Stående jagthund OG eftersøgningshund Stående jagthund OG eftersøgningshund
Hejsa...
Jeg har brug for hjælp :o).
Kan det lade sig gøre at man i en familie har en kleiner münsterländer som manden bruger til jagt og konen træner op til eftersøgning af mennesker (i dette tilfælde redningshund, men det kunne også være DcH-programmet).
I mine ører lyder det som noget der er dømt til at gå helt galt ... kunne forestille mig at så snart den pågældende hund bare een gang har prøvet at lette en fasan, så glemmer den alt om figuranter når den kom ud i naturområder ?!?
Vi har hos redningshundene i Aalborg engang haft en engelsk setter blanding under uddannelse, som var ekstremt god i ruinsøget, men så snart den kom ud i skoven gik den nærmest i trance, og stak af så snart den fik snoret af (og den havde aldrig været jagtrænet) !!!
Så jeg vil gerne høre om nogen af jer har kendskab til en hund der har været trænet til både stående jagthund og eftersøgningshund, og om resultatet i eftersøgningen var bare nogenlunde pålidelig ???
(Vi har hunde der har været brugt som apporterende jagthund og eftersøgningshunde, og det har kunnet fungere).
/Carina
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.757
Når hunden er på jagt lærer den jo at det er byttedyret der gælder og når den er redningshund lærer den at det er mennesker der gælder..
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Det jeg mener der kan være galt:
* Meget stor forskel i nøglestimuli for byttedriften ... på jagt er det færten af en fugl der udløser driften, mens det som redningshund/DcH er fært af mennesker der udløser driften.
* Stor forskel på instinktadfærden ... på jagt skal hunden tage stand så snart den har lokaliseret fuglen indtil der kommer en ny kommando, som redningshund skal den fortsætte forfølgelsen indtil den har indkredset byttet (figuranten) og påbegynde halsgivningen.
* Stor forskel i motivationen for hunden mht. at lette en fasan eller finde en figurant (indrømmet, jeg kender ikke ret meget til stående jagthunde - men jeg har <b>meget</b> på fornemmelsen at motivationen for at finde fugle er væsentlig højere end for at finde figuranter).
/Carina
mar 2007
ved jagt kan man jo bruge kommadoen find den (2 ord) mens ved redning kan man bruge søg (altså 1 ord)
sep 2005
Jo - men det er stadigvæk en totalt forskellig måde at søge på ... jægeren vil jo nok blive temmelig knotten hvis hunden giver sig til at halse under jagten ... og i redningshunderegi er en hund der tager stand for en figurant totalt ubrugelig, for er den inde i tæt bevoksning og på måske 100 meters afstand af føreren er det ikke sikkert føreren ser hundens stand = hunden finder ikke personen.
Tingene er jo også lidt mere kompliceret end bare valg af kommando mht. skiftende motivation for fugl/figurant :o).
/Carina
mar 2007
Schæfere bider jo sig heller ikke fast i alt og alle, bare fordi den er trænent til det.. Den ved godt hvornår den er på arbejde, hvornår den bar eer på besøg og hvornår den har fri...
Nogle hunde trænnes til at søge efter noget bestemt, fx lsd, så vil den undgå andre stoffer end lige det..
Ved Jagt gives der den ene komando om hvad den skal finde og ved rednign en anden komando.. Det ville være som nå du lærte din at sætte og ligge, 2 forskellgie komandoer..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
Min veninde har en gordon setter, som både bliver jagt trænet og Dch trænet og det går fint.
Det er nok bare vigtigt at at der er tydelig forskel på kommandoerne, så hunden ved præcist hvad det er der kræves af den nu
sep 2005
Ved redningshund lærer hunden at løbe helt hen til figuranten, og her går den så ind i sidste del af standfasen og laver det der kaldes en standhals.
Spørgsmålet er så bare hvor pålideligt det er at hunden kan kende forskel på hvornår det er det ene og hvornår det er det andet - redningshunde har i øvrigt her i Danmark ikke sele på under eftersøgning i hverken ruiner og i skoven ... og stadigvæk så stiller jeg spørgsmålstegn ved hvor meget en sele vil kunne ændre på hundens instinktadfærd når den først kører afsted i byttedriften ???
Schæfere der er trænet i bidearbejde er slet ikke trænet til at bide sig fast i alt og alle ... men selv en schæfer der kom på besøg og har "fri" vil interessere sig voldsomt for et bideærme selv hvis dette lå inde på stuegulvet !
Men hvis man træner en hund til at søge efter f.eks. narko så er det også bandlyst at lære den at træne efter sprængstoffer ... og det er lidt derhen jeg vil ...
Og nej - jeg mener bestemt ikke man kan sætte lighedstegn ved at hvis hunden kan kende forskel på sit og dæk, så kan den også lære at være lige motiveret for at gå på jagt og eftersøge personer...
/Carina
sep 2005
Hvor langt er den i DcH-programmet ???
/Carina
jun 2006
sep 2005
OK - har du set den i træning i eftersøgningen.
Den setter-blanding vi havde heroppe var nemlig også EKSTREMT figurantglad og blev A-hund som 2-årig ... den var også til redningshundeprøven og bestod ruinsøget i fin stil og med flot halsgivning.
Men i runderingen i skoven, der var den tabt for omverdenen, og det var da også derfor den dumpede sin redningshundeprøve :o(
/Carina
jun 2006
Her trænes hundene i at finde narko, sprængstoffer, gerningsmænd i bygninger og på åbent terræn.dvs. bevogtning og bidearbejde. (bla.)
Det kan godt lade sig gøre at have en all round hund, men trænes den kun til en ting, bliver den naturligvis bedre til det
jun 2006
Den har fuld fokus på figuranten og kan også tage nogle tomme udslag uden at miste fokus.
jun 2006
sep 2005
OK - mig bekendt træner man i hvert fald ikke hunde her DK til at finde begge dele, da man hos narkohunde gerne vil have en aktiv markering hvor hunden kradser på skjule stedet hvor der er narko, mens dette naturligvis er helt forbudt for hunde der søger sprængstof ... her vil man gerne have en passiv markering i form af f.eks. at hunden sætter sig og kigger på området med sprængstoffer.
Begge hunde kan dog sagtens kombineres med øvrigt forsvarsarbejde :o).
/Carina
sep 2005
Har I nogensinde prøvet at træne den i et område hvor der er masser af fugle og kaniner/harer ???
/Carina
jun 2006
Det er klart at man ønsker forskellig markering.
Jeg mener at alle hundene havde enten en "passiv" markering ved at sætte sig og stirre på stedet eller starte halsgivning.
jun 2006
jeg har dog aldrig set den gøre det til træning.. her har den kun figuranten ( eller måske nærmere den bold som figuranten har) i tankerne
sep 2005
OK - tak for svaret, så kan det jo være det kan lade sig gøre alligevel ;o).
Vi har haft en kl. Münsterländer der var ganske god, men den havde heller aldrig været jagttrænet.
/Carina
Stående jagthund OG eftersøgningshund