1.548 visninger
|
Oprettet:
Gø i haven {{forumTopicSubject}}
Well surprice at min hund gør ud fra den blanding han er
Men åh vi skal have ham til at skrue ned. Han ved godt han ikke skal for han stopper så snart vi siger noget til ham. Bliver han ved, bliver han smidt indenfor. Og så roser vi ham når han endelig tuller rundt uden at gø.
Vi bruger haven meget til leg og træning så jeg ville finde det lidt besværligt at få snor på.
Hvordan gør i?
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.393
aug 2024
Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 167
okt 2023
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.359
Det virker hvis man er helt konsekvent og aldrig tillader adfærden dvs i indlæring må der ikke ske fejl så hunden får øvet sig i den uønskede adfærd.
jan 2019
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.348
grunden til snoren var for at lige kunne trække lidt og for ikke at skulle fise rundt efter hende .
aug 2024
Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 167
Snoren er din eneste sanktionsmulighed i det tilfælde.
Hvis hunden havde en forståelse af et verbalt stop/indkald/nej - så var det jo ikke fortsat
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.904
Det er langt nemmere at forebygge end adfærdsbehandle. Vi bor på et hundecenter, og det ville jo være helt ulideligt at have en hund, der reagerede på gæster, hunde, biler osv.
Forebyggelse sker i hvalpetiden, eksempelvis efter fremgangsmåden her:
Hvalpen er altid stimuleret tilpas. Jeg er med den ude. Når den ser noget, sætter jeg navn på hvad vi ser og stikker hvalpen en godbid for at forholde sig roligt.
Når problemet først har fået lov at udvikle sig, står man foran en længere proces:
1. Der skal arbejdes separat på de triggere, der udløser adfærden. Det gør man i starten indenfor via fx lydfiler. Når hunden ikke længere gøer indenfor, rykker man træningen ud, langsomt.
2. Der skal være en form for management mens træningen står på, så hunden ikke én eneste gang får succes med at gø i haven. Hver gang den får succes med adfærden, sættes du tilbage i træningen.
Hunden skal stimuleres korrekt og have rette mængde hviletid ud fra dens alder og type.
3. Få hjælp til at lære din hund teknikken Look At That. Den er genial til hunde med lydproblemer.
okt 2023
Vilma kan altså godt gø med snor på
Spøg til side. Jeg kan godt forstå det med snoren, hvis det er en ti meter lang line, jeg fluks kan trække i, hvis der kommer et vov. Men ellers kan jeg ikke helt se fidusen: Vilma løber hen til hegnet og gør af bagboen (ikke naboen, som jeg først skrev). Hun kaldes ind - kommer fluks. Et par minutter efter får hun lov til at komme ud igen - og gør igen af bagboen. Hun kaldes straks ind. Fejlen har måske været, at hun ikke fik et kraftigt nok NEJ - eller at "nej" ikke er godt nok indlært.
Det er lidt pudsigt, at hun havde så svært ved at standse sin gøen af bagboen. Hun holder tæt på straks op med at gø af såvel naboen som mennesker ude på vejen, når hun får besked på det.
feb 2011
okt 2023
For mig ville det være rimelig dumt med en snor - altså medmindre jeg befinder mig i haven. Den skulle jo igennem en halv stue og rundt om en sandkasse og et lille æbletræ. At trække i den ville ikke kunne mærkes på sekundet - som et NEJ kan høres på sekundet.
Trække Vilma ind ville jeg ikke lige kunne - igen medmindre jeg står ude i haven. Det gør jeg ikke hele dagen - fx ikke lige nu
Men næste gang bagboen rumsterer i sin have, vil jeg være mere effektiv, hvis Vilma fortsat agter at gø.
PS. Måske har Vilma hørt mine frustrationer over udlejer og finder det helt på sin plads at sige "SKRID" eller lignende uvenligt til ham
jan 2019
okt 2023
Jeg synes afgjort ikke det er fint med gøen, så næste gang bagboen kommer, slipper jeg mit arbejde ved computeren og er EFFEKTIV mht at standse enhver ansats til gøen.
Vilma og jeg skal skam nok lære det
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
Hilde starter allerede inden i stuen hvis terrassedøren står åben.
Har nabohunde på begge sider, og specielt dem til den ene side står altid og galper op når nogen går forbi haven, og de lyder som nogen der spiser børn til middag.
Hilde kan slet ikke have dem, og høre hun den mindste lyd fra dem, så går det i fuld ræs ud af terrassedøren og forsøger at overdøve dem.
Jeg er i hælene på hende og hun ryger ind prompte, men det er bare til næste gang
okt 2005
okt 2023
okt 2005
Jeg har altid boet i den anden ende af stedet herude, og havde en pause i en anden by på 3 år, og så ville skæbnen at jeg fik bolig lige ved siden af dem:(
Jeg har talt med en beboerkonsulent vi har, men jeg tør ikke skride til handling endnu
nov 2023
Følgere: 110 Emner: 1 Svar: 405
Mine hunde har en racer bane de løber når der kommer nogen forbi.
Med fuld fart og gø på
okt 2023
Det lever dine naboer nok med, Mikes - hvis der ikke kommer nogen forbi ti gange i timen
Det absolut værste, jeg kan forestille mig, er naboer der spiller musik udendørs
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 8.180
På et tidspunkt havde de gæster og deres hunde galpede som vanvittige med ret korte mellemrum, hvilket en af gæsterne kommenterede. Naboens svar var, at det var naboens gravhund, som satte dem i gang.
Jeg kunne ikke undlade at råbe tilbage, at nu var der bare lige det, at naboens gravhund havde været død i tre måneder....
Der kom ikke svar tilbage og hundene fortsatte med at galpe ufatteligt mange gange om dagen, whipperne var ligeglade og det var gravhunden også mens hun levede, hun gøede nemlig aldrig i haven
Jeg var altid ret tidligt ude med gravhundene og hentede dem ind, så snart de åbnede munden, en enkelt af mine gravhunde kunne ikke finde ud af at gø, når hun lå ned og var ret stabil i dæk, så hun blev bare dækket af, når hun kom med første vuf.
Det samme indendørs vi havde facade, som kun var adskilt fra fortovet af et ca. 75 cm. bredt bed og boede som næstsidste hus på en blind vej, som endte i et stisystem, der bl.a. førte til skolen, der passerede rigtig mange gående og cyklister forbi vinduerne dagen igennem.
Gravhundene måtte gerne ligge i vindueskarmen og følge med, men ved først bjæf, blev de flyttet til et rum uden udsigt og det var kun hvis der passerede en fremmed kat forbi, at de gik amok.
okt 2023
nov 2023
Ja det har de gjort de sidste 8 år.
Men der er kommet ny nabo her for 5 måneder siden.
Men de har selv en hund som gør meget.
Nej det måske 5 - 10 gange i døgnet de tager sådan en
Desværre er den ene begyndt at gø kl 23.00 ca for der er der ræven kommer og spiser.
okt 2023
Vilma flipper totalt ud én gang hver nat. Om det er overboens kat eller en anden kat, der kommer i haven aner jeg ikke, men jeg er lidt flov over larmen - som heldigvis kun varer ganske kort tid - og kun muligvis forstyrrer overboen - hvis kat måske er årsag til larmen
nov 2023
De virker meget flinke og heste os og den nabo har køer.
Så er det som forståelsen er lidt bedre
Tror ikke deres opførsel havde gået i et villakvarter
Men måske de havde været nemmere der så havde de været vant til det kom mange forbi
Mine gør på alle tænketid tider i døgnet.
Men det er ikke ret lang tid af gangen.
feb 2011
Skal man holde noget, fx en havefest så giv lige de nærmeste en info, så kan de finde ud af om de vil være hjemme, eller finde en anden udvej osv .... det kan sagtens fungere, vi bor i rækkehus, har gjort i 36 år, selv holdt fester og naboerne lige så .. der har været spædbørn, mindre børn, teenagere osv gennem årene og hunde ...
Jeg er nu så gammel at naboens 4 piger af og til imo kan larme voldsom i haven, men jeg ved de ikke gør det en hel dag så jeg lever med det .. ligeledes den anden nabos hund der er noget gøende, men jeg ved de reagerer indenfor en ok tidsgrænse ... ellers kan jeg såmænd finde på at sige hundens navn og sige shhhh
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 8.180
Heldigvis var vore andre naboer og genboer dejlige mennesker det kompenserede lidt for det.
Det er en af de ting jeg virkelig nyder ved at være flyttet på landet, at vi ikke har naboer så tæt på og at vi faktisk har et super forhold til alle de nærmeste
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.757
Nu bor vi så det er fuldstændigt ligemeget om vores hunde gøer i haven. MEN Penny kan - som en dober nu er - godt lide sin egen stemme så hun bliver bremset når hun går i selvsving: Hun bliver kaldt ind. Det hun typisk gøer af er harene og rådyrene der har den frækhed at gå lige uden for hegnet og glo ind til hende
Gø i haven