{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.082 visninger | Oprettet:

Rikke
Rikke
Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.542

Gastroskopi {{forumTopicSubject}}

Okay folkens.....nu skal jeg overbevises om, at det er noget fis at frygte smiley

Ja ja....det er jo ikke verdens undergang, og jeg er ganske sikker på, at alle overlever den slags, MEN....for fanden altså...bvadr!

Så nu må I gerne fortælle at jeres gastroskopi var den rene fornøjelse....eller noget smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gastroskopi
  • #1   2. jul 2018 Man overlever.....

• #3   2. jul 2018 Ohh shit....

Fik I beroligende?

• #4   2. jul 2018 Næææææææ. Men det er også mange år siden....

• #5   2. jul 2018 Det er en omgang æv bæv, men det tager heldigvis ikke så lang tid smiley
    Lever biopsi er simpelthen det værste jeg har prøvet smiley

• #8   2. jul 2018 Tror bare jeg skal sige ja til beroligende med det samme, selvom jeg normalt plejer at takke nej ved andre undersøgelser. Lige den her er jeg ikke begejstret for.

• #9   2. jul 2018 På mig gjorde det ikke ondt, som sådan. Men det var vildt ubehageligt. Kast-op refleksen var bare i konstant aktivitet i 5min.

• #10   2. jul 2018 Nu siger i 5 minutter.....min læge sagde 10-15 minutter!! smiley Jeg håber han overdrev voldsomt.

• #11   2. jul 2018 tænker også det er en god idé bare at bede om beroligende fra start. Syntes de plejer at være til at snakke med , jeg er sådan en hys patient der skal sove , hvis der skal noget kamera ind i mig, eller de skal hapse fra min lever .
    Jeg har dog kun prøvet et kamera den anden vej , og der sov jeg som sagt smiley

• #12   2. jul 2018 Har været der 2 gange ,er her stadig,men ja det er ikke den store fornøjelse smiley
    Her tog begge gange under 5 min smiley

• #13   2. jul 2018 Syntes overhovedet ikke det var slemt. Det er hurtigt overstået smiley

• #14   2. jul 2018 Jeg så en video for nogle dage siden, der så det såååå let ud. Patienten så ikke ud til at være påvirket overhovedet. Gad vide om det var ren fusk smiley

• #16   2. jul 2018 Ja, det er rigtigt. Sprayen tilbyder de på mit sygehus.

• #18   2. jul 2018 Jeg siger bare ja til alt....og hvis de ikke spørger, beder jeg om det. Så kan de bare notere i journalen, jeg er en pyllergøj smiley

Manden håber jeg overlever, for han gider ikke overtage mine 150 tomatplanter, siger han smiley

• #21   2. jul 2018 Jeg synes det var VIRKELIG ubehageligt! Jeg bad om at få rigeligt afslappende, og det fik jeg. Alligevel var det slemt, fordi man får sådan en skinne i munden så man ikke kan bide sammen, og bare ligger og "bøvser" (opkastrefleks) non-stop. Min undersøgelse tog 12 minutter, fremgår det af journalen. Der blev så også taget adskillige biopsier af tyndtarmen undervejs.

Dagen efter havde jeg lidt ømhed i halsen, men ikke noget særligt.

Du skal nok overleve, så manden behøver ikke bekymre sig om tomatplanterne. Men det bliver ikke den hyggeligste oplevelse i dit liv smiley

• #22   2. jul 2018 På ouh bedøver/beroliger de rutinemæssigt og folk kommer aldrig halvtraumatiserede ud derfra smiley

Sig ja tak til det, så skal det nok gå

• #23   2. jul 2018 Lillemanden:
    Jeg skal have taget nogle biopsier og ellers se om der er brok.
    Der er i morgen tidlig.

• #25   2. jul 2018 Ja, OUH arbejder min ene svigermor, der kører det vist meget godt. Men det her er Bornholm, og det er sgu ofte en blandet fornøjelse derude. Jeg håber de i det mindste finder en læge, der har prøvet det før. smiley

• #26   2. jul 2018 Det er ikke særlig sjovt - jeg havde samme oplevelse/følelse af det som A - men man kommer igennem det

• #28   2. jul 2018 Ja - ellers må han skrive, at han nu er blevet ejer af øens fineste tomatplanter smiley

• #31   2. jul 2018 Jeg er virkelig rolig efter dén der, Radar!! smiley

Pisse fuck altså!
    Jeg skal bare ha' så meget, de vil dele ud.

• #32   2. jul 2018 Lægen sagde noget i denne stil:

"Det er bare en tynd slange på størrelse med en finger"

En finger! Og så kigger jeg på hans fingrer, de var ikke tynde!

• #36   2. jul 2018 Kontroltab.
    Der kommer beroligende ind i billedet.

• #37   2. jul 2018 Altså, jeg vil helt sikkert hellere have en gastroskopi end voldtages (sidstnævnte har jeg som sådan ikke prøvet).

Det var ubehageligt og dét kan jeg huske. Og jeg kan huske at jeg forsøgte at synke når de bad mig om det, og at jeg ellers bare lå og krampede i opkastreflekser. Men min tidsfornemmelse under indgrebet er væk, og det jeg kan huske, varede ganske kort. Men jeg ved at det var et længere indgreb.

Af den grund er jeg så glad for at jeg var dopet, for min hjerne kan ikke huske at ddet var langt og ubehageligt, kun at det var ubehageligt.

• #38   2. jul 2018 Hvis man falder i søvn, som jeg kan læse, at nogen gør, så kan man jo ikke synke, når de siger det - hvad så?

• #39   2. jul 2018 Rikke, de behøver ikke “hjælp” til at få det ned, de moser det bare ned. Men det er nemmere for patienten når man arbejder med skopet i stedet for at modarbejde.

• #41   2. jul 2018 Hmm......det lyder som om det bliver alletiders i morgen.
    Jeg vidste den her tråd, var en elendig idé - men tak smiley

• #42   2. jul 2018 Isabelle her i tråden, skriver hun faldt i søvn. Jeg kender også et par andre.

• #43   2. jul 2018 Der er bare intet der kan berolige en, som når man laver en tråd om noget man frygter/er bange for, og der så kommer skrækhistorier smiley

Rigtig mange gange pøj pøj med undersøgelsen Rikke, håber at du kan slappe nogenlunde af, og det ikke bliver alt for voldsom en oplevelse.

Min erfaring generelt er at man ikke rigtig kan bruge andres oplevelser til noget, for som du kan læse i denne tråd syntes nogen ikke det var slemt, andre syntes det var frygteligt. Og sådan vil det være med stort set alle ting, vi har alle forskellige grænser, forskellige smertetærskler osv. Derfor er det vigtigt at lytte til SIG SELV, og hvordan man selv har det. Det er f.eks derfor jeg fra start af sagde at jeg skulle SOVE når de skulle stoppe et kamera op i min mås, og jeg skulle også SOVE da de skulle tage en leverbiopsi. Jeg kender mig selv godt nok til, at jeg ved at jeg ville gå i panik, og det ville ende med enten overgreb eller undersøgelser der ikke kunne gennemføres, har nemlig prøvet begge dele før med andre ting.

• #45   2. jul 2018 Udover det mentale så er der ikke videre meget ubehag i et Gastroskopi. smiley
    Man kan forvente tryk og nogen får en masse "opkast fornemmelse" som nok nærmere er luft pga der jo er et kæmpe fremmedlegeme hele vejen ned igennem til mavesækken.. Syntes egentlig kikkerten i næsen ned i bronkierne var mere ubehagelig, men det kommer nok også an på det mentale og om fejler noget som gør at det gør ondt med gastroen.

• #46   2. jul 2018 Tak smiley

Ja, det er rigtigt, hvad du skriver, Rikke. Dog fik jeg smidt idéen om, at prøve uden beroligende, væk. Så noget kom der jo ud af det smiley

• #47   2. jul 2018 Det lyder i hvert fald som en god plan med noget beroligende. Håber du skriver herinde efterfølgende at det gik fint smiley

• #48   2. jul 2018 Inden du nu går i selvmordstanker pga alle vores forskellige historier, så husk på 3 ting. Det er for din egen skyld, det tager kun nogle få minutter og ubehaget bagefter var for mit vedkommende lig nul. Jeg satser på, at du er lige så heldig.

• #49   2. jul 2018 Nå ja, og så blev jeg ikke “advaret” om at de blæser luft ned, så man har lidt ubehag resten af dagen, og sådan lidt trykken i maven (afhængigt af hvor lagt de skal ned, selvfølgelig).

• #50   2. jul 2018 Ja ja, det skal nok gå.
    Jeg skal bare tage mig sammen smiley

Jeg giver lyd i morgen, når det er overstået.

• #52   2. jul 2018 Åh....den henvisende læge snakkede faktisk om, at jeg kunne komme hen til dem og få en stikpille før jeg skulle ind på sygehuset. Er det bedre end at få det i sprøjte? Altså virkningen.

• #54   2. jul 2018 Det er helt ok at være nervøs. Det er hverken den mest naturlige ting, eller den mest behagelige.

Men så slemt er det altså heller ikke, jeg fik beroligende og mindes det var ubehageligt lige mens de førte det ned...herefter var min største kilde til ubehag at man ikke kan synke og jeg lå og så på verdens lækreste unge læge mens jeg savlede helt ekstremt smiley

Herefter faldt jeg simpelthen også bare i søvn... man når jo at køre sig selv noget op...men så slapper man tilgengæld også virkelig af når man falder ned. Jeg vågnede så med temaet fra "Strengt fortroligt" liggende i en skummel sygehuskælder til opvågning (det var en radio -fandt jeg noget senere ud af der spillede den..)
    Vender hovedet til side og der ligger min mor så... hun var knapt så beroliget som mig og var besvimet smiley :D -hun har altid været en ringe hjælp til den slags... sprøjter og lign. får hende til at vælte spontant smiley smiley

• #55   2. jul 2018 Jeg er lidt spændt på, hvordan jeg reagerer på beroligende, for da jeg skulle have noget tarmafslappende til en MR scanning, blev jeg helt rundtosset og snøvlede. Det havde lægen ikke oplevet før smiley

• #56   2. jul 2018 Så skal det nok blive godt smiley smiley

• #57   3. jul 2018 Jeg overlevede.

Beroligende? Nej, da - det bruger vi altså ikke her! Sagt på den der nedladende måde, hvor patienten føler sig enormt dum bare ved at spørge.

I kan læse #29 - det er meget tæt på min oplevelse. Og så kan vi lige tilføje at min astma ikke hjalp på situationen. Panikken kom da astmaen startede, så jeg ikke kunne få helt ordentlig luft. Og det er ikke det fedeste, når svælget samtidigt er bedøvet af den der spray.

Sygeplejersken og sosu'en lagde sig ikke på mig, men de holdt mig sgu fast. Det var jo faktisk et overgreb. Det er stadig et overgreb, selvom de siger tuttenuttede ting i øret, mens de holder fast.

• #59   3. jul 2018 De var slet ikke i tvivl om, at der skulle stoppes. Men ja....hvis de holder en fast og bare fortsætter, så kommer de jo igennem uden tidstab. Jeg bliver faktisk mere og mere sur over det. Jeg sender en klage, når jeg har tænkt mig om, ellers bliver det grimt.

• #60   3. jul 2018 Det er sgu sådan lidt frustrerende at de nægter at give, når man beder om beroligende. Men jeg ville jo heller ikke stå og lave en scene og stampe i gulvet. Det gør jeg så en anden gang.
    Min astma var nok ikke gået i gang, hvis jeg havde fået det.

• #62   3. jul 2018 De var ligeglade, hun pressede bare armen ned og holdt fast.

• #63   3. jul 2018 Ej, Rikke, hvor er det kedeligt at høre. Sikke nogle røvhuller smiley

• #64   3. jul 2018 Problemet med det beroligende er, at det krævet en bemandet opvågningsstue.
    Men så må de henvise et andet sted.

Jeg forstår ikke de kan gøre det der hver eneste dag

• #66   3. jul 2018 Ja, det var noget pis.
    Nu håber jeg fandeme de finder ud af noget, når prøverne analyseres - ellers har det været spildt.

• #70   3. jul 2018 En dosis stesolid fremkalder ikke den døs, der er nødvendig.

• #71   3. jul 2018 Det lyder ikke særligt ansvarligt, Isabelle.
    Der går trods alt noget tid inden man vågner igen og selv kan bevæge sig rundt.

• #72   3. jul 2018 #68
    Shit....gik det så uden den biopsi?

Jeg tror, han tog 3 prøver på mig. Men er faktisk ikke sikker.

• #74   3. jul 2018 Noget siger mig at vi ikke taler om samme type beroligende.
    På OUH er man helt væk og bliver kørt på opvågningsstue indtil man kan gå og stå selv.
    Der går typisk en halv til en hel time.

• #76   3. jul 2018 Det er simpelthen så dumt, for jeg har en privat sygeforsikring, jeg kunne have brugt. Jeg har brugt den før til andre ting, hvor det var rigtig godt.
    Denne gang brugte jeg den så ikke, da man jo kan få den undersøgelse her på øen, så tænkte det nok gik fint.

• #78   3. jul 2018 Det var bare lidt svært at komme væk, for jeg vejer 43 kg. og damen, der holdt mest fast, vejede nok det dobbelte smiley

• #80   3. jul 2018 JA - men de får jo en til at lyde som en komplet tåbe, når man beder om det. Hun grinede ikke ligefrem, men hun fik da gjort det tydeligt, at det var fjollet og ren overdrivelse.

Men ja - det kommer ikke til at ske igen.

• #83   3. jul 2018 Jeg havde en idé om panik, fordi jeg har astma, og ind imellem jo render ind i vejrtrækningsproblemer. Vejrtrækningen kan jeg normalt mentalt få styr på, på en fornuftig måde, men det er altså lidt svært, når man samtidig har ting i spiserøret.

Jeg vil lige vende situationen med min svigermor, der er overlæge på OUH, og så vil jeg skrive en form for en klage. Nok mest for at gøre dem opmærksom på, at det ikke er den smarteste fremgangsmåde, hvis de ikke ønsker folk skal få en elendig oplevelse.

• #86   3. jul 2018 CH : Mon ikke det er propofol de bruger på OUH ? Det er det jeg har fået de gange jeg er blevet slået ud, både da jeg skulle have kamera i måsen, da jeg skulle have taget biopsier af livmoderhals og livmoder, og da jeg skulle have lavet leverbiopsi ( der fik jeg så fuld narkose, da jeg fik hikke af propofolen ) .

Rikke : Mit bedste råd til næste gang, er at du allerede til forsamtalen/ved indkaldelse gør opmærksom på at du VIL have beroligende. Jeg erkender gerne at jeg er tante skrap, for jeg har angst og jeg VED den vil gå amok. Så jeg har simpelthen sagt fra start af at jeg skal sove, eller dengang med livmoderhals og livmoder forsøgte vi en gang uden, men jeg gik så meget i panik at de ligesom godt kunne se det IKKE var en god ide, og så sendte de mig ned på dagkirugisk for at booke en tid der.

Jeg har som sagt fået propofol, som er en slags mild narkose, men hvor man selv trækker vejret.

Da jeg skulle have kamera op i måsen, der havde jeg på forhånd aftalt at jeg skulle sove. Da jeg så sidder i hospitalstøjet og venter på min tur, kan jeg høre andre patienter SKRIGE af smerte/ubehag, og allerede der går min angst amok. Da jeg så kommer ind på stuen, og de ligesom gør klar til at starte, må jeg sige " Øh hallo, jeg skal altså lige sove først", nej DET skulle jeg i hvert fald ikke!! , begyndte lægen. Og vi endte med at diskutere et stykke tid, og jeg hylede og var total panisk. Til sidst rejser en sygeplejerske sig og siger " Nu henter jeg altså anæsti!!! " . Og så måtte lægen jo give sig. Jeg kan læse i mine papire at trods propofolen, så skreg jeg imens. Angst og fibromyalgi kræver simpelthen at jeg sover ved sådanne ting, ellers er det tortur på både den ene og anden måde.

• #88   3. jul 2018 Nej, det er ikke propofol.
    Det er en blanding af pethidin og et barbiturat - blandingen afhængigt af formålet.

• #89   3. jul 2018 Den henvisende læge skrev, at jeg ville have noget beroligende. Men det galt åbenbart kun, at jeg kunne komme hen og hente en stikpille, før jeg skulle ind. Jeg har lægeklinik ude på sygehuset, så det er samme bygning. Det var jo så dumt, at jeg ikke gjorde det, men ærlig talt havde jeg ikke forventet, det ville ende med, at jeg ikke kunne få det, når jeg kom.

• #90   3. jul 2018 Jeg får aldrig bedøvelse hos tandlægen (kun dengang hos kæbekirurg), det synes de er meget underligt. Men jeg hader sprøjter i munden smiley

• #93   3. jul 2018 Isabelle: Ja, det står på alle deres skærme derude, og de er meget stolte af, at patienten er i fokus osv. Virkeligheden er bare en anden. Jeg har lige været indlagt derude en lille uge, og det var en joke. Fejlmedicinering og lægestuderende der står med ting, de overhovedet ikke har forstand på. Men ok....det er så en anden historie.
    Jeg tror det er smartest for mig at skrive, så kammer jeg ikke over.

Kommentér på:
Gastroskopi

Annonce