{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.161 visninger | Oprettet:

Endnu en af de grimme om hundeskoven {{forumTopicSubject}}

Jeg er netop kommet hjem fra en grim tur i hundeskoven. Drengene elsker at komme derud, og heldigvis har vi haft mange gode oplevelser derude, men nogle gange så har man bare lyst til aldrig at sætte sine ben derude igen.

Vi går sammen med 3 andre og 1 hund. Altså vi går 5 voksne mennesker og 4 hunde. Vi har alle sammen styr på indkald af vores hunde, ingen af dem er aggressive, og vi kommer derude fordi vores hunde godt kan lide at møde andre hunde og lege med dem (så længe det går godt altså). Vi støder ind i en dame, der går med hendes to små hunde (omkring 5 kg) i flexliner. Første gang går vi pænt forbi dem, de kommer med videre uden noget større postyr. Anden gang kommer hun rundt om et hjørne, og Misha løber hen for at sige hej, men han når ikke hen til dem, før han er kaldt tilbage. Damens hunde går helt amok og de gøer og gøer. Damen vælter, fordi hendes hunde har viklet sig rundt om hende i deres flexliner. Misha løber hen imod hende for at se hvad der sker, og inden jeg når at få sagt buh eller bæh, så er hun på benene og losser Misha sådan en i siden, så han skriger og vælter. Misha var kun LIGE nået hen til dem, og han gjorde absolut intet. Både jeg og de 3 andre vi har mødt på turen, bliver stiktossede og spørger hende efter hvad helvede hun har gang i - men mine hunde var altså aggressive, ifølge hende.

Jeg er så stiktosset - sig hvad man vil om hundeskove, men hvad f**den laver man derinde med sine hunde i flexliner smiley
Jeg føler ikke, at jeg gjorde noget forkert. Jeg havde rigtig god kontakt med mine hunde, og kunne sagtens kalde dem til mig. Synes det er synd for hendes hunde, men især for Misha. Hvorfor sparker man en hund, når det er så tydeligt at se, at det altså ikke er hans skyld. Øv altså


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en af de grimme om hundeskoven
  • #2   25. okt 2018 Kommer man i en hundeskov, så ved man at der er andre hunde derude, og kutymen (i hundeskovene heroppe da), er at hundene mødes og leger. Også uden man råber goddag og hører om hundene må snakke sammen, fordi man ellers ikke kommer der.
    Jeg vil stadig påstå at jeg har styr på dem, for jeg kan sagtens kalde dem tilbage, inden de er kommet over til nogle andre smiley var det i enhver anden situation end hundeskoven, så havde de heller ikke rendt fri.


  • #3   25. okt 2018 Jeg var blevet stikåndsvag hvis folk lod deres hunde løbe hen til mine, når de var i line...
    Synd for hunden - det var ikke hendes fejl. Hun skulle være bremset.

    Og sikke en øv-oplevelse for damen.


  • #7   25. okt 2018 Snehvide, i mine øjne er du (og dem du fulgtes med) de eneste der har fejlet. I bør finde damen og give hende en kæmpe undskyldning!

    Og så kommer jeg til at tænke på denne. Noget med at se sagen fra begge sider:

    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/884244-ubehagelig_oplevelse


  • #8   25. okt 2018 Jeg gik altså tit med Lucky i flexi line i en hundeskov da han var hvalp/unghund. Den var ikke indhegnet, men pointen er vel Ca. Den samme.. Det var det nærmeste og bedste sted at gå tur når vi ikke ville gå midt inde i Århus.

    Lucky måtte så gerne hilse, når han selv havde lyst, men han ville ikke bryde sig om en hund der bare stormede hen i hovedet på ham. Nu var de fleste i hundeskoven heldigvis super søde og gode til at holde deres hunde ved sig selvom de var løse, og Lucky kom i kort snor når vi mødte andre, både så jeg havde styr på ham, men også for at han ikke viklede nogen ind.

    Så damen har da nok overreageret, men der er altid to sider af en historie og hun blev måske forskrækket og opfattede din hund som aggressiv.
    Men du har i den grad også fejlet big time, først ved at lade din hund løbe hen til to små hunde i snor, og derefter at den fik mulighed for at løbe hen til damen anden gang.


  • #9   25. okt 2018 Misha er ikke henne og genere hundene på noget tidspunkt, det er det jeg synes der er det essentielle i det her. Hendes hunde kunne tilsyneladende ikke tåle synet af andre hunde, og så er det altså ikke smart at gå ind i en hundeskov, hvor man ved folk har løse hunde. Hvis man ikke kan gå forbi hinanden, uden ens hunde får viklet sig så meget rundt om en så man falder, så skal man jo lade være med at gå et af de eneste steder, hvor folk må have deres hunde løse.
    Hundeskovene er det sted hvor hunde må løbe frit - og kan ens hunde ikke lide de steder, så bør man jo gå en tur i en anden skov, eller på stierne lige uden for hundeskoven.
    Jeg kan godt forstå, at damen bliver forskrækket, især når hun ligger på jorden lige pludselig. Men at give min hund skylden for det, og så losse til ham, det forstår jeg ikke.


  • #10   25. okt 2018 Din hund har været så tæt på hende og de to hunde at hun kunne sparke til ham...

    Det er altså ret så tæt - og FOR tæt!

    Du skulle have bremset ham!


  • #11   25. okt 2018 Hvis alle bare ville kalde deres hunde til sig og spørge om lov til om de må hilse først, så kunne mange af de dumme oplevelser undgås.. Der skal altså være plads til alle, jer der ikke har styr på hundene har altså ikke eneret på hundeskove smiley

    Jeg var også blevet tosset hvis din hund var kommet hen til mine. Og den er jo tydeligvis helt henne, siden hun kan lange ud efter den..

    Stakkels dame..


  • #15   25. okt 2018 Jeg er fuldstændig enig i, at Misha kom for tæt på den sidste gang, fordi jeg var uopmærksom, og fokuseret på at se om hun var okay. Men det giver ikke ret til at sparke, for han har ikke været aggressiv eller været skyld i, at hun endte på jorden.
    Hundene reagerer ikke kun på Misha, men også de andre hunde der render rundt og leger. Og de får altså ikke lov til hvad som helst derinde, de hilser ikke før jeg er tæt nok på til jeg kan se den anden ejers ansigt og vi kan hilse.


  • #16   25. okt 2018 Som jeg læser det havde i passeret hinanden en gang uden problemer? Det var først da din hund løber hen til hendes anden gang i mødes at de begynder at gø osv.
    Altså må din hund jo have været tæt nok på til at genere dem. Det kan da godt være den ikke rørte dem fysisk, men hvis den løber hen til dem og/eller opsøger kontakt med dem, kan det da sagtens udløse at de reagerer.


  • #17   25. okt 2018 My only - de gøede også rigtig meget første gang vi gik forbi, men der skete ikke noget. Anden gang fik de bare viklet sig rundt om hende

  • #19   25. okt 2018 Så havde det da været en god ide at få kaldt din hund til dig inden den opsøgte dem anden gang i mødtes, når du vidste at de hunde ikke bryder sig om andre.

  • #20   25. okt 2018 My only - det havde det, men de kom rundt om et skarpt hjørne, så ingen af os havde set eller hørt dem.

  • #23   25. okt 2018 Så får man fat i den i det sekund man ser dem, og sørger for at den bliver.. Alternativt kalder den til sig inden man runder et skarpt hjørne så man er sikker på at der ikke kommer nogen.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #24   25. okt 2018 For hver hundeskov er der vel 1000 normale skove man må gå i hvis hunden er i snor. Hvorfor ind i H så vælge en hundeskov.

    Jo damen MÅ da gerne. Men er det smart? Nej, det er rigtig meget usmart, især når hendes hunde ikke tolererer andre hunde.
    Mennesker som gør ting bare fordi de har ret til det er trættende, og hun kan være glad for hun ikke sparkede en af mine hunde.

    Hvis jeg møder en som sætter snor på sin hund, så gør jeg naturligvis det samme. Men sker det at jeg møder en midt i et sving jeg ikke kan se forbi, så sker det altså at mine render hen til en fremmed hund som allerede er i snor. Det tager jeg ikke særlig tungt, ligesom jeg heller ikke ville tage det særlig tungt HVIS hunden siger skrid til mine. Jeg tænker bare mit: Hvorfor helvede gå i en hundeskov hvis hunden skal gå i snor.
    Dertil skal siges at under 10% af Fussingø statsskov er hundeskov, og ikke-hundeskoven ligger lige på den modsatte side af vejen. smiley


  • #25   25. okt 2018 Jeg gætter på at emnet her snart bliver slettet smiley

    Snehvide, har du læst den anden tråd jeg linkede til? Kan du se det der med nuancer? Og er du med på at din hund har været tæt nok på damen til at blive sparket, og dermed ganske få meter fra damens hunde?


  • #26   25. okt 2018 Ikkesom, hvor er der hundeskov i Fussingø? Er det den del der kan bookes til træning, eller?

    Edit: har googlet - jeg troede kun at det var indhegningen der var hundeskov. Er der også hundeskov nede ved ruinen?


  • #28   25. okt 2018 A: hvorfor skulle jeg slette noget? Jeg har intet imod andres holdning og syn på tingene, man bliver kun klogere af at få ny viden.

    Ja, jeg har læst den - og jeg har også skrevet, at jeg ved Misha kom for tæt på den sidste gang, fordi jeg var uopmærksom og fokuseret på om hun var ok - men alligevel synes jeg ikke man sparker, for han har ikke gjort dem noget! Havde jeg vidst eller set at hun kom, så havde det været noget helt andet, så var Misha kommet i snor og så var det bare sådan det var endt. Men fra at Misha er ved min side, til at hun ligger på jorden der går bare splitsekunder. Uanset hvad, så sparker man ikke bare til højre og venstre, fordi ens hunde ikke kan lide synet af andre og de så vælter en.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #29   25. okt 2018 A, den ligger på Fussingøvej mener jeg den hedder, på venstre side når man kommer nede fra søen og slottet. Kan lige mærke den af på et kort til dig, den er rigtig god og ikke særlig besøgt. Og uindhegnet med en mindre indhegnet sektion.

    Poster kortet her når jeg engang er færdig. smiley


  • #30   25. okt 2018 Ikkesomdeandre, det er ikke alle hundeskove der ligger lige opad en almindelig ikke hundeskov eller lign. Natur. Det er Heller ikke alle steder der lige er et godt stort areal hvor man kan gå med en lang flexiline så hunden kan tumle rundt udenfor hundeskoven.

    Nu kommer jeg ikke i hundeskove mere, fordi jeg er flyttet og jeg ikke gider at møde alle de der løse hunde folk ikke har styr på. Det betyder ikke at jeg ikke synes det kunne være dejligt at kunne tage mine hunde med på tur hvor de kunne løbe i flexi og hygge sig uden andre hunde behøver tage kontakt til dem.
    Flexi line bruges jo i hundeskovstilfælde nok ofte af dem der ikke har et sikkert indkald men som stadig gerne vil give hunden frihed til at snuse rundt og hygge sig.
    Og hvor svært kan det være at kalde sin hund til sig, hvis man har styr på den og så spørge om de må snakke først.
    Damens hunde har jo ikke gjort nogen noget..


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #31   25. okt 2018 A nej ruinen er ikke hundeskov. Lidt længere op ad bakken, første parkering på venstre side.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #32   25. okt 2018 Trine og My Only:

    Man går sgu ikke i hundeskov med hunde som ikke tåler andre hunde. Medmindre det er for at den kan udnytte at rende løs.
    Et sikkert indkald er et must som hos alle andre.
    At komme med to i snor er da tåbeligt.


  • #34   25. okt 2018 Ikkesom, jeg har fundet kortet, og er blevet ret meget klogere. Fedt - vi booker tit den del af indskoven lige på den anden side til træning, så det er da lækkert at vi kan lufte dem af uden snor ovre på den anden side.

    Men jeg er så en af dem der i øvrigt (uden jeg har vidst det) har luftet hunde i snor i en hundeskov smiley

    Snehvide, det er den del med "sparke til højre og venstre" jeg synes står i kontrast til den tråd jeg linkede til, hvor en bruger puffede en hund væk, og derefter blev overfuset.

    Men jo, jeg havde også puffet/sparket, hvis jeg var gået omkuld, og en fremmed hund kom løbende hen imod mig. Selvfølgelig tager det et splitsekund. En hund bevæger sig ret hurtigt. Af samme grund skal man sørge for at holde stor nok afstand, til at man har kontrol og kan stoppe sin hund.

    Faktum er jo at du ikke havde kontrol over din hund, for så var hele episoden aldrig sket.


  • #36   25. okt 2018 Men ikkesom min Lucky havde en 8 meter flexiline, dengang vejede han under 2 kg, altså kunne han løbe meget og hurtigt i den, selvom det da ikke var ligeså sjovt som løs, men han hører ikke en skid hvis der er noget mere spændende og der var ikke indhegning.

    Hvor skulle vi så gå hen hvor han kunne udnytte flexilinen hvis ikke det var i hundeskoven?? Vi boede inde i Århus, og jo vi kunne da gå det længere og gå i parken, men når det var godt vejr var der poppet med mennesker og hunde for den sags skyld. Hundeskoven derimod var der god plads i. I vores tilfælde heldigvis også stortset kun ansvarlige mennesker der enten spurgte først eller kaldte hunden til sig og gik pænt forbi.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #37   25. okt 2018 A

    profilbillede
  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #39   25. okt 2018 A

    Ok, de kort jeg har set over hundeskoven har kun været den indhegnede del.
    Smart i kan gå lige over vejen og lade dem rende løs. smiley


  • #41   25. okt 2018 Jeg kan godt se, at det er en kæmpe bommert at han rendte derover efter hun er faldet - det skulle ikke være sket.
    Men mit største problem er bare, at man altså ikke tager hunde med i hundeskoven, hvis de ikke kan døje synet af andre. De gøede også helt vildt første gang vi gik forbi, anden gang var hun bare så uheldig at de viklede sig rundt om hende. Det kan altså ikke være Mishas skyld.
    Men jeg tager ansvaret for, at han så rendte imod dem igen, efter hun var faldet, og det er en kæmpe bommert fra min side. Men han var ikke henne i hovederne på dem, så igen, er der virkelig nogen grund til at sparke til ham? Eller er det bare hensigtsmæssigt at gå i hundeskoven, når man ved, at ens hunde ikke kan døje synet af andre?


  • #42   25. okt 2018 Jeg er af en helt anden opfattelse, ingen hunde skal have lov til at rende over til andre hunde, uden begge ejer har sagt god for det.
    Ejer der går med sine hunde i flexliner har fuld ret til at være der.
    Jeg vil mene du ikke har styr nok på din hund, forbi den render over til andre, det er i min verden absolut ikke noget de skal, medmindre man har aftalt god for det begge parter.

    Sam har lært at komme på plads når vi ser andre hunde, og jeg forventer eddermame at andre hundeejere gør ligeså og ikke bare lader deres hund rende over til min, også selvom det er en hundeskov, det er bedøvende ligemeget!


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #43   25. okt 2018 #36
    Hvor skulle vi så gå hen hvor han kunne udnytte flexilinen hvis ikke det var i hundeskoven??
    Alle andre steder, bogstaveligt talt.

    Jeg tager sandelig også hensyn til andre i hundeskoven, og får ofte ros for det. Men jeg gider alligevel ikke kalde mine til mig og sætte dem i snor hver gang vi nærmer os et sving, fordi der kan komme en sjælden knold, med intolerante hunde i snor. Så kalder jeg mine til mig hvis der bliver larm, større problem er det altså ikke.


  • #47   25. okt 2018 Ts, prøv lige at sætte dig i damens sted et kort øjeblik. Hun kender ikke dig og din hund, hun har to hunde der ikke bryder sig om andre, måske er hun nervøs for at de kommer til skade og måske er hun ikke stærk nok i hundesprog til at kunne se at din ikke er aggressiv.. Hun handler i panik/ instinktivt, præcis som de fleste af os ville gøre i en kaotisk situation..

    Fejlen ligger stadig hos dig, og hvis du møder hende igen, håber jeg at du vil give hende en undskyldning smiley


  • #48   25. okt 2018 Du siger, at du har styr på dine indkald, så hvorfor lader du din hund rende hen til en person som er skvattet og ligger og roder rundt på jorden ?
    Det er godt nok ikke i orden.

    Hvis jeg lå og rodede rundt nede på jorden og der kom en fremmed hund farende, så kunne jeg sagtens finde på at give den et los.
    Man kan jo aldrig vide, hvad sådan en fremmed hund kan finde på at gøre når man ligger ned.
    Det sker jo med jævne mellemrum, at hunde går til angreb når et menneske er faldet.

    Og jo, det er synd at din hund fik et spark, det har den ikke fortjent, men sparket kan den jo kun takke dig for, frem for at lade hunden rende hen til damen som var faldet, burde du have holdt din hund under kontrol, og have spurgt damen om hun havde brug for hjælp til at komme op.

    Og se så lige skov og naturstyrelsens video inden du brokker dig mere. https://www.facebook.com/MFVMDK/videos/736041533399600/

    Og til jer, som mener, at hundeskovene kun er for dem, som ikke vil eller kan overholde hundeloven, og holder på, at man ikke skal i en hundeskov med hund i snor, og undrer jer over, hvorfor man går der.
    Det for at Fido også skal have oplevelsen af at gå og snuse i hundeskoven og "læse avis"
    Der er nemlig rigtig meget at snuse efter...….



  • #49   25. okt 2018 Hun ville have ham væk.
    Og så er benet altså værktøjet - det ser vi jo i tusind andre tråde....

    Fejlen er ikke hendes, men din. Det er dig, der udsatte ham for hendes spark.
    Hun passede på sine hunde - som er ligeså berettiget til at være der som du og dine er.


  • #50   25. okt 2018 Ts, du ved jo ikke om hendes 2 hunde ville ha lavet huller i misha. Jeg har en tidligere kollega hvis 5kg hund ikke bryder sig om andre hunde, og hun ville bide, hvis de kom nær, i forhold til skambidsparagraffen, så er min kollega næppe bleg for at, sparke en hund væk fra hendes!

    Alternativ så risikerer héndes hund aflivning, pga en klaphat der ikke havde styr på sin "den gør ikke noget hund" dét er sq uretfærdigt.

    Jeg ville da også være ked af, hvis min hund blev sparket, men du kan kun bebrejde dig selv...


  • #51   25. okt 2018 Jeg undrer mig nu også en gang i mellem over, hvad folk vil i hundeskove. Sidste uge var jeg en tur i hundeparken i Nysted. Nogen af jer kender den måske, men det er en græsmark, der er hegnet ind, og den ligger i et område fyldt med grønne arealer.

    Jeg er alene der inde, går med mine 3 hunde, da jeg ser nogle mennesker nede ved den ene låge. De står lidt og kigger, så er der et barn, der går inden for og lidt senere endnu et barn, der går ind. De voksne står stadig uden for. Jeg tænker, de muligvis står med en hund, de ikke rigtig tør tage med ind på grund af mine store hunde, så jeg går derned for lige at se om der er et problem og forventningsafstemme.
    Jeg tager fat i halsbåndet på Peia, som er den mindst lydige og som er meget børneglad, og måske ville have været opsøgende overfor børnene. Manilla går hen for at hilse, og jeg kan se, at børnene ikke bryder sig om det, så jeg kalder hende væk, og spørger, hvad der ser ud til at være bedsteforældre, hvad problemet er. De har ingen hund med. Det viser sig, at børnene vil gerne løbe en tur derinde, men de er bange for at hundene vil løbe efter dem. Jeg fortæller, at det gør hundene ikke, og går i en anden retning med hundene. Børnene tager en lille løbetur, hvilket hundene helt ignorerer.

    Ingen problemer, alt foregår i en stille, rolig og venlig tone, og de har ganske sikkert ret til at løbe derinde, men jeg undrer mig. Hvorfor skulle det foregå derinde, som er et hundeområde, hvis man er bange for hunde ? Der er grønne arealer overalt omkring indhegningen, masser af muligheder for løbe en tur uden for hundeparken, ja, de kunne have løbet den samme tur på ydersiden af hegnet. Der var ingen andre hunde at se nogen steder. Så hvorfor ? er det bare fordi man må ? eller ?






  • #52   25. okt 2018 Ikkesom, der hvor jeg boede dengang var der ikke ret mange alternativer i gåafstand, hvis han skulle fræse rundt i 8 meter line, og han kunne virkelig fræse rundt, for 8 meter er langt for en så lille hund der fiser i ring. Han kom kun i kort snor når vi mødte andre, og som sagt ikke fordi han ikke måtte hilse. Og de få steder der var, var ikke nær så gode og ofte fyldt med mennesker når vejret var bare nogenlunde godt.

    Det er altså bare ikke alle steder at man lige kan gå over vejen og så er der bare skøn natur..

    Og hundene burde jo godt kunne få lov til at gå i fred uanset om de er i snor eller ej, og uanset om det er en hundeskov eller ej.

    Der var i øvrigt også vildt i den hundeskov jeg gik i, den var som sagt ikke indhegnet, så det så vi en del af.. Så der skulle man altså have et godt indkald og styr på sin hund hvis man gik uden snor.


  • #53   25. okt 2018 Nu også med børneskove, hvor de må være løse, bare de er under kontrol smiley

  • #54   25. okt 2018 Nogle tager de områder som lovløse fritløbsområder for hunde.
    Andre tager dem som naturområder, hvor alle må færdes.

    For skov- og naturstyrelsens skoves vedkommende gælder det sidste.
    Hundene MÅ løbe løs under hensyntagen til andre og i øvrigt på betingelse af, at loven holdes.
    Alle andre kan benytte skoven på ligefod med andre skove.

    Det er som om nogle synes de kan tage patent på nogle dele af naturen og så i øvrigt bede andre om at holde snotten væk...

    Må og skal.... der er forskel.


  • #55   25. okt 2018 Jeg kan ikke lade være med at tænke - hvis hun stod (lå) med to udadregerende hunde i hver sin flexline, så havde hun i den grad hænderne fulde, og havde kun foden/benet at bruge, for at få din hund væk?

    Jeg går indimellem på fritløbsområde, for at Aqui kan løbe løs.
    Så er Lufkaz i flexline.
    Vi går på den modsatte side af kanalen ift. "alle andre", hvor der kun er et smalt stykke. Men jeg kan forsikre dig for, at jeg også bliver edderspændt rasende, når der indimellem er hunde, der vælger at sætte over kanalen, for at komme over til mine.
    Jeg er SÅ bange for, at der skal ske noget, og jeg hader at mit arbejde med Lufkaz bliver sat væsentligt tilbage efter sådan en oplevelse...


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #56   25. okt 2018 My Only,
    Enhver park eller græsplæne kan vel opfylde behovet for at fræse rundt i 8m line? Det behøver man vel ikke en hel hundeskov til?


  • #57   25. okt 2018 Hvorfor går man i en hundeskov med hundene i snor? Det sker ofte her for os - vi tager nemlig altid Easy i snor, hvis vi ser andre, fordi han kan ikke altid kaldes ind for tiden.. og går vi på et tidspunkt hvor vi tror der er andre, er han i snor på hele turen.

    Nicki nyder stadig turen løs, idet hun godt kan kaldes ind, vi skal selvfølgelig bare være opmærksomme på, hvornår der kommer andre hunde (ligesom alle andre skal) smiley

    I efterårsferien passede vi også en hund, så den og Nicki løb løs hele turen, Easy var i snor da vi gik i den befærdede del, og løs i den del, hvor der sjældent kommer nogen smiley


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #59   25. okt 2018 Maj-Britt

    Dumt valg.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #63   25. okt 2018 Nej det står der ikke.
    Men der er noget der hedder sund fornuft.


  • #64   25. okt 2018 Jeg tror hundefolk glemmer deres privilegium her...



  • #66   25. okt 2018 Sund fornuft er vel at kunne kalde sin hund til sig og spørge om de må hilse først..

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #68   25. okt 2018 Så sund fornuft er at lave sine egne regler istedet for dem der er lavet for flertallets skyld?

    Mon ikke det er et, endda meget stort, flertal i hundeskovene som sætter pris på at kunne lufte deres hunde uden snor, i de få skove som tillader det?


  • #70   25. okt 2018 Sund fornuft...

    Ja, på samme måde som det er sund fornuft ikke at gå tur i visse dele af amerikanske byer om aftenen....

    Men det gør det sgu da ikke rigtigt!
    Det er da de forkerte man støtter med den slags "sund fornuft".



  • #73   25. okt 2018 Rettere et mindretal af hundeejere.

    Vi er temmelig mange, der ikke sætter vores ben sådan nogle steder.
    Denne tråd viser hvorfor.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #74   25. okt 2018 Et meget stort flertal af den danske befolkning? Nej...
    Et meget stort flertal af danske skove er ikke-hundeskove. Hvor det er helt tilladt for alle at gå med hunden i snor.
    Måske skal folk med sippede hunde gå derhen og lade os med venlige indkaldssikre hunde nyde privilegiet i vores hundeskove i fred og ro.

    Sund fornuft.


  • #77   25. okt 2018 Hvor skal vi gå hen og gå uden snor? Os, der ikke vil have at andre opsøger hundene?

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #78   25. okt 2018 #75
    Ja fra overhalingssporet.. smiley

    Du kan ikke sammenligne de to ting.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #79   25. okt 2018 CH, ingen andre steder, men lad være med at sparke hvis i møder en venlig hund som ikke når at blive kaldt ind i tide fordi du møder den i et sving.

  • #83   25. okt 2018 # 74

    Måske skal folk med sippede hunde gå derhen og lade os med venlige indkaldssikre hunde nyde privilegiet i vores hundeskove i fred og ro

    Den må du altså længere ud med, det er jo ikke sådan det er.
    Det er jo desværre ikke dem med "venlige indkaldssikre" hunde, som kommer i hundeskoven.
    De fleste der kommer i hundeskovene har jo ikke indkaldssikre hunde. De fleste er utrolige egoister, som ikke vil tage hensyn til andre mennesker og som ikke har den mindste styr på deres hunde.
    Og uanset, hvad du disker op med, så gælder loven også i en hundeskov, det ændrer alverdens undskyldninger ikke på.


  • #85   25. okt 2018 …… nå, nu er jeg blevet inspireret, så i stedet for at gå på privat mark og skov, så vil jeg tage Gaddafi en tur i hundeskoven i stedet for så han kan ræse af. Jeg håber, at der er andre hunde, for han vil elske det. smiley
    Hans indkald er nemlig endnu ikke helt sikker når han ser andre hunde, men det er de andres jo hellere ikke.


  • #87   25. okt 2018 Personligt ville jeg undgå hundeskove, hvis jeg havde hunde som damen. Ikke pga. hendes hunde, men på grund af hunde som netop løber hen.

    Det er altså din egen fejl her, TS. Kvinden har ret til at være der, også selvom hendes hunde ikke ønsker interaktion. Dine hunde har ikke ret til bare at løbe hen til hende, heller ikke selvom de er venlige.

    At det er en dårlig idé at tage den slags hunde med er noget helt andet, men det er pga. andres fejl, ikke hendes hunde.


  • #88   25. okt 2018 Formålet er, at hunde kan gå uden line...

  • #91   25. okt 2018 Jeg har med en tidligere hund benyttet mig af indhegnede hundeskove. Ganske enkelt fordi det var den eneste mulighed jeg havde for at kræt kunne få løbet; vi boede i en lejlighed i Albertslund. Hunden havde et MEGA jagtinstinkt, så hun kunne ikke slippes med mindre jeg var temmelig sikker på at vi ikke mødte noget vildt. I hundeskovene mødte vi ganske enkelt ikke noget vildt. Dvs. så virkede min hunds indkald 100%. MEN min hund hadede andre hunde og kom de hen så bed hun. Det var egentlig ikke det store problem; folk kaldte på deres hunde når de så at jeg kaldte min ind og så var den egentlig ikke længere. Alle skal have lov at være der - også dem med knapt så venlige hunde.
    Mht at gå med hunden i snor i hundeskoven: Er det et af de små frimærker på størrelse med villahaver (dem har vi mange af her på sjælland), så fatter jeg ikke at man går derind, hvis man alligevel har hunden i snor. Men er det et af de større uindhegnede områder så findes rundt omkring så må man acceptere det. I nogle af dem er den uindhegnede hundeskov jo et område man skal igennem for at komme til andre dele af skoven (sådan en er der fx i Albertslund).


  • #92   25. okt 2018 Naturstyrelsen hundeskove er ikke beregnet som legepladser for hunde, men nogle af de små kommunale indhegninger er.

  • #94   25. okt 2018 Jeg var en af dem der i Isabelles tråd med løbsk tæve i hundeskov skrev at jeg ikke ville gå der. Selvom man skal have kontrol over sin hund og kunne kalde den ind. For faktum er nemlig at de ikke er under kontrol. Og jeg ville ikke udsætte en løbsk tæve for alle de mange irriterende hanhunde.

    Men Ikkesom, hvordan blev det til at dem der faktisk overholder loven skal vige for dem der ikke gør? Vi kan jo overføre den til et af dine yndlingsemner: efter dine principper er det ok at ghettoerne laver deres egne regler, og dem der ikke vil følge ghettoens regler, må bare blive væk smiley Så dem der ikke gider indordne sig de regler der gælder i samfundet, kan bare lave deres egne, og så er det dem der gælder på visse arealer. Spændende!


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #95   25. okt 2018 A,

    I 999 ud af 1000 skove og parker er der snorpåbud. I den ene ud af 1000 må hunde løbe frit.
    Så kunne jeg da aldrig finde på, at insistere på at gå med sippede hunde i snor det ene sted, hvor det er tilladt at hunde må gå uden snor.
    Som jeg skrev tidligere: Mennesker som gør ting bare fordi de har ret til det er trættende.

    Jeg kunne aldrig finde på at sætte mine ben i en ghetto, medmindre det var for at stå på min ret og dele øretæver ud til dem som ikke respekterede det.
    Øjensynligt ligesom nogle med hunde i snor har det med hundeskove og frie venlige hunde som kommer for at hilse på.. smiley


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #98   25. okt 2018 Ja jeg garanterer at mine hunde altid er venlige Maj-Britt..

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #100   25. okt 2018 Det kan jeg naturligvis ikke svare på.
    Udover at de fleste jeg møder er venlige.


  • #101   25. okt 2018 Det er ligegyldigt, om ens hund er venlig, hvis den hund, den løber hen til, ikke gider den.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #103   25. okt 2018 Helt enig Alex, men så skulle de uvenlige måske finde andre steder at gå - alternativt have et effektivt indkald og sættes i snor.
    Og jokker mine så op til dem og får et SKRID hvis jeg ikke når at få dem kaldt ind, så er der ingen sure miner herfra. Men mine skal sgu have lov at løbe frit i en hundeskov.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #104   25. okt 2018 Godt Maj-Britt, så ser jeg nok ikke dig og hundene i hundeskoven. smiley

    Fornuftigt.


  • #107   25. okt 2018 Det er også fuldstændig ligegyldigt, om de har et godt indkald eller går i snor, når andre lader deres hunde løbe hen til dem.

    - Dem der bryder loven, også i hundeskove, er sidstenævnte. Ikke personen med den "uvenlige" hund.


  • #108   25. okt 2018 Det er fuldkommen uvigtigt hvor venlig en hund er, hvis alle følger reglerne...

    Men nogle synes at det er ok kun at følge nogle regler og ikke alle...


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #109   25. okt 2018 Nemlig Alex - ligesom hvis jeg kører 45 km/t på motorvejen.. Jeg MÅ godt, men hvor hensigtsmæssigt er det?

    Maj-Britt,
    Det er sund fornuft. smiley


  • #110   25. okt 2018 Og hvis hunden eller ejeren når at råbe SKRID til dine hunde, så har du givet den hund og/eller ejer en dårlig oplevelse til samlingen.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #111   25. okt 2018 Alex,

    Jeg synes ejeren har givet sine egne hunde en dårlig oplevelse ved at tage hundene med i en hundeskov hvor de fleste hunde er løse.


  • #112   25. okt 2018 Jeg synes, at folk burde overholde reglerne, så den slags slet ikke sker til at starte med - At give ejeren skylden for ens eget lovbrud er over grænsen imo.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #114   25. okt 2018 Jo man må, det er mindstehastigheden for køretøjer.

  • #115   25. okt 2018

    profilbillede
  • #116   25. okt 2018 114
    Men vel ikke på en motorvej?


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #117   25. okt 2018 #116

    Jo.
    Køretøjer som kan køre mindst 45 km/t må køre på motorvej.


  • #119   25. okt 2018 Det er ikke det samme som at man må køre 45...
    Tallet er så 50 jvf. ovenstående


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #120   25. okt 2018 #115
    Da du i praksis altid skal vise hensyn til dine medtrafikanter...

    Nemlig, kunne samme sunde fornuft bare brede sig til hundeskovene..


  • #121   25. okt 2018 Hvis man kører 50 på en motorvej, så kan man argumentere for, at man er til gene for de andre bilister. Der skal være en meget god grund til, at man kører med så lav en fart på en motorvej, før de tillader det.

  • #122   25. okt 2018 Sund fornuft er at overholde reglerne..

  • #123   25. okt 2018 Den sunde fornuft ville jo være, at andre ikke lader deres hunde løbe hen til fremmede hunde, som man ikke har fået okay fra ejeren på... Men det er måske bare mig, der mener det..

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #124   25. okt 2018 #119,
    Ok det bliver lavet om hele tiden.
    Før knallert 45 var mindstehastigheden 30 km/t.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #125   25. okt 2018 Den sunde fornuft ville jo være, at andre ikke lader deres hunde løbe hen til fremmede hunde
    Det kræver jo at man kan se de andre hunde inden ens egne render hen til dem.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #127   25. okt 2018 Ha ha ha. smiley
    Undskyld jeg ikke følger med, nu jeg ikke har køretøjer som er relevante for lovgivningen.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #129   25. okt 2018 Jow jow, meeen... smiley

  • #130   25. okt 2018 Ikkesom jo de fleste græsarealer kan da bruges til at fræse rundt. Nu var det ikke kun derfor vi gik i hundeskoven, men som maj Britt siger fordi vi faktisk godt kunne lide den tur rundt, og vi havde jo så heller ikke problemer med det og ingen var sure over at Lucky var i snor.
    Men vi havde faktisk ikke en masse alternativer hvor vi bare lige kunne gå hen, for de få små græsarealer der var, var der hundeluftning forbudt, og så var der parken, som lå inde i Århus hvilket betød fyldt med mennesker og andre hunde.
    Vi klarede os fint med at benytte os af hundeskoven, men hvis vi nu havde mødt folk som dig der bare mente at vi skulle blive væk, jamen så ville Lucky stort set kun få gå ture på fortovet, det er da ikke fedt, når der er en stor lækker hundeskov i baghaven (vi boede i øvrigt på 1 sal så han havde ikke engang en have at gå ud i)

    Nu kommer jeg ikke i hundeskove mere, fordi jeg er flyttet til et sted hvor der heldigvis er masser af lækre alternativer, men det er bare ikke alle steder at der er det. Og jeg kan virkelig ikke se hvorfor man skal udelukkes fra at gå i hundeskoven når man overholder reglerne, bare fordi det er nemmere for andre at de ikke skal have styr på deres hund..

    Jeg har 2 gange, (dog ikke i hundeskov) oplevet folk med deres "de gør ikke noget hunde" der bare liiige skal hilse, hvor det endte med at Lucky blev bidt, begge gange var det ejerne af de andre hunde og de andre hunde der opsøgte Lucky..
    Dette er udover alle de gange hvor hunde har stormet hen i hovedet på mine (igen ikke i hundeskov) fordi folk ikke har styr på dem. Det har resulteret i at mine ikke er glade for andre hunde.. Hvorfor skal det gå udover mine hunde at andre ikke gider have styr på deres hunde? Når mine er i snor og jeg har styr på dem..

    Jeg går ikke i hundeskov, selvom vi lige har fået en indhegnet en af slagsen her i byen, for mine skal ikke udsættes for det, selvom jeg desværre ikke altid kan undgå det alligevel. Men det ville da være fedt hvis der var plads til alle.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #131   25. okt 2018 Men det ville da være fedt hvis der var plads til alle.
    Helt sikkert, ifølge HG er der kun plads til sippede hunde i snor, alle med venlige hunde skal holde deres i snor fordi der er mennesker med sippede hunde som kræver deres ret og går der.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #132   25. okt 2018 Det er ikke altid muligt at se andre hunde i god tid, så man kan nå at kalde egne venlige løse hunde til sig.. og helt ok hvis de så får et spark så de hyler. smiley

  • #133   25. okt 2018 Næh, alle med venlige hunde skal holde deres hunde væk, indtil de har fået lov af ejer til at lade dem hilse. Det er faktisk ikke raketvidenskab.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #134   25. okt 2018 Alex, hvad så når man ikke kan se om hjørner?

  • #135   25. okt 2018 Så har man sin hund hos sig og beder den blive der. Kan den ikke det, så tager man kort en snor på den. Problem løst?

  • #136   25. okt 2018 Well, jeg stod jo faktisk i en ret lignende situation for ikke særligt længe siden. Jeg lossede den så ikke "sådan én i siden, så den skriger og vælter" - men det troede modparten.

    Ét er, at hun selvfølgelig også skal kunne styre sine hunde og ikke blive komplet nedsavet så snart de ser noget mere ophidsende.

    MEN jeg gider ikke hilse hvis ikke man spørger mig. Og jeg gør derfor hvad jeg kan for at få den fremmede hund væk; om det så er ved brug af foden fordi det er det letteste.

    Den må man tage på sig som hundeejer, når det er dig selv, der har fejlet.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #137   25. okt 2018 Alex,
    Hvad hvis de hygger sig 50m ude i skovbunden og de ellers er venlige tolerante hunde?

    Det mest hensigtsmæssige var at sippede hunde slet ikke kom i de få hundeskove vi har.


  • #138   25. okt 2018 Så kalder man dem til sig og beder dem blive der eller tager dem i snor, når man går rundt om et hjørne - Eller kalder dem tættere på, hvis det ikke er et hjørne.

    Det eneste jeg ser her er undskyldninger for at bryde loven. Det er ikke svært at overholde den.

    Der skal også være plads til de "sippede" hunde. De har som oftest en god grund til at være sådan.


  • #139   25. okt 2018 Jeg er ligeglad med løse hunde så længe de ikke opsøger mig og mine hunde.

    Jeg snakkede faktisk med en i dag, der sagde at hun har lært sin hund ikke at opsøge andre uden at få lov, også når den er løs. Om det virker i praksis ved jeg ikke, for jeg har aldrig mødt hende på gåtur og jeg var i hendes hjem i dag uden hunde, og hunden opsøgte mig ikke..
    Men det var da en mulighed??
    Så kunne ens hund rende rundt og hygge sig og så kunne andre gå i fred.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #140   25. okt 2018 Jeg er ligeglad med løse hunde så længe de ikke opsøger mig og mine hunde.
    Så må du jo som konsekvens råbe højt "heeer kooommer jeg med uvenlige hunde i snor" hver gang du nærmer dig et uoverskueligt sving på stien, så andre med venlige hundeskovs-egnede hunde kan nå at kalde deres hunde til sig.


  • #141   25. okt 2018 Eller man kunne kalde sin hund til sig, når man går rundt om hjørner. Vildt koncept.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #142   25. okt 2018 Tja, det er vel en hundeskov hvor hunde det ene sted MÅ rende frit. Jeg mener ansvaret pålægger den sippede hunds ejer!

  • #143   25. okt 2018 Ja for de uansvarlige ejere skal jo bare fortsætte med at gøre som det passer dem...

  • #144   25. okt 2018 Men det er et faktum, at det ikke gør. Det kan faktisk ikke rigtig diskuteres, der er en lovgivning.

  • #146   25. okt 2018 Ansvaret kan da ALDRIG pålægges den anden hunds ejer???

    Hun overholder 100% loven. Det er TS, der ikke gør.

    Hvis man havde spurgt, inden man opsøgte fremmede hunde, så var situationer som disse ikke opstået.


  • #147   25. okt 2018 Selvfølgelig må man acceptere at folk langer ud i affekt og sparker fra sig. Jeg håber så på den samme forståelse, hvis jeg i affekt over at min hund bliver sparket, stikker et par flade...

    Lidt mere alvorligt; Hvordan hænger det sammen, at der er en forventning om at man har fuld kontrol over sine hunde, men at er helt acceptabelt at man ikke har kontrol over sig selv?

    Jeg er helt enig i, at det ikke er hensigtsmæssigt at lade sin hund løbe hen til folk som ikke ønsker det, uanset hvor meget man mener at de skulle være et andet sted, og ja, damen fortjente da helt klart en undskyldning, og i hvert fald noget hjælp, men i mine øjne har man brugt al goodwill, når man sparker ud efter en hund, med mindre den er tydeligt aggressiv.


  • #149   25. okt 2018 Men det ville da være fedt hvis der var plads til alle.
    Helt sikkert, ifølge HG er der kun plads til sippede hunde i snor, alle med venlige hunde skal holde deres i snor fordi der er mennesker med sippede hunde som kræver deres ret og går der.



    Visse vasse Ikkesom, der er ikke en eneste HG'er som har sagt sådan.
    Det der er blevet sagt er, at man holder styr på sin hund og ikke lader den fare hen til andre hunde/mennesker uden at have fået lov.
    Hvorfor kan og vil man ikke tage hensyn til andre mennesker og dyr.

    Din hunds gåtur bliver ikke dårligere af at du lige kalder den til dig når du ser en anden hund, og det er altså hellere ikke nedværdigende for dig at du spørger den anden hundeejer om hundene må lege.
    Sådan noget kaldes "hensynstagende" og samtidig er det jo dejligt, at man så også kan træne indkald med hunden.
    Og man lader under ingen omstændigheder sin hund rende rundt om hjørner hvor man ikke kan se hvad der sker.
    Lige bag hjørnet kan der komme et lille barn gående eller en person, som er dårlig gående, eller hunden støder sammen med et andet menneske som derved kommer til skade.
    Når man skal runde et hjørne, så kalder man sin hund til sig indtil man er kommet rundt, det kalder man at tage hensyn og at forebygge uheld.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #150   25. okt 2018 Ida, du kan fise et andet sted hen. Der er nok af skove at vælge imellem..

  • #151   25. okt 2018 “Det mest hensigtsmæssige var at sippede hunde slet ikke kom i de få hundeskove vi har.”

    Men hvorfor er dét mest hensigtsmæssigt? Fordi du så ikke behøves at overholde loven, og ikke behøves at tage hensyn til andre brugere af hundeskoven?

    For hvis man gør disse ting i forvejen - overholder loven og tager hensyn - så er det vel ikke nogen gene. Dine hunde kan da hygge sig præcis lige så godt og det kan du også.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #152   25. okt 2018 Din hunds gåtur bliver ikke dårligere af at du lige kalder den til dig når du ser en anden hund

    HVIS jeg ser den inden mine hunde..


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #155   25. okt 2018 Ida, der er 100 gange flere skove end hundeskove.

    Hele Danmarks areal er tilgængeligt for dig og dine snor-hunde.


  • #158   25. okt 2018 Hvis du konsekvent oplever, at dine hunde fiser lynhurtigt hen til fremmede uden du har nået at se den anden, så er den indlysende løsning vel, at man får taget snor på sine hunde for fremtiden?

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #159   25. okt 2018 Trine, niks det ville jeg ikke.
    Men død over den som sparker mine hunde fordi deres egne er tossede i hovedet og de insisterer på at gå i en hundeskov.


  • #161   25. okt 2018 Det mest hensigtsmæssige var at sippede hunde slet ikke kom i de få hundeskove vi har

    Det mest hensigtsmæssige var, at egoistiske folk, som nægter at vise hensyn til andre og nægter at overholde lovgivningen slet ikke kom i de hundeskove vi har, hvilket de jo sådanset hellere ikke må...…...


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #164   25. okt 2018 Funke
    Hvis du konsekvent oplever, at dine hunde fiser lynhurtigt hen til fremmede uden du har nået at se den anden, så er den indlysende løsning vel, at man får taget snor på sine hunde for fremtiden?

    Gu vil jeg da ej i hundeskoven. Jeg sætter i snor hvis modkommende hundeejer gør det, men nogle gange kan man ikke se modkommende i tide.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #166   25. okt 2018 #160

    Så gå med din hund i en almindelig skov, eller langs vejen i snor.


  • #167   25. okt 2018 Ikke som, din hund ville få en direkte str 40 hvis den kom hen til mig og mine vuffere smiley Og hvis du ikke vil have det, så må du jo få styr på din hund, er jo ikke mit problem du ikke kan holde den tæt ved dig smiley



  • #168   25. okt 2018 Det er et spørgsmål om vilje - Ganske fint demonstreret her i tråden, hvor du bliver præsenteret på løsninger på de "problemer", der står i vejen for din evne til at overholde loven.

    Man gider ikke. Det handler slet ikke om, at det er besværligt, man gider bare ikke at tage hensyn.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #170   25. okt 2018 Trine
    Så folk må ikke forsvare deres hund mod din? Hvad nu hvis din søgte tilflugt hos dig og blev angrebet af en anden, det ville du heller ikke reagere på ig forsvare din hund?

    Hvorfor skulle de forsvare sig imod mine hunde, når mine hunde ikke er aggressive? De skal lige prøve.. smiley


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #171   25. okt 2018 Ikke som, din hund ville få en direkte str 40 hvis den kom hen til mig og mine vuffere
    Det ville du så også når jeg kommer hen til dig bagefter. Pis et andet sted hen eller accepter at man i de fleste hundeskove ikke altid kan have overblik over hvem der kommer en i møde. smiley


  • #172   25. okt 2018 Du skal da være velkommen, så kan vi også tage en snak med politiet smiley Måske de kan lære dig lidt om sund fornuft smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #173   25. okt 2018 Ikkesom nu spørger jeg for 117. gang hvad hvis den næste skov ligger flere kilometer væk og man ikke har bil eller har en hund der ikke kan lide at køre bil?

    Så må du gå et sted hvor du kan.
    En hundeskov er ikke beregnet til hunde i snor.


  • #174   25. okt 2018 En hundeskov er ikke beregnet til hunde der ikke er indkaldssikre smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #176   25. okt 2018 #172

    Det kræver vidner at anmelde den slags vold. Så du skal ikke udfordre skæbnen..
    Sund fornuft.


  • #177   25. okt 2018 Jeg skal nok få det på film smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #179   25. okt 2018 #174
    Mine hunde er indkaldssikre.


  • #182   25. okt 2018 Jamen fint, så kommer den jo slet ikke i en radius af mig hvor jeg kan sparke den smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #183   25. okt 2018 #178

    træk vejret og læs samtlige mine indlæg.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #185   25. okt 2018 HG når det er "bedst".. smiley

    Jeg vinger af, ellers skal jeg gentage alt hvad jeg har skrevet og det gider jeg ikke..


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #188   25. okt 2018 Fis da selv af Hippie. smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #191   25. okt 2018 Ha ha Hippie.
    Du bliver nok voksen en dag..


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #194   25. okt 2018 Så det er hvad jeg gør Ida?
    Du er en ægte GH'er.. smiley


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #196   25. okt 2018 Hippie,
    Du er 21 år og endnu et fjols.


  • #197   25. okt 2018 Jamen hvorfor skal vi gå langs vejen i snor?

    Du bruger vel hundeskoven af en grund - primært fordi det er sjovere for både to- og firbenede end at gå en kedelig tur på fortovet, formoder jeg.

    Hvorfor er din ret til dette større end vores? Sådan helt oprigtigt; vi har jo begge lov til at gå i hundeskoven.


  • #198   25. okt 2018 Jeg synes, at der er ved at være en rigtig dårlig udvikling mellem hundeejere, og med den udvikling der har været/er, så kan jeg godt se, hvorfor hundeejere efterhånden bliver mere og mere ilde set i det offentlige rum, og der bliver flere og flere af dem.

    Gennem de sidste 10 - 15 år er der sket en udvikling til den kedelige side. Efterhånden er der enorm mange egoistiske hundeejere, som mener at de ikke behøver at tage hensyn og at de ikke behøver at overholde loven.

    Hundeskovene var sådanset en rigtig god ide, men desværre så har alle disse egoistiske hensynsløse hundeejere faktisk fået dem til at blive til noget fanden har skabt.
    Der er så mange hunde som er blevet ødelagt i hundeskovene og der bliver flere og flere.

    Her i Koldings hundeskove har der været et par bide episoder og politianmeldelser, og dem vil der komme flere og flere af i takt med at der kommer flere og flere egoistiske hundeejere.
    Jeg vil tro, at om 10 - 15 år. så ser man ikke flere hundeskove, de vil efterhånden blive nedlagt, for der vil komme mere og mere fokus på hvad hundeskovene har udviklet sig til.
    Men sker det, så kan egoisterne jo kun takke sig selv.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #201   25. okt 2018 Der er så mange hunde som er blevet ødelagt i hundeskovene og der bliver flere og flere.
    Måske fordi idiotiske hundeejere tvinger deres ikke egnede hunde til at komme i hundeskoven.. fordi de MÅ og kun derfor.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #202   25. okt 2018 insisterer på at dine hunde skal have lov til at rende op i hovedet på andre hunde fordi du ikke kan/vil kalde dem til dig.

    Hvor har jeg skrevet det? Hold nu kæft en hønsegård.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #205   25. okt 2018 Hippie, du er dæleme "voksen" ja du er. smiley

  • #206   25. okt 2018 Lige en kommentar til den med at have retten på sin side kontra sund fornuft. Kan den holdning være lidt kønsbestemt? Her tænker jeg særligt på højresvingsulykker. Cyklisten har retten til at køre lige ud ved grønt. Er det altid hensigtsmæssigt? Aaaaarh!

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #208   25. okt 2018 Du skriver at du ikke gider tage din hund i snor hvis I skal rundt et hjørne og så må man finde sig i hvis din hund render hen til en anden hund?

    Ja når hundeejeren med de sippede aggressive hunde ikke råber op så jeg ved de kommer, så må de finde sig i at der kan blive kontakt.
    Hvis ejeren råber eller der bliver larm kalder jeg selvfølgelig mine til mig.


  • #209   25. okt 2018 #202
    Du skriver at dine hunde er indkaldssikre, men du vil ikke kalde dem til dig, og insisterer på at andre kan gå langs vejen et andet sted hvis ikke de ønsker kontakt.

    Så jeg tænker at du rimelig tydeligt har skrevet, at du “insisterer på at dine hunde skal have lov til at rende op i hovedet på andre hunde fordi du ikke kan/vil kalde dem til dig”

    Eller har jeg misforstået noget?


    (edit: sorry, vi skriver oven i hinanden...)


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #210   25. okt 2018 Luk nu bare røven Hippie. smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #212   25. okt 2018 Hvor kommer den tanke fra at man ikke må være i hundeskov hvis hunden er i snor?. Det er jo bare en mulighed for dem der har styr på deres hunde at kunne tage snoren af.

    Andre som kender deres begrænsninger og er deres ansvar bevidst er selvfølgelig også velkommen.

    Når vi kommer til et sving dækker jeg hunden af. Så går jeg selv forrest og er der fri bane får hunden fri. Sværrere er det altså ikke.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #213   25. okt 2018 Så jeg tænker at du rimelig tydeligt har skrevet, at du “insisterer på at dine hunde skal have lov til at rende op i hovedet på andre hunde fordi du ikke kan/vil kalde dem til dig”
    Nej det gør jeg ikke.. suk.

    Prøv læs mine indlæg helt forfra.


  • #215   25. okt 2018 Måske fordi idiotiske hundeejere tvinger deres ikke egnede hunde til at komme i hundeskoven.. fordi de MÅ og kun derfor.

    Nej, fordi idiotiske egoistiske hundeejere kun tænker på deres egen Fido og fordi idiotiske og egoistiske hundeejere ikke vil tage hensyn til andre mennesker og ikke vil overholde loven


  • #216   25. okt 2018 Det bliver måske lige en tand for træls med det dér "du kan fise af, nej DU kan fise af", hvis man rent faktisk gerne vil udveksle holdninger, må jeg ærligt indrømme. Og det gælder begge.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #217   25. okt 2018 #214
    Man skal vel hyle med de ulve man er iblandt..


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #219   25. okt 2018 #215

    Der er her tale om en HUNDEskov. Der er en for hver 1000 andre steder at lufte sine sippede tyndnervede hunde.


  • #220   25. okt 2018 Jamen jeg har læst dine indlæg, Ikkesom. Og du skriver at dine hunde er indkaldssikre men hundeskoven er ikke lavet til hunde i snor, så hvis man ikke gider have at dine hunde render hen til os i snor, så skal man gå et andet sted?
    Korrekt forstået?


  • #221   25. okt 2018 Måske fordi idiotiske hundeejere tvinger deres ikke egnede hunde til at komme i hundeskoven.. fordi de MÅ og kun derfor.

    Og måske var disse "ikke egnede" hunde meget velegnet til at færdes på sådanne steder, indtil en idiotisk og egoistisk hundeejer lod sin hund ødelægge den arme hund....


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #223   25. okt 2018 Funke,
    Hvis man vil sparke mine hunde for at være hunde i en hundeskov, fordi man ikke gør opmærksom på sig selv i et uoverskueligt sving, så burde man finde et andet sted at lufte sin sippede/aggressive hund.


  • #224   25. okt 2018 Præcis, en HUNDEskov. Ikke en KUNLØSEHUNDEskov smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #226   25. okt 2018 HG i en nøddeskal.. smiley

  • #228   25. okt 2018 #223, men du beskriver også hundeskove og hundemøder helt generelt.

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #230   25. okt 2018 #228
    Nej det gør jeg ikke.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #231   25. okt 2018 #229
    Ja det gør de, ligesom de sippede hunde og hundeejere dør hvis de bliver bedt om at gå et andet sted end i en HUNDEskov.


  • #232   25. okt 2018 Forresten - jeg kan oprigtigt ikke forstå, at den myte bliver ved med at florere: at hunde er tyndnervede og sippede og aggressive, hvis 1) de ikke bryder sig om kontakt med alle fremmede hunde man møder, eller 2) ejer ikke bryder sig om denne kontakt.

    Hvis man ejer en hund burde man da vide, at der især er racespecifikke egenskaber, og ikke alle hunde elsker alle hunde.


  • #234   25. okt 2018 Ingen hunde skal, uden forudgående aftale med ejeren, opsøge andre hunde. Uanset snorstatus.
    Så enkelt er det.

    Kan man ikke overholde dette må man enten finde et privat sted eller tage line på hunden!


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #238   25. okt 2018 Han vil elske at få lov at baldre ind i de andre hunde. Men det synes jeg så ikke han skal, så derfor er han i snor.

    Stakkels hund.. smiley


  • #239   25. okt 2018 De behøver jo ikke blive kaldt ind hvis de ikke render hen til andre smiley Det er ret simpelt, kan du ikke stoppe din hund i at rende hen til andre = snor på smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #241   25. okt 2018 De behøver jo ikke bl7ve kaldt ind hvis de ikke render hen til andre Det er ret simpelt, kan du ikke stoppe din hund i at rende hen til andre = snor på

    Jeg kan ikke stoppe mine hunde i at rende hen til andre som jeg ikke kan se.
    Det må sgu være den sippede hunds ejers ansvar at gøre opmærksom på sig selv i en HUNDEskov.


  • #242   25. okt 2018 a det gør de, ligesom de sippede hunde og hundeejere dør hvis de bliver bedt om at gå et andet sted end i en HUNDEskov.

    Jamen det er jo ikke anderledes for idiot/egoist hundeejere, som ikke har tjek over deres hunde. De dør hvis de bliver bedt om at gå et andet sted hen - dette endda selv om de overtræder dansk lovgivning.

    Og hvorfor skal man absolut bede andre om at gå andre steder hen ? Hvilken ret har man til det ?

    Hvorfor kan man ikke bare tage hensyn til andre og overholde loven, så kunne alle færdes over det hele.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #245   25. okt 2018 for min skyld, ork lad dem da endelig lege - de skal bare ikke løbe hen til Figo
    Rimeligt krav må man sige - er du hundeejer?


  • #246   25. okt 2018 Du er forpligtet til at være på forkant, ikkesom. Din hund skal være under opsyn.
    Du SKAL holde øje med omgivelserne.

    Og hvis din hund vil opsøge hunde, joggere, gående, cyklende, vildt - så kan du jo dække den af indtil det ikke længere er aktuelt.

    Hundeskove er for alle. Man må bare knappe linen af hunden, hvis den er under fuldt herredømme.


  • #247   25. okt 2018 Jamen så går din hund da bare pænt på plads mens i runder hjørnet smiley

    Nårh nej, det er jo aaaaaalt for besværligt...


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #248   25. okt 2018 Crazy,
    Nemlig ja.


  • #249   25. okt 2018 Jeg er enig, men synes altså også, at det er synd for legehundene i hundeskove, hvis de konstant skal kaldes ind - især på de åbne steder, der indbyder til dejlig leg (for de hunde, der gider den slags )

    Isabelle, der er ikke nogen der har sagt at man skal kalde sin hund ind til sig når den leger med andre hunde.
    Det der bliver sagt er, at man ikke skal lade sin hund rende op i hovedet af andre hunde uden at have fået lov.


    Og i stedet for at synes at det er synd at man kalder sin hund ind til sig, så kunne man jo se på det som god indkaldstræning, hvor den arme hund bliver belønnet rigeligt for at lystre.


  • #250   25. okt 2018 Så meget kontrol har du måske alligevel ikke over din hund? smiley

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #251   25. okt 2018 Crazy,
    Ork jo ingen problem. Bare jeg ser "forhindringen" inden mine hunde er nået frem til den.


  • #252   25. okt 2018 Ja hundene må da hjertens gerne lege med sine kammerater og hvem der ellers er indforståede. De må gerne være løse, de behøves ikke at blive kaldt ind, de må gerne rende rundt!

    De skal bare ikke rende hen til nogen, som ikke er indforståede med dette. Og det er man ikke, hvis ikke man bliver spurgt. Såre simpelt.


  • #253   25. okt 2018 Hvis din hund går på plads, så har du vel også rig mulighed for at se forhindringer når er kommet rundt i hjørnet. Er der ingen forhindringer får hunden jo bare lov til at rende igen.. Det er vel ikke så svært? smiley

    Alternativt kan du også bare være ligeglad med din hund, lad den løbe om hjørnet selv og så kan den rende direkte ind i munden på en rottweiler eller en str 40 smiley


  • #255   25. okt 2018 Ja, lad da endelig hunden rende rundt om et hjørne i fuld fart og eventuel rende et barn, voksen eller anden hund ned, som så kommer til skade, måske endda bliver invalideret resten af livet.
    Men det er jo ligegyldig, at ens hund har skadet/invalideret et andet menneske, det er deres egen skyld, for hvorfor stod/ gik de også lige på den anden side af hjørnet.

    Og forsikringen behøver ikke engang at dække, da hundeejer jo ikke har gjort noget som helst for at undgå ulykken.


  • #256   25. okt 2018 Jeg er ret sikker på at den her debat aldrig får en ende.

    Ikkesom: “Jeg er hævet over loven, og jeg er ligeglad med alle andre end mig selv”

    Alle andre: “ smiley smiley smiley smiley


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #257   25. okt 2018 Alternativt kan du også bare være ligeglad med din hund, lad den løbe om hjørnet selv og så kan den rende direkte ind i munden på en rottweiler eller en str 40
    Hvis man går i en hundeskov med en aggressiv rotte eller en sippet hund som man vil "forsvare" imod venlige hunde med en str. 40 så forventer jeg at man tager sine forholdsregler og gør opmærksom på sin tilstedeværelse.

    Ingen skal plante en str.40 i mine hunde, så får de edderbankeme et problem.

    Hilsen ham der gerne planter en str. 43 i hovedet på aggressive hunde som overfalder mine.
    Altså: Når overfaldet er en realitet, ikke fordi de løber hen til mine.


  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #258   25. okt 2018 A
    Jeg tror du har misforstået en hel del..


  • #259   25. okt 2018 Ja for Gud forbyde at DU skulle gøre en indsats for at undgå sådan en situation..



  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #261   25. okt 2018 Crazy,
    Jeg går i en hundeskov.. Man er jo idiot hvis man tager en aggressiv hund med sådan et sted hen.


  • #263   25. okt 2018 Som tingene er i hundeskove i dag, er det ikke hensigtsmæssigt.

    Men hvis alle nu tog hensyn og ikke lod deres hund rende hen til andre, så er der plads til alle smiley


  • #264   25. okt 2018 Og så siger man, at katteejere er tossede smiley
    Det er de så også, lidt - eller . . . . ?


  • #266   25. okt 2018 Minion, det er jo også lidt sørgeligt at det er sådan.. Altså at man skal forvente løse hunde render hen i hovedet på ens hund.

    Forstår ikke det kan være så svært at skulle tage den smule hensyn.. Men det er det åbenbart..


  • #270   25. okt 2018 Minion, der findes massere af uindhegnede hundeskove.. heromkring har vi mindst 4, som jeg kender til/har gået i smiley

    Vi går aldrig ind i indhegnede hundeskove.


  • #271   25. okt 2018 Igen siger jeg, at det er helt og holdent min fejl, at Misha kommer for tæt på den sidste gang, fordi jeg var uopmærksom og fokuseret på at se om hun var okay. Det siger jeg lige for 10 gang, bare så alle er med.
    Så læste jeg lige et svar om, at man måske ville skubbe/sparke Misha væk, så ens uadreagerende hunde ikke ville gøre den noget - undskyld hvad? Så skal de da slet ikke være i en hundeskov, hvor ejeren VED at der går flere hunde.
    Det er en indhegnet hundeskov, med massere af stier og skov rundt omkring. Der går faktisk en sti hele vejen uden om hundeskoven, hvis man gerne vil være tæt på den. Den ville jeg tage mine hunde på, hvis vi var ude på en tur i snor, for så skal man ikke døje med løse hunde.
    Jeg forstår ikke hvorfor man skal plante en fod lige i siden på en hund, når man burde kunne se, at det er ens egne hunde, som får en ned at ligge, og at det er ens egne hunde der ikke bryder sig om, at der er andre hunde til stede. Jo, jeg kaldte gerne hundene ind til mig og holdt den hos mig hver hjørne, eller tog dem i snor, men hvis jeg skulle gøre det i praksis, så ville de ikke få lov til at løbe ret meget derinde, fordi der er blinde vinkler alle vegne.
    Jeg var selv blevet irriteret, hvis det var en almindelig skov, eller en "hundeskov" hvor der ikke var indhegning. Men det her er et indhegnet område, 1 sted hvor hundene MÅ, ikke skal, løbe fri, og for hvert sted hvor de MÅ det, kan jeg komme i tanke om riiiigtig mange steder hvor de ikke må. Ergo bruger vi hundeskoven, og vi går gerne flere kilometer for at komme dertil.


  • #272   25. okt 2018 Jeg har da også fejlet og kommet til at lade hunden runde et hjørne i lidt for lang flexi-line. Ind i en dame - ups! Det “gjorde ikke noget” og var i orden for hende, men jeg sagde da undskyld alligevel og forklarede at det var min fejl.
    Og efter denne episode har jeg været opmærksom på at korte hunden ind, før jeg runder hjørner, ligesom jeg også ringer med ringklokken på cykel i samme situation.

    Vi bliver ikke fritaget for ansvar, bare fordi vi “ikke kunne se det” smiley Som voksne kan vi godt tænke fremad.


  • #274   25. okt 2018 Denne historie og efterfølgende argumenter får mig til at tænke på i lørdags.

    Vi var i hundeskoven, og der kom en mand, som lod sin mellemstore jagthund løbe med sådan en sele med håndtag på over til vores. Ham havde vi aldrig set før i vores hundeskov.

    I vores hundeskov må hundene godt løbe hen til hinanden, der er en skov rundt om, hvor man går med sin hund i snor.

    Da jeg foreslog manden at tage selen af, så vores ikke fik tænderne sat fast i den store sele, og hans hund blev til en kludedukke, så svarede han meget konsekvent.

    "Nej, jeg bruger håndtaget til at tage fat i den, hvis den angriber andre hunde. Det er sket før".

    Jeg kigger på manden, og siger, at det er jeg ked af, da risikoen for at mine hunde får fat i selen, er langt større end at de kommer op at slås. Desuden skulle jeg nok skille dem ad hvis der skete noget.

    Manden tænker lidt, og tager selen af sin hund.

    Ingen ballade, ingen sure miner, bare 3 hunde der hygger sig. smiley

    Ja, man kan godt sige, hvorfor tager manden en hund med ind i en hundeskov hvis der er risiko for noget? Men det gør nogen mennesker, og sådan er det. Jeg kan ikke bestemme over den slags.

    Det eneste man kan gøre er at få det bedste ud af situationen.

    Man kan bestemme over sig selv, man kan ikke bestemme over andres adfærd, kun give gode råd og fornuftige argumenter. Dette gøres bedst i en venlig og i mødekommende tone.

    Skæld ud af fremmede er helt tosset! Jeg fatter ikke at nogen gider.... smiley


  • #275   25. okt 2018 Vi forventer også at møde løse, ukontrollerede hunde, når vi går i en uindhegnet hundeskov. Her i byen viser folk pænt hensyn og tager oftest i snor, men i Hillerød gør ikke alle. smiley

    Jeg er altid meget opmærksom på Nicki og hendes signaler, men som regel tager Easy al opmærksomheden, hvis der skulle komme en fremmed hund, i og med han er en stor hoppebold, som elsker alt og alle smiley

    Men det ville da være rart, hvis jeg ikke behøvede være på vagt hele tiden smiley


  • #278   25. okt 2018 Jeg forventer løse hunde der ikke er under kontrol.. faktisk allevegne. Men af den grund du nævner, Minion, går jeg heller ikke i hundeskove, og det tror jeg faktisk de færreste i denne tråd gør.

    Det betyder bare ikke, at de andre hundeejere ikke står til ansvar.
    Det er meningsløst at argumentere ud fra "men du vidste at vi brød loven og ikke tager hensyn!!"

    Sat på spidsen så er det lidt ligesom at give mig selv skylden for at blive kørt over i krydset ved Gellerup, fordi jeg ved, at de jævnligt kører over for rødt og har deres egne regler.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #281   25. okt 2018 Der er ikke mange andre steder hvor man kan have hunden løs. Man skal have forståelse for at ikke alle tager samme valg som en selv.

    Det valg bliver man alt for ofte frataget og det er ikke ok.


  • #282   25. okt 2018 @Ida.
    Hvis det var mig med en lille hund, som var bange for store hunde, så havde jeg bare råbt skrid til den Lab og trådt et skridt frem. Problem løst

    Det du beskriver er et uheld foranledet af utænksom adfærd fra Labbens ejer, og uheld sker hele tiden i hele verden. smiley


  • #284   25. okt 2018 @Ida.
    Jeg forholdte mig bare til dit tænkte eksempel. Jeg tog ikke med i min overvejelse om min lille fiktive hund også var sippet. smiley


  • #286   25. okt 2018 @Ida.
    Det er din tolkning.

    Jeg var bare nødt til at gøre den bange, for ellers er der ikke noget problem i mine øjne.

    For i vores hundeskov kommer der en del små hunde og leger med vores. Naturligvis vil der kunne ske et uheld, men vi oplever faktisk ikke at små hunde har udfordringer med at lege med store hunde. Altså at de tramper på hinanden.

    Der er også en del der ejer store hunde og små hunde, og der sker der da også sjældent noget.

    Men i tænkte teoretiske situationer kan det naturligvis ske. smiley


  • #288   25. okt 2018 @Ida.
    Jeg ved ikke rigtigt hvad vi debatter.

    Jeg ved ikke hvorfor små hunde skal komme til skade, jeg forstår ikke at man træner i en hundeskov. Hvis jeg havde en hund der ikke må hilse på andre uanset situation og en anden så løb hen imod den vil jeg råbe skrid som allerede forklaret.

    Jeg finder løsninger i min omgåelse med andres hunde og andre menneskers holdninger.

    Jeg forstår ikke den verden du lever i groft sagt. For i den verden jeg lever i, er der ikke særligt mange udfordringer sådan i realiteten....

    Andet end med den bedre halvdel og ungerne, men det er nok nogenlunde de samme issues det samme for alle i hele verden! smiley


  • #290   25. okt 2018 Gæt hvorfor jeg aldrig kunne drømme om , at gå ind i en hundeskov .
    Hvis I ikke kan gætte hvorfor …. så læs denne tråd én gang til . …. smiley


  • #291   25. okt 2018 Jeg ved ikke hvorfor små hunde skal komme til skade

    Martin, jeg må give Ida ret, det er godt nok snævertsynethed, det ikke kun er snævertsynethed, det er også ignorant.

    Hvis du gad tænke dig bare den mindste smule om, så ville du så sandelig godt vide, hvorfor og hvordan små hunde kan komme til skade.
    Men nu har du jo selv nogle store drog, som godt kan tåle at blive trampet på af andre store hunde, dine kan jo også tåle at få et par forben smækket op på ryggen af en kåd Lab eller Schæfer unghund uden at de tager skade.
    En lille Chi, Pinscher eller andet kan betale med livet med sådan et møde, den kan nemt brække ryggen.

    Da jeg havde store hunde betød det ikke så meget at mine hunde fik andre hunde lige op i hovedet, men så fik jeg en lille Dværg Pinscher.
    Den var hverken bange eller sippet, født i et hjem med Dobermann, og vokset op i en Schæferklub.

    Desværre blev denne lille dejlige hund ødelagt for livet af stupide hundeejere der bare lod deres hunde fare for fulde firespring op i hovedet på den så hun rullede rundt som en fodbold.
    Efter det første møde af den art blev hun betænkelig når der kom andre hunde, og efter det tredje møde af denne art, blev hun hundeangst for store sorte hunde.
    Jeg var heldig at hun kun fik psykiske skader af disse møder, ømhederne og haltningerne som hun hver gang pådrog sig gik over, men det kunne lige så godt have kostet min hund en brækket ryg.

    Jeg synes godt nok at det er ignorant at påstå, at små hunde ikke tager skade af at blive rendt over af store ustyrlige hunde.
    Men du mener åbenbart, at det er helt ok, at sådan en lille hund skal gå og være hundeangst resten af dens liv ?
    Men jo jo, sådan en ignorant indstilling kan man jo sagtens have når man har store hunde, som kan forvolde skader frem for at få dem.


  • #292   25. okt 2018 Jeg mistede indirekte min Hugo pga en løs hund ude af kontrol smiley Vi gik ikke i en hundeskov men på en boldbane som jeg valgte at krydse for at komme hurtigere til min bil efter en tur. Han var i snor. Der kom en løs Leonberger stormende, de kunne slet ikke stoppe den. Jeg kunne intet gøre - hunden var ikke aggressiv men legesyg men den bragede direkte ind i min hund som var en lille hund ved siden af. Han blev halt. Dyrlægen ordinerede ro. Jeg holdt ham i ro - fordi vi ikke viste, at han ingen hofte havde i den ene side og kun muskler holdt ham oppe. Han mistede sin muskelmasse - og så blev hans HD et problem... Det lykkedes mig aldrig at genoptræne ham desværre. Han blev seks år.

    Så før I slipper jeres hunde løs mod andres, uanset hvor søde de er, så tænk jer lidt om.

    Nogle gange er hundeejere hundeejeres værste fjende.
    Og dårlig opførsel giver os alle et dårligt ry

    Jeg undrer mig iøvrigt over, at man tit herinde hører at folk, der har kontrol over deres hund, begrænser den og at det er synd. Min ved intet bedre end at arbejde sammen med mig, alt han kan er en belønning for ham at få lov til at gære, og han vil altid hellere arbejde end ikke arbejde. beder jeg min hund komme, vente ved et hjørne, dække af...... så er det derfor ikke synd, men det bedste han ved.

    Han er ikke sippet eller aggressiv, men jeg må indrømme, at jeg er lidt ked af det med Hugo, og derfor ikke finder samme glæde ved pludselige møder mere som før. Han har faste venner, som han kender og slippes med.

    Men hvis man spørger Aslan, så vil han hellere træne end noget andet i verden. Så ingen stakkels hund her. Jeg tror folk, der skriver den slags ikke træner ret meget eller kun har prøvet at træne med hunde, der ikke rigtig er motiveret korrekt. For jeg kan slet ikke genkende at det er synd at blive kaldt ind. Det er jo en øvelse, som er massivt belønnet og koblet med en masse fedt.

    TS: Damen fik nok et chok, og det gjorde I nok også. Jeg går aldrig selv i indhegnede skove med min, for jeg går ikke rigtigt ud for at hilse på andre men med andre formål. Jeg ved ikke hvorfor hun gik der, men umiddelbart har hun lov til det. Men det er ikke altid at man skal vælge noget bare fordi man må.... her tænker jeg på hendes hunde - jeg tror hellere de ville luftes et andet sted....


  • #293   25. okt 2018 Nu kommer jeg som sagt heller ikke i hundeskov mere og i den park vi går i er der snor påbud selvom folk ikke holder det alligevel.

    Da Lucky blev opereret i knæet, måtte han Stortset ingenting, ingen leg, ingen gå ture, ingen løb. Når vi gik var det 10 minutter Maks og så skulle han hvile.
    Vi ville gerne bruge parken til at Lucky kunne gå og snuse lidt, sidde oppe på armen og opleve noget andet end derhjemme, så det ikke blev de samme 10 minutters ture hele tiden. Vi kunne sidde på græsset og kigge på verden.
    Bortset fra lige den dag hvor jeg lige havde sat ham ned og begyndt at gå stille og roligt (han måtte på ingen måde komme op i trav, blot gå helt stille og roligt) og der så kom en stor hund farende imod os. Lucky nåede at lave "udfald" i snoren inden jeg fik ham op. Den store hund ville da sikkert ikke noget ondt, men det kunne være gået grueligt galt. Heldigvis skete der ikke noget med luckys knæ.. Og jeg skulle have været mere opmærksom på hvad der foregik længere henne i skoven, men det er ikke altid nemt både at koncentrere sig om sin egen hund og så på hvad alle andre mennesker og hunde laver, når der nu er snor påbud..

    Men det er endnu en forklaring på hvorfor nogle ikke vil hilse, simpelthen fordi fido har en skade der gør at den skal passes lidt ekstra på.

    Vi begyndte at cykle mere netop for at undgå møder som det. Det ændrede dog ikke på at det skete igen midt på fortovet lidt fra vores hjem, hvor jeg dog nåede at få Lucky op, fordi jeg så hunden komme. Rosa var ikke ligeså heldig og fik sig en virkelig dårlig oplevelse, for jeg kunne ikke hjælpe hende, og min kæreste blev hvilket ind i en stor golden han og dens flexi line, imens han forsøgte ikke at træde på rosa der farvede rundt på jorden imellem hans ben i kort snor for at slippe væk smiley

    Vi holder os så vidt muligt fra steder hvor vi forventer løse hunde, for jeg bliver så ulykkelig hver eneste gang mine hunde får en dårlig oplevelse, for det får de, selvom jeg gør alt i min magt for at det ikke sker.

    Mine hunde ville faktisk rigtig gerne hilse på andre, specielt Lucky syntes andre var søde.. Indtil de igen og igen og igen blev overfuset af fremmede løse hunde og Lucky blev bidt 2 gange. Alle gangene har mine været i kort snor hos mig.. Jeg synes ikke mine hunde er sippet eller har dårligt sind osv. Men forestil jer lige hvordan det må være for en 1-2 kgs hund at få en 20-30 kgs hund lige i fjæset...
    Jeg er for længst kommet dertil hvor hvis jeg kan nå det så ryger de på armen. Og ja jeg har da oplevet hunde hoppe opad mig fordi de vil op til de små, men jeg kan jo ikke gøre så meget ved det..


  • #294   26. okt 2018 Har ikke lige læst alle kommentarer men både den ene og den anden har fejlet imho... Man tager ikke hunde i hundeskov hvis man ved hundene har problemer med fritløbende kræ, jeg kan simpelthen ikke se hvordan man kan overdrage al ansvar til omverdenen... I den perfekte verden var det kun ejere af super stabile sociale hunde som tog i hundeskoven, mens alle os / de andre finder på bedre match til vores hunde..

  • #296   26. okt 2018 Jeg må indrømme, at jeg ikke kunne drømme om at gå i hundeskov med min. Hvorfor ? Fordi jeg ikke vil have hunde op i hovedet på ham, og risikoen (sandsynligheden) er bare ekstremt stor, nærmest uundgåelig, i en hundeskov.
    Er det fair ? Nope, men sådan er det nu engang og jeg vil ikke bruge krudt på, at forsøge at stå på min ret og bruge tid på, at brøle andre hunde / ejere væk - med risiko for at jeg skal lodse til andre hunde, hvilket jeg ikke synes er ret rart - med risiko for, at disse hundes ejere vil forsøge at gøre mig noget - med det resultat, at min hund med tusind procents sikkerhed, vil gå på dem med alt hvad han indeholder - og det er en del ..

    Dvs .. at jeg kan ende med at stå med en sønderrevet m/k, en fremmed hund, der er blevet sparket / blevet bidt / har bidt ....

    Nej, det vil jeg ikke risikere - har jeg ret til at vade i hundeskov med min indkaldssikre hund ? Ja - på samme måde, som jeg har ret til at køre ligeud i et kryds på min cykel, hvorimod personen i højresvingsbilen / lastbilen SKAL vente .. men .. naa - jeg kigger lige efter og er der tvivl om jeg er blevet set af vedkommende, så bliver jeg holdende.
    Fair ? Næ, det burde være bedre til at få overblik, men jeg gider ikke blive flad pga min "holden på min ret".

    Så jeg lufter hund på strandene - som der heldigvis er en del af i området smiley


  • #297   26. okt 2018 Og nu så jeg lige hvad den Misha var for en .. en whippet ... smiley smiley smiley

  • #298   26. okt 2018 Lige inden jeg svarer på hele dit indlæg, må jeg så høre efter hvad der var forfærdende ved at han er en whippet?

  • #299   26. okt 2018 Snehvide -

    At jeg synes det er en VANVITTIG overreaktion at sparke til sådan en .. jeg troede seriøst at han var en "stor væmmelig intimerende og "grim" hund".
    Så for mig - uanset hvor meget hun lå og rodede med sine små hunde og flexliner .. aj, det er en overreaktion, at sparke til sådan en hund.


  • #300   26. okt 2018 Okay, jeg ville bare lige høre. Ja Misha er en hund på 10 måneder, og 12,5 kilo. så ikke nogen stor, farlig bjørn smiley

  • #302   26. okt 2018 Conor vejer 12kg, og han havde sikkert overpisset de to små hunde. Bare lige for at markere territorium. Lige hvad det har med en whippet at gøre, ved jeg ikke.

  • #303   26. okt 2018 Altså lige pt har jeg to hunde der sagtens ville kunne færdes i en hundeskov - og især Perlen elsker at lege med andre hunde. Så iflg. enkelte herinde så vil det være OK at jeg dasker ind i hundeskoven og så ellers slapper af og lade hende helt selv bestemme hvem hun ville hilse på og hvornår. Der er her tale om en 33 kg damptromle på speed smiley I sine egne øjne er hun et ganske lille nips på max et par kg. Hold op hvor ville jeg da blive populær, når min Dobermann brasede hen i hovedet andre hunde hoppede på dem og sagde 'KOM OG LEG MED MIG'. Hendes leg indebærer også en frygtelig masse VOV VOV VOV VOV i hovedet på andre hunde; de skal nemlig ikke tro at de sådan kan få lov at slippe selvom de er blevet trætte af at sprinte rundt i store cirkler efter hende (hun kan nemlig blive ved LÆNGE) smiley
    Og må jeg smile lidt: Min gamle Daffy var alt andet end sippet smiley Hun var rå, selvsikker og aggressiv. Hun gad på ingen måde fremmede hunde og kom de hen til hende så fik de 'gå væk eller kæben siger smæk'. Alligevel så gik jeg med hende løs i en hundeskov næsten dagligt i de første år jeg havde hende og boede i en lejlighed. Vi oplevede ganske enkelt ikke problemer med andre hunde. Der færdedes virkelig mange med og uden hunde i den hundeskov, hver evig eneste dag (løbere, ryttere, cyklister, hunde i snor, løse hunde osv osv). Jeg kaldte hende (og hendes storesøster, der var noget venligere stemt overfor andre hunde) til mig hver gang der dukkede nogen op. Generelt så var det sådan at folk kaldte deres hunde til sig, når de så andre hunde. Det er mange mange år siden og det foresvæver mig at tolerancen overfor andre er blevet mindre siden. Min anden hund havde det fint med at lege med andre hunde. Så når vi mødte nogen hun skulle lege med så kom Daffy i snor. Der var da aldrig nogen der øffede over at jeg medbragte en hund i hundeskoven, der ville spise andre hunde til mellemmad, hvis de kom hen til hende


  • #305   26. okt 2018 Anni.
    Jeg argumenterer for at det er sjældent at den slags sker. Ikke at det ikke kan ske.

    Folk der har en lille hund sammen med en stor, skulle jo rende til dyrlægen ret tit hvis risikoen for at de træder på hinanden reelt er så stor.

    I praksis er den slags uheld altså meget sjældne ved voksne dyr.

    Kommer folk med en hvalp i hundeskoven (det er jeg vildt i mod), så tager jeg mine basser, og så går vi bare hjem.

    En anden ting jeg lægger mærke til, er den der at hundene bare løber direkte ind i hinanden når de mødes første gang. Det er ikke min erfaring at det er hvad hunde gør normalt.

    Faktisk oplever jeg, at hunde løber hen mod en anden hund, og så stopper de op. Så står de begge og glor på hinanden i alt fra et par sekunder, og helt frem til næsten et minut. De ser hinanden an først (i praksis sender de sikkert en masse signaler til hinanden)

    De hunde, der bare løber direkte hen i hovedet på en anden hund, er dem som man lige skal have et ekstra øje på. For det er dem der efter min erfaring, er unghunde eller hunde der ikke er så godt socialiseret eller hunde der generelt bare ikke ikke er så gode med andre hunde. Det har ikke noget med størrelse at gøre.

    En hund der forsøger at hoppe op på ryggen en af en anden hund, skal bare stoppes. Det er meget sjældent at andre hunde synes det er sjovt, at en hund hopper op på ryggen af dem. Det har igen ikke så meget med størrelse at gøre. Selvom det naturligvis virker mere voldsomt når foreksempel 30 kg forsøger at hoppe op på 5 kg. Men uanset skal det stoppes.

    Hvis nogen fremmede hunde forsøger at hoppe op på ryggen af min, så råber jeg stop, og så forklarer jeg ejeren til den anden hund, at det bryder min sig ikke om. Så siger de nå, og næste gang så stopper de faktisk deres hund selv. Vupti alle hunde og ejere glade.

    Samlet set, så argumenter jeg bare for, at livet ikke er så svært hvis man tager hensyn til, at man kun kan bestemme over ens egen adfærd, og så venligt forsøge at hjælpe andre til at forstå.

    Hvis en fremmed hund kommer buldrende, så er det altså bare at træde et skridt frem og råbe af den. 9 ud af 10 hunde løber altså bare tilbage til deres ejer. Det bliver forskrækkede naturligvis.

    Nu er jeg en af dem der kommer meget i hundeskoven, og sjovt nok oplever jeg ikke en masse problemer. Jeg oplever en gang i mellem, at nogen lige skal hjælpes lidt til at forstå, men meget sjældent problemer.

    Det samme med eksemplet beskrevet som tråden beskriver.

    Havde min hund løbet hen til en dame med sine hunde i flexlinie, så havde jeg også tænkt sindsyge kælling, hvorfor fanden går hun med dem i snor herinde. Men jeg havde dæleme kommet sprintende, og indfanget min hund, og undskyldt at jeg ikke havde styr på min hund.

    Hvis hun så havde sparket den, så havde jeg nok stille og roligt pointeret, at det var måske lige voldsomt nok, men jeg havde ikke skældt hende ud. Det havde i en ophidset situation ikke givet mening.

    Igen, jeg har valgt min livsholdning, at jeg kan ikke bestemme over andre, jeg kan kun bestemme over mig selv. Jeg synes at der gør livet nemmere... smiley


  • #306   26. okt 2018 Martin

    Folk der har en lille hund sammen med en stor, skulle jo rende til dyrlægen ret tit hvis risikoen for at de træder på hinanden reelt er så stor.

    Det kan du da ikke sammenligne med at en fremmed løs hund kommer farende i hovedet og trumler en anden hund.
    Hunde der bor sammen kender hinanden og opfører sig ikke sådan over for hinanden.


    Enig i at hunde der hopper op på ryggen af hinanden skal stoppes, men det er jo ikke det jeg skrev, og det har intet at gøre med at springe op på ryggen af hinanden at gøre.
    Problemet er, at en stor kåd unghund render op i hovedet på en lille hund, opfordrer til leg som hunde nu gør, ved at smække forpoterne i jorden. Disse forpoter rammer rigtig tit den lille hund, hvilket kan koste den lille en brækket ryg. Er man heldig, så nøjes den lille med at blive forslået og skal gå rundt med smerter samt være hundeangst for andre hunde resten af livet.
    Men det er åbenbart helt ok for dig, det rammer jo hellere ikke dig - dine hunde er jo rigtig store og tager ikke så nemt skade.


    I praksis er den slags uheld altså meget sjældne ved voksne dyr


    Det er den altså ikke ifølge min dyrlæge. Ifølge dyrlægen så får de rigtig tit små hunde ind, som er rendt over ende og trumlet af store løse hunde.
    Men det ved du jo åbenbart bedre end dyrlægen, for det er jo dig, som færdes i hundeskoven, dyrlægen behandler jo kun...….

    En anden ting jeg lægger mærke til, er den der at hundene bare løber direkte ind i hinanden når de mødes første gang. Det er ikke min erfaring at det er hvad hunde gør normalt


    De hunde, der bare løber direkte hen i hovedet på en anden hund, er dem som man lige skal have et ekstra øje på. For det er dem der efter min erfaring, er unghunde eller hunde der ikke er så godt socialiseret eller hunde der generelt bare ikke ikke er så gode med andre hunde. Det har ikke noget med størrelse at gøre.

    Det har ikke noget med socialisering at gøre og hellere ikke med om de er gode med andre. Og med netop den mening, så burde du da være den første til at være modstander mod at man lader sin "usocialiserede eller ikke så god til andre hunde" rende hen til fremmede hunde og trumle dem.

    Og så synes jeg at du skal føje "forskellige legemønster" for forskellige tacer til din erfaring.
    Der findes racer som generel bare drøner op i hovedet på andre hunde, blandt andet så ligger det til Labradorer.

    Igen, jeg har valgt min livsholdning, at jeg kan ikke bestemme over andre, jeg kan kun bestemme over mig selv. Jeg synes at der gør livet nemmere.


    Hellere ikke her er vi enig. i det øjeblik, hvor man er bedøvende ligeglad med andre og ikke gider tage hensyn til andre mennesker, så har man jo bestemt over andre, for man har frataget dem at vælge, man har påtvunget dem ens eget valg.

    Dermed ikke sagt, at du er en af dem som ikke tager hensyn, for det er jeg ret sikker på at du gør, selv om du er stor fortaler for alle dem der ikke overholder hundeloven.





  • #307   26. okt 2018 @Anni.
    Hvis en fremmed hund kommer trumlende mod en lille hund, så ville jeg reagere ved at råbe af den. Skræmme den væk. Situation undgået. smiley

    Jeg beskriver faktisk hvordan du undgår den slags uheld. At din dyrelæge siger at der sker tit undrer jeg mig noget over.

    Jeg beskriver hvordan man undgår en uheldig situation.

    At en Labrador bare løber hen til en anden hund, er jeg helt uenig i. Vi har mange retrivere i vores hundeskov (det er en populær race), deres adfærd er ikke anderledes end andre hunde. Jeg tror at du tænker unghunde (unghunde er nogen tosser!). smiley

    Jeg forstår ikke det sidste du skriver. Det er dog ikke mig der har problemer med andre mennesker eller hunde, så alt andet lige, så virker min holdning. smiley


  • #311   26. okt 2018 Ok, så siger vi at Labber bare tromler andre hunde ned. Jeg tror stadig at vi taler unghunde, men skidt nu med det. smiley

    @Trine.
    Jeg sætter den på spidsen, og siger.

    Hvilken hundeejer tillader 3 labradors at springe på hovedet ind i sin hund?

    Kom 3 store hunde løbende direkte mod min hund, så ville jeg råbe som en sindsyg og dermed få det stoppet.

    Vi er enige om, at 3 hunde skal ikke brage ind i en 4 hund. VI er også enige om, at ejeren af de 3 hunde er forkert på den.

    Der hvor vi skilles ad, at ansvaret for den sidste ejer.

    I følge min livsholdning, så har jeg som ejer af den sidste hund, også et ansvar i, at sørge for min hund ikke bliver tromlet. Jeg skulle jo have reagereret og undgået at det kom så vidt.

    Igen, jeg kan ikke bestemme over andre mennesker, men jeg kan heldigvis bestemme 100 procent over mig selv og min adfærd.

    Mine hunde må ikke tromle andre hunde, ligeså må andre hunde ikke tromle dem.

    Begge ting er faktisk mit ansvar at sikre. smiley


  • #314   26. okt 2018 Jeg går ud fra - i min omgang med hunde, både min egen træningsmæssigt, og andres i situationer, hvor de skal holdes væk fra min "så lidt som muligt - så meget som nødvendigt".

    Derfor synes jeg at det er en overreaktion af dimensioner, at vælge at lodse til en whippet. Det er en blød hund, der kan kyses væk, nemmere end ingenting.

    Det har i virkeligheden intet med størrelse at gøre - en collie er noget større end en jrt eksempelvis - men jeg ved da bestemt godt, hvilken en, jeg helst vil have op i hovedet på min egen.

    Så derfor min kommentar om at man formentlig kunne have valgt at fjerne whippet på en mere skånsom måde.
    Er det ens eget ansvar ? Nope, men jeg kan bare så godt lide hunde, og vil gå ENORMT langt for at undgå at lave overgreb på dem .. derfor, havde det været mig og og min hund, den var kommet op imod, var den blevet holdt væk. Men .. helt ærligt - et "SÅ FISER DU EDDERMAME HJEM TIL DIG SELV ..." havde gjort tricket.

    Og helt ærligt også .. hvordan hende damen kan have så lidt styr på sine små hunde ovenikøbet, at de kan vikle sig ind og vælte hende - aj, det er sq en ommer smiley


  • #315   26. okt 2018 Mine whipper kan ikke lide labrador (alle aldre) og unge goldens, simpelthen fordi de kommer bragende lige op i fjæset af dem. Bianchi og Ghini plejer at lave afstandsøgende signaler i stor stil, Cala brøler dem i hovedet.

    Jeg oplever at mange med små hunde er bange for whipperne, da de har hørt, at mynder ofte forveksler små hunde med kaniner og derfor jagter dem, måske damen troede det samme.

    En tråd som denne er ekstra incitament for mig til vedholdende at arbejde på et sikkert indkald, så jeg kan slippe mine hunde egnede steder, jeg har ikke temperament til hundeskove og er ikke kommet der i mange år


  • #316   26. okt 2018 Når man læser denne tråd , så er der kun eet at gøre.
    Jeg melder min lille LILLY til ---> KUNG FU …. så jeg er sikker på , hun selv kan klare enhver situation i grumme hundeskove. smiley
    Jeg råber bare ----> HOLD JER VÆK , min hund kan Kong FU.

    Hvis folk ikke vil høre … tjaaa så er de selv ude om det. smiley

    Måske også lidt Karate er en fordel ? … smiley


  • #317   26. okt 2018 Martin hvordan ville du stoppe en løs leonberger? jeg kunne sgu ikk

  • #318   26. okt 2018 Den ene lignede sgu også lidt en lille kanin, men altså... nej spøg til side, det var skide ærgerligt at hun faldt og synes det nødvendigt at sparke til min hund. Men Misha var nu engang ikke snoren om hendes ben, som fik hende til at falde. Jeg vil gerne vædde min egen ære på, at de hunde havde væltet hende enten 2., 3. eller 4. gang vi var gået forbi, fordi de gik amok hver gang de så os, og hun ikke helt kunne regne flexlinen ud, så hun fik den låst mens linen var lang og ikke kunne få den ind igen.

    Jeg har gået ind med indkaldstræning 200% fra dag 1 af, fordi jeg har hørt fra alle sider af mynderne kan være svære at lære det, og nu sidder den bare på rygraden. Hvilket jeg håber den bliver ved med, selvom vi snart løber ind i en teenager hund periode. Og gør den ikke det, så er det intet fritløb eller hundeskov igen, til at den gør.

    Nittib: synes ikke at jeg har givet udtryk for, at de bare får lov til at gøre som det passer sig, og andre så selv må være om at passe på deres hunde. Jeg giver udtryk for, at man ikke bør gå i en indhegnet hundeskov med 2 hunde, som bestemt ikke synes andre hunde er fede på nogen måde. Mine hunde SKAL ikke hilse på alle og enhver derinde, slet ikke, og vi har ingen problemer med at vi bare går forbi de hunde der ikke gider at lege, men som bare gerne vil gå og hygge sig inde i skovbunden.


  • #320   26. okt 2018 Lå hun ned, da hun sparkede ud efter vappen?

  • #321   26. okt 2018 Niks hun var oppe at stå igen. Vi var alle 5 på vej imod hende for at hjælpe hende op igen. Og Misha iagttog faktisk bare.

  • #322   26. okt 2018 Lå hun ned mens hun gjorde det, så havde jeg haft en forståelse for det, for så er man i en svag position, hvor en fremmed hund især kan virke som et truende element. Men hun er kommet op at stå, og først der losser hun til ham.

  • #324   26. okt 2018 @Trine.
    Som jeg skrev, jeg satte den på spidsen.

    Jeg er ikke en fysisk stor mand, men jeg kan råbe. Det er nu meget sjældent at jeg nogensinde råber og helt sikkert ikke af mennesker. smiley

    Om jeg har en særlig fordel i at mine hunde er store er der nok ingen tvivl om i den situation med 3 hunde. Men jeg tillader det nu alligevel ikke. For tænk sig hvis min blev sur og angreb.

    Ulempen ved at have en stor race er, at hvis den bider en anden hund, så vil det normalt være et skambid vi taler om. Mollosser bider til og ryster hovedet når de endelig føler sig provokeret. De er meget endten eller af natur er min erfaring, og derfor er jeg enormt på tæerne omkring mine.

    Men at råbe kan de fleste mennesker. Mange gange tror jeg bare at folk ikke bryder sig om det. De er for flinke og venlige. Men i virkligheden råber man jo for at undgå en situation. Man gør det jo ikke for at provokere eller genere nogen.

    For mange er det bare en smule grænseoverskridende at råbe af hunde. Det tror jeg, er mere udfordringen i praksis. Ikke så meget om man er er stor, lille, mand eller kvinde.

    Min bedre halvdel er i øvrigt en meget lille kvinde, men guderne skal vide at hun kan råbe højt. smiley

    @Lens.
    Nu er en Leonberger jo bare et bjerg af en hund, men den er ikke sværere at gøre forskrækket end en lille hund. Alle hunde bliver forskrækkede hvis de kommer glad stormende mod en en anden hund, og pludselig råber et menneske op og virker på hunden truende.

    Det er overraskelsesmomentet der skal give den ønskede effekt. Størrelsen af hunden eller racen er reelt uden betydning som jeg ser det.

    Vi er enige om, at vi taler hunde som er glade, ikke hunde der er på vej til at angribe ikke? smiley


  • #325   26. okt 2018 Der er noget, jeg ikke forstår. Du siger, at damen falder, og på et splitsekund er din hund derfor løbet hen til hende (fordi hun falder, og det er spændende), uden du kunne nå at reagere.

    Men da damen sparker hunden, er hun tilbage på benene.

    Jeg er ikke noget matematisk geni, men med mindre man er mere fit end gennemsnittet og kan lave et luftspring op på benene, så kræver det noooogle flere sekunder at komme på benene (for ikke at tale om at få snorene rundt om benene løsnet), end det tager at kalde sin hund til sig.

    Det harmonerer ikke. I’m sorry..


  • #326   26. okt 2018 Danielle: der går ganske korrekt nok mere end et splitsekund - men fra hun falder til at vi er på vej over for at hjælpe og til at hun sparker Misha, det går det bare så hurtigt. Vi blev alle forskrækkede over at hun vælter, men hun kom meget hurtigt på benene igen.
    Misha er ved min side da hun falder, så i det øjeblik hvor jeg er uopmærksom og fokuseret på at komme hen til hende og hjælpe, der er Misha gået tættere på hende. Men han står på intet tidspunkt henne i deres hoveder.


  • #327   26. okt 2018 Og desuden bliver hendes hunde også vildt forskrækkede og løber hen til hende og giver sig til at glo på hende da hun falder, så snorene ligger løst om hende da hun rejser sig, så hun skulle ikke kæmpe med at komme fri af dem.

  • #332   26. okt 2018 Martin

    Hvis en fremmed hund kommer trumlende mod en lille hund, så ville jeg reagere ved at råbe af den. Skræmme den væk. Situation undgået.'

    Ja, og hvad gør man så hvis ikke det virker, og hvad hvis der er flere hunde end en ?

    Man skræmmer en hund væk, mens den eller de andre bruger den lille hund som fodbold eller allerede har brækket ryggen på den i kådhed.
    Ikke alle hunde lader sig skræmme væk.
    Ham jeg har nu ville synes at det var pissesjov hvis der var en der råbte af ham og løb imod ham. Han ville anse det som leg - og ja, det er prøvet af.
    Og sådan en hund som Martines eller Max's hunde ville synes at det var alletiders fest, storme frem og sætte gebisset i din arm.

    Uanset, så er din erfaring ikke rigtig. Alle hunde lader sig ikke skræmme væk.


    Jeg synes da godt nok, at dine erfaringer indenfor hundeverdenen, som du nok har fået i hundeskoven trænger til en opdatering. Måske en tur til Luis Nielsen ville hjælpe , så kunne du måske se, at lige netop Labradorer er slemme til at tromle andre hunde. Hvorfor tror du at Lab-ejerne selv siger det om deres hunde når nu det ikke er rigtig, og fordi du endnu ikke har set en lille hund komme fysisk til skade af at blive overfaldet er det jo hellere ikke ensbetydende med at det ikke sker. Det er jo ikke dig der får de skadede hunde ind, men dyrlægerne. Og hvad der angår det, så tror jeg mere på min dyrlæge end på dine erfaringer.


  • #333   26. okt 2018 @Anni.
    Det ved jeg faktisk, for jeg har aldrig oplevet at hunde ikke reagerede om der var en eller flere.

    Jeg har heller ikke oplevet nogen hunde bruge en anden hund som fodbold. Slet ikke Labradorene. De reager når nogen råber op med det samme. Det er i mine øjne en af de lidt hurtigt tænkende racer.

    Jeg har heller aldrig oplevet en hund som Max eller Martines, der gerne vil løbe hen og sætte tænderne i min arm. Jeg vidste ikke en gang at deres hunde var sådan.

    Der er mange teoretiske situationer jeg ikke har oplevet, så jeg ved ikke hvad jeg vil gøre i de teoretiske situationer.

    Men jeg har oplevet mennesker, som bare opfinder flere og flere underligt opstilte teoretiske situationer, og efterhånden som en debat skrider frem bliver de mere og mere underligt tænkte.

    Der er det min erfaring, at jeg lige så godt bare kan sortere deres ligegyldige bemærkninger fra. Det tror jeg at jeg gør nu. smiley


  • #335   26. okt 2018 Jeg har lige selv været ude for en uges tid siden, at Sam blev forfaldet af 7 løse franske bulldogs.
    De kommer fræsende ind gennem skoven og går direkte på ham.
    Her hjalp det ikke at råbe ad dem, jeg måtte kæmpe med, og sparke og rive dem ad ham, han væltede seriøst rundt på jorden flere gange og havde ikke en chance.
    Tilsidst lykkedes det mig at få ham op i noget krat og ligge ham bag mig, så jeg kunne sidde og beskytte ham, og true de er møg køtere, først der, fandt de ud af at det ikke var smart at nærme sig igen!
    Her er der så ikke tale om en hundeskov, men en skov hvor hunden skal være i snor!

    Det var satme heldigt at det var små hunde og at Sam ikke bed igen, for gad vide om jeg så stod med skambids paragraffen. Sam er jo en stor hund.
    Heldigvis ingen dybe sår hos Sam, men en meget skræmmende oplevelse smiley
    Nå det var bare for at pointere at det ikke altid hjælper at råbe først.


  • #336   26. okt 2018 Er der ikke en mulighed for at tingene også går lynhurtigt for hende?
    Kunne det hænde at det er en smule udfordrende at orientere sig når man er i hendes situation?

    Det forlanges af hende at hun skal nå at racebestemme og konskvensberegne alt imens hun tumler ned og op igen...

    Kunne det ske, at det rent faktisk er Mischa, hun beskytter, ved at verfe ham væk?

    Det kunne være godt at høre hendes beskrivelse af situationen...


  • #337   26. okt 2018 Der er mange teoretiske situationer jeg ikke har oplevet, så jeg ved ikke hvad jeg vil gøre i de teoretiske situationer.

    Det er ikke teoretiske situationer, det er situationer, som opstår hver eneste dag, selv om du ikke selv har oplevet dem.
    Jeg synes, at det er langt ude at kalde dem teoretiske situationer kun fordi du ikke selv har oplevet dem.
    Jeg har ikke oplevet en dødsulykke med en motorcykel, men derfor sker disse ulykker da hele tiden...……...


  • #338   26. okt 2018 Jeg har heller aldrig oplevet en hund som Max eller Martines, der gerne vil løbe hen og sætte tænderne i min arm.

    Hov hov !!!!!!!

    Min hund har ingen våde ønsker om at "løbe hen og sætte tænderne i nogens arm" - så den der vil jeg gerne have mig frabedt.


  • #339   26. okt 2018 Mathilde det var da en øv oplevelse.
    Godt at der ikke skete noget med Sam, det kunne være gået gruelig galt for både Sam, dig og bullerne.

    Er du nu også helt sikker på at det skete i virkeligheden og at det ikke var en drøm ?
    For hvis du spørger Kim, så er sådan noget jo ikke virkelighed, det er kun teoretiske situationer.


  • #341   26. okt 2018 CH -

    Iflg historien, som er den jeg går ud fra, har hun mødt hunden tidligere og må vel retfærdighedsvis have bemærket at det er en lille, uanseelig hund ?
    Uanset om det var den eller sine egne hun beskyttede, mener jeg stadig, at det er "lodse" til en whippet er en overreaktion - har man SÅ lidt styr på sine egne, så man er nødig at reagere så voldsomt, så vil jeg mene, at hun måske skulle begynder at lufte sine egne enkeltvis.

    Det lyder helt åndssvagt, det der ..


  • #342   26. okt 2018 Sorry Martine, den er jo ikke ondt ment, og det ved du godt.
    Du ville jo aldrig lade din hund flyve i hovedet på andre hunde.

    Men hvis så frem i fald, så ville din hund da forhåbentlig ikke klemme halen mellem benene og rende sin vej fordi der er en råbende mand, som render imod ham.


  • #343   26. okt 2018 Anni - det er ikke dine indlæg jeg reagerer på .. det er blot den opfattelse af min hund som en der "løber hen" .. nope, han løber sq ingen steder, men omvendt accepterer han ikke, at folk begynder at hæve stemmen overfor mig.
    Der er en vis forskel, vil jeg mene smiley


  • #344   26. okt 2018 @Martine.
    Det var heller ikke mig der påstod det. smiley

    Jeg forholdte mig til det der blev skrevet til mig. Eller det vil sige jeg gad sådan set ikke kommentere mere på tænkte situationer.

    Uanset hvad jeg skriver, så kan nogen opfinde en situation som er vildere og mere spidsfindig. smiley


  • #345   26. okt 2018 Det er ok, Martin - jeg reagerede blot, fordi det imo er utilgiveligt, hvis en hund "løber hen" og bider et menneske, bare fordi den kan.

  • #347   26. okt 2018 Jeg råbte men den fortsatte Martin. da den væltede Hugo tredje gang gjorde den det med mig hængende i sig men jeg kunne slet ikke stoppe den. Hvad ville du så gøre?

    ejeren kunne heller ikke stoppe den og vi fik først fred da Hugo nåede vores bil.

    nej hunden var ikke aggressiv.... heldigvis da. men de ting jeg normalt kan stoppe en løs hund med virkede ikke

    jeg undrer mig over hvad mere du mener vi kunne have gjort?

    en leonberger rammer i øvrigt med en ganske voldsomt vægt og kraft når den rammer en anden hund i fuld fart. Det er helt vildt hvis du ikke tror det er kan give skader. og det kunne det som sagt desværre


  • #348   26. okt 2018 Lens.
    Jeg ved det virkeligt ikke. Jeg har aldrig mødt en Leonberger som var så uden for kontrol som du beskriver. Det lyder meget voldsomt.

    Jeg tror at jeg havde taget fat i den og holdt den i sidste ende som du gjorde. Hvad kan jeg ellers sige.

    En Leonberger kan være meget legesyge (specielt en unghund), men det er normalt en relativt følsom race som plejer at reagere hvis nogen råber op.

    Jeg tror ikke mange mennesker kommer ud for sådan en situation. Det er altså så ekstremt en sjælden en situation du beskriver, at den kan man i mine øjne ikke bruge til så meget andet end at sige. Der var du vitterligt uheldig!

    De vilde situationer, er tja, vilde sitationer som ingen kan garanteres ikke at opleve, men virkligheden er at det er bare så usandsynligt at det sker.

    Lidt ligesom at vi alle kan blive kørt ned og dø hver dag, men det forhindrer jo ikke, at vi alle gladeligt bevæger sig rundt i trafikken, og det færeste af os oplever noget vildere end lige ved og næsten situationer. Heldigvis. smiley


  • #349   26. okt 2018 Ja uheldigt... Det må man sige....

  • #351   26. okt 2018 Martin - ren nysgerrighed, kender ikke noget som helst til racen, men hvordan ville din Grosser reagere, hvis der kom en råbende person løbende imod ham ?
    Har racen så meget "røv i bukserne" at han ville være ligeglad, eller ville han klemme halen mellem benene og komme væk ?


  • #353   27. okt 2018 Nu bliver ordet "losse" brugt her.
    Jeg forestiller mig at en whippet ryger noget rundt, hvis man losser - sparker hårdt - til den.
    Nej, det er næppe nødvendigt at sparke hårdt.

    Men jeg har dælme svært ved at se hvordan man skal holde en hund på afstand uden at bruge foden til det, når man står med to Flexier hægtet til to hunde.
    Jeg antager, at hænderne er ret optagede....

    Og så tillader jeg mig at huske på en tråd som Fünkes - der er ofte ret stor forskel på, hvordan et spark defineres i sådan en situation....

    Uanset hvordan vi vender og drejer det, så havde hunden intet at gøre så tæt på de andre og damen.
    Stedet er fuldkommen underordnet, racer er fuldkommen underordnet.

    Og hvad hundeskove generelt angår - jeg har for længst konstateret at der ikke er steder, vi skal være.
    I praksis er det blot en konstatering.
    Men ikke med min gode vilje om jeg vil anerkende det principielle i, at dem, der bedes holde sig væk er dem, der overholder love og regler.





  • #354   27. okt 2018 Nu er jeg en af dem der HAR placeret en str 40 på andres hunde (IKKE i hundeskoven men i park) Min SBT var røvbange for andre hunde efter overfald og reagerede ved udfald, hvis hun blev presset (Hun opsøgte ALDRIG selv andre hunde - så situationerne blev først farlige, hvis de kom farende direkte op i hovedet på hende). så for at forhindre min hund bed, har jeg losset et par løse hunde i min tid. Og havde også kunnet losse ud efter en whippet

  • #355   27. okt 2018 Jeg må blot erklære mig uenig i, at man ikke kan få en whippet væk, undtagen ved brug af enten hænder eller fødder. Det er en uanseelig lille hund, som er nem at kyse - aj, det behøver man hverken ben eller arme til smiley

    Og, som jeg også skriver, det er ikke fair, det er ikke rigtigt, det er ikke ... alt muligt .. men imo er man alligevel ufattelig optimistisk, grænsende til det neurotiske, hvis man tror at man kan gå i hundeskov med sin hund i snor - og så undgå at andres hunde kommer op i hovedet på ens egen.

    At vi da hurtigt kan blive enige om, at sådan BURDE det ikke være, er en ting - virkeligheden noget andet - og som det heller ikke BURDE være muligt at blive kørt ned i en højresvingsulykke / at opleve en bilist trækker ud i en, når man på motorcykel kommer kørende i venstre spor på en motorvej .. ja, så sker de ting bare alligevel.

    Så - hundeskov for en hund, hvis ejer ikke deltager i den "fest" der derinde er imo desværre blot no-go.


  • #356   27. okt 2018 Jeg tror bare ikke at alle reflekterer synderligt over at de går tur i en hundeskov og at der der er en helt særlig kultur, man må indrette sig efter - en uskreven en af slagsen.

    Jeg tænker da at folk, der tænker mindre over deres hundehold end folk herinde blot konstaterer, at her kan de gå med deres hund...


  • #358   27. okt 2018 Sikke et chok at komme ind i en skov for en gåtur - en hundeskov, dejligt, her er man velkommen! Lige indtil man finder sig selv i et monster hundefjendtligt miljø, hvor der er regler, man ikke kan finde nogle steder, men som man bare har at overholde!
    Gustent...


  • #359   27. okt 2018 MB - Plus man ikke nødvendigvis når at tænke: gad vide om den kan råbes væk - når det hele går så stærkt og man bare tænker - du skal VÆK

  • #360   27. okt 2018 Martine - Det kommer vist lidt an på linjer smiley Den ene af mine forsvinder ved råb, den anden vil stille sig op og kigge på dig, som om du var åndssvag (men hun ville aldrig komme så tæt på, hun gider ikke fremmede mennesker og hunde) Den sidste ville bakke og så begynde at cirkle gøende omkring dig, lige i tilpas afstand til, at du ikke kunne nå hende.

    Min afdøde whippet Alfa, røg i armen på en fulderik, der udviste truende adfærd overfor mig, så jeg er heller ikke sikker på, at hun havde flyttet sig.


  • #361   27. okt 2018 Det kunne være spændende at høre andres opfattelse, for jeg oplever faktisk at flere hunde ikke kan råbes væk.

    Jeg prøver med stort kropssprog, vifter hundene væk med store armbevægelser og lyde, og oftest hopper de lige rundt om os og så direkte i hovedet på os igen.

    Ja, jeg ved ikke om jeg støder på nogen specielt resistente hunde og ejere, eller om min egen metode skal revideres. Men de er satme ikke lette at kue (for slet ikke at snakke om ejerne, der konsekvent altid bliver sure, hvis jeg så meget som vifter med armene mod deres hund).


  • #362   27. okt 2018 Fünke - jegf synes også ofte det opildner mere end jager væk

  • #363   27. okt 2018 Funke præcis..
    Jeg har jævnligt mødt hunde der ikke sådan lige lod sig skræmme væk, men nærmere tog det som invitation til leg og hopperi når jeg forsøgte at råbe dem væk...

    selvfølgelig kunne jeg vel nok bruge det mine unger kalder kommando-brølet, det skræmmer alt i en radius af 4 kilometer.

    Men nogle af mine hunde er genbrugshunde, og et par af dem har fået en ret hårdhændet medfart, så hvis jeg skal bruge den metode, så kan jeg da starte forfra med dem og de tillids-øvelser vi bruger for at lære dem at her får man ikke tæv.

    Og det kan da vel for pokker ikke være meningen.
    Så jeg har konsekvent en ridepisk med i MIN skov, og hunde der når inden for dens rækkevidde får altså et svirp.

    Og så må folk blive ligeså sure de vil, for det er sgu dem der er skyld i at deres vovse får med pisken. (og jeg synes helt ærligt ikke det er særligt morsomt de par gange det har været nødvendigt, men hellere en med en pisk, end risikoen for at havne i gabet på min flok)


  • #365   27. okt 2018 Jeg kan stoppe en hund hvis det er alvor men den slags gør jeg kun ultra presset. og de når alligevel at bide så det er mere en adrenalin reaktion end omtanke.

    kommer der en ikke fjendtlig hund hen så tager jeg den i halsbåndet hvis jeg kan og det kan jeg normalt og så holder jeg den fra min til ejeren kommer. Det handler om at undgå at min skader den og min kan jeg sagtens holde i en arm.

    Jeg har en måde hvor jeg holder hånden mod hundens hals så den ikke kan nå mig og hvis den spræller strammer jeg en smule og løsner når den står stille. Det har ikke svigtet til dato

    alternativt hilser de hvis jeg kan se begge er ok og kan jeg endda se min vil lege for det vil han med nogle så slipper jeg ham da det tit er bedre når begge er løse og så går jeg videre fordi bevægelse er godt

    serjeg en hund på afstand råber jeg tag lige snor på. min har lidt med andre hunde. og jeg har endnu ikke mødt en ejer der ikke gjorde det

    jeg ved dog de findes men jeg tror de fleste ejere kan råbes op

    jeg bliver kun streng overfor en fremmed hund hvis den angriber min. Jeg frygter det kan eskalere en situation hvor der ellers ikke ville være sket mere

    med Hugo var det en grim oplevelse. Han kunne ikke komme væk, han hoppede op af mig for hjælp, jeg råbte til ejeren stop den dog hun råbte jeg kan ikke. Jeg endte med at blive trukket rundt imens jeg lå på jorden af den. Den var enorm rar men kendte ikke sin egen styrke. til sidst måtte jeg slippe og løbe mod bilen. der løb den med men i leg jo og så fik jeg åbnet og Hugo sprang ind og jeg lukkede.

    ejeren kom løbende og vi brugte lidt tid på at fange hunden. Jeg sagde at hun burde træne den og hun sagde men hvor og den plejede at være så nem. Jeg skældte ikke ud for hun var rystet og jeg viste heldigvis ikke at min hund var skadet. De har den ikke mere i øvrigt. Den blev for vild siger hendes nabo som jeg kender lidt. Jeg har egentlig aldrig tænkt på det som deres skyld men snarere at Hugos elendige skelet før eller siden ville være faldet fra hinanden men nej hun burde nok have haft den i snor... hvis det havde været nok... Jeg tror faktisk ikke hun havde kunnet holde den i snor...

    men pointen er at jeg skal presses en del før jeg slår, sparker eller råber op. Jeg har kun haft brug for det tre gange ved rigtige overfald på alle de år jeg har haft hund og så en gang hvor en schæfer hoppede ind til Hugo i vores bil... der smed jeg den ud og skældte ejeren ud. Den var ikke aggressiv men helt ærlig...

    Jeg ved jeg kan eskalerer en situation så jeg forsøger at undgå det. ni ud af ti gange hvor jeg ser en uterlig hund på tur går jeg derfor bare den anden vej eller ind i en opgang eller ned af en vej og venter til den er væk.

    jeg tror at min adfærd smitter til min hund. Jeg har aldrig rigtig gider modindlære ham før for to mdr siden fordi jeg ikke havde behovet selv og styr på det. men da han skulle på ferie gjorde jeg det. men hans gamle adfærd er stort set stoppet selv ad åre. gik jeg og råbte og sparkede og var vild og tovlig og urolig så tror jeg ikke det var sket... I stedet siger jeg det er ok til ham hvis han ser en hund og gør klar. Det har jeg styr på. stop. og så går vi forbi. Jeg tror at min ro smitter og at det omvendte også ville. eller... Jeg ved det ville



  • #366   27. okt 2018 Nu er det jo også langt fra alle hundeskove der er markeret op at her er en hundeskov.
    De indhegnede er der vel noget skiltning ved, men de ikke indhegnede som jeg brugte, var der altså Ikke, men de kunne findes på nettet.. Så det er ikke sikkert at man ved at man går i en hundeskov.


  • #367   27. okt 2018 Jeg må så tilstå at jeg synes det er synd at gå i en hundeskov med en hund i snor som ikke kan lide andre. ofte er sådan en hund usikker. Jeg ville vælge at beskytte den mod flere dårlige oplevelser i stedet for at holde på min ret...



  • #368   27. okt 2018 Jamen Lens, problemet er (som jeg læser at flere oplever) at det med at undgå hundeskove akltså stadig ikke er en garanti for at undgå folk og deres uopdragne hunde.



  • #369   27. okt 2018 Når man råber af hunde, så brøler råber man højt og dybt. De der vage nej, stop gå hjem osv, de er nytteløse. Der skal brøles igennem, og altså. VI taler glade hunde, og glade hunde blive forbavsede og reagerer.

    De kigger normalt op og stopper hvad de er i gang med. For der er hunde er altså ret ens.

    Hvis man vælger at sparke eller slå en hund, så risikerer man faktisk at eskalere situationen. Hunden går jo automatisk fra at være glad og til at føle sig truet.

    Når en hund føler sig truet så har den faktisk kun to muligheder. Den kan vælge flugten eller angribe. De fleste hunde vil vælge flugten, da de jo her ikke er i snor.

    Men forestil jer nu, at ejeren (som enhver normal ejer bør reager, han/hun er i dette øjeblik på vej i fuld løb hen mod sin hund for at få den i snor).

    Lad os nu sige, at den hund man sparker eller slår på, i sin angst tror at den glade leg er erstattet af, nu er den ejer også i fare. Tja, afhængig af race, så har det at slå en fremmed hund nu skabt en farlig situation.

    For hunden (igen afhængig af race), kan jo nu finde på at bide ud efter den der slår/sparker. De fleste hunde når de bider, reager langt hurtigere end mennesket, så held og lykke med at stoppe dem, med jeres fod, pind pisk what ever.

    Det er ikke raketvidenskab det her, og i mine øjne, så nogens udsagn vidner det altså om begrænset forståelse for hvordan en presset hund reager, og fremfor alt, hvordan man håndterer en presset situation på en måde hvor tingene ikke eskalerer.

    Desuden tror jeg ikke, at hunde der i forvejen har det svært med andre hunde, oplever deres hundeejer miste kontrollen på den måde, får det ret meget bedre.

    I vors hundeklub, der trænede vi faktisk en dag hvordan man får en floks hunde opmærksomhed, det er der at jeg har lært at råbe. Jeg kan i øvrigt garantere, at de to trænere vi havde, de havde bestemt ikke svært ved at få alle hundes opmærksomhed. Jeg oplever det heller ikke i hundeskoven, så mon ikke at vi taler træning af mennesket og ikke hundene.

    Igen, vi taler glade hunde, ikke hunde der er ved at angribe. det er noget helt andet.

    PS: I ved jo heller ikke om hunden i slår på, er ejet af Brian fra Rockerborgen. Held og lykke med at piske ham! smiley


  • #370   27. okt 2018 Så "du aner ikke hvilken fremmed hund du har med at gøre" skal ændres til "du aner ikke hvilken ejer du har med at gøre" smiley

  • #371   27. okt 2018 Jeg har faktisk primært oplevet de her trælse situationer med løse hunde og endda en holden i flexi line der viklede min kæreste fuldstændig ind, steder med snor påbud og midt på fortovet. Så det er ikke ligefrem fordi man får fred bare fordi man ikke går i hundeskov, hvis det så i det mindste bare var sådan..
    Vi har lige fået en indhegnet hundeskov her i byen og jeg har da bestemt ikke tænkt mig at tage hundene med derned, men jeg håber samtidig at den hjælper til at vi kan gå en tur i parken uden en masse løse hunde.. For i parken skal hunden sådan set have snor på.

    Dengang jeg benyttede hundeskov, var det et uindhegnet sted, indhegninger har jeg aldrig benyttet mig af. Eller det vil sige det har jeg et par gange, når de er så små og åbne at jeg kan se om der er andre, så kan jeg nemlig enten gå eller få hundene til mig. Men jeg vil ikke udsætte mine hunde for dårlige oplevelser, selvom det oftest for vores vedkommende har været umuligt at undgå medmindre vi simpelthen bare stoppede med at gå tur, og det ville jo også være synd.


  • #372   27. okt 2018 "ser jeg en hund på afstand råber jeg tag lige snor på. min har lidt med andre hunde. og jeg har endnu ikke mødt en ejer der ikke gjorde det"

    Jeg ville gerne gå det sted du gør! Hvis jeg råber "kald lige hunden til dig, min bryder sig ikke om andre hunde", så er reaktionen 9 ud af 10 gange: "det er okay, min gør ikke noget", og derefter intet forsøg fra ejer på hverken at tage den i snor, kalde den til sig eller overhovedet stoppe den.

    Det er faktisk kun dem, der allerede har deres hunde i snor, som respekterer det. Alle andre jeg møder med løse hunde, selv hvis ejer så lytter til mig, kan ikke kalde deres hunde til sig.


  • #373   27. okt 2018 Der vil jeg give Funke helt ret.

    Jeg vil tro, at hvis vi møder 100 hunde i skoven, så er der måske 4-5 der kan.

    De få der kan, er typisk ejere af BC'ere, Dobberman, Rottweilere, Rigdeback og Schæfere. Må jeg lige tilføje, de sidste 4 sætter jeg stor pris på! smiley

    Med garanti uden for kontrol. Diverse små racer minus de der King Charles (de kan normalt, aner ikke hvorfor), og så kan man nærmest garantere at blandingsracerne, de er altid uden for kontrol.

    Der er meget få blandingsundtagelser, men de få er så nærmest og trænet til DK Champ niveau! smiley

    Samt de famøse men dog stadigt reagerende ved råb Labradors...

    Det er min erfaring som en dem der hver uge bevæger sig ind den famøse hundeskov.

    smiley


  • #374   27. okt 2018 Når man råber af hunde, så brøler råber man højt og dybt. De der vage nej, stop gå hjem osv, de er nytteløse. Der skal brøles igennem, og altså. VI taler glade hunde, og glade hunde blive forbavsede og reagerer.

    De kigger normalt op og stopper hvad de er i gang med. For der er hunde er altså ret ens.


    …. ja, og så fortsætter de
    De fleste hunde vil stoppe op, så er der dem, som lige stopper op og kigger, for så bare at fortsætte med at drøne af sted.
    Hvis du brølede af Gaddafi, så ville han lige stoppe op, og så ville han ellers komme galoperende, for at være med i den sjove leg - og ja, det er ikke kun noget jeg siger, det er afprøvet. Endvidere, så har jeg gennem alle mine år med hunde set at der er masser af hunde, som ikke ville lade sig afskrække af en brølende person.

    Og nej, alle hunde er ikke ret ens

    Martin, mener du virkelig at alle dem, som har oplevet trælse møder med løse hunde, som ikke stemmer overens med dine påstande er fyldt med løgn ?

    Og fuldkommen enig med Fünke i # 361


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #375   27. okt 2018 Det er jo det der er galt. Har man styr på sin hund og viser hensyn til sine omgivelser betragtes man nærmest som idiot eller at hunden fejler noget.

    For mig er det ikke om at have retten. Det er respekt og hensyn uanset hvor man færdes. For man slipper jo ikke bare fordi man vælger skoven eller stranden.


  • #376   27. okt 2018 @Anni.
    Jeg har ikke sagt nogen er fyldt med løgn.

    Ideen med at brøle er netop, at då hundene til at stoppe op, så alle kan nå at reagere. Altså at ejere kan få snor på deres hunde.

    Hvis du læser det at brøle, får hundene til at løbe hen ved siden af deres ejer og sætte sig, så må jeg sige, at det har jeg aldrig oplevet. smiley

    Jeg har tilgengæld aldrig oplevet at ejere ikke kom løbende, ved et brøl. Vi taler om almindelige mennesker her.


  • #377   27. okt 2018 @Max

    Google den nedenstående, den passer perfekt på din sidste kommentar:

    “life is a bitch then you die”. smiley


  • #378   27. okt 2018 Har du det sådan med alt, Martin?
    Er der intet der er mere værd end et skuldertræk?


  • #380   27. okt 2018 Jeg slipper ikke mine løs medmindre vi er i en indhegnet hundeskov, eller et sted hvor jeg VED at der ikke er nogen og hvor jeg har fuldt udsyn til dem der evt kunne komme - for så er mine i snor inden de er ude af bilen. Hvor der er snorpåbud kunne jeg ALDRIG drømme om at lade dem løbe rundt mens andre går pænt tur med deres i snor. Bliver der råbt "mine vil ikke så gerne snakke!" så kunne jeg ikke drømme om, at svare tilbage "Men de gør ikke noget!" - for det er så respektløst. Jeg tager alle de hensyn jeg kan komme i tanke om, trods vi ikke har bil så går jeg gerne både 2 kilometer, 5 kilometer eller mere for at komme i en indhegnet, lukket hundeskov. Vi bor i det naturskønne nordlige Nordjylland, du kan næsten ikke komme et sted hen hvor der ikke er en skov eller en strand hvor man kan gå med sine vuffere i snor - hvilket vi også ofte gør, men når de løber løs, så tager vi i de indhegnede hundeskove. Måske er jeg idiot når jeg så tænker, at hey, folk der har hunde som ikke kan lide andre hunde, eller som ikke bryder som om at der er hunde der løber frit rundt omkring dem, de ikke går se steder hen, når der er måske 5 andre steder i 5 kilometers radius de kunne gå hen, hvor folk skal have deres hunde i snor.

  • #381   27. okt 2018 Og det er det jeg føler er det essentielle. Jeg går ikke ned i den store park 250m fra os og slipper dem fri. Jeg går ikke i hundeskove hvor det ikke er tydeligt markeret at HER er hundeskoven. Jeg lader ikke mine hilse på alt med en puls. Havde Misha været truende, aggressiv eller på nogen måde gjort de to hunde noget, så havde jeg givet hende et klap på skulderen. Jeg er ikke en kæmpe nar - jeg tager hensyn til både mine hunde og mine medmennesker. Jeg er ikke perfekt og jeg fejler også. Men jeg går aldrig ind med en indstilling om, at jeg herre over stedet og at jeg kan gøre hvad der passer mig. Så kan I sige hvad I vil.

  • #384   27. okt 2018 funke ja det er min oplevelse med nu 3. hund. Vi må ud og gå nogle ture sammen så skal jeg opdrage dem for sig lool smiley

    jeg går Viborg, Esbjerg Stoholm mest og med ace boede jeg ved Hobro og gik der. jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har de oplevelser men jeg lavede en tråd om emnet og kan se jeg langt fra er den eneste

    PS jeg går ikke i hundeskov med aslan men gjorde med de andre to næsten dagligt. Indhegnet. Jeg så mange sære hunde der men kun to rigtige slagsmål. men det er muligt at kulturen har ændret sig for det er mage år siden efterhånden



  • #385   27. okt 2018 Der er ikke snorpåbud på stranden i vinterhalvåret, og det er de vi nogle gange går ned og løber noget krudt af. Som jeg skrev, så går mine aldrig løs sådanne steder, hvis der kommer andre. Og jeg går aldrig på en strand hvor jeg ikke har fuldt udsyn.

    Ja det gjorde han, fordi hun valgte at gå ind i en indhegnet hundeskov, med massere af dejlig (ikke hundeskov) skov lige uden omkring, med to hunde som bestemt ikke kunne lide andre hunde.


  • #386   27. okt 2018 Hun har ret til at være der - men hun burde have tænkt på hendes to hunde, og have undgået en dum situation for både hende og hundene.

  • #387   27. okt 2018 Hold da op - jeg kan læse, at jeg skal til at revidere min opfattelse af whippet ganske betragteligt - sådan en gang små blodtørstige bæster smiley

    Jeg har i mine mange lange dage, kun oplevet én hund, der ikke kunne brøles væk. Jeg er muligvis heldig, jeg er muligvis udstyret med en udstråling, som hjælper - jeg aner det seriøst ikke ?
    Jeg synes blot at det er .øvtræls, at læse om alle jeres oplevelser for det er på INGEN måde fair, at man nærmest "drager i krig" når man skal ud at gå en dejlig tur med sin hund.

    Jeg tror måske, at denne "opsparede" irritation imod den slags hundeejere, kommer ud for fuld udblæsning, når jeg ser en hund på vej op imod min ?

    Jeg er enig mht det der med, at folk måske ikke ved, at de bevæger sig ind i en hundeskov - det har jeg slet ikke tænkt over, men ja, det er da helt klart en mulighed ?


  • #389   27. okt 2018 Så du tager dine hunde bevidst ind i et område, hvor du ved at der 1. er andre hunde og 2. de er uden snor, når du har to hunde som virkelig ikke kan lide andre hunde og som går så meget amok at de vælter dig, fremfor at gå en fredelig tur LIGE uden for indhegningen? Det virker som om, at man er ude efter en konflikt så.

  • #390   27. okt 2018 #388

    Det tror jeg, efter adskillige indlæg, ikke der er mange, der ikke er enige med dig i. Så kom nu lidt videre smiley


  • #392   27. okt 2018 Men man kan da glæde sig over, at damen med de to små hunde, ikke rendte ind i en anden hund, som måske ikke var så venlig indstillet.

    For så kunne hun stå og kigge på to små flåede hunde for enden af hver sin flexline - men i det mindste tænke "jeg har RET til at gå her !!! " smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #394   27. okt 2018 Eller at ts hund løber hen til en hund som bider den midt over. Der er mange muligheder. Men så kan man jo altid trøste sig med,at den kommer de fleste gange man kalder,og normalt sker der jo ingenting.

    Jeg ville slet ikke have noget problem ved at møde hunde i snor i en hundeskov. Skønt at folk er ansvarlige.



  • #395   27. okt 2018 martine - tror helt sikkert også udstråling gør noget - jeg blev/bliver skide nervøs og bange når fremmede hunde skred/skrider op i hovedet på min - så mit brøl har måske mere karakter af hvin smiley

  • #396   27. okt 2018 Max - nu var det to små hunde .. det er alligevel sjældent, at vi hører om dem som værende dræbere smiley

  • #397   27. okt 2018 Jeg kan ikke skræmme hunde en pind - de skal godt nok hænge noget i væsenet for at de bliver bange for mig smiley smiley

  • #398   27. okt 2018 Jeg kan sagtens følge dig, Snehvide. Jeg går heller ikke i hundeskov og har aldrig gjort det, netop fordi jeg ved, at der hersker en speciel form for ligegyldighed mere end jeg ellers støder på.
    Og hvad plejer HG's første svar at være til en ny ejer, som vil i hundeskoven med sin hvalp? NEEEJ STOOOOP vend om!

    Men alt det andet - jeg synes nærmere det her handler om almindelig respekt og pli. Man lader ikke sin hund rende hen til fremmede med mindre det er indforstået. Og det gælder alle steder, og alle ejere.

    Ja, man kan da undre sig over, hvad hun laver dér, hvis hun måske har hunde, der ikke kan lide andre hunde. Og måske har hun ikke?

    Det kommer ikke an på om hendes hunde er aggressive, om dine hunde er aggressive.. det her sætter så klart lys over at man uanset hvad skal stoppe sin hund, og det er altså ikke betinget af om man lige synes den anden hund kan lide det eller ej.
    Det havde jo ikke været bedre, bare fordi hundene havde skabt sig i ekstase i stedet for.


  • #399   27. okt 2018 Måske skulle man lave brøle undervisning af alle hundeejere.

    Gad vide hvor mange træningssteder, der reelt underviser i hvordan man gør?

    Jeg har aldrig haft behov for andet end få en hund til at stoppe i x situation så ejeren lige kun få sin basse i snor.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #401   27. okt 2018 Martine. Men det er ikke sikkert at det er næste gang. Kort og godt. Man skal nok kunne klare lidt af hvert hvis man går i en hundeskov. Det tror jeg ikke er til at ændre.

  • #402   27. okt 2018 Især hvis "man" er hunden smiley

  • #403   27. okt 2018 Lære at råbe ad hunde til træning?
    Nej... bare nej.
    Den måde at tænke på er da heldigvis på vej VÆK fra træningsstederne!



  • #404   27. okt 2018 Nu er der jo ingen der siger at der skal være hunde tilstede som skal råbes af. smiley

    Det er selve det at lære hvordan man håndterer en presset situation og hvor højt man egenligt skal råbe med hunde der af en eller anden grund kommer løbende.

    Jeg tror det ville være ret klogt. Jeg kan jo se at mange ikke aner deres levende råd om hvordan man gør.

    Men kom da gerne med en bedre løsning selv? smiley



  • #405   27. okt 2018 smiley

  • #406   27. okt 2018 Det virker måske bag skærmen.

    Men at tegne en smiley på jorden mod en hund der løbende hen mod ens det virker ikke. ??


  • #407   27. okt 2018 Det, der virker er, at folk lærer at holde deres hund for sig selv indtil andet er aftalt.

    Jeg fjerner hunden fysisk når det sker og blokerer for adgang til mine hunde.
    Stå og råbe giver slet ikke mening - heller ikke for egne hunde, der da får maksimeret lorteoplevelsen på den måde..


  • #409   27. okt 2018 Nu går mine så ikke uden snor steder de ikke må. Det kunne jeg ikke drømme om.

  • #411   27. okt 2018 @Ch
    Du svar minder mig om en politikers svar. Det lyder fint, men hænger ikke rigtigt sammen med virkligheden situationer.

    Du har læst en masse eksempler, hvor folk er dybt frustrede og kede af, at de føler deres hund overrendte af andre hunde.

    Dit råd. Tag fat i hunden og få den væk. smiley

    Ja, det kan alle da nok regne ud er det optimale.

    Men nu står hundeejer, måske med en hund der laver udfald i mod en fremmed hund der danser rundt om ejer i kådhed, og ikke lige frem er interesseret i at blive taget af en fremmed person.

    Teori er en ting, virkligheden er noget mere bøvlet. smiley



  • #413   27. okt 2018 Virkelighedens situation er, at hvis man på ALLE hvalpehold implementerede iblandt de få teorigange, at man gennemgik hundeloven og respekt for andre hundeejere.. så ville det forhåbentlig være mindre nødvendigt at skulle råbe af fremmede hunde.

    Det er jo helt, helt baglæns tankegang. Hvorfor lære hvalpeejere hvordan man håndterer andre der bryder loven, når man kan lære selvsamme ejere at overholde den?


  • #414   27. okt 2018 Martin, jeg har været hundeejer siden 1994. 24 år.
    Tror du virkelig, at jeg aldrig har været i præcis denne situation?
    Tror du virkelig at jeg ikke har været ude i virkeligheden med mine hunde?

    Det, du synes er teori, er min praksiserfaring i snart et kvart århundrede...


  • #415   27. okt 2018 Ja da. Lad os tæske løs på andres hunde!

    Milde himmel. Her gik jeg og troede at på trods af forskellige holdninger, så holder de fleste af os herinde ret meget af dyr generelt.


  • #417   27. okt 2018 @Ch.
    Så er det vist mere grundet skriftsproget at din forklaring lyder meget teoretisk.

    For at tage en fremmed hund hvis ens egen er rasende, det kunne jeg godt forestille mig er mission umuligt. smiley

    Jeg har aldrig prøvet det i praksis.

    Jeg har prøvet at min Grosser blev angrebet af to små rasende terrier, og jeg kunne ikke fange de små sataner.

    Jeg brølede som en sindsyg og prøvede at beskytte ham mod flere bid (de var under 4 kilo tror jeg, totalt latterligt)). Det virkede og gav tid nok til at ejerne kunne nå hen og fange dem.

    Men fra de angreb, til jeg nåede at sige noget prøvede jeg først at skærme med foden men de jo hurtige de sataner, der gik altså nogen sekunder inden jeg brølede højt. Havde min hund nu været en hund der havde taget kampen op, så havde det jo gået endnu mere op i hat og briller. Han var ikke bange, ellers havde han jo reageret ved at bide dem.

    Jeg beklager, men at råbe er i mine øjne nok det smarteste og mest venlige i mange pressede situationer.

    Se, der tror jeg, at virkligheden siger meget mere end x års træning/erfaring.


  • #418   27. okt 2018 Martin fortæl mig lige igen hvorfor det er at jeg skal råbe og dermed skræmme mine egne hunde, og give dem en dårlig oplevelse.

    Jeg kan med min bedste vilje ikke se rimeligheden i det.



  • #421   27. okt 2018 @Dorthe.
    Jeg kan ikke se andre muligheder.

    At sparke andres dyr er for mig ikke en mulighed. Det er lidt ligesom at slå børn. Det kan jeg heller ikke.

    Jeg synes det er lidt morsomt at læse det her. For jeg har på fornemmelsen, at sparke eller slå et dyr kan de færreste i praksis. Men det føles sikkert sejt at skrive.

    Desuden, så tror jeg det er rigtigt dumt at slå en af de store racer plus, så var der lige den med Brian fra Rockerborgen bagefter. smiley


  • #423   27. okt 2018 Jamen vær ikke et sekund i tvivl om at jeg ikke finder det spor morsomt at klappe til hunde med en ridepisk.

    Men fordi jeg har en hundeflok jeg har, har jeg i første omgang droppet hundeskoven for der hersker lovløse tilstande.

    mit næste skridt var så at jeg altid havde snor på alle mine hunde (lidt træls for dem der sagtens er under fuld kontrol men sådan er det jo når man ikke kan gå lovligt med dem løse i andre skove).
    Det hjalp heller ikke, for her har folk heller ikke snor på eller styr på dem.

    Så har jeg simpelthen anskaffet mig mit eget matrikel til at kunne lufte mine hunde. Men ikke engang her kan jeg være sikker på ikke at møde folk med deres løse hunde.

    Og jeg har en hund der ret hurtigt hakker hvis den bliver opsøgt af fremmede (den lever med et stift ben som den har fået ved at blive rendt over ende af en logredor med et brækket ben til følge)

    Jeg har én som kan med alt og alle, hvis bare de ikke på nogen måde siger fra overfor hans leg. (og han er en af dem der gerne kaster sig for fuld smadder i fjæset på andre hunde, så han er altid i snor når vi går tur)

    Så fortæl mig gerne hvad jeg skal gøre for at sikre at mine hunde ikke får dårlige oplevelser med andre folks hunde?



  • #424   27. okt 2018 En gang hvor en løs JRT, løb lige i hovedet på vores, måtte vores op at hænge i halsbåndet for at forhindre at den kunne nå den lille hund, som bare var lukket udendørs et fremmed sted, ganske uden opsyn.

    Vi måtte give vores egen hund en rigtig lorteoplevelse for at forhindre skader på den lille hund. Det vil jeg simpelthen ikke fordi andre er komplet uansvarlige..

    Skader på andre hunde kan koste min livet.
    Det kan og vil jeg ikke acceptere.





  • #430   27. okt 2018 @MajBrit.
    Ja, det er da tragisk komisk at folk er parat til at bruge vold, når der er så simpel en løsning. smiley

    Det andet omkring hvad andre folk burde sige gøre etc, har jeg forklaret min holdning til. Jeg kan ikke bestemme over andre mennesker. Ærgerligt men sandt. For ingen er da uenige i, at i en perfekt ville problemer ikke opstå. Men verden er ikke perfekt.

    Så jeg finder løsninger der ikke skader nogen. Det vil jeg også anbefale jer andre at gøre. For den store hund og helt sikkert Brian fra Rockerborgen kan i jo ikke gøre så meget ved alligevel. smiley


  • #431   27. okt 2018 Din fremgangsmåde kan skade mindst så meget som fodpedalen, Martin...

  • #433   27. okt 2018 @CH.
    Ok, men heldigvis så er det da færreste hunde der har så dårlig psyke.


  • #434   27. okt 2018 Det er snart tid til en aftentur! Hvor lagde jeg nu min strømpistol...?

  • #435   27. okt 2018 Jeg er normalt ret fredsommelig, men i mit 40 årige "hundeliv" har jeg tre gange stået i en situation, hvor jeg så mig nødsaget til at sparke en fremmed hund, for at undgå yderligere skade på egne hunde.

    Mellem puddel kommer løbende bagfra og bider sig fast i nakken på den ene af mine gravhunde, jeg går på fortov med 2 miniature gravhunde og ser den ikke. Jeg handler uden at tænke og giver pudlen et spark i maven, den slipper gravhunden, der må til dyrlæge og have syet en flænge efter hjørnetand og lagt dræn i et dybt sår efter en anden hjørnetand, det er ca. 30 år siden.


    Kommer gående på torvet i vores lille by med en af mine whipper i snor og ser godt den ældre dame med border terrier og barnevogn, holder ca. 10 meters afstand og har whippen på plads. Hvad jeg ikke ser er at den er i flexline og at denne åbenbart ikke er låst.
    Border terrieren kaster gøende frem i linen, som damen ikke magter at holde, så den lille hidsigprop går direkte efter whippens bagben og bider sig fast. Her var jeg fuldt bevidst om at jeg lossede terrieren en på siden af hovedet med min størrelse 42. Whippen havde en skade i sit bagben, som hun endelig var ved at komme sig rimeligt efter, jeg magtede ikke tanken om endnu en Damen var rasende og det gjorde det ikke bedre, at der var masser af vidner, der kunne fortælle hende, at det var hendes forsikring, der skulle dække den flænge min Lotus havde fået i bagbenet.

    Sidste var endnu en af mine whipper Alfa. Jeg går og træner med hende i den ene ende af en boldbane, min mand går i den anden ende med endnu en whippet og en gravhund.

    Jeg ser ikke, at der kommer en løs amstaff ind på banen, min mand opdager den før mig og råber, men der er den meget tæt på os, så jeg slipper Alfa og når at tænke, at hendes hurtighed er hendes styrke. Den når at bide sig fast i ryggen af hende, jeg losser den i siden og Alfa, som er en 18 kg whippet får rykket sig fri og spæner med fuld knald ned til min mand, der nu er på den anden side af hegnet som Alfa springer over, det er den korte version for der går lidt tid før nogen får fat i amstaffen. Alfa slap med en 5 cm. flænge.


    Forebyggende lærer jeg mine whipper at gå "hinter" altså trække helt om bag mig, så har jeg nemlig mulighed for at skærme dem, hvis der kommer løse hunde imod os.







  • #437   27. okt 2018 @Trine.
    Det kan jeg ikke. For som jeg skrev tidligere, er en hund der angriber langt sværere end en end glad hund der kommer tumlende.

    Der er dog en metode som jeg vel bruge i den situation, men den kræver nok mod og alt efter hunden styrke.

    Fik anden hund fat i min hund med et bid, kan du tage fat i halsbåndet med begge hænder ligesom omvendt af hvis man tog fat i hunden for at trække den væk.

    Hvis du gør det, så kan du nemlig dreje hænderne og bruge halsbåndet som et kvælertag. Det vil få alle hunde til at slippe og uden at du ligesom rusker hunden af sit bid.

    Du kan finde praktiske klip af det jeg beskriver på youtube, og årsagen til at jeg har læst om det, er at jeg en dag tænkte over hvad fanden jeg egenligt gjorde hvis en hund bed sig fast i min eller omvendt.

    Jeg tror nemlig at ved en stor rasende hund, så er det svært at sparke så hårdt at den reelt føler smerte i situationen. Jeg tror at det opildner den og får den til at bide hårdere.

    Beklager mit forslag med at råbe har nok meget lille effekt ved rasende hunde. Højst købe et par sekunder tror jeg.


  • #438   27. okt 2018 Det er super at der for nogen ikke skal mere til end at råbe.. gid det altid var så "nemt." Jeg tror på, at en hund der virkelig har "et mål" ikke bare lige sådan skræmmes. Og hvor er jeg GLAD for at i ikke har stået i sådan en situation.

    Jeg gik en dag i skoven med to hunde (min han og en tæve). Pludselig hører jeg noget bag os og i det jeg kigger, ser jeg bare 2 Westier der kommer drønende (ingen ejer i syne). Den ene satte kursen mod tæven og var heldigvis bare ude på at hilse, så jeg kunne ignorere dét sæt hunde.
    Den anden derimod fløj direkte i nakken på min hanhund. Jeg RÅBTE, jeg hev min egen hund væk og jeg prøvede at sparke den anden væk. Den hoppede bare på igen. Så tog jeg den hårdt i nakkeskindet og kylede den langt nok væk, til at jeg kunne hive min egen på armen. Så begyndte den at hoppe op af mig for at nå. Lidt efter kom ejeren sjoskende.. Heldigvis ingen skrammer på min hund.

    Den værste gang var til træning.. Jeg stod på parkeringspladsen med min hund ved siden i snor. Jeg snakkede med en anden hundeejer. Jeg hører noget bag mig og ser en cane corso som jeg VED har problemer med andre hunde (primært hanner). Jeg råber NEJ flere gange og trækker min hund væk i håb om at kunne nå at skærme ham, men et splitsekund efter sidder den i halsen på min hund og smider ham til jorden. Jeg står stadig og råber og 2 mænd kommer til - også råbende. Den ene kaster sig over hunden og de må stå 2 voksne mænd og rive den af min.. Min hund endte med hul i halsen.


  • #439   27. okt 2018 Hvis du gør det, så kan du nemlig dreje hænderne og bruge halsbåndet som et kvælertag. Det vil få alle hunde til at slippe og uden at du ligesom rusker hunden af sit bid.

    Nej, det vil ikke få alle hunde til at slippe - det er racerelateret, da der er racer, som er avlet efter at de skal holde fast uanset hvad.


  • #440   27. okt 2018 @Anni.
    Jeg kender ikke alle racer, nævn da gerne de racer det ikke virker på.


  • #441   27. okt 2018 Men mange af de smarte kneb man kan bruge, er bare noget man nemt kan glemme, når man står i en situation hvor ens hund måske er ved at blive ædt.

  • #442   27. okt 2018 #441

    Præcis !


  • #443   27. okt 2018 @Erika.
    Jeg er enig, derfor burde man faktisk træne pressede situationer, så man reagerede mere rationelt og mere på træningens vilkår.

    Det er lidt ligesom hvis man har dyrket kampsport. Der træner man jo at slå på er menneske, og det er faktisk sindssygt grænseoverskridende første gang man prøver en kamp.

    For det ligger dybt i mennesker, at man ikke slår/sparker på andre. I starten holder man helt vildt tilbage. smiley

    Det er nok nemmere at slå/sparke en angribende hund, men personligt tror jeg ikke at jeg kan. Hunde har jeg samme holdning til som jeg har til børn. Det gør man bare ikke. Altså jeg kan ikke uanset hvor retfærdigt det så er.


  • #444   27. okt 2018 at lære at råbe til træning synes jeg er rodet. Det ville virke bedre hvis alle lærte at vise hensyn

  • #445   27. okt 2018 # 440
    Bulldogger er blandt andet avlet til at holde fast.
    Det er blandt andet derfor at de er avlet frem med underbid og kort næse, for så kunne de holde fast og trække vejret samtidig.


  • #446   27. okt 2018 Haha - jeg fik af vide til hvalpetræning at man kunne få en hund til at slippe ved at stikke i fingeren i numsen på den: Update - det hjælper ikke nødvendigvis

  • #447   27. okt 2018 @Anni
    Jeg tror du misforstår hvad jeg skriver. Den metode jeg skriver er basalt set at tage kvælertag på en hund.

    Jeg tror ikke at der findes racer som ikke vil slippe ved det.


Kommentér på:
Endnu en af de grimme om hundeskoven

Annonce