{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Gode råd til træning {{forumTopicSubject}}

Vi er så småt begyndt at træne hundene lidt uden snor til træning, men problemet er at min hund synes det er sjovere at lave alt muligt andet.
Vi er lige started på fremadsendelse, og der er det ik unormalt at han istedet løber "væk".
Han løber ik hen til nogen af de andre hunde, men løber bare rundt og snuser.
Jeg forlanger så en snor til visse øvelser, fordi jeg føler han bliver belønnet ved at løbe væk.
Fejlen ligger nok delvist i at han altid har været vant til at når snoren kommer af, er han fri og må løbe rundt.
Må hellere lige sige at han let stresser op, og vi arbejder hårdt på at holde hans stress niveau nede på træningspladsen.
Der skal intet til at distrahere ham, men det er vel bare et spørgsmål om træning, træning og atter træning?
Er det forkert at forlange han får snor på?
Indskyder lige at han ik er den eneste hund der gør det.

Overvejer også om det har noget at gøre med hvordan han bliver aktiveret før træning, så prøver nogle forskellige metoder, så han ik stresser for meget allerede inden træningen.
Hvad laver i med hunden inden træning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd til træning
  • #1   2. dec 2007 Hej
    Ved ikke lige løsningen på dit problem

Inden træning hvis Balto er meget stresset trækker jeg ham til side og smidder nogler godbidder på jorden, det skulle gøre at de stresser ned.

Lytter med på det andet

• #2   2. dec 2007 Mine hunde får en god luftetur,og så smider jeg nogen godbidder.Som de så får lov til at søge efter,hvad med at lægge en bold ud for enden.Når du laver fremadsendelse så han løber ud til bolden,han må gerne se at bolden bliver lagt derud.Når han så kommer tilbage til dig med bolden belønner du ham.Det med snoren er både godt og ondt,for de finder hurtigt ud af om de har snor på.Så du kan prøve ikke at lave så lang en fremadsendelse,så når han bliver bedre og bedre kan du lave den længere men han skal også have forståelse for øvelsen. Du kan prøve at gå ind på min profil der har jeg lavet en fremadsendelse med min den ene hund, og der vil du se at bolden ligger, ude for enden og det gør den hvergang til træning.Undtaget når vi er til konkurrence.

• #3   2. dec 2007 Hvad bruger du som belønning, og kan du evt. finde noget mere attraktivt ???

- Nu har jeg jo ikke set din hund, men hvis den har problemer med at stress på træningsbanen, så vile jeg finde ud af hvad der stresser den, og så holde en tilpas afstand til dette.

Er det selve træningspladsen (har de fået lov til at holde frikvarter som hvalpe ?!?), så tage derud når der ikke er andre hunde i en periode, og lær ham at slappe af på pladsen. Det samme gælder hvis der er noget der distraherer ham ... det er ikke blot et spørgsmål om en masse træning, men at man arbejder målrettet med problemet :o).

Jeg ville heller ikke overhovedet træne øvelser der involverer løb som fremadsendelse - men hvis du alligevel gør dette, synes jeg det er helt rigtigt at kræve at han i det mindste er i line.

I øvrigt ville jeg kun træne meget korte sekvenser og evt. have et bur eller et tæppe ned på pladsen, hvor han kan komme hen så snart han begynder at stresse eller snuse rundt - så han får et klart signal om at det ikke fører til noget spændende, og samtidig finder ud af hurtigere at slappe af i nogle situationer...

Hvad du skal lave inden træningen er meget forskelligt - så det bliver du nok nødt til at eksperimentere lidt med...

/Carina

• #4   2. dec 2007 Marianne- det bruger vi allerede:o)

• #5   2. dec 2007 Træning, træning og atter træning:-))) Men i små portioner. Og så træn opmærksomhedsøvelser. Gå et fredeligt sted med din hund. Gerne i et villakvarter på en sti. Hunden i snor, masser af SMÅ godbidder i hånden (hunden skal VIDE at du har godbidden). Skift dit tempo hele tiden. Langsom gang, almindelig gang, hurtig gang, småløb. Vend til højre og til venstre. Hver gang hunden tager kontakt til dig, belønnes den med en lille godbid. Så¨du skal være MEGET opmærksom på hunden. På et tidspunkt har du ham næsten i lommen. du stopper op, sætter ham ned, tager snoren af og laver nøjagtig de samme øvelser UDEN snor, som du netop har lavet MED snor. Dette skal du selvfølgelig ikke gøre i årevis:-)) Men det er en ret god start:-)). Når du så har lavet disse øvelser i et par minutter, stopper du igen, sætter snoren på ham og starter forfra. Træningen bør ikke tage mere end ca. 10 minutter ialt.
    Den største fejl, som folk, efter MIN mening gør at at hver gang de kalder hunden til sig og den kommer glad hen, får den snor på. Så på et tidspunkt gider den ikke komme hjem, for det er meget sjovere at rende rundt UDEN snor på. En god ide er her at gå et sted helt ugenert. Slippe hunden og lade den rende lidt rundt og snuse. Ikke sige noget til hunden og SLET ikke kalde på den. På et tidspunkt vil den tage øjenkontakt med dig og du kalder med en GLAD stemme på hunden. Den kommer hen til dig, får en godbid og får "fri" igen. Ingen snor, ingen kommandoer. Gå en lang tur og træn dette. Så vil du have en hund, som gentagne gange vil tage kontakt til dig og få ros for det:-)) Men lad være med at kalde den hjem i tilfælde, hvor den står og snuser, f.eks. Du VED at det er dømt til at mislykkes, så vent til den tager kontakt og kald så med glad stemme (også selv om du har ventet ½ time før kontakten er der og du egentlig er s**** sur fordi du er kold og det regner:-))

• #6   2. dec 2007 Marianne- det bruger vi allerede:o)

• #7   2. dec 2007 Nå ja......Jeg kender ikke fremadsending, men jeg hæfter mig ved at du har problemer med ham, når snoren kommer af. Derfor MIT svar......*GG*

• #8   2. dec 2007 Mette- alle de ting gør vi allerede.
    Som regel har vi også god kontakt på træningspladsen, men lige når vi kommer derud er det f.eks håbløst at træne lineføring, fordi han kører så højt.

Carina- bruger pølser:o)
    Når han stresser så smider jeg lige nogle godbidder eller laver kontaktøvelser med ham. (det gør vi virkelig meget)
    Jeg ved ik hvad det er der stresser ham. Tror det er en kombination.
    Han er usikker på andre hunde der f.eks kommer gående lige imod ham, og ja de legede som hvalpe, og de andre gør det nogen gange inden træningen.
    Herhjemme er han mega god til alle de ting vi træner, men det er som om stressen tar over derude.

• #9   2. dec 2007 Nu bliver jeg nok upopulær hos mange, men for mig at se er leg på træningspladsen noget F***** har skabt. Jeg tror at det i høj grad er med til at køre hundene helt op. Der hvor vi går til agility med Lotus, bestemmer nogle af de andre ejere sig ind imellem til at lade hundene lege bagefter. Lotus kommer ud i bilen og ligger og hygger sig med resterne af godbidderne.

• #10   2. dec 2007 Bettina- vi har en spand med en pølse på. Bolde er stort set bandlyst da det virkeligt er noget han stresser op over.
    Vi laver den i forvejen ik særlig lang, og med snoren på gør han det mega flot.
    Jeg begynder selv at blive "nervøs" når snoren skal af, og det gør det jo ik ligefrem lettere. For det kan han selvfølgelig mærke.

• #11   2. dec 2007 Hvis din "fri ved fod" sidder 100% på plads, bør han heller ikke få problemer på træningspladsen:-)) Så der er sikkert liiiiige noget, som skal indøves en gang mere:-)) I fred og ro.

• #12   2. dec 2007 Jeg synes ikke du skal træne uden snor på før jeres kontakt er så sikker, og dit indkald er så sikkert, at han altid vil søge dig.
    Han skal overbevises om, at når I er på træningspladsen, så er du den sjoveste der findes, og alt, hvad der for ham skal ske er, at han må skynde sig tilbage til dig, for så sker der noget sjovt..

Før det er helt sikkert, at hunden vender tilbage til dig, synes jeg du skal have line på..
    Du kan sagtens træne fremadsendelse med en tyve meter line ;o)
    Hunden må bare ikke få det billede ind i hovedet, at det er ok at lave noget som helst andet end at træne på træningspladsen, og det kan linen jo hjælpe dig til at vise hunden...

• #13   2. dec 2007 Mette- jeg har bandlyst det for længe siden, for jeg har det på samme måde.
    Men det er lidt svært når nogen vælger at have hundene til at løbe rundt før træning, for det stresser også min hund.
    Er også ved at lave et forsøg med om han overhovedet skal have lov til at hilse på andre hunde før træningen.

• #14   2. dec 2007 Team lalleglad J >

<b>Når han stresser så smider jeg lige nogle godbidder eller laver kontaktøvelser med ham</b>

Hmmmm ... hvis det var min hund, så ville den ikke få tilbudt hverken godbidsøg eller kontaktøvelser som belønning for at stresse ... den ville blive trukket til side, og så ville jeg bare stå passivt med den indtil den holdt op med at stresse (ved godt det sagtens kunne tage en hel træningstime) ... og når den så endelig faldt til ro, ville jeg belønne den med godbidsøg eller kontaktøvelser - så den finder ud af at for at der skal ske noget spændende, så er man altså nødt til at slappe af :o)

<b>Han er usikker på andre hunde der f.eks kommer gående lige imod ham</b>

OK - men så må du for så vidt overhovedet muligt forsøge at undgå dette, og efterfølgende træne på at fjerne denne usikkerhed ved at gøre ham tryg ved at se på de hunde der kommer imod ham :o).

<b>og ja de legede som hvalpe</b>

Det anede mig nok - det er netop grunden til at de hvalpehold jeg har trænet ikke har fået lov til at lege på træningspladsen :o(.

/Carina

• #15   2. dec 2007 Mette med leg mener du så hundeleg eller???

Hundeleg er for mig fuldstændig bandlyst, hvor leg med bold - boldmotivation virkelig er noget, der kan få hunden til at søge ejeren....

• #16   2. dec 2007 Team.
    Så må du lade ham blive i bilen, til de andre er færdige med at lege. Og nej, JEG ville ikke lade ham hilse på de andre inden træning, hvis det stresser ham:-))

• #17   2. dec 2007 CH:

Nej, for sytten da. Jeg mener når hundene tonser rundt og kommer helt op og køre og leger med hinanden. DET vil jeg ikke. Herhjemme har vi haven fuld af fodbolde og lign. legetøj. Så Lotus leger meget, bare ikke til træning med andre hunde:-))

• #18   2. dec 2007 Mette- fri ved fod er vi lige begyndt på, så nej den sidder langt fra 100% fast:o)

CH- Rigtig god forklaring.
    Ja vi bruger nemli pt en 20 meter line.

• #19   2. dec 2007 Hvis jeg var dig ville jeg ikke lade ham hilse på andre hunde.
    Det eneste, han skal koncentrere sig om, når han er til træning er dig.
    Og så skal du så til gengæld gøre dig fantastisk spændende med krop, stemme og bevægelse, med legetøj og med guffer...

• #20   2. dec 2007 Carina- Han får ik godbidderne før han igen har fokus på mig.....så smider jeg dem

• #21   2. dec 2007 Team Lalleglad, forlanger du øjenkontakt før han får belønning?
    Hvis han gør, hvor lang tid forlanger du så, at han skal kigge på dig før belønning. (Det er klart, det varierer, men et max sådan ca....)

• #22   2. dec 2007 CH- legetøj har ingen interesse på træningspladsen.
    Der er en anden hund fra holdet der har haft ved ham, og det har ik ligefrem gjort det bedre, da han siden den gang er meget fokuseret på¨hvor den hund er.

• #23   2. dec 2007 Team lalleglad J >

<b>Carina- Han får ik godbidderne før han igen har fokus på mig.....så smider jeg dem</b>

Ok - hvordan er hans stressniveau når du belønner, og tager han selv initiativ til kontakt eller ved han du har taget en godbid i hånden ???

Og hvad gør du umiddelbart efter han har taget kontakt ???

/Carina

• #24   2. dec 2007 Så bliver du ganske enkelt nødt til at gøre dig endnu mere interessant...
    Du skal ligne og lyde som en klovn - det plejer at gøre lykke.. (både for hunden og for tilskuere :o)))) )

• #25   2. dec 2007 CH- det kommer lidt an på hvad det er der stresser ham i den konkrete situation. Men ik særlig længe.
    Nu får jeg ham til at lyde som en virkelig problemhund, men det irriterer mig også virkelig, og træneren kommer ik med nogle råd.
    Han er virkelig dygtig hjemme, og det skulle han jo også gerne blive til træning.
    Nogle gange stresser han stort set ik derude, og det er derfor jeg tror det har en indflydelse hvad jeg laver med ham før.

• #26   2. dec 2007 CH- det gør jeg faktisk allerede.....men nu du nævner det kan det egentlig godt være det kniber med at gøre mig interessant under øvelserne.

Carina- jamen hans stressniveau bliver holdt nede når jeg forlanger kontakt.
    Hvis han selv tar kontakt belønner jeg ham.

• #27   2. dec 2007 Træner du i DCH.Du skal nok passe på ikke at blive nervøs,når linen skal af for det mærker han også.Jeg vil ikke lade ham hilse på de andre hunde.Når han stresser op på den måde.Når de andre lader deres løbe frit på pladsen, vil jeg vente med at hente hunden til de andre er kommet i snor.Har du prøvet klikkertræning det er rigtigt godt arbejdsredskab at bruge,jeg gør det ved mine hunde når jeg henter ud af hundeboksene og de sidder ved siden af mig,begynder jeg at klikke dem og hvis de prøver at tage kontakt til de andre hunde.Bakker jeg lidt til bage og de kommer,først videre når de tager kontakt til mig igen og så får de deres klik og det virker.Jeg bruger også klikkren under selve træningen.

• #28   2. dec 2007 Han tar ik selv kontakt før jeg ber ham om det, eller skaber mig.
    Men vil det ik være dumt evt at tage en bold med for at gøre mig interessant, når jeg ved det stresser ham?
    Men samtidig er det det eneste legetøj der vil være bare lidt intereassant for ham

• #29   2. dec 2007 Det slår mig i øvrigt at du siger, at han ikke er den eneste hund på træningspladsen, der har det sådan - det siger mig, at der er noget ved træningsmetoderne, der går skævt.

Når du nu bekræfter, at du måske ikke er heeeelt så fantastisk sjov, som du nok burde være, så vil jeg da lige nævne vigtigheden af, at hunden aldrig får lov til at miste opmærksomheden på træningen.
    Hvis du eksempelvis står og snakker, så sæt hunden i bilen så længe.
    Den skal ikke have chancen i så meget som to minutter, at falde væk og kigge på de andre hunde, snuse eller på anden måde kede sig lidt..
    Når den er på træningspladsen skal du og hund være koncentrerede om hinanden og intet andet...

• #30   2. dec 2007 Fortæl en gang, hvordan du oplever hans stress, når du bruger bold - for det er vel ikke en forveksling af stress og drift?
    Driften gør jo hunden hurtig og meget meget ivrig - men til gengæld er en hund i drift fantastisk nem at arbejde med.

• #31   2. dec 2007 Bettina- Ja det er hos Dch.
    Vi kommer som regel før de andre, så han kan nå at stresse lidt ned.
    Jeg har prøvet klikkeren før til nogle småting, men forvirrer det ik under den alm træning?

Allerede på vej op til træningspladsen stresser han helt vildt. (piver)
    Aner ik hvad det er der gør han ved vi skal derud.

• #32   2. dec 2007 Så prøv at bruge bolden,så det bliver dig der er den mest interessante og ikke de andre hunde.Så bare dump bolden i stedet for at smide den.For han skal jo ikke blive stresset over at han får bolden,når du så vælger at nu skal han have bolden dumper du bolden bag ud og ikke fremad.For det skal blive sådan at det er dig og bolden han er interesseret i.og når du lader ham få bolden skal du ikke lave ruskelege med ham.For det vil stresse ham,du skal bare lade ham gå med den stille og roligt.Når du så tager bolden fra ham,lader du ham få en god bid.

• #33   2. dec 2007 Team, vores hund piver og hyler, når han skal på træningspladsen.. Han trækker min mand afsted, det kan kun gå for langsomt.
    Når han starter fri ved fod, er hvert skridt ledsaget af et lille piv...
    Det er ikke stress, der er drift..
    Det er simpelthen det, der får hunden til at arbejde så fantastisk effektivt.

Jeg ved ikke, om man kan det i DcH, men jeg synes du skal prøve at være gæst på at træningshold i en anden kreds og lige få en second opinion på det der. ;o)

• #34   2. dec 2007 CH- det undrer mig bare at du skriver det, for træneren har før bedt os om at gå lidt rundt og snuse, for han kan falde lidt ned.
    De andre hunde stresser ik, men det sker også at de løber væk, når det er uden snor.
    Alle andre hunde kan f.eks få fri ved fod, uanset os.

CH- vi har en gammel træner på holdet, og han siger at hvis jeg kan få styr på det, så vil jeg også få en fantastisk hund, da han er meget arbejdsivrig.
    Ved f.eks rundering bliver han meget ivrig af at se på de andre hunde, og det er vel drift?

Hvis jeg leger med en fodbold, så nærmest overfalder han den mens han brummer, og han er meget ivrig for at løbe efter den. Jeg kan høre det på hans vejrtrækning, at han puster meget.
    Det er knap så slemt med en tennisbold, men har valgt at lade vær med at bruge den, selvom han elsker den.
    Men den er han også meget ivrig for at hente.

• #35   2. dec 2007 CH- er det rigtigt.....sidder da og bliver lidt mopset over at en træner ik ved det.
    Men nu forstå jeg da bedre at den gamle træner hele tiden siger det sådan.

• #36   2. dec 2007 Nu er der jo mange måder at træne hund på, og det er en temperamentsag om man kan lide at arbejde med en hund, der kører meget højt i drift.
    Hos os udnytter vi driften til det yderste og fylder op i driftsbeholderen hele tiden.
    Mellem hver øvelse er der boldmotivation, og hunden bliver belønnet med bold og trækkeleg.
    Når hunden vinder bolden kommer den fluks tilbage fordi den ved, at der bliver leget så snart den er ved sin fører..

Det, det kan koste er en smule præcision fordi hunden er meget ivrig. Den kan også komme til at trykke en anelse i lineføring og fri ved fod - men dens arbejdsglæde og iver øges betragteligt, samtidig med, at den finder ud af at far eller mor er verdens sjoveste at være sammen med.
    De bliver så glade for at træne, og benytter man de rigtige tricks, så er det fantastisk lærenemme i det driftsniveau..

Men igen - det er en temperamentsag, om man ønsker høj eller lav drift.
    Men det er ærgerligt, hvis driften forveksles med stress - og intet du har sagt indtil nu indikerer for mig, at det er andet end drift hunden er i...
    (og det kan jeg da blive helt ærgerlig over, at en træner vil pille ud af hunden)

• #37   2. dec 2007 Løber lige lidt, der kommer gæster ;o)

• #38   2. dec 2007 Er det så også drift, når han får færden af noget, og stikker af under en fremadsendelse?

• #39   2. dec 2007 CH- tror jeg vil prøve at tage en bold med næste gang vi skal ud og træne (herhjemme) bare for at se reaktionen.
    For jeg kan godt mærke på min hund at når han løber løs er jeg ik specielt spændende.
    Samtidig gør det gåturene sjovere:o)

Jeg elsker at træne med min hund, og gør det også meget, og hvis jeg kan få styr på dette er jeg ik i tvivl om at han vil blive fabelagtig at træne med.

• #40   2. dec 2007 Team lalleglad J >

<b>Carina- jamen hans stressniveau bliver holdt nede når jeg forlanger kontakt.</b>

Dvs. at hvis du har lavet kontaktøvelser med ham, så er hans stressniveau lavere så snart du stopper med kontaktøvelserne ... end da du startede ???
    ___

<b>Han tar ik selv kontakt før jeg ber ham om det, eller skaber mig.</b>

Der ville jeg så være så tilpas stædig, at jeg ville vente på at han selv tager kontakt ... og ja, det kan godt være det tager en halv time, men så er det nok fordi hans stressniveau ikke er nede på det korrekte niveau før det - og jeg mener som sagt ikke han skal belønnes med noget som helst træning før han slapper af...
    ___

<b>Allerede på vej op til træningspladsen stresser han helt vildt. (piver)</b<

Bor du langt fra træningspladsen ???
    ___

<b>Ved f.eks rundering bliver han meget ivrig af at se på de andre hunde, og det er vel drift?</b>

Det kan være begge dele - men ofte stress...
    ___

<b>Hvis jeg leger med en fodbold, så nærmest overfalder han den mens han brummer, og han er meget ivrig for at løbe efter den. </b>

Men de ting du skriver her er kun en lille del af byttedriften, og lyder for mig som om han ikke er trænet rigtigt i drift :o(.

/Carina

• #41   2. dec 2007 Jeg forstår heller ikke hvis man vil pille driften ud af hunden.Det er jo det den skal arbejde med jo flere drifter jo bedre.Mine hunde har også store byttedrifter og de kan også hyle ind til vi kommer i gang med at gå lydigheden.Så det vil være synd hvis din træner vil pille det ud af hunden.Det er jo netop driftrene vores hunde skal kunne arbejde med.

• #42   2. dec 2007 Bettina H >

<b>Jeg forstår heller ikke hvis man vil pille driften ud af hunden</b>

Nu er det jo svært at udtale sig om når man ikke har set hunden ... men jeg har da som instruktør været med til at fjerne især bolde men også bidepøller fra træningen ved nogle hunde, hvor byttedriften var forbundet med så meget stress at hunden var totalt udenfor pædagogisk rækkevidde...

Selvfølgelig skal man bruge hundens drift, men man kan ikke bruge stress på alt for højt niveau til ret mget - og der skal man nok se hunden for at vurdere om det er stress eller drift ...

/Carina

- Der personligt ikke vil have sine hunde til at pive inden træningen eller i starten af f.eks. en lineføring ... så stopper vi prompte træningen, og så kommer vi ikke videre før de slapper af og er klar til at arbejde i drift uden stress :o)

• #43   2. dec 2007 Carina- Han tager ik selv kontakt, andet end et split sekund, eller under øvelserne.

Vi bor 15min kørsel der fra.
    Men jeg har jo bare fulgt træningen, og aner jo ik hvad der er rigtigt aller forkert, andet end hvad jeg får at vide

• #44   2. dec 2007 Carina- Så drift er forbundet med en smule stress?

Som regel vil han slet ik røre legetøj under træningen, uanset hvor meget jeg prøver at gøre ham interesseret.
    (har ik prøvet med en bold endnu)

• #45   2. dec 2007 Team lalleglad J >

Det var heller ikke et slag på dig, men derimod træneren (det med at hunden ikke var trænet rigtigt i drift)...

Personligt synes jeg at man i DcH tror at byttedrift er et spørgsmål om at få hunden til at løbe efter en bold og så ellers lege trækkeleg til den helt store guldmedalje ... og så kan man ikke forstå man får stressede hunde der i nogle tilfælde går så langt at de bider figuranterne :o(

/Carina

• #46   2. dec 2007 Bettina- Jamen min hund skaber sig jo også imellem øvelserne

• #47   2. dec 2007 Nu ved jeg af gode grunde ikke hvordan reglerne er indenfor brugshundene, men hos retrieverne forventer man at hunden tier stille. Lotus hyler og piber også, når vi kører ned af grusvejen til agility, men så snart hun er ude af bilen, stopper det. Og det har jeg det HELT fint med. Mit temperament er ikke til at have en hylende hund:-)) Hun er "på" i det øjeblik vi går igang med at træne. Og hun er meget ivrig, men uden lyd. Når vi lige har en pause, lægger hun sig ned og slapper af indtil vi tager fat i snoren igen. Så er hun "på" igen. Uden lyd. Hun arbejder som en drøm på agilitybanen:-))

• #48   2. dec 2007 Team lalleglad J >

<b>Carina- Så drift er forbundet med en smule stress?</b>

Ja - de to ting hænger sammen ... byttedriften er for at sikre at hunden kan nedlægge et bytte på jagt. Denne jagt kræver at hunden er helt oppe på dupperne og har alle sanserne skærpet og maksimal fysisk styrker.

På en rigtig jagt når hunden dog bare til det der hedder drifttilfredsstillelse, der gør at den stresser af igen og ikek fortsætter i forhøjet stressniveau i flere timer - ligesom det ikke er noget der foregår mange gange om dagen.

Så ja, hunden er til vis grænse stresset under driften, selvom denne er trænet korrekt ... den vil i så fald bare være hurtig til at slukke i driften igen :o)

/Carina

• #49   2. dec 2007 Carina- vi har brugt trækkeleg i meget begrænset omfang.
    Gider du prøve at komme med nogle eksempler på hvordan man så træner byttedrift?
    Bare så jeg har en fornemmelse for hvad du snakker om

• #50   2. dec 2007 Mette H >

<b>Hun er "på" i det øjeblik vi går igang med at træne. Og hun er meget ivrig, men uden lyd. Når vi lige har en pause, lægger hun sig ned og slapper af indtil vi tager fat i snoren igen.</b>

Lyder som en dejlig hund - det er også sådan jeg vil have mine skal være :o)

/Carina

• #51   2. dec 2007 Carina G. Jeg mener heller ikke at hunden må køre så højt oppe.At det går i stress.Men man må jo heller ikke pille driften ud af hunden.Så selvfølgelig kan alt for højt drift godt ende med noget strees det kan vi godt blive eninge i.Og nu mente jeg ikke hyle men pibe,mine hunde arbejder udemærket men der er heller ikke strees på.

• #52   2. dec 2007 Mette- Det kommer jo an på hvilken race man har om der er lyd på:o)
    Ej jeg har heller ik temperament til at høre på det, men er frustreret over at ingen kan hjælpe mig derude.
    Jeg fik at vide at enten skal jeg træne kontakt hele tiden, lade hunden gøre det, eller gå lidt med ham så han kan snuse lidt

• #53   2. dec 2007 Team Lalleglad:

Hvor bor du??

• #54   2. dec 2007 Mette- snart Herning:o) Vi træner pt i Holstebro

• #55   2. dec 2007 Carina:

Jeg nyder hende også. Hun har det ligesådan når vi har været på udstillinger. Når jeg har taget snoren på hende, er hun på........Ind i ringen, vise sig rigtig lækkert, ud igen, ind i kravlegården, sove op igen, når snoren kommer på, ind i ringen osv. osv:-)) Dyrlægen er SÅ fornøjet over hendes "tænd og sluk knap"......*GG*

• #56   2. dec 2007 Team:

Daaaamn......Det er lidt langt væk:-)))

Men jeg MENER, uden at vide det 100%, at man helst også foretrækker "stilhed" hos spaniels.
    Når du kommer til træning, er der så et sted, hvor du kan gå med ham uforstyrret?? Hvor han ikke kan se og høre de andre lege og hvor du kan få hans opmærksomhed??

• #57   2. dec 2007 Det kan heller ikke være rigtigt at de ikke kan hjælpe dig.For du skal jo have den hjælp der skal til,for at du kan arbejde rigtigt med at få det problem løst.Hvordan er han når du møder andre hunde uden for træningspladsen er det så også det samme.Jeg vil i hvertfald forlange at få den hjælp der sakl til.Har du ikke nogen på holdet du kan træne med udenfor træningstiden,så i kan træne stille og roligt for så at se hvordan han vil reagere hvis i kun var 2-3 hundeføre sammen.Vi er nogen stykke over ved os der mødes udefor træningstiden og hjælper hinanden hvis vi har nogen træningsproblemer og det er faktisk godt.

• #58   2. dec 2007 Mette- Det er lidt blandet med dem jeg kender:o)
    Den gamle træner siger ofte, at alle de cockere han har træner har haft lyd på....men ja det er s***e irriterende, sådan en blanding af hylen og gøen.
    Ja vi kan gå en tur i skoven.
    Jeg vil også have en tænd og sluk knap....:o)

• #59   2. dec 2007 Bettina- vi flytter til samme by som hans bror, så ham tvangsindlægger vi bare til træning:o)
    Han er en meget usikker hund, og han kan ik gå lige imod en anden hund, uden at skabe sig. Bagfra og fra siden er der ingen problemer.
    Det er kommet efter nogle uheldige episoder. Uden snor er der ingenting.

• #60   2. dec 2007 Gad vide om man kan få lov til at komme som gæst i en anden by....

• #61   2. dec 2007 Team.

Så gå en stille og rolig tur i skoven imens du træner opmærksomhedsøvelser. Skift dit tempo. Gør dig spændende. Gør hunden glad for at være lige netop DIN hund. Sig underlige, stille lyde, så du får hans opmærksomhed. GLEM din usikkerhed, når han skal have snoren af. Han er jo ikke den eneste, der smutter, vel??
    Det JEG mener at du skal gøre i dagligdagen er stadig at træne masser af lydighed og specielt de øvelser hvor du har ham fri ved fod, for ET eller andet sted er der gået noget galt i jeres kommunikation. Det opstår nemt og er heldigvis bedre at opdage for tidligt end for sent. Hvis man tør indrømme overfor sig selv og andre at man HAR problemet, er det nemmere at gøre noget ved. Hans fri ved fod er langt fra 100% sikker, så HER mener jeg at du bør sætte ind i den generelle lydighed:-))

• #62   2. dec 2007 Hvis man ikke kan komme som gæst i en anden by, er der noget galt med foreningen:-))

• #63   2. dec 2007 Mette- Det er vi begyndt på:o) Så du mener at når det sidder 100% fast herhjemme kommer det også på træningspladsen.
    Min usikkerhed kommer sig specielt af en anden hund på holdet, hvor ejeren selv siger at hans hund vil "æde" min hvis han kommer for tæt på. Min frygt kommer af at han måske løber hen til den.
    Jeg kæmper virkelig med det, men ser potentielle farer hele tiden.....Ting han kan løbe efter osv.

Faktisk er jeg et større problem end hunden i mange tilfælde.....ik fedt at indrømme, men sådan er det.

• #64   2. dec 2007 Mette- ja ik:o)
    Der er da ingen der kan se om vi træner derude:o)

• #65   2. dec 2007 Man må gerne komme i de andre klubber,og træne sammen med andre hundeføre.Det er der ikke noget problem i.Hvad er det for en hund der vil æde din hvis den kommer hen til den.Du skal prøve at træne så meget lydighed du kan komme til,og du skal gøre dig spændende for hunden.Hunden skal kun være interesseret i dig,og så skal du prøve på at ligge din nervøsitet væk.Jeg ved godt det kan være svært.

• #66   2. dec 2007 Bettina- tør snart ik skrive det af frygt for hvordan nogen reagerer:o) Ej det er en sbt....Den har før haft ved min hund, og efter det er han meget nervøs omkring denne hund, og skal hele tiden vide hvor den er.

• #67   2. dec 2007 Bettina- overvejer meget at skifte klub når vi flytter, men har hørt de bruger meget hårde metoder der hvor vi flytter hen.

• #68   2. dec 2007 Team:

JEG vil vove den påstand at hvis du får din lydighed helt på plads, så vil den anden hund rage ham en fjer, for så vil det KUN være dig der er den interessante på træningspladsen. Jeg siger ikke at det bliver nemt, men er vi nogen sinde blevet lovet at det skulle være nemt at have hund??:-)) Lotus har den geniale side i sig at hvis JEG træner hende er hun FULDSTÆNDIG ligeglad med min mand. Han kan stå midt på banen og hun ænser ham ikke. Når vi er på udstillinger, er det mig der udstiller og ham kravler rundt og tager billeder, hun har KUN øje for mig og det sjov vi laver nu. Når HAN træner hende (vi er et "hold" retrievere, som mødes og træner sammen, hvor jeg så er træneren og min mand og Lotus "kursister)), så er hun FULDSTÆNDIG ligeglad med mig. Jeg kan gå med andre hunde, jeg kan råbe og skrige. Hun ænser mig ikke.
    Det har ebstemt ikke været nemt at nå dertil, men hold da k*** en tilfredsstillelse at være vidne til:-))

• #69   2. dec 2007 Team lalleglad J >

<b>Min usikkerhed kommer sig specielt af en anden hund på holdet, hvor ejeren selv siger at hans hund vil "æde" min hvis han kommer for tæt på. Min frygt kommer af at han måske løber hen til den.</b>

Løber han hen til den, hvis han er usikker på andre hunde ???

- men kan du ikke evt. komme på et andet hold ... DcH-Holstebro er så vidt jeg ved forholdsvis stor, så der må da være andre hold :o).

/Carina

• #70   2. dec 2007 Hvad er det for en klub du skal flytte til.

• #71   2. dec 2007 Carina- Jeg har ik oplevet han er løber hen til nogle af de andre hunde.
    Jo jeg ville sagtens kunne skifte hold, men det vil jeg være lidt ked af, da han som sagt er usikker på nye hunde.

Bettina- Herning

Mette- det lyder dejligt.....jeg har kæmpet hårdt bare for at komme til hvor vi er nu, vi mangler bare lige at han også fatter pointen på træningspladsen.

• #72   2. dec 2007 Carina- Jeg kan ik lade vær med at tænke på...hvad nu hvis.
    Fordi ejeren siger hans hund helt sikkert vil slås.

• #73   2. dec 2007 Team:

Det med at fatte det på træningspladsen kommer:-)) Du skal bare blive ved at træne hjemme og ikke give op uanset, hvor håbløst det virker ind imellem:-)))

• #74   2. dec 2007 Nu har jeg aldrig trænet i DcH, men hvordan kan man forsvare at have en hund med, hvor ejeren VED at hunden vil slås?? DEN gik ikke i retrieverklubben. Og jeg ved godt at der er stor forskel, meeeen alligevel??

• #75   2. dec 2007 Mette- ja det har han sagt.....Jeg må hellere lige skrive at den aldrig er løbet væk under en øvelse.
    Kunne ik dømme om at give op:o) det er dejligt med nogle udfordringer, meeen nogen gange synes jeg han tester mig lidt for meget. ..hihi

• #76   2. dec 2007 Nej, måske er den ikke løbet væk, men hvad hvis de andre løber hen til den?? JEG turde ikke træne sammen med sådanne en hund uanset race:-))
    Og ja, gu tester de os. Og vi er SÅ lydige at vi finder os i det:-)) De har jo opdraget os godt, de bæster...*GG*

• #77   2. dec 2007 Mette- det er også det jeg er bange for.....næ racen er også lige gyldig:o)

Jeg er godt selv klar over jeg har gjort nogle ting forkert, og det er jo så det vi kæmper med idag....men at give op er der ik noget der hedder:o)

• #78   2. dec 2007 Jeg forstår heller ikke at sådan en hund,ikke bliver sat af holdet.For man bliver jo også nød til at tage hensyn til de andre,hunde der går på holdet.Man bliver nød til at tage nogen forholdsregler til de andre hunde på holdet.

• #79   2. dec 2007 Pyha, så er det ikke kun mig:-))

• #80   2. dec 2007 Træneren sagde at så længe der ik havde været problemer får den lov til at være med.
    Hvis den en dag gør noget er det på med mundkurven sagde hun.

• #81   2. dec 2007 Der er ik noget der vil glæde mig mer end hvis det skete.
    Men synes det er skide træls at skulle skifte hold fra dem man altid har gået med, pga det. Jeg tænker her på min hund som nemt bliver usikker.
    Men det ender måske med at vi gør det alligevel

• #82   2. dec 2007 Ja, goddaw mand økseskaft. Det vil sige at den SKAL slås, før man vil gøre noget ved det?? Det er vist godt at du skal flytte, hva`??..

• #83   2. dec 2007 Mette- Tjaa.....træneren ved udmærket godt hvor usikker jeg er på denne hund.
    Jeg har hørt at klubben i den by jeg flytter til er anvender noget hårdere metoder end der hvor eg træner nu.
    Så det er ik sikkert det bliver til noget.

• #84   2. dec 2007 Hold da kæft en sprogspasser er er:o)

• #85   2. dec 2007 Hårdere metoder??? Det lyder ildevarslende.

• #86   2. dec 2007 Jeps....min søster har trænet der, og da de mødte op med deres hvalp på 12uger, fik de at vide at den skulle have kvælerhalsbånd på

• #87   2. dec 2007 Team:

Det med "kvælerhalsbåndet" behøver ikke at betyde at de bruger hårde metoder. Tag derop og kig på det med åbne, men kritiske øjne. Se om det er et sted, hvor du og din hund vil kunne trives. SÅ kan du bestemme dig. Ellers må du finde et andet sted. Der MÅ være andre steder i din omegn:-))

• #88   2. dec 2007 Jeg bruger nu også kvælerhalsbånd,på mine hunde jeg ved ikke om de træner hårdt der.Men det kunne jeg ikke forstille mig at de gør.

• #89   2. dec 2007 Jeg bruger enten retrieverline (når hunden ER trænet) eller "kvælerhalsbånd" under indlæring. Det er p.gr.a. lyden fra halsbåndet og intet andet:-)

• #90   2. dec 2007 Jeg har intet imod kvælerhalsbånd, men på en 12 ugers cocker hvalp, synes jeg det bliver for meget.
    Desuden lærte de ik at bruge de ordentligt

• #91   2. dec 2007 Mette- ja men der skal også gå busser derud:o)
    Her hvor jeg bor nu er der kun et sted....

• #92   2. dec 2007 Jeg bruger "kvælerhalsbånd" fra mine hunde er 8 uger, men du har ret, det skal bruges korrekt:-))
    Men prøv nu at tage derud og kigge. Du KAN jo blive positivt overrasket:-))

• #93   2. dec 2007 Mette- ja du har ret:o)

• #94   2. dec 2007 ja, jeg er så en af dem der næsten udelukkende bruger klikker i min træning. Ved for eksempel indlæring af apport har jeg overhovedet ikke brugt byttedriften, men shapet øvelsen frem ved først at klikke for at tage apporten i munden og derefter til at kunne holde den længere og længere tid. Hvis jeg skulle udnytte min hunds byttedrift i træningen ville han stresse så voldsomt at jeg intet ville få ud af det.
    Jeg bruger bold eller rusketing, indimellem godbidderne, så han aldrig ved, hvordan han bliver belønnet.

Klikkeren har været et fantastisk redskab til at træne uden stress. Jeg har ganske enkelt i lang tid kun belønnet for øvelsen, når han var på det stress nivaeu jeg ville have ham - tændt, men ikke så tændt at han taber hovedet.

Ved ikke om der findes et sted, hvor de træner med klikker i nærheden af dig, men det det har i hvert fald været et rigtig godt redskab. Jeg klikker ham blandt andet også hver evig eneste dag for at tage kontakt til mig...

• #95   2. dec 2007 Lene D >

Jeg bruger heller ikke byttedriften til at indlære apportering - jeg har klikket øvelsen ind vha. baglænskædning :o).

/Carina

• #96   2. dec 2007 Carina:

Ja, klikkeren er et rigtig godt redskab. For mig har det været meget lærerigt at gå på et decideret klikkerhold, så jeg fik lært at dele øvelserne rigtigt op ved hjælp af baglænskædning, at få den rigtige timing og at lave "serietræning", altså at hunden skal kunne tilbyde for eksempel 20 dæk i løbet af et minut. - Giver en virkelig hurtig hund i øvelserne og det er jo det vi vil have! (-;

• #97   2. dec 2007 Men er det ik bare forvirende hvis klikkeren kun bliver brugt til nogle ting? F.eks hvis jeg klikker hver gang han tar kontakt, men ik benytter den til al træningen.
    Man anvender kun klikkeren under indlæring ik?
    Ved ik om jeg evt kan anvende den til alt hvad der hedder kontakt

• #98   2. dec 2007 Jeg har tidligere anvendt klikker til kontakt.

• #99   2. dec 2007 Team lalleglad J >

Jeg bruger kun klikkeren til nogle ting med begge hunde, og det fungerer fint.

Men det kræver selvfølgelig at man træner efter samme principper - så hvis du træner "rigtig" klikkertræning med ham ved kontakt, så kan det ikke nytte noget at du benytter dig af ris/ros i de andre øvelser ... men du behøver ikke bruge klikkeren til de øvrige øvelser.

Jeg bruger stadigvæk klikkeren ved gamle Tikki - så nej, det er ikke kun under indlæring :o).

/Carina

• #100   2. dec 2007 Så du mener ik man må rose hunden verbalt i de andre øvelser?
    Jeg er en smule forvirret....
    Det vidste jeg ik

• #101   2. dec 2007 jo jo - du må meget gerne rose ... du må ikke straffe :o).

/Carina

• #102   2. dec 2007 Jeg bruger stort set kun klikkeren under indlæring, men forstået på den måde, at jeg indimellem går tilbage og for eksempel lige laver 20 hurtige, frivillige dæk eller stå og jeg bruger den dagligt til kontakt. På gåturen, for eksempel, kan jeg godt bestemme mig for at de næste 200 m klikker jeg hver eneste gang han kigger på mig...

• #103   2. dec 2007 Nå okay forstod det ik rigtigt.....Jeg straffer alligevel ik:o)
    Så i de alm øvelser er det ok at jeg bare bruger dygtig?

• #104   2. dec 2007 Lene- jeg vil vildt gerne prøve at bruge den til lineføring....men har ik fundet ud af præcist hvordan.
    Synes der var en der skrev at når hunden så er blevet virkelig god, ligger man den væk igen

• #105   2. dec 2007 Team lallegald:

lineføring: start med at gå bagud mens du har hunden foran dig - klik og beløn HVER gang den kigger på dig, ikke på godbidsposen! Gå når den kigger på dig og stands, når den ikke kigger på dig.
    Når det går godt kan du begynde at gå fremad, lidt til højre, så du er sikker på at hunden kommer ind på venstre side - her klikker du ligeledes i starten for kontakt og standser ligeledes hver gang hunden ikke kigger på dig.
    Du skifter lidt mellem at gå bagud og gå fremad og klikker rigtig ofte - min. 20 klik i minuttet...

Efterhånden klikker du kun for kontakt med korrekt plads position - hunde højre skulder mod venstre ben.

• #106   2. dec 2007 Er fremgangsmåden den samme når hunden godt kan gå alm lineføring?
    Han kigger bare væk hvis der f.eks kommer en hund, så ville gerne bruge det hvis det er et godt redskab til at få 100% kontakt med ham

• #107   2. dec 2007 Håber det gav mening??

Herefter har jeg så lært ham at sidde lige ved siden af mig ved hjælp af en target-stick.
    Altså, jeg har først lært ham holde snuden på en target-stick og derefter brugt den ved at holde ham i pladsposition op ad en mur og derefter ført target lidt opad, så hunden forhåbentlig sætter sig.
    Hvis ikke hunden sætter sig, kan man inden man går igang med den træning lige repetere 20 hurtige sit, så er min erfaring at der en større chance for at den gør det uden kommando

• #108   2. dec 2007 Ja, det vil jeg mene. Du kan jo bare lade være at sætte en kommando på. Hunden ved jo ikke, hvilken øvelse den er igang med. Så længe det bare er sjovt er den med på det.
    En god huskeregel er bare at klikke så ofte at hunden ingen chance har for at koncentrere sig om andet. Så ofte som du kan nå at få godbidder op af lommen. Det kan trænes at blive rigtig hurtig til det...
    Jeg har nemlig aldrig godbidder i hånden, da jeg ikke vil risikere at det er godbidden fremfor klikkeren han går efter...

• #109   2. dec 2007 Lene- det må jeg jo begynde at øve mig på.....det lyder til at være en god metode:o)

• #110   2. dec 2007 Jeg ved ikke, hvor glad din hund er for godbidder, men jeg variere belønningen sådan at han aldrig ved, hvad han får. 8 klik er belønningen måske en godbid og ved det 9. klik er belønningen ruskeleg og så måske 4 gange godbid og derefter bold, som belønning.
    Det kræver gode, store lommer!

Fortvivl ikke hvis det i starten er svært at få det hele koordineret og man kommer til at klikke forkert. Det gjorde jeg også i starten, men øvelse gør mester!

Du må lige melde tilbage om det virker...

• #111   2. dec 2007 Det skal jeg nok gøre:o)
    Han er meget glad for pølser....men det lyder som en god ide at variere det

• #112   7. dec 2007 Måske med lidt lever.

Jeg har ikke sidet og læst alt det i har skrevet, så det kan være jeg skriver det samme som de andre men hvis han løber væk når i træner, så ville jeg måske øve ham i at se på dig, når i træner, det kunne godt hjælpe.

Ved at lære ham look, hver gand du siger det så kigger han på dig, også skal han belønnes.
    Inden du smider snoren, siger du look, også har i kontakt også bliv ved med at give ham godbidder til du vil lave en anden øvelse.

Det var bare et forslag.

Kommentér på:
Gode råd til træning

Annonce