{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Sidst ud af døren... {{forumTopicSubject}}

Otis og jeg har egentligt gået til hvalpetræning i en 12 ugers tid i privat regi, men er nu startet til hvalpetræning i DcH, og jeg har været til en teoritime.

I denne teoritime blev der meldt ud at det kunne være en fordel at lade sig selv, og andre familiemedlemmer komme ud af døren før hunden, så der ikke opstår misforståelser hos hunden omkring hierarki smiley

Er der det fjerneste hold i denne teori?
Jeg ser egentligt DcH som værende en ret seriøs klub, som træner på hunden præmisser og med positiv indlæring.

Herhjemme går den der står tættest på døren ud først, uanset om det er hund eller os. Nogle gange går hund ud selv (læs: når det regner), og nogle gange går ejer ud selv...

Kommentarer på:  Sidst ud af døren...
  • #1   28. aug Nej det er en forældret træningsfilosofi. Og det ér altså stadigvæk noget som florer rundt i DcH.. Også det med hunden ikke må se på en mens man spiser.. Alfa... Dominas osv..

1960 har ringet - de vil gerne have deres træningsmetoder igen smiley

• #2   28. aug Det er godt nok en gammeldags holdning at have..

Hunden tror ikke den bestemmer bare fordi den går først eller sidst ud af døren smiley

• #3   28. aug "1960 har ringet - de vil gerne have deres træningsmetoder igen"

Jeg er flad af grin, Christina smiley

• #4   28. aug Åh nej smiley

Jeg får lige brug for at understrege, at DcH ikke er en klub, men en forening med mange selvstændige lokalforeninger (klubber). At én lokalforening stadig praktiserer alfa og dominans, er IKKE sigende for resten af foreningens metoder og tankegange smiley

• #5   28. aug Tak for rettelsen, Anne smiley Det giver mening... det må så også betyde at hvis jeg skifter til én lidt længere væk, så kan jeg risikere ikke at støde på samme tilgang? smiley

Jeg vil gerne træne et sted for min hund ikke bliver mobbet til fri leg og hvor jeg ikke skal belæres i dominans - er det for meget forlangt? smiley

• #6   28. aug 1960 har ringet - de vil gerne have deres træningsmetoder igen smiley

smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Edderdylme sjovt skrevet smiley smiley smiley

• #7   28. aug De gamle teorier lever i bedste velgående flere steder, desværre.
    Selvfølgelig tænker en hund ikke, at den er flokkens leder, bare fordi den går først ud af døren.
    Det kan være en fordel at lære hunden at vente med at gå, til den får et "okay" eller hvad man nu bruger som ord for at gå fremad, men det er mest i forhold til praktiske årsager som trafik osv. Man træner det specifikt i DKKs HLT-program (det der før hed "kørekort til hund" ).

• #8   28. aug Det med hierarki er noget pjat, men at gå først ud og lære hunden at vente på den får lov, er godt at lære den. smiley

• #9   28. aug Mine maser ud når døren åbner .. de har ikke - kommer heller aldrig ! - til noget kursus, arrangeret af DKK smiley smiley smiley

De bliver dog i burene når jeg åbner dem .. ind imellem, hvis jeg lige husker at sige vent.

• #10   28. aug Og hvad så hvis det er hunden der bestemmer?! Det har fungeret fint her, i snart 6 år. smiley

• #12   28. aug Gid mine hunde ville overtage hjemmet lidt... Jeg gider nemlig ikke støvsuge!

Nej, det er forældet og absolut ikke noget jeg ville rette mig efter...
    Mine kommer sidst ud af døren, men altså ikke fordi de ikke må bestemme - mere fordi de overfalder folk i opgangen med kærlighed smiley

• #13   28. aug Og som nyuddannet instruktør i dch vil jeg også lige understrege, at vi ABSOLUT ikke er blevet undervist i den slags. tværtimod smiley

• #14   28. aug Jeg synes faktisk også det er en lidt træls pointe at komme med, til en ellers rigtig fornuftig teoritime.
    Der sidder 30+ nye hundeejerei et lokale, mange som måske ikke er så nørdet som man er herinde, og får så denne information. Hvor mange af disse vil ikke bare tage en træners ord for gode varer?

• #15   28. aug ja det er mega ærgerligt! Heldigvis er der ret langt i mellem de ekstreme alfa-elskere.

Og hundene tager næppe skade af, at skulle gå sidst ud af døren smiley

• #16   28. aug Herhjemme er det også hunden der bestemmer, det var det også med Viktoria i 14 år - og det går så fint smiley

Linus går ud af døren først hvis han har lyst til det, vil han hellere vente på at jeg går ud, så gør han det smiley
    Men altså han kravler også i vindueskarmene - selvom han er lidt for stor til det.

profilbillede
  • #17   28. aug Jeg bruger det. Udelukkende for ikke at blive løbet ned. De kan springe opad døren og det er et totalt kaos, når de skal ud. Her går jeg først ud. Det har intet med lederskab at gøre. Ren og skær for at give lidt ro.

• #18   28. aug Begrundelsen er temmelig gammeldags men øvelsen er nu stadig ganske brugbar synes jeg.
    Jeg synes det er rart at jeg kan åbne døren uden at være bekymret for om hundedyret farer afsted og ud på vejen.
    Jeg kan også godt lide at min hund har noget impulskontrol... Både i forhold til øvelserne i træning og i dagligdagen som familiehund.

• #19   28. aug Der har jeg det lidt anderledes.

Når vi er på træningsbanen træner vi og der skal min hund naturligvis være i hånden.

Når vi ikke er på træningsbanen har de fri, og jeg elsker deres glæde og impulsivitet - og at de bare gir gas og hygger sig.

• #20   28. aug Hvis forklaringen med først ud af døren ikke havde været "for at fikse din hunds relation til familiemedlemmer, især børn, så den ved hvor i hierarkiet den er", havde jeg på ingen måde tænkt over det heller.

Jeg bruger selv "vente" kommando. For det er da ikke fedt med en hund som altid vælter ud af bilen, spurter ud af havelågen, springer i vandet med sele på osv. smiley Det er meget fedt nogengange at kunne bestemme i hvilket tempo tingene sker.

• #21   29. aug Ærgeligt at der stadig er DcH lokalforeininger, der underviser i den slags sludder smiley Og det er ikke noget man lærer på instruktøruddannelsen mere.
    Men der findes desværre mange lokalforeningsinstruktører rundt omkring der ikke har fået opdateret deres viden de sidste mange år.

• #22   29. aug Jeg sludrede med en ældre hundetræner i skoven forleden. Han kom med den der om, at hunden skal vide, hvem der er leder, så den ikke tror, den selv er det. Jeg sagde, at nu ER det jo mig, der finder hundemaden frem, der åbner køleskabet, og der bestemmer, hvor og hvornår vi skal på tur.
    "Hjemme hos os er det nu Chicco, der bestemmer, hvornår vi skal ud," sagde manden så - og jeg tænkte, at her er der vist tale om begrebsforvirring. At hunden kan udtrykke et ønske om at komme ud på tur, er noget temmelig meget andet, end at den bestemmer, hvornår man skal ud - eller bider Chicco sig mon fast i sin ejers ben og SLÆBER ham ud af døren? smiley smiley

• #23   29. aug Jeg har kun brugt det for at hunden ikke har suset ud af døren hvis den ikke lige havde snor på. Det andet er noget fis

• #24   29. aug Isabelle, hvis Chicco lige gad at gøre det, så kunne jeg da få at se hvordan det ser ud når en hund bestemmer smiley

• #25   29. aug Jeg beder om at få et billede, næste gang jeg møder Chicco og ejer - eller spørger ihvertfald til, HVORDAN det foregår, når hunden bestemmer smiley

• #26   29. aug Det er vel bare et spørgsmål, om at Chicco's ejer har lært at lystre smiley

Og det er han næppe ene om. Jeg har lige rejst mig og fodret hunde, fordi jeg blev træt af Ouna's insisterende brummeri, fordi hun mente, det var tiden. smiley Og så kan det da sagtens være, at Ouna i teorien ikke bestemmer, hvornår hun skal fodres, men virkeligheden viser sig jo nogen gange noget andet.

Kommentér på:
Sidst ud af døren...

x