{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

Usikker hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har kig på en hvalp den er 5 måneder, men den er meget usikker og mangler selvtillid.
den er komme tilbage til avlen da der dem den kom hjem til var ikke så søde ved den.
jeg vil høre om der er andre der har haft en hund som også var usikker og manglet selvtillid og hvordan den er blevet og hvordan man bygger den op igen??

Ved godt det kommer til at krave tid og tålmodighed - har erfaring med hunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Usikker hvalp
  • #1   10. mar Jeg tror man skal have både viden og erfaring hvis man skal rette sådan en hvalp op...
    Ellers ender det dårligt for en selv, ens omgivelser og værst... hvalpen...


  • #2   10. mar En usikker hvalp, som er forbi den allervigtigste prægningsfase og de allervigtigste faser i livet, bliver svær at rette op.
    Graden vil afhænge af, om den har dårlige oplevelser eller i bagagen, eller om den bare ingen oplevelser har. Sidstnævnte er det nemmeste at gøre noget ved.
    Jeg ville ikke kaste mig ud i opgaven som ny hundeejer. Det kommer til at kræve tid, tålmodighed og målrettet træning af selvtilliden samt opbygning af forholdet til jer mennesker. Det kræver en erfaren hjælp på sidelinjen, hvis man går ind i projektet.


  • #3   10. mar åh, tænker det vil være så individuelt fra hvalp til hvalp, fra ny ejer og ikke mindst hvad er det hvalpen har været ude for ..

    Mine forældre havde haft hunde i mange år, men var "kun" almindelige hundeejere/elsker .. det var mest min far, da han gik på pension og skulle have ny hund fik han en 9 mdr gl hund der var kommet tilbage til opdrætter, en opdrætter han tidligere havde haft hund fra .. hvad den havde været udsat for ved jeg ikke ... men hunden var angst, for sammen ved mindste lyd, for sammen ved mindste bevægelse, var obs 24/7 .... jeg kan på ingen måde huske hvor mange dage de havde haft den før jeg mødte den ( vi er nok tilbage i start 90' erne), men jeg tænker jeg kom ret hurtigt, og ofte, jeg delte hundeglæden med min far ... jeg gik ud i haven satte mig på græsset og hunden kom ud, var interesseret men bare jeg vippede med en finger for den op i haven ,,, jeg sad musestille og med tiden over nogle gange kom den hen, blev også mere tryg ved bevægelse og jeg endte med at måtte røre den ..
    Det tog måneder, hvad min far gjorde ved jeg ikke, boede ikke hjemme, men tænker alt med ro, ros, godbidder og stille tilvænning, hvordan han fik den ud og gå er mig en gåde ... MEN efter i in erindring 2-3 måneder sagde min far "nu kaster jeg håndklædet i ringen, bliver det ikke bedre som om lige nu så må den retur" ... vi har efterfølgende joket med at hunden må have hørt det, fra da til anden rettede den sig, blev den bedste hund, elskede mine børn (selvom børn da er det mindst forudsigelige) og ja blev bare den gode følgesvend for min far mange år ...



  • #4   10. mar Det afhænger jo rigtig meget af hunden og hvor "robust" den er fra naturens hånd - nogen hunde ødelægges for livet af en enkelt dårlig oplevelse, andre bevarer deres tiltro til verdens trods årelang vanrøgt.

    Men når den i en alder af kun 5 mdr er usikker mm. så vil jeg antage at den fra naturens hånd ikke er vanvittigt robust og/eller har være udsat for virkelig dårlig behandling. Og sådan en mener jeg ikke man skal binde an med, medmindre man har ret meget hundeerfaring eller som absolut minimum har mulighed for at blive fulgt tæt af nogen med erfaring med den slags... sandsynligheden for, at man ellers ender med en hund, der er svær at bo sammen med er ikke ubetydelig.

    Som første (egne) hund vil jeg til hver en tid anbefale en hund med en god og ukompliceret baggrund - vi laver jo alle fejl, og man skal tids nok få givet den dårlige vaner, også uden at starte ud med at skulle lappe på andres fejl smiley

    Ja, det kan lykkes for en god og ihærdig førstegangsejer med god support, det er der talrige eksempler på - men hvorfor gøre det sværere og mere træls for sig selv end nødvendigt og med risiko for det aldrig bliver rigtigt godt?

    Er børn tænkt med ind i planen? En usikker hund kan få problemer med især små børn, der jo ofte har lidt pludselige og uforudsigelige lyde og bevægelser? Har i børn eller planer om nogen i nærmere fremtid?


  • #5   10. mar Min erfaring er at en hund der er angst er noget af det sværeste at arbejde med

    Vælg en anden


  • #6   10. mar Jeg er efterhånden en ok erfaren hundeejer og det ville simpelthen blive et kæmpe nej tak herfra.
    Jeg har haft de problemhunde jeg skal have. Og angst er en af de sværeste ting at gøre noget ved. Særligt hvis der også er en arvelig komponent.


  • #7   11. mar Find en anden hvalp. Usikkerhed er et grundlæggende træk hvalpen er født med - det er genetisk bestemt. Den manglende selvtillid hænger givetvis sammen med usikkerheden.
    Mental robusthed er desværre noget som mange opdrættere slet ikke lægger nogen betydning i. Især blandt opdrættere af hunde, der 'bare' skal bruges soml selskabs og familiehunde.


  • #8   11. mar Jeg ville takke nej, hvis den ikke er blevet behandlet pænt som hvalp, er det ikke sikkert den nogensinde vil få fuld tiltro til mennesker vil den noget godt, og ganske små ting kan slå den tilbage i udviklingen smiley

  • #9   11. mar Det vil virkelig være en stor opgave, og der er ingen garanti for, at det vil lykkes. Og min erfaring siger mig, at chancen for succes er mange mange mange gange større, hvis man har en mentalt stærk voksen hund, som den usikre hvalp kan læne sig op af, lære af og finde tryghed hos smiley

  • #10   11. mar Jeg ville løbe skrigende bort.

    Med et kæmpe arbejde, og en god stor portion held, kan du måske få en hund, som du kan holde ud.
    Sandsynligheden for at du får 10-15 år med en træls hund er dog væsentlig større. Hvis du kan holde den ud så længe.

    Min hvalp er nu 4 måneder, og vi kommer mange forskellige steder på vores gåture, og jeg undrer mig over, hvor mange nervøse/usikre/bange hunde vi møder.

    Når man kigger på de hunde, der sidder på internaterne, så er der godt nok også mange af de hunde, der har lign. problemer.


  • #11   11. mar "Min hvalp er nu 4 måneder, og vi kommer mange forskellige steder på vores gåture, og jeg undrer mig over, hvor mange nervøse/usikre/bange hunde vi møder."
    Det er overhovedet ikke underligt smiley Mental robusthedt er noget der virkelig mangler fokus på hos rigtig rigtig mange opdrættere - både dem der laver hvalpe med DKK-stamtavler, dem laver hvalpe med alle mulige andre tavler, dem der laver et kuld hvalpe fordi de synes det kunne være hyggeligt at deres tæve fik et kuld hvalpe og slet ikke på hvalpefabrikkerne.
    Det er synd og skam for det er dælme et federe liv for både hund og ejer, hvis Fido er i stand til at møde verden uden at skulle have bunker af støtte, hjælp og træning.


  • #12   11. mar Enig Mette - og det får mig igen til at ærgre mig over, at så få opdrættere/racer bruger Mentalbeskrivelsen som værktøj!

  • #13   12. mar Jeg anser mig selv for en ret garvet hundeejer. Vi fik Laura som 4-5 måneders. Hun var kommet tilbage til opdrætter for hendes "forældre" skulle flytte fra hinanden. Grunden til at jeg sagde ja til hende var at jeg VED hvilken fantastisk opdrætter hun kommer fra. Jeg VED hvad der ligger i linierne bag af stærkt temperament. Men vi fik en lille usikker (ikke decideret nervøs) pige hjem. Jeg lovede hende at om det så tog 20 år, ville hun få al den tid hun skulle bruge til at blive tryg og glad.
    Det er snart 5 år siden vi fik Laura hjem og vi har brugt tiden fornuftigt. Hun har også haft Murphy som en stabil krykke. NU er hun blevet en eventyrlysten og kanon glad lille pige. For en "lille pige" er hun stadig. Hun har stadig nogle adfærdsmønstre (specielt overfor mange mænd) som jeg ikke kan greje. Og ved du hvad? Det er bare helt ok. Det accepterer og respekterer vi. For hun er vores lille pige, uanset smiley


  • #14   12. mar Ozzy var en meget usikker hund da jeg overtog ham. Han var ca. 6 måneder på det tidspunkt.

    Han kom fra en dyreværnssag, og var bange for alt og alle.

    Jeg gør det ikke igen.

    Jeg var glad for at jeg havde Chutney, samt unge mennesker som hjalp Ozzy med at finde ud af, at mennesker er de bedste kløpinde.

    Selv i en alder af 10 år, er der stadig noget af hans adfærd som aldrig er forsvundet. Jeg har flere gange fået den kommentar at han er aggresiv, hvilket han ikke er, men jeg forstår godt med hans opførsel, at folk kan tro det.


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #15   12. mar "Enig Mette - og det får mig igen til at ærgre mig over, at så få opdrættere/racer bruger Mentalbeskrivelsen som værktøj!"

    Jeg ved godt, at jeg sætter r...... i klaskehøjde nu, for MB synes at være svaret på mange HG'eres drømme om mentalt bedre hvalpe. Jeg forstår det ikke helt.
    Selv om jeg da synes, at det var sjovt at få min Kela mentalbeskrevet, fik jeg intet nyt at vide om hende. De tæver, jeg har avlet på, har jeg da VIDST hvordan var mentalt.
    MEN - hvis vi tænker, at MB registreres hos DKK på linje med sundhedstjek, så potentielle hvalpekøbere kan se, hvordan avlshundene reagerede på skud, kæder, kedeldragter, spøgelser mv. giver det selvfølgelig mening. Jeg tænker bare MB som MIT redskab - altså opdrætters, og her var det sådan lidt spild af mange mange timer og en del penge for mit vedkommende at få Kela beskrevet.
    Men altså - det er bare MIN oplevelse. Andre kan have helt andre smiley


  • #16   12. mar Men MB bliver jo netop registreret på Hundeweb?

    Og det er rigtigt, at for de fleste af os kommer reaktionerne ikke som en overraskelse - men lad mig bare sige det sådan, at jeg har mødt MANGE avls-hunde, der aldrig ville have kunnet opnå tilfredsstillende/racetypiske resultater i en MB. smiley

    Og når opdrættere decideret/bevidst fravælger MB, fordi de ved at deres linjer nok ikke ligefrem ville shine, så er der (IMO) en masse alarmklokker, der ringer.



  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #17   12. mar "Men MB bliver jo netop registreret på Hundeweb?"

    Jeg fik formuleret mig temmelig forkert - ved jo godt, at MB registreres, hvis hunden er under to år, når den bliver testet. Kela var 2 år og en måned smiley

    - Og jeg er helt enig i dit skriv.



  • #18   12. mar Isabel - dine avlsdyr kender du, men MB giver dig mulighed for at se, hvordan afkommet bliver, hvis hvalpekøberne får testet - reikis opdrætter samlede kuldet til det, så det var en sjov og hyggelig dag for de der deltog.
    Derudover er det jo et fint redskab for køberne, der ikke kender dine avlsdyr.

    Så jeg er bestemt fortaler for det, om end jeg ikke ser det som den store og eneste redning for mentalt ustabile racer.


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #19   12. mar Enig, Michelle. MB er et godt redskab for hvalpekøberne. Men måske finder jeg det lidt overkill at bede dem om også at få lavet beskrivelsen. Jeg har bedt om, tænker jeg, RIGELIGT mht sundhedstest (HD, AD mv) - og MB kan jo hurtigt blive en bekostelig omgang. Jeg tror, at Kelas kostede mig omkring 1000 kroner alt i alt.
    Jeg vil ikke kun sælge hvalpe til velhavere - og det vil være nødvendigt, hvis jeg beder om mere, tænker jeg.

    Jeg har været uendeligt glad for, at også mennesker på fx overførselsindkomst har klaret økonomisk at få røntgentjekket de hvalpe, de har købt af mig - fordi jeg bad om det smiley
    Jeg var klar til at betale for det, men de ønskede selv at gøre det.


  • #20   12. mar #7 Mette "Find en anden hvalp. Usikkerhed er et grundlæggende træk hvalpen er født med - det er genetisk bestemt"

    er det altid sådan ? jeg er ikke opdrætter, eller fagperson, men det er bare ikke sådan jeg tænker at det ALTID er ....
    Jeg mener hvis man får en normal nysgerrig sund hvalp, men er en rent ud sagt idiot, der ikke fatter noget, og ja de findes desværre ... der slår hunden, der sparker til hunden, der skubber, der ikke fatter renlighedstræning, hvalpens sprog og behov .. så kan enhver mental sund hvalp vel ende som et nervevrag ... ( og ja en af de iodioter har der været en sag med tæt på hvor jeg bor)


  • #21   13. mar Altså - Aquis MB-resultat er på Hundeweb, selvom han var over 2 år (først da fik vi en raceprofil, som var påkrævet den gang) Men hans resultat tæller bare ikke med i racegennemsnittet fordi han var over 2 år.

    Er du sikker på, at Kelas ikke også ligger derinde? smiley

    Og pt. er prisen på en mentalbeskrivelse 650kr. Jeg mener den udvidede koster omkring de 1.000 smiley


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #22   13. mar Jeg har fået en PB om det, Karina smiley anede ikke, at den lå der. Jeg er temmelig sikker på, at jeg fik at vide dengang, at den ikke ville komme på hundeweb, fordi Kela var over to år.

  • #23   13. mar Jeg var lige ind og tjekke, og Aquis mentalbeskrivelse er fra 2009 (han var født i 2006) - og dengang var det ihvertfald kun det med "racegennemsnittet", jeg fik information om smiley
    Kela kan umuligt være beskrevet før det smiley smiley


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #24   13. mar Kela blev mentalbeskrevet i 2010 - oktober 2010, så hun var faktisk tæt på 2½ år.

  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #25   13. mar En MB tager ca. 45 minutter.

    At man kender sin tæve til bunds, er ikke ens betydet med, at hanhundeejer gør, så MB giver mulighed for sort på hvidt, at se hvordan et eventuelt match ser ud for både tæveejer og hanhundeejer.

    Karina har ret i, at alle MB resultater ligger på hundeweb, men det er kun hunde på 2 år og under, der indgår i statistikken for raceprofilen.





  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #26   13. mar "En MB tager ca. 45 minutter."

    Men transporten kan gerne tage nogle timer smiley

    "MB giver mulighed for sort på hvidt, at se hvordan et eventuelt match ser ud for både tæveejer og hanhundeejer."

    Jeg er enig.



  • #27   13. mar Haha ja! Malene sørgede for, at vi kunne komme til mentalbeskrivelse med huskyerne på et indhegnet område....I Jylland... Pænt langt fra Amager, men vi kørte selvfølgelig derover, og havde en skøn dag smiley

    Nimbus og JohnJohn er blevet mentalbeskrevet lige rundt om hjørnet. Total heldigt!


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #28   13. mar Kela og en af hendes brødre blev mentalbeskrevet på Fyn - en lille smule langt fra Nordsjælland smiley
    Det var en KOLD dag i oktober, så jeg husker den som lidt anstrengende.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #29   13. mar Det har været utrolig svært at finde MB, men nu er der flere godkendte baner rundt omkring i landet, samt DKK MB udvalg afholder, så det nu ikke kun er specialklubberne og privatpersoner.

    Så det burde være nemmere at finde noget tættere på en selv, samt flere arrangementer, så man kan nå det inden hunden fylder 2 år.

    Ved at der stadig arbejdes benhårdt på udbredelse af brugen samt flere arrangementer, men det har ikke været nemt for Helle Mulvad, der blev formand for MB udvalget lige før Corona lukkede DK ned (Eller også var det under) Samtidig har der været lavet ændringer i både udførelse samt uddannelse af MB'ere.

    Jeg kunne ikke selv nå, at finde et arrangement til vores hunde fra sidste kuld og da jeg ikke skal have flere kuld og MB ikke bruges i de belgiske griffoner, så gav det ingen mening, at få dem beskrevet efter de var fyldt 2 år.

    Deres far er også først beskrevet efter 2 års alderen = På den første MB efter racen havde fået ønskeprofil og han var ikke den eneste, der var faldet for aldersgrænsen denne dag.


  • #30   13. mar Reiki blev MB på Fyn, hvor opdrætter også var fra.
    Jeg kan huske, at man fik refunderet et beløb, når/hvis man fik lavet HD-billeder, men husker ikke helt, om det galt MB også (jeg mener det gjorde). Det erjo også em måde at motivere til at få det gjort - det var ikke det fulde beløb, der blev refunderet, men lidt har også ret smiley

    Og ja, så var det altså bare sjovt at se næsten hele kuldet samlet.

    Hanne - helt så sort/hvid er det jo ikke. Men nogen hunde ER bare født mere mentalt robuste end andre og er bedre til at afreagere/komme sig efter en skidt oplevelse eller manglende fornuftig prægning.
    Og en hvalp på kun 5 mdr skulle jo, hvis den hører til de mentalt robust, gerne vende retur til "nysgerrig og interesseret" - måske mere forsigtig end den ellers havde været, men ikke decideret usikker.
    Medmindre den da har været helt ekstremt dårligt behandlet, og i så fald er problematikken jo den samme... det kræver stor viden og kunnen at rykke på det.


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #31   13. mar Super, at der er kommet flere baner mv. CM.



Kommentér på:
Usikker hvalp

Annonce