{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
702 visninger | Oprettet:

Apport hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg er i fuld gang med, at træne apport med min hvalp på 6mdr.
Når man leger med ham indendørs kan han hente og bringe legetøj til en vildt mange gange.
Men når vi træner apport udenfor bliver han helt vildt opkørt.
Hvis man leger med ham for at gejle ham op til at hente legetøjet, kører han i så højt et gear, at han begynder at bide i både snor og fingre. (han er mester i at vikle sig ind i snoren)
Jeg fik af vide af vores træner, at jeg skulle lade vær med, at køre ham så højt op inden han skal hente bolden. Det hjælper også men for, at få ham til at aflevere bruger jeg min stemme, men selv det får ham til at køre ret højt.
Jeg vil derfor høre om der er noget herinde som evt. har nogle gode råd? Eftersom vi først skal til træning igen om 14dage, og jeg gerne vil træne det i mellemtiden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Apport hjælp
  • #1   18. okt 2009 Der skal ellers normalt ret meget til, for at få ham til at køre højt.
    Finger bideriet begynder som regel når jeg skal vikle ham ud af snoren, eller hvis jeg rører ved ham.


  • #2   18. okt 2009 Har du nogensinde prøvet at bruge en fløjte til ham?

    JEG ville sætte mig ned sammen med hunden i snoren. Så ville jeg bede ham blive og lægge bolden så langt væk, jeg kan nå. Med MEGET rolig stemme siger du "apport". Når han har den, kalder du, stadig med meget lav stemme på ham. Rod en smule i jorden og gør dig interessant.

    Forestil dig en gammel stumfilm i slowmotion. Sådan skal det foregå. Rolig stemmeføring og rolige bevægelser. Du roser ham også med rolig stemme.

    JEG tror at det kan være selve boldkasteriet, som kører ham op. Derfor skal bolden ikke kastes, men lægges roligt.


  • #3   18. okt 2009 Mette- Nej har ikke trænet ham med fløjten endnu. Men brugte det til den gamle hund. Hvad tænker du på?
    Ja måske jeg smider den for langt væk. Jeg skal nok lære at lade vær med at gejle ham op med min stemme, for det er der han koger over.
    Jeg tror måske du har fat på noget af det rigtigt når du skriver, at det er boldkasteriet der kører ham op. For han kører slet ikke så højt op når vi bare leger og han skal hente og aflevere,

    Bodil- Den metode har jeg læst om før og brugt til min gamle hund, og undrer mig faktisk over at vi ikke lærer det på den måde til træningen.


  • #4   18. okt 2009 Vi får iøvrigt at vide til hvalpetræningen at vi skal trække hunden ind hvis den ikke kommer. Men er det virkelig den korrekte måde at gøre det på?
    Vi starter til jagttræning i foråret og vil jo helst ikke indlære ham noget helt forkert. Og til træning i dch er det jo trods alt ikke apport der er mest fokus på


  • #5   18. okt 2009 Jeg vil også meget nødigt fremprovokere den beskrevne adfærd hos ham, og det føler jeg at jeg gør på nuværende tidspunkt.

  • #6   18. okt 2009 Vi bruger slet ikke bold i apport.. >En apport skal være levende og så skal den være død, det er svært med en bold da den "lever", hver gang den hopper eller ruller mv..

  • #7   18. okt 2009 Du skal ikke kaste noget fremad for derefter at sende hunden.

    Du skal gå med ham i snor, lægge apporten fra dig, fortsætte med hunden ud på passende afstand og så sende ham tilbage efter den.

    Det kan du gøre med et eller flere emner.
    Og hunden skal sættes af ved siden af dig og være i ro inden du sender den.


  • #9   18. okt 2009 *Vi får iøvrigt at vide til hvalpetræningen at vi skal trække hunden ind hvis den ikke kommer. Men er det virkelig den korrekte måde at gøre det på?*

    Ja og nej, efter MIN mening. I starten er en snor ganske udmærket, men kun som en "ledetråd". Dvs. at han kan ikke smutte fra dig når han har hentet. Men jeg ville mere sige at du skal bruge dig selv, når du kalder ham hjem. Snak stille og roligt. Kig væk fra ham. Eventuelt rejs dig stille, stadig fat i snoren og begynd at gå væk fra ham. Lad VÆRE med at kigge på ham. HVIS han er uvillig til at komme, så bliv ved at vende væk fra ham indtil han til sidst siger "Mor, for fanden, SE nu hvad jeg har!!". Så sætter du dig på hug, stadig med hovedet vendt væk og roder lidt i græsset til han kommer hen til dig.

    Stadig skal ALT foregå i slowmotion og med meget lav stemmeføring og INTET skal kastes.


    *tja jeg starter altid omvendt, dvs starter med aflevering.*

    Den har jeg prøvet. Virker desværre ikke på mine hunde. De vil simpelthen ikke tage det i munden, når de sidder foran mig. Men gerne hente og bringe det til mig, når de bliver smidt eller lagt ud:-)


  • #10   18. okt 2009 Jeg siger min mening- Vi bruger en såkaldt død boldt, men ja den kan jo stadig godt rulle.
    Jeg gør bare som de siger til træningen, selvom det ikke er den måde jeg har lært det på før.

    Marietta- Det skal helt sikkert prøves.
    Tror måske den metode vi lærer til træning er mere effektiv for de hunde om ingen interesse har i apporten.


  • #11   18. okt 2009 *de kan både tisse og snuse med den i munden *

    Det vil jeg så gøre ALT for at undgå med mine hunde. Når de arbejder skal de IKKE snuse og tisse. Det er der rigelig tid til ind imellem:-)).

    Hurra for forskelligheder. Camilla kan jo bruge det, som hun føler for i denne tråd og alt det andet kan lagres bagest i hukommelsen:-)


  • #12   18. okt 2009 Mette- Så jeg skal ikk gå så hulans meget op i at han ikke farer tilbage og afleverer apporten?

    Måske vi skal prøve at anskaffe os en dummy istedetfor


  • #13   18. okt 2009 Han har ikke de store problemer med at bærer rundt på ting. Det gør han meget gerne:)

    Men ja Mette du har ret, der er jo forskellige måder at lære tingene på:) Jeg er nok lidt præget af hvordan jg trænede med den gamle hund. Men det er tydeligt at se, at de to skal trænes på vidt forskellige måder:)


  • #14   18. okt 2009 Jeg skal ikke gøre brug af godbidder vel?

  • #15   18. okt 2009 JEG bruger ikke godbidder, for så får jeg bare en hund, der kommer hen til mig og spytter dummien ud for at få en godbid. Vores hunde skal aflevere til hånd siddende, så DET er noget skidt:-)

    Dog har jeg gjort det som et SKRIG om hjælp med en golden jeg havde. Og efter måneders intens træning, endte han faktisk med at blive god. Men man skal saftsuseme vide hvad man har med at gøre, hvis man vil bruge godbidder ved apportering og uanset hvad, skal man være konsekvent:-)


  • #17   18. okt 2009 Mette- Ja det kan jeg jo ikke påstå at jeg har:) Men hvad er hundens belønning så for at komme og aflevere? Udelukkende ros....

  • #18   18. okt 2009 Helt almindelig hundetosset .

    Jamen, jeg er HELT enig med dig i at man sagtens kan gå tur med sin hund, hvor den skal holde dummien i munden. Men jeg bruger kun korte intervaller, så jeg er rimeligt sikker på at få succes (= så hunden ikke når at smide dummien):-)). Imellem de indtervaller er min hund fri og kan tisse og snuse ALT det den vil:-) Men IKKE imens den har en dummy i munden:-)

    Camilla:

    * Men hvad er hundens belønning så for at komme og aflevere? Udelukkende ros....*

    Jeps.....Ros og glæden ved at komme og forære dig noget, som hunden HELT selv alene har fundet..*GG*

    Ofte rører jeg slet ikke dummien de første sekunder, når hunden kommer hjem. Jeg nusser min hund og roser den. Nusser den under hagen og roooser. Først derefter tager jeg dummien. Jeg tager ikke imod DUMMIEN, når den bringes hjem, men imod HUNDEN:-)



  • #19   18. okt 2009 Mette- Det var en smart måde at gøre det på:) Så føler hunden heller ik at det første man gør er, at tage "byttet" fra den.



  • #20   18. okt 2009 Jeg går så ikke tur med hundene med apporten i munden, men jeg roser meget, INDEN jeg beder dem aflevere.
    Dvs. jeg rækker ikke, så snart hunden er tilbage, ud for at tage enmet.

    "Hold fast" øvelsen foregår med hunden siddende foran mig, hvor jeg kan klappe og kæle så længe emnet er i munden og give "slip" kommandoen i samme sekund hunden viser sig på at ville spytte den ud, og kan så rose for det.
    På den måde bliver alle elementer i øvelsen positive


  • #21   18. okt 2009 Er der nogen der kan hjælpe med hvilken en af dummy`erne der er på nedestående link, som jeg skal have? (min hvalp er en cocker)
    http://www.gemina.dk/prod.asp?side=1

    Eller er der nogen der kender til andre gode dummyer?


  • #22   18. okt 2009 Marietta- Det er da ganske genialt:) Så behøver man heller ik godbidder for at få den til at slippe

  • #23   18. okt 2009 Hej Camilla.
    Jeg ville lave nogen selv, idet det godt kan betale sig, at vænne hunden til at apportere, hvad som helst.

    Jeg har puttet plasticflasker med og uden vand, avispapir, sammenrullet gulvtæppe og gamle sokker i gamle sokker.
    Og selvfølgelig lidt forskellige af de færdige dummier man kan købe. Med og uden skind og med forskellig vægt.

    Den enkelte dummy er ikke vigtig, tværtimod skal du sørge for, at din hund ikke pludselig kun vil hente en speciel dummy.


  • #25   18. okt 2009 Camilla - arbejder i med snor på i indkald hver gang og er det noget alle gør ?

  • #26   18. okt 2009 Bente- til træning hænger snoren efter hvalpene.
    Herhjemme er det uden snor.

    Helt almindelig- Det kunne jeg aldrig drømme om at skælde ud for.


  • #27   18. okt 2009 Har lige været ud og forsøge igen.
    Tror vist vi skal starte med at arbejde med at få ham til at samle døde genstande op. For det gider han ikke.
    Jeg ved dog ikke helt hvordan man gør det?


  • #28   18. okt 2009 træner du et sted hvor de kan løbe deres vej da, jamen undskyld synes bare at det er mærkelig måde at træne indkald på, vi træner altid indkald uden snor, men laver indkald når hvalpen er obs. på en så det lykkdes med succes

  • #29   18. okt 2009 Bente- Ja hele banen er hegnet ind. Ved faktisk ikke hvorfor snoren skal hænge bag dem

  • #30   18. okt 2009 Ja så synes jeg det er endnu mere mærkeligt for din hvalp ved jo godt hvornår den er fri og hvornår den er i snor, nå undrede mig bare lige, skal ikke blande mig mere.
    Med apport er det en rigtig god ide at starte bagfra som nogen skriver, altså fra plads og lade din hund få apporten i munden der og aflevere der. Det er på grund af bolden at din hund stresser op og ikke kan finde ud af det.
    God fornøjelse


  • #31   18. okt 2009 Bente- Det gør skam ikke noget:) Er kun glad for alle råd.
    Vil da prøve at spørge trænerne om vi ik kan tage snores af.
    Nu du nævner det med snoren, tog vi den egentlig også altid af der hvor jeg trænede med min gamle hund.

    Hvad gør jeg for at få ham til at tage en død genstand i munden?


  • #32   18. okt 2009 Det med snoren fik jeg vist skrevet lidt kringlet....Altså træneren holder snoren, og når jeg har kaldt slipper han den

  • #33   18. okt 2009 Ingen problem at bruge godbidder ved apportering, kun hvis de gives forkert.

  • #34   18. okt 2009 winther- Og hvordan gives de rigtigt?

Kommentér på:
Apport hjælp

Annonce