{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.454 visninger | Oprettet:

Boldleg - at komme retur med tingene {{forumTopicSubject}}

Ja det virker jo som en super simpel lille øvelse, jeg kaster bold, vovse henter... Men den giver altså grå hår herhjemme.
Sten synes det er MEGA fedt at løbe efter noget jeg kaster, så vil jo rigtigt gerne bruge det som belønning, men det er lidt op ad bakke, når det er ganske usandsynligt, jeg nogensinde ser det igen smiley

Han forstår simpelthen ikke konceptet. Det er ikke sådan at han render ud og leger med bolden selv, stikker af e.l. han løber ud, samler op, vender så han ser på mig og "fryser" i sådan en "løb efter mig"-position. Når jeg ikke gør det, så holder han positionen i op til ca 3 minutter, før han så spytter bolden ud og går (Dette uanset om jeg forholder mig passivt, lokker, leger med andet legetøj, løber modsat og hvad jeg ellers kan komme i tanker om) - går jeg hen til ham, laver han playbow og springer omkring, og er det noget med håndtag/snor må jeg hjertens gerne tage fat og lege med ham, så han skrider ikke, han kommer bare ikke retur.
- der betyder jo så, at jeg ikke kaster ting til ham, og det er jo lidt ærgerligt, når han faktisk godt kan lide at løbe efter det, så det ville være oplag5 belønning.

Indenfor kan man med lidt held godt lege trækkelege, kaste legetøjet (kun 1-2 m væk) og få det retur til videre leg. Udendørs er det helt umuligt.

Vi har leget rigtig meget med 2 stk legetøj, hvor 1 ligger død og 1 er aktiv og så bytte imellem dem (Jeg slipper ikke legetøjet). Han forstå konceptet fint og bytter flydende mellem død og aktiv - slipper jeg så han "vinder" legetøjet løber han ud på 3-5 meter og "fryser".

Han gør lidt det samme i leg ned andre hunde - elsker jagtleg, men vil jages, ikke jage, så stopper den anden hynd "fryser" han på 3-5 m og venter på de skal jage ham igen.

Jeg ved simpelthen ikke lige, hvordan jeg skal få ham til at fange ideen - at for at legen fortsætter, er han altså nødt til ankomme retur.

Har forsøgt at gå hjælp til træning, men får at vide, jeg skal løbe modsat (hvilket han er jævnt ligeglad med) eller bruge to bolde (kaste en, så gøre bold 2 spændene - det virker ikke).

Nogen der er fuld af ideer eller kan fortælle mig hvor jeg skal tage hen for at få hjælp til at lære min legeretarderede hund konceptet boldleg?


Kommentarer på:  Boldleg - at komme retur med tingene
  • #1   13. aug 2019 2 ens bolde, kast en, når hunden har den og kikker pådig eller endnu bedre løber lidt i mod dig, så kastes den anden bold i modsat retning, de fleste hunde slipper bold 1 for at løbe efter nummer 2, løb nu hen og hent bold et medens hunden henter nummer to, fortsæt sådan, vent længere og længere med at kaste bolden, lad hunden komme tættere og tættere på før du kaster;) nogen gange tager det lidt lang tid før hunden fatter konceptet, men til slut vil hunden nå helt ind til dig før bold to kastes og du har din leg;)

  • #3   13. aug 2019 Ved Easy indlærte jeg først en håndtarget, og da den så var stabil, stak jeg hånden ud (det var "signalet", vi har ingen kommando på) og på den måde lærte han at komme hen med legetøjet.

    Hvis han "tabte" legetøjet på vejen, så forsvandt min hånd, indtil han igen samlede legetøjet op smiley

    Og når han kommer ind på taget leger vi selvfølgelig.


  • #4   13. aug 2019 En line, 2 ens stykker legetøj og perfekt timing kan gøre det.
    Du kan nøkke let i linen - bare en let retningsgivende bevægelse i halsbåndet - og så kaste legesag nr to mellem benene og bagud, når han tager et skridt i din retning.
    Udvikles som Bodil beskriver smiley


  • #6   13. aug 2019 Ch/Bodil - det er den teknik vi startede ud med og brugte længe (Han er 7 måneder nu og det er maks en måned siden vi gav op). Han slipper ganske enkelt ikke den bold han har for at jage en ny. Hvis man er heldig, løber han et par skridt efter den ny (stadig med den gamle i munden) for så igen at stoppe og "fryse" i håb om at blive jaget smiley
    Tror sgu vi har brug for prof hjælp, vi er åbenbart begge legeudfordrede smiley

    Trine- skal det bruges som belønning, så skal det jo også komme retur, ellers skal jeg jo ud at hente hver gang (bådeyjnd og legetøj). Det er også op ad bakke at lade ham vinde en trækkelege, når man så skal hente legetøj bagefter.
    Så ja, jeg synes det er vigtigt at han får lært at komme retur med tingene.

    Sofia - det er ikke apport, det er boldleg vi er efter


  • #9   13. aug 2019 På min træningsplads må vi gerne give den gas med leg (måske ikke lige med bold hen over hovedet på andre hunde, men ellers).
    Og jeg synes ikke jeg gør mig afhængig af noget, jeg vil gerne føje en belønning til det allerede eksisterende. Vi laver jo også ruskeleg mm.

    Men lad os bare sige, at jeg ikke fik helt den træningsnarkoman af en hund jeg håbede. Vi er temmeligt motivationsudfordrede. I dag havde jeg rå lever med i lommen, og modsat tidligere, så spiser han det faktisk (Tidligere spyttede han alle godbidder ud eller nægtede at tage det på træningspladsen), men come on, rå lever, og kræet er stadig kun moderat interesseret.

    Ruskeleg vil han rigtig gerne, men er ikke ret vedholdende eller ihærdig (Det arbejdes der på, og det bliver bedre). Løbe efter bold synes han til gengæld er MEGA fedt. Så jeg vil gerne have den som "jackpot", men det kræver jo den virker.
    Og uanset hvordan aussies generelt leger, så har alle aussies jeg har mødt formået at lære at hente en bold, så det må bestemt være muligt.

    For at vinde en gang imellem, så dur det bare ikke ret godt, når hverken hund eller legetøj kommer retur. Det er jo ikke sådan, at han får legetøjet, løber med det, smider de tog kommer retur. Han får det, løber med det og fryser... enten kan jeg så jagte ham (hvilket jeg ikke er begejstret for) eller hente ham... hvor han så i stedet for at være peppet op, som var meningen, bliver uengageret.

    Så for mig er det vigtigt, at leg afslutter med, at vovse er retur (inkl legetøj) og klar til at arbejde videre


  • #10   13. aug 2019 Og fortsat kontakt/træning er ikke en belønning for Sten - faktisk tror jeg, han ville synes livet som gårdhund uden nogensinde at se en træningsplads ville være super.
    Jeg holder af den lille fyr, men som træningsmakker kan vi simpelthen ikke finde melodien, så har brug for alle de belønninger vi kan finde, som han synes er sjove...


  • #11   13. aug 2019 Jeg ville putte legetøjet i en lang line. Så kan han vinde det, løbe med det, feste og når du siger, nu skal vi lave noget, så hiver du det ind. Ikke noget med at jagte ham:)

    Han lyder meget som min Coco i sin træningsmotivation. Pas på du ikke træner for ofte og for længe, det opdagede jeg meget sent med Coco, men hun er markant bedre, hvis hun er lidt "udsultet" træningsmæssigt.

    Ruskeleg bruger vi nærmest altid, hun vinder det først, når der skal være lidt pause (eller vi er færdige) inden det næste, netop så der er plads til sejrsrunden og tid til at jeg kan samle op (hun kunne heller ikke drømme om at komme retur med noget - man er jo ikke en lab smiley )

    Bold gjorde vi kortvarigt men havde samme problem som dig og det gad jeg simpelthen ikke bøvle med smiley Istedet har vi forskellige typer ruskelegetøj, noget med mere værdi end andet som vi skifter imellem.

    Nå ja, og så har vi en frisbee, den kan hun godt finde på at komme tilbage med en enkelt gang, fordi vi så kan lege ruskeleg sammen smiley (men vinder hun ruskelegen skrider hun smiley )


  • #12   13. aug 2019 Michelle, du må nok indstille dig på at hans motivation for træning ikke er: "kontakt/træning er ikke en belønning for Sten", men forventningen om at legetøjet kan komme frem når som helst imens I træner. Det er den forventning du skal arbejde på, mere end en forventning om at arbejde.

  • #13   13. aug 2019 Legetøj i snor var måske et sted at starte.
    - vil bare så mægtigt gerne have bold med også, når nu han rent faktisk synes det er sjovt.

    Vi træner kun i korte intervaller smiley

    Men det er sgu da ærgerligt, når man har valgt vovse med ret stor omhu, at man så alligevel ikke får det man håber.

    Han er jo klog nok og har også enkelte øvelser han synes er sjove, men nogen dage tænker jeg bare, at vi skal finde noget andet at lave smiley

    Men han er jo en sød og klog lille fyr ellers, så der må sgu da være noget, der kan få det til at virke. Men nej, at få lov at træne videre er i hvert fald ikke en motivation i sig selv.
    Gaia ville jo hoppe på tungen for kontakt - bare en lille brøkdel af det ville jeg være taknemmelig for. Så ja, vi leder efter alt, han synes er sjovt.


  • #14   14. aug 2019 Hmm, jeg kom til at forudsætte at det var en bold i snor, vi talte om.
    Helt grundlæggende skal legen mellem jer to jo udvikles så han søger dig med sine ting.
    Og det starter jo med byttedriftsstimulerende leg.

    Jeg kunne godt mistænke lidt, at du er røget i fedtefælden smiley

    Trine G - det som Bodil og jeg er inde på er en del af en proces, der får hunden til at søge føreren - det er noget man udvikler når man træner selv.


  • #15   14. aug 2019 Det hunden skal lære er jo at legen først fortsætter/bliver rigtig sjov, når hunden søger fører smiley du må under ingen omstændigheder kalde og lokke, det bliver det helt sikkert værere af, vend i stedet ryggen til og gå i modsat retning, vent til hunden følger med og kast så den ekstra bold, kast altid væk fra hunden, aldrig imod, lok aldrig!

  • #16   14. aug 2019 At lokke er altså også at vise hunden bolden før den kastes! At kalde på hunden er også at lokke, lad hunden selv følge efter dig eller søge hen i mod dig før du kaster bolden i modsat retning, dvs hunden skal forbi dig for at hente sin bold, vil hunden ikke samle ny bold op, så løb selv hen til bolden, saml op og kast igen væk fra hunden, hav det sjovt, kik ikke på hunden, det er den bold du har som er sjov, fortsæt jublende din leg med din bold, før eller siden vil hunden slippe den den har for at få din som jo tydeligvis er den sjovste, så griber du naturligvis den bold hunden har sluppet og lader den være den sjoveste;)

  • #17   14. aug 2019 Ch - i snor eller ikke gør reelt ikke en forskel, hvis jeg giver slip på den. Han vil kun bytte, hvis leg forgår inde h is mig og jeg holder fast i begge bolde (som jo så er med snor).

    Det er muligt, jeg er røget i "fedtefælden", som du siger... Det vi lærte til træning var: kast bold 1, når hunden har samlet op og kigger på dig, vis bold 2, kast bold to bagud, hent bold 1, når hun henter bold 2).
    Her får jeg så at vide, at når nu han ikke vil hente bold 2, skal jeg gøre bold 2 mere spændende før kast (og det resulterer jo unægteligt i noget lokken). Måske det er der, det går galt.



  • #18   14. aug 2019 Hov - rigtig meget af leg med ham foregår jo med legetøj I snor (ellers ville jeg jo aldrig få det igen).
    Men antager at det A-S mente varen lang snor, så han faktisk kan få lov at gå legetøjet i ny og næ, det skerret sjældent, fordi det er lidt en udfordring af komme i at træne videre.

    Jeg kunne self putte lang snor på Sten, men han er ret ked af at have sådan en på - får han trådt på den (Og dermed givet sig selv et ryk), stopper han helt op og vil ikke gå videre . Og det er lidt vært at undgå, når han skal løbe omkring, ikke kun væk fra mig


  • #20   14. aug 2019 Er der noget legetøj, han hellere vil have end andet?
    Så han fx. kan få lov til at "stikke af" med en bold, men får trækkeleg med et tov med kaninskind i, når han kommer tilbage?


  • #21   14. aug 2019 Han er ikke ret godbidsmotiveret. For 2-3 måneder siden var vi stadig på det stadie, at han ganske enkelt ville have dem/spyttede dem ud (udenfor hjemmet). Vi udviklet en del på dette, så nu tager han hvad jeg har, også tørre kiks, men forvent ikke stor indsats for at få dem. Lidt jagtleg efter guffen vil han gerne, men man kan ikke få ham op i gear med mad.

  • #22   14. aug 2019 Karina - der er helt klar forskellig værdi forskelligt legetøj. Vi prøver fortsat forskellige ting af, så vi forhåbentligt for lidt forskelligt at gøre med.
    Vil som sagt helst ikke at han bare skrider med noget af det (Det vil træningskammeraterne nok heller ikke).
    Men tror vi lige prøver at indstille lokningen osv jf bodil/CH og se om det gør en forskel.
    Og så tænker jeg, vi måske skal ud på lidt bedre plads end haven, har lidt indtryk af, at det er mere tillokkende, hvis der kommer lidt afstand på.


  • #24   14. aug 2019 Del lige lidt af den motivation gider du smiley

    Her er vi begyndt at gå lidt spor og har arrangeret lidt hjælp fra en af dem, der gør det meget i den slags i klubben. Sten synes nemlig spor er fantastisk (Og gider også æde selv tørre kiks på et godbidsspor), og då kan vi lave noget sammen, der trods alt giver lidt succesoplevelser smiley



  • #25   14. aug 2019 Ingen tvivl om at du er i fedtfælden som CH så fint udtrykker det smiley du skal gå ind i legen, du skal have det sjovt, det er din energi du skal give videre, hunden skal ikke “narres” til at aflevere, den skal have lyst til at komme ind til dig fordi du er den der får det sjove til at ske;)

  • #26   14. aug 2019 Helle Damkjær lærte os på et tidspunkt en leg, der kræver AFSINDIGT meget af føreren, men som plejer være ret effektivt.

    MASSER af legetøj spredes ud på et stort område, hvor der er god plads, men som hunden ikke som sådan kan løbe væk fra (en stor have er fin)

    Hund slippes, og fører løber over og finder et stykke legetøj, som man begynder at lege med.
    Hvis hunden vil være med, så fint.
    Så leger man lidt sammen, men overlader så legetøjet til hunden, spurter over og tager et andet stykke, som man så begynder at lege begejstret med.
    Og sådan fortsætter man.
    Det svære er at holde glæden og begejstringen for legetøjet, selvom hunden har travlt med noget andet.
    Men hvis man kan, så får man altså en hund, der uden den mindste tøven smider et hvilket som helst stykke legetøj, stort set samtidig med, at man selv slipper det, for at løbe med hen, og være med til at lege med et næste stykke.

    Selv huskydrengene, der ellers helt racetypisk ikke mener legetøj er guds gave, synes det er en af de sjoveste lege ever.

    Måske det var et forsøg værd?


  • #27   14. aug 2019 Karina - lyder som en sjov leg i hvert fald.

    Lige nu tager vi lige en slapper efter forsøg med boldleg uden lokning/synlig 2. Bold.
    Resultatet er bedre ift at han ikke bare fryser med bold 1 i munden. Til gengæld stopper han så efter 2. forsøg helt med at samle bolden op. Han løber hurtigt til bold 1, vender og afventer jeg kaster bold 2. Jeg prøvede at trække den et øjeblik og se om han samlede op, det gør han ikke, han kommer retur og vil have bold 2. Det er jo sådan set fremskridt ift at fryse på x meters afstand, men vil jo helst heller ikke pille glæden ved at jage og "fange" bolden væk, så vi stoppede der og hyggede med noget andet i stedet.
    Tror vi må prøve at optage når jeg lige har en fridag, så er det nok nemmere for jer, at se, hvad vi gør galt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #28   14. aug 2019 Måske du skal sætte forventningerne ned. Hunden skal lære at det sjove sker hos dig. Altså ville jeg se bort fra om den kommer og bytter i første omgang.

    Hunden skal komme ind og lege. Når den har lært det kan det komme helt af sig selv.


  • #29   14. aug 2019 Så lad være at kaste nummer to, løb istedet glad og jublende til nummer 1 og snuppende for næsen af ham og kast igen smiley

  • #31   14. aug 2019 Max - forventningen er skam ikke, at han kommer og bytter. Håbet er sådan set bare, at legen ikke stopper, fordi han står på 5 meters afstand og stirrer på mig.
    Forventningen er derfor på det her stadie sådan set bare, at han vil 1. Samle den bold op jeg kaster. 2. Vil løbe efter nr 2 bold jeg kaster. Et sted derimellem skulle han så gerne have sluppet bold 1.

    Det er jo fint at jeg bare skal være tilfreds med han kommer ind og leger.... problemer er jo, at det gør han ikke. Som i ALDRIG. Hvis først legetøjet er kastet/sluppet, så kommer vovse altså ikke retur, men stiller sig på 5 meters afstand og håber på at blive jaget.

    I dag kom han så faktisk for at få bold 2 - men på den måde bliver resultatet på sigt jo ikke en boldleg. Jeg havde været tilfreds, om bold 1 blot var samlet op og sluppet igen efter få sekunder (som i: sluppet i det sekund det lugtede af kast med bold 2).

    Så jeg er svært fornøjet med at han droppede bold 1 til fordel for at løbe retur efter bold 2 - men skal det blive brugbart, skal bold 1 jo altså gerne blive ved at være værd at samle op, ellers stopper legen jo ret hurtigt med, at han ikke gider løbe efter noget der kastes - og i øvrigt fortsat ikke kan "vinde" en ruskeleg, fordi han så er gået.

    Hunden skal komme ind og lege er fint - fortæl mig hvordan jeg gør, for jeg har næsten givet op og er stort set klar til ikke at have hund mere...
    Jeg tror jeg har hørt en variation af den sætning cirka 500 gange, og det er jo rigtig nok. Men det er fandme op ad bakke, når hunden synes man er det mest dødssyge i verden og cirka ALT er federe end nogen leg, legetøj eller godbid jeg kan tilbyde og det fedeste i hele verden er den forventning man har om måske at blive jaget, når man står derude på 5 meters afstand.

    Så undskyld, men "Den skal komme ind at lege" er bare ikke brugbart - fortæl hvordan jeg når dertil, for hvis jeg vidste det selv, så eksisterede denne tråd nok ikke.


  • #32   14. aug 2019 Og for god ordens skyld - jeg tror sådan set ikke jeg har en ekstraordinært dum eller ugidelig hund. Jeg tænker fejlen ligger ved noget jeg gør eller ikke gør. Men jeg kan ikke knække koden og vi kan simpelthen ikke finde melodien sammen. Det er skide frustrerende.

  • #33   14. aug 2019 Det når du jo til hvis du gør som beskrevet, sørg for at det er gennem dig, alt det sjove sker! Sørg for at du har den sjoveste bold uanset hvad, tager han ikke bold 1 fordi han fokuserer på bold to, så er det bold 1 du skal være interesseret i! Det handler om at blive ved at sørge for, at have det sjovt, at lægge masser af glæde og energi i legen, at fokusere på fart og spænding, at glemme alt om hvad hunden ikke gør, eller ikke gider, sørger du for at du har det sjovt, så vil hunden også få lyst til at være sammen med dig, for at få del i det sjove!

  • #34   14. aug 2019 Men det er sgu da ærgerligt, når man har valgt vovse med ret stor omhu, at man så alligevel ikke får det man håber.

    Næ, det er du ikke den første der har prøvet - og bliver heller ikke den sidste.

    Jeg gør tingene helt anderledes end hvad jeg kan læse "de andre" gør .. jeg kunne aldrig drømme om at bytte med min hund. Den skal aldrig slippe en ting for at få en anden - den skal derimod beholde begge tingene i munden ...

    Det er kort fortalt på den måde, at jeg har to ting - ens - og målet er, at hunden vil spæne ud og hente den ene og komme farende tilbage, for at få den anden UDEN at slippe den ting, den har i munden.
    Mao jeg smider en 5 krone ud - men står stadigvæk med 10´eren i hånden.
    Hvis hunden vil nøjes med 5 kronen, så har jeg ikke gjort 10´eren interessant nok .. og så er det forfra.

    Mine hunde lærer, at der aldrig er ruske / trækkeleg med én ting - det er altid med to. Og så lærer den, at det på en forunderlig vis ALTID er mig, der har det fedeste legetøj - det er aldrig den.

    Det der med at smide en masse legetøj i en indhegning .. mja, det kan man vel godt, men det giver bare hunden alt for mange muligheder for at vælge dig fra. Hvis der ligger alt muligt sjovt, så er det jo bare frit valg på alle hylder - og jeg ser ærligt talt ikke pointen?
    Nøjes med to ting - og fremgangsmåden at det altid er den hunden vælger, der er den "forkerte" (set fra hundens synspunkt), og den du selv har er den "rigtige" (10´eren , frem for 5´eren).

    Og mit bedste råd må iøvrigt være, at lad være med at lære hunden at spytte selvstændigt ud - det er virkelig no-go - på den anden måde får du mere knald på er ihvertfald min erfaring.

    Men ja, du kan jo ha valgt en mandagsmodel .. det sker .. min går i Jylland smiley


  • #36   14. aug 2019 Jeg håber, jeg en dag får chancen får at se den metode i sin fulde form, Martine.
    Det er så logisk, men jeg er ikke helt i stand til at omsætte det, jeg læser til virkelighed.

    Men mon ikke den kommer til at brede sig smiley


  • #37   14. aug 2019 I øvrigt - Michelle, der må være noget, der ikke er færdigt inde ved dig endnu siden han ikke ved, at det fede foregår hos dig.
    Måske du skal arbejde lidt der inden du kaster guldet væk med risiko for at du bliver fravalgt?


  • #38   14. aug 2019 Jeg forstår ikke at det er vigtigt at hunden skal lære at blive belønnet på en bestemt måde, det må da være mest motiverende at bruge det hunden synes er fedest.
    Nu er min hund (tysk pinscher) jo ikke en brugshund, men vi træner meget og går prøver, og har da også forsøgt div. legetøjs belønninger, som nævnes her i tråden, men så mister min hund gejsten, jeg bliver nød til at belønne sådan som hun synes er det fedeste, ikke pådutte hende mit ønske.



  • #39   14. aug 2019 Motivation udvikles og ønsker man meget af det, så kræver det teknik - også i belønningerne.
    Og det er føreren, der skal lære teknikken, hunden reagerer bare..

    Det påduttes ikke hunden noget, den ikke gider, tværtimod.


  • #40   14. aug 2019 CH Nu spørger jeg virkelig oprigtigt, men kan det ikke være lige meget hvilken belønning hunden motiveres mest af, hvorfor skal det være ens for alle hunde? Nu er jeg ikke en særlig erfaren, eller specielt dygtig hundefører, gør mit bedste, men jeg kan ikke få min hund til at synes trække leg er en fest som belønning, og vi har øvet meget, hos flere forskellige træner, men det virker ikke for min hund, derfor bruger jeg det hun synes er det fedeste i verden og det virker jo, så hvorfor er det ikke godt nok?

    Undskyld ts, håber det lykkes for dig.


  • #41   14. aug 2019 Maya - han synes jo netop det er fedt at løbe efter en bold... Men for at det er brugbart som belønning, er vi ligesom nødt til at få lidt "regler" for boldlegen, herunder at man kommer retur med tingene...

    Hvis ikke vi udviklede lidt på de ting, der dyr som belønning ville jeg være forvist til ruskeleg med en bestemt bamse som eneste mulige belønning. Og det er da en fin leg, men ikke så anvendelig til ALT indlæring.
    Nå ja og så kunne vi bruge "jag Sten over pladsen" og "gå ud og snus alene", men disse er heller ikke så fortræffelige på træningspladsen.
    Med lidt øvelse kan vi nu også bruge godbidder til noget af træningen og kan lege trækkelege med forskelligt legetøj, inkl det han var skeptisk ved i begyndelsen

    Nå, skal på job, men vender retur engang senere, når alke indlæg er læst.


  • #42   14. aug 2019 Michelle, tak for svar. Håber virkelig at du finder nøglen.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #44   14. aug 2019 Men kan bolden så ikke være en 5er og bamsen en 10?. Du snakker jo om en færdig øvelse før hunden overhovedet har forstået at det er sjovere at komme ind til dig.

    Hvis man har en hund som gider,vil det selvfølgelig ikke være noget problem,at gøre en anden genstand spændende.


  • #45   14. aug 2019 Michelle, hvad med i starten at bruge bolde med piv i? Lyden kan måske bringe hans opmærksom med dig, så han vil opdage at du har noget interessant inde hos dig.

    Det jeg skrev med træningsudsultet mente jeg ikke korte træningspas, men hele dage uden træning smiley


  • #47   14. aug 2019 Men kan bolden så ikke være en 5er og bamsen en 10?. Du snakker jo om en færdig øvelse før hunden overhovedet har forstået at det er sjovere at komme ind til dig.

    Nej, som jeg skriver - tingene skal være ens, ellers går hele ideen fra.
    Og nej, jeg taler IKKE om en "færdig øvelse" - prøv at læs indlægget igen - jeg forklarer hvordan man skal værdisætte tingene for hunden.
    Er du i tvivl om hvordan man gør det, så prøv at læse Bodils indlæg smiley


  • #48   14. aug 2019 Martine, det lyder så logisk, jeg har bare svært ved at se hvordan man så får 10'eren gjort spændende?

    Kig på en hund og en hvalp. Giv hvalpen en bold, giv hunden en bold. Hvad sker der så? Hvalpen render efter den store hunds bold og er ikke interesseret i sin egen. Få så hunden til at smide bolden, så hvalpen kan tage den - og lad hunden tage den anden bold - og se så hvad hvalpen gør ..
    Samme historie .. den mister interessen for sin egen bold og drøner efter hundens igen.

    Sådan smiley

    Det er i virkeligheden bare at videreudvikle på en adfærd, som hunden selv kan, helt fra lille smiley


  • #50   14. aug 2019 Det er ALDRIG flovt at skulle spørge om ting - og iøvrigt en langt mere charmerende tilgang, end de, der ved alt og ikke er bange for at skrive det ned som et statement .. selvom de har misforstået hele pisset smiley

  • #52   14. aug 2019 Ja, der havde min så bare nappet begge to smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #53   14. aug 2019 Den skulle have været delt op. Det var ikke dig jeg mente der snakkede om en hel øvelse.

    Problemet her er jo,at det for hunden ikke har samme værdi at komme ind til sin ejer. Nu har jeg ikke selv haft hunde hvor det er et problem og derfor jeg tænker at en højere værdi hos ejer kunne være løsningen.

    I en apport øvelse er det vil lidt det samme. Min hund er glad for at løbe og hente. At den kommer tilbage til mig er udelukkende fordi at den har lært at det kan betale sig. Altså er det jeg har af højere værdi.


  • #54   14. aug 2019 Martine - jeg er bange for det er hundefører og ikke hund, der er mandagsmodel smiley
    Eller - jeg ved at et par af de andre hvalpes ejere døjer med nogen af de samme udfordringer 8 varierende grad, men tror ikke det hele kan tilskrives Sten, desværre.

    Det du skriver giver jo rigtig god mening, men er ikke sikker på jeg helt forstår og kan omsætte det.
    Du skriver du leger altid med to stk legetøj - så langt er jeg med, det giver mening.
    Men Fido må ikke selv spytte ud - hvordan fungerer det med boldlegen som Bodil og CH beskriver den? Han vil jo slippe bold 1, når bold 2 kastes - eller er det slet ikke et koncept du bruger?

    A-S - vores problem er jo ikke, at han ikke synes bolde er spændende, Men at han altid synes, det ham selv har er mere "sikker gevinst" end at komme hen til mig, og jeg tænker, at 2 bolde med piv ikke gør den jeg har mere spændene end den han selv har.
    Jeg "udsultning" så træner vi jo p.t. slet ikkeud over en gang ugentligt i klubben en smule, eftersom det bare ender i frustration for os begge - men hidtil har vi talt korte træningspas et par gange eller tre om dagen
    P.t. går vi lidt spor og leger, det er det.
    Men eftersom han ikke synes træning er sjovt, så mangler han det heller ikke, når det er væk, så tvivler på der er noget at hente der.

    Trine - så du foreslår, at jeg jager ham over pladsen? For det er det, han gerne vil smiley
    Vi bruger ruskeleg, gidbidder med mere, men jeg vil jo blot, at han dels rent faktisk kan "vinde" sit legetøj uden at al leg (Og træning) stopper og at vi også kan bruge boldkast (som han synes er mega fedt) - igen uden at ALT leg og træning stopper.
    Jeg prøver altså ikke at tvinge en hadeleg ned i halsen på ham, jeg prøver at få råd til at gøre en legeform han KAN lide brugbar til træning.

    CH - der er helt sikkert noget der mangler... Men jeg ved ganske enkelt ikke, hvordan vi får fundet det.. Jeg er helt og aldeles løbet tør for ideer. Jeg har prøvet at spørge om hjælp til træning stort set hver gang siden vi startede - oftest med et svar ala " det er bare at hive legetøjet frem og gøre det spændende"... øøh ja, det er jeg med på, men det virker jo helt åbenlyst ikke for os. Og det er fandme svært at træne hund, når man ikke kan tilbyde den løn for arbejdet.
    Jeg gør jo tydeligvis et eller andet galt, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal fikse det.




  • #55   14. aug 2019 Max - jeg forventer ikke en færdig øvelse. Jeg har ingen forventning om, at han i morgen kommer retur med alverdens ting, fordi han elsker at lege med mig. Men jeg er jo nødt til at starte et eller andet sted, og uanset hbor mange "Du skal være mere interessant" jeg hører, så ved jeg ikke hvordan.
    Om jeg har yndlingsbamsen vs hans bold, om jeg har skind, pels eller what ever, så vil han hellere have, at jeg jager ham, end han vil komme ind og lege... Det er ikke sådan at han stikker af overhovedet, han har bare en uendelig tiltro til, at en eller anden dag, så spæner jeg efter ham (Det gør de hunde han leger med jo).

    Sten vil i øvrigt hellere have sit eget legetøj, hvad end han har, end slippe og prøve at tage, hvad en anden hund har.

    Hvad jeg ved er, at han synes det er drønskægt at få liv at løbe efter en pind/bold/Hvad som helst, der kan kastes. Derfor tænkte jeg, at jeg, det kunne man måske gøre brugbart... Thats it, det var sådan set alt jeg ville med tråden - spørge hvordan man når til det... ikke have en trylleformular der giver os slutresultatet på dag 1.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #56   14. aug 2019 Jeg forstår godt det er frustrende. Jeg tænker bare at det ikke giver mening at kaste når man er klar over hvordan det ender. Det er jo let nok at have løsninger når man selv har en hund der er let at motivere.

    Jeg ville træne det inde hos mig selv så hunden ikke får mulighed for at fejle. Give hunden et billede af hvad man ønsker den skal. Andre vil gøre det på anden vis.







  • #57   14. aug 2019 Mit råd vil være det modsatte at hvad man blandt andet ofte hører herinde - spil kostbar.
    Lad han fortjene din opmærksomhed og din leg med ham.
    Det er ikke dig, der skal gøre dig interessant for ham, det er ham, der skal gøre sig interessant for dig.
    Han skal tilbyde sig selv for at få noget.

    Virkningen er overraskende effektiv smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #59   15. aug 2019 Det vil da være synd at fratage hunden den fornøjelse. Træning uden leg vil da være en trist omgang. Det så bare min mening. Selvfølgelig skal man ikke give op fordi det ikke lige lykkes som man ønsker det.

  • #62   15. aug 2019 #61
    Jeg bruger oceaner af tid på at "oppe" mine belønninger. I min verden er det næsten lige så vigtigt som øvelserne. Hvis man har en belønning hunden vil DØ for, så kan man få den til stort set alt og den kan lettere arbejde længere tid.

    Jeg har en lab og hans naturlige arbejde er en belønning i sig selv, så der behøver jeg knapt belønne, men når jeg forlanger, at han skal lave et freestyle-program med ca 40 øvelser på 3 min, så skal der dælme belønning til og den skal være GOD.



  • #63   15. aug 2019 Sofia - når nu vovse ikke synes jeg er speciel fed at være sammen med, så tror jeg altså ikke at "dygtig" kan ændre den holdning smiley
    Det er at arbejde uden løn, og det er altså mega svært at holde nogen form for spænding i hunden uden belønning.

    Trine - jeg ved simpelthen ikke hvor du læser, at boldkast skal være vores eneste belønning? Bi bruger trækkelege, godbidder mm. Jeg ville bare gerne have muligheden for OGSÅ at kaste noget... ikke som erstatning for men i tillæg til det andet.

    Max - og netop derfor slipper jeg jo ikke legetøjet, fordi jeg ved hvordan det ender. Men tænker legen må blive noget sjovere, hvis også man kan vinde engang imellem...lige nu er det jo aldrig en mulighed at lade ham vinde en trækkelege e.l.

    CH - jeg synes det var der vi startede. Jeg lagde jo ud med klikker og lod ham tilbyde, men han tilbyder bare ingenting. Han kan sagtens sidde i 5 min og stirre stift på marken udenfor, uden på noget tidspunkt så meget som at vippe med øret i min retning, så det er møgsvært at få noget at belønne (indenfor tilbyder han kontakt, men på et eller andet tidspunkt er vi jo nødt til at forlade køkkenet).


  • #64   15. aug 2019 #48 - det er præcis det, man forsøger at udnytte i legen i #26, som jeg åbenbart ikke fik forklaret ordentligt smiley

    Nemlig at hunde(hvalpe) helt instinktivt helst vil have det, som den anden har. Og her er den anden så bare føreren smiley


  • #65   15. aug 2019 Michelle -

    Jeg kender ikke din hund, men ville bare nævne, at det kan være op af bakke med nogen af dem smiley

    Mht det der med at den finder ud af at det er sjovt at komme ind til dig. Jeg tror faktisk CH har beskrevet det, men kan ikke finde det, så nu får du det (måske) igen.

    Sæt dig ned med din hund - det er nemmere på den måde og hunden bliver ikke presset af, at du måske kommer til at bukke dig indover den (det er der jo hunde, der gør) - og hav en lille let snor i dens halsbånd.
    Start så legen med den ting I leger med.
    Og så skal du altså være GIGA hurtig og enormt "fintfølende" i fingre / hænder.

    Hold fast i snoren i halsbåndet hele tiden - det er bare en sikkerhedsline og ikke en, hunden nødvendigvis skal mærke den har på - men altså, du skal ikke slippe den, for så er det jo at den render væk og legen stopper.

    Start legen med hunden og når han trækker EN MY, vinder han - men, og det er her, det begynder at udfordre både din motorik, din hurtighed og din evne til at mærke de der minimalt små tilbagetræk, som han måske kommer med, når du igen tager fat.
    Altså - LIGE efter at han vinder, altså inden han overhovedet når at løbe nogen steder hen, så griber du fat i tingen igen - og når han så, fordi han formentlig bliver lidt overrasket over, at han ikke vandt den, trækker lidt igen, vinder han igen - og igen på samme måde, du tager fat i den igen og han trækker igen .. etc.

    Snoren i halsbåndet gør, at han ikke kan komme væk med tingen, men du skal være ræserschnell og du skal virkelig lade ham vinde, når han gør bare det mindst forsøg på at hive tingen til sig igen.

    Du skal samtidig virkelig spille med - det er et langt skuespil fra din side og du skal virkelig være verbal - brug også din ansigtsmimik, hunde læser vores udtryk og reagerer på dem. (Når jeg tager øjenkontakt med min og stivner blikket, holder han op med at trække vejret eksempelvis, laver jeg en anden mimik, reagerer han anderledes osv).
    Vær sådan når han trækker lidt til "NØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØJ, HVOR ER DU DØØØØØGTIG" , altså VIRKELIG give den gas, og lad være med i starten at lokke ham ind til dig igen, du er bare hurtig som en ræv (hvis sådan en ellers er hurtig?), og hiver fat i tingen igen, men så blidt og blødt, at du opfordrer ham på den måde til at hive den til sig igen.

    Jeg tror - TROR - at du måske har gjort det "for svært" for ham, at vinde den der ting - han har skulle arbejde for meget for det og så har hans drift på tingen ikke været høj nok, til at det har givet mening for ham - mao, det har ikke været SJOVT for ham.

    Gør det der jeg har beskrevet "100 gange" om dagen, men kun meget kort - og så tag tingen fra ham (jeg vil ikke bruge slip, blot vriste den ud af munden på ham, og det må GERNE blive en kamp, som han iøvrigt kan vinde ind imellem på samme måde med "døøøgtiiiig" .. du ved) - og så væk med tingen, indtil du tager den frem igen og leger med ham.

    Jeg ville fjerne alt, hvad der hedder legeting til ham ellers - du er Kejser på slottet - det er dig, der har alt guldet og det er ham, der skal kæmpe for at få det - og din gunst - men du skal samtidig acceptere, at han ikke er født med den største motor og derfor gøre det let for ham i starten - men UDEN at lokke ham.

    Giver det mening ? Det er ret svært at forklare på skrift nemlig smiley


  • #66   15. aug 2019 Jeg har faktisk gjort lidt det Martine beskriver med Easy - altså når han er inde og lege med mig.

    Jeg plejer at sige "ØØØØJ HVOR ER DU STÆRK", du ved, ligesom man ville gøre til en 2-årig der løfter en fjer... smiley :D

    Det er faktisk først nu, hvor han er over 2 år, jeg sådan rigtig giver ham modstand - jeg ved ikke om det er "for sent", men det har virket fint for os, fordi han har virkelig opbygget selvtillid i leg, og han ELSKER at lege nu. Han stjæler gerne et stykke legetøj fra tasken og kommer over og dutter mig med det (pga håndtarget).

    Det er hammer svært at lege, synes jeg, og selvom at Easy har SÅ meget leg når vi er herhjemme, så fravælger han det faktisk nogle gange på træningspladsen eller konkurrencepladsen. Nogle gange tror jeg han er lidt overvældet af alle indtrykkende (han er jo "hilsehund" af natur og vil gerne snakke med alt og alle, men får ikke lov i disse situationer), og nogle gange er godbidderne jeg har med simpelthen bare FOR gode smiley


  • #67   15. aug 2019 Det er hammer svært at lege, synes jeg, og selvom at Easy har SÅ meget leg når vi er herhjemme, så fravælger han det faktisk nogle gange på træningspladsen eller konkurrencepladsen. Nogle gange tror jeg han er lidt overvældet af alle indtrykkende (han er jo "hilsehund" af natur og vil gerne snakke med alt og alle, men får ikke lov i disse situationer), og nogle gange er godbidderne jeg har med simpelthen bare FOR gode smiley


    Det er ganske enkelt fordi Easy ikke er i høj nok drift på dig og sit legetøj. Var han det, kunne du vifte adskillige hundevenner og filet mignons om snuden på ham, og han ville være ligeglad smiley


  • #68   15. aug 2019 #67 Altså han fravælger aldrig leg for at stå og glo på de andre - når vi træner er han RIGTIG god til at ignorere alt andet efter et par minutter (han er altid lidt diffus de første par minutter og så er det lidt som om han er sådan NÅÅÅ! Vi træner! SÅ er jeg på smiley ).

    Men han kan fravælge leg og så bare stå og afvente, hvad jeg gør - og det tolker jeg, som han er overvældet. Oftest når han fravælger, er det dog fordi han hellere vil have godbidder..

    Men der er ingen tvivl om, at han ikke har lige så meget drift på legetøjet som f.eks. Nicki har smiley


  • #69   15. aug 2019 Jeg ved i øvrigt ikke, om det er en "klog" til at gøre, men det virker meget godt her. Måske det kan hjælpe dig, Michelle. Hvis Easy ikke er helt på, med legen med mig, så løber jeg - MED legetøjet. Så får han lige pludselig fart på og synes det er hammer sjovt.

    Hvis det netop er jagten han tænder på, tænker jeg det er en måde, hvorpå han kan jagte, men du er stadig en aktiv del af legen og fordi du har legetøjet, slipper du for hele problematikken med at han ikke kommer retur?


  • #70   15. aug 2019 Michelle, jeg mener ikke at han skal tilbyde adfærd som ved shaping - han skal tilbyde sig selv.
    Han skal forsøge at aktivere dig - meget ofte bliver det omvendt og det tapper motivation i stedet for at øge den.


  • #71   15. aug 2019 Martine - det var en rigtig god forklaring... så må hundeejer lige øve sine ninjaskills lidt smiley

    CH - det er jeg med på... Men det kræver jo at den tager en eller anden for for begyndelse til noget kontakt. Det gør han ikke rigtigt selv - hvis jeg slet ikke tager kontakten, så kan han gå en helt tur "alene" eller stå og glo på en græsplæne i laaang tid. Reiki, der jo heller ikke var den mest førerorienterede, ville på et tidspunkt synes, at øv, det er sgu da kedeligt og så gøre et eller andet i retning af noget kontakt til mig, og det blev så belønnet og udbygget... eller vendte jeg om og gik den anden vej, så ville han lige tjekke ind og se, hvad jeg havde gang i. Det gør Sten ikke, han sætter sig bare med ryggen til og kigger ud i luften og han kan dælme sidde der længe.


  • #74   15. aug 2019 Sofia - altså han kommer jo jævnligt hen herhjemme, og det belønnes så absolut. Men i det sekund vi ikke befinder os i hjemmet, så er al kontakt væk.
    Han er super nem at have med ud vi verden - han kommer når jeg kalder, venter pænt før vi skal over vejen osv. Men det er jo alt sammen på mit initiativ.
    Han tjekker også ind i form af at stoppe og kigge, hvis jeg tager snoren af, følger med hvis han har leget med en hund og jeg så går videre osv. Men der kommer han jo ikke hen til mig eller tager egentlig kontakt, han tjekker bare lige, at jeg er med og går så videre "alene" - han kan i de situationer heller ikke lokkes hen (kan lave et indkald, men det er jo ikke rigtigt det samme).
    Altså, jeg er sikker på, at hvis bare jeg kunne hitte ud af, hvordan jeg ligesom fik ham til at forstå, at der faktisk er noget at hente hos mig, så gad han også være sammen med mig. Men det er lidt sådan "ude af øje ude af sind" - hvis ham allerede er helt tæt på, og man smækker belønning lige i hovedet af ham, så vil han da gerne lege/spise, men det er bare ikke så fedt, at man selv gider at gøre noget for at udløse det - det er dejligt når det er der, men man mangler det ikke, når det er væk. Han vil hellere sidde og stirre ud over marken, end han vil se hvad jeg evt kunne finde på.

    Vi har enkelte steder i områder, hvor det er anderledes. Fx en bænk, hvor vi "løber om kap" og han så sætter forbenene op på, en klynge af store sten, vi løber imellem og udpeger dem han skal klatre op på osv. Det synes han er super sjovt og der er også fuld kontakt, når vi nærmer os de steder - det udnytter jeg fuldt ud. Men det er jo ikke så praktisk at slæbe med, når man træner andre steder smiley

    Det er de steder jeg har brugt til at indlære indkald, gå pænt og den slags, og det er også de steder, vi har brugt til at få ham lidt tændt på mad (Han er nærmest klar til at æde hele armen, når vi leger der). Men ja, det er jo altså ikke så transportabel belønning.


  • #75   15. aug 2019 Jeg tror fortsat, der er noget grundarbejde, I ikke har fået gjort smiley

    Før hunden fedter efter leg, skal man ikke kaste tingene væk fra sig selv smiley

    Jeg ville starte helt forfra med boldmotivation - Martine beskriver teknikken så fint smiley


  • #77   15. aug 2019 Findes der hunde, hvor man kan sige at de ikke tænder på leg, eller kan alle hunde "trænes" til at kunne belønnes med leg, som det fedeste?

    Min hund leger ikke meget, hverken hjemme, med mig, andre hunde eller alene. Hun vil gerne løbe efter sin bold el. fodbolde, men helst vil hun bare bruge det som en slags sut eller flå det fra hinanden.
    Engang imellem kan hun være lidt med på at trække, men det fede er at vinde legetøjet og flå det.


  • #78   15. aug 2019 BATDOG - lyttelapperne er skam slået helt ud smiley
    Jeg har jo ikke rigtigt haft den slags bøvl før. Reiki gad ikke have noget i munden, men han var et mega madøre og vi trænede alligevel bare lidt tricks og andet spas.
    Gaia var fuldstændigt førerfokuserer. Hvis ikke jeg aktivt gjorde noget for at få hende til at gå ud at hygge, så kunne hun gå en hel time på plads med fuld kontakt, mens jeg totalt ignorerede hende. Hun var også mega bold-/legetosset og totalt uhæmmet i leg/adfærd. Så vores største problem var egentlig at få hende til også bare at slappe af en gang imellem - hun var jo mega klar altid.
    Min mors hunde har jeg igsåhyggetrænet med, og de har og då alle helt fra naturens hånd søgt kontakt og samvær.

    Så jeg er noget udfordret og helt på ukendt område. Ingen tvivl om, at jeg har meget at lære og laver mange fejl, så er helt åben for råd fra nogen der er lidt klogere end jeg - men det var sgu lidt nemmere, hvis vovse fra naturens hånd, syntes det var lidt fedt at få kontakt.

    Til gengæld er masser af hundeejere i klubben ganske misundelige. Sten er temmeligt laid back, høflig overfor andre, ødelægger ingenting hjemme (ok, han har fundet mit garnlager, men ellers), larmer ikke, sov igennem næsten med det samme, går pænt i snor, har et fint indkald osv. Han har været verdens nemmeste hvalp sådan i alt det dagligdags - og det er da også noget værd smiley


  • #79   15. aug 2019 Cof har femmeren i munden, tieren mellem benene og stirrer på tyveren smiley smiley

    profilbillede
  • #80   15. aug 2019 smiley

  • #82   15. aug 2019 Uanset hvilken belønning, man bruger, så skal den udvikles og sættes i rammer....

    Dette er en hundeføreropgave og er hele grundlaget for, at man kan træne effektivt.

    Det er arbejde, der giver sved på panden og nogle gange også gang i de små grå..


  • #83   15. aug 2019 Man skal vel bruge, hvad der virker - selvom folk på en ikke-jagttræningsplads nok vil glo lidt, hvis der hives levende belønninger op af lommen smiley

    Reiki havde en skammel at klatre på når han var ekstra dygtig eller vi skulle bruge lidt pep - ikke så handy, men vi trænede jo også mest hjemme smiley

    Nå, men vi har været på gåtur og dem der siger, det ikke hjælper at brokke dig online lyver. Hele 4 gange vendte han rundt (helt uopfodret), løb hen og hoppede op, fjollede rund og lagde an til leg (som han self fik lidt af) for så stort set resten af turen hver 15-20 meter lige tjekke om jeg gad lege mere...
    Det er altså ikke noget han har gjort før...som i ALDRIG nogensinde. Man skulle tro han havde læst med.. Men hey, jeg tager hvad jeg kan få, så herhjemme må vi tilbage til start og så får han lidt vild jubel, hvis han skulle finde på at være så interesseret igen en dag ude i verden smiley

    Nu grubler jeg så bare over om jeg har gjort noget anderledes lige på denne tur... Det synes jeg jo ikke rigtigt


  • #84   15. aug 2019 It's all about attitude smiley

    Fedt at der viser sig noget at bygge på smiley


  • #86   15. aug 2019 Fedt ! Bare hæng i, så skal det som nok blive fint med dig og Stonie smiley

  • #88   15. aug 2019 Jeg synes ellers det lyder meget cool med lidt stop-jagten-træning på pladsen, når en hundefører haler et par duer og evt også lige en kanin op af lommen smiley

    Altså her i byen er der sikkert en del der tænker jeg er godt tosset. Det ene sted med stenene jeg omtalte tidligere, er sådan et område med bænke buske og så de her store sten spredt imellem. Det ligger ved siden af byens lille station og så en velbesøgt kro med værelser ud til det her område. Og eftersom det er Stens absolut favoritleg, så kan gæster ofte se mig komme sprintende med en hund i hælene alt imens der råbes "DØØØGTIIIIG!! JA JA OP!!! DÆK!!!! DØØØGTIG!!!!!"
    -Er ret sikker på de tror jeg er sindssyg smiley smiley smiley


  • #89   15. aug 2019 #72 Nej, det er ikke lokning, at bruge en belønning hunden gerne vil have.

    Hvis man skal bruge duer i jagttræning kan jeg anbefale brevduer (mvh hende der købte strassere til jagttræning. Det var sådan ca verdens dårligste ide 1) når de bliver voksne kan de knapt flyve, så fede er de og 2) hvis man slipper dem 100 m hjemmefra kan de ikke finde hjem og så har man mistet den due smiley . )


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #90   15. aug 2019 Jeg forstår ikke hvorfor at man begrænser sig selv ved ikke vil lokke eller at det skal være bestemte metoder. Det vigtigste er vil at det virker.

    Hvad galt er det ved at lokke hunden for at give den forståelse for hvad man vil?. Det er jo ikke sådan at man skal dræbe alt selvstændighed i hunden. Selvfølgelig kan det blive for meget,men sådan er det jo med det meste.


  • Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 17
    #91   19. aug 2019 Som der helt sikkert er skrevet flere gange på denne tråd.. bytteleg og bytteleg, det skal være sjovt for hunden at søge dig med bolden og ikke omvendt, hunde kan godt lide at lege fangeleg og det ret naturligt.. 2 ens bolde når hunden har sluppet den ene kaster du den anden så hunden hele tiden har en forventning om at når den kommer, så får den en bold. Held og lykke! Jeg har selv haft problemet med det og tror jeg rigtig mange har. Overgang du tager noget fra hunden skal hunden have en ting, eksempelvis en godbid når legen er sluttet i bytte for bolden:)

  • #93   19. aug 2019 Daniel - jeg kender skam byttelegen, men det kræver jo at kræet vil bytte. Når kræet i stedet står på 5 meters afstand og glor på dig og intet du gør kan få den interesseret i at bytte for den bold du har (eller træde nærmere dig i øvrigt), så er det altså ikke bare at bytte... var det så simpelt som "gør dig interessant" og " bare vær klar med en bold at bytte med", så havde jeg ikke lavet denne tråd smiley

    Sofia - jamen altså vi er gået retur til leg indenfor (Det har vi jo hele tiden haft ret god succes med), leg med 2 stk legetøj og byt imellem dem udendørs (som tidl nævnt, hvor jeg har fat i begge stykker legetøj), og så leg "ude i verden" (men på steder hvor det kan kontrolleres lidt, hvad der sker omkring ham, så det ikke er for oplagt at vælge mig fra).
    På den positive side kan nævnes, at han på de fleste gåture på ikke alt for interessante steder, selv opsøger mig i håb om lidt leg, også når han går løs. På træningspladsen er det jo kun afprøvet alene og uden forstyrrelser.
    I haven er han ikke ret interesseret i leg (eller jo - han vil mægtigt gerne jages der også, men ingen brugbar leg) og er fortsat mildest talt en udfordring at få op i gear. Hvis det lykkes at få ham op i gear, er han dig også noget mere på og interesseret i mig.
    På den negative side, så har han fortsat absolut ingen interesse i at bytte/aflevere, hvis jeg slipper hvad end vi nu leger med. Han er i snor, så skride kan han ikke, men i det sekund jeg slipper, er det noget op ad bakke at få ham interesseret i det andet legetøj - holder jeg fast i begge, bytter han lynhurtigt imellem dem smiley

    Til træning er vi rykket videre på næste hold grundet alder. Det tror jeg er en god ting, det har nemlig resulteret i en aftale med to styk garvede trænere, så de næste par gange møder vi tidligt, og så får vi en gang mandsopdækket leg, så de måske kan spotte, hvad der går galt for os og hjælpe os på rette vej - det håber jeg i hvert fald..

    Sidder stadig med fornemmelsen af, at han faktisk godt gider, men hverken han eller jeg kan finde ud af at ramme den måde, som vi begge kan få glæde af.


  • #95   20. aug 2019 Nu har Perle aldrig været svær at få op i gear smiley Men det første ca 8-9 mdr af hendes liv var jeg lidt udfordret på det med legen med MIG. Hun har hele tiden været svært begejstret for at piske afsted efter en bold og selve jagten har hele tiden været en fed belønning for hende. Men i starten var hun ikke meget for at komme tilbage til mig og lege. Hold k*ft hvor har jeg leget meget med bold med mig selv indtil Perle fangede pointen med at hun rent faktisk kunne 'tjene' en ny jagt ved at komme tilbage til mig og aflevere den bold hun lige havde jagtet. Efter det gennembrud har det fungeret rigtig godt at lege med hende - også med bidepøller, reb og bolde med snor i.
    Jeg tænker følg de råd de har fået og så hav tålmodighed smiley


  • #96   20. aug 2019 Michelle, du og Sten må komme på legekursus på Langeland smiley

  • #97   20. aug 2019 CH - vi tager dig gerne på ordet da.. går jo på ferie lige om lidt smiley

  • #98   20. aug 2019 Vi laver en aftale!
    Vi må lige trække den et par uger så husbond med sikkerhed er hjemme - høsten er ikke helt slut endnu og så er han komplet umulig at regne med *GG*


  • #99   20. aug 2019 Mænd - aldrig til at stole på smiley

  • #100   20. aug 2019 Never ever!

  • #101   20. aug 2019 Giv lyd når manden er til at regne med igen, så vil vi rigtig gerne på langelandstur:)

  • #102   20. aug 2019 Aftale!

  • #103   22. aug 2019 Vi har været til træning i går - nu i "specialklasse med støttepædagoger" smiley

    Det gav faktisk meget godt. Ikke at vi nu bare har tjek på det hele og der afleveres til hånd osv - den slags tager trods alt nok lidt tid smiley men vi fik en del gode til og ting at være opmærksom på, herunder kropssprog/stemme. Sten er lidt en følsom fyr, og jeg synes egentligt jeg har været bevidst om kropssprog osv i den forbindelse, men trænerne spottede alligevel nogen situationer, hvor de mente, at jeg trykkede ham lidt i legen, så han derfor ikke var ret entusiastisk/vedholdende. Det prøvede vi at ændre på, og så legede han faktisk noget bedre, så det havde de jo nok ret i.

    Derudover var der lidt hjælp til timingen, og vi sluttede af med, at han faktisk "vandt" sin handske, skulle til at smutte, men så alligevel syntes hadske 2 spm jeg havde var lidt for sjov at løbe fra, så vi fik sluttet legen sammen og længe før han egentlig syntes han var færdig med at lege.

    Så fik han en god pause i bilen, og da resten af holdet kom og var godt i gang, hentede jeg ham i bilen, tog en håndfuld repetitioner af en nem øvelse, fik lidt ruskeleg for det, og så takkede vi af - og i al den tid han var ude, gloede han på mig YAY.
    - ville næppe have haft kontakt, hvis vi var vadet ind mellem alle de andre, men hey, små skridt smiley


  • Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 17
    #105   26. aug 2019 Det er og vil nok altid være lidt forskel på hunde hvad angår bytteleg, men hold nu op jeg har haft fuldstændig samme problem som dig, Må ske det så vil blive bedre med alderen? Jeg ved hvertfald jeg knoklede for st få det til at lykkedes og sprang rundt som en sindssyg og kastede mig på jorden med byttet " tror der har været nogen der har tænkt, hva fanden har han gang i!? Men ja, prøv dig frem og vær tålmodig, som jeg har fået af vide så kan man ikke skjule overfor en hund at man er stresset over at ting ikke lykkedes, man skal virkelig have is i maven. Start måske med et lille indhegning og så arbejd dig ud smiley

  • #106   26. aug 2019 Har faktisk erfaret, at jo mindre plads, jo ringere går legen. Leg i haven er fx mega svært, han drøner direkte op i hjørnet og håber på at blive jaget. Man kan faktisk heller ikke rigtigt lufte haven, fordi han bare snupper et stykke legetøj (eller i mangel af dette, en pind, en tot græs e.l.) og står så i hjørnet i legestilling og stirrer - så kan jeg bare lufte mig selv, uanset hvor længe jeg går frem og tilbage og ignorerer ham smiley

    Tager vi ud på hestefolden, på træningspladsen e.l. er der jo plads til, at jeg potentielt kunne efterlade ham, så der er han lidt mere motiveret for at følge efter (Men der skal arbejdes for det, hvis han skal følge på eget initiativ frem for via indkald).


  • #107   30. aug 2019 Nå, men har lige prøvet at lave en lille video.
    Vores leg foregår jo for det meste i snor og ellers i set ups, hvor han ikke bare kan skride, så sådan helt fri i haven og uden "back up legetøj" er lidt uden for nummer, men synes lige jeg ville vise, hvad der sker nu, når jeg slipper legetøjet og bare vender ryggen til og går, så se lige til slut smiley
    Ikke at det er vild og tovlig "rend bagefter", men han er da blevet sådan lidt " hey, hvor går du hen?" smiley

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46266-lidt_leg


  • #108   30. aug 2019 Som jeg ser det er legen for let for ham smiley
    Du forærer ham 100% kluden, han skal bare åbne munden, så er den der.
    Han vil jo ikke kæmpe for noget, han bare får - og så bliver værdien af kluden mindre.
    Når det er sagt - der er MASSER at arbejde med smiley
    Og vi er klar til at finde en dag smiley


  • #109   30. aug 2019 CH - I know, vi skulle jo bare lige gave lidt video af, at han ikke bare går over i hjørnet, når jeg slipper *yay*.

    Han har en grave-sandkasse lige til højre udenfir billedet. Siden han var ni uger gammel er al aktivitet uden snor i haven sluttet med, at sten drønede over bag sandkassen straks han fik sin belønning og så kunne jeg så stå med mine guffer og legetøj osv - eller træne uden vovse smiley

    Så yay, at han lige på helt eget initiativ tyvstjal den slatne bamse fra bordet og kom og ville lege, OG kunne få den og traskede bagefter istedet for væk smiley

    Og vi er SÅ klar til bootcamp på langeland smiley


  • #110   30. aug 2019 Synes det ser så fint ud, han søger din kontakt både når du går fra og til kameraet og ja, han vil alligevel gerne LIGE tjekke hvad du skal i stedet for bare at fise af.
    Masser af potentiale, det skal nok blive sjovt.
    Jeg glæder mig til at møde ham - og se dig, det er længe siden smiley


  • #111   30. aug 2019 Ja for dælen smiley

  • #113   30. aug 2019 Han er en lille lort er han - de andre hanner i kuldet ligger på ca 20-22 kg, og så er der Sten på 17 smiley
    Men han er jo pæn og harmonisk, bare ikke så stor smiley



Kommentér på:
Boldleg - at komme retur med tingene

Annonce