{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

Hjælp til apport.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har problemer med apporten på begge hunde...Og håber i har nogle fif..

1 hund: Hun løber før der bliver sagt apport henter apporten og smider den 2 til tre meter foran mig...
Jeg har forsøgt med at smide den en halv meter fra mine føder og få hende til at aflevere der, det går som regel, men den skal jo kastet 10 meter ud i konkurrence...Derudover løber hun mange gange en ekstra runde mens hun leger med den... Heller ikke godt..

2 hund: For det meste løber han ikke eller løber uden om den... han kan finde på at løbe ud efter den, men den er sjældent og også han smider den 2 til 3 meter fra mig, han er i modsætning til hund nr.1 ikke interreseret og jeg kan derfor ikke lege apporten ind i ham... Det eneste der kan vække hans opmærksomhed er en kat eller kanin og det går nok ikke..

Begge hunde er konkurrence hunde, og det er derfor vigtigt at apporten er stabil... håber i kan hjælpe inden jeg mister modet helt..

Vh.Susanne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til apport..
  • #1   22. jun 2006 Har du prøvet shaping? Mille var heller ikke god til apport, men lærte shaping og fandt det som en rigtig god metode. På www.dch-danmark.dk under dch-bladet, artikler, øverst oppe er der en der hedder "Apportindlæring efter shapingprincippet" Den er god at læse ;o)

    Held og lykke med det!


  • #2   22. jun 2006 til hund nummer et kunne du måske ha en godbid til at lokke hede det sidste. den anden hund ved jeg ikk

  • #3   22. jun 2006 Forresten! Er hun glad for bold?

  • #4   22. jun 2006 Eller andet legetøj hun elsker?

  • #5   22. jun 2006 Susanne, jeg tror at shaping er perfekt til ham :o) Det var akkurat det samme med Mille og nu kører den faktisk næsten altid, apporten :o)

  • #6   22. jun 2006 god artikel her:

    (link fjernet)


  • #7   22. jun 2006 Jeg har et godt fif til det med at hunden smider apporten foran os, vi brugte/bruger det i hvert fald på Aiko med held.. Når Hunden har hentet apporten og er på vej tilbage til dig begynder du at gå tilbage i mens du roser hunden, det hjælper ogsp hvis du er gået lidt væk/tilbage imens hunden er på vej ud til apporten... På den måde tænker hunden kun "ÅÅh nej mor/far gå, lad mig skynde mig at komme hen til dem og så glemmer de at smide apporten før tid.. Giver det mening? Det har i hvert fald hjulpet os...

  • #8   22. jun 2006 Mange tak for svarene, jeg har fundet skinken frem og vil prøve mig frem, jeg har arbejdet med klikker på hund nr 1 men jeg har sprunget nogle af etaperne over... Og vil derfor prøve klikker metoden forfra..

    Hund nr 2 er stadig en gåde da de overstående link ikke hjælper såmeget, han er jo ikke glad for apporten som hund nr 1, han er derfor sværere at lære det, han mister samtidig hurtig koncentrationen og godbidder har ikke den store interesse.

    Vh.Susanne


  • #9   22. jun 2006 Der hvor Aiko går til træning er der også en hund der ikke er voldsomt interesseret i godbider og der gør ejere "bare" en masse ud af ros og masser af leg når den har gjort det godt... ved ikke om det hjæpler noget... Har du prøvet tvangsapportering med nr2?

  • #10   22. jun 2006 Held og lykke fra Aiko og jeg...


  • #11   22. jun 2006 Jeg har ikke prøvet tvangsapportering jeg har meget dårlig erfaring med den form for indlæring, hund nr 2 er meget følsom og jeg skal derfor være meget forsigtig med ham...Det med leg og ros gør jeg meget ud af med ham og det hjælper meget, desværre bare ikke med apporten... men vi prøver med nogle ekstra gode guffer og ser om det hjælper...

  • #12   22. jun 2006 Det er i det hele taget bare en pisse svær øvelse - selv for jagthunde : )

  • #13   22. jun 2006 ja det er svært og det er omat finde en blance... Findes der hunde der bare ikke er til apportering? Du har ret i at det er svært når det faktisk slet ikke er interesseret... Ved ikke om du kan bruge noget af det jeg har skrevet men jeg håber i hvert fald at du finder en løsning...

  • #14   22. jun 2006 Susanne: Jeg synes ikke du skal prøve at bruge tvangsapportering til ham. Hvis han ikke har interesse i den og så du begynder at bruge tvang, så kan det også være han begynder at være utryg for apportbukken, og det vil i hvert fald være mere træls! Er der slet ikke noget han er helt vild med? Pølser? Lever? Skinke? Ost? Rugbrød? Franskbrød? Hvis du først finder noget han er ellevild efter at arbejde for, så vil det nok gå stærkt! :o)Skriv hvis du har spørgsmål til shaping'en *S* Vil gerne hjælpe hvis jeg kan ;o)

    Din tæve: Hvis hun nu har et eller andet specielt yndlingslegetøj, så kan du jo udnytte det, ved at når hun har samlet apporten op, så jager du til at tage hendes legetøj op. Så snart hun så kommer ind til dig med apporten, så tager du apporten og kaster legetøjet og leger med hende :o) På den måde synes hun måske det er sjovere at komme til dig med den, for så får hun en belønning hun hellere vil have *S*


  • #15   22. jun 2006 Vedr 1:
    Knaldapportering løser du ved at en hjælper har hunden i line. Du kaster apportpinden og holder dig i ro. Hvis hunden løber frem bremser (ikke blokerer så hunden får et ryk) hjælperen med hunden med snoren. Du går så frem og henter apportpinden og starter forfra indtil hunden bliver siddende og har fået kommandoen. Det er her vigtigt at hun ikke bliver straffet med ryk i linen eller skæld ud, men blot bliver hindret i at løbe frem til pinden før den får lov.
    At hun leger med Apportpinden (AP) kan du løse på flere måder, afhængig af hvad der virker bedst på din hund. Men prøv at holde hende i lang line og når hun har samlet AP op, kalder du og trækker hende evt. ind til kort line hvorefter i sammen løber en æresrunde. Alternativt kan du prøve med en ekstra AP som du kaster i den modsatte retning når hun har samlet den første op. Hun vil derved få fokus på dig når hun har samlet en AP op. Lad hende komme tættere og tættere på dig med AP i munden for hver gang inden du kaster den nye AP.

    Vedr. 2
    Prøv at binde en tynd snor i AP og når du sender hunden frem skal en hjælper trække AP væk fra hunden. Det kan tænde "jagtinstinktet" og få AP til at være mere interesant.

    God fornøjelse!


Kommentér på:
Hjælp til apport..

Annonce