{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

Sofia A
Sofia A
Tilmeldt:
4. okt 2021
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44

Markprøver for FT spaniels {{forumTopicSubject}}

I år har jeg brugt efteråret på at tage billeder på markprøver. Det har været/er udfordrende og meget underholdende.
I januar fik Danmark en ny klub for FT spaniels og de har valgt at hente dommere fra UK til landet for at dømme markprøverne.
Jeg har har været afsted 11 gange med kamera. 7 markprøver afholdt af Klubben for Field Trial Spaniels (ft klubben) og 4 markprøver afholdt af Dansk Jagtspaniel Klub (djsk aka. den nye klub)

I weekenden tager jeg igen til Fyn, hvor djsk afholder prøve. Derefter en weekend i Sverige hvor Svensk markprøvemesterskab afholdes (engelske dommere).
1. Weekend i december afholder ft klubben Markprøvemesterskab (engelske dommere). Og 2. Weekend i dec afholder djsk markprøvemesterskab (engelske dommere).

Jeg glæder mig til imponerende hundearbejde, pudsige jagtsituationer, godt selskab og højt humør. Derudover forbedre jeg mine evner som amatørfotograf for hver gang!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Markprøver for FT spaniels
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #1   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #2   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #3   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #4   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #5   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #6   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #7   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #8   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #9   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #10   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #11   16. nov 2021

    profilbillede
  • #12   16. nov 2021 sikke nogle dejlige billeder af glade dygtige hunde skøn fest de har!

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #13   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #14   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #15   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #16   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #17   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #18   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #19   16. nov 2021

    profilbillede
  • #20   16. nov 2021 også menneskene ser ud til at have en fest!

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #21   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #22   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #23   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #24   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #25   16. nov 2021

    profilbillede
  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #26   16. nov 2021 Tak rødtop, der skal ikke være tvivl om, menneskerne har nerver på. Jeg har aldrig set nogen så nervøs som nogle af de mænd her var smiley
    Men humøret er højt hos både hund og fører smiley


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #27   16. nov 2021 Og rigtig meget af tiden, står folk og hygge om hundene smiley

  • #28   17. nov 2021 Er vildtet som hundene henter ikke dødt?

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #29   17. nov 2021 Ikke altid. Nogle gange er det vingeskudt.

  • #30   17. nov 2021 smiley Der burde stilles langt højere krav til jægerne. Sikke noget svineri.
    Hverken haren eller fasanen ser døde ud, da de hænger i gabet af en hund. smiley smiley smiley
    Øv!


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #31   17. nov 2021 Både hare og fasan er ramt af hagl. De skal hentes hurtigt, så de kan blive aflivet.

  • #32   17. nov 2021 Er der to klubber for de samme to racer: FT springer og FT Cocker?

  • #34   17. nov 2021 Jeg er rystet over du mener dette er ok smiley
    Dyrene skal overhovedet ikke skydes før man er sikker på at ramme korrekt!
    Det der er noget forbandet svineri og danner grundlag for det generelle voksende had mod jægere.
    Jagt er helt ok efter min mening, men det skal sgu foregå ordentligt. Dette billederne viser er overhovedet IKKE ok


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #35   17. nov 2021 Der vel teknisk set 3 klubber. Spanielklubben, klubben for field trial spaniels og dansk Jagtspaniel klub. De 2 sidste arbejder primært med ft linjer

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #36   17. nov 2021 Ingen jæger er stolt af anskydninger. Det er også derfor, (apporterende) hunde i nogle jagtsituationer er lovkrav.

  • #37   17. nov 2021 Danske hare og fasaner er jo nærmest håndtamme.
    Hvordan i alverden fejlskyder man dem????
    Er de jægere du kender utrolig lidt stolte så?!?


  • #38   17. nov 2021 @35: Er det ikke lidt noget rod?


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #39   17. nov 2021 @38 Jeg synes sådan set, det er rigtig sundt for racen. Men det at langt fra alle, der ser det sådan.
    Den største forskel på klubberne er prøvesystemet og adgang til træningspladserne.
    Begge klubber arbejder med samme regler som i England, når det kommer til markprøver.
    Ft klubben bruger danske dommere de selv har uddannet (der er 9), hvor djsk ikke har nogen. Istedet henter djsk dommere til fra UK. Bedømmelserne i djsk er åbne, så førerne kan se dommernes kritik.
    I ft klubben er det en tradition at hente dommere fra UK til landet for at dømme mesterskabet.

    Iforhold til træningspladserne er det et krav, man er medlem af ftklubben for at kunne træne hos en licenstræner fra klubben.
    Hos djsk er det ikke et krav.


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #40   17. nov 2021 @37 De er utrolig lidt stolte, når de anskyder. De har 2 skud i bøssen, og ofte er der kun behov for et.
    Det er vigtigt en spaniel er blød i munden, selvom dyret er levende. Det er vigtigt hunden vil samle fuglen op, selvom den er levende.
    Ingen af de dyr, der drives jagt på på markprøver er håndtamme.


  • #41   17. nov 2021 "Ingen af de dyr, der drives jagt på på markprøver er håndtamme." arrhhh bobbob smiley Jeg bor et sted hvor et gods sætter tusindvis af fasaner ud hvert år. Der holdes også markprøver på det gods jorder. Jeg har svært ved at forestille mig at de har nogle specielt vilde fasaner de sætter ud kun til markprøverne smiley Umiddelbart ser det ud somom de blot bruger de fasaner de nu engang har på arealet. Og de er altså temmelig tamme.

  • #42   17. nov 2021 I en af de skove jeg går tur i er der et kæmpe fasanopdræt hvor de bare åbner lågerne til jagtsæsonen.
    De er så tamme at de går få meter fra hundene.
    Haren bor ofte tæt på bebyggelse og færdes i parker og fodboldbaner.
    Umiddelbart er det dyr man nemt kan komme rigtig tæt på uden problemer.
    De jægere skulle skamme sig gevaldigt!
    Det er sgu synd for dyrene. smiley
    Hvis det endelig skulle være var det da bedre med en hunderace der kunne dræbe det anskudte dyr lynhurtigt.


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #43   17. nov 2021 Største "problem" er faktisk, åbenklasse hundene ikke altid lægger nok pres på terænnet, så fuglene istedet for at trykke sig bare løber 50 meter foran.
    Jeg har ikke set problemer med håndtamme fugle


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #44   17. nov 2021 Der er regler for udsætning af fugle. Hvis de bare åbner lågerne når jagtsæsonen starter, så overholder de ikke loven.
    Derudover er det ikke harer i byer, som ligger på paraden. Man må ikke skyde i byzone.

    Den dag så jeg 7 harer på markprøven. 2 døde i første skud, 1 blev aflivet, og de sidste blev der ikke skudt til


    profilbillede
  • #46   17. nov 2021 Fine billeder. Tak fordi du deler smiley

  • #47   17. nov 2021 Jeg synes det er vildt flotte billeder.
    Tak for at dele dit arbejde.


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #48   17. nov 2021 Grunden til de flyver 100 meter er, de ikke er ret gode flyvere. De er et nemt bytte, mens de er i luften.
    Og en af grundene til man bruger høns ved udsætning er, de lærer fasanerne at sætte sig "på pind", så de ikke er så udsatte for ræve.

    Det er korrekt, udsætning af fasaner er en kunstig bestand og ikke en vild bestand. Men de er altså ikke håndtamme, og så snart de hører fløjter, ved de, der er hunde.
    De her fugle ser ikke cockere eller mennesker dagligt.

    Jeg bor ved vestkysten, og her er ingen udsætninger. Det er primært snepper spaniels bruges til.


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #49   17. nov 2021 Louise og Ziva mange tak smiley

  • #50   17. nov 2021 Flotte billeder, åh de spaniels ser bare så glade og blide ud i deres udtryk, sådan nogle der altid bare er skide søde smiley

    Hvordan går det med Bobby og (Liva)? Sorry jeg har glemt hendes navn, er det nu det hun hedder? smiley


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #51   17. nov 2021 Mange tak!
    Jo Liva, det går godt med dem. I sidste uge smed jeg dem ud af soveværelset, da det blev lidt overfyldt smiley
    Så overtog de sofaen om dagen, og blev meget velcrohunde smiley
    Nu er vi gået på kompromis, så når jeg har gæster, sover de i køkkenet/stue, og når jeg er alene, sover de i sengen smiley smiley smiley


  • #52   18. nov 2021 "Der er regler for udsætning af fugle. Hvis de bare åbner lågerne når jagtsæsonen starter, så overholder de ikke loven." Ja, der er regler og så er der virkeligheden. Der er gode penge at tjene på 'godsjagter' og dem, der betaler dyre penge for at gå på jagt vil gerne have en vis sikkerhed for at de kommer til at løsne skud mod fugle. Og så er det jo trælst hvis kræene er rendt ad h****** til. Hvilket der jo er en vis sansynlighed for når man sætter mange flere ud end områdets naturlige fødegrundlag kan bære.

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #53   18. nov 2021 Hvad har det med sagen at gøre?
    At lægge teræn til markprøver er ikke lukrativt for terænværterne.


  • #54   18. nov 2021 Ja, debatten drejede jo lidt væk fra det med dine ellers flotte billeder fra en markprøve smiley Det er dig selv der fortæller hvad der er ulovligt og det har ikke mere med billederne at gøre end at jeg så siger hvad det er for en virkelighed jeg ser hver dag. Og nej, det er sikkert ikke superlukrativt for terænværterne at holde markprøver. Men det gods jeg er nabo til tager nu altså penge for at der holdes markprøver på deres jorder smiley

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #55   18. nov 2021 En eller to mener, det er svineri, skytterne ikke kan ramme vildtet så det dør, eftersom det er håndtamt. Det er ikke håndtamme fugle. De er ikke vant til at se mennesker. De er ikke udsat lige op til jagten/markprøven.
    Det er den virkelighed jeg ser smiley

    Selvfølgelig tager de penge for at lægge jord til markprøver. Der bliver skudt en 20-25 fugle sådan en dag. Stk. prisen kender jeg ikke.


  • #56   18. nov 2021 Jeg kender intet til markprøver, men hvem skyder?
    Er det hundeføre selv der gør det, eller kan man gå til markprøver uden at ha jagttegn?


  • #57   18. nov 2021 Forhåbentlig finder de fleste mennesker det forkasteligt at dyr skamskydes og slæbes rundt i munden af en hund, for derefter at blive aflivet af en tilfældig.
    De danske fasaner opdrættes i små indhegninger og fodres af mennesker. Så de er virkelig ikke svære at komme tæt på ude i naturen.
    Desuden skyder man da ikke efter dyr medmindre man er sikker på at ramme det korrekt.
    Ellers er lerdueskydning nok en bedre ide.


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #58   18. nov 2021 Maya der er skytterne på markprøverne, hverken dommer eller hundefører skyder.
    2 skyttere pr. hund. Så hvis det er parsøg, er der 4 skyttere med på dagen. Jeg har også været på enkelte prøver, hvor der er 3 og 4 skyttere pr. hund.


  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #59   18. nov 2021 Selvfølgelig skyder man ikke, med mindre man er sikker på at ramme! Det gælder al form for jagt. Jeg kender ikke nogen, der har større respekt for dyr, end jægere har.

  • #60   19. nov 2021 @56: glad for at hører at det ikke er alle steder det er som her hvor jeg bor.

  • Sofia A
    Sofia A Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 44
    #61   25. nov 2021 Desværre blev min tur til Sverige aflyst. Jeg skulle være kørt i morgen, men blev i dag kl. 12. informeret om, kun de mest nødvendige officials, dommerne og hundeførere må deltage til mesterskabet pga. fugleinfluenza.
    Det er pisse træls, ærligtalt.

    Som plaster på såret, tager jeg til åbenklasse markprøve på lørdag, og en sneppejagt tirsdag.
    Jeg har lige anskaffet mig et "nyt" kamera, og modtager forhåbentlig et objektiv på lørdag.

    Her er et billede fra markprøven i søndags. En langbenet cocker


    profilbillede
Kommentér på:
Markprøver for FT spaniels

Annonce