{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.786 visninger | Oprettet:

Hanhunde slås - HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Sidder helt med ondt i maven over det her.
Jeg har Kody på 15 måneder og Simba på 6 måneder.
De har begge to samme far, 100% Shiba. Kodys mor er en mops/beagle blanding og Simbas mor er en mops/beagle/fransk bulldog blanding.

Kody vejer omkring 9 kg. og Simba omkring 12 kg.
Og vi har haft dem begge fra de var 8 uger gamle.

Nu står vi så i den situation at i de seneste 3 ugers tid, har de været oppe og toppes 7 gange, over enten et ben, eller legetøj. Vi fodre dem hver for sig, da Simba virker meget overbeskyttende over sin mad.
Problemerne opstår f.eks. ved hvis de begge har fået et ben, så Kody bliver først færdig, hvis han er inden for 1,5 meter fra Simba så flyver Simba på ham. Hvis Simba lige synes et legetøj er ekstra godt (ikke alt legetøj), også Kody kommer i nærheden, flyver Simba igen på Kody..

Problemet (tror vi) er at Simba har "fundet" ud af at han er stærkere end Kody, og derfor ikke vil lade sig bukke under for ham. Så når de først begynder at slås, så stopper de ikke, fordi ingen vil give sig..

Nogen der har nogle gode råd (mens jeg venter på svar fra et adfærdscenter...)

- Julie

Kommentarer på:  Hanhunde slås - HJÆLP
  • Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 11 Emner: 50 Svar: 3.598
    #1   14. okt Jeg er ikke ligefrem pædagog.

Men jeg ved hvordan man stopper ens køter i at slås om mad.

Du står og holder øje, og når den hund der nærmer sig den anden for at stjæle (det er utroligt dårlig adfærd for en hund at stjæle fra en anden hund).

LIge inden at den laver sit "angreb" der råber du nej, og får øjeblikkeligt fjernet den.

Du opnår efter lidt tid to ting.

Hundene lærer begge at du sørger for "lov og orden". Så er det ikke værd at lave ballede.

Jeg tror nemlig ikke hundene endnu slår for alvor. De markerer stadig bare meget voldsomt. Var det kamp for alvor skal du jo til dyrelægen. Men du er på stadiet lige inden.

Det er derfor du skal gøre noget nu, for bliver de for alvor utrygge ved hinanden, er det meget svært at rette op.

• #2   14. okt Du omplacerer den ene af hundene...

• #3   14. okt De skal bare ikke have mad og legetøj når de er sammen. Og så som Martin siger, er du nødt til at være på hele tiden, så du kan nå at stoppe hundene.

• #4   14. okt #1 Det er bare problemet, Kody prøver ikke at stjæle Simbas mad, det er nok han bare går forbi inden for 1,5 meter, så flyver Simba på ham. Kody er generelt ikke den "mad glade" type, han gider f.eks. ikke træne med godbidder, hellere sin bold. Der i mod er Simba MEGET mad glad, og vil for alt i verden ikke have nogen hunde i nærheden af maden.

Men kan sikkert bruge tippet når det gælder legetøj, for det vil de begge to meget gerne have smiley

Jeg tror også det lyder meget mere voldsomt end det er, men det er aldrig rart at se dem sådan...

Synes efter det skete i går, kunne man se på Kody at han holdte afstand fra Simba, kan dog ikke fornemme om det er af frygt, eller fordi han ikke magtede at situationen skulle eskalere igen..

• #5   14. okt #2 - vi har haft tanken, men vi vil jo selvfølgelig aller helst at de kan leve sammen jo.. Vil jo nødigt at med en af dem.. smiley

• #6   14. okt Du ka stadig bruge Martins råd i forhold til mad. Om den ene ryger på den anden fordi den tilfældigvis går forbi, eller fordi den vil stjæle, over jo ligemeget. Overfaldet skal stoppes uanset.

• #7   14. okt Er bare i tvivl om hvordan en adfærdskonsulent skal kunne hjælpe? Har kontaktet en, og forklaret situationen og afventer svar. Men det kræver vel stadig at en af dem giver sig og de begge indfinder sig i hierkiet, eller vil det jo forsætte resten af deres dage? smiley

• #8   14. okt Det er ganske normal hundeadfærd at den der har noget ikke vil af med det. Det kaldes ressourceforsvar.

Det kan kun "trænes" ved at det ressourceforsvarende hund ikke føler den risikerer at miste noget, og sådan som din lyder, har den enten meget stærke erfaringer med at få frataget sin mad/legetøj/whatever, eller også er forsvaret så voldsomt at det er noget I må lære at leve med under nogle meget skarpe regler.

Så ingen ben når hundene er i samme rum, ingen legetøj der bare ligger og flyder, ingen fodring sammen, maden fjernes, så snart de er færdige og de sættes kun sammen, når de er færdige med at spise.

At råbe af den hund, der angriber, stopper angrebet, men det stopper jo ikke ressourceforsvaret, og den dag du ikke er der, ryger de i totterne på hinanden igen.

• #9   14. okt #8 Måske det kan have noget at gøre med at Simba er fra et kuld med 12 andre? Der har de nok skulle kæmpe om tingene...

Vi prøver at fjerne alt legetøj, og udelukkende mad hver for sig. Vi har altid været vant til at der altid er legetøj fremme, så det bliver en omvæltning, men ved ikke om de kommer til at "mangle" det? smiley

Tak for rådet smiley

• #10   14. okt I må lege med dem hver for sig og selvfølgelig sørge for, at de er velstimulerede. Hunde der keder sig stresser lettere og den her slags adfærd har det med at forværres.

• #11   14. okt #10 Det må vi prøve, tak smiley

• Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 117
    #12   14. okt Det er ret almindelig med et stort ressource-forsvar hos shiba. Så det er nok der, det kommer fra. Men ikke til at vide med blandinger...

• #13   14. okt #12 ja, og de er jo begge to 50% shiba. Vi forsøger med at fjerne alt legetøj og ikke fodre dem sammen. De gange de er kommet op og toppes har været pga. legetøj eller mad, så krydser fingre smiley

• #14   14. okt Jeg ville finde et nyt hjem til den ene af dem. Inden det går galt :3
    Eller prøve at kemisk kastrere den unge, og se om det måske hjælper. Eller også kan man, hvis man er medlem af DKK, ringe og snakke med deres adfærdsbehandlere. Måske få en ud? Selvom jeg personligt ikke tror, at man kan gøre ret meget, skal jeg være helt ærlig.

• #15   14. okt Kastration hjælper ikke på ressourceforsvar

• #16   14. okt Du har én hund midt i kønsmodningen og én hund i den psykiske modningsfase. Det er ikke optimalt med så kort aldersmæssigt spænd mellem to hunde.
    Man anbefaler 2 år mellem hunde, for at undgå konflikter.

• #17   14. okt De skal ikke have mad og legetøj sammen.
    Så er I heldige at det måske kan stoppes
    Vi stod i noget lignende og måtte desværre omplacere den ene

• #18   14. okt Jeg stemmer i med Malene - I har "bedt om problemer", når I har to hunde af samme køn med så lille aldersforskel. Jeg gætter desværre på, at I før eller siden bliver nødt til at finde et nyt hjem til den ene.

• #19   14. okt Man kemisk kastrere ikke en hund på 6 måneder, endvidere så hjælper det hellere ikke på ressourceforsvar.

At stille sig op, vente på balladen og så råbe efter hundene løser hellere ikke problemet.

Jeg er fuldkommen enig med Malene, når I anskaffer jer to hunde med så lille aldersforskel, så b'er i jo ligefrem om problemer, og speciel med Shibaer.

Hvis jeg var dig, så ville jeg omplacere den unge på 6 måneder inden der sker noget alvorligt.
    Om placer så hurtig som muligt, for des yngre hunden er des bedre.
    Jeg er ret sikker på, at des ældre hundene bliver, des værre bliver problemerne.

Og tag dine forholdsregler, lad dem ALDRIG være alene sammen så meget som 5 minutter.
    Du kan aldrig vide, om den ene finder en krumme, et blad fra en blomst eller andet og så sker katastrofen.

Hvis du gerne vil have to hunde, så vent til din hund er fuldkommen færdig udvokset.

• #20   14. okt Ja som flere af de andre skriver, er aldersforskellen simpelthen for lille. Vil I beholde begge, så skal I forhindre at disse situationer opstår. Ikke altid lige nemt, men super vigtigt.
    Det har intet at gøre med hvor mange hvalpe der var i kuldet (jeg har haft ét på 14 og ét 10 samt nogle mindre). Om det handler om hvordan avleren er, det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Det er nogle meget spøjse racer at sætte sammen og dét i sig selv vil jeg mene kan give nogle udfordringer.

• #21   14. okt Enig med dem som skriver, at hundene ligger for tæt aldersmæssigt. Ingen af dem er voksne og hviler i sig selv endnu. I min optik handler det ikke om hierarki eller hvem der bestemmer.

• #22   15. okt Sørg for at holde dem adskilt når der er ben/tyggeting/godbidder - og fjern legetøjet så det ikke ligger frit tilgængeligt, hvis dét også skaber problemer. Og så må I lade dem lege med legetøj/lege sammen med dem - hver for sig.

Jeg synes dog det er lidt voldsomt at sige at I "selv har bedt om problemerne" ved at vælge to hunde af samme køn med så lille aldersforskel - korrekt, man anbefaler minimum 2 år mellem hundene. Men det har jeg nu aldrig fulgt. Jeg har haft en flok på op til 5 tæver hvor der hele tiden har været cirka 6 måneders aldersforskel mellem dem "to og to" - og to af dem endda søstre. De har aldrig været oppe og slås. Men de har heller aldrig fået chancen. Jeg tror ærlig talt det handler mere om at få bremset den slags i tide og få sat grænser, så kan man i mange tilfælde sagtens have jævnaldrende hunde der lever sammen i fred og ro - at de to her har været oppe og slås 7 gange (!) på 3 uger er imo vildt og det forstår jeg ikke at I ikke har bremset, længe inden det er nået hertil. Så en adfærdsbehandler er nok en god idé, så I kan få noget vejledning, hvis I gerne vil beholde begge hunde.

• #23   15. okt Alligevel flot at man ikke hakker brugeren helt ned under gulvbrædderne...

Her inde på HG, er det ganske fint at aflive - omplacere og udskifte hunde. Og folk klapper gerne i hænderne (Du skulle se nogle af de udskiftninger der er....)... Med mindre der kommer en der ikke følger de hellige herinde, så det pludselig "at bede om problemerne"... Så er det da vitterligt ikke specielt attraktivt at oprette sig og søge hjælp...

For SELVFØLGELIG kan der sgu arbejdes på problemet - og findes en løsning alle kan leve i og med!

Der er kommet fine brugbare råd i tråden, jeg tror ikke jeg behøver gentage..

• #24   15. okt Åh Christina. Lad nu ikke alt dit gamle nag forstyrre endnu en tråd smiley

Jeg tror ikke, du (og andre) kan finde hundeeksperter (dvs. uddannede hundefolk), der ikke advarer mod at have hunde af samme køn, der har mindre end 1½-2 år imellem sig aldersmæssigt. Det er ikke noget vi på HG har fundet på for at genere nogen.
    JA, det kan lade sig gøre nu og da og i nogle racer. Men dette ændrer ikke på, at det oftest IKKE fungerer - som blandt andet i dette tilfælde.

• #25   15. okt Isabelle, men her er der jo altså tale om regulært ressourceforsvar og ikke slåskampe ud af det blå. Shibaen har tendens til at være skarp og have ressourceforsvar- så det kunne jo faktisk tænkes at den her problematik kunne være opstået mellem hundene uanset aldersforskel. Og slåskampe som følge af ressourceforsvar er til at løse - så måske man skulle ligge fokus der i første omgang fremfor at straks tilskrive det hundenes alder? smiley

• #26   15. okt Enig i, at de "oplagte" ressourcer skal fjernes for en tid - men jeg er ret sikker på, at det kan bliver bedre med træning.
    Man KAN træne ressourceforsvar i ret stort omfang. Og det er jeg sikker på, at den adfærdsbehandler, I afventer, kan lægge et godt program for.

Ellers risikerer man, som der også skrives, at det istedet eskalerer, og breder sig til alt muligt forudsigeligt.
    Det er vigtigt, at der også arbejdes på, at Kody nu "holder afstand".
    Selvom der skal være en naturlig respekt for hinandens personlige rum, så må det ikke udvikle sig til, at han kravler langs panelerne for at undgå konflikt (lidt groft sat op - men der kan man godt ende)

Så - jeg håber virkelig, at I får nogle redskaber til at arbejde med begge dele.

Ved I noget om, hvornår adfærdsbehandleren kan komme?

• #27   15. okt "Og slåskampe som følge af ressourceforsvar er til at løse - så måske man skulle ligge fokus der i første omgang fremfor at straks tilskrive det hundenes alder"

Jeg læser startindlægget som, at TS selv til dels tilskriver det alder:

"Problemet (tror vi) er at Simba har "fundet" ud af at han er stærkere end Kody"

Jeg vil da håbe for TS, at problemet kan løses. Jeg har bare hørt om (for) mange, der aldrig fik hundene til at fungere sammen smiley

• #28   15. okt Jeg har haft to hunde sammen som begge har haft ressourceforsvar- den ene meget - det blev ikke løst på den måde at det gik over. Men hvis man sørger for at holde hundene fra de situationer hvor der opstår slagsmål- og selvfølgelig er i stand til at stoppe hundene hvis det går galt, så kan det godt fungere. Men man skal kunne acceptere at det er sådan det er.

• #29   15. okt Jeg kender også en del, hvor det ikke har kunnet løses - det indrømmer jeg.
    Men det har primært været enten tæver, eller racer der var kendt for massiv eget-køns-aggressivitet.
    Så længe det "kun" er ift. ressourcer, så tror jeg på det smiley

• #30   15. okt Jeg må så erkende, at jeg er meget skeptisk over for, at en 6 MÅNEDER (!!!!) gammel unghund, allerede er så problematisk. Og nej, jeg har ingen tro på at det kan løse sig. Tværtimod bliver det kun værre de næste mange måneder, når den lille får endnu flere hormoner, og samtidig ikke har en hjerne der fungerer smiley

Havde det været den anden vej rundt, altså at det var den ældste der var problematisk, kunne det måske løse sig med den rette hjælp, men jeg tror simpelthen ikke på det.

• #31   15. okt Kan ressourceforsvaret ikke eskalere til at handle om mere og mere? Først mad, så mad og legetøj, så mad og legetøj og sovepladser, så mad og legetøj og sovepladser og yndlingsmennesker fx?

• #32   15. okt Det er hunden på 12 måneder (Simba), der er den problematiske, A - såvidt jeg lige forstår det.

• #33   15. okt Isabelle, men TS skriver også at de gange hundene har været oppe og toppes der har det været over en ressource. Jeg tænker derfor det er mest sandsynligt at det blot handler om ressourceforsvar mere end det handler om hundenes alder. Når hundene har været oppe og toppes 7 gange på tre uger, så har man jo heller ikke sørget for at undgå de her situationer hvor det sker. Og jo mere de "får lov" til at slås, ja jo mere spænding bliver der hundene imellem - og jo hurtigere vil det blive trigget en anden gang. TS skriver også at når de slås så stopper de ikke igen - men var de for alvor oppe at slås, så havde én af hundene jo også været hos dyrlæge, hvis der var tale om 7 reelle slagsmål. Det kan lyde frygteligt voldsomt selvom de "bare" markere/skælder ud over en ressource - men helt reelle slåskampe som følge af for lille aldersforskel, det lyder det imo ikke til at være.

• #34   15. okt Det er hunden på 12 måneder (Simba), der er den problematiske, A - såvidt jeg lige forstår det.

TS skriver:

Jeg har Kody på 15 måneder og Simba på 6 måneder.
    ...
    Kody vejer omkring 9 kg. og Simba omkring 12 kg.
    ...

Problemerne opstår f.eks. ved hvis de begge har fået et ben, så Kody bliver først færdig, hvis han er inden for 1,5 meter fra Simba så flyver Simba på ham. Hvis Simba lige synes et legetøj er ekstra godt (ikke alt legetøj), også Kody kommer i nærheden, flyver Simba igen på Kody..

Problemet (tror vi) er at Simba har "fundet" ud af at han er stærkere end Kody, og derfor ikke vil lade sig bukke under for ham. Så når de først begynder at slås, så stopper de ikke, fordi ingen vil give sig..

Simba er 6 måneder, og vejer 12 kg, som jeg forstår det. Der er ingen hund på 12 måneder i huset.

• #35   15. okt At man nogengange kan have hunde af samme køn med mindre eller ingen aldersforskel kan ikke rigtig bruges her, der er enorm forskel på racer og at have hunde af racer i forvejen kan have det anstrengt med andre hunde, så tæt på hinanden i alder, er problematisk, når en 6mdr gammel hund allerede nu viser problemer, så bliver det ikke bedre! De kan meget vel ende i regulært slåskamp med risiko for alvorlige skader!
    Er man glad for sine hunde så bør de skilles ad nu, enten ved Omplacering eller ved at gitter i mellem dem når man ikke er over dem konstant.

• #36   15. okt Hold nu KÆFT, hvor jeg har rodet rundt i det smiley smiley smiley

• #37   15. okt Jeg kender også en del, hvor det ikke har kunnet løses - det indrømmer jeg.
    Men det har primært været enten tæver, eller racer der var kendt for massiv eget-køns-aggressivitet.

Og det er Shibaen ikke ?

Fuldkommen enig med Bodil.

• #38   15. okt Du kan prøve at holde dem helt adskilt når der er mad og legetøj fremme men det er ikke altid at det kan lade sig gøre.

Jeg måtte indse at nu var nok med mine hunde og omplacerer en af dem, vi prøvede alt men desværre virkede det ikke.
    vores ene hund udviklede ressourceforsvar efter en slem omgang med borrelia, vi udelukkede smerter og prøvede alt muligt for at få det til at fungerer igen.
    Ved os der opstod der primært problemer hvis jeg var hjemme, hvorfor det var sådan får jeg nok ikke svar på, det var slet ikke sådan at de ikke kunne sammen hele tiden, de var ofte ude i haven sammen og legede fint men lige så snart der var en ressource indenfor og vi(mest mig) var hjemme så var der problemer.
    Vi havde dem adskilt i hjemmet i lang tid uden de store problemer men efter 2 episoder på en uge efter en gæst ikke var opmærksom nok så kom de op at slås, og det var simpelthen ikke fair for den der blev angrebet.
    Jeg ved godt at det ikke er det du vil høre men sandheden er at det ikke altid kan lade sig gøre, jeg kan fortælle dig at den hund vi omplacerede stor trives i sit nye hjem, han lever et fantastisk stress frit liv uden at skulle frygte at blive angrebet i tide og utide.
    Med det sagt så synes jeg også at du kan prøve at træne det væk men gør alt i din magt for at holde dem adskilt når der er ressourcer fremme, så den hund som bliver angrebet ikke udvikler lignende adfærdsproblemer og ikke skal være bange i sit eget hjem.

• #39   15. okt Undskyld jeg ikke lige svarede med det samme Isabella smiley Jeg har startet på nyt job pyh!

Det er nu ikke "gammelt nag", men det er åbenbart helt OK herinde for en håndfuld brugere at udskifte hund som vi andre skifter sko... Det er sørgeligt at man rygklapper det og så i denne tråd rådgiver med at omplacere inden der reelt er givet en chance!

Ressourceforsvar kan jo trænes - afhjælpes. Og der er givet vanvitttige gode råd til TS så jeg behøver ikke skulle give mit besyv mere med der smiley

Jeg synes bare det er en kedelig tendens der er ved at ske herinde. smiley

Og ellers.

Rigtig god dag smiley

• #40   15. okt Christina, der er næppe nogen der foreslår noget frem for andet, for at være en nar. Og hverken du eller jeg eller andre har patent på sandheden. Men vi svarer hver især ud fra vores bedste overbevisning. At andre har en anden holdning end dig, gør os ikke til idioter, selvom du gerne vil have det til at fremstå sådan.

Og når nu du hader rygklappere så meget, så burde du jo sætte pris på forskellige holdninger, i stedet for at hælde galde ud smiley

• #41   15. okt Christina, vil du godt fortælle, hven det er herinde der skifter hund som andre skifter sko?

Jeg kan godt nok ikke rigtig komme i tanke om, hvem det kunne være.
    Og hvis det er mig du hentyder til, så synes jeg da godt nok at du er mega modbydeligt, for jeg ville da virkelig ønske, at Taliban var blevet ældre end 5 år.
    Hun kostede masser af penge og tårer, og jeg græder stadig over den hund og savner hende, selv om det er 2 1/2 år siden hun døde.
    Jeg ville virkelig have været foruden at jeg måtte skifte hund.
    Men jo jo, vi skifter hunde som andre skifter sko og du er den perfekte hundeejer, som aldrig kunne komme ud for at det er nødvendig at skifte hund. Det er virkelig dejlig for dig og jeg glæder mig på dine vegne.

• #42   15. okt Har I haft en dårlig dag? smiley
    Jeg kan ikke se jeg kalder nogen for idiot? Ellers så oplys mig da - måske min telefon selv har skrevet noget? Ej vel.

Og jeg peger da ikke nogen ud med navn? Ellers så skal jeg da igen beklage på min telefons vejne hvis den har skrevet Anni fx.

At tage det personligt kan jeg virkelig ikke redegøre for, og at man så vil prøve lavet et personligt angreb på mig forstår jeg nu heller ikke.

Jeg synes det kun er positivt folk faktisk giver råd istedet for den kedelige tendens til omplacering fremfor arbejde.... uanset hvad adfærd man måtte have..
    Situationen taget i betrakning skylder man sgu arbejde med sagen før man bare smider hunden videre!

Jeg har virkelig ikke haft en dårlig dag - så jeg tænker jeg ikke gider blive ved smiley solen skinner.

• #43   15. okt Godt at du har haft en god dag, og at du er sådan en perfekt hundeejer.
    Men når du kan smide sådan en nederdrægtige beskyldning om, at nogen herinde skifter hunde som sko, så må du også kunne stå til ansvar for det du skriver og fortælle hvem du hentyder til.

Og hvorfor mener du, at det er et personligt angreb?
    Du kan vel stå til ansvar for det du selv skriver?

• #44   15. okt #37 - Nej, jeg må indrømme, at jeg ikke selv tæller shibaen mellem racer med "massivt egetkøns-aggressivitet".
    Jeg kender en hel del shibaer, som trives fint med andre hunde (uanset køn) og også nogle stykker, der deler hjem med én af samme køn, uden problemer.

Men det kan sagtens være, at der er mange, der har den udfordring - det er bare ikke dem, jeg har mødt smiley

• #45   15. okt Nogen læser, hvad folk skriver. Andre læser, hvad folk "hedder". Sådan er vi mennesker så forskellige smiley

• #46   15. okt Men Christina, er det så ikke nok at skrive, at du er uenig? Er det nødvendigt at komme med en masse meninger om andres meninger?

Det må være utrolig svært at begå sig på et forum, hvis man har så svært ved at folk kan have andre holdninger smiley

• #47   18. okt Jeg tænker at en Shiba, som jo ikke sjældent fungerer dårligt med andre hunde, er en mindre katastrofe, hvis den blandes med en stædig hund som eks. En fransk bulldog, der er kendt for ikke at tage et nej for et nej.

Jeg tror desværre at du kan irettesætte og skælde og smælde fra nu af og til næste jul. Det bedste vil være at omplacere en af de herrer

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 2 Svar: 44
    #48   i går kl. 20:41 Hvis det ikke bliver bedre, med dine hunde, ville det være en god idé, at begynde at overveje hvordan du ønsker dine hunde skal være, på længersigt
    Det er ikke sundt, at du går rundt med dårlig mave. Om så du velger at den ene hund skal til et andet menneske eller ej. Bliver det ikke nemt at tage sådan en stor beslutning, det er en tid med mange tåre.
    Det kan være svært at opdage striss hos hunde, der findes både positiv og negativ former for striss.
    Hunde kopierer ejernes striss niveau.
    stress hos hunde er ligesom hos mennesker. Det er ikke særlig sundt. Det kan både give anledning til frygt.

Hos alt for mange hundeejere er fokus på at gøre hunden træt og udmattet, på en gåtur, men det er altså en skrøne, at det er måden , hvorpå hunden skal stimuleres. Det kan nemlig være en af årsagerne til striss, behov for at få stimuleret, sine sanser, så alle de beroligende hormoner i hundens krop bliver stimuleret. Hvis hundens aktivitetsniveau er for højt, bliver strissniveaue ofte ligeledes forhøjet. Hvis man gerne vil undgå en strisset hund, skal man altså ikke tage sin hund med på sin daglige løbetur, eller kaste boldt.
    Meningen er som regel, det bedste, vi vil gerne stimulere vores hunde, gennem aktiviteter, så den bliver udmattet og tilfreds. I mange tilfælde får den dog, den modsatte virkning, og er stedet med til at gøre hunden strisset.

• #49   i går kl. 20:59 Og hvis man er i tvivl om hvad der stresser hunde, kan man med fordel spørge en træner eller en adfærdskonsulent.

Nej, unge hunde skal ikke med på løbetur, men det må voksne hunde MEGET gerne!

• #50   i går kl. 21:07 Er dit #48 en googleoversættelse, Helen?

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#51   i går kl. 21:12 Ja en voksen hund, hvis man gerne vil ha en opkørt hund, i højt gir

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#52   i går kl. 21:18 Isabelle. Hvorfor tror du der findes ordbøger. Det er nok forde at man kan bruge dem. Det er noget man har lært i skolen

• #53   i går kl. 21:21 Der er je så enig med A, og lodret uenig med Helen, hvilket næppe kommer bagpå nogen. En hund skal ud og bruge sin krop, og har bestemt kun godt af det! Det er kun med hvalpe/ungehunde og gamle hund, hvor man skal være lidt mere forsigtig. Med en almindelig voksen hund, så kan man sagtens træne og løbe og hvad man ellers har lyst til. Det skal den altså kunne holde til! En undtagelse kunne være de forskellige "små bulldogs", men de kan jo heller ikke få vejret smiley

• #54   i går kl. 21:25 Helen L: Desuden tror jeg ikke, at TS har dårlig mave. Det ville i hvert fadl være en mærkelig reaktion. Jeg gætter dog på, at hun har 'ondt i maven' over det smiley
    Der skal du nok lige lære at skelne smiley

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#55   i går kl. 21:33 Ja det er bestemt godt, for en hund at bruge sin krop, og træne, det siger sig selv. Man bestemmer selv hvordan man vil ha sin hund, På længersigt.

• #56   i går kl. 21:42 Man skal bruge sin hund, som man bør bruge sin krop. Man skal passe godt på den, men også motionere godt, spise sundt osv. osv. Motion kan simpelthen - i min verden - kun være en god ting! Og min mors gamle hund ELSKEDE at komme med ud på løbeture, da hun stadigvæk var ung og rørig smiley

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#58   i går kl. 21:58 Ondt i maven.
    er også et meget stort udtryk for mavesmerter, eller kan skyldes pludselig problemmer, som opstår.

• #59   i går kl. 22:02 Helen, undskyld, men du skal simpelthen lære at kende din grænse, og så skal du ikke skrive så bestemt, om noget du tydeligvis ikke aner et klap om. Du risikerer at gøre enorm skade, hvis nogen tror på dit ævl om at hunde konstant skal dæmpes, være rolige og at de ikke må bruge deres kroppe.

En sund hund skal kunne bruge sin krop, spurte alt hvad den kan, hoppe over væltede træer, svømme i søer og hav. En sund hund kan hoppe over et lodret spring, der er højere end du er.

En hund der ikke får lov at bruge sin krop, mangler muskler og finmotorik, og har dårlig kondi. Dårlig kondi giver flommede hunde med risiko for samme sygdomme som hos mennesker - dårligt hjerte, dårligt kredsløb, diabetes m.m. Manglende muskler og finmotorik giver skader, både hvis hunden en dag skulle få lov at løbe, men også skader, som i en vis udstrækning kan forebygges med en sund og muskuleret krop - diskusprolapser, dårlige knæ, dårlige hofter.

“Ondt i maven” er et udtryk på linje med “lange patter”. Det er ikke ensbetydende med diarre for det første, og nye BH’er for det næste. Det er udtryk, som fortæller om en følelse noget giver.

TS, er der nyt fra adfærdsdimsen? Eller nyt overhovedet?

• #60   i går kl. 22:10 Fuck, får man dårlig mave af at være for aktiv med sine hunde...?

Helen, tror du det kan det være derfor, at jeg har fået en kronisk tarmsygdom? Jeg går jo dagligt mange kilometer med mine hunde og har også haft dem med på flere løbeture. De får tilmed også lov til at løbe vildt rundt og lege o.O

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#61   i går kl. 23:36 Det er noget hysterisk, det du kommer med. Du kan tydeligvis ikke behandle andre mennesker med respekt. surt for dig. Du mangler indsigt i dine medmennesker. Du kender tydeligvis ikke dine egne grænser. Lange patter. Den form for skrivelse, kan jeg ikke tage alvorligt. skader i hjernen er noget man er født med, eller får det måske senere i livet. ligesom mennesker kan få. Dårlig knæ, det kommer når man bliver ældre. hvis man er meget uheldigt, kan man være disponeret til at få dårlig knæ som ung. Dårlig hjerte er også noget man kan være disponeret til. Ligesom det er for os mennesker.
    Men nu er det jo ikke dig, det handler om. Du kan åbenbart ikke forstå, at vi mennesker er lige så forskelligt indrettet som hunde. Det vil sige at der er mange forskellige måder at være sammen med sin hund.
    Man mærker selv efter, hvordan man vil ha, sin hund, Om det er en hund, som er oppe at kører eller er i ro. det kommer ikke sagen ved.
    Jeg siger ikke at hunde ikke må løbe, det gør alle hunde, det siger sig selv.

• #62   i dag kl. 00:21 Heller noget hysterisk end noget, som er bare dum.

Har du nogensinde hørt den her talemåde ?
    Hellere holde munden lukket og give indtryk af at man er dum, frem for at åbne den og udelukke enhver tvivl.

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#63   i dag kl. 00:34 Alle mennesker burdte lære, at ha respekt for andre.
    Hvis man ikke,har noget godt,at sige, så Thi

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    feb 2020

Hunde: 1 Svar: 114
    #64   i dag kl. 00:50 https://www.dyrefondet.dk/oplysning-om/laes-anders-hallgren/indlaert-hjaelpeloeshed-det-gaar-staerkt/

Helen Jeg tror måske du forveksler ro og indlært hjælpeløshed, og det er altså pokkers synd for en hund.

• Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

#65   i dag kl. 01:24 Jeg er ked af at se det her, du har sendt. Det vil jeg selvfølgelig få læst igennem her i morgen.
    Jeg tror at vi misforståer hinanden. Hvad ro er, for mig, og for jer.
    Det er åbenbart ikke det samme vi mener, omkring ro.
    Jeg er ikke en person som vil skade min hund og heller ikke jeres hunde

• #66   29 minutter siden Helen du er jo lige så langt væk som du plejer. Hvad med at stoppe med at give "råd", og på den måde lade vær med at blive stemplet som dum? For lige nu er du ærlig talt ret dum at høre på smiley

Kommentér på:
Hanhunde slås - HJÆLP

x