Gode råd til træning {{forumTopicSubject}}
Vi er så småt begyndt at træne hundene lidt uden snor til træning, men problemet er at min hund synes det er sjovere at lave alt muligt andet.
Vi er lige started på fremadsendelse, og der er det ik unormalt at han istedet løber "væk".
Han løber ik hen til nogen af de andre hunde, men løber bare rundt og snuser.
Jeg forlanger så en snor til visse øvelser, fordi jeg føler han bliver belønnet ved at løbe væk.
Fejlen ligger nok delvist i at han altid har været vant til at når snoren kommer af, er han fri og må løbe rundt.
Må hellere lige sige at han let stresser op, og vi arbejder hårdt på at holde hans stress niveau nede på træningspladsen.
Der skal intet til at distrahere ham, men det er vel bare et spørgsmål om træning, træning og atter træning?
Er det forkert at forlange han får snor på?
Indskyder lige at han ik er den eneste hund der gør det.
Overvejer også om det har noget at gøre med hvordan han bliver aktiveret før træning, så prøver nogle forskellige metoder, så han ik stresser for meget allerede inden træningen.
Hvad laver i med hunden inden træning?
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 542
Ved ikke lige løsningen på dit problem
Inden træning hvis Balto er meget stresset trækker jeg ham til side og smidder nogler godbidder på jorden, det skulle gøre at de stresser ned.
Lytter med på det andet
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 341
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
- Nu har jeg jo ikke set din hund, men hvis den har problemer med at stress på træningsbanen, så vile jeg finde ud af hvad der stresser den, og så holde en tilpas afstand til dette.
Er det selve træningspladsen (har de fået lov til at holde frikvarter som hvalpe ?!?), så tage derud når der ikke er andre hunde i en periode, og lær ham at slappe af på pladsen. Det samme gælder hvis der er noget der distraherer ham ... det er ikke blot et spørgsmål om en masse træning, men at man arbejder målrettet med problemet :o).
Jeg ville heller ikke overhovedet træne øvelser der involverer løb som fremadsendelse - men hvis du alligevel gør dette, synes jeg det er helt rigtigt at kræve at han i det mindste er i line.
I øvrigt ville jeg kun træne meget korte sekvenser og evt. have et bur eller et tæppe ned på pladsen, hvor han kan komme hen så snart han begynder at stresse eller snuse rundt - så han får et klart signal om at det ikke fører til noget spændende, og samtidig finder ud af hurtigere at slappe af i nogle situationer...
Hvad du skal lave inden træningen er meget forskelligt - så det bliver du nok nødt til at eksperimentere lidt med...
/Carina
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Den største fejl, som folk, efter MIN mening gør at at hver gang de kalder hunden til sig og den kommer glad hen, får den snor på. Så på et tidspunkt gider den ikke komme hjem, for det er meget sjovere at rende rundt UDEN snor på. En god ide er her at gå et sted helt ugenert. Slippe hunden og lade den rende lidt rundt og snuse. Ikke sige noget til hunden og SLET ikke kalde på den. På et tidspunkt vil den tage øjenkontakt med dig og du kalder med en GLAD stemme på hunden. Den kommer hen til dig, får en godbid og får "fri" igen. Ingen snor, ingen kommandoer. Gå en lang tur og træn dette. Så vil du have en hund, som gentagne gange vil tage kontakt til dig og få ros for det:-)) Men lad være med at kalde den hjem i tilfælde, hvor den står og snuser, f.eks. Du VED at det er dømt til at mislykkes, så vent til den tager kontakt og kald så med glad stemme (også selv om du har ventet ½ time før kontakten er der og du egentlig er s**** sur fordi du er kold og det regner:-))
aug 2006
maj 2007
aug 2006
Som regel har vi også god kontakt på træningspladsen, men lige når vi kommer derud er det f.eks håbløst at træne lineføring, fordi han kører så højt.
Carina- bruger pølser:o)
Når han stresser så smider jeg lige nogle godbidder eller laver kontaktøvelser med ham. (det gør vi virkelig meget)
Jeg ved ik hvad det er der stresser ham. Tror det er en kombination.
Han er usikker på andre hunde der f.eks kommer gående lige imod ham, og ja de legede som hvalpe, og de andre gør det nogen gange inden træningen.
Herhjemme er han mega god til alle de ting vi træner, men det er som om stressen tar over derude.
maj 2007
aug 2006
Vi laver den i forvejen ik særlig lang, og med snoren på gør han det mega flot.
Jeg begynder selv at blive "nervøs" når snoren skal af, og det gør det jo ik ligefrem lettere. For det kan han selvfølgelig mærke.
maj 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Han skal overbevises om, at når I er på træningspladsen, så er du den sjoveste der findes, og alt, hvad der for ham skal ske er, at han må skynde sig tilbage til dig, for så sker der noget sjovt..
Før det er helt sikkert, at hunden vender tilbage til dig, synes jeg du skal have line på..
Du kan sagtens træne fremadsendelse med en tyve meter line ;o)
Hunden må bare ikke få det billede ind i hovedet, at det er ok at lave noget som helst andet end at træne på træningspladsen, og det kan linen jo hjælpe dig til at vise hunden...
aug 2006
Men det er lidt svært når nogen vælger at have hundene til at løbe rundt før træning, for det stresser også min hund.
Er også ved at lave et forsøg med om han overhovedet skal have lov til at hilse på andre hunde før træningen.
sep 2005
<b>Når han stresser så smider jeg lige nogle godbidder eller laver kontaktøvelser med ham</b>
Hmmmm ... hvis det var min hund, så ville den ikke få tilbudt hverken godbidsøg eller kontaktøvelser som belønning for at stresse ... den ville blive trukket til side, og så ville jeg bare stå passivt med den indtil den holdt op med at stresse (ved godt det sagtens kunne tage en hel træningstime) ... og når den så endelig faldt til ro, ville jeg belønne den med godbidsøg eller kontaktøvelser - så den finder ud af at for at der skal ske noget spændende, så er man altså nødt til at slappe af :o)
<b>Han er usikker på andre hunde der f.eks kommer gående lige imod ham</b>
OK - men så må du for så vidt overhovedet muligt forsøge at undgå dette, og efterfølgende træne på at fjerne denne usikkerhed ved at gøre ham tryg ved at se på de hunde der kommer imod ham :o).
<b>og ja de legede som hvalpe</b>
Det anede mig nok - det er netop grunden til at de hvalpehold jeg har trænet ikke har fået lov til at lege på træningspladsen :o(.
/Carina
aug 2006
Hundeleg er for mig fuldstændig bandlyst, hvor leg med bold - boldmotivation virkelig er noget, der kan få hunden til at søge ejeren....
maj 2007
Så må du lade ham blive i bilen, til de andre er færdige med at lege. Og nej, JEG ville ikke lade ham hilse på de andre inden træning, hvis det stresser ham:-))
maj 2007
Nej, for sytten da. Jeg mener når hundene tonser rundt og kommer helt op og køre og leger med hinanden. DET vil jeg ikke. Herhjemme har vi haven fuld af fodbolde og lign. legetøj. Så Lotus leger meget, bare ikke til træning med andre hunde:-))
aug 2006
CH- Rigtig god forklaring.
Ja vi bruger nemli pt en 20 meter line.
aug 2006
Det eneste, han skal koncentrere sig om, når han er til træning er dig.
Og så skal du så til gengæld gøre dig fantastisk spændende med krop, stemme og bevægelse, med legetøj og med guffer...
aug 2006
aug 2006
Hvis han gør, hvor lang tid forlanger du så, at han skal kigge på dig før belønning. (Det er klart, det varierer, men et max sådan ca....)
aug 2006
Der er en anden hund fra holdet der har haft ved ham, og det har ik ligefrem gjort det bedre, da han siden den gang er meget fokuseret på¨hvor den hund er.
sep 2005
<b>Carina- Han får ik godbidderne før han igen har fokus på mig.....så smider jeg dem</b>
Ok - hvordan er hans stressniveau når du belønner, og tager han selv initiativ til kontakt eller ved han du har taget en godbid i hånden ???
Og hvad gør du umiddelbart efter han har taget kontakt ???
/Carina
aug 2006
Du skal ligne og lyde som en klovn - det plejer at gøre lykke.. (både for hunden og for tilskuere :o)))) )
aug 2006
Nu får jeg ham til at lyde som en virkelig problemhund, men det irriterer mig også virkelig, og træneren kommer ik med nogle råd.
Han er virkelig dygtig hjemme, og det skulle han jo også gerne blive til træning.
Nogle gange stresser han stort set ik derude, og det er derfor jeg tror det har en indflydelse hvad jeg laver med ham før.
aug 2006
Carina- jamen hans stressniveau bliver holdt nede når jeg forlanger kontakt.
Hvis han selv tar kontakt belønner jeg ham.
jun 2007
aug 2006
Men vil det ik være dumt evt at tage en bold med for at gøre mig interessant, når jeg ved det stresser ham?
Men samtidig er det det eneste legetøj der vil være bare lidt intereassant for ham
aug 2006
Når du nu bekræfter, at du måske ikke er heeeelt så fantastisk sjov, som du nok burde være, så vil jeg da lige nævne vigtigheden af, at hunden aldrig får lov til at miste opmærksomheden på træningen.
Hvis du eksempelvis står og snakker, så sæt hunden i bilen så længe.
Den skal ikke have chancen i så meget som to minutter, at falde væk og kigge på de andre hunde, snuse eller på anden måde kede sig lidt..
Når den er på træningspladsen skal du og hund være koncentrerede om hinanden og intet andet...
aug 2006
Driften gør jo hunden hurtig og meget meget ivrig - men til gengæld er en hund i drift fantastisk nem at arbejde med.
aug 2006
Vi kommer som regel før de andre, så han kan nå at stresse lidt ned.
Jeg har prøvet klikkeren før til nogle småting, men forvirrer det ik under den alm træning?
Allerede på vej op til træningspladsen stresser han helt vildt. (piver)
Aner ik hvad det er der gør han ved vi skal derud.
jun 2007
aug 2006
Når han starter fri ved fod, er hvert skridt ledsaget af et lille piv...
Det er ikke stress, der er drift..
Det er simpelthen det, der får hunden til at arbejde så fantastisk effektivt.
Jeg ved ikke, om man kan det i DcH, men jeg synes du skal prøve at være gæst på at træningshold i en anden kreds og lige få en second opinion på det der. ;o)
aug 2006
De andre hunde stresser ik, men det sker også at de løber væk, når det er uden snor.
Alle andre hunde kan f.eks få fri ved fod, uanset os.
CH- vi har en gammel træner på holdet, og han siger at hvis jeg kan få styr på det, så vil jeg også få en fantastisk hund, da han er meget arbejdsivrig.
Ved f.eks rundering bliver han meget ivrig af at se på de andre hunde, og det er vel drift?
Hvis jeg leger med en fodbold, så nærmest overfalder han den mens han brummer, og han er meget ivrig for at løbe efter den. Jeg kan høre det på hans vejrtrækning, at han puster meget.
Det er knap så slemt med en tennisbold, men har valgt at lade vær med at bruge den, selvom han elsker den.
Men den er han også meget ivrig for at hente.
aug 2006
Men nu forstå jeg da bedre at den gamle træner hele tiden siger det sådan.
aug 2006
Hos os udnytter vi driften til det yderste og fylder op i driftsbeholderen hele tiden.
Mellem hver øvelse er der boldmotivation, og hunden bliver belønnet med bold og trækkeleg.
Når hunden vinder bolden kommer den fluks tilbage fordi den ved, at der bliver leget så snart den er ved sin fører..
Det, det kan koste er en smule præcision fordi hunden er meget ivrig. Den kan også komme til at trykke en anelse i lineføring og fri ved fod - men dens arbejdsglæde og iver øges betragteligt, samtidig med, at den finder ud af at far eller mor er verdens sjoveste at være sammen med.
De bliver så glade for at træne, og benytter man de rigtige tricks, så er det fantastisk lærenemme i det driftsniveau..
Men igen - det er en temperamentsag, om man ønsker høj eller lav drift.
Men det er ærgerligt, hvis driften forveksles med stress - og intet du har sagt indtil nu indikerer for mig, at det er andet end drift hunden er i...
(og det kan jeg da blive helt ærgerlig over, at en træner vil pille ud af hunden)
aug 2006
aug 2006
aug 2006
For jeg kan godt mærke på min hund at når han løber løs er jeg ik specielt spændende.
Samtidig gør det gåturene sjovere:o)
Jeg elsker at træne med min hund, og gør det også meget, og hvis jeg kan få styr på dette er jeg ik i tvivl om at han vil blive fabelagtig at træne med.
sep 2005
<b>Carina- jamen hans stressniveau bliver holdt nede når jeg forlanger kontakt.</b>
Dvs. at hvis du har lavet kontaktøvelser med ham, så er hans stressniveau lavere så snart du stopper med kontaktøvelserne ... end da du startede ???
___
<b>Han tar ik selv kontakt før jeg ber ham om det, eller skaber mig.</b>
Der ville jeg så være så tilpas stædig, at jeg ville vente på at han selv tager kontakt ... og ja, det kan godt være det tager en halv time, men så er det nok fordi hans stressniveau ikke er nede på det korrekte niveau før det - og jeg mener som sagt ikke han skal belønnes med noget som helst træning før han slapper af...
___
<b>Allerede på vej op til træningspladsen stresser han helt vildt. (piver)</b<
Bor du langt fra træningspladsen ???
___
<b>Ved f.eks rundering bliver han meget ivrig af at se på de andre hunde, og det er vel drift?</b>
Det kan være begge dele - men ofte stress...
___
<b>Hvis jeg leger med en fodbold, så nærmest overfalder han den mens han brummer, og han er meget ivrig for at løbe efter den. </b>
Men de ting du skriver her er kun en lille del af byttedriften, og lyder for mig som om han ikke er trænet rigtigt i drift :o(.
/Carina
jun 2007
sep 2005
<b>Jeg forstår heller ikke hvis man vil pille driften ud af hunden</b>
Nu er det jo svært at udtale sig om når man ikke har set hunden ... men jeg har da som instruktør været med til at fjerne især bolde men også bidepøller fra træningen ved nogle hunde, hvor byttedriften var forbundet med så meget stress at hunden var totalt udenfor pædagogisk rækkevidde...
Selvfølgelig skal man bruge hundens drift, men man kan ikke bruge stress på alt for højt niveau til ret mget - og der skal man nok se hunden for at vurdere om det er stress eller drift ...
/Carina
- Der personligt ikke vil have sine hunde til at pive inden træningen eller i starten af f.eks. en lineføring ... så stopper vi prompte træningen, og så kommer vi ikke videre før de slapper af og er klar til at arbejde i drift uden stress :o)
aug 2006
Vi bor 15min kørsel der fra.
Men jeg har jo bare fulgt træningen, og aner jo ik hvad der er rigtigt aller forkert, andet end hvad jeg får at vide
aug 2006
Som regel vil han slet ik røre legetøj under træningen, uanset hvor meget jeg prøver at gøre ham interesseret.
(har ik prøvet med en bold endnu)
sep 2005
Det var heller ikke et slag på dig, men derimod træneren (det med at hunden ikke var trænet rigtigt i drift)...
Personligt synes jeg at man i DcH tror at byttedrift er et spørgsmål om at få hunden til at løbe efter en bold og så ellers lege trækkeleg til den helt store guldmedalje ... og så kan man ikke forstå man får stressede hunde der i nogle tilfælde går så langt at de bider figuranterne :o(
/Carina
aug 2006
maj 2007
sep 2005
<b>Carina- Så drift er forbundet med en smule stress?</b>
Ja - de to ting hænger sammen ... byttedriften er for at sikre at hunden kan nedlægge et bytte på jagt. Denne jagt kræver at hunden er helt oppe på dupperne og har alle sanserne skærpet og maksimal fysisk styrker.
På en rigtig jagt når hunden dog bare til det der hedder drifttilfredsstillelse, der gør at den stresser af igen og ikek fortsætter i forhøjet stressniveau i flere timer - ligesom det ikke er noget der foregår mange gange om dagen.
Så ja, hunden er til vis grænse stresset under driften, selvom denne er trænet korrekt ... den vil i så fald bare være hurtig til at slukke i driften igen :o)
/Carina
aug 2006
Gider du prøve at komme med nogle eksempler på hvordan man så træner byttedrift?
Bare så jeg har en fornemmelse for hvad du snakker om
sep 2005
<b>Hun er "på" i det øjeblik vi går igang med at træne. Og hun er meget ivrig, men uden lyd. Når vi lige har en pause, lægger hun sig ned og slapper af indtil vi tager fat i snoren igen.</b>
Lyder som en dejlig hund - det er også sådan jeg vil have mine skal være :o)
/Carina
jun 2007
aug 2006
Ej jeg har heller ik temperament til at høre på det, men er frustreret over at ingen kan hjælpe mig derude.
Jeg fik at vide at enten skal jeg træne kontakt hele tiden, lade hunden gøre det, eller gå lidt med ham så han kan snuse lidt
maj 2007
Hvor bor du??
aug 2006
maj 2007
Jeg nyder hende også. Hun har det ligesådan når vi har været på udstillinger. Når jeg har taget snoren på hende, er hun på........Ind i ringen, vise sig rigtig lækkert, ud igen, ind i kravlegården, sove op igen, når snoren kommer på, ind i ringen osv. osv:-)) Dyrlægen er SÅ fornøjet over hendes "tænd og sluk knap"......*GG*
maj 2007
Daaaamn......Det er lidt langt væk:-)))
Men jeg MENER, uden at vide det 100%, at man helst også foretrækker "stilhed" hos spaniels.
Når du kommer til træning, er der så et sted, hvor du kan gå med ham uforstyrret?? Hvor han ikke kan se og høre de andre lege og hvor du kan få hans opmærksomhed??
jun 2007
aug 2006
Den gamle træner siger ofte, at alle de cockere han har træner har haft lyd på....men ja det er s***e irriterende, sådan en blanding af hylen og gøen.
Ja vi kan gå en tur i skoven.
Jeg vil også have en tænd og sluk knap....:o)
aug 2006
Han er en meget usikker hund, og han kan ik gå lige imod en anden hund, uden at skabe sig. Bagfra og fra siden er der ingen problemer.
Det er kommet efter nogle uheldige episoder. Uden snor er der ingenting.
aug 2006
maj 2007
Så gå en stille og rolig tur i skoven imens du træner opmærksomhedsøvelser. Skift dit tempo. Gør dig spændende. Gør hunden glad for at være lige netop DIN hund. Sig underlige, stille lyde, så du får hans opmærksomhed. GLEM din usikkerhed, når han skal have snoren af. Han er jo ikke den eneste, der smutter, vel??
Det JEG mener at du skal gøre i dagligdagen er stadig at træne masser af lydighed og specielt de øvelser hvor du har ham fri ved fod, for ET eller andet sted er der gået noget galt i jeres kommunikation. Det opstår nemt og er heldigvis bedre at opdage for tidligt end for sent. Hvis man tør indrømme overfor sig selv og andre at man HAR problemet, er det nemmere at gøre noget ved. Hans fri ved fod er langt fra 100% sikker, så HER mener jeg at du bør sætte ind i den generelle lydighed:-))
maj 2007
aug 2006
Min usikkerhed kommer sig specielt af en anden hund på holdet, hvor ejeren selv siger at hans hund vil "æde" min hvis han kommer for tæt på. Min frygt kommer af at han måske løber hen til den.
Jeg kæmper virkelig med det, men ser potentielle farer hele tiden.....Ting han kan løbe efter osv.
Faktisk er jeg et større problem end hunden i mange tilfælde.....ik fedt at indrømme, men sådan er det.
aug 2006
Der er da ingen der kan se om vi træner derude:o)
jun 2007
aug 2006
aug 2006
maj 2007
JEG vil vove den påstand at hvis du får din lydighed helt på plads, så vil den anden hund rage ham en fjer, for så vil det KUN være dig der er den interessante på træningspladsen. Jeg siger ikke at det bliver nemt, men er vi nogen sinde blevet lovet at det skulle være nemt at have hund??:-)) Lotus har den geniale side i sig at hvis JEG træner hende er hun FULDSTÆNDIG ligeglad med min mand. Han kan stå midt på banen og hun ænser ham ikke. Når vi er på udstillinger, er det mig der udstiller og ham kravler rundt og tager billeder, hun har KUN øje for mig og det sjov vi laver nu. Når HAN træner hende (vi er et "hold" retrievere, som mødes og træner sammen, hvor jeg så er træneren og min mand og Lotus "kursister)), så er hun FULDSTÆNDIG ligeglad med mig. Jeg kan gå med andre hunde, jeg kan råbe og skrige. Hun ænser mig ikke.
Det har ebstemt ikke været nemt at nå dertil, men hold da k*** en tilfredsstillelse at være vidne til:-))
sep 2005
<b>Min usikkerhed kommer sig specielt af en anden hund på holdet, hvor ejeren selv siger at hans hund vil "æde" min hvis han kommer for tæt på. Min frygt kommer af at han måske løber hen til den.</b>
Løber han hen til den, hvis han er usikker på andre hunde ???
- men kan du ikke evt. komme på et andet hold ... DcH-Holstebro er så vidt jeg ved forholdsvis stor, så der må da være andre hold :o).
/Carina
jun 2007
aug 2006
Jo jeg ville sagtens kunne skifte hold, men det vil jeg være lidt ked af, da han som sagt er usikker på nye hunde.
Bettina- Herning
Mette- det lyder dejligt.....jeg har kæmpet hårdt bare for at komme til hvor vi er nu, vi mangler bare lige at han også fatter pointen på træningspladsen.
aug 2006
Fordi ejeren siger hans hund helt sikkert vil slås.
maj 2007
Det med at fatte det på træningspladsen kommer:-)) Du skal bare blive ved at træne hjemme og ikke give op uanset, hvor håbløst det virker ind imellem:-)))
maj 2007
aug 2006
Kunne ik dømme om at give op:o) det er dejligt med nogle udfordringer, meeen nogen gange synes jeg han tester mig lidt for meget. ..hihi
maj 2007
Og ja, gu tester de os. Og vi er SÅ lydige at vi finder os i det:-)) De har jo opdraget os godt, de bæster...*GG*
aug 2006
Jeg er godt selv klar over jeg har gjort nogle ting forkert, og det er jo så det vi kæmper med idag....men at give op er der ik noget der hedder:o)
jun 2007
maj 2007
aug 2006
Hvis den en dag gør noget er det på med mundkurven sagde hun.
aug 2006
Men synes det er skide træls at skulle skifte hold fra dem man altid har gået med, pga det. Jeg tænker her på min hund som nemt bliver usikker.
Men det ender måske med at vi gør det alligevel
maj 2007
aug 2006
Jeg har hørt at klubben i den by jeg flytter til er anvender noget hårdere metoder end der hvor eg træner nu.
Så det er ik sikkert det bliver til noget.
aug 2006
maj 2007
aug 2006
maj 2007
Det med "kvælerhalsbåndet" behøver ikke at betyde at de bruger hårde metoder. Tag derop og kig på det med åbne, men kritiske øjne. Se om det er et sted, hvor du og din hund vil kunne trives. SÅ kan du bestemme dig. Ellers må du finde et andet sted. Der MÅ være andre steder i din omegn:-))
jun 2007
maj 2007
aug 2006
Desuden lærte de ik at bruge de ordentligt
aug 2006
Her hvor jeg bor nu er der kun et sted....
maj 2007
Men prøv nu at tage derud og kigge. Du KAN jo blive positivt overrasket:-))
aug 2006
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 794
Jeg bruger bold eller rusketing, indimellem godbidderne, så han aldrig ved, hvordan han bliver belønnet.
Klikkeren har været et fantastisk redskab til at træne uden stress. Jeg har ganske enkelt i lang tid kun belønnet for øvelsen, når han var på det stress nivaeu jeg ville have ham - tændt, men ikke så tændt at han taber hovedet.
Ved ikke om der findes et sted, hvor de træner med klikker i nærheden af dig, men det det har i hvert fald været et rigtig godt redskab. Jeg klikker ham blandt andet også hver evig eneste dag for at tage kontakt til mig...
sep 2005
Jeg bruger heller ikke byttedriften til at indlære apportering - jeg har klikket øvelsen ind vha. baglænskædning :o).
/Carina
jun 2007
Ja, klikkeren er et rigtig godt redskab. For mig har det været meget lærerigt at gå på et decideret klikkerhold, så jeg fik lært at dele øvelserne rigtigt op ved hjælp af baglænskædning, at få den rigtige timing og at lave "serietræning", altså at hunden skal kunne tilbyde for eksempel 20 dæk i løbet af et minut. - Giver en virkelig hurtig hund i øvelserne og det er jo det vi vil have! (-;
aug 2006
Man anvender kun klikkeren under indlæring ik?
Ved ik om jeg evt kan anvende den til alt hvad der hedder kontakt
aug 2006
sep 2005
Jeg bruger kun klikkeren til nogle ting med begge hunde, og det fungerer fint.
Men det kræver selvfølgelig at man træner efter samme principper - så hvis du træner "rigtig" klikkertræning med ham ved kontakt, så kan det ikke nytte noget at du benytter dig af ris/ros i de andre øvelser ... men du behøver ikke bruge klikkeren til de øvrige øvelser.
Jeg bruger stadigvæk klikkeren ved gamle Tikki - så nej, det er ikke kun under indlæring :o).
/Carina
aug 2006
Jeg er en smule forvirret....
Det vidste jeg ik
sep 2005
/Carina
jun 2007
aug 2006
Så i de alm øvelser er det ok at jeg bare bruger dygtig?
aug 2006
Synes der var en der skrev at når hunden så er blevet virkelig god, ligger man den væk igen
jun 2007
lineføring: start med at gå bagud mens du har hunden foran dig - klik og beløn HVER gang den kigger på dig, ikke på godbidsposen! Gå når den kigger på dig og stands, når den ikke kigger på dig.
Når det går godt kan du begynde at gå fremad, lidt til højre, så du er sikker på at hunden kommer ind på venstre side - her klikker du ligeledes i starten for kontakt og standser ligeledes hver gang hunden ikke kigger på dig.
Du skifter lidt mellem at gå bagud og gå fremad og klikker rigtig ofte - min. 20 klik i minuttet...
Efterhånden klikker du kun for kontakt med korrekt plads position - hunde højre skulder mod venstre ben.
aug 2006
Han kigger bare væk hvis der f.eks kommer en hund, så ville gerne bruge det hvis det er et godt redskab til at få 100% kontakt med ham
jun 2007
Herefter har jeg så lært ham at sidde lige ved siden af mig ved hjælp af en target-stick.
Altså, jeg har først lært ham holde snuden på en target-stick og derefter brugt den ved at holde ham i pladsposition op ad en mur og derefter ført target lidt opad, så hunden forhåbentlig sætter sig.
Hvis ikke hunden sætter sig, kan man inden man går igang med den træning lige repetere 20 hurtige sit, så er min erfaring at der en større chance for at den gør det uden kommando
jun 2007
En god huskeregel er bare at klikke så ofte at hunden ingen chance har for at koncentrere sig om andet. Så ofte som du kan nå at få godbidder op af lommen. Det kan trænes at blive rigtig hurtig til det...
Jeg har nemlig aldrig godbidder i hånden, da jeg ikke vil risikere at det er godbidden fremfor klikkeren han går efter...
aug 2006
jun 2007
Det kræver gode, store lommer!
Fortvivl ikke hvis det i starten er svært at få det hele koordineret og man kommer til at klikke forkert. Det gjorde jeg også i starten, men øvelse gør mester!
Du må lige melde tilbage om det virker...
aug 2006
Han er meget glad for pølser....men det lyder som en god ide at variere det
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 22 Svar: 100
Jeg har ikke sidet og læst alt det i har skrevet, så det kan være jeg skriver det samme som de andre men hvis han løber væk når i træner, så ville jeg måske øve ham i at se på dig, når i træner, det kunne godt hjælpe.
Ved at lære ham look, hver gand du siger det så kigger han på dig, også skal han belønnes.
Inden du smider snoren, siger du look, også har i kontakt også bliv ved med at give ham godbidder til du vil lave en anden øvelse.
Det var bare et forslag.
Gode råd til træning