{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.500 visninger | Oprettet:

Hold: At begå sig med andre hunde {{forumTopicSubject}}

Beklager overskriften, vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere mig.

Jeg har fundet ud af, at der er et træningscenter ikke langt fra os, som bl.a. træner hunde i at begå sig sammen med andre hunde.
Dén ting der nok volder os flest problemer med Maika (særligt når det kommer til pasning), er at hun ikke kan med andre hunde, at hun laver udfald og at vi ikke ved hvad der trigger hende.

Vi har snakket om det, og tænker det er et forsøg værd, og vil derfor høre om der er nogen herinde der har gennemført lignende træning?
Jeg har skrevet til dem og beskrevet vores hund og de få episoder vi har haft, og de mener det vil kræve specialtræning, men at de godt kan klare det. De skal dog naturligvis se hende først.

Nu er det weekend, så jeg kan ikke skrive til dem før mandag, så spørger lige herinde. Er der nogen der har gået til lignende træning?
Hvordan foregår det, og hvilket resultat endte I med i forhold til hvor I startede?
Er det blot at begå sig i nærheden af andre hunde (fx ikke reagere på andre hunde på gåture), eller når man frem til at kunne være sociale med andre hunde?
Hvis sidstnævnte, kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan det testes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hold: At begå sig med andre hunde
  • #2   15. dec 2019 Da jeg havde Robin gik vi på et lineføringshold, da Robin både trak og gøede af alle hunde der gik forbi.

    Ved ham var gøeriet dog "HEJ, HEJ, JA DIG, SKAL VI LEGE? KOM NU, HALLOOOO" smiley


  • #4   15. dec 2019 Christina - Øh ja. Ellers ville jeg jo ikke svare i tråden.

  • #5   15. dec 2019 Jeg ville starte med et BAT-kursus.
    Når hunden er meget reaktiv, og slet ikke fungerer med andre hunde, er det voldsomt at sætte den ind på en træningsplads meget tæt på andre.
    Det er en lang proces, som kræver særlig indsigt i adfærd, at få vendt hundens mindset fra reaktion til ignorering.
    Målet er sjældent fysisk kontakt.


  • #6   15. dec 2019 Vi prøvede i 5-6 år forskelligt træning. Hver gang vi følte vi gik 2 skridt frem så opdagede vi senere vi var endt med mindst 3 skridt tilbage.
    Vi aflivede hunden da adfærden blev rettet internt i familien.
    Dit mål er at hunden kan ignorerer. Du vil aldrig kunne stole på sådan en hund løs med andre hunde.


  • #7   15. dec 2019 Som Malene nævner, så vil jeg også foreslå et BAT kursus i stedet. Især når I ikke ved hvad der trigger hende. Men det er noget helt grundlæggende adfærd i skal ind og ændre på, og tror ikke den bedste tilgang er at kaste hende ud på et træningshold smiley



  • #8   15. dec 2019 Mine forældre gik på et lignende kursus. Man havde en hund på banen ad gangen som jeg lige husker det.
    Der var metoden BAT. Jeg kan godt se hvorfor BAT ville have kunnet hjulpet, men når man bor i en by er BAT bare virkelig svært at udføre.
    Hos mine forældres hund var der bedring efter kurset, men de var elendige til at vedligeholde træningen og især min far har et mystisk behov for at Bib skal hilse på andre hunde, så idag er hun langt værre endda de var til træning, og hvis du spurgte mine forældre om træningen havde været god, ville de sige til dig at det var ren optrækkeri...


  • #9   15. dec 2019 Ja jeg har haft en form for hold træning hvor folk kom med det samme problem.

    det kræver som Malene skriver at hundene først er trænet alene og har nået et vis niveau. dvs meget reaktive hunde kunne ikke deltage. sikkerheden skal være i top og den der træner skal vide hvad man gør.

    hundene var trænet via rådgivning hos mig inden så alle kom med samme forudsætning.

    jeg havde max 3 til 4 på hvert hold og fordelen var at ejerne mødte andre med samme problematik og dermed følte sig mindre alene om det.

    en del var teori. herefter tog vi 2 hunde ud af gangen og arbejdede med. mens resten så på. hundene var i bil når de ikke deltog. da vi arbejder med frygt og store følelser i både hund og ejer er pauser nødvendige. ellers ryger låget af

    generelt er det min erfaring at det er meget krævende da man jo ikke Må ende med slagsmål.

    men er det uppet godt virker det fint

    overvejer at starte hold igen. så ville det fx blive et med aggression, et med angst og et med lydfobi.

    en tre ugers tid så er hundene og ejerne så langt at de kan selv. jeg har derfor aldrig haft mere end ca 4 mødegange. resten ville være at stjæle folks penge i min verden

    så se dig godt for og overvej hvem der står bag sådan et hold, hvordan i skal træne, hvor mange hunde og sikkerhed, sikkerhed sikkerhed....

    hunde er ikke robotter. de kan vende retur i gamle mønstrer og angribe. blandt andet spiller dagsform ind. Det skal træneren kunne vurdere. måske kan en hund ikke deltage en dag.. Det skal ejeren kunne acceptere...

    osv osv

    så kig dig virkelig godt for... måske er din hund ikke så slem men det kan være den du står ved siden af er... og her skal den der træner holdet kunne løfte det ansvar.

    jeg har et sted til det hvor der er mulighed for hegn imellem hundene. skulle en rive sig løs kan den derfor ikke nå den anden før jeg når den og stopper dens angreb. dette brugte jeg ved enkelte. vi fik aldrig brug for hegnet men det var der. Det gav alle ro i maven.

    selv ville jeg ikke gå på sådan et hold uden at kende trænerens baggrund meget meget godt. de folk der kom hos mig kendte mig fordi jeg allerede havde været i deres hjem

    ps og nej målet var ikke fysisk kontakt men at kunne passere forbi uden at æde den man møder eller råbe at man vil æde den smiley


  • #10   15. dec 2019 Jeg gik på et almindeligt hold men hvor mit eneste mål var, at gøre min hund mere tryg ved andre - altså at hun ikke var panisk når andre hunde var i nærheden. Og gjorde udfald hvis de kom for tæt på. Træneren havde selvfølgelig informeret de andre kursister om min grund til at være der. Så vi deltog i de øvelser hvor det gav mening, men havde ellers fokus på vores egen problemstilling (med hjælp fra træner). Det var rigtig godt givet ud og gav både mig og hunden bedre selvtillid.

  • #11   15. dec 2019 Jeg starter på sådan et problemhunde hold (eller hvad man vil kalde det) min Morris er mega dårlig til fremmede hund gør udfald og er total usikker i møde med andre hunde. Så vi skal lære at være sammen med andre hunde

    Vi starter til januar og her skal vi arbejde ud fra hver hund og ejers problemer, ser frem til vi kan få løst de problemer og kan komme videre på alm lydigheds hold.



  • #12   16. dec 2019 Du er nødt til at snakke med træningsstedet om hvordan de træner og hvad de tror er realistisk. Det er umuligt for os herinde at vide noget om det uden at kende stedet. Du er også nødt til at have nogle realistiske forventninger om hvor du kan komme til med Maika. Som jeg læser dine opslag så vil det ikke være realistisk at Maika kommer til at lege med andre hunde eller gå løs med andre hunde. Men absolut realistisk at hun kan lære at ignorere andre hunde og fokusere på dig istedet. Som jeg husker Karelerne (jeg trænede engang i '80-erne og '90-erne sammen med nogle der havde en kennel) så er de faktisk ikke specielt sociale overfor andre hunde ?
    I foråret havde jeg faktisk en meget reaktiv hund til at gå på et helt almindeligt hold. Dvs. ejeren havde selv styr på at det eneste hund skulle bruge holdet til var at der var andre hunde og så gik hun selv og trænede på laaaaaang afstand med sin hund; kontakt kontakt og atter kontakt. De arbejdede sig tættere og tættere på, men kom aldrig helt hen til resten af holdet på de tre måneder holdet varede. Men tæt nok til at hun selv kunne træne videre. Og det var det der var hendes mål.
    Mht pasning så ville jeg finde en god hundepension, hvor de er vant til at håndtere hunde, der ikke er sociale. Når mine en sjælden gang i mellem skal passes så bruger jeg sådan et sted; hundene går i bokse og har løbegårde og de får en rimelig lang gåtur hver dag. De har det godt og virker ikke somom de har lidt overlast når man henter dem. Mit mareridt ville være at nogen mente at min lille hanhund sagtens kunne rende sammen med fremmede hunde; det kan han IKKE og der går huller i de andre hunde.


  • #13   16. dec 2019 Jeg har prøvet det for mange år siden med Lanka.
    Vi havde to hunde på af gangen på et stort areal, med masser af plads, og trænede så passageøvelser, parallel-walking og kontrabetingede kontinuerligt.
    Det var ret fint, og der var ingen direkte kontakt mellem hundene.

    Vi har så også steder her på Sjælland, der tilbyder det samme, men hvor det er ud fra den fantastiske holdning om, at "hvis man bare lader dem være, så finder de selv ud af det, og hvis de er for grove, så får de mundkurv på".

    Jeg behøver nok ikke at præcisere, hvilken metode jeg foretrækker....

    Så som de andre siger, så er man nødt til at være meget "nysgerrig" på metoderne, før man melder sig smiley


  • #14   16. dec 2019 @13: Ak ja, jeg kender til et af de steder, hvor hunde skal lære at være sociale ved at blive smidt ind i en stor flok hunde og 'klare det selv' og så mundkurv på hvis de er for grove. Flooding af værste skuffe og direkte overgreb på mange mange hunde.
    Som HL skriver så skal TS se sig virkelig virkelig godt for og bla. også tænke sikkerhed når man står med en reaktiv hund og evt. skal gå på et hold. En af mine gamle hanhund var temmelig udadreagerende. Jeg valgte at tage et forløb med ham der strakte sig over nogle måneder hos en der kunne hjælpe mig med nogle værktøjer. Vi var 6 deltagere i forløbet og vi mødtes ca hver 3.die uge med træneren. Her var i høj grad tænkt sikkerhed. Og vi fik virkelig banket ind i knoppen at 'AFSTAND ER NØGLEN'. Det var 1 hund ude af bilerne ad gangen. Hegn imellem den hund og fører der var på og som skulle have instruktion. Og meget vigtigt; det var ikke de andre hunde på holdet der var 'modpart' når der fx skulle trænes 'fokuser på din fører selvom der er en anden hund 100 m væk': Det var 'figurant-hunde', som træneren vidste ikke ville reagere på de udadreagerende hunde, men istedet fokusere på deres fører og fx sidde med ryggen til den hund, der var på.
    Jeg fik nogle værktøjer på det kursus, som har været meget anvendelige. Og den hund jeg havde med lærte at ignorere andre hunde smiley Han blev ikke hunde-social og det var aldrig målet med det.


  • #15   16. dec 2019 Tusind tak for svar allesammen. Det gav bestemt stof til eftertanke.
    Én ting er sikkert, hun ville aldrig blive smidt sammen med andre hunde og klare det selv. Det vil jeg hverken byde hende, de andre hunde, de andre ejere eller mig selv.

    Maika er egentlig ikke den værste. Problemet er nok mest af alt, at jeg ikke rigtig kender hende på det område, for efter hun sprang på mine svigerforældres han gravhund første gang vi havde hende med hjemme ved dem, har vi holdt hende fra alle andre hunde.
    Første møde med anden hund var dog en mopse tæve der var 2 år yngre end Maika. Der var intet. De snuste og vi gik en tur. De gik fint side om side, og kunne sagtens snuse til samme ting.
    Et par dage efter mødte vi så en ejer med en husky og en lille hund, og spurgte om huskyen måtte hilse. Vi prøvede, og det gik fint med logrende hale, lige indtil huskyen lagde op til leg (front ned og rumpen op) - Så sprang Maika frem med et sner. Derefter mødte hun min svigerforældres hunde, som jeg havde håbet hun ville kunne fungere med, da de er vores babysittere, og der var heller ikke noget de første 10 minutter, men bum, så sad hun altså i gravhunden, og så var det slut med andre hunde.

    Hun har hilst på én anden hund siden, og det var en hund på en gåtur der sad gemt væk i noget krat bag et hegn. Så den først da den og Maika stod og hilste over hegnet. Inden jeg nåede at reagere sprang Maika ned og lagde op til leg, og halen kørte på fuld knald. En ting jeg aldrig har set før, men som gav en stor lettelse.
    De blev bedste hegnsvenner, men fik dog ikke lov at snuse mere.

    Når vi går er hun meget OBS på andre hunde, men det er altid forskellige reaktioner. Nogen siger hun "hej hej" til, nogen siger hun "SKRUB AF!", nogen går hun bare videre ved (men kigger) og nogen er hun meget interesseret i. Generelt vil hun gerne hen til andre hunde - unaset motivation, og typisk tager jeg hende indtil siden eller over på den anden side af gaden, sætter hende og beder hunde tie mens de går forbi. Dog efter vi er flyttet ud på landet, er det begrænset hvor mange hunde vi støder på. Sidst vi så en anden hund på en gå tur er ca. 2 mdr. siden.

    Men ja, skal bestemt have undersøgt stedet, men har fået det anbefalet og tænker jeg vil tage Maika med derop og få en snak med dem, og høre lidt om hvordan de tænker træningen skal foregå.
    Jeg siger ihf. tak for alle jeres indput og råd.


  • #16   16. dec 2019 Jeg elsker det der "så sidder hunden mens den anden går forbi" ... ja, lige indtil man møder en med samme indstilling, for så kan I dæleme stå der i lang tid smiley

    Sorry, jeg synes GODT nok der bliver kreeret problemer i jeres hundehold herinde. Det ER ikke raketvidenskab ....


  • #18   16. dec 2019 hahaha ser det for mig

    jeg har aldrig brugt den metode. nu ved jeg hvorfor lol



  • #20   16. dec 2019 Det har vi så til gode at opleve smiley

    Det er muligt visse finder nogle problematikker mere simple end jeg gør, men jeg har to diskusprolaps, og holder ikke til at skulle hanke op og slæbe hende videre hver gang vi støder på en hund. Har forsøgt forskellige ting uden held, og for os har det fungeret so far.


  • #21   16. dec 2019 undskyld det var bare et sjovt billede smiley

    naturligvis er det ikke sådan at du skal slæbe hende væk.


    hvis jeg må have lov til at svare seriøst et øjeblik:

    når jeg læser dine beskrivelser af hendes reaktioner lyder hun som en hund man med ret simple værktøjer kan rette op og allerede se væsentlige ændringer på efter nogle uger. find en der kan vejlede jer i det en gang for alle, tænker jeg. jeg tror du savner redskaberne men får du dem om du let rette dette op selv. og spare det hold...

    modindlæring og bat ville være min indgang.
    samtidig skal smerter udelukkes og så skal man også erkende at racen ikke er ret social. dette set i lyset af hvad de er skabt til.

    du skal overveje hvad du gerne vil opnå. hendes reaktion vil jeg karaktisere som normal for racen. men det behøver ikke betyde at i intet kan gøre for at lære at begå jer mere trygt derude i verden. man kan altid gøre noget, også ved normal adfærd som viser sig problematisk, især når du har ondt i ryggen.

    jeg synes derfor du skulle få en rådgivning en gang for alle så i kan få belyst hele sagen. der kan være mange grunde til at en hund reagere sådan. og mit bud her er gæt for jeg har ikke set hende.

    prøv fx www.sea-hund.dk



  • #27   16. dec 2019 og nogle gange er det bare racekendskab smiley







  • #28   16. dec 2019 Instinkter er da kun "besværlige" hvis man ikke forstår at arbejde med dem..


  • #31   16. dec 2019 Bat

    De eneste "lusede hundeejere" er dem, der ikke behandler deres dyr ordentligt smiley



  • #32   16. dec 2019 Ja jeg har efterhånden forståelse for, at din race er lidt af en mundfuld.
    Godt jeg nøjedes med en malinois smiley


  • #33   16. dec 2019 #29

    De skal jo tjene deres penge, og jo mere besværligt, jo flere gange skal folk komme tilbage = flere penge til pro'erne smiley


  • #35   16. dec 2019 i al anden træning bliver man jo heller ikke ved i årevis med at forsøge med ting der ikke virker så jeg ved ikke hvor den tanke kommer fra at adfærdsregulerende træning tager meget lang tid....






  • #37   16. dec 2019 Uha ja, Isabelle smiley smiley smiley smiley smiley

    BAT - kommer du nogensinde til Danmark igen, så læg vejen forbi Sorø og Lise. Hun er fantastisk til "den slags ting".
    Ikke at jeg ikke vil hjælpe dig - hun er bare dygtigere end jeg er lige der. Jeg kan kun lave IGP hunde smiley


  • #38   16. dec 2019 Jeg er lige kommet hjem fra en heldagstur, så jeg kobler lige af inden jeg læser og svarer smiley

  • #39   18. dec 2019 Jeg oplevede med min tidligere hund Jack , at når han mødte en spidshund blev han usikker og så var kamp det bedste forsvar. Jeg gik aldrig uden snor med ham, for kom der en hund imod os med en haleføring som en spidshund var det galt. Min datter havde jo en Islænder som jeg passede ind imellem. Her var der 2 børnegitre imellem og et tæppe hængt op så de ikke kunne se hinanden. Kan det være det samme med din ift gravhunde, at han ikke kan aflæse dem


Kommentér på:
Hold: At begå sig med andre hunde

Annonce