{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.548 visninger | Oprettet:

Gø i haven {{forumTopicSubject}}

Well surprice at min hund gør ud fra den blanding han er smiley Men åh vi skal have ham til at skrue ned. Han ved godt han ikke skal for han stopper så snart vi siger noget til ham. Bliver han ved, bliver han smidt indenfor. Og så roser vi ham når han endelig tuller rundt uden at gø.
Vi bruger haven meget til leg og træning så jeg ville finde det lidt besværligt at få snor på.
Hvordan gør i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gø i haven
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.393
    #1   15. aug Vilma får et NEJ og bliver kaldt ind, når hun gør af naboen. Det kan sagtens ske 5-6-7 gange på en "god" dag smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 167
    #2   15. aug I stedet for at tænke ens egen komfort ind... så smid sgu da en snor på... og konsekvens... hver gang hunden gør - så det ind... ikke det der halvhjertet "nej" og så får hunden lov at blive i haven og bare vente på næste mulighed...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#3   15. aug Men hvorfor snor på? Hvis hunden har et ordentligt indkald er det vel nok at kalde den ind - og lade den blive inde et stykke tid.

• #4   15. aug Snor på og ind straks, der skal ikke kunne ske fejl, dvs hunden skal ikke have mulighed for at ignorere et indkald og gø videre, der skal være tydelig konsekvens af adfærden smiley
    Det virker hvis man er helt konsekvent og aldrig tillader adfærden dvs i indlæring må der ikke ske fejl så hunden får øvet sig i den uønskede adfærd.

• #5   15. aug Ellers får man jo netop den adfærd hvor hunden skal “kaldes ind” flere gange dagligt, det undgår du hvis du konsekvent i en periode stopper adfærd straks, ikke efter flere minutter men straks! Meningen er jo at hunden skal lære ikke at gø i haven.

• #6   15. aug da vores ipsen mente hun skulle kommentere alt i haven tog jeg en konsekvent sommer ..gik ud med hende med snor på .. når hun begyndte at ytre sig trak jeg hende hen til mig med et NEJ/eller stop hvad man er til ... og så stoppede hun selvfølgelig, så straks fik hun dyyyytiiig og en god bid .. der gik ikke længe inden hun fattede at NEJ betød stop med at gø og at det så gav godbid ..

grunden til snoren var for at lige kunne trække lidt og for ikke at skulle fise rundt efter hende .

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 167
    #7   15. aug Isabelle;

Snoren er din eneste sanktionsmulighed i det tilfælde.
    Hvis hunden havde en forståelse af et verbalt stop/indkald/nej - så var det jo ikke fortsat smiley

• #8   15. aug Hvad jeg gør: forebygger adfærden.
    Det er langt nemmere at forebygge end adfærdsbehandle. Vi bor på et hundecenter, og det ville jo være helt ulideligt at have en hund, der reagerede på gæster, hunde, biler osv.
    Forebyggelse sker i hvalpetiden, eksempelvis efter fremgangsmåden her:
    Hvalpen er altid stimuleret tilpas. Jeg er med den ude. Når den ser noget, sætter jeg navn på hvad vi ser og stikker hvalpen en godbid for at forholde sig roligt.

Når problemet først har fået lov at udvikle sig, står man foran en længere proces:
    1. Der skal arbejdes separat på de triggere, der udløser adfærden. Det gør man i starten indenfor via fx lydfiler. Når hunden ikke længere gøer indenfor, rykker man træningen ud, langsomt.
    2. Der skal være en form for management mens træningen står på, så hunden ikke én eneste gang får succes med at gø i haven. Hver gang den får succes med adfærden, sættes du tilbage i træningen.
    Hunden skal stimuleres korrekt og have rette mængde hviletid ud fra dens alder og type.
    3. Få hjælp til at lære din hund teknikken Look At That. Den er genial til hunde med lydproblemer.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#9   16. aug "Snoren er din eneste sanktionsmulighed i det tilfælde."

Vilma kan altså godt gø med snor på smiley

Spøg til side. Jeg kan godt forstå det med snoren, hvis det er en ti meter lang line, jeg fluks kan trække i, hvis der kommer et vov. Men ellers kan jeg ikke helt se fidusen: Vilma løber hen til hegnet og gør af bagboen (ikke naboen, som jeg først skrev). Hun kaldes ind - kommer fluks. Et par minutter efter får hun lov til at komme ud igen - og gør igen af bagboen. Hun kaldes straks ind. Fejlen har måske været, at hun ikke fik et kraftigt nok NEJ - eller at "nej" ikke er godt nok indlært.

Det er lidt pudsigt, at hun havde så svært ved at standse sin gøen af bagboen. Hun holder tæt på straks op med at gø af såvel naboen som mennesker ude på vejen, når hun får besked på det.

• #10   16. aug det er bare en hurtigere proces når men lige har den for enden af en snor synes jeg

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#11   16. aug Ja, hvis hunden ikke kommer straks, man kalder - og hvis man selv står i den anden ende af snoren smiley
    For mig ville det være rimelig dumt med en snor - altså medmindre jeg befinder mig i haven. Den skulle jo igennem en halv stue og rundt om en sandkasse og et lille æbletræ. At trække i den ville ikke kunne mærkes på sekundet - som et NEJ kan høres på sekundet.
    Trække Vilma ind ville jeg ikke lige kunne - igen medmindre jeg står ude i haven. Det gør jeg ikke hele dagen - fx ikke lige nu smiley
    Men næste gang bagboen rumsterer i sin have, vil jeg være mere effektiv, hvis Vilma fortsat agter at gø.

PS. Måske har Vilma hørt mine frustrationer over udlejer og finder det helt på sin plads at sige "SKRID" eller lignende uvenligt til ham smiley

• #12   16. aug I indlæringen går man jo med hunden ud, hvis man selv syntes det er fint at hunden gør og bliver kaldt ind mange gange dagligt er det jo fint, jeg gider ikke, mine hunde må ikke gø i haven, dvs de tages ind hver gang de gør, de får ikke lov at komme ud selv før det er lært, så snart de har indset at vov betyder kedelig stue, så kan de begynde at være ude alene og uden snor, alle mine har lært det:)

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#13   16. aug Jeg har lært Vilma ikke at gø af naboen. Bagboen er generelt kun i deres have indimellem om sommeren. Derfor er det nærmest nyt for Vilma, når der pludselig er lyde derfra.
    Jeg synes afgjort ikke det er fint med gøen, så næste gang bagboen kommer, slipper jeg mit arbejde ved computeren og er EFFEKTIV mht at standse enhver ansats til gøen.
    Vilma og jeg skal skam nok lære det smiley

• #14   16. aug Åh det gøen er også hårdt arbejde her.

Hilde starter allerede inden i stuen hvis terrassedøren står åben.
    Har nabohunde på begge sider, og specielt dem til den ene side står altid og galper op når nogen går forbi haven, og de lyder som nogen der spiser børn til middag.
    Hilde kan slet ikke have dem, og høre hun den mindste lyd fra dem, så går det i fuld ræs ud af terrassedøren og forsøger at overdøve dem.

Jeg er i hælene på hende og hun ryger ind prompte, men det er bare til næste gang

• #15   16. aug Det var noget andet med Albert. Han var så ligeglad med hvad der bevægede sig udenfor vores matrikel, og sagde aldrig en lyd smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#16   17. aug Det er lidt sjovt med Vilma og naboens toller. De kunne IKKE lide hinanden og gøede gerne inderligt, når de hørte, at den anden var i haven. Vilma lærte at holde mund. Det gjorde naboens Tulle ikke altid, men så fik jeg at vide, at det var fordi Vilma stod og sagde LYDE smiley Jeg har lyttet virkelig intenst, men det er aldrig lykkedes mig at høre de lyde, hunden angiveligt står og siger smiley Hun bliver kaldt ind alligevel, hvis hun står med hovedet inde i hækken ind til naboen - bare for en sikkerheds skyld smiley

• #17   17. aug Jeg tager ikke kampen op mod naboen, for de er ikke nogen man selv tager en kamp med. Det har stået på i mange år med dem.
    Jeg har altid boet i den anden ende af stedet herude, og havde en pause i en anden by på 3 år, og så ville skæbnen at jeg fik bolig lige ved siden af dem:(
    Jeg har talt med en beboerkonsulent vi har, men jeg tør ikke skride til handling endnu

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 110 Emner: 1 Svar: 405
    #18   17. aug Jeg er den der irriterende nabo smiley

Mine hunde har en racer bane de løber når der kommer nogen forbi.
    Med fuld fart og gø på smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#19   17. aug Det gør mig ondt for dig, Staff. Det må simpelthen være så rædsomt at have naboer, man ikke har det om ikke godt så i hvert fald OK med smiley

Det lever dine naboer nok med, Mikes - hvis der ikke kommer nogen forbi ti gange i timen smiley

Det absolut værste, jeg kan forestille mig, er naboer der spiller musik udendørs smiley Her tænker jeg ikke på havefester smiley Jeg vil langt hellere høre på en hund, der gør nu og da end høre på folks musik.

• #20   17. aug Hvor vi boede før havde vi en nabo, der spillede tyrolermusik udendørs og havde 2 gøende bassethounds, de var fuldstændig umulige at snakke fornuft med om noget som helst.

På et tidspunkt havde de gæster og deres hunde galpede som vanvittige med ret korte mellemrum, hvilket en af gæsterne kommenterede. Naboens svar var, at det var naboens gravhund, som satte dem i gang.

Jeg kunne ikke undlade at råbe tilbage, at nu var der bare lige det, at naboens gravhund havde været død i tre måneder....
    Der kom ikke svar tilbage og hundene fortsatte med at galpe ufatteligt mange gange om dagen, whipperne var ligeglade og det var gravhunden også mens hun levede, hun gøede nemlig aldrig i haven smiley

Jeg var altid ret tidligt ude med gravhundene og hentede dem ind, så snart de åbnede munden, en enkelt af mine gravhunde kunne ikke finde ud af at gø, når hun lå ned og var ret stabil i dæk, så hun blev bare dækket af, når hun kom med første vuf.

Det samme indendørs vi havde facade, som kun var adskilt fra fortovet af et ca. 75 cm. bredt bed og boede som næstsidste hus på en blind vej, som endte i et stisystem, der bl.a. førte til skolen, der passerede rigtig mange gående og cyklister forbi vinduerne dagen igennem.

Gravhundene måtte gerne ligge i vindueskarmen og følge med, men ved først bjæf, blev de flyttet til et rum uden udsigt og det var kun hvis der passerede en fremmed kat forbi, at de gik amok.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#21   17. aug Det lyder RÆDSELSFULDT, Kirsten - tyrolermusik, gøende hunde OG en nabo, man ikke kan tale med smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#22   17. aug Isabelle :

Ja det har de gjort de sidste 8 år.
    Men der er kommet ny nabo her for 5 måneder siden.
    Men de har selv en hund som gør meget.
    Nej det måske 5 - 10 gange i døgnet de tager sådan en smiley
    Desværre er den ene begyndt at gø kl 23.00 ca for der er der ræven kommer og spiser.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#23   17. aug Jeg håber, din nye nabo er god, Mikes smiley

Vilma flipper totalt ud én gang hver nat. Om det er overboens kat eller en anden kat, der kommer i haven aner jeg ikke, men jeg er lidt flov over larmen - som heldigvis kun varer ganske kort tid - og kun muligvis forstyrrer overboen - hvis kat måske er årsag til larmen smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#24   17. aug Isabelle :

De virker meget flinke og heste os og den nabo har køer.
    Så er det som forståelsen er lidt bedre smiley

Tror ikke deres opførsel havde gået i et villakvarter smiley
    Men måske de havde været nemmere der så havde de været vant til det kom mange forbi smiley

Mine gør på alle tænketid tider i døgnet.
    Men det er ikke ret lang tid af gangen.

• #25   17. aug nu bor man selvfølgelig forskelligt mht plads og afstand .. men jeg synes simpelthen i alm boligområder nu det er dejligt vejr at alle har ret til at kunne være i deres have, have havedøre/vinduer åbne, sidde på altaner ... og jeg synes ALLE uanset om de har hunde, børn, teenagere, er voksne, gamle eller alt andet, så har ALLE et ansvar for at man kan nyde sit uderum ... dvs imo sige hunde skal ikke galpe løs, børn skal lege, men ikke råbe og skrige i timevis, ældre skal være rummelige og ikke klage over hver en lyd osv almen betænksomhed, pli og rummelighed ...
    Skal man holde noget, fx en havefest så giv lige de nærmeste en info, så kan de finde ud af om de vil være hjemme, eller finde en anden udvej osv .... det kan sagtens fungere, vi bor i rækkehus, har gjort i 36 år, selv holdt fester og naboerne lige så .. der har været spædbørn, mindre børn, teenagere osv gennem årene og hunde ...
    Jeg er nu så gammel at naboens 4 piger af og til imo kan larme voldsom i haven, men jeg ved de ikke gør det en hel dag så jeg lever med det .. ligeledes den anden nabos hund der er noget gøende, men jeg ved de reagerer indenfor en ok tidsgrænse ... ellers kan jeg såmænd finde på at sige hundens navn og sige shhhh

• #26   17. aug Isabelle - Vi var virkelig trætte af de naboer og jeg har talt til 10 eller lidt mere mange gange. Før de flyttede ind havde vi en afghansk familie med 7 børn som nabo og hvor har jeg mange gange ønsket, at de ikke var flyttet, for vel var der larm ind imellem, men de var til at snakke med smiley

Heldigvis var vore andre naboer og genboer dejlige mennesker det kompenserede lidt for det.

Det er en af de ting jeg virkelig nyder ved at være flyttet på landet, at vi ikke har naboer så tæt på og at vi faktisk har et super forhold til alle de nærmeste smiley

• #27   18. aug Da vi boede i en lille landsby med naboer tæt på var vi ret opmærksomme på at vores hunde ikke skulle gå i haven. Selvfølgelig må de gerne sige vov engang imellem. Men den der med at ræse gøende afsted mange gange i løbet af dagen gik ikke. Det betød gå med ud så længe det var nødvendigt mens de var små; rose for bare at kigge på hvad der nu kom forbi. Og afledning hvis de begyndte at gø. Det virkede sådan set meget godt; vi havde ikke hunde der stod og galpede i tide og utide. Den eneste der var lidt udfordrende var Perle; en Dober kan godt lide at høre sig selv smiley Men hun kunne ret nemt stoppes i det pga ovennævnte træning. Vi havde med andre ord ikke hunde der stod og gøede hele tiden. Vi havde en nabo med hvem vi arvede en nabostrid (ja, det kan man åbenbart godt arve smiley ). De havde en pudel og den hylede når den var alene og stak forøvrigt altid af og rendte rundt på egen pote. Den nabo forsøgte gudhjælpemig at få flere andre beboere på vejen med på, at skulle brokke sig over vores meget gøende hunde smiley Den døde dog ret hurtigt da ingen af de andre naboer syntes vores hunde gøede. En sagde pænt til ham at den eneste hund de hørte var hans pudel når den var alene hjemme og hylede smiley
    Nu bor vi så det er fuldstændigt ligemeget om vores hunde gøer i haven. MEN Penny kan - som en dober nu er - godt lide sin egen stemme så hun bliver bremset når hun går i selvsving: Hun bliver kaldt ind. Det hun typisk gøer af er harene og rådyrene der har den frækhed at gå lige uden for hegnet og glo ind til hende smiley

Kommentér på:
Gø i haven

Annonce