{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.932 visninger | Oprettet:

Katte {{forumTopicSubject}}

Vi står og skal flytte (endnu mere) på landet og skal have et par katte, De skal ikke som sådan "bruges" til noget, de skal bo udenfor (gider ikke katte inde), der er bygninger, hvor vi laver kasser med halm / vi køber kattesenge / huler til dem og den slags, men de skal altså bo udendørs.
Grunden til at vi skal have dem er, at der formentlig er mus sådan et sted, så de skal holde bestanden lidt nede.
De vil naturligvis få mad fra os, i samme kvalitet som hundenes .. men .. ja, det er altså det der med mus, der bliver deres hovedopgave.

Nu har jeg "hørt" at hunnerne er bedre til at fange mus end hannerne, er det en skrøne ?
Det skal lige siges, at kattene, uanset køn, vil blive steriliseret / kastreret.

Men hvad skal man vælge ? Han eller hun ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte
  • #1   8. dec 2018 om de er gode musejægere kommer an på hvor de er vokset op.

    De skal være vokset op som gårdkatte.


  • #2   8. dec 2018 Hmm - jeg havde forestillet mig, at hente dem på et internat, men det er måske ikke så smart så?

  • #4   8. dec 2018 Den med, at hunnerne er de bedste musefangere, skulle altså være god nok. Det er vist noget meget yngelpleje og den slags. Kvinder bruger jo også flere penge i supermarkedet. Man kan ikke kæmpe mod naturen.

  • #6   8. dec 2018 Jeg ville ikke lade en internat kat gå ude, langt de fleste af dem er indekatte smiley

  • #7   8. dec 2018 Du kan sagtens købe dem på internat, du skal bare være helt sikker på, at det er katte, der kommer "fra landet" og har levet 100% som udekatte.
    Da vi købte gården, fulgte der 3 internatkatte med - store fede kastrater. Den ene anede ikke hvad han skulle stille op med mus, men de andre fangede da noget.
    Den mest effektive er en, der er født her (af en tilløber hunkat, der valgte at lægge killinger hos os). Han blev kastreret tidligt, men han er særdeles effektiv mus, rotte, hare -jæger.

    Jeg tror som sådan ikke der er en skrøne med hunkattene, men vi har bare generelt været heldig med alle kattene (med undtagelse af ham den ene, der var blank).


  • #8   8. dec 2018 Selvom man har mange katte, så gør det næppe den store forskel for mus/rotte bestanden. Men man kan bare ikke have en gård uden katte smiley

  • #10   8. dec 2018 Okay - jamen så må jeg måske bare finde mig en hos en bondemand. Havde bare tænkt at jeg ville gøre en god gerning, ved at snuppe en af dem, som fylder op på internaterne smiley

    Måske jeg i virkeligheden skulle ud i nogle små hidsige rottehunde .. tænker JRT, Parson Russel, Tysk Jagt .. hvis kattene alligevel ikke tager rigtigt fra smiley


  • #14   8. dec 2018 #12

    Det ville jeg selv få gjort hvis jeg henter en kat hos en bondemand smiley


  • #16   8. dec 2018 #13

    Den kan så bare ikke passe sig selv, helt så effektivt som katten kan smiley


  • #18   8. dec 2018 Mine katte ( 3 Maine Coon hankatte ), har jeg først overtaget som 3-4 års, hvor de indtil da, kun har levet som indekatte.

    Hos os har de fået lov frit at være i huset, udendørs, stalden osv, som de har lyst til ( selvfølgelig først efter de vidste hvor de hørte til nu ).

    Alle 3 er/var rigtig gode jægere, trods de er vokset op indendørs i de første 3-4 år.

    De tager mus, fugle, rotter, muldvarpe og harer.
    Så det ville ikke bekymre mig så meget, hvor de kom fra, efter jeg har set, hvordan mine klarer det.

    Om sommeren foretrækker vores mest at være i stalden, hvor de i vintermånederne foretrækker huset, men med mange besøg daglig i stalden.

    Vi har ikke oplevet nogen som helst gnavere i stalden efter vi fik kattene for 6 år siden.

    De har altid deres tørfoder stående i stalden, men giver dem morgen og aften vådfoder i huset. På den måde har jeg altid styr på, at de ikke er væk, samt jeg kan tjekke op på dem dagligt, og se at alt er ok.
    Vi startede ud med kun at have dem i stalden, meeeen, det fik de lavet om på, ha ha smiley


  • #19   8. dec 2018 Kæresten havde to Maine Coon katte, da jeg flyttede ind hos ham.

    Sådan nogle gider jeg ikke igen - og slet ikke inde i huset da smiley


  • #20   8. dec 2018 Vi har også Jack Russels.
    De 2 første vi havde, var gode til at tage rotter og mus,
    men slet ikke lige så effektive som kattene, efter de kom til.


  • #22   8. dec 2018 Vi har to katte, en der var indekat til hun var 1 1/2 og en der har været halvvild uden ejer i mindst 6 mdr, før vi indfangede ham. Begge fanger utallige mus, rotter og mosegris stort set hver dag.
    Der er sikkert større chance for at få en god musefanger hvis dens forældre har været det, men manga kan fange mus alligevel.


  • #23   8. dec 2018 Du kan roligt hente på internat. eller hos www.hittekat.dk

    fortæl hvad du skal bruge. så kan de matche

    jeg ville vælge to neutraliserede hunner. nogle hankastrater jager men de når ikke mine piger til sokkeholderne

    at få det hele gjort selv koster en del. så hvis du vælger den løsning så bed om rabat på to styk og få det gjort tidligt. dvs 12 uger når du overtager. kan du finde en der går med en mor til 16 uger og jager med andre voksne så er det endnu bedre end 12 uger. generelt altså for dyr er individer

    men ellers så tag en snak med Brita fra hittekat


  • #25   8. dec 2018 Hahaha sådan er mine hanner også nicole

  • #26   8. dec 2018 Det er i Jylland det der Hittekat ?

  • #27   8. dec 2018 Vi har hentet to hunkatte på internatet ved Ejby på Fyn. De sælge gerne til udeliv, så længe det er et godt sted. Dog skal man forvente en periode ved hjemkomst hvor de skal vende sig til hjemmet. Og små killinger kan fare vild og ikke finde hjem hvis de lukkes ud for tidligt.
    Vi valgte to voksne katte der var indleveret. Den ene fra et hjem hvor en gammel mand ikke længere kunne passe sine dyr ordentligt grundet alderdom og sygdom. Hun kom ind med killinger. Og den anden blev fundet på gaden , gik rundt ude i måneder, fremlyst og uden nogen tog hende til sig. Så hende tog vi med hjem også.
    Af de to hunkatte er der kæmpe forskel på deres jagtevner. Ingen tvivl om Nora var død af sult skulle hun have levet af mus på gaden. Mens hende der kom fra et hjem er eminent og tar sagtens en mus dagligt omme fra nabogården.
    Så min konklussion må være det ikke handler om køn, men måske nok mere egenskaber og jagtinstinkt. Nora er mere nervøs og vil egentlig helst ikke udenfor. Men elsker madskålen smiley

    Vælg ikke en killing der er vokset op uden en kattemor fra internatet. Dem er der jo en del af - dumpede killinger. De bliver næppe gode mussefangere kun med mennesketræning.


    profilbillede
  • #28   8. dec 2018 1000 tak for alle jeres råd - HG når det er bedst smiley

  • #29   8. dec 2018 Jeg synes vi fik super god vejledning. Også Feks i forhold til at lukke ud før alle medlemmer ( også hundene) var accepteret. Nora der har levet på gaden ik, hvis hun ikke befandt sig godt og var vild med det vi fyldte i madskålen, så kunne en som hende jo let som intet stryge væk igen..

  • #30   8. dec 2018 Her har det været det samme uanset kønnene. Vores killinger blev født her på gården for 13 år siden af en tilløbende kat, som var ganske tam, men en effektiv jæger - og det blev alle hendes killinger også.
    Både mus og rotter.
    Stor mærkbar forskel på omfanget af gnaverplagen før og eftee de katte kom..
    Nu er der 2 damer tilbage og de arbejder stadig effektivt.


  • #31   8. dec 2018 Mine svigerforældre har en hunkat, der er en eminent muse- og rottefanger.

    De har i alle årene, før de fik hende, døjet med mus og rotter, der søgte indendørs om vinteren. Selv da de havde hunde.

    Hun er killing af en halv vild kat, der strejfede forbi.

    Tror altså sagtens, du kan være heldig at finde nogle på internaterne eller kattehjemmene. Forestiller mig en del af de der halvvilde katte simpelthen bliver aflivet, da de ofte ikke kan flytte ind som en familiekat.





  • #32   8. dec 2018 Martine ja Jylland men Brita har netværk i hele DK. De bringer også gerne ud

    de hedder alle sammen simba og Savannah for nemheds skyld men man må gerne døbe om

    alt man betaler går til at hjælpe den næste kat


  • #33   8. dec 2018 alternativt så kontakt Lise Svejgaard Egelund dyreklinik... Hun har tit nogle inde. også staldkatte. Det er også tiptop i orden fordi hun er dyrlæge

    de bor ved viborg

    jeg har selv lidt dårlige erfaringer med internat. der er mange samme sted og alle jeg har hentet har haft influenza

    enig i at få nogle... Jeg fatter slet ikke folk der bor herude på landet uden.... vores naboer låner vores nu og da... alle de andre havde rotter sidste år. undtagen os. ham fra kommunen sagde det var kattene


  • #35   8. dec 2018 altså ham her.... Han fes husleje af og intet andet... man kan næsten se det på ham... mig... fange mus!

    hahaha

    ham bagved kunne ikke fange sin egen hale... Det kan man også se på ham hahaha


    profilbillede
  • #36   8. dec 2018 Jeg havde en kat fra en gård.. Han var taget alt for tidligt fra hans mor.. Det eneste han kunne fange var fluer, da det jo betød mad smiley

  • #37   8. dec 2018 Jeg tror jeg ender ud i en hunkat fra et internat - eller rettere, to hunkatte smiley

    Der ligger et par stykker herovre i området, så det må være til at shoppe et par katte derfra.


  • #39   8. dec 2018 Nårh, han er fin smiley men ja, han er nok ikke så museterminator-agtig ud smiley

    Haha, selvom mine er indekatte, er jeg sikker på, de ville være glimrende musejægere, hvis de fik chancen smiley

    Alene aktivitetsniveauet ville kunne stresse musene væk smiley

    Mine svigerforældres huskat er betydelig roligere af sind end mine smiley


  • #40   8. dec 2018 For nogle år siden hentede vi en voksen hunkat på Falster Kattehjem (Dyrenes Beskyttelse) i Stubbekøbing. Sally var en habil musejæger. På Falster Kattehjem kræver de at det bliver udekatte. De har både killinger og voksne.
    Sally blev desværre ramt af en bil og vi fik hende aflivet med det samme. Nu har vi Arthur som er en blanding mellem Maine Coon og Norsk Skovkat. Købt privat. Hun (som Sally) bor i vores ene bygning og fyrrum men spiser indendøre, da jeg ikke gider fodre andres katte. Han er ikke en ringere jæger. Det er mus og rotter og naturligt nok fugle. Han har sågar forsvaret vores høns overfor ræven, men her kom han til kort. Så vores erfaring er lige god om det er han eller hun. Begge neutraliserede. Men jeg vil da anbefale at tage et kig på Falsters Kattehjem eller Tullebo i Vordingborg.


  • #41   8. dec 2018 Tak Louise - det er i nærområdet, så det er da en god ide smiley

  • #42   8. dec 2018 Når vores to madammer ikke er her længere står vi med den samme udfordring.
    Der er et par løsningsmodeller - blive ved med at fodre for at tiltrække katte fra omegnen. De kommer her, men ikke på permanent basis, det sørger damerne for.
    Ulempe - de er nærmest umulige at komme til og er derfor møgsvære at passe på.

    En anden mulighed - finde en kat, helst drægtig, fra er internat hvor de tager udekatte ind og bortadopterer til landlivet.

    Eller overtage en killing eller to fra naboskabet - det er en lidt svær manøvre, for de har det med at gå hjem igen.
    Der skal ihvertfald et ihærdigt arbejde til for at få dem knyttet til matriklen.


  • #43   8. dec 2018 Jeg fandt allerede to på det der katteinternat smiley

    Jeg må lige tage en snak med de, der har det når vi kommer så langt - for de kommer ikke til at gå inde, det vil jeg ikke have - og så ved jeg ikke om de vil gå med til at sælge.

    Men som sagt - tak for alle jeres svar smiley


  • #44   8. dec 2018 Jeg har/har haft både hun og hankatte, og min erfaring har været at næsten alle har været effektive musefangere, men kun hunkattene har taget rotter. Det kan have været et tilfælde, men jeg har hørt det samme fra venner med en del katte.

    Jeg har haft et lille opdræt af somalikatte og har haft en enkelt hunkat, der ikke var den store jæger. Jeg fik hende som 20 mdr. gammel, og hun havde været indekat i hjem uden mus, indtil hun kom hos mig. Jeg fik et par kuld killinger på hende, og selv om hun altså ikke selv var jæger, blev de killinger jeg beholdt efter hende særdeles effektive jægere. Så hvis de får muligheden som killinger, kan katte altså sagtens blive gode jægere selv om de ikke har lært det af deres mor.


  • #45   8. dec 2018 Somalikat smiley

    Jeg kan godt li de der hellige birmaer - og ragdolls .. men synes bare man kan SE på dem, hvor uegnede de er til et udeliv smiley

    Og så er prisen ikke noget, der sådan umiddelbart tiltrækker mig ...


  • #46   8. dec 2018 En veninde opdrættede de her .. super dejlige katte, men heller ikke helt gratis´e .. det gør hun så desværre ikke mere, for så skulle jeg da ha sådan en flot en smiley

    profilbillede
  • #47   8. dec 2018 bengal! De tager alt. fed kat

  • #48   8. dec 2018 Wow, flot kat sådan en bengal smiley

    Mine er også somali, jeg har en korthåret og en langhåret smiley

    Hm nej... Ragdoll og birma ser meget charmerende ud, men tror ikke du skal regne med super jagtegenskaber smiley pelsen kræver sikkert også en del pleje, hvis de går ude, de har vist endnu mere pels end mine smiley


  • #49   8. dec 2018 Ulempen ved tacekatter er, at de oftest sælges med klausul om at de SKAL være indekatte. Vi ha de selv 4 Russian Blue da vi flyttede hertil. Det var indekatte og det fungerede ikke da vi fik børn. Vi måtte finde andre hjem til dem.

  • #50   8. dec 2018 Lene vores hankat tager rotter.

  • #51   8. dec 2018 Martine, jeg forestillede mig nu heller ikke, at du skulle have somalier. smiley

    Det er en super social kat, som jeg ikke synes egner sig til det, du skal bruge en kat til, men de var gode og effektive jægere. Det er jo en noget mere let og livlig kat end f.eks. en Hellig Birma, som jeg også selv har et godt øje til. Men de har får meget pelspleje til mig.

    Toulouse er 15 år på billedet her, og selv om hvalpene var hårde ved ham, var det ikke noget, der kunne afholde ham fra at forsøge at være midtpunktet.


    profilbillede
  • #52   8. dec 2018 Louise, jeg tvivler da ikke på. at nogen hankatte tager rotter. Hos mig var det dog hunkattene, der gjorde det, og det er det jeg mest har hørt om. Men jeg kender jo ikke alle katte smiley

  • #53   8. dec 2018 Jeg grinede bare lidt over navnet - Somalikat smiley

    Kæft, den er sød, den på billedet - og hvalpene også smiley


  • #54   8. dec 2018 Takker.

  • #55   8. dec 2018 Den gård jeg arbejdede på der kunne de store killinger finde på at tage en mus, spise hjernen og så lade resten ligge midt i gårdspladsen til offentlig skue smiley

  • #56   8. dec 2018 Så skal hundene nok æde resten .. yummi ...

  • #57   8. dec 2018 Frk. Jensen det er det de primært gør. Der er meget Taurin i hjernen. Her spiser vores hunde resterne. Spidsmus spises ikke af hverken kat eller hunde. De skulle efter sigende ikke smage godt.

  • #58   8. dec 2018 det kan være de voksne gjorde det andre steder smiley

  • #61   8. dec 2018 Ham her ligner heller ikke ligefrem den store jæger,
    men han er en hardcore hunter, der tager rotter og harer,
    og fanger fuglene i luften smiley
    Han er fra en registreret opdrætter, og kom først udendørs efter han var fyldt 4 år, da vi overtog ham.
    ( kastreret )


    profilbillede
  • #62   8. dec 2018 Om han er en hund eller kat, ved han vist bare ikke selv smiley smiley

    profilbillede
  • #63   8. dec 2018 Han er ved at kvæle den arme lille hund !!!! Dræber kat !!!! smiley smiley smiley smiley smiley

  • #65   8. dec 2018 Øv jeg kan i virkeligheden ikke ret godt lide katte .. de er nogle ondskabsfulde små dyr .. men de hører sig alligevel til, når man bor på landet smiley

  • #66   8. dec 2018 Martine - Sådan havde jg det også til jeg fik min første kat..

    Han var en sur lille killing, og jeg døbte han Rottweiler, dels fordi han knurrede som nabogårdens rottweiler og dels fordi jeg hellere ville have hund smiley

    Men hold da op hvor kom jeg til at knuselske det dumme og godmodige dyr da han først var blevet tæmmet smiley

    Han var dummere end vådt bølgepap i modvind, men lige så dum han var, lige så sød var han også smiley


  • #68   8. dec 2018 Martine, jeg har heller aldrig brudt mig særligt om katte, selvom jeg elsker dyr.
    Havde hunde-kattesalon i en del år, og haaaaadede, når jeg skulle ordne katte smiley
    Det fik vores første katte hurtigt lavet om på smiley Så meget, at de gik fra at være staldkatte, til nu at sove i sengen smiley


  • #69   8. dec 2018 Jeg har haft en del katte - og jeg kan seriøst ikke lide dem - jeg passer dem, jeg sørger for at de ikke formerer sig ved at neutralisere dem .. jeg giver dem godt mad osv .. men nej, jeg har ikke fældet en tåre, når de tog afsted.

    Det er nok lidt afstumpet, men sådan har jeg det med katte - de er heller ikke ret begejstrede for mig, men de har et fint liv på sådan et landsted og jeg kunne aldrig finde på at spare penge til dyrlæge hvis de blev syge.
    Så tænker, det er OK at anskaffe sig et par stykker smiley

    Og kæresten er glad for dem, så hvis de vil nusses, er han klar på det smiley

    Og nej, de kommer IKKE ind i huset .. det kommer aldrig til at ske ..


  • #70   8. dec 2018 Her er Rottweiler's jagtstil (når det ikke handlede om fluer)

    https://billeder.bazoom.dk/katte/galleri/45/wh/2000/2000/224604/huskat-rottweiler.jpg


  • #71   8. dec 2018 Du kan sagtens give et par katte et godt liv på de vilkår Martine

    katte er altså også sociopater... de kan lide sig selv hahaha


  • #72   9. dec 2018 Min mor har 2 katte , den ene er købt som 12 ugers killing hos en familie i et villakvarter, og var ikke vant til at komme ud, den anden er købt som Killing på internat. Begge katte fanger både mus og fugle , dræber dem osv.
    Min moster har også 2 racekatte hvis forældre var indekatte, og min mosters have er hegnet ind så kattene ikke kan komme ud af haven, de fanger også fugle og mus. Så jeg tror simpelthen ikke på at det kun er katte der vokset op på landet der kan fange mus, for det er ingen af de katte, heller ikke de tidligere katte min moster har haft, og de fangede også både mus og fugle.

    Min mors katte er forresten 2 kast. hanner, de havde også en kat tidligere der også var købt som killing fra en familie i et villakvarter, han fangede også mus og fugle smiley


  • #73   9. dec 2018 Vi har haft to virkelig effektive muse- og rottefangere. Den ene helt forventeligt, en alm. huskat, Minnie, hun var hentet på en gård som killing og både mor, mormor og oldemor var effektive jægere.

    Efter hende havde vi et par ikke så intelligente kastrater også huskatte, som stort set aldrig fangede noget som helst ud over maden i madskålen.

    Vi mistede vores seneste (og nok også sidste) kat tidligere på året, han blev købt som kælekat og jeg havde absolut ingen forventninger til hans evner som jæger, så jeg blev noget overrasket over, at pelsklumpen Eddie valgte at være udendørs 80% af tiden og var en meget effektiv jæger, der tog både mus, rotter, mosegrise og muldvarpe.

    Han havde en ufattelig tålmodighed, da vi havde en enkelt rotte i køkkenet, sad han tre døgn og ventede på, at den kom frem, det gjorde den, og han fik den smiley
    Det samme med mosegrise i græsplænen, han kunne vente i dagevis, på det rigtige tidspunkt. Han var en Hellig Birma med stamtavle smiley

    Pt. har vi ingen planer om kat, whipperne klarer fint at tage både rotter og mus og da både Cala og Ghini mener, at katte også er byttedyr, tror jeg ikke at jeg igen orker at leve med hund og kat under samme tag.




    profilbillede
  • #74   9. dec 2018 Skulle jeg nogensinde have en decideret kælekat, så blev det hellig birma.
    For hulen, det er en smuksak - men jeg tror ikke jeg turde have den som udekat og så er det helt udelukket.
    Fedt at høre at nogen af dem stadig har noget naturlighed i sig - jeg synes generelt de er liiiidt sofapudeagtige smiley





  • #75   9. dec 2018 CH - Jeg havde også forventet en ret instinktløs kat, men Eddie var kat med stort K, på det punkt var jeg meget positivt overrasket.

    Vi fik ham som omplaceringskat 2 år gammel og betingelsen var at han måtte komme ud. Med den beliggenhed vores bolig har er det en mulighed, selv om vi bor i bymæssig bebyggelse. Han blev 12 år og blev aflivet pga. dårligt hjerte.

    Smuk det var han og skal jeg have kat igen, bliver det endnu en Hellig Birma






  • #76   9. dec 2018 ch min dyrlæge har tre der går ude med adgang ind. men de kræver pelspleje

  • #77   9. dec 2018 Jeg har det lige som dig Martine, jeg kan slet ikke have katte indenfor, for mit vedkommende er det lugten.
    Jeg har 4 katte som bor i stalden, Bertil, siam Frede og sammy, de er effektive mod rotter og mus. Dog får de ikke kattemad ved siden af fangsten.
    SUUK.... De forkælede stædige bæster nægter at spise det, de vil have hundenes essential, så det får de.
    Og de trives fint med det, Frede er lige blevet 9 år.


  • #78   9. dec 2018 Jeg havde en Birma på et tidspunkt. Hun var indekat og knap så klog - eller var hun i virkeligheden hyper intelligent. Hun elskede hundene og legede med dem.
    Kluntet var hun i hvertfald. Og havde en skrækkelig pels at holde selv for mig der gladeligt børster og holder den slags.
    Kræft i nyrene tog hende herfra for tidligt.
    Kæresten har snakket ragdoll - og jeg har sagt jaja. Hvis hun børster! Og det ved vi alle godt hun ikke gør. Så vi kørte til internatet istedet. smiley


    profilbillede
  • #79   9. dec 2018 Jeg får heller aldrig langhåret kat igen

  • #80   9. dec 2018 For mig er kattehår indendøre en dealbreaker.
    Jeg har et hus fuld af hundeunderuld, men kattehår kan jeg ikke med.

    Så det bliver nok ikke til en hellig birma, som jeg så må beundre på afstand smiley


  • #81   9. dec 2018 Vores rottefanger var indendørskat det første år. Langhåret og jeg børster ham aldrig. Måske klipper jeg en enkelt lille filter af på maven af ham én gang årligt.
    Foderet har enormt meget at sige. Han filtrede skrækkeligt tidligere.


  • #82   9. dec 2018 Den rundstrikkede huskat er kattenes Rolls Royce. Hende her (Hessefyr) har en gang taget en due - jeg så det selv med mine stålsatte blå øjne.

    profilbillede
  • #83   9. dec 2018 Badetøffel.... sådan har jeg det også med katte. Allernådigst har han lov at spise på førstesalen. Der kommer hundene ikke. Jeg vil Ikke have ham på værelserne.
    Her fodres kat med Essential Thr Jaguar. Det klart bedste foder vi nogensinde har prøvet. Altid flot i den lange pels og ingen filter. Han børstes aldrig.
    Har du prøvet at tilbyde dem Essential kattefoder?


  • #84   9. dec 2018 Jeg havde nu ikke meget pelspleje på mine somalier. Det var egentlig først, når de blev gamle, at jeg måtte hjælpe til. Så hvis man godt kan lide langhårskatte, så er det muligt at finde nogen indenfor semilanghårsgruppen, der rimeligt kan holde sig selv.

    profilbillede
  • #86   9. dec 2018 Vores maine coon fik - ligesom hundene - Royal Canin smiley
    De fik den variant til udekatte, fordi de efter jeg flyttede ind, spenderede deres tid primært i deres kattegård .. så ond er jeg nemlig og også derfor, jeg ikke skal have kat, før vi flytter på landet smiley


  • #87   9. dec 2018 Min somali kræver faktisk ikke pelspleje - eller i hvert fald ikke som indekat - vil tro, der ville sætte sig burrer i halen, hvis hun gik ude smiley

    Somalien er heller ikke meget langhåret. Her et øjebliksbillede af hende sammen med min korthårede.


    profilbillede
  • #88   9. dec 2018 Mine katte får bare lidt forskelligt. Pt. får de RC, Hills, Orijen og Real Nature smiley

    Lækker pels har de i hvert fald smiley


  • #89   9. dec 2018 Vi havde ham her - Jørgen - som var Europé med stamtavle og det hele smiley
    Ham købte jeg, da den ene MC døde og den anden manglede selskab. Da den så døde en masse år senere , mener den blev 17 ?? - så solgte jeg lille Jørgen, som kom ud på landet og fik selskab af en anden Europé smiley

    Faktisk ret fin race - og smukt mønster i pelsen havde han.


    profilbillede
  • #90   9. dec 2018 Rigtig flot mønster i pelsen smiley

    Mine har ikke noget mønster, men en dyb rødbrun farve (kaldes vildtfarvet).

    Vi slapper i sofaen, mens gemalen laver brunch smiley


    profilbillede
  • #91   9. dec 2018 Jeg må indrømme, at KUNNE jeg finde en dybrød Europé med mønster i pelsen ligesom Jørgen .. så skulle man jo næsten være et bæst, hvis man ikke liiiige smiley :D



    profilbillede
  • #92   9. dec 2018 Det er altså også en flot farve smiley elsker de dybrøde og gerne med de der lidt bredere mønsterstriber.

  • #93   9. dec 2018 .. og så liiige en i sort også .. og en allerhelvedes mange ekstravagter på jobbet i den anledning smiley



    profilbillede
  • #94   9. dec 2018 Mine kan man vist se på fotoet også kræver pelspleje smiley ellers er det i hele huset


  • #95   9. dec 2018 hvis jeg skal være ærlig så tror jeg ikke katte skal være gårdkat for og fange mus. slet ikke min mor og fares kat selma er købt på et kattehjem og var født indefor og her idag er hun på landet og fanger sådan set mus i helle hendes liv, og hun gør det dog stadig (:

    profilbillede
  • #96   9. dec 2018 og så er det min ejen misser smiley duchess

    profilbillede
  • #97   9. dec 2018 Eddie havde den lækreste, korrekte Hellig Birma pels. Han havde aldrig sammenfiltrede klumper af pels og blev kun børstet, når han om foråret smed vinterpelsen, ellers ville der være kattehår overalt. En Hellig Birma har ingen underuld og er pelsstrukturen korrekt, filtrer den ikke smiley

  • #98   9. dec 2018 Og nu sidder jeg jo og tænker, hvorfor der tilsyneladende findes en del HB´er med forkert pels ?
    Er de også blevet skamavlet pga deres flotte udseende ?


  • #99   9. dec 2018 Martine - Det er de garanteret og hvor er det trist. Det var faktisk en af grundene til at mine unger fik lov til at få en langhårskat i stedet for de sædvanlige huskatte, at en HB ikke kræver pelspleje af betydning, hvis strukturen er korrekt, jeg gider nemlig ikke pelspleje på hverken hund eller kat.

    Eddie i fuld vinterpels


    profilbillede
  • #100   9. dec 2018 Vi har 2 tilbage, en gammel vildkat som absolut er sofa kartoffel nu, og en vaske ægte vildkat (han er nu snippet og har fået den store tur) han har været virkelig effektiv med at tage hvad der var af mus. Den gamle letter ikke en finger for noget som helst. smiley her er vildkatten fanget i en solstråle smiley

    profilbillede
  • #101   9. dec 2018 Jeg satser på at Cala og Co klarer de gnavere, som kommer ind på matriklen her

    profilbillede
  • #102   9. dec 2018 Martine ja avl spiller ind og fertilitet. Det er grundlæggende forkert at avle en kat der ikke kan passe sig selv synes jeg

    mine har altid stor pels. Jeg ved ikke hvorfor. Det er ikke i linjerne. so lucky me....

    selv min korthårs har en tyk pels.


  • #103   9. dec 2018 Sarah, de er også meget smukke i vildtfarvede, specielt når de er rigtig dybe og varme i farven. Det er et par smukke katte du har.

    Jeg kan godt se, at din er bestemt heller ikke nogen pelsbunke. Det findes der jo somalier der er, og desværre også opdrættere der prioriterer meget og blød pels højt.


  • #105   9. dec 2018 Jeg har aldrig haft en langhårs eller semi der kunne gå uden pelspleje et par gange i ugen, og derfor er det min erfaring gennem rigtig rigtig mange år og rigtig mange katte - det er kun dejligt andre ikke behøver børste deres - men jeg gør og har altid gjort og jeg plejer at råde nye købere til at forvente pelspleje, for det er synd for dem at stå med en kat der kræver det og overraskes

    Jeg synes også en velbørstet kat ser bedre ud hvilket også spiller ind smiley


    profilbillede
  • #106   10. dec 2018 Jeg er ganske enig, Lens, hellere gøre killinge- eller hvalpekøbere opmærksomme på, at der kan være pelspleje, og at det skal de være indstillet på. Får de så en, der ikke kræver så meget eller noget overhovedet, så skal de være glade for det. Men lige som med hunde, så kan det betale sig at sætte sig ind i ikke bare racer, men også linjer, for der er store forskelle.

    Nu kan jeg læse, at Minion skriver, at hende maincoon kun behøvede minimal pelspleje, og det er ikke nødvendigvis normalt for racen. En af mine venner overtog på et tidspunkt en 1 årig maincoon, der aldrig havde været børstet. Den var et stort filter, det var super synd for den. Den måtte klippes helt ned, og alligevel kæmpede hun med den hele dens liv, for den havde aldrig lært at blive børstet og kom aldrig til at acceptere det. Det ville have været noget nemmere, hvis den havde fået lært det stille og roligt som killing.

    Jeg udstillede også nogle af mine somalier, så derfor har flere af dem været vant til at blive både badet og børstet, men jeg synes faktisk ikke, der var meget forskel at se på dem før og efter klargøring til udstilling. Men vurderet fra det billede, du har i indlæg 105, så har/havde dine katte også meget mere pels end mine somalier havde.


  • #109   10. dec 2018 Jeg striglede vores MC`er minimum en gang om ugen ... jeg vil IKKE have en langhårskat igen smiley

  • #110   10. dec 2018 Det er sjovt, Minion. Mine 2 somali hankatte har ikke ændret pels efter kastration og det har hunkattene heller ikke. Jeg har egentlig undrer mig over, at den pelsændring, som er normalt for mange langhårshunde, ikke viste sig på kattene. Men det gør det så øjensynligt på nogen.

  • #112   10. dec 2018 Sådan en her - Polle Fiction - ham hentede jeg, hvis det altså ikke lige var, fordi vi ikke er flyttet endnu ;D

    https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/adopter/kat/falsters-internat/18ck-0443

    og så en KULSORT kat også - uden hvidt.

    Eller også to andre smiley


  • #113   10. dec 2018 Vi står lidt samme sted i øjeblikket. Egentlig bryder jeg mig ikke specielt meget om katte (men den der minileopard i #46 holy moly den er flot). Egentlig har jeg jo også en ganske udmærket rottefænger. Han er jo så ikke rigtigt ude når rotterne er mest aktive; her ligger han og slumre fredeligt i sin seng ved fodenden af vores seng. Jeg har kaniner og jeps de tiltrækker rotter. Jeg kunne godt bruge en rottefænger, der boede udenfor og var aktiv når rotterne er det. Mit andet issue er så at Perle ELSKER katte - på den lidt akavede måde: Hun synes det er helt vildt festligt at jagte dem og det bliver ret svært at få lært hende at lade være. Jeg satser dog lidt på at det nok godt kan lade sig gøre og at vi skal have en kat installeret i den lade vi får bygget næste forår/sommer så den kan gøre kål på de rotter der dukker op. Min søster har hentet nogle stykker på internat for at holde hestestalden fri for mus og rotter; det har været begge køn (neutraliserede). Nogle har været effektive jægere, andre ikke. Min veninde har nogle fra lokale landmand; supereffektive jægere. En anden veninde jeg har opdrætter norske skovkatte (hun bor langt ude på landet og hendes avlsdyr er udekatte og har bla. også til opgave at holde mus og rotter væk). De er temmelig effektive som muse og rottefængere.
    Mine svigerforældre har en lille bestand af 'halvvilde' katte; de er ikke tamme, de er ikke neutraliserede, de får foder og husly mod at holde lader og stalde fri for mus og rotter. De formere sig som de selv vil og bestanden er nogenlunde stabil på 6-7 stykker. Er der for mange killinger rydder min svigerfar ud i dem.
    Som med hunde må gælde at brugsegenskaber har det med at forsvinde, hvis der kun avles efter et smukt udseende smiley Jeg påtænker at hente en kat fra en af de lokale bønder, hvor kattene netop er der for at holde krybet væk.


  • #116   10. dec 2018 Tak radar. Holder også meget af det pga hans ro i udtrykket. Der er bare kæmpe forskel på dengang han kom og nu. Vi kan stadig ikke røre ham, men han sidder måske et par meter væk nu.. Han bliver meget bedre hele tiden smiley

Kommentér på:
Katte

Annonce