{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Kontakt, selvkontrol, forstyrrelser {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg var så (over)modig at tage Otis med til Hund i Fokus igår - og endte at stå med en 6 måneders vovse som synes alt andet end mig var MEGA spændende smiley
Jeg kunne ha' sagt mig selv det, sidst vi var afsted var han 16 uger og forsigtigt og var derfor meget fokuseret på mig smiley Nu har han mere selvtillid og nysgerrighed, så selvfølgelig er jeg røvkedelig når der er hunde, mennesker og mad alle vegne smiley

Han var ikke helt ukontaktbar, men ivrig og i mange tilfælde også overivrig, dette udleder jeg af høj haleføring, lidt hurtig vejrtrækning og ellers bare ud i stram line og fart over feltet. Hvis jeg læser noget forkert i det, så må i gerne byde ind smiley
Jeg havde lækre godbidder i lommen, men de kunne ikke konkurrere med hoppede hunde til HTM og alle de spændende dufte.

Nu er planen jo, at han skal udstilles, men først og fremmest også træne og gerne konkurrencer hvis muligt. Derfor tænker jeg at jeg ligeså godt kan have fokus på denne adfærd allerede nu (måske skulle jeg være startet før endda).

Nå men, jeg har i hvert fald selv tænkt at træne:
Kontakt - masser af kontakt
Selvkontrol/impulskontrol - hvilket sidder ret meget i skabet på mad, så min tanke var at flytte den over på legetøj eller trillende bolde osv.
Træning under forstyrrelse - altså simpelthen flytte én af vores daglige træningssessioner ud af grunden, ud på Bilkas parkeringsplads, midt på gågaden osv.

Tænker i at jeg læser grundudfordringen rigtigt, og at jeg løser denne fornuftigt ved at træne ovenstående?

Kommentarer på:  Kontakt, selvkontrol, forstyrrelser
  • #2   4. sep Hvis det er planen at udstille og konkurrere, så går I vel til træning et sted, hvor dette trænes i forvejen?
    Det bliver en stor udfordring ellers smiley
    Impulskontrol og kontakt skal ind i hvalpene fra de er helt små, for størst succes ift konkurrencer.

• #3   4. sep Vi er lige blevet færdig med 10 x hvalpetræning i "Den bedste hundeskole", som havde en del fokus på kontakt og impulskontrol. Desværre havde Otis et par dårlige oplevelser med fri leg, og var derfor de sidste par gange kun fokuseret på de andre hunde. Det fik jeg ikke hjælp til.
    Nå, vi er så skiftet til DcH, hvor vi nu er på 4. gang ud af 12, så vi tager hele turen en gang mere med nej/ja og kontakt og alle grundøvelser.

Vi går til ringtræning i DKK en gang om ugen også.

Fordi jeg har været meget af "møllen" igennem én gang, så vil jeg gerne tage den skridtet videre med hans træning, når vi træner selv, så jeg kan få så meget grundtræning på plads inden den sjove alder melder sig.

Jeg ved ikke helt, om det er det du mener, Malene, eller om jeg burde ha' gjort mere?

• #4   4. sep Det handler vel egentlig bare om at hunden skal opleve meget mere, dvs afsted til steder hvor der sker en masse, sæt dig et sted og lad hunden se på indtil den af sig selv kontakter dig, beløn massivt for det, men lad være med at spille klovn og lokke, bare afvent kontakt og beløn massivt hver eneste gang, på den måde vil hunden langsomt blive mæt af af indtryk og finde ud af at det jo stadig er dig som er mest interessant.
    Jo mere klovn man spiller, jo mere skal man diske op med næste gang, glem det, lad hunden blive mæt af indtryk, så kommer det ganske af sig selv

• #5   4. sep Enig med Bodil

• #6   4. sep Bodil, tusind tusind tak! Det er da et utroligt simpelt og utroligt brugbart råd smiley

• #7   4. sep Enig med Bodil - lad være med at gå i den fælde, hvor folk står og flagrer med pivedyr og lokker med de bedste godbidder, hvorefter hunden giver et kort sekunds kontakt, og derefter forsvinder igen. Vælg steder med lidt mindre aktivitet (nogle af dem du selv nævner), vent og beløn.

Der er i øvrigt INTET unormalt ved, at din hund ikke kan sidde som en død bamse i det virak i den alder. Du har en helt almindelig, sund og frisk unghund smiley

• #8   4. sep Måske var det lige det jeg havde brug for at høre fra en anden, Anne - altså at han er helt normalt smiley
    Alt i alt gik det altså også super, og jeg gjorde (netop som Bodil foreslår) bare det at slå røven i sædet, og når jeg gør det, går der vitterlig kun minutter før han selv ligger eller sidder ved siden af. Men det er naturligvis svært for ham, at bevæge sig rundt i det postyr, ikke mindst fordi han er super drevet på alt han kan se, han er jo hyrdehund smiley

• #9   4. sep Jeg havde Penny med til landsskue i Herning i sommers og kigge på køer. Hun var her der og allevegne og skulle bare hele tiden videre mod det næste hun spottede der så vildt spændende ud. Det var superfed træning og det blev bedre og bedre i løbet af dagen. Næste gang hun var med til den slags gik der kortere tid til hun var i stand til at slappe lidt af i det og samarbejde. Det er et spørgsmål og træning og mere træning. Og at gribe alle de muligheder der byder sig for at få unghunden med fluer i hovedet ud til den slags steder med massere af forstyrrelse.

• #10   4. sep Jamen altså, jeg må tage snor, halsbånd, hund og lidt lækkert i lommen og ud og se den verden smiley

• #11   4. sep Fru Christensen, en hvilken som helst hund med bare en smule intakt instinkt og drift, vil kigge og være interesseret. Det vigtige er, at han kan rumme det, og at han ikke enten lukker helt i (som man desværre tit ser på udstillinger) eller kører op og er ukontaktbar konstant.

Jeg ville tage ham med steder hen, hvor der sker meget, finde en bænk og så bare kigge. Belønne for ro og kontakt, og så er det dét.

Jeg skal have Elvira med til indsamling for sclerose næste weekend, og skal stå på et torv (kryds fingre for tørvejr). Jeg kan kombinere 2 gode formål - indsamling og træning på et semitravlt sted smiley

• #12   4. sep Han bliver ikke ukontaktbar i en sådan grad at han tjekker helt ud, eller jeg har i hvert fald ikke set ham i den situation endnu...
    Når/hvis han kører meget op, så gør han det ved at vende sig om kigge på mig og pive som han bliver mishandlet, men altså alt imens han tilbyder mig kontakt. Det ser jeg som noget positivt, på trods af at resten af forsamlingen tror jeg banker min hund smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.591
    #13   4. sep For mig er det to ting. Min hund behøver ikke tage kontakt når vi er ude. Det skal den når vi arbejder.

Så kan man tage ud og arbejde. Lære hunden at arbejde i forskellige miljøer. Men der ud over. Nej. Der har hunden fri.

• #14   5. sep Enig med Max

• #15   5. sep Vi bruger den lokale folkeskole - du kan nemlig sætte dit ur efter hvornår forstyrrelserne kommer.

Fx starter man 2 sideveje væk ml 7.15-7.30

Når det er en succes rykker man ENTEN tættere på eller lidt nærmere i tid på klokken 8.

Vi har også været glade for at sidde på en bænk på stationen når toget går til/fra København.
    Det er også mange dufte, mennesker og lyde der er gode at træne med. Vi havde lidt ekstra fordi mine skulle kunne køre tog.

I mange situationer er det vidunderligt, hvis ens hund(e) kan bevare fokus på en og koncentrere sig når man skal passere børn, madpakker, biler, løbehjul og fodbolde i bevægelse smiley Ziva er blevet helt skarp efter hun ramte 5. Vi kom for sent i gang

Kommentér på:
Kontakt, selvkontrol, forstyrrelser

x