{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.553 visninger | Oprettet:

Katte, katte, katte og deres ejere {{forumTopicSubject}}

Det er sommer, det er dejligt og varmt, og mine vinduer og døre står åben 24/7.
Her til morgen da jeg vågnede lå der en stor sort og hvid kat på mit spisebord og sov, hvilket sådanset ikke generede mig, for jeg elsker katte. smiley
Men, men, men, jeg vågnede til en fæl stank af kattepis. smiley
Den forbandede kat har gået rundt i hele huset og har strintet over det hele, endda på min dyne, sikke en stank. smiley
Jeg skal have gæster på søndag, og af erfaring ved jeg, at den der føle kattestank ikke er så let at komme af med igen.
Lige nu hader jeg katte, og speciel de ejere der bare lukker deres katte ud så de kan genere andre.
Bare jeg vidste hvem der ejer den pis kat. smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte, katte, katte og deres ejere
  • #2   26. aug 2022 Det er SÅ irriterende!
    Jeg har selv haft en hankat rendende som pissede alle vegne.... super fedt, når man selv har voliere til sin, for at tage hensyn.


  • #4   26. aug 2022 Ingen billeder, den fik travlt med at komme afsted da jeg råbte af den.
    Hvis nu jeg havde været svært allergisk, så kunne jeg være endt på sygehus. smiley

    Jeg synes, at det er utrolig at katteejere ikke snart begynder at tage ansvar for deres katte.
    I min verden kan man da ikke være særlig glad for sin kat når man sender den ud og lege med bilerne.
    Og næsten daglig bliver der efterlyst katte i facebook grupperne. Flere af kattene bliver efterlyst flere gange med jævne mellemrum.
    Der burde være en lov, lige som med hunde, at de skal være chippet og at man får bøder når man bare lader dem strejfe omkring.
    Inden der kommer sådan en lov, får vi ikke løst det store katteproblem vi har med alle de kummerlige herreløs katte.


  • #6   26. aug 2022 Jeg havde kastereret den. Den er så garanteret heller ikke chippet, og så havde du fået dig en dejlig kat. smiley

    Man kan få uv-lys der kan vise, hvor katten har strintet. Men jeg ved ikke, om du har interesse i det. smiley


  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #7   26. aug 2022 Der er kommet en lov omkring at man skal chippe sin kat eller få den øremærket eller sådan, og hvis man ikke gør det, så vil den der finder katten kunne bestemme hvad den skal, da man så ikke ejer den.
    https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/ny-kattelov-traeder-i-kraft-den-1-juli-saadan-fungerer-den

    Og ja folk der lader katte rende er mega træls, min lillebror er allergisk og min mor har prøvet da vi var små at katte blev ved og komme og gnide sig i havemøblerne, ødelægge vores bede ved og ligge oven i planterne og ridse bilen ved og klatre på den, plus prøve skide i sandkassen.
    Den mest trælse undskyldning man får når man beder folk holde sin kat på egen grund (som egentlig også er en lov om man skal med katte) så kommer undskyldninen, jammen den fanger jo mus og rotter, det er ligegyldig, den skal stadig blive på egen grund.

    Jeg har intet imod katte, elsker katte, men kunne være rart at folk med strejfende katte begyndte at holde katten inde på egen grund, og det kan man godt, og har man have kan den hegnes ind med bestemt byggede hegn. smiley


  • #8   26. aug 2022 Der er lovgivning om at katte skal være chippet, og at de SKAL holdes på egen matrikel, bare ÆRGELIGT at myndighederne ikke takserer med samme bøde som de gør med strejfende hunde, så skulle det nok få ende hvis katteegerne fik en bøde på 3500 + omkostninger til dyrlæge og pension

  • #9   26. aug 2022 Susanne, når man kastrere sådan en kat, kan man ikke være sikker på at den stoppermed at strinte.
    Jeg skal hellere ikke have kat igen for min have er ikke mere kattesikret og det bliver meget dyr at kattesikret den igen. Vil tro, at det kommer til at koste omkring 25.000 kr at sikre den igen.
    Det var aldrig sket mens Gaddafi boede her.


  • #10   26. aug 2022 Anni, de allerfleste stopper med at strinte, når hormonerne er ude af kroppen. Jeg kastererer jo selv mine aflagte hankatte, og ofte sælges de videre i nye hjem uden nogen problemer med strint. smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 739
    #12   26. aug 2022 Lovgivningen fejler ikke noget på det punkt, men det er ligesom om, at det ER helt okay, at bryde loven med løse katte fordi det er i kattens natur, at den skal have lov at strejfe smiley Ingen reagerer heller ikke politiet smiley

    I dag er det helt almindeligt i villakvarterer at man bare lader katten rende ude og ve den nabo, der klager ! For det er ikke kattens ejermand, der er forkert på den smiley Jeg har sågar set folk "gå amok" på stakkels bilister der ved et uheld er kommet til, at køre katte ned, for så har de kørt for stærkt smiley I selv samme lokalgrupper, kommer der jævnligt opslag omkring hundelort og hvilket svineri det er, men kattelort er ok smiley

    Jeg bor på landet og vores katte har også rendt løs (så jeg er også lovbryder på det område) Men da vi fik en henvendelse om, at den ene kat var til gene for en af naboerne, så blev den holdt hjemme og alle naboerne vidste hvis der var hvis katte. Så selv om jeg og naboerne brød loven, så var det i en fælles forståelse og med respekt for hinanden. De skulle ikke være til gene !


  • #13   26. aug 2022 Dog Lover og Lejf

    Den nye lov med chipning af katte er intet værd.
    De kunne lige så godt lade være for det får jo ikke nogen konsekvenser for ejeren - ikke andet end at de kan miste deres kat, hvilket de fleste jo godt ved når de lukker dem ud til bilerne.
    Har de mistet katten, så får de jo bare en ny gratis killing.
    Der sker ikke noget som helst før der bliver delt bøder ud

    Påtaler man over for uansvarlige ejere at de skal holde katten på egen matrikel, så kommer der altid den der med, at katte er deres egne og at det er deres behov at strejfe omkring, hvilket er vås, for så skal vi også lade vores hunde, heste, køer mm gå løse


  • #14   26. aug 2022 Anni, loven er lavet, så internaterne hurtigere kan videreformidle katte, der ikke er mærkede. Så på det punkt virker det faktisk. smiley

  • #15   26. aug 2022 Susanne, ja de fleste, men ikke alle.
    Jeg kender nogle stykker som ikke stoppede.


  • #16   26. aug 2022 CM, hvor er jeg enig i det du skriver

  • #17   26. aug 2022 Anni, de få der ikke stopper, stopper oftest ved et miljøskrifte - flytning. smiley

  • #18   26. aug 2022 Susanne jeg ved godt, hvorfor loven er lavet og hvordan den virker.
    Men den hjælper jo ikke, for den får jo ingen konsekvenser.
    De går jo bare ud og får en ny gratis killing.
    Det eneste som vil hjælpe, er hvis der blev delt bøder ud, akkurat som med hunde.


  • #19   26. aug 2022 I den den nye kattelov fra 2021 står der ikke at man SKAL mærke og registrere sin kat. Loven giver incitament til at mærke og registrere sin kat, da enhver lovligt kan tage ejerskab over en umærket og uregistreret kat.
    Det er mark- og vejfredsloven, der påbyder at man holder sin kat på egen grund smiley


  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #20   26. aug 2022 Anni er enig, man burde få bøder for at lade dem strejfe, penge punget virker bedst på de fleste folk.

  • #21   26. aug 2022 Øv hvor er det træls for dig, jeg ville også være blevet PÆNT muggen af sådan noget!

    Jeg synes så de fleste undskyldninger jeg støder på ift. at holde katten inde, det er, at "det er da umuligt / det kan man ikke med en kat".
    øøhhh er folk fatsvage, de lukker den sgu da selv ud og ind smiley smiley

    Det er lige præcis i sådan nogle tilfælde at jeg er så hævngerrig og smålig, at jeg ville ønske, at de selv oplevede der kom et kæmpe skur af en hund og totalt oversked deres have, gnavede i havemøblerne og savlede på børnenes pæne festtøj.

    Men desværre kan sådan nogle mennesker ikke helt fatte sammenligninger; det er jo aldrig ens egen kat der gør noget forkert, det er en helt anden situation...


  • #22   26. aug 2022 Ha ha Funke, jeg har det lidt lige som dig smiley
    Finder jeg ud af hvis kar det er, så s iger jeg mig ind på deres grund og hælder et par flasker baldrian ud for deres soveværelses vindue.
    Så kommer de ikke til at sove for "kattesang" smiley

    Og selvfølgelig kan ma holde katte hjemme.
    Det lykkedes mig i over 20 år.


  • #23   26. aug 2022 Men Anni... det er jo MISHANDLING (pun intended :D) at forhindre katte i at strejfe! Så fuck da at mange katte bliver kørt ned/kommer til skade eller genere andre.... *emoji der ruller med øjnene*

  • #25   26. aug 2022 John: Ja, noget i den retning....

  • #26   26. aug 2022 Vi har haft kat siden jeg begyndte skole (vi fik også kanin samme år og vi skulle ikke have mus) vi købte to (den ene gik hjemmefra da vi fik hvalp, for så var han ikke mere vores gamle hunds et og alt) og de blev købt som ude katte... nu levre gamle Viola inde på sofaen og bliver passer mega godt (hun var en gårdkat) hun er steriliseret(?) og øremærket. Hun er aldrig løbet væk, og det er kun vires nabo der har set hende inde på deres græs, hvor hun tog en mus. Min mor vil ikke have hun for chip vis hun lige puselig ligger en dag d*d og vi (mig og min lille søster) så ser det på Facebook. Hun er aldrig blivet lag op i en Facebook gruppen om der er nogle der mangler hende eller sådanne noget. Men vi har tit "store" katte løbene ude i kanin gården (det skal nok blive sjovt når Kaninen igang er der inde…) eller de er inde i vires vaksehus/brædehus eller de endog er gået ind i selve vires hus, og op på anden etage for at over pisse vores badeværelset (vi har dørene til værelserne lukket så vores ejen kat ikke bliver fanget der inde) og da den så kom ned, havde den noget travlt med at komme væk… der stod Molly, og hun jager katte der ikke er vores. Vi har ikke set den siden, men der er tit en hankat (for ja, så tæt kommer de på os) ind på vores grund. (Vis vi ikke havde Molly ville Viola blevet jaget væk fra huset af de katte der bare går rundt her)

    profilbillede
  • #27   27. aug 2022 John, ikke kun fugle, men også harekillinger og sågar rålam.


  • #28   27. aug 2022 Jeg har ikke noget imod at katte render rundt - snakker indimellem med nogle på min vej. Hvis de ikke generer. Vi har en fælleshave med en sandkasse hvor katte skider i. Åårh det er noget svineri! Og der kommer igen den med “du kan ikke holde en kat inde”. Øh jo?
    Katte har bare en lav status, det gør ondt..


  • #29   27. aug 2022 Ej, en kat kan ikke tage et rålam smiley Harekillinger, rotter, mus, brude, fugle og meget andet, ja, men ikke rålam.

  • #30   27. aug 2022 Pernille, jeg har hellere ikke noget imod katte, elsker dem og har opdrættet Perser og Exotic lidt over 2o år.
    Det generer mig hellere ikke, at de kommer i min have, og de må også gerne komme ind og blive kælet for, det ville jeg synes var hyggeligt.
    Men det generer mig, at hele mit hus bliver overstrintet, og det ville genere mig, hvis jeg havde børn og kattene sked i sandkassen eller hvis jeg havde et allergi barn der måtte en tur på sygehuset fordi katteejerne ikke gider tage ansvar for deres kat og holde dem hjemme hos sig selv.
    Og det generer mig, at katteejere kommer med alverdens dumme undskyldninger for ikke at holde deres katte hjem hos dem selv.


  • #31   27. aug 2022 Anne, en kat kan sagtens tage nyfødte rålam.
    Det må endda ligge billeder et eller andet sted på nettet, hvor en kat kommer slæbende med et rålam.


  • #32   27. aug 2022 Min søn er faktisk opkaldt efter en lækker meget kælen hankat der bor tæt på mig smiley alle i kvarteret kender Karlo

  • #33   27. aug 2022 Jeg kan i øvrigt også godt lide (nogle) katte. Men jeg har allergi, så jeg ville meget nødigt have naboens kat på besøg.

  • #34   27. aug 2022 Anne Julie, at du har allergi er jo dit problem, det må du leve med.
    For kattene har altså krav på at færdes over det hele - - - ironi kan forekomme - - -

    Måske kan du tåle Rex katte, de fælder ikke og er utrolig dejlig at røre ved.
    Der findes Cornish Rex og Devon Rex


  • #35   27. aug 2022 Ja, nu må jeg også tage mig sammen.... smiley

    Jeg kan sjovt nok tåle Main coon. Det er testet ved flere lejligheder. smiley


  • #36   29. aug 2022 Der er nok lidt forskel på at bo ude på bøh-landet og have kat og at bo i en by med kat. Fritgående dyr i et tæt bebygget område er næsten dømt til at skabe lidt konflikter.
    Jeg bor på et lille landbrug langt væk fra alfarvej. Jeg ville godt nok være ked af at skulle holde min lille 2 kgs 'musefælde' inde og måske kun i haven. Jeg har brug for hun fx holder drivhuset med de små nye grantræer ude i marken fri for mus (mus kan godt lide at spise friske granspirer eller spise frøene inden de spirer smiley ). Hun skal også gerne sørge for at holde stakkene med halm og wrap til køerne ikke bliver en muse/rotte-reder. Hun kan komme ind steder, hvor hundene ikke kan komme og tage mus og rotter og hun er ude mere af tiden. Så hun er noget mere effektiv til jobbet end de to 'frimærker'. Hun bliver vist for det meste på vores egen matrikel (8,3 Ha), men jeg ser hende af og til også inde på en af nabomarkerne. Vi har spurgt vores naboer om de nogensinde ser vores kat hos dem - for at få et billede af hvor hun egentlig færdes. De anede ikke at vi havde fået kat smiley Hun følger nogle gange med op af grusvejen, når jeg går med hundene. Men hun stopper ved pæretræet halvvejs oppe af vejen og venter på os der til vi kommer tilbage smiley
    Hun tager massere af mus - jeg ser hende med 3-4 stykker næsten hver dag- og det er bare dem jeg ser. Vi har haft hende i 1 år nu og kun 2 gange er hun kommet hjem med en fugl (musvit begge gange). Så tænker hun nok holder sig mest til mus smiley


  • #37   29. aug 2022 Da vi havde friløbere. Vores ene nøjes bestemt ikke med mus men tog alt, der kunne bevæge sig. Insekter, mus, rotter, fugle, muldvarpe osv. Den anden var for dum til at fange noget.

  • #40   29. aug 2022 #38 faktisk forstår jeg heller ikke, hvor de har de tal over hvor mange fugle katte tager, kommer fra, vi har mange katte og det er altså ikke ret mange fugle fangster vi ser, mus, mosegrise og rotter i masse vis, men i år har der været 3-4 fugle, formodentlig musvit unger lige faldet ud af reden og en enkelt ringdue unge, også lige fra en rede;) desuden kom en af kattene slæbende på en skade, men jeg tror altså den var skudt med luftbøsse hos naboen.
    Jeg tænker der sidder nogen og gætter på hvor mange fugle der bliver taget og lægger lidt til for at understrege pointen i at katte skal holdes hjemme;).


  • #41   29. aug 2022 Enig i, at der er forskel ved at bo på landet.
    Men når man bor i centrum, et villakvarter og måske ud til en meget trafikeret vej, så må man altså tage hensyn til naboer og holde sin kat hjemme.
    Man kan da ikke være særlig glad for sin kat når man lukker den ud 50 meter fra den mest befærdede vej.
    Endvidere skulle man ikke være så egoistisk og kun tænke på sug selv, men tænke på naboer, som ikke er interesseret i at deres børn skal lege med kattelort i sandkassen, samt på evt allergikere, som kan ende på sygehuset.



  • #43   29. aug 2022 Jeg gad også vide hvor mon tallet med 2 mio sangfulge egentlig kommer fra?
    Kattes naturlige bytte er så vidt jeg har forstået mus og andre små gnavere. Selvfølgelig napper de da også fugle - og alt muligt andet småt, der bevæger. Kitty og Clinton muntre sig med græshopper i øjeblikket når græshopperne kommer ind i stuen om aftenen smiley Kitty tager sikkert også fugle. Det virker bare somom mus er hendes foretrukne bytte smiley
    Måske er by-katte er mere tilbøjelige til at tage fugle? Måske der ikke er helt så mange mus i byen som ude på landet? Her hvor jeg bor omgivet af marker har vi en mindre invasion af mus hvert år når markerne bliver høstet.


  • #44   29. aug 2022 Jeg tænker de der 2millioner er fremkommet på samme måde som venstre har regnet ud at en kontanthjælpsmodtager får en millionmilliard om året.....

    Og tallet er vel noget "kattehadere" har trukket ud af røven.

    Specielt set i lyset af at man nu har regnet sig frem til at der er forsvundet 2,9 millioner af de 22 arter, som er særlig knyttet til agerlandet.
    På 40 år.........
    https://www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1627


  • #47   29. aug 2022 Min hund tager fugle. Min venindes eurasier tager fugle - han hopper simpelthen op i luften og napper dem. Min kat tager fugle. Jeg aner ikke hvor mange fugle de hver især har taget, men det er næppe dét der forstyrrer diversiteten smiley

    Til gengæld har jeg i løbet af den sidste håndfuld år aflivet i omegnen af 25-30 fugle, som er fløjet ind i mine vinduer. På trods af at jeg har de der rovfugle-klistermærker på. Skal vi forbyde vinduer? smiley


  • #51   29. aug 2022 Men vi må da hellere forbyde lufthavne (og alt der transporteres med fly)

    https://holmegaardmose.dk/?p=1249

    Uh, og biler! Vi skal alle stoppe med at arbejde:

    https://www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1695

    Jeg er faktisk HELT sikker på at elbiler om noget dræber flere fugle, så John, ud over at du møger miljøet til med batteriet i din nye bil, så dræber du også en masse fugle - langt flere end en gennemsnits huskat (ifølge dit eget link).


  • #53   29. aug 2022 Men hvis katte dræber 2 mill fugle, og biler dræber MINDST det dobbelte, hvad er så værst? Sådan helt firkantet og uden følelser.

  • #55   29. aug 2022 Afliv alle mennesker. De ødelægger naturen. smiley

  • #56   29. aug 2022 #48

    kældedyr? smiley


  • #57   30. aug 2022 Det er nok hverken biler, katte eller ruder der er den størtste trussel mod fuglene. Jeg vil tippe på at det er tab af levesteder, der gør det allerstørste indhug i bestanden. Det er ikke mange agerhøns, lærker og viber, der kan opforstre et kuld unger i en velpasset monokultur uden ukrudt og insekter. Som forøvrigt er så tæt, at de jordboende fugle ikke kan færdes i den uden at blive gennemblødte, hvis der er dug eller regn.
    Vi har godt nok installeret en kat på ejendommen siden sidste sommer, men her kommer flere og flere fugle. Jeg vil tro at grunden er at vores jord dyrkes forholdvist extensivt og at her er mange blomsterstriber og levende hegn. Denne sommer - med kat - fik både flere viber og agerhøns unger på vingerne end sidste sommer. Stillitserne er vendt tilbage og har ynglet (flere par), et kernebidpar har fået unger på vingerne ret tæt på terassen og tårnfalkene har fået 4 unger ud at flyve i år. Det var tredie sommer at tårnfalkene ynglede der smiley
    Og så er ravnene begyndt at flyve fra skoven og over i de store træer i vores have smiley Dem tror jeg så ikke at lille Kitty overhovedet ville turde lægge sig ud med smiley De er jævnt store og deres næb er ret respektindgydende smiley
    @47: Ja, vores ruder 'tager' også deres del af fugle. Rovfugle silhuetterne virker heller ikke helt efter hensigten her. Det koster en del skovduer, solsorte, musvitter osv livet. Og desværre også fx en isfugl, en nattergal og en sangdrossel.


  • #63   30. aug 2022 Fugle er i risiko for orm, og det dør de af.

Kommentér på:
Katte, katte, katte og deres ejere

Annonce