{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Hund smider apporten {{forumTopicSubject}}

Hvordan lærer man hunden at aflevere apporten i hånden på hf? Lulu smider konsekvent apporten en halv til en hel meter fra mig smiley vi har trænet det flere gange ugentligt i næsten et halvt år, og jeg er simpelthen ved at køre død i det. Der har været rigtig god fremgang, altså hun har jo lært at hun skal have apporten med tilbage til mig. Men lige det sidste stykke, der rykker hun sig simpelhen ikke smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund smider apporten
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #1   18. jan 2022 Baglænskædning smiley

  • #2   18. jan 2022 Mathias sagde det. Det er oplagt, når problemet er at hunden smider apporten.

  • #4   18. jan 2022 Indlæring af håndtarget.

    Alt apportering skal "stoppes" indtil du har en hund der kan aflevere til hånd. Hver gang du træner apportering, og hunden ikke afleverer til hånd, så er det DET mønster du træner. Altså at hunden skal smide den foran dig. Så stop med apportering. Træn kun aflevering til hånd på maks en meter.


  • #6   18. jan 2022 Mange tak for svar smiley vi prøver med baglændskædning.
    Lige for at være helt sikker på rækkefølgen det skal læres i, vil det så sige, at vi startet med at hun skal tage apporten, og så slipper den igen ( i min hånd), uden at den er kastet?


  • #7   18. jan 2022 Du kan starte med at hun sidder foran dig og bare sætter snuden på.
    Du kan starte med eller fortsætte med at hun tager den ganske kort i munden hvorpå du så tager den.
    Efterhånden trækker du det længere og længere...


    Og hvorfor vil du have at hun lægger dig i din hånd?
    Det er ikke ret sikker til prøver. Bliver appirten tabt, trækker det point.
    Lær din hund at sidde med den, indtil du har fat i apporten og giver en slup komando


  • #8   18. jan 2022 Jeg vil også sige som Mathias. Lærer man sin hund, at tage apporten fra hånd, afleverer og belønne. Vil hunden kæde det sammen med, at belønningen kommer, når der afleveres. Stille og roligt øges afstanden, for hvor langt ude hunden skal hente apporten. Oplever man at hunden smider apporten, går man et skridt tilbage i træningen, indtil hunden er sikker der, inden afstanden øges.
    Held og Lykke med træningen


  • #9   18. jan 2022 Gitte B, hvad mener du med retningsskifte?

  • #10   18. jan 2022 Hippie - prøv at Google det. Kort sagt: del øvelsen op i delmomenter, indlær det sidste led i kæden, så det næstsidste osv og kæd det sammen.

  • #11   19. jan 2022 Jeg ville også lære hunden at sidde med apporten i munden foran mig - som Annie beskriver.
    Hvis apport skal bruges, som en konkurrenceøvelse i et lydighedsprogram, så er det vigtigt at hunden beholder apporten i munden indtil slipkommando. Den smarte er faktisk hvis man kan tage fat i apporten uden at hunden slipper den FØR man siger slip smiley
    Lærer man den at tage apporten fra hånden og lægge den i hånden igen så er der en vis risiko for at man står med en ny dårlig vane man skal lave om hvis automatreaktionen bliver at hunden spytter apporten ud så snart hånden kommer ned smiley


  • #12   19. jan 2022 #11 - der skal selvfølgelig en slip kommando på, hun skal ikke bare smide den af sig selv. Slip kommandoen bruger vi også i forvejen til legetøj, når vi træner, så den kommando er hun forholdsvis stærk i. Men jeg ved godt nok ikke lige hvordan vi nogensinde kommer dertil, hvor hun vil sidde pænt foran mig og slippe dummyen. Vi har lige prøvet at øve at hun sidder foran mig, og skal samle dummyen op fra jorden, men så snart jeg ligger den, så prøver hun at stikke af med den smiley jeg prøvede så med en kedelig kanvas dummy, som ikke har lige så stor værdi som den med pels, men den gad hun knap nok samle op.

  • #13   19. jan 2022 du skal helt tilbage, hunden skal i første omgang ikke samle op, den skal have genstanden serveret i munden siddende foran dig og holde fast indtil du siger slip, tak eller hvad du nu siger smiley den skal belønnes massivt for at side der uanset hvad du gør eller hvad der sker omkring den uden at slippe, næste kæde kunne være at løbe med genstanden i munden og de bygges så sammen så du løber en omgang med hunden i snor og får den i sit foran og får den til at slippe, at samle op kommer først på når hunden kan de andre ting fuldstændig smiley hav hunden i snor, den skal ikke kunne stikke af med genstanden


  • #14   19. jan 2022 Hun skal jo hellere IKKE samle apporten op.
    Hvis det skal virke, så skal du starte helt forfra.
    Se, hvad jeg skriver i # 11


    Hvad har din træner rådet dig til ?


  • #15   19. jan 2022 Du er langt langt foran det skridt du skal starte med. Som Bodil siger skal hun bare kunne sidde foran dig med apporten i munden - jeg ville ikke engang give nogen slip kommando endnu, jeg ville blot øve dét billede og give hende et release signal.

    Næste step er - for mig - at jeg som hundefører går et skridt tilbage og hunden følger med. Derefter kan du begynde at bygge mere på. Men FØRST når hunden har et stærkt billede af at sidde tæt op ad dig med apporten i munden, og følge enhver bevægelse bagud.
    At begynde at løbe runder er for mig at se alt for udfordrende endnu; start med et skridt tilbage, når hunden kan sidde uden at slippe.


  • #16   19. jan 2022 Der var en der engang sagde noget, som jeg syntes gav mega god mening. Som de andre skriver, skal hun bare sidde foran dig, og så får hun leveret apporten i munden, og så sidde dér med et roligt og fast greb. Når hun kan det, og er stabil i netop dét, sætter du kommandoen “apport” på. Så får hunden (forhåbentlig) et billede af, at “apport” betyder, at den skal sidde foran dig med apporten i munden, og lærer altså at øvelsen går ud på netop dét. At den så skal hente apporten først, når I kommer dertil, bliver et naturligt skridt, for at kunne udføre kommandoen.

    Ovenstående forudsætter selvfølgelig at hunden har grundlæggende lydighed og selvkontrol, herunder at den ikke knaldapporterer og ikke løber æresrunder retur.


  • #17   19. jan 2022 Der er forskel på hunde og racer, ofte er retrievere rigtig gode til at bære, dvs denne del af kæden går ofte utrolig hurtig;)
    Men det du skal er egentlig at sætte dig ned, gennemgå øvelsen, i mit program fx hunden sidder på plads, linen tages af, dummy kastes, ordre til apport, hunden løber ud, hunden samler op, hunden vender retur,hunden sidder foran, hunden slipper apport på kommando smiley du deler øvlelsen op i kæder, så mange du har brug for;)
    Så starter du bagfra, første del, hunden sidder foran og slipper på kommando;) det er den vigtigste, det er det billede du vil have hunden skal have af øvelsen, dvs belønning når den slipper på kommando smiley


  • #18   19. jan 2022 Øg langsom tiden for hvor længe hunden skal sidde med apporten i munden. I starten er det måske kun 1 sekund. Det vigtigste er at hunden ikke når at smide apporten.

  • #19   19. jan 2022
    1. trin: Hav hunden foran dig, præsenter apporten foran hunden, afvent hunden kigger på apporten, klik og beløn et par gange.
    2. trin: Afvent at hunden griber om apporten, du skal IKKE PUTTE den ind i munden, hunden skal selv tage fat. Klik og beløn i det hunden har apporten i munden, INDEN hunden tygger (hvis den gør det)
    3. trin: øg tiden på hvor længe hunden holder apporten i munden (uden at tygge). Sæt derfor præcise kriterier (1. sek. 2. sek. 3. sek. osv.) klik og beløn efter x antal min.
    Når hunden kan dette.
    4. trin: Hav hunden foran dig 1 meter i mellem jer, lig apporten lige nede foran din fødder, ca. 50 meter ude. Afvent at hunden kigger på den, klik og beløn. Afvent nu at hunden snuser til den. Klik og beløn. Afvent nu at hunden tager om apporten, klik og beløn. Disse trin er VIGTIGE i det du har en historie med en hund der stikker af med apporten. Så spring ikke disse trin over, selvom hunden kan det. Du skal bare klikke noget før. Hver gang hunden slipper apporten, lader du den ligge og afventer at hunden retter dens opmærksomhed på den igen. Så du tager ikke apporten op i mellem hvert forsøg. hver trin i dette trin skal laves flere gange og gerne over flere træningssessioner.
    trin 5: øg tiden at hunden holder om apporten.
    trin 6: indlær et håndtarget du kan bruge til at vise hunden præcis hvor apporten skal leveres.
    Trin 7: lav et par gentagelser af håndtaget. Lig derefter apporten på jorden, når hunden har taget om apporten på jorden, præsenter du nu dit håndtarget. klik og beløn så snart hunden sætter næsen på din hånd. Forvent ikke at hunden holder apporten, i det den laver håndtarget, dette er okay i starten. Efter et par gentagelser, skal hunden gerne koble håndtarget og hold fast på apporten, sammen. Så den ikke smider apporten FØR du klikker.

    God træning. Du er mere end velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål smiley

    Et klik kan være et bestemt ord du er vant til at bruge, og som du IKKE bruger i andre sammenhænge. Fx. YES eller et mundklik.


  • #20   19. jan 2022 Hvordan hænger “lige foran dine fødder” og “50 meter” sammen? smiley Mener du 50 cm?

  • #21   19. jan 2022 A: haha ja det et godt spørgsmål smiley men ja 50 cm er vel det der har størst succesrate lige pt ????

Kommentér på:
Hund smider apporten

Annonce