1.794 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Lammefedt hund Lammefedt hund

Hejsa smiley
Jeg har en vizsla hvalp/unghund på ca 9 måneder, som skal tage på, da han er tynd.

Jeg har fået anbefalet lammefedt, men på posen står der ikke, hvor meget de skal have, og de to ekspedienter vidste det ikke, og ringede til deres anden butik, som heller ikke vidste det præcist, men hun ville give 20 g. Fordelt på hans to måltider (10 gram pr måltid)
Jeg synes ikke det lyder af ret meget, men jeg har heller ingen erfaring med det.

Er her nogle, som kan hjælpe hvor meget han skal have? Jeg har søgt på nettet, og umiddelbart kan jeg ikke finde noget.

På forhånd tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have fjernet hvepsebo 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.149 kr.
  • Møbler på plads efter gulvslibning 2.500 kr.
  • Nedtagning og bortskaffelse af trampolin 300 kr.
  • Elektriker - opsætning af lamper plus stikkontakt 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lammefedt hund
  • #2   18. sep 2018 Jeg har været inde på deres hjemmeside, og kan ikke finde noget, andet end en video, hvor hun tager en lille håndfuld og hælder over maden, men det er jo ikke til at sige hvilken hund det er til, om den er lille eller stor osv smiley
    Og kan ikke tysk så kan ikke skrive til dem smiley

Han skal helst også gerne i gang nu, for han er blevet noget tynd, så gav ham lidt over, men ville være dejligt med erfaringer smiley

• #3   18. sep 2018 Rent fedt er ikke sundt..

sørg istedet for hunden får nok foder OG bliver trænet så den kan opbygge muskler istedet for bare at få ekstra kilo på sidebenene

• #4   18. sep 2018 Han får alt det foder, han vil spise, og bliver trænet og får motion, så det er der HELT styr på, i samarbejde med min hundetræner, som også er veterinærsygeplejerske, og min dyrlæge.
    Muskler mangler han bestemt heller ikke, han har MEGET flot muskelfylde, men han er tynd...
    Så det er fedt der skal til, lige ved ham smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.725
    #5   18. sep 2018 hvem har lagt den plan? jeg har en gang givet det til en ekstrem tynd hund jeg overtog. den vejede 12 kg og skulle op omkring 23. det var en gadehund med en voldsom fortid. planen var lagt med en dyrlæge på sidelinjen

jeg har svært ved at se løsningen er dette for en almindelig dansk hund

min fik en god håndfuld en gang dagligt og kun indtil han selv havde fået smag for at spise igen

har du et foto af hunden?

• #6   18. sep 2018 Hvilket produkt er det? Jeg kender kun oksefedt med sukker fra Grau, men det kan nok desværre ikke bruges som målestok.

Sådan et skud fra hoften, så er 10 g fedt=100 kcal. Du kan regne på cirka hvor mange kcal han får via foder, og så ville jeg selv starte med at øge med omkring 10% flere kcal.

Men vær nu OBS på at unghunde er ranglede og tit ikke særlig harmoniske i deres kropsbygning. De vil have perioder hvor de ser helt forkerte ud, og ofte perioder hvor de er for lange i forhold til tykkelsen. Men det plejer altså at udligne sig fint når de rammer 1-års alderen.

• #7   18. sep 2018 Hvem har lagt, hvad for en plan? Jeg forstår ikke lige.
    Han skal ikke tage hverken 5 eller 10 kg på, men ca. Omkring 2 kg.
    Han bruger en del energi, både på motion (hundeskov) + træning (nosework, ringtræning, Alm. Lydighed/unghundehold, gåture og hvad man nu ellers gør) og fordi han er køre hurtigt op og bruger MEGET energi på det, rigtig meget unghund lige nu.
    Og dette er lagt i samarbejde med min hundetræner/veterinærsygeplejerske/adfærdsrågiver og dyrlæge. Han får lige nu eukanuba hvalpe foder, og skifter mellem flere fodermærker da han ikke spiser ret meget, og når han har fået det noget tid, så vil han ikke rigtig have det. Det går altid godt i starten med "nyt" foder.

• #8   18. sep 2018 Jeg tror du lige skal få lavet en ormetest på ham, bare for at udelukke hjerte- og lungeorm. Siger hende hvis schæfer tabte sig da hun var 9 måneder gammel, og først opdagede ormene 2 måneder senere.

• #9   18. sep 2018 Lammefedtet er fra maxi zoo, det hedder Petman Lammfett. smiley
    Jeg er helt klar over, at hunde kan se "mærkelige" ud i perioder, men Albus her ER tynd. Hans hofter er meget tydelige og hans ryg kan man tælle hvirvlerne på (han har en smule karperyg, men det skal ikke være SÅ tydeligt)

• #10   18. sep 2018 Prøv dig frem med mængden, afhængig af maven. Bruger selv samme produkt i de perioder min vovse skal tage lidt på. Jeg tilsætter ca. 100g oven i hans normale portion på 700g. Det fungere fint for min. Jeg ville give ca 10% af hans normale portion. Og for han tynd mave , så tilsæt lidt ekstra ben.
    Men hold øje med hans vægt, så det ikke går den anden vej.

• #11   18. sep 2018 Sabrina - Han får ikke BARF til dagligt. Han får lige nu Eukanuba hvalpefoder, og skifter lidt mellem forskellige mærker af hvalpefoder, for at få ham til at spise mere. smiley

• #12   18. sep 2018 Når, så er 10% nok lidt for meget. Start med max 5% af hans tørkost mængde. Du kan altid øge mængden stille og rolig i forhold til maven .

• #13   18. sep 2018 Ellers kan du prøve at give man et mellem måltid i form af vådfoder. Vådfoder er hurtigere st optage og forsvinder hurtigere fra maven igen. Derfor kan de spise lidt ofrer på vådfoder. Så man kan få flere kalorier i hunden. Arbejder selv i MZ.

• #14   18. sep 2018 Vær opmærksom på at rent fedt kan være rigtig hård ved bugspytkirtlen.

• #16   18. sep 2018 Hvis din dyrlæge virkelig har anbefalet at give rent fedt, så forstår jeg ikke hvorfor h*n ikke har rådgivet om mængden.

P.S Hvis det er sandt, så vil jeg anbefale at du finder en bedre dyrlæge

• #17   19. sep 2018 Hold da op, nogle af jer læser med r*ven, rent ud sagt smiley smiley Jeg har IKKE skrevet at min dyrlæge eller hundetræner, der også er alt det andet, har anbefalet lammefedtet, men at jeg skrev til #3 og #5 tror jeg det er, hvor der blev skrevet at han skulle have motion, træning og muskler i stedet for fedt, hvor jeg skrev at træning mv. det er der helt styr på i samarbejde med dyrlægen og træneren, og at dyrlægen har godkendt og sagt det er en god idé, med det foder vi kører med og køber små poser, så han kan få forskellige slags foder, så han ikke køre død i det, så han slet ikke spiser ret meget. Dét har han sagt var en god idé, jeg har ikke spurgt om lammefedt, men det fik jeg anbefalet af maxi zoo, som jeg også skrev ikke vidste hvilken mængde han skulle have af.
    Så nej, jeg skal ikke skifte dyrlæge, han er eminent. Og jeg er sikker på, at han siger det er det helt rigtige jeg gør, og han kan vejlede mig om mængden også selvfølgelig. Og kan komme med flere forslag til, hvordan han tager mere på - som han har brug for!

Beklager hvis det er volapyk, jeg er pænt træt, så hvis jeg mangler mere, kommer det i morgen smiley

• #18   19. sep 2018 I dit eget indlæg #4 skriver du at det er i "samarbejde" med din dyrlæge.

Men hvis du har en god dyrlæge, så vil h*n nok råde dig fra at eksperimentere , med at ændre energi sammensætningen af din hunds foder.

• #19   19. sep 2018 Man kan godt bruge rent fedt i små mængder som tilskud, men det synes jeg er mest anvendeligt til at give ekstra energi og ikke så meget til at putte fylde på hunden.

Der ville jeg vælge at øge fuldfoder - evt skifte til et produkt, der passer hunden bedre.

• #20   19. sep 2018 Det der med at vådfoder optages hurtigere er godt nok en mystisk ytring.
    Hurtigere væk fra mavesækken - jo, jo - fordi det mest består af vand.
    Der skal volumenmæssigt helt andre mængder i maven for at nå samme indtag.

Det kan give mening at bruge vådfoder, men dælme da ikke fordi den så skal have mindre portioner smiley

• #21   19. sep 2018 #18 Housebuster nej, det skriver jeg altså ikke. Der bliver skrevet jeg skal sørge for hunden får nok foder (og motion osv). Og så skriver jeg, at han får alt det foder han overhovedet vil have og at han får den korrekte mængde motion og Træning, og at det (foderet - eukanuba, og Træning) af det er i samarbejde med de to.
    Så det er altså dig der misforstår, vil jeg mene smiley

• #22   19. sep 2018 CH, det var heller ikke det jeg mente med vådfoder.
    Jeg mener at i og med det er hurtig væk fra maven igen, så kan hunden indtage mere mad. I modsætning til tørfoder, som kan væres svært at øge mængden på, hvis der fysiks ikke er plads i maven.

• #23   19. sep 2018 Sabrina, jeg forstår slet ikke din pointe.

Vådfoder fylder meget mere end tørfoder.

• #24   19. sep 2018 Hvis man har en hund der har svært ved at spise nok kalorier i tørfoder, til at holde dens vægt ved lige, så kan man tilbyde vådfoder som mellem måltid, da det optages hurtig. I og med vådfoder er nemmer at optage kan den spise mere, end den kan på tørfoder. Da det opholder sig i mavesækken væsenlig længer tid. På den måde for man flere kalorier i hunden.

• #25   19. sep 2018 Det er da ikke lettere at optage..

• #27   19. sep 2018 Jeg har været nede hos min dyrlæge, og der sagde de også, at han skal tage på. De havde ikke decideret erfaringer med lammefedt, men foreslog energiblokke - såfremt han spiser den mængde, han skal have (så han få alt det han skal have, i stedet for ikke at spise det "gode" foder først og så jeg giver ham "en marsbar", som min dyrlæge sagde). Hvilket han ikke jo gør, ihvertfald ikke hver evig eneste måltid. Han skal have ca. 375 g. Af eukanuba, som jeg fodre med nu, og han får ca 420-450 gram pr måltid (får foder 2 gange dagligt, så JA han får over 800 gram, hvor han skal have 375 om dagen!)

Jeg har i første omgang prøvet at købe noget foder de foreslog, og se om han vil spise det, og har fået ormekur til ham.

Så holder jeg igen med fedtet, indtil jeg ved han får den mængde han skal.
    Han stresser meget nemt, og bruger meget meget meget energi, så der skal også en del energi indenbords for at opretholde hans vægt, som de sagde, og som jeg udmærket også er klar over, men når hunden ikke vil spise alle dens måltider, og taber sig, på trods af over x2 mængde af hvad den anbefalede mængde er, så må jeg jo reagere på det smiley

Tak for hjælpen. smiley

• #29   19. sep 2018 Du kan overveje at ændre på måden, du fodrer på.
    Nogle hunde er ikke til foderskåle, men vil gerne være mere aktive når de spiser.

• #30   19. sep 2018 Nå ja - de mængder mad kalder SÅ meget på et foderskift.

• #31   19. sep 2018 Han får både foder på i haven, altså søge efter sit mad og i skål, Alm og to forskellige 'spis langsomt' skåle, hvor han lige skal arbejde lidt. Det er det samme overalt. Det er lige spændende lidt når det er nyt foder, og så går det over.

• #32   19. sep 2018 CH - ja, men han har prøvet hele maxi zoo's sortiment af hvalpefoder. Royal Canin puppy og eukanuba puppy er dem han har gidet længst tid. Nogle af de andre mærker, fik han prikker over det hele, eller få prikker,og derefter taber håret hvor de var. Over hele kroppen, hvor der var mange, var da han fik deres mærke 'Premiere', og her da jeg har skiftet mellem Kronch og Arion og Kingsmoore, har han fået små prikker nogle steder bl.a. I hovedet og lidt på kroppen. Men ikke i nærheden af, da han fik premiere.

Og fodermængden, har han fået det samme af dem alle, stortset, ihvertfald mere eller mindre, jeg mener det er sådan ca 300-350 gr. (ihvertfald i det leje) der står på poserne, hvor han så altid har fået BETYDELIGT mere end han skulle - igen NÅR han vil spise smiley smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#34   19. sep 2018 ja Det er meget mad.... hvad med hike? kender nogle det?

jeg fodre ikke med tørt men jeg ser folk der er glade for det

• #35   19. sep 2018 KH, jeg forstår ikke at du anbefaler Kompeet, hvis du er bange for bugspytkirtlen. Kompeet er vegetabilsk fedt, ikke andet. I boost-versionen er der tilsat lidt urter og sukker, men det er 80% fedt. Fedt er fedt, og er det bugspytkirtlen man er urolig for, skal man holde sig fra store mængder fedt, uanset om det er animalsk eller vegetabilsk.

TS, har du overvejet dels at få undersøgt hvad det er hunden ikke kan tåle, dels at prøve et foder med lidt mere krudt i? Jeg er kæmpe fan af Orijens produkter. Deres puppy-version til store racer, er meget kalorierig.

• #37   19. sep 2018 Lens - jeg har ikke prøvet Hike, det må jeg prøve at kigge på, 'alt' kan være en mulighed, for han skal altså bare være noget større, tykkelse mæssigt. smiley

A med bomstærk - både ja og nej, til om jeg har overvejet at teste for hvad det er, han slår ud på. Hvis han havde haft andre gener, ville jeg uden tvivl få det lavet, men når det 'kun' er prikker han får, af to slags foder indtil videre, den ene slags flere prikker end den anden, så synes jeg ikke, der er grundlag for at gøre det endnu. Min anden vizsla er allergi hund, og har fået taget allergi test, dog uden at den slog ud på noget. Ham, Kingo, har snask i ørerne, slikker poter osv, og hvis det var gældende for albus også, ville jeg selvfølgelig have fået det gjort også. Men ikke bare fordi han fik prikker. smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#38   19. sep 2018 ts kender ikke hike selv så tjek det ligebførst. måske andre gør?

Kommentér på:
Lammefedt hund

Annonce