{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Endnu en racetråd, sorry {{forumTopicSubject}}

Endnu et opslag om raceråd, men I ved jo en hel masse herinde, så jeg prøver ??
Jeg leder efter en hunderace, som kunne passe til mig i fremtiden, og håber på lidt input.

Mine krav:
• Rigtig træningsvillig
• Ikke for meget pelspleje
• Skal kunne gå sammen med min labrador
• Må gerne kunne bruges til hundesport, tricks og evt. show
• Mindre end labrador, men ikke helt lille

De racer jeg har kigget på indtil videre er:

Papillon
Shetland Sheepdog
Mini/Mellem Puddel – jeg ved godt, at de kræver meget pelspleje, men jeg kan sagtens børste hund hver dag, så det skræmmer mig ikke.
Cocker Spaniel
Dansk/Svensk Gårdshund
Kelpie virker mega fed, men den er lige på grænsen i størrelse for mig.
Kooikerhondje
MAS
Lagotto Romagnolo

Hvis nogen har erfaringer med nogle af de her racer (eller forslag til andre, der matcher mine krav), så vil jeg rigtig gerne høre dem! Og hvis nogle af dem er helt ved siden af, jeg har desværre ikke haft den ære at møde alle racerne, men størstedelen.

Og det bliver ikke inde for de næste 5 år??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytterengøring 75 kwm lejlighed i Køge 1.850 kr.
  • Små tømreropgaver 1.800 kr.
  • Flytterengøring 130 kwm 2.698 kr.
  • Rettet dobbelt dør 340 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Endnu en racetråd, sorry
  • #1   12. dec 2025 Jeg har haft en dansk/svensk.

Det er en kvik og aktiv lille hund, og hvis de vænnes til andre hunde fra start har det ikke været nogle problemer.

• #2   12. dec 2025 Er du til meget lyd?
    Siden du næsten kun har racer med vældigt meget lyd på listen smiley
    Derudover er racerne helt utroligt forskellige. Så jeg ville snævre lidt mere ind hvad du egentlig ønsker af egenskaber i hunden.

• #3   12. dec 2025 Ja jeg kan godt lide en hund der “svare”??

Jeg ved godt det er nogle racer der ligger meget over det hele. Det er lidt svært at sige hvor jeg ender henne med mine smerter om 5 år, men jeg vil have en hund der er klar på forskelligt træning, altså både lydighed og agility (bare et eksempel). Om den er glad for mennesker eller ej, det er jeg som sådan ligeglad med, bare vi kan træne og nørde. (Men ikke fordi vi skal lave mange gentagelser)

At jeg har mig en hund der er lidt nemmer at have med end en stor labrador… for det er ikke nemt at have Zitta med i bussen, eller hvor meget vi fylder til udstillingerne.

Det var også bare hvis i nu sad med “ej det er den perfekte race for Trine” eller at det var bare en race/gruppe jeg skulle holde mig langt væk fra.

Jeg kunne se mig selv med alle racerne, det eneste er, at hvis jeg stadig bor hjemme må det ikke være en puddel, da min far ikke vil have sådan en her hjemme igen…

Som barn ville jeg gerne have to border collie, dalmatiner og Newfoundlænder. Så det er også meget forskelle racer! Men har indset at jeg ikke skal have 6 hunde og ikke 3 så forskelle racer. Labrador vil jeg altid have, både fordi jeg gerne vil ind i jagt/mark prøve. Men også fordi der er så meget man kan lave med dem. Her hjemme har vi i gang med nosework, jagt/mark, alm lydighed(tror jeg nok) og “gymnastik”.

Og ih hvor jeg syndes Molly ser gammel ud snart, men lille pige. Det er svært når hun har været her siden jeg var 11/12.

profilbillede
  • #4   12. dec 2025 løwchen
    jack/parson russell terrier
    Kromforländer
    Schnauzer

• #5   12. dec 2025 Japansk spids?

• #6   14. dec 2025 Ud fra dine kriterier ville jeg helt klart gå med mellem-pudlen smiley Jeg tror ikke, jeg har mødt ét individ i den race, der ikke ville leve op til dine ønsker.

Du vil også kunne være "heldig" med én af de øvrige, men der ville skulle nørdes rigtigt meget på linjerne, for at finde et kuld, hvor man var rimeligt sikker på, at de både havde et godt sind OG ville arbejde.

Jeg ville jo gerne anbefale MAS (som jeg selv har) men dels kan de svinge utroligt meget i størrelsen, så du ender med én, du føler er for stor, og dels er der virkelig stor forskel på sind og arbejdslyst i linjerne.

• #7   15. dec 2025 Jeg har haft tre labradorer og nu en (lille) mellempuddel, som boede sammen med en labrador i syv år. På mange måder ligner pudlen labradorer en del, men jeg synes, at der var en del mere drive i mine labber. Min puddel elsker lange ture og bevægelse generelt, men hun har meget mindre fokus end en labrador under træning. Hun er enormt klog, men hun keder sig hurtigt og skal ikke bede om for mange gentagelser, modsat labberne, som glædeligt blev ved så lange der vankede en godbid i ny og næ. Hun er nu en dejlig hund, som jeg er meget flad for, men jeg drømmer nu alligevel om at få en labrador igen en dag, når jeg har plads til det.

profilbillede
  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    jul 2021

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   15. dec 2025 Vi har MAS. 2 stk. endda, og de er på nogle områder meget forskellige i sind. Men de vigtigste (for os) er de fælles om. De er utroligt træningsvillige og lærenemme. De er hurtige og agile. Der er "lyd" på dem. smiley Specielt den ene, som vi bruger til agility, kan høres overalt så snart jeg tager linen af hende :p. Den anden er til gengæld helt stille og koncentreret, når det handler om rally.
    "Tilfældigvis" dyrker vi den rigtige sport til med den rigtige hund smiley
    Den ene vejer lige under 10 og den anden lige under 13. Begge er mellem i agility-opmåling.
    Jeg løber med dem i CaniX-seler, og har den ene af dem med på MTB-spor, når lejligheden byder sig.
    De er med os overalt (og jeg mener virkelig overalt). Vi har hyrdehunde, og dermed ingen fine fornemmelser for privatliv! Det er et par powertøser, som giver os utrolig megen fornøjelse, og de kan ligge krøllet fuldstændig sammen i adskillige timer, hvis de bare kan få lov at være tæt på smiley
    De kan sagtens være sammen med andre hunde. Så længe det er nogen, de kender, i hvert fald. Fremmede hunde kræver tilvænning, og i det hele taget kan folk ikke bare gå ind ubemærket. Men det passer os såmænd fint smiley

profilbillede
  • Gitte M
    Gitte M Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 3
    #9   15. dec 2025 Kromfuhrlander.

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 49
    #10   15. dec 2025 Jeg er ret glad for min Dværgpuddel. Dog vil jeg mene, at når man også har labrador ved siden af, så bør du købe en Mellem, ikke en dværg. Mest af alt, fordi der er stor forskel på størrelsen, og en Labrador let vil kunne komme til at gøre skade på den lille, uden at ville det.

Min Miniature pige kom til skade, fordi dens legekammerat - en labrador tæve - var for voldsom under leg.

• #11   15. dec 2025 Pudlen er en dejlig race der lever op til næsten alt hvad du ønsker - bortset fra pelspleje. Og at børste er ikke nok, men det ved du nok godt. De skal klippes ret ofte og bades mere end andre racer, og selv med korthåret pels griber deres pels så meget snavs til sig i forhold til en "double coated" hunderace, har jeg bemærket når jeg har min ude i skoven. Så lyst til pelspleje er et must med en Pudel.

Men de har bare så meget energi og fungere godt med større hunde. Ville nok gå efter en større mellempudel.

Her er min fra den anden dag hvor han havde tonset rundt med en Samojed hvalp i en times tid. Samojeden var stadig næsten helt hvid efter leg, det var Thorbjørn ikke smiley

profilbillede
  • #13   10. jan Jeg er ikke helt sikker, når du skriver ikke for meget pelspleje, men gerne vil rede hver dag? smiley

Så.. Jeg vil da foreslå schapendoes. Det er redning hver dag fra de er ca. 6 måneder til ca. 2 år. Når skift fra hvalpepels til voksenpels er ovre behøver de ikke at blive redt hver dag.

Den lange pels er lidt en ulempe ved dårlig mave smiley
    Når det er sagt, så er det super nemt at skylle ud.

Dansk spids er også en mulighed ??

Kommentér på:
Endnu en racetråd, sorry

Annonce