{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Hvalp/alene hjemme/renlighed {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har læst en masse indlæg herinde og har fundet en masse brugbart. Men har stadig lige er par spørgsmål.
Jeg har en hvalp på 9 uger, som vi fik hjem for 10 dage siden. Hun er stille og rolig, men selvfølgelig helt så “fræk” som en hvalp skal være smiley smiley
Vi øver meget at komme i haven når hun skal tisse og lave, og det går fint. Hun siger ikke selv til endnu, men hun er jo stadig så lille, så det stresser vi ikke over smiley men der er selvfølgelig lidt uheld indendørs, når vi ikke kigger på hende 100% hele tiden smiley
Vi er også igang med alene hjemme træningen. Vi startede selvfølgelig med kun lige at gå ind og ud på få sekunder lidt hver dag, og jakken og sko har hun set os tage af og på adskillige gange, når vi går i haven, eller jeg skal noget uden resten af familien (Vi er min kæreste og jeg, og to børn på 5 og 8), og hun har set mig gå ud med skrald osv. flere gange også. Alle gangene har hun ikke reageret særligt på det. For nogle dage siden prøvede vi at gå fra hende lidt længere. Hun var blevet luftet og leget med i haven, fået tisset af, og kom ind og fik lidt mere mental rolig stimulering, (så hun er godt træt når vi går) og så fik hun et marvben i sin kurv og vi gik ud af døren. Det klarede hun super. Lå bare og gnavede og kiggede da vi gik, uden at trække en mine. Vi har øget tiden hver gang vi har trænet alene-hjemme, og her til eftermiddag var hun alene i et kvarter. Vi har ikke mulighed for at lytte ved døren, når vi går, fordi vi har glas i vores indgangsparti og i dørene, men jeg lister rundt om huset og sniger mig hen og kigger ind ad stuevinduet, hvor jeg kan følge hende og se hvordan hun reagerer. I dag gik hun lidt rundt og kiggede i stuen/køkkenet, og kiggede også ude ved døren - umiddelbart ingen piben. Derefter gnavede hun lidt i sit kødben, og så lagde hun sig ellers og sov, og hun sover endnu. Så synes hun gør det så godt. Vi træner så tit vi kan, men da hun skal være træt inden vi kan forlade hende, kræver det selvfølgelig at vi laver noget med hende inden vi går, og så falder hun i søvn kort tid efter jo, og så må vi vente til hun igen er træt nok til vi kan forlade hende rigtigt igen efter opvågning. Så det bliver ikke så ofte som jeg egentlig kunne tænke mig.
På torsdag skal hun så være alene sådan rigtigt fra kl. 07:30 til kl. 09:30, og så kommer der en af vores venner og underholder hende lidt derfra indtil jeg kommer hjem fra job kl. 12:30. Det samme fredag, og hele ugen efter, hvor jeg så rigtig starter fuld tid på jobbet. Dog kommer vores ældste hjem senest kl. 14 hver dag, og hundesitteren vil komme og underholde og lufte osv. hele den uge (plus hvad der er nødvendigt herefter). Vores plan er, at trække tiden hvor hundesitteren kommer, så hun kommer senere og senere hver dag. Måske et kvarter af gangen, så vores hvalp bliver vænnet til at være selv og til sidst måske kan klare fra kl. 07:30 til 14 (kl. 12 om torsdagen) Hvad er jeres umiddelbare erfarne vurdering af den plan? smiley

Mit andet emne går på natten. Hun er vildt dygtig til at falde til ro om aftenen fra kl. 22 ca. Hun ved godt når det er puttetid og ligger sig pænt i sin kurv. hun sover inde ved siden af min seng. Vi er oppe 2-3 gange for at tisse i haven. MEN det er ikke altid jeg når at høre når hun lister rundt inde i soveværelset, og de sidste par nætter har hun tisset på gulvet derinde, fordi jeg simpelthen ikke kan høre hun skal ud. Hun piver ikke eller noget. Har I er godt råd til hvordan jeg bedre kan høre hende om natten, så hun ikke når at lave uheld på gulvet? Har ikke lyst til at sætte hende i snor og binde hende til min arm eller lign. Som jeg har læst man kunne gøre, for hun vender og drejer en del i søvne, og sover også på gulvet osv i løbet af natten, uden at vågne. Skal jeg sætte mit vækkeur, så jeg bare tager hende ud uanset?

Og hvor ofte er det normalt for en hvalp i den alder at tisse? Og hvornår skal man være obs på det? Vi tager hende ud stort set hele tiden, og hun tisser også næsten hver gang (efter leg, søvn, og lidt efter spisning) Det vil selvfølgelig give en del uheld indendørs når hun skal være lidt alene i starten, men sådan er det jo bare ...

På forhånd tak for hjælpen! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp/alene hjemme/renlighed
  • #1   30. dec 2019 Det er nemmest hvis hvalpen sover i sengen da man så nemt mærker når de bliver urolige.. Senere kan de vænnes fra dette.. Ellers kunne man måske sætte en klokke i halsbåndet?

  • #2   30. dec 2019 Mine hvalpe har været ude Ca 1 gang i timen iøvrigt smiley Der har på den måde været Meget få uheld og de har fanget det super hurtigt..

  • #3   30. dec 2019 Pernille - jeg vil helst ikke have hende i sengen.. Men ja, en klokke var da en ide.. har også overvejet sølvpapir ved døren, så kan jeg høre når hun går ud fra soveværelset måske ... Hun er også ude mindst en gang i timen, når hun ikke sover...

  • #4   30. dec 2019 Ellers så gå ud med hende fast 2-3 gange i et hvis interval.. Det vil da uden tvivl også minimere det.. Nogle har hunden i en kurv nede ved siden af sengen også armen nede ved hvalpen så de mærker hvis den flytter sig, men det kommer også an på hvor tungt man sover.. Selv havde jeg Mille i en snor som var om min arm (hun sov dog i sengen) just in case.. Fik dog aldrig brug for det da jeg vågnede når hun blev urolig, men det var også fordi hun to gange var hoppet ned af sengen og gledet med halthed til følge som jeg også prøvede at undgå mens jeg sov og ikke kunne holde øje..

    Jeg gjorde det at hver gang Mille tissede sagde jeg "tis" og når hun kom ud sagde jeg så "gå hen og tis'", også lærte hun det på kommando.. Det har jeg haft stor glæde af både som hvalp og nu hvis hun skal tisse hurtigt når vi kommer ud af en eller anden grund (Altså feks om natten eller hvis vi står udenfor dyrlægen og hun skal ind i narkose og helst lige skal tisse af osv) og som hvalp sådan det kunne gå stærkt især om natten eller morgenen, da jeg ofte endte med at måtte ud i nattøj og vi har altså ikke have..

    Mht være alene hjemme, se på hvalpen og øv det så meget som muligt.. Det er umuligt at svare på da hunde er SÅ forskellige på det punkt og lærer i forskelligt tempo.. Men at hun tager det så godt tyder da godt! Bare husk at ha en plan for hvis det bare slet ikke går og hun bliver ulykkelig! Også øv, øv og øv lidt mere mens i går hjemme smiley


  • #5   30. dec 2019 Jeg havde min Coco i en papkasse hun ikke kunne komme ud af selv, da hun var helt lille hvalp. Så kan man sagtens høre, når hvalpen vil ud, der bliver mast rundt, pappet skratter og hunden halser, når den bliver lidt presset over ikke at kunne komme ud selv.

    Hun sov dog kun i den i tre dage, vi var kun oppe de to første nætter, herefter holdte hun sig hele natten. Det er dog meget forskelligt fra hund til hund hvor hurtigt det går smiley


  • #6   30. dec 2019 helt udenfor emnet ... det der marv ben du skriver om, er det sådan et der bliver hult i takt med det indeni forsvinder ?? for er det det vil jeg på den kraftigeste advare mod de ben når hunden er alene ... der er set forfærdelige eksempler på at hunden på en eller anden måde har fået under- eller overkæbe derind og det sidder fast, hunden går helt i panik ...

  • #7   30. dec 2019 Jeg synes det lyder som om I er på rette spor, det er virkelig dejligt at læse smiley

    Med mine hvalpe har jeg indlært en “tisse-kommando”, og så har jeg sat vækkeuret til 2 gange om natten den første tid, så en gang og efter et par uger, har hvalpen kunnet holde sig en hel nat. En hel nat for mig, med hvalp, er omkring 6 timer smiley

    Marvbenet er der ingen fare ved, bare hullet er mindre end hundens kæber, eller væsentligt større. Dog kan rørknogler være hårde ved de små bisser, så overvej et par Kong’er i stedet.


  • #8   30. dec 2019 jeg ville stadig ikke løbe risikoen med marvben, det kan være svært at vurdere ...

    prøv at Google "hunde kæber sidder fast i marvben" .. og se billeder og læse advarsler...

    kong er et godt alternativ


  • #9   30. dec 2019 Kong kan også sidde fast! Det er ikke mere end et par uger siden at jeg sidst trak en kong af Coco underkæbe...!
    Vel at mærke at hun er en 8kg hund, som bruger babyhvalpekong, men kongen er jo gummi, og det kan give sig. Jeg er nok faktisk mere rolig med marvben så..

    For at være helt sikker på den slags, ville jeg gå den anden vej, og købe det så stort, at det ikke kan sidde fast, hvis man skal lade hunden have det alene.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 248
    #10   31. dec 2019 Jeg har også hvalpe i sengen og løfter dem altid ned - en dag begynder de selv at hoppe ned, så er de normalt også renlige
    - herefter gider de ikke ligge i sengen længere, Desværre smiley


  • #11   2. jan 2020 Jeg har aviser liggende lige udenfor den kurv, som hvalpene sover i ved siden af sengen. Så kan jeg altid høre, når de "står op", og kan nå at komme ud med dem smiley

  • #12   10. jan 2020 Super! tusind tak for alle jeres gode råd ??

  • #14   10. jan 2020 Her er et billede af skønheden smiley

    profilbillede
  • #16   10. jan 2020 Hvis vovsen tisser indenfor, så skal I ud oftere smiley

    Det hedder een gang i timen, og så reducerer man til hver 2. time, hvis hunden ikke skal tisse, så hver 3. etc.
    Gå et skridt tilbage, hvis hunden når at komme til at tisse inde. Det er ikke verdens undergang, men det er selvf. rarest, at vovsen ikke lykkedes i, at besørge inde, i forhold til renlighedstræning smiley

    Den skal nok lære at sige til. Men der er så enormt meget for en hvalp at lære, og de første uger, måske endda mdr. kan det føles som om, det ikke rigtigt siver ind. Og lige pludselig en dag, har den forstået hvordan det hænger sammen (og I har lært at læse vovsen) smiley

    Fortsæt det gode arbejde. Det skal nok komme.

    For mig var renlighedstræningen nem, da det var sommer, og vovsen selv kunne gå ud og ind. Det kan nogengange kræve lidt mere, på denne årstid smiley


  • #17   10. jan 2020 Dafuq!!! En lavbenet pelspølse smiley

    Hvor fra?


  • #18   10. jan 2020 Ja hun er så fin smiley Vi hentede hende ved et hyggeligt stueopdræt her på Fyn ...

  • #19   10. jan 2020 De er nærmest alle sammen stueopdræt smiley Hvem er opdrætter?

Kommentér på:
Hvalp/alene hjemme/renlighed

Annonce