{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Fremadsendelse - lidt pral {{forumTopicSubject}}

Tesla er blevet 10 måneder og her i Bededagsferien var vi med på Himmerlandsgården (DCH træningsweekend).

Jeg havde valgt at melde hende på et generelt lydighedshold i B-klassen med fokus på rundering og felt i stedet for et begynder B hold. Alligevel var jeg meget spændt på hvordan det ville gå, når hun klart var holdets yngste hund.

Men vi kastede os ud i det - og den lille dame fulgte pænt med de ældre hund (den ældste var 8 år).

En af øvelse var fremadsendelse, hvor hun højst har været ude på 50-60 skridt tidligere. Dog altid uden de store problemer.
Træneren syntes, at hundene skulle løbe langt - meget langt ....

Så her nupper min lille stjerne da lige et løb på 100 skridt

https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46120-fremadsendelse_


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremadsendelse - lidt pral
  • #2   20. maj 2019 Tak

    Jo, jeg var på hold med Anne og Toke.

    Det er 4. gang jeg er med; 3 gange som deltager og en som instruktør.
    Og vi kommer gerne igen.



  • #5   20. maj 2019 I dch tælles der i skridt smiley

  • #6   20. maj 2019 Det er en DCH ting.
    Der er alt i skridt.

    Den fremadsendelse hun skal lave i B-klassen er 20 skridt.
    - altså en gang til næste år, når hun er klar


  • #8   20. maj 2019 1 skridt er ca 70 cm, men det er nu ikke så vigtigt, du skal jo bare gå 20 gode skridt smiley det er da smart ikke at skulle slæbe målebånd rundt smiley

  • #11   20. maj 2019 Det ser rigtig godt ud, Dorte smiley

    Trine, 1 skridt er 75 cm. I C-programmet måles der også i skridt.

    Jeg kan bedst lide at træne afdækning separat, fx under indkald, mod en person der står med belønningen eller mod en boldkanon. Det kræver selvfølgelig at hunden kan en fast dæk-kommando både fra stå og fra gang.


  • #12   20. maj 2019 Dorte, der er altså ikke 100 skridt derud. Måske det halve, men langt fra 100. Det er flot alligevel smiley

  • #14   20. maj 2019 “Et kort øjeblik” / en kasse øl eller to

    Bare nok til at vise, at hunden kan dække under løb og blive liggende til den kaldes ind igen


  • #16   20. maj 2019 I DcH; 1 skridt = ca 75 cm smiley

  • #18   20. maj 2019 Det er altid smart at hunden kan løbe meget længere end den skal, så vil en konkurrence dag blive “nem” for hunden

  • #20   20. maj 2019 Når jeg træner løbemotivation, kan hun sagtens få 150-200 meter i en fremadsendelse, men så lægger jeg belønningen (bolden) når hun ser det, og så går vi sammen i fvf indtil jeg synes det er langt nok. Det træner både en god energi i fvf og et fantastisk fremløb.

    I træning skal hunden imo altid løbe mindst det dobbelte af hvad den skal i en konkurrence.


  • #22   20. maj 2019 Ja, det synes Bella også det er smiley

  • #24   20. maj 2019 Jeg lærer hunden fra start af, at der altid ligger en tug for enden af banen - altid. Den ser ikke at jeg lægger den, for det har jeg ikke mulighed for til prøver / konkurrencer.

    Jeg lader den så - når jeg begynder at dække den af - løbe til enden hvis den har lyst til at det, selvom jeg råber dæk til den.
    Det, der er the issue her er så blot, at hvis jeg råber dæk til den, er tug´en der ikke - men lad bare Fido løbe derned alligevel og finde ud af, at når damen råber dæk, så er der ingen tug for enden.

    Derimod er der, hvis den dækker på kommandoen, en tug i damens hånd og ved signal - IKKE auditivt - så kommer han drønende tilbage og hugger tug´en fra mig.

    Det er imo en ret god måde at lære en hund den øvelse på smiley


  • #25   21. maj 2019 @24: Oh hoooo. NU tror jeg at jeg har løsningen til mit problem i fremadsendelsen - tak smiley
    Perle er RIGTIG god til at sprinte fremad. Men dækkommandoen bliver flot overhørt. Det skal jeg have nørdet med i sommerens løb.
    @TS: Altså den der snor; væn dig til altid at sætte snoren om nakken på dig selv inden du sender hunden - også til træning. Ellers står du til en konkurrence og fumler fordi det ikke er blevet noget der sidder på rygraden smiley Alternativt smid den på jorden så du ikke står og har hænderne fyldt med en line når du skal belønne din hund.


  • #26   21. maj 2019 #25
    Jeg har altid helt styr på min snor. Jeg har startet nok konkurrencer i både lydighed og rally til, at jeg nogensinde kommer til at stå og fumle med en snor til konkurrence smiley

    Og det er ganske bevidst, at jeg smider den på jorden denne gang.
    Hvis "sid helt stille indtil jeg giver signal" havde været et moment, som blev trænet, da videoen blev taget, var den røget om ryggen som normalt. Men det var det ikke - det var alene det lange udløb.


  • #27   21. maj 2019 OK - var jo ikke lige til at se på en video, hvor du stod og fumlede med snoren smiley smiley smiley
    Du smider den på jorden inden du sender hunden og samler den op så den er 'i vejen' når du skal belønne - det var det mit øje faldt på smiley


  • #30   21. maj 2019 Igen - når jeg arbejder med min hund skal den være i drift for det er det, vi får points for i det program jeg dyrker - så lærer jeg min hund dæk på afstand via en hjælper.
    Min hund kan naturligvis kommandoen, men det den skal lære er, at den skal gøre det pronto og der hvor den befinder sig - og altså ikke kravle / gå / løbe / snige sig i min retning.

    Min hjælper holder hunden i en lang snor - jeg går et stykke fra den og har en pisk med plus den tug, som jeg bruger i fremadsendelsen - så kører jeg ham op så han virkelig gerne vil hen til mig, han står og gøer og "skriger" - og så siger jeg dæk. Bare i et højt toneleje, ikke noget med at råbe og skrige.
    Hunden kan jo qva hjælperen ikke komme ned til mig - og jeg står bare neutralt, siger ikke noget, og venter.
    Hvis det stikker helt af for den, så kan jeg gentage kommandoen, men det bedste er ikke at gøre det.
    Når hunden så lægger sig - for den har jo hørt kommandoen og den har lært kommandoen - altså lige i det sekund, hvor brystet og albuerne og røven er i græsset, får den det tegn jeg bruger, som IKKE er auditivt - hjælperen slipper og hunden kommer drønende hen til mig og snupper sin tug.

    Mao - hunden finder ud af, at det ikke kan betale sig for den at gøre andet end at dække - der sker ikke noget, hvis den ikke dækker, ingen konsekvens, ingen korrektion .. bare .. ingenting.
    Hvis den derimod dækker, så er der FEST - hvorfor skulle Fido så vælge anderledes?

    Lær hunden hvad der kan betale sig for den - så vil fejlene blive minimeret kraftigt.


  • #31   21. maj 2019 Trine g
    det var faktisk også derfor jeg blev forvirret til at starte med - godt nok har min mand en alternativ måde at vise 30 cm på

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #33   21. maj 2019 Det Liva tænder mest på er knaldapportering af en bold (Hun kan sagtens apportere på kommando/ uden at knaldapportere) og bare apportering generelt. Hvordan kan jeg bruge det som belønning af "dæk på afstand"?

    Jeg har forsøgt at kaste apporten først, men det bliver hun meget træg af. 90% af fokus er på apporten og de sidste 10 % på mig.
    I går trænede jeg stå/sit/dæk, hvor jeg siger stå, kaster en apport ud i skoven, tager 10 skridt frem og venter 15 sek. Så får hun apportsignal og afleverer til hånd. Det fungerer rigtig godt, da det er ventetiden vi træner.


    Knaldapportere en bold? Kommando? Træne stå/sit/dæk med apport?

    For det første skal du holde øvelser for sig og belønning for sig. Du skal ikke kræve at hunden kan apportere sit belønningslegetøj - det skal være FRI belønning!

    Og så skal du måske læse programmet engang. Eller bede din træner om at vise dig den færdige øvelse. Der er ikke noget galt i at træne øvelserne alternativt, men det lyder som om du mangler lidt viden om basis i programmet, og derfor får lavet nogle spøjse udgaver.


  • #36   21. maj 2019 Ja, det er helt sort! Jeg forstår ikke din sammenblanding af stationære øvelser og apport. Du ender med at ødelægge alle øvelser, fordi det bliver så mudret. Når et menneske ikke forstår hvad du vil, hvordan skal en hund så forstå det? smiley

  • #38   21. maj 2019 Start forfra! Gå et skridt frem, vend omkring så du står med front mod hunden og gå retur igen smiley beløn! Indtil hunden er komfortabel med at du går ind til den skal du altid først belønne når du kommer retur! Beløn gerne med bold men lad være med at bruge en apport kommando, bare kast bolden og sig evnt fri i samme øjeblik.
    Køb bold med snor og leg trækkeleg når hunden kommer retur;)


  • #43   21. maj 2019 I starten - når hun er så "fejlindlært" som du beskriver - ville jeg IKKE vende rundt og have front imod hende. Det kan være, at det er det, der trigger hende så jeg ville gøre det nemt langt nemmere for hende.

    Tag et skridt fra hende - stop op - ros (du skal have en hjælper på som har en let line i hendes halsbånd, så hun kan blokeres blidt, hvis hun ikke bliver siddende), men altså med ryggen til roser du - bakker tilbage - ro i et par splitsekunder - og så er der FEST !!!! Hvis du giver hende belønning lige når du når ind til hende, er der ingen indlæring for så vænner hun sig jo netop til, at du ikke kommer tilbage til hende, hvis du forstår.
    Så lige et splitsekund eller to, hvor du står i ro, hold vejret (helt bogstaveligt, vores vejrtrækning kan bruges SÅ fint til de forbudte animationer), og så FRIIIIII og fest.

    Du vil opleve, at hun også vil sidde i spænding og holde sit vejr (I kid you not), stive af og sidde spændt som en fjeder og vente på .. ja, den kommando du når øvelsen er færdig skal bruge.

    Men ikke vende rundt - det er en for stor belastning pt, efter din forklaring - bare ryggen til og bak tilbage.



Kommentér på:
Fremadsendelse - lidt pral

Annonce