2.219 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 140 Svar

Løft hund i halen... udstilling Løft hund i halen... udstilling

Jeg undre mig, men måske er det fordi jeg ikke ved bedre.
- Nogen siger sådan gør man bare, andre siger sådan har vi altid gjort, børnene siger jeg gør som mor.

Er det ok på en udstilling at løfte sin hund i halen? løft som i når begge bagben hænger frit i luften! Gentagene gange.

Kan for mange løft give hunden problemer, evt ved haleroden?

Jeg synes ikke det ser pænt ud, og derfor stiller jeg spørgsmålet her.

MANGE med små hunde - westie - skotte- carin terrie og den type hund. Løfter dem op i halen.. selv juniorhandlerene...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løft hund i halen... udstilling
  • #1   12. dec 2011 det har jeg heller aldrig kunne forstå, vi gør det ikke hos vore corgier.

• #2   12. dec 2011 Jeg syntes hellere ikke at det burde være noget man ser på udstillinger..
    Men sådan er der desværre folk som kun kan få deres hunde til at stå pænt ved at gøre..

• #4   12. dec 2011 Majbritt: Jeg mener stadig at det sender et helt forkert signal ud af til..

Men sådan vil der nok altid være ting inden for udstillingsverdenen som jeg ikke forstår

• #8   12. dec 2011 Måske kan man også bare lære sin hund at stå, så er man fri for at hive halen af den.

• #10   12. dec 2011 jeg syns bestemt ikk det ser pænt ud - men ved også at nogle få hunde faktisk godt ka tåle det

oplevede dog en juniorhandler i går da jeg var i kassel (endda ham der vandt klassen)
    gentagende gange løfte sin lille chi i halsbånd og hale så den blev ligenede en der var ved at blive kvalt og bestemt ikk nød det - DET er bare ikk ok!!!!

• #11   12. dec 2011 Jeg synes ikke det er nødvendigt, vi må ganske enkelt ikke og vi må heller ikke rende og nærmest kvæle hunden ved at hive hovedet op i linen, jeg synes det er helt ok man ikke tillader disse ting, det sender som TS skriver forkerte signaler

• #13   12. dec 2011 Nu vil jeg mægtig gerne have en forklaring på hvorfor de kan tåle det, de er nemlig IKKE lavet til at løftes op i halen, så den vil jeg da mægtig gerne have en god begrundelse på, helst også den fysiske?

• #16   12. dec 2011 den helt fysiske forklaring kan jeg ikk (kan nok meget nemt findes på Google, men sidder på job og er i møg træt så orker det ærligt ikk lige nu)

men som Maj-Britt skriver har jeg også læst mig til at netop nogle af terrierne er lavet på en måde så hale og rygrad er bygget til at de kan trækkes op af rævegraven ved halen uden at tage skade

men det er bestem ikke noget jeg ville benytte mig af da jeg ikk syns om det signal det sender - og da SLET ikk i juniorhandling med en race der IKKE er lavet til det!!!...

• #18   12. dec 2011 Som jeg plejer at sige til hundejere som siger at deres børn kan gøre alt ved deres hund uden at den gør noget.
    Sådan har jeg det med udstillere der hiver, slider og retter fysisk på deres hunde. Bare fordi man kan behøver det ikke være vejen frem

• #19   12. dec 2011 Næppe en chi May-britt eller andre racer for den sags skyld, og det er helt unødvendigt at stå og trække en hund op fra gulvet i halen og halsbånd, så kan enhver jo blive handler.

• #20   12. dec 2011 Må erklære mig enig med maj-Britt
    Mine forældre har cairn terrier, og de korrigerer
    Også via halen .
    De hiver jo ikke bagparten op i 50 cm højde og holder
    Den heller ikke oppe i flere min. Vi snakker 2-3 sek de lige korrigerer - hvis det er dyremishandling så er ens hinde sørme pakket ind i vat derhjemme !
    Derudover ville DKK aldrig tillade hvis en udstiller var direkte mishandler inder udstilling

• #22   12. dec 2011 Bedste du glemmer at mange hunde faktisk nyder at komme
    Med på udstilling !
    Du kam ikke tvinge en glad hund frem inde i ringen.
    Hvad jeg ser rundt omkring så nyder hundene at komme nye steder hen, at blive nusset om og får den fulde opmærksomhed !

• #23   12. dec 2011 Jeg kan slet ikke se hvorfor man skal sende dårlige signaler til en udstilling, det er igen ikke nødvendigt og hos os forbudt, min hund ville tro jeg var vanvittig hvis jeg løftede den op i halen eller halsen, men igen den kan selv, hvilket alle hunde kan lære.

Måske er de stakkel hunde så trætte efter 4-5 timer på et bord, at de ikke selv kan stå, jeg fatter det simpelhen ikke, hvis man vil have andre udeforstående skal synes en udstilling er noget man vil se, så bør man først og fremmest tænke på hundens velbefindende, det indebære man lufter sin hund, har den ude fra buret, ikke lader den stå på et bord i flere timer, det er ren hysteri.

• #27   12. dec 2011 Holtevejen.
    jeg er ganske enig, kan den ikke selv, så skal den ikke udstilles.

• #28   12. dec 2011 nå?? Så må jeg hellere aflive min westie

• #31   12. dec 2011 Nej den udstiller jeg ikke, men gjorde jeg og løftede den i halen, ville jeg blive udvist af ringen, kan godt være vores kulb er mindre, men de tænker trods alt på dyrene, og jeg har til dato ikke haft behov for at afprøve om min Westie synes det er en herlighed at hænge over gulvet, løftet op i halen, men tror også han ville sige godt og grundigt fra

• #33   12. dec 2011 Bedste
    Nogle gange tvivler jeg på din udstillings erfaring :o) At sætte kæden højt behøver nødvendigvis ikke være = med kvælning af hunden, men sættes der for at man ikke laver en "halsdelle" på hunden, samt vise arch of neck, dette træner man hunden til fra den er helt lille, lamgsomt efter hunden har lært at stå, og er faktisk ikke ret stramt da hunden "bærer" sig selv, jeg har ofte kun én finger på kæden, da hunden netop "bærer" sig selv...

At man helt sikkert skal være obs på nogle ting der kan forgå, er jeg enig i, men man skal også lige stikke en finger i jorden, og ikke straks slå ned på ting man ikke liige helt har sat sig ind i...

• #37   12. dec 2011 underligt, det er helt iorden at man løfter en hund i halen på en udstilling, det er helt i orden at sætte køden op i ørene på den, men hvis folk træner alm og har kæden der, så skal de anmeldes omgående, jeg ser ikke forskellen,og det er ikke en dyt nødvendigt.

Det kan jo være en af grundene til DKK mister medlemmer og ikke får nye, folk er måske trætte af at se på dette, vi var og skiftede klub, vi ville ikke mishandle vores hund i ringen, vores skal elske det, ellers skal de ikke med, terrier eller ej, man løfter ikke i halen blot fordi man kan!!!

• #39   12. dec 2011 Nej May-britt aldrig om jeg ville forsøge at løfte ham i halen, det kan jeg ikke se der skulle være nogen som helst rimelig grund til

• #41   12. dec 2011 Ja may-britt, men han lader den dælme ikke sidde og kvæle hunde i 10 min som det ofte ses på en udstilling, deri forskellen, men folk mener det er ok på en udstilling, jeg synes generelt slet ikke det er nødvendigt at udsætte hunden for noget for ens egen fornøjelses skyld, kan du ikke se forskellen tja så ved jeg ikke hvad jeg skal sige.

• #43   12. dec 2011 Heldigvis ikke hos os Bertz, og det er jeg inderligt glad for, det viser man kan bedømme en hund uden at holde den over gulvhøjde i halen og uden at kværke den

• #45   12. dec 2011 Bedste:
    men hvorfor er det synd at hundene får det opmærksomhed ? hvorfor er det synd for hundende at de får lidt spray i pelsen ?

Man gør det jo også ved så mange andre dyr. Men det er måske ikke synd for hestene når der man flettes op til knolde, bliver vasket og sprøjtet med shine og smurt olie på hovene ?

Jeg bruger selv bur, og at du ikke gør at dit valg og at jeg gør er mit valg.

og på udstillinger ligger hundene jo ikke i bur i 8-9 timer, hvis du tror det syntes jeg du skal tage ud og kigge engang imellem, for dit billede er da helt forskruet!!

• #46   12. dec 2011 May-britt, tror du ser hvad du ønsker hos CM, den debat var du en del af for ikke så lng tid siden, til du indså vi er nogle, eller en del der godt kan se manden kan nogle ting og så smuttede du ud af debatten., så den lader vi ligge.

• #47   12. dec 2011 Kennel Flindt's Shih Tzu :

Har du problemer med at læse, ser sådan ud....

Og at samligne en hund der står stille med en kæde oppe ved kæben med en hund der træner og springer frem og bliver kvalt fordi man tror kæden er træningen og ikke de komamdoer den skulle ha´lært er da igen uvidenhed der vil noget..

Men omsonst at diskutere det, når visse mennesker har sat sig noget i hovedet så er det sådan, basta....

At blive beskyldt for at mishandle mine hunde grundet en kæde og udstilling, er enormt komisk, og ikke noget jeg gider at bruge mere tid på at forklare, mine hunde har det som blommen i et æg, lider absolut ingen nød, og når vi alle går i seng om aftenen er det med god samvittighed at jeg endnu en dag har været den optimale hundeejer:o))

• #49   12. dec 2011 hvad er det da for noget vrøvl Bertz!!

• #51   12. dec 2011 Nu kender jeg nada til udstilling osv. Men jeg har læst at nogle racer, de små jagt nogle, har meget stærke haler der er beregnet til f.eks at trække hunden i når de sidder fast i grævlinge huler osv. Så jeg kan da næppe tro det er skadeligt for hundene af disse racer?
    Selv har jeg en blanding der gerne må bider hvis nogle skulle trække hende i halen smiley

• #53   12. dec 2011 M&R
    nej kan du ikke oversætte det du skriver for mig?

Når folk ankommer på en DKK udstilling hvor vi skam også har udstillet, så kommer hunden på et bord kl 9, mange hunde har været ude og tisse af kl 4 om morgenen, en del kommer ikke i ringen før kl 14 måske, og i al den tid står de op, på et brod, er de langhåret får de vand af en hamsterflaske, tænk hvis skægget blev vådt, ingen må røre det stakkels dyr, dor så er timers arbejde slut.
    Nogle har en del hunde med, så det er ikke sådan man er obs på sin hund på det andet bord hele tiden, så den står bare og glor.

jeg har oplevet langhåret hunde i en slags akvarie, kørlet op så pelsen ikke blev slidt, jeg har oplevet hunde der blev kuret rundt på gulvet, for udstilles skulle de dælme.

jeg har oplevet folk er endda forlader deres hund der stadig står på bordet og mange af disse hunde kommer overhovedet ikke ud og tisse hvis det regne.

Er det et hundeliv?

• #55   12. dec 2011 Bedste
    Jeg har satdig mine tvivl, eller rettere, tror ikke du har observeret så godt som man kan:o))

Jeg løber da også med linen strakt, det er ikke ens betydning med at jeg løfter i min hund, syntes såmænd bare at det ser pænere ud at linen ikke hænger og flagrer.....
    Når jeg starter løb sætter jeg også kæden op, ganske enkelt af sikkerheds grunde at jeg ikke lige pludselig skal have en hund der laver et af sine hulahop spring og pludselig er ude af kæden, igen er det ikke ens betydning med at jeg kvæler min hund...
    Kender hende også godt nok til at hun hvis jeg gjorde ville hun ikke være sådan en top show dog som hun er...

Men slut herfra, vil tage mine stakkels mishandlede udstillingshunde, på skovtur...

• #56   12. dec 2011 May-britt som jeg skrev fandt jeg en klub som mener hunden skal have det godt , ikke kun madammerne som har mere travlt med kaffen og sladderen

• #58   12. dec 2011 Og ja DKK mister reg hvalpe, hvorfor mon, tjaa folk udstiller i andre klubber, så enkelt er det bare.

• #59   12. dec 2011 Charlotte nej da, man taler da bare med ejeren, de oplyser skam gerne alt muligt:o))))

• #61   12. dec 2011 så har du vel også oplevet os som ligger inde i buret og putter med hunden, ligger på et tæppe og putter eller som har hunden på skødet det meste af dagen
    eller oplevet når vi har vores hund med rundt ved ringe og stande med hunde der hopper rundt af glæde og syns at udstilling bare er fantastisk... eller de mennesker og hunde oplever du måske ikke?

• #63   12. dec 2011 Kennel diamon, jo der er faktisk nogle som synes deres hund også skal have det godt, men det er altså et fåtal, vi var i Herning et år, i vore hal var der enormt mange hunde, vi sad ved udgangen og vi undrede os over hvor få hunde der faktisk kom udenfor, da vi jo er født nysgerrige, så gik vi rundt og spurgte de forskellige hvordan de startede dagen, og hvor længe hunden mon dog gad stå der osv, det gav et ret stort indblik i hvordan mange desværre ser en udstilling

• #65   12. dec 2011 prøv at slippe snoren charlotte, så tror jeg hovedet falder:o))))))

• #67   12. dec 2011 Kan kan ikke forstå hvorfor nogen folk har behov for at sætte DKK i dårligt lys..

Men ja ja..

• #68   12. dec 2011 Bedste.
    nej og det er måske den side af sagen jeg undre mig over, at man ikke kan se der kan være noget galt i nogle af de ting, nogle opdrætter vælger at gøre på en udstilling.

• #69   12. dec 2011 LOL sikken en hamrende dårlig undskyldning, vi kunne jo se de første 3 ringe hvor vi sad,

• #70   12. dec 2011 Dejligt at folk kan DEBATTERE på en voksen fornuftig måde, i stedet for at beskylde hinanden for at være mindre vidende.
    (link fjernet)
    er dette så også okay????

• #72   12. dec 2011 men for at vende tilbage til den med halen, man kan vel ikke seriøst mene at fordi man kan så skal man, og igen er det helt unødvendigt, at korrigere halen er noget helt andet

• #73   12. dec 2011 ahh for dælen da Ditte, suk

• #75   12. dec 2011 Charlotte ingen trækker der, det var min hunds første udstilling og den fik sørme lov til at mærke hvad den skulle før den blev hængt GG
    men hvorfor udlægger du billeder af mig?, dem kan folk da gå ind og se om de vil:o)))

• #76   12. dec 2011 Kennel Flindt:

der hvor du udstiller nu, er det så bare at man trækker hunden ind fra gaden? man børster den ikke og gør ikke noget man ikke ville gøre til hverdag?

Hvis det forholder sig sådan vil jeg anse det for værende total useriøs udstilling !

• #77   12. dec 2011 ja Charlotte og vi var rigtig meget ude da der var enorm meget larm, vi bruge flere udgange og mødte maks to til tre hunde ud af jeg ved ikke hvor mange, er jeg til udstilling i DDH hvor der er væsentlig færre, så er der langt langt flere hunde udenfor, det kan man jo undre sig over

• #78   12. dec 2011 Lene.
    Gid det var sådan, for det er SÅDAN en virkelig hund i dagligdagen ser ud!!!

• #81   12. dec 2011 May-britt jeg er skam også storryger og jeg stod alene, der var ingen mennesker, dette er blot et faktum uanset hvor meget andre vil forsøge at ændre på dette.

Måske bør man tænke lidt mere på hunden end hvordan man selv tager sig ud på en udstilling, det er så blot min holdning, og aldrig om jeg ville løfte nogen som helst hund i halen så den ikke røre gulvet..

• #82   12. dec 2011 lad mig så lige bemærke at der i debat startikke står noget specifikt med DKK - men kan gøre opmærksom på at det er under FCI!

• #84   12. dec 2011 er der noget galt i at man gerne vil gøre sin hund lækker? jeg ville da ryste på hovedet, hvis jeg så en cairn der var utrimmet og beskidt når den kom til udstiling ..

• #85   12. dec 2011 Næ May-britt, jeg mener man skal tage sin hund med som man plejer den til daglig såmænd, det kan da ikke være så svært at forstå, hvis du til dagligt lader den være insmurt i lort, bør du nok købe en hamster

• #86   12. dec 2011 nej man løfter ikke sin hund i hallen det får de også af vide hvis de går til ringtræning under DKK,hvis det bliver set af en dommer kan de blive udvist eller få af vide hunden ikke kan bedømmes på dagen og hvorfor.hvis i ser det så råb høj at det gør man ikke ved sin hund.

• #89   12. dec 2011 selvfølgelig skal en hund da være ren og pæn til udstilling- OG vise racen fra den bedste side! Det er det der er meningen med udstillinger..

Hvis man bare trak sin møgbeskidte hund med, kunne man ligeså godt gå på dyreskuer..

• #90   12. dec 2011 dejligt at høre Laika, nogen der gør noget:o))))

• #91   12. dec 2011 Lene, min hund er ikke møgbeskidt dagligt, vi børste den sørme hver eneste dag og det er ligesom lidt det jeg mener, et bad er for mit vedkommende helt ok, men ikke pudder der skal skjule ting, hårlak osv, vis hunden som den faktisk ser ud.

• #93   12. dec 2011 pudder, lak osv er med til at FREMHÆVE , ikke skjule smiley

• #96   12. dec 2011 Åh May-britt det er som regel nyttesløst at debattere den slags ting, hårlak er ikke noget hunden behøver, ej heller pudder og div dufte, ting der skjuler tårerende, uh det må ikke ses at racen har dette, kridt så hunden blir mere hvid end den er, jeg kunne blive ved.
    Fuldkommen vanvittigt

• #97   12. dec 2011 Charlotte, åhh ja det må jo ramme et sted kan jeg kun sige:o))))

• #99   12. dec 2011 Det er ret sjovt når man rammer sandheden, så skal der jokes med folk, jeg kan leve med det:o))

Jeg synes iøvrigt også at dittes billede klart viser hvordan man i FCI som DKK jo bryster sig meget af at samarbejde med, udstiller sin hund, og DKK må jo anerkende dette, ellers var der nok ingen samarbejde!!!!

• #100   12. dec 2011 LOL ja May-britt du har nemlig en hær af westier..griner..

• #101   12. dec 2011 God fornøjelse bedste:o)

• #103   12. dec 2011 Nej kennel daimond, men ingen hiver den i hovede og hale, meget befriende at se

• #104   12. dec 2011 Charlotte jeg har sagt hvad vi var en del der så, længere er den bare ikke

• #105   12. dec 2011 Casa.
    nej dem beholder jeg sørme selv

• #106   12. dec 2011 den hund er min som har kvæl halsbånd og bliver vist i stram line......

og alligevel ELSKER han at være afsted..... hmm.....

• #108   12. dec 2011 Jeg synes iøvrigt også at dittes billede klart viser hvordan man i FCI som DKK jo bryster sig meget af at samarbejde med, udstiller sin hund, og DKK må jo anerkende dette, ellers var der nok ingen samarbejde!!!!

Dette ville jeg rigtig gerne have et svar på fra alle jer DKKer??

• #109   12. dec 2011 Der sover hunden May-britt den står ikke og glor på et bord eller er i et bur i en hal med enormt meget larm, der er en kæmpe forskel, både for mennesker og dyr

• #113   12. dec 2011 Jeg mener det jo må være acceptabelt at gøre sådan både i fci og DKK ellers foregik det slet ikke.

• #114   12. dec 2011 mine hunde sover da dejligt i deres bur når vi er afsted på en udstilling... hva er nu problemet i det

henviser IGEN til mit billede
    http://www.facebook.com/media/set/?set=a.131184756937721.21304.130608930328637&type=1#!/photo.php?fbid=263042010418661&set=a.131184756937721.21304.130608930328637&type=3&theater

dette er et billede af en hund der er i sit bur på udstillingen (ja og alle mulige andre steder)
    han bliver vist i halsbånd med kvæl og stram line som de fleste andre hunde også gør
    MEN bare fordi vi viser vores hunde sådan er det jo ikk fordi vi kvæler dem -
    måske i kun ser hunden lige når den bliver vist i den stramme line og ikk som mit billede ligefør den skal i ringen

udtal jer nu kun og nogle ting i rent faktisk har helt styr på og lad være med at antage noget
    for som flere skriver, så følg en enkelt hund en hel dag og fortæl SÅ hva i oplever.....

• #115   12. dec 2011 Er det ok på en udstilling at løfte sin hund i halen? løft som i når begge bagben hænger frit i luften! Gentagene gange.

Ja, det ser jeg ikke et problem i. En hånd på brystkassen og en om haleroden. Gentagene gange ved jeg ikke om jeg vil sige det er det sker når de små skal op på bordet til dommeren.

• #116   12. dec 2011 jaja ingen svar viser nok bedre svaret på mit spørgsmål anyway..
    Nu vil jeg uden at løfte min westie i halen gå en tur ud i luften, og tænke over om jeg mon skal putte ham ned i et hul, for at få min store lyst til at trække ham i halen styret.

• #118   12. dec 2011 LOL may.britt

• #119   12. dec 2011 Casa, ja den sad og tog en æggeløsningstest, er det svar nok:o)))))

• #120   12. dec 2011 slam.. fra Casa Della smiley hahah Fedt fedt fedt fedt

• #123   12. dec 2011 åh jeg finder det barnligt at man ikke kan debattere ting uden at blive personlig og det ved alle vist jeg ikke finder mig i.

To gange i en tråd bliver der henvist direkte til mig som person, men det viser jo nok man ikke kan argumenter for sin sag,iøvrigt et plan jeg ikke gider bevæge mig ned på.

Så casa, du fortsætter blot:o)

• #125   12. dec 2011 skal jeg gerne gøre Charlotte når du nu ber så pænt:o)

• #127   12. dec 2011 Casa.
    jeg er ikke personlig og blander mig i folk private ting som du gør, husker stadig meget tydelig du udlagde kærestens navn osv, jeg har intet at skrive med dig om, det plan vil jeg ikke ned på, og ja, jeg bruger nu altså de HAer der skal gøre arbejdet herinde, jeg gider ikke din personlige hetz.

• #128   12. dec 2011 Jeg vil sige at hvis der ingen bure er med ved DDh udstillinger, så må det da være et kaos !! både for hunde og mennesker ..

• #130   12. dec 2011 hvor står der i noget af det jeg skrev der ikke findes bure i DDH May-britt??
    Kom nu ind i kampem og besvar spørgsmålet om samarbejdet med FCI og DKK

• #131   12. dec 2011 ja det er utrolig nærgående og mega personligt May-britt, men jeg måtte da lige korrigere da jeg viste du INGEN westier havde:o)

• #132   12. dec 2011 Synes IKKE løft i halen til en udstilling er i orden.

Men det er generelt et emne jeg er meget ambivalent omkring.

Jeg har i et par år været til nogle udstillinger hvor det har været amstafferne der har været i fokus og jeg har her IKKE set een eneste af hundene der ikke har synes det var sjovt at være med.
    De lå i deres bure som de MEGET glade for og de havde et tæppe over så de ikke skulle forholde sig til 1000 andre hunde og mennesker men bare ligge og hygge sig og sove som de fleste gjorde.

De blev nusset med når de var vågne og kom ud at tisse x flere og der var altid een eller flere sammen med hundene så de hele tiden var under opsyn.

Udover at de får bad før udstillingen, får barberet deres knurhår ned (som de virker ret så ligeglade med) og får lidt skinnende i pelsen så er der ikke den store grooming.

De hunde jeg ser i ringen har halen højt og følger glad handleren rundt i ringen som de har lært til ringtræning så det er lige som alt andet der foregår noget som er indlært og noget de er trygge ved.
    De har lært at stå som de skal så man bruger halsbånd og kæde til at korrigere men behøver ikke trække overhovedet.

De 2 amstaffer vi har i familien er helt sikkert glade for at være med til udstilling. Når de ikke er i ringen eller ude at blive luftet og nusset så sover de. Ville de ikke gøre hvis de var stressede ...

Men sidst jeg var med til udstilling sad vi op af en anden ring med en race hunde hvor flere af dem IKKE var glade. Og de stod spændt op på borde i LANG tid (tog tid i 48 minutter) hvor de ville blive kvalt hvis de så meget som overvejede at sætte sig ned eller bevæge sig.
    Hundene blev MEGET voldsomt håndteret :o(

Vil så sige at det her var de udenlandske deltagere der behandlede deres hunde værst.

• #134   12. dec 2011 Tja men det må jo være tilladt sanne.o(

Nu går tuden altså ud i verden..HG er ikke mit liv:o)

• #136   12. dec 2011 Casa.
    Som sagt jeg har INTET at skrive med dig om!!!

May-britt jeg taler stadig om dette billede fra FCI, og nu fortæller Sanne om folk fra andre lande hvis hunde heller ikke har det godt på en udstilling, så igen hvordan kan man arbejde med FCI og synes de gør det rigtige.

• #137   12. dec 2011 Maj-Britt

Du skriver om hundens ( westiens) hale at den.......
    <b> er beregnet til at korrigere i, de er hundens håndtag.</b>

Hvor ER jeg glad for at få det at vide, - jeg har sådan gået og tænkt på, hvad sådan en hale er "beregnet" til..............NU ved jeg det....LOL

• #139   12. dec 2011 Kennel: Jeg håbede også at dommerne eller nogen af de der hjælpedommerdimser ville irettesætte eller diske for den behandl. men det var ikke tilfældet :o(

Jeg kender flere ansvarlige opdrættere som har valgt fra at udstille en bestemt hund fordi den ikke synes om at blive udstillet og i stedet bruger de hunde som elsker det ...

Men man kan ikke dømme alle på baggrund af de få der ikke kan finde ud af at behandle deres hunde ordentligt

• #141   12. dec 2011 Cairn Terrieren blev oprindeligt avlet på øen Skye vest for Skotland. Her udmærkede den sig som rotte- og jagthund.
    Halen på en Cairn er ikke bare et vedhæg, det bruges også til at hjælpe hunden op af en rævehule, ud af en rotterede mv.

• #142   12. dec 2011 en hurtig søgning på google gjorde dette:

Da Skotten ofte blev brugt til at gå i grav, fungerede dens korte kraftige hale som et håndtag, når den skulle trækkes ud af huler og grave.

tager herfra:
    (link fjernet)

• #143   12. dec 2011 en af os har en dårlig hukommelse Charlotte, men jeg er ret sikker på det nu er 2 gang du sender mig det billede..
    jeg er den der er gået, jeg har sagt hvad jeg ville og også opnået personlig tilsmudsning, åh er livet dog ikke herligt på HG:o))))

• #144   12. dec 2011 nemlig Anne smiley

• #145   12. dec 2011 og det samme på DKK hjemmeside

http://dansk-terrier-klub.dk/Default.asp?PageID=80&Lang=Dk

• #146   12. dec 2011 Majbrit

<b> Den er konstrueret sådan at den uden problemer kan tåle at blive trukket i, hvis halens ejer skal ud af en rævegrav </b>

Der er immer væk ret stor forskel på, at en hund kan TÅLE at blive hevet i halen i en nødssituation, - og at skrive, at halen "er beregnet til" at blive hevet i flere gange til en udstilling.

Gad forøvrigt godt se den jæger, som har de her 5-6 m. lange arme, som lige kan stikkes ned i en rævegrav og fiske hunden op i halen........men det lyder da umiddelbart som en god forklaring.

• #147   12. dec 2011 har lige linket til DKK hjemmeside om skotten, hvor det står at halen bruges som håndtag.....

• #149   12. dec 2011 Lise:
    hunden tager ingen skade af, at man bruger halen til at korrigerer med under udstillinger!

Ingen har skrevet noget om at hunden bliver hevet i halen..

• #150   12. dec 2011 Majbritt

Nu bringer du jo selv oplysningen om, at de her hunde åbenbart er avlet lige præcist med det for øje, at man skal kunne hive dem baglæns ud af en grav i halen i tilfælde af en nødssituation.

Så derfor synes jeg da, at det er rimeligt lige at overveje, hvor sandsynlig dén forklaring er.

En mands arm er ca. 1 m. Jeg ved også, at en kunstgrav, som vel er konstrueret til at ligne en naturgrav, har et gangsystem på måske 20 m.

Jeg ved ikke, hvordan man forestiller sig, at en hundeejer kan stikke sin arm ned og hive sin hund op i halen for at "redde" den i en naturgrav?

Hvordan hænger den forklaring overhovedet sammen? Jeg kan overhovedet ikke se nogen realitet i det, når man begynder at tænke lidt efter.

Men jeg vil da meget gerne have forklaret det.

• #152   12. dec 2011 Velkommen i børnehaven. I kunne da i det mindste forsøge at debattere i en normal tone istedet for alt det person angreb. Og nej gider ikk til at finde alle de steder, så hvis I ikk kan se det er det bare ærgeligt for Jer.

Jeg synes absolut ikke det er i orden at løfte hundene i halen, kan ikke se nogen grund til at løfte dem i halen. Nu udstiller jeg også terrier (dog Bull terrier) når de skal rette på benene gør jeg det ved at rette dem med hænderne eller hoppe foran dem, så de selv sætter bagbene længere bagud. Vil da mene at "hale løfte" folket godt kan bukke sig ned og rette benene på de små hunde med hænderne, istedet for at løfte dem i halen.

Har til en DTK udstilling set en ældre dame med hendes terrier på bord, hun stod og løftede den i halen i en lille time, så da hun satte den lille hund på jorden stod den i samme position som hun havde på bordet. Synes det er for meget, og kan da ikk selv se hvor sådan en hund skal kunne se det sjove og hyggelige i en udstilling.

Men igen, jeg synes at løfte i halen er unødvendigt, om de kan holde til det eller ej, så er det da unødvendigt.

• #153   12. dec 2011 Udstillings hunde kan jo godt stå, også uden snor smiley

(link fjernet)

• #155   12. dec 2011 Maj-Britt

Hvorfor skal man løfte hunden i halen? Er det en nødvendighed at løfte dem i halen? Man kan ikke rette deres ben stilling med hænderne?

Og nej, de to racer kan ikk sammenlignes, det var nu mere for at informere at jeg er i terrier hallen, jeg udstiller, jeg ser hvad der sker på udstillingerne.

• #157   12. dec 2011 Men det er heller ikke nødvendigt.. Så hvorfor ikke bare stoppe med at gøre det? Så er den skid slået og folk der ikke kender så meget til udstillinger vil ikke gå hjem med et forkert billede.

• #159   12. dec 2011 Flindt - udstiller du ikke i DDH?? For der korriegere de også hundene i halerne ... og har aldrig i min tid der stet nogen blive vist ud af ringen.

Ikke engang da der blev snydt med optapede øre som var meget synligt og der blev klaget skete der noget- hunde vandt endda sin klasse smiley Så jeg ved ikke lige hvor meget de smider ud af ringen jeg har aldrig set det.

• #160   12. dec 2011 Til det som tråden handler om
    Synes ikke det iorden at løfte hunden i halen ..

Ellers:

Det er dog utroligt som folk skal blive personlige hver gang der debeteres om noget med DKK -eller CM- hvorfor skal man køre på folk der ikke deler en egene meninger og synspunkter på tingene ?

• #161   12. dec 2011 Jeg har aldrig forstået, hvorfor man gør det... Jeg håber, det er en praksis, der vil dø ud efterhånden.

• #162   12. dec 2011 Jeg mener, at man kan blive udstillingsblind, såvel som man kan blive kennelblind....De som ikke kan eller vil se, at den måde nogen racer bliver håndteret på til en hundeudstilling af nogen af handlerne, de er BLINDE. De har engang lært af andre blinde, at sådan skal det foregå, og så kan vi andre godt pakke sammen......
    Jeg indrømmer gerne, at min aller største antiparti mod dkk, den har jeg fået af at deltage og gå på hundeudstilling....Det som jeg har set der, nogen af de udstillede hunde de skulle igennem inden de kom i ringen....Ja der står jeg fuldstændig af....Jeg har udstillet cairnter. og storpudler for mange år siden....
    Jeg tror een af grundene til at jeg igen guik tilbage til bjæfferne, det er, at det er langt mere afslappet.

• #164   12. dec 2011 Ja den del kan jeg så også godt undvære....Men de slipper da for at tilbringe timevis på et trimmebord inden de skal i ringen.....

• #166   12. dec 2011 Racer som Westien, Jack Russel Terrieren og fx. Irish Glen of Imaal Terriere som jeg har, er at deres hale skal kunne holde til, at man trækker dem ud af et hul, ved at hive i den. Det skader ikke de racer det er beregnet til, men bryder mig generelt ikke om det - gør det heller ikke selv.

• #168   12. dec 2011 Maj Britt

<b> Nu er det jo ikke mig, der har opfundet den forklaring og jeg har aldrig været på rævejagt.</b>

Nej, - men du gør brug af den som den mest selvfølgelige ting, og så må man vel også gå ud fra, at du overvejer de argumenter, du bruger.

Ellers er man jo ikke andet end en papegøje som gør og siger ting, fordi andre gør og siger dem.

Men hvis jeg nu kan få dig til at reflektere over det argument med, at "hunden er lavet, så jægeren kan trække den ud af en grav NU ved at hive den i halen", - hvor godt/plausibelt et argument synes du så det er?

• #169   12. dec 2011 Maj-Britt

Og i øvrigt.......mener du at det argument er "opfundet" dvs. fabrikeret ud af den blå luft? Og i så fald, - så hvorfor?

For at udstillingsfolk skal kunne slynge det om sig som en undskyldning for ikke at røre for meget ved hunden eller hvad?

• #170   12. dec 2011 Lene

<b> Lise:
    hunden tager ingen skade af, at man bruger halen til at korrigerer med under udstillinger!

Ingen har skrevet noget om at hunden bliver hevet i halen.. </b>

Og det ved du fordi.......?

Der var også engang man troede, at ryk i halsbåndet heller ikke gjorde skade.
    Der er også dem, som tror, at en hund, som bliver trukket i en sele ikke kan tage skade.

Hunde kan tage skade af alt muligt, - ryk i liner, leg med andre hunde, ruskelege med bolde osv. Hvordan kan du garantere, at en hund, som gentagne gange bliver taget og hevet op i luften med bagenden i halen ikke kan tage skade af det?

Og når du så har svaret mig på det, så kan jeg da fortælle dig, at det egentlig ikke er det, jeg diskuterer. Det kan du også se, hvis du nærlæser mine indlæg.

• #171   12. dec 2011 Hvorfor stoppe med at løfte hundene i halen?

Fordi det i mine øjne er dyremishandling. Ja man kan hive dem ud af ræve huller og grævlinge huller, men mon ikke det er en nødløsning at man vælger at hive en hund ud af et hul ved hjælp af halen? At nogle af jer kalder det et decideret håndtag synes jeg er helt hen i vejret...

• #172   12. dec 2011 Uden at disse en hel udstillingsverden - så var jeg med en god ven til WDS i Herning og her kunne vi da se, hvordan - vistnok - foxterrierne blev handlet i stramme snore i deres ring. Så stramme, at hundene kom med bræklyde og holdt hovedet helt ned mellem forbenene ind imellem.

Om det er synd har jeg ingen mening om - jeg synes bare det er forkert at påstå, at det ikke sker, for det gør det såmænd.

Og jeg ser iøvrigt også frem til forklaringen om jægerne med de meterlange arme .. og spekulerer da på, om andre dele af anatomien også kommer i overstørrelse, for så var det måske sådan en man skulle ud i smiley

• #173   12. dec 2011 Charlotte -

Nu ikke for at være på tværs .. men det står der altså ikke noget om på West Highland White terrieren, og det var jo den vi snakkede om. Jeg ved intet om whw´s oprindelse, men undrer mig over, at det står ved skotten men ikke ved den anden ?

Men tak for link smiley

• #174   12. dec 2011 Lise:

Fordi de hunde jeg nævner har en hale der kan holde til det!!
    Har aldrig sagt at jeg gør det på min mops, men vi korrigerer via halen på vores cairn.
    Hvis en hund blev udsat for noget der gjorde ondt sagde den nok fra, og ville evt blive skadet på længere sigt.

Men må sige at det virkeligt er rystende så lidt der skal til før folk flyver op og ankalger for dyremishandling ! Vi må da håbe at jeres hund aldrig skal blive bange for noget og i kommer til at give den modstand i snoren, for så brækker den da vidst nakken..

Men jeg siger ikke at der ikke sker ting og sager som er synd for hundene for det gør der, bestemt gør der det. Men der er langt fra at slå sine hunde og kvæle dem, og så til at man lige retter lidt opstilling via halen-på de racer der faktisk har anatomien til det!

• #175   12. dec 2011 Charlotte - måske smiley

• #176   12. dec 2011 Lise- Har man en grav med flere udgange og vil tvinge en ræv ud af en bestemt, kan man "sætte en hund i hullet" på den/de udgange, som ræven ikke skal ud af og der holder man den ofte i halen, det gælder både gravhunde og terrier.

En "mishandlet" whippet, i stram snor, bemærk ørene, de der kender whippets, ved, at ørene bliver smækket tilbage så snart der opstår en situation, som hunden ikke synes om smiley

(link fjernet)

(link fjernet)

• #177   12. dec 2011 Charlotte -

Fair nok - de minder jo om ikke andet også en del om hinanden. Som sagt undrede jeg mig bare over, at det står nævnt hos skotten, men ikke whw´en.

Kirsten H -

Hvorfor holdt man dem i halen - og ikke i en snor ?

• #178   12. dec 2011 Martine - Så har du muligheden for at slippe hunden, hvis ræven smider den anden ud, hunden skal ikke i grav med snor på og den står med hoved og krop i graven .

• #179   12. dec 2011 bedste -

Jeg ved ikke hvor jeg har skrevet det er okay eller ej..

Nu var det bare fordi nogen begyndte at kritisere andres klubber, men deres klub er jo ikke bedre/dårligere end de andre til at gøre visse ting..

Der er en evig kamp omkring hvilken klub der er bedst, men vi er vel voksne mennesker alle sammen, så vi behøver vil ikke kritisere andres klubber og det er både dem i de små og store klubber som er gode til det...

til emnet -

nu har jeg aldrig set nogen som ligefrem løfter deres hun rundt i halen heller ikke at de bliver løftet lang op stå fladen, jeg tror ikke der er nogen mennesker som syntes det er okay ligefrem at løfte rundt med hunden i halen, jeg tvivler også på der er nogen klubber der acceptere det.
    det med halsbåndet er også noget hvor i overdriver konstant, der er jo ikke ligefrem nogen som får lov til en udstilling at kvæle sin hund i ringen eller andre steder, at gå med linen strukket kan jeg ikke se det slemme i, hunden bliver jo ikke kvalt, de holder den jo ikke ligefrem stramt, der er sikkert nogen som er lige hårde nok mod sine hunde, men jeg er ret sikker på det ville bliver stoppet i alle klubber hvis folk gør det for voldsomt.

Selvfølgelig er det ikke dyreplageri, hvis man ikke overdriver så skader det på ingen måde hunden.

syntes også det er underligt det med hundene ikke kommer ud go gå og den slags til udstilinger.. Når jeg har nær studeret nogen udstillere med deres hunde så er der da også mange som først begynder at gøre hunden i stand til lige før den skal op og da ikke kl 4 om morgen og den ikke må komme ud og tisse eller bevæge sig til sent eftermiddag. Det er overhovedet ikke så slemt som så mange får det til at lyde. I hvert fald ikke hvad jeg ved af smiley

• #180   12. dec 2011 jeg har det lidt sådan at man må give sin hund det skørt og flyverdragt på man vil- bare hunden ikke lider under det!
    sko bruger mange jo faktisk fordi der er en grund til det, ligesom dækner osv..

Jeg har min Fb i stofbur mens jeg er på arbejde.. hun bliver stresset hvis hun ikke kan være derinde! Folk ved jo selv hvad der er bedst for deres hunde...

• #181   12. dec 2011 Kirsten - tak for forklaring smiley

• #182   12. dec 2011 Det var så lidt smiley

• #183   12. dec 2011 ej tvivler altså på at folk farver deres hunde en anden farve for at vinde- og at dommeren ikke opdager det ... ummm den må du vidst længere ud på landet med!

At man gør en hvis pels hvid er altså en anden snak- det er ikke at snyde, for hunden er jo hvid ? man fremh´æver bare smiley

• #184   12. dec 2011 **Charlotte** - SYNES GODT OM

• #185   12. dec 2011 øøøh du skrev selv at de pudre med farve eller bruger fastelavns farve ??

• #186   12. dec 2011 øh ja, men men så må du da udtrykke dig bedre !
    anyways så vil en dommer se/mærke det på hunden...

• #190   12. dec 2011 Det er da også underordnet om Mai-britt er medlem eller ej.. Hendes søn er, og så vidt jeg ved er det også hendes søn der "står" for det med Juice...

Men jeg ved at Mai-britt er DKK tilhænger.. om man er medlem eller ej er vel ligegyldig?

• #191   12. dec 2011 ja men hvis hun har valgt at det er sønnen der er det - så kan et vel gøre total lige gyldig??

• #193   12. dec 2011 Maj-britt, det er ligesom i folkeskolen- hvis man ikke kunne vinde en diskution, så kunne man jo bare begynde at blande noget nyt ind i det smiley

• #194   12. dec 2011 DogByheart :

nogen terrier har en hale der faktisk er beregnet til at trække hunden op af fx rævehuler.. Så jo hundens hale er for deres vedkommende beregnet til at trække i ..

• #195   12. dec 2011 Jeg har ikke læst hele tråden jeg opgav simpelthen...

Men NEJ jeg synes bestemt ikke det er ok at løfte en hund i halen om den så er bygget til det eller ej, man kan godt stille den pænt uden at løfte i hale og hals :-(((

Og min hvalp som jeg udstiller, kommer i sit bur når han er træt ellers sidder han på skødet og hygger eller er ude og tisse/lege, når vi er færdige i ringen plejer jeg at tage ham og hans kuld søster med ud så de kan tumle på græsset eller lign, men når de bliver trætte kommer de ind i deres bure som de er trygge i og så snork sover de.

• #196   12. dec 2011 hov hov piger-- læs hele tråden eller! ingen har sagt at de løfter eller trækker hunden i halen. Man korrigerer lige hurtigt ved et lille løft nede ved haleroden... hold da kæft hvor kan i gøre et fjer til fem høns ...

• #197   12. dec 2011 Der skal overdrives ja smiley

Jeg tror at det med at der er hår på min kats børste godt kunne vende sig til jeg river hårene ud af min kat hvis jeg startede en tråd om det herinde.

• #198   12. dec 2011 og du skriver pige fordi? tror du jeg er en uvidende lille pige eller hvad?

Men ja i har jeres holdning, og vi andre har vores viden ...

• #199   12. dec 2011 oh yes det kan du bande på Nana ... Er sikker på du binder katten fast og hiver hårene ud af den *GG* smiley

• #200   12. dec 2011 Lene lille løft er stadig et løft og nej jeg mener ikke det er nødvendigt, jeg har set hvordan nogen gør det på udstillingerne og nej i mine øjne bliver det aldrig ok, jeg kunne aldrig finde på at rette min hund ind på den måde, så hellere lade den stå forkert hvis der ikke var andre muligheder.

• #201   12. dec 2011 næ men ville da blive irriteret hvis det var ment nedladende smiley

Jamen det også også fint at nogen ikke vil gøre det:)

• #202   12. dec 2011 Meget aktuelt, har jeg lige talt i telefon med en af mine venner, der var til et skue fornyligt, og her blev en udstiller med en langhåret selskabshund irettesat af dommeren, da vedkommende placerede den på bordet ved at løfte den i hoved og hale.

Efterfølgende demonstrerede dommeren hvordan hunden skulle løftes, så der er åbenbart ikke enighed i DKK om hvad man må og ikke må smiley

• #203   13. dec 2011 Godt indlæg!!!
    Alfisten

• #205   13. dec 2011 altså jeg ved at vi fik af vide til ringtræning at det var okay som korrigering...:)

• #207   13. dec 2011 Der er bare nogen som ikke vil forstå hvad der bliver skrevet.

Lene - Ja det er nemlig det jeg gør og min kat elsker det smiley

• #208   13. dec 2011 Ej, nu kan I da ikke koge mere suppe på den hale ;o)))))

• #209   13. dec 2011 "Ej, nu kan I da ikke koge mere suppe på den hale ;o)))))´"

hundehalesuppe ? yummi ;O)

• #210   14. dec 2011 Kirsten

Takker for den forklaring, som der er logik i. *s*

Kommentér på:
Løft hund i halen... udstilling

Annonce