{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

Fremadsendelse {{forumTopicSubject}}

Vi træner lidt fremadsendelse til træning, men eftersom vi kun går på et såkaldt hyggehold, syne jeg ik rigtigt vi kommer videre.
Hvad er det hunden skal gøre i en korrekt fremadsendelse?
Vi træner med spande, som hunden så skal løbe ud til, og så komme tilbage når man kalder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremadsendelse
  • #1   21. nov 2008 Træner ved Dch:)

  • #2   21. nov 2008 CHINE- Aha så fremadsendelse bruges når hunden skal hente en genstand, som den ik ved hvor er? Eller er det kun i forbindelse med jagthunde/træning?

  • #3   21. nov 2008 Når man træner IPO hedder kommandoen FREMAD ;o)

    Den kan indlæres ved, at lade hunden se, at man lægger et eller andet den er fantastisk glad for, og trækker den lidt væk derfra - hunden skal hele tiden kunne holde opmærksomheden på genstanden/guffet, så man skal ikke vende den om og gå væk. Trække den baglæns på brystkassen virker godt ;o)

    Til at starte med går man et par skridt baglæns - hunden skal stadig have fokus på genstanden, og så siger man FREMAD...

    Det gør man en masse gange - på den måde ved hunden, at når der bliver sagt FREMAD så ligger der noget fantastisk et eller andet sted.

    Afstanden øges lidt efter lidt... Og så begynder man også at sige det, når man går fri ved fod.
    Hunden skal ALDRIG snydes - bliver kommandoen afgivet, skal der også ligge noget godt.


  • #4   21. nov 2008 Øvelsen i IPO er i øvrigt en lydighedsøvelse. Når hunden til en prøve bliver givet kommandoen, skal den med stor hast løbe fremad indtil føreren råber DÆK. Og så skal hunden dække med det vuns.

    Det er uden tvivl den sværste øvelse i det lydighedsdelen.


  • #5   21. nov 2008 CHINE- Tak:) Den side har jeg lige haft kig på. Den forvirrer mig dog lidt, da jeg mindes at have set at konkurrencehunde bliver sendt fremad, og derefter dækket af.

  • #6   21. nov 2008 CH- Det er det jeg har set:) Vi har styr på selve fremadsendelsen, men ville bare høre om hvad man gør i den videre træning.
    Her hedder det også fremad.
    Vi elsker udfordringer, og min hund er fabelagtig at træne med, så tror da vi vil prøve at satse på engang at lære ham at dække også.


  • #7   21. nov 2008 CHINE- Det er spændende at høre hvad det reelt kan bruges til:)


  • #8   21. nov 2008 Camilla, vi bruger de to ting HELT hver for sig. Træner aldrig øvelsen færdig, men laver den kun helt til en prøve...

    Når vi træner, ligger der uden undtagelse altid en bold for enden af banen, når der bliver sagt fremad og hunden bliver aldrig bedt om at dække der.

    Til gengæld gør den det på andre steder, når den løber og leger på mark og strand - så kommer lydigheden helt automatisk...

    Hvis man kobler det sammen risikerer man at hunden enten selv tager intiativ eller mister lysten til at løbe fremad ;o)


  • #9   21. nov 2008 CH- Okay....så jeg skal simpelthen træne dæk-øvelsen, når han løber/går fremad seperat?

  • #10   21. nov 2008 Jep.. Alle mulige mærkelige steder, hvor han løber for sig selv og lurer.. Det er klart, at det altid skal kunne betale sig for ham, så vær endelig ikke fedtet med at belønne ham. Jo hurtigere du belønner ham og jo bedre belønningen er, jo hurtigere vil han lægge sig ned...


    Og så en dag - bedst som han løber fremad for at hente sin fantastiske ting (tror han), så råber du DÆK.... Og så skulle han gerne ligge der ;o)

    Men som sagt - ikke noget man skal gøre for meget, og slet ikke på træningspladsen :o)


  • #11   21. nov 2008 I nogle træningsprogrammer (er ikke sikker på at det er sådan i DCH, men kunne forestille mig det), skal hunden kunne løbe fremad indtil anden kommando bliver givet, som f.eks. dæk, sit eller lign.. Dvs. at den ikke skal løbe frem til en bestemt genstand, men kun til andet bliver sagt...
    Det er selvfølgelig ikke noget man bare lige lærer hunden..
    Man starter med at lave genstanden mindre og mindre og lader hunden skulle løbe længere og længere for at komme til den, indtil kommandoen sidder der klokkerent og din hund søger fremad udelukkende ved kommando.. smiley


  • #12   21. nov 2008 CH- Er ik sikker på jeg forstår;) Hunden skal så lade bolden ligge?

  • #13   21. nov 2008 CH- Vi træner slet ik noget så kompliceret til træningen:)
    Min hund stresser meget på træningspladsen, så der beholder vi også snoren på.
    Derfor bliver jeg ekstra glad, når han er så dygtig som han er, når vi træner herhjemme.


  • #14   21. nov 2008 Dina- Ja det er vist det jeg har set til en konkurrence:)
    Grunden til vi træner med spande tror jeg er fordi hunden lige skal lære hvad det er øvelsen går ud på.


  • #15   21. nov 2008 Camilla, pointen er, at hunden en milliard gange skal løbe fremad og hente en fantastisk bold ude i en god afstand. På den måde lærer den jo, at det kan betale sig at skynde sig derud.

    Når man så går til prøve med den øvelse, så ligger der selvsagt ikke noget derude - og så råber man DÆK, og hunden lægger sig.

    Så under træning skal hunden bare ude at hente den... Så vil den elske at løbe fremad ;o)


  • #16   21. nov 2008 Bodil- Tak:) Troede faktisk også de trænede det i c-klassen.

  • #17   21. nov 2008 CH- Okay så er jeg vist med:)
    Vi bruger gobidder på en spand, men det kan vel lige så godt overføres til en genstand.


  • #18   21. nov 2008 Godbidder og en spand er ligeså godt som alt andet - bare det er noget, din hund vil løbe for..

    Med tiden skal det selvfølgelig gøres så det, han skal løbe efter ikke er synligt på afstand, men gerne må være det på tæt hold. Han skal helst ikke begynde at snuse efter noget ;o)


  • #19   21. nov 2008 Men bruger man en genstand, minder øvelsen så ik utrolig meget om apport? Eller hunden skal måske ik tage genstanden?

  • #20   21. nov 2008 Jo, den minder om apport, men apport betyder jo, at hunden både skal hente og bringe.

    Når den løber ud efter sin ting, så skal den ikke bringe den tilbage - den får belønning alene får at løbe fremad i det der "for enden" ligger en belønning.

    Træner man med klikker, er det her, der klikkes ;o)

    Hunden må selvfølgelig tage genstanden - det er dens belønning, og den har derefter "frikvarter" ;o)


  • #21   21. nov 2008 CH- Jamen vi træner da med at kalde hunden tilbage efter den har været ude ved genstanden.
    Jeg overvejer meget at bruge klikkeren, men jeg ved ik helt hvornår man skal klikke i de forskellige øvelser.


  • #22   21. nov 2008 Jeg vil sige, at denne måde er en af mange måder at træne fremadsendelse på ;o)

    Men jeg synes det er vigtigt, at hunden ikke bliver kaldt tilbage når den har hentet bolden - det får faktisk dens motivation lidt ned. Det skal være den store gevinst, som den gider at knokle for. Skal den tilbage, så er det alene for at give den gas med en masse leg med sin ejer - ikke for at være lydig ;o)

    Klikkeren er et fantastisk redskab, men det har den ulempe, at den er virkelig effektiv ;o)

    Hvis man bruger den forkert, får man lært hunden nogle gale ting, så man skal lige have den grundlæggende forståelse for måden den virker på, inden man går i gang ;o)


  • #23   21. nov 2008 CH- Ja det er præcist derfor jeg ik har ville begynde med den, af frygt for at klikke forkert.
    Hvornår klikker man i feltsøg, ved du det? Når hunden samler genstanden op?
    Jeg belønner næsten altid med guffer og ros. Men er begyndt også at bruge en bold.


  • #24   21. nov 2008 Hej
    ser lige med på side linjen.. det er nogle rigtig gode fif at få, for at prøve noget nyt med sin hund.. : D


  • #25   21. nov 2008 Tidspunktet for klikket kommer helt an på, hvad det er, man har tænkt sig at træne ;o)

    Vil man belønne hunden for at optage fært, så klikker man der, vil man belønne for at påvise, gør man det der - det er der ingen regler for.

    Fordelen ved klikkeren er, at man kan dele alle øvelser op i bittesmå dele og på den måde forstærke hver enkelt del for sig..

    Feltsøg generelt kan jeg ikke hjælpe dig med, det har jeg ikke forstand på ;o)


  • #26   21. nov 2008 CH- Tusind tak for hjælpen, endnu en gang:)
    Det er skønt at få hjælp fra nogen med større erfaring end en selv.
    Tak til jeg andre også:)

    Annie- Ja det er det nemli.


  • #27   21. nov 2008 Så fik jeg da også lært en masse om fremadsendelse :o)
    Vi er begyndt at bruge sådan en "boldmaskine" til træning. Altså et rør der står på skrå og så skal hunden løbe frem til den, og så tage en bold ud.
    Vores nye hjælpetræner der har introduceret den siger, at hunden skal tro, at hver gang den bliver sendt fremad, er der en boldautomat, hvor den kan snuppe en tennisbold og lege med :o)


  • #28   21. nov 2008 Camilla S - det er lige præcis det, der er pointen..

    Der findes også sådan en fix maskine, hvor man kan fjernstyre den til at smide bolden, når hunden gør lige som den skal - det giver også en rigtig flot fremadsendelse ;o)

    Camilla og turbo-hunden - det var bestemt så lidt. Som sagt er det bare en måde ud af rigtig mange at træne det på, men som jeg har set brugt med succes mange gange ;o)


  • #29   21. nov 2008 Der er rigtig mange måder at træne fremadsendelse på - og jeg mener ikke at nogen af de her nævnte er forkerte, men vil alligevel fortælle, hvordan jeg gør.

    Jeg træner udelukkende øvelsen med target (altså en lille plade, som min hund skal løbe ud og træde på). På den måde kan jeg klikke og belønne når hun træder på target - og hvis hun ikke har løbet LIGE og HURTIGT, så lader jeg være med at klikke, for så har hun ikke gjort øvelsen, som jeg ønskede - det synes jeg nemlig er problemet/udfordringen med at lægge en bold/guffer eller andet ud - hunden kan lave en halvdårlig øvelse, men alligevle tage sin belønning.
    Dette kan man også gøre med en boldmaskine med fjernbetjening - hvis hunden løber som man ønsker udløser man bolden - hvis ikke øvelsen er tilfredsstillende, så er der bare ingen belønning.
    Men jeg har altså ser mange rigtig dygtige hunde (E-hunde i DcH) som har lært øvelsen ved at der lægges bolde ud.

    Held og lykke med træningen

    Miriam - m. aussierne Elvis & Curie


  • #30   21. nov 2008 Miriam
    Jeg har også set øvelsen indlært med target og synes det er en fantastisk idé. Roger Abrantes viste også en video med det til et foredrag og hvis det var noget jeg selv havde trænet hjemme fra starten af, var det helt klart sådan jeg var begyndt på det.


  • #31   22. nov 2008 Fremadsendelse kan trænes på mange måder..

    Det som CH siger er en måde..

    Men men kan også bruge en person, som gør sig intersant for hunden, og kan tænde hunden.

    Personen stå et par meter fra hunden, og kommer med lyde, og har evt. noget som hunden er glad for..

    Når hunden har fokus på personen, løber denne et par meter væk, og så bliver hunden sendt afsted.

    Det er bedst hvis man har lært hunden halsgivning i forvejen, men det kan også indlæres sammen med fremadsendelsen.

    Når hunden kommer hen til personen, og så er det persen der skal arbejde med hunden, og ikke hundeføreren,

    Personen, kan gejle hunden op så den kommer med et bjæf, og så kommer belønningen fra personen, i form at en ting som hunden er glad for..

    Nu går man så tilbage til udgangspunktet, og personen gejler igen hunden op, og fjerner sig længere væk. men ikke længer væk end hunden stadig har interesse for personen. hundeføreren gir kommanden fremad, og sender hunden afsted.. og hvis hunden har den rigtigte forståels af øvelsen fra første gang, vil der komme en halsgivning, som hunden selv starter, iog det er igen personen der belønner og arbejder med hunden..

    Når man har prøvet de korte fremadsendelser, og hunden gør det perfekt, kan man lade personen løbe i skjul, bag et træ eller busk. og så bleber hunden igen send på fremadsendelse. igen en kommando fra hf.

    Men at bruge en persen, kan man lære hunden at sætte sig og bevokte personen, med halsgivning.. men det er igen personnen der belønner og arbejder med hunden..

    Når hunden så bliver rigtigt dygtig til dette kan man sætte en genstand jakke papkasse - kuffert ud, og så begynde at trlne på "døde genstanden, men denne gang går hjælperen hen og rør genstanden, klapper på den, og går tilbage til hunden og hf. uden at tage kontak eller se på hunden, så nu sender hf. hunden afsted og så vil hunden sætte sig og gi hals. ad gentanden, og så skal hf. komme hunden til hjælp, uden at se på hunden, men gå hen og tale og klappe på genstanden, nu har hf. tage en boldt eller andet som denne taber ned i hovedet på hunden, så hunden opfatter at det kommer fra genstanden..


  • #32   22. nov 2008 Camilla: Forståeligt nok.. Jo større genstanden er til at starte med, jo nemmere er det for hunden at lære.. Homer lærer det vha. klikkertræning. Jeg bruger en musemåtte, som han skal løbe frem til og sætte poten på.. Det kan han nu på rigtig lang afstand og jeg skal snart have gjort genstanden mindre igen.. smiley synes det er en fantastisk øvelse og det samme synes Homer.. *s*

  • #33   22. nov 2008 Hulgaards- Synes da det du beskriver med mennesker lyder mere som en rundering?

Kommentér på:
Fremadsendelse

Annonce