{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Hvad synes I om det? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en veninde. Denne veninde har to hunde. En amstafftæve på knap to år, som er lidt en strid dame, og en stor amstaffblanding på omkring ti mdr. - en han.

De flyttede omkring årsskiftet vist, og har efterfølgende haft svært ved at finde et sted at træne. Det har naget dem meget.
Den ældste, tæven, kan som sagt være en strid dame, og indenfor laver hun unoder. Hun spiser ALT hun kan nå, hvis det står på bordene eller andre steder, og hun har ikke kvaler ved at gøre det foran folk. Hun går også op på køkkenbordet, og er generelt lidt en bisse. Den lille følger efter. Han går heldigvis ikke på bordene, men han holder sig ikke tilbage fra at tage af sofabordet! Eller andre steder for den sags skyld...

Hun fortalte mig så at hun for kort tid siden havde fundet en adførdsbehandler/hundetræner som afholder kurser med problemløsning og træning for øje.
Det lød jo godt, og de er virkelig interesseret i at få nogle værktøjer, for de vil gerne træne med hundene, og dyrene er også rimelig lydige udenfor (man er vel teenager?)

I dag var vi sammen, og hun fortæller om hvordan det foregik. De har været til eet møde.

De var tre hunde, og deres ejere..
Det meste af tiden sad de og snakkede om hvordan og hvorledes..

I bund og grund handlede det om at de skulle snakke "hundsk". De skulle bruge brummelyde, og straffe negativ adfærd. Positiv adfærd skulle hverken straffes eller belønnes, da det jo bare var sådan man opførte sig. Godbidder skulle ikke indgå i træningen på nogen måde.
De skulle også "slå" til hunden som nej. Ikke tæve den, men daske til den så den kunne forstå det..

Hun fortalte om en øvelse de lavede.
Træneren stilte en bakke leverpostej, og bukkede sig ind over den, mens hun pustede sig op. Så blev hundene på skift sendt hen til leverpostejen mens hun knurrede af dem.
Alle hundene trak sig derefter, og nærmede sig hverken kvinden/instruktøren eller leverpostejen. På nær min venindes hund, tæven vel at mærke.
Hun knurrede igen, rejste børster, og blev generelt vred, og ville ikke finde sig i den kvinde og hendes adfærd. Og spiste af leverpostejen.
Min veninde holdt hunden.
Træneren var ikke tryg ved hunden, og bad min venindes mand om at holde tæven mens de gentog øvelsen. Hun mente at hundens adfærd skyldtes manglende respekt overfor min veninde.
Det blev dog ikke bedre af at manden holdt hundens snor (det er ham hun adlyder bedst hjemme) og det endte med at træneren stoppede øvelsen, da hun ikke var tryg ved hunden og blev direkte bange for den.

Jeg kan ikke ordret huske resten af samtalen, men det var en øvelse.

Hvad synes I om det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad synes I om det?
  • #1   30. aug 2009 Lyder da ikke særligt adfærdsbehandler agtigt !

Nu er jeg ikke altid særligt pædagogisk i min opdragelse af hunde ! , men jeg ville ALDRIG puste mig op på den måde overfor en fremmed hund.....................
    Det er da hul i hovedet...

Jeg går ikke indfor at alt skal være 'kumbaja'-opdragelse, men var klart stoppet hos den "behandler"

• #2   30. aug 2009 enig med Stine P

altså det er jo næsten at bede om at blive bidt, jeg synes godt nok det kursus lyder som meget "hårdhændet" overfor hundene... altså man skal da ikke ignorer positiv adfærd... :S

• #3   30. aug 2009 Jeg synes også det var meget mærkeligt.

Men jeg undrer mig over at I ikke hæfter jer ved at min veninde har fået besked på at slå sine hunde når de gør noget forkert?

• #4   30. aug 2009 jeg hæftede mig da ved det smiley jeg skrev hårdhændet men det er selvfølgelig også bare mig der regner med i kan læse tanker om hvad jeg mener - det sker engang imellem hehe smiley

• #5   30. aug 2009 Jeg regnede bare med at det var almen viden at det er langt ude at en adfærdsbehandler siger at man skal slå hunden..

Det behøver man da ikke en adfærdsbehandlers "råd" til at gøre..
    I det mener jeg ikke at jeg selv slår min hund, men at en adfærdsbehandler burde forslå alle andre alternativer istedet for "den nemme løsning"

• #6   31. aug 2009 Det strider også meget imod hvad jeg synes er hundetræning..

For det første mener jeg at hunde fint ved at der er forskel på dem og os. Vi snakker ikke hundsk, og de snakker ikke menneske. Det kan de godt finde ud af det.

Jeg mener at et nej indlært korrekt er på sin plads, og jeg har svært ved at forstå træning helt uden nej. Men et nej der indebærer et slag, kan jeg slet ikke se som træning. Tværtimod er det min overbevisning at hvis man slår sin hund, lærer den at være fysisk, og kan ende med at bide.

Mine alarmklokker går endvidere i voldsom gang, når en "træner" på den måde presser en fremmed, lidt strid tæve ud i en så voldsom reaktion??
    At en hund som har haft en skidt start, og er som hun er, bliver tvunget til at reagere sådan overfor et fremmed menneske! Den er helt gal i min verden!..

• #7   31. aug 2009 hold da op, det er da noget af en gambling, at stille sig sådan op foran hunden, hvad havde vedkommende gjort, hvis hunden så var sprunget på hende? det kan man vel ikke laste hunden for.
    Man får intet godt ud af at slå hunden, enten bliver den bange, ellers risikere den at blive agressiv.

• #8   31. aug 2009 Hun lyder som en der har misforstået de træningsmetoder, hvor det drejer sig om at vise hvem der er "leder" og hunden skal "finde sin plads", - metoder som jeg i bund og grund ikke har ufatteligt mange fejl, for vi er ikke hunde, og hunde forsøger ikke som grundregel at "tage magten". Det hun gør er faktisk at opfordre hunden til magtkamp, og det er lige det modsatte man skal arbejde hen imod ! Sådan en "adfærdsbehandler" ville jeg ikke give en krone for.

• #9   31. aug 2009 Det var vist noget sludder jeg fik skrevet. Der skulle stå: Metoder som jeg i bund og grund mener har ufattelig mange fejl....

• #10   31. aug 2009 Ej det lyder sgu som det kursus jeg truede med at holde (en for-sjov-tråd omkring hvordan man banker hunden til at lystre)..

Gud hvor tragisk at der rent faktisk er nogen der underviser i dette.. Stakkels hunde..

Din veninde skal altså ikke slå sine hunde, men det vidste hun vel godt ; )

Få veninden til t kontakte Kisser eller Lillen over tlf for at få redskaber i stedet, de slår ikke hundene *GG*

• #11   31. aug 2009 Nina,
    problemet er jo at hun følger rådene.. Hun mente at det var råd der ville virke?

Min veninde er IKKE ond eller dum, og de har udelukkende opsøgt denne kvinde, fordi de gerne vil træne, og grundet deres racevalg har haft svært ved at finde et sted efter deres flytning.
    Hun har tidligere haft dasket en smule til hunden, men nu er det noget man gør, og en del af træningen..

Hun er lidt ældre end mig, og en god veninde, så udover at give min mening, har jeg svært ved at sige "du skal gøre sådan og sådan".

men jeg tog den ene hund, og sad og øvede ja/nej med godbidder på bordet som var nej. Derefter blev de fjernet og hunden fik stille og roligt en "dygtig dreng" og en ny godbid. Og så fortsatte jeg i den dur.
    Hun forsøgte sig så frem på samme måde med den anden hund. Jeg sagde nej ret højt i starten og dækkede for godbidden, og efter et par gange kunne jeg nøjes med at sige nej i et stille toneleje og endda bare ligge godbidden på samme sted på bordet, uden at sige nej. Jeg turde dog ikke gå fra hunden, det ville være lidt for avanceret..

hun prøvede sig frem på samme måde med tæven og et stykke kage, og det virkede nogenlunde.. Kan jo godt tage lidt tid, at indlære noget på en helt ny måde..

Jeg synes det er meget, meget svært at irettesætte andre hundeejere, især fordi der er mange forskellige måder at gøre tingene på.. Så jeg kunne ikke finde på noget bedre end bare at prøve mig frem med den ene hund, som jeg syntes hun bør gøre..

• #12   31. aug 2009 Jeg sørgede i øvrigt også for at gøre hende opmærksom på at når hun så får lov til at spise det kagestykke, skal det fjernes fra bordet, og ned på gulvet. At sige nej til kage på bordet, og derefter ja til kage på bordet, vil forvirre enhver hund jo..

Men hun tog det bestemt til sig..

• #13   31. aug 2009 Anja: det lyder desværre til, at de kan gå hen og blive en farlig situation for din veninde, hvis hunden er så selvsikker som den lyder til....

• #14   31. aug 2009 Lykke,
    nemlig.. Altså, hunden elsker jo selvfølgelig sine ejere, men hun er en speciel tæve. Og ikke en type hund som har psyken til at den kan tåle at der bliver lagt hånd på den.
    Misforstå mig ikke, for jeg mener ikke man bør slå hunde som en del af opdragelsen, men en rotte har f.eks en stærkere psyke, og der skal mere til at slå den ud af kurs.
    Det her er en amstaff, som jo har et blødt sind, og den har haft en usikker start inden de fik den.
    De har tidligere gået til træning med den, og det er som sagt ikke en problemhund, men der skal tages forbehold, specielt i omgang med andre hunde - hvilket de også gør!..

Min frygt går lidt på at når man slår en hund, lærer den at bide..
    Og jeg kan også bekymre mig lidt for at hendes mands børn ser at de slår/"dasker" til hunden, og tror man gør sådan. Og måske endda selv gør sådan en dag....

• #15   31. aug 2009 hold da ferie for en træner... :s

• #16   31. aug 2009 Personligt mener jeg ikke ja/nej øvelser skal foregå med ting hunden ikke må spise, og da slet ikke ved stuebordet..

Ja/nej kan indlæres på 1000 forskellige måder, find noget hunden gerne vil - sig nej, når hunden er rolig - sig ja (feks).

En øvelse din veninde ville have godt af at lære..
    Ud i haven, ned på knæ og hav så hundekiks/pølser i hver hånd. Hunden skal tænke selv, hånden med godbid bliver åbnet når hunden søger øjenkontakt.
    - Øv det indtil hunden villigt kigger i øjnene når du vifter rundt med mad.

Den videre øvelse er så at lægge "miner i haven", ting hunden IKKE må æde.. Hunden er vant til at søge kontakt ved synet af mad, der bliver rost og hunden får en belønning fra hånden - "minen" bliver aldrig spist af hunden.

Der trænes med 1 hund af gangen, og der sluttes med noget hunden kan og er god til.
    At være leder for en hund handler ikke om magt og vold, men om kontakt, forståelse, respekt og kommunikation.

• #17   31. aug 2009 Nina,
    det er heller ikke ideelt. Men nu var det her problemet var, da hunden gik hen og tog en bid af hendes kage..
    Derfor forsøgte jeg at vise det der, ved at sige nej til godbidder på bordet, og så derefter forære hunden en på gulvet som han gerne måtte spise..
    Det var lige så meget for at vise en anden tilgang, og en anden måde at lade hunden vide at nej betød ingen godbid..

Jeg vil helt klart foreslå hende at lave kontaktøvelser som den du foreslår. Tæven, som hun tidligere har gået til træning med er rigtig god til at søge kontakt, når den forsøger at få en godbid, hvor hannen som ikke har gået til træning, ikke rigtig har lært den del og bare glor på godbidden..

• #18   31. aug 2009 Præcis, Nina. Det kan ikke siges bedre!
    Det er da helt hen i vejret med den "adfærdsbehandler" dér.

• #19   31. aug 2009 Rigtig gode råd Nina beskriver.

• #20   31. aug 2009 hold da op. er i sikker på hun er adfærdsbehandler, for hendes adfærdstræning samt dask virker ikke helt efter bogen

• #21   31. aug 2009 Enhver kan jo kalde sig træner og adfærdsbehandler.. Desværre.
    Det her lyder sørme ikke for smart.
    Hvor bor din veninde ?
    Har hun prøvet at kontakte DTK ( Dansk terrier klub ) ? De holder træning for terriere.. Og fordelen her er at de kender racen og ved hvordan den skal håndteres

Kommentér på:
Hvad synes I om det?

Annonce