prøvede at få lokket de små med ind i søen igen. Vi kunne se at hendes ene bagben vist nok var brækket.
    Vi samlede de små sammen og bad den gamle skovfoged om at komme og kigge på hende, og evt aflive hende. Men det må han ikke, han mente vi skulle få vildtpleje folket ud og hente de små og se til at man kunne tillade at aflive moren.
    vi ringede til vilddtplejen, som sagde at efter de nye regler, må de ikke tage rålam i pleje mere, vi skulle lægge dem ud igen og så måtte vi se om moren ikke kunne pleje dem på trods af et brækket ben.
    Men hvis vi ikke kunne få hende ud af søen, kunne det ikke lade sig gøre.

    Så vi fik hende skånsomst drevet ud i juletræskulturen, efter at have klippet jeg-ved-ikke hvor meget hegn i stykker . Og dernæst lagde vi de små ude ved hende, så var de alle helt ude af vores have.
    Og så løb vi lige så hurtigt vi kunne, for de små løb hele tiden efter os smiley

    Så nu sidder både Bent og Tanten med svidende ben efter en ordentlig gang brændenælder, men vi fik reddet 3 små pus, for de er gået med deres mor ind i juletræerne smiley


  • #25   27. maj 2018 Godt det hele endte godt smiley

  • #26   27. maj 2018 Så synd med det brækkede ben smiley

  • #27   27. maj 2018 Hvor er I nogle dejlige og dyrevenlige mennesker, TG - så smukt at I reddede de små og genforenede den lille familie. smiley

  • #28   27. maj 2018 I skal give hinanden et ordentligt skulderklap smiley Godt gået smiley

  • #30   27. maj 2018 smiley smiley
    Åh, så var det godt I blandede jer. Håber det bedste for alle 4.


  • #31   27. maj 2018 AG, jeg ved det virkelig ikke, man kan da ikke bare lade dem ligge og dø.
    De nye regler siger at de ikke mere må tages i pleje fordi opfostret lam klare sig dårligt senere når de er udsat igen.

    Jeg ved ikke om benet er brækket, når råen står så gør hun det på alle ben mens når hun løber forgår det på 3 ben.


  • #32   27. maj 2018 Dyreunger ligger og dør mange steder, det skal vi nok ikke pille ved. Sådan er loddet for vilde dyr i en rå verden, hvor man enten kommer fra start i en fart, eller må takke af.

    Hvis råen ikke heler op og kan tage sig af sine lam og sig selv, så er der nok nogle heldige ræve, grævlinge, mårer og rovfugle derude, der nok skal tage sig af dem. Livet og døden for vilde dyr er aldrig køn, det er en krig der udkæmpes 24 timer i døgnet, og der vil selvfølgelig være ofre.

    Og ja, hvorfor flaske på rålam, hvis ikke det gør dem i stand til at klare sig selv i det fri?


  • #34   27. maj 2018 Næh, for min skyld må sådan et også gerne aflives hurtigt. Selvom det nu ikke gør det store for mig.

    Dyr fødes, lever, kæmper, kommer til skade, jages, dør og spises af andre dyr.

    Jeg har afleveret pindsvin til pleje, og aflivet lidt af hvert når det kommer til påkørt vildt eller svagelige individer.
    Men vildt kommer af og til til skade, og kroppen er utrolig indimellem. Jeg har set både krondyr og ræve med utrolig velhelede knogleforandringer pga. traumer. Sådanne dyr lever måske med smerter ja, men hvad er mest rigtigt? At aflive dem hurtigt og effektivt, eller lade naturen gå sin gang? Den ene hjort vi skød havde vi fulgt i flere år, da han ofte passerede ejendommen og var nem at kende på det lidt stive ben. Han levede i hvert fald 2,5 år med det ben og virkede ikke plaget af det. Han holdt endda harrem, så helt svag gjorde det ham ikke. Men måske burde vi have afskudt ham med det samme vi så ham?

    At flaske på noget, hvis ikke det kan genudsættes med god succes, hvad skal det gavne?

    Jeg er absolut for, at tamdyr ikke lider for vores hånd og skyld, de har intet valg. Men jeg anerkender også at vilde dyr lever og dør på andre præmisser, der ofte er grusomme for os smerteforskrækkede moderne mennesker.
    Smerte er en uundgåelig del af livet, i større eller mindre grad


  • #35   28. maj 2018 Sikke nogle smukke bambier smiley
    Godt at de blev forenet med deres mor, krydser fingre for at de klarer sig, alle 4 smiley


  • #36   28. maj 2018 Årh hvor er de nuttede. Jeg håber de klarer den!!

  • #37   29. maj 2018 Hvor dejligt, at I gjorde hvad I kunne.

    For Ca. 15 år siden hørte den yngste af mine drenge et dyr der skreg i marken bag haven. Han gik ud for at se, hvad det var, og der lå så et nyfødt lam, desværre var der en stor halvvild kat, som var igang med at spise lammets ene ben. Knægten prøvede at jage katten væk, men den blev ved med at komme tilbage, så lammet endte hos os.
    Vi forhørte os rundt omkring, og fik nærmest konsekvent besked på at have mindst muligt kontakt med lammet, og at det var meget vigtigt, at han fik mælk hver 2. time - det skal lige siges, at de lam, som blev opfostret af disse kloge mennesker, ikke overlevede.
    Vores lam ville kun drikke mælk, når jeg gav den, dvs jeg var på arbejde 8 timer hver dag, og der fik han så ikke noget at spise.
    Han rendte rundt inde i huset, lå sammen med mig og tog solbad i haven, stod på hovedet i opvaskemaskinen (der kunne jo være en kniv med nutella på), stod med forbenene plantet på bordet, når han lige skulle æde vores salat, han skulle nusse og kæle med mig, løbe efter drengene og stange dem, han åd alle mine blomster, og han var bare så sød smiley
    Det sjoveste var nok en dag hvor vi havde gæster, blandt andet min far og min svoger, som begge er jægere. Mens vi sad og fik kaffen, kom Bambi og gik igennem stuen. Jeg kan stadig huske deres ansigtsudtryk smiley
    Vi bor ud til marker, og rådyr færdes rundt omkring, så da Bambi var et halvt år, lavede vi en låge ud til markerne, som kunne stå åben. Bambi sluttede sig til en lille flok råer med store lam. Vi mødte dem flere gange, og Bambi blev stående, som om han ikke helt vidste, hvem han skulle gå med, men i sidste ende valgte han de andre rådyr smiley
    Det skal lige siges, at Bambi var sky, når det kom til fremmede mennesker.


  • #38   12. dec 2018 Måske denne her trænger til en update.
    I den store gran kultur bag ved haven, har vi det meste af sommeren kunne nyde synet af vores fine då og hendes 3 kid. Hun endte med at kunne gå normalt, så vi tror ikke at hendes ben var brækket, og hvor er det utroligt så hurtigt de 3 små banditter voksede smiley
    Men nu kommer den lille familie til at flytte, hegnet bliver hevet ned og træerne skal knuses, så der kan plantes ny kultur til foråret.


  • #39   16. dec 2018 Tak for update, Tante. Dejligt at den lille familie trives smiley

Kommentér på:
Se hvad jeg har fundet...

Annonce