1.113 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

lidt hjælp vedr. adfærd >(stress) lidt hjælp vedr. adfærd >(stress)

Hej jeg håber lidt nogle kan hjælpe lidt med den her ?..´det drejer sig om at vi har snakket med en hunde psykolog som kom til den konklusion at vores valp har stress.. Andre der har haft lignende problem eller ved hvad man kan gøre i den situation?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lidt hjælp vedr. adfærd >(stress)
  • #1   20. okt 2008 Hvis I talte med en hundepsykolog, som stillede en diagnose - fik I så ikke også en handlingsplan, så I ved hvad der forårsager det - og hvad I skal gøre ved det?

• #2   20. okt 2008 det var via telefonen men de ting han sagde var lidt forvirrende osv.. Men nu ville jeg bar høre om nogle havde en lignende oplevelse

• #3   20. okt 2008 Jeg har tit hørt om stressede hvalpe. Enten pga. for meget uro i hjemmet, pga. overstimulering eller understimulering osv. Men årsagen til stressen er jo altagørende for, hvad man kan gøre for at afhjælpe det.

• #4   20. okt 2008 Det min mors valp for det første men når jeg kommer ind af døren så er det det sker at han bliver fuldkommen vild og bider og kradser helt vildt i sofaen og på gulvet han løber rundt og er slet ikke til at styre osv.. Men der hvor vi gerne vil ligesom videre det er jo at vi vil have ham til at slappe af og psykologen fortalte os at vi skulle lade ham være fuldkommen og vi måtte ikke lege vildt med ham og når han ligesom blev på den måde når jeg kommer hjem eller min mor for gæster så sku han ud i haven og lege med sig selv.. Men hvad kan vi ellers afhjælpe problemt med ?

• #5   20. okt 2008 Jeg tog en hund tilbage på 2 år, som var utroligt stresset. Det skyldtes fortrinsvist understimulering, og med træning og aktivering er vi noget virkelig langt. Men hun kører stadig hurtigt op, når der kommer nogen, når de skal have mad, og når vi skal ud af døren. Men ro og tålmodighed virker utroligt godt.

• #6   20. okt 2008 åh... noget = nået langt

• #7   20. okt 2008 nååååååååå. det med at han bliver helt kulderet når du kommer ind af døren er da meget normalt.
    Du kan som sagt før ignorere ham og vente til han er faldet til ro før du hilser på ham.

Hvis der er have ville jeg gå der ud med hunden og lade ham race af der. Din mor kan havde nogle kyllinge stykker i køleskabet til dig til når du kommer og så kan du evt smide dem i haven. Når hunde spiser gear de ned.

Hos os er de første minutter nogle gange også lidt volsomt men efter en kyllinge jagt i haven på et par minutter er det væreste gået over.

• #8   20. okt 2008 Prøv at give en gennemgang af hundens hverdag. Hvordan bliver den stimuleret, hvad laver i med den, hvor længe er den alene etc.

Ved I mere om dens baggrund. Er forældrene bag standard eller FT spaniels? Det er meget afgørende for dens aktivitets- og stressniveau hvad baggrunden er!

• #9   20. okt 2008 Viser stressen sig kun når der kommer nogen ind af døren?
    Jeg har selv en hund der har fået konstateret stress, og har fået en handlingsplan fra en adfærdsbehandler, som vi har haft besøg af.
    Men mon ik du bare skal følge det råd du har fået, og se om de hjælper.

• #10   21. okt 2008 Dejligt at ha en hund, der kører højt, så er der noget at arbejde med,

• #11   21. okt 2008 Det var da den mest åndede bemærkning jeg har læst i dag. Men den er jo stadig relativ ung, så meget kan ske endnu.

Der er uendelig stor forskel på at have en hund der har et stort drive, og så til at have en hund, der er stresset! Jeg er ganske enig i, at skal man bruge sin hund på jagt (eftersom det nu er en cocker/springer vi taler om), er det lettere at have en hund med højt drive, og så skulle pille noget af den - end den anden vej rundt.

Men når man har en hund, der viser tydelige stresstegn, er det ikke sådan, at du "bare" piller noget af den. Der skal arbejdes målrettet for at denne hund får afløb for sin energi på den rette måde, og hvis ejeren ikke har tænkt sig at arbejde med den praktisk (eks. jagt), så er der et reelt problem, som ikke kan ændres til dit ekstremt positive syn på problemet.

Alt, alt for mange "almindelige" familier ender med jagtvarianten af cocker eller springer spaniel uden at være blevet gjort opmærksom på det af sælger. Hvilket resulterer i en stresset hund, og en familie der ikke magter hunden. FT spaniels er til jagt eller anden aktivitet af samme højspændte kaliber. Hele året rundt. De ligger langt fra standardudgaverne af spaniels når det gælder sin og aktivitetsniveau.

En stresset hund er alt andet end godt. Det kan resultere i allergi lignende udslet, forhøjet blodtryk etc. Alle burde efterhånden vide hvad en kronisk stresstilstand gør ved mennesker. Tror ikke det er anderledes med hunde! Ligeså lang tid som det har taget hunden at oparbejde sit kroniske stressniveau, ligeså lang tid kan det tage målrettet arbejde for at få det ned igen.

Jeg har set sådanne hunde i det virkelige liv, og det er ikke en fryd for hverken hund eller ejer!!!

• #12   21. okt 2008 Jeg synes ikke løsningen er så kompliceret, hvis det viser sig, at man har fået en hund af brugslinjer ind ad døren, og den løber på væggene. Her er det delvist en tilvænning til familien om, at hunden har lidt mere gas i kroppen helt generelt, og delvist en udnyttelse af det drive, den har, så den ikke bliver nødt til at stimulere sig selv på uhensigtsmæssige måder.

For mig er svaret enkelt - den skal bruges på en måde, der svarer til dens egenskaber.
    Så vil stressen aftage.

Samtidig skal der selvfølgelig blokeres for, at allerede indlært uhensigtsmæssig adfærd får mulighed for at blive udlevet.

• #14   21. okt 2008 stressede hunde reagerer i øvrigt også skidt på overstimulering.

Kommentér på:
lidt hjælp vedr. adfærd >(stress)

Annonce