Hvor meget motion til hvalp? Hvor meget motion til hvalp?
Er det nogen der har faglig forstand på hvor meget motion en hvalp af lille race må få?
Vores Jack Russell på knap 4 mdr. er meget energisk, og jeg kan godt lidt at være ude med ham.
Hidtil har vi gået 3x20 min om dagen, men vores hundetræner siger, at vi slider hans knogler når han ikke er større, så vi må maks gå 3x10 min.
Og så er det jeg tænker vi knap kan komme ud af indkørslen.
Hvad så når han farer rundt herhjemme, og leger med andre hunde?
Der galoperer de jo rundt. Det er jo ikke til at tvinge en hvalp til at sidde stille - og det vil jeg virkelig heller ikke da!
Hvor meget må vi lufte ham?
Det skal lige tilføjes han får masser af mental stimulering også, så han bliver aktiveret.
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.198
Ind i bilen, op i cykelkurven med den og giv din hvalp miljøtræning frem for desideret gåtur.
At observere en træningsplads, kigge på mennesker på en bænk i en park, gågade eller foran brugsen giver stof hjernen skal bearbejde.
En hvalp der bliver stimulleret går ikke til ro. Da jeg havde schæferhvalp var det mig og ikke hvalpen der sagde "nu skal du sove", for så længe der er underholdning var han på og energisk.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.287
At lege med andre hunde, er ganske udemærket, der styrer han jo selv hvor meget han kan eller ikke kan (vær dog opmærksom på at det kan være stressende for hunden, og ikke alle stressede hunde, kan finde ud af hvornår nok er nok), og ellers bare lidt småture for at se verden osv.
3 x 20 min synes jeg osse er en del for en lille hvalp
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Har selv en dansk/svensk gårdhund, på snart 10 måneder, vi gik da hun var omkring de 4 måneder kun ture rundt i indkørslen 2 gange dagligt, og 1 "lang" tur på ca. 10 minutter lidt længere væk. (og selvfølgelig var hun ude næsten hver 2 time for at gøre hende heeeelt renlig)
Du skal gøre ham mentalt træt, få ham til at bruge hjernen, træn med ham, lad ham bruge hovedet for at få sit foder (en foderbold eller maden i en køkkenrulle med små huller og tape i ænderne)
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 606
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 606
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Derudover bliver han trænet 30-40 min om dagen i opgaveløsning og de basale træningsøvelser.
Så han får flere times mentaltræning om dagen.
Og han bliver skam også træt. Jeg vil bare ikke have han bliver tyk
Men det er rart nok at få bekræftet, at det er korrekt, for andre jeg snakker med mener ikke det er noget problem. Han lopper bare afsted når vi går tur
Men vi har dog skåret ned på tiden.
Ang. oplevelser, så er det altid en god ting. Men når det er minusgrader ryster han af kulde hvis han ikke bevæger sig, og han vil ikke sidde på skødet i varmen hos mig
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
eks:
14 uger gammel hvalp, må gå en tur på 14 minutter, to gange om dagen - resten er fri leg og oplevelse, på egen pote i have og tissetur
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 6 Emner: 4 Svar: 17
der er jo selvfølgelig mange holdninger og meninger til hver enkelte race men også indenfor træningsmetoder og meget mere.
kan nu meget godt følge maiken T´s idé og syntes det er meget fornuftig det hun skriver.
din hund lyder som en der er gang i og hvikelig nyder livet og de mange ting der er i det.
hunde er forskellige ligesom os mennesker og uanset race skal man tage højde for den enkelte hund.
har erfaring med, at hvalpe har en tendens til at give signal til hvis de ikke kan gå mere,. ved enten at vil holde ekstra mange pauser eller begynde at pive også skal man selvfølgelig lytte og reagere på de signaler.
du kender din hund aller bedst og vil ikke være i tvivl om hvis den ikke kan holde til det, det er jo ikke din dyrlæge der lever og går med den til dagligt, han/hun kan kun sige hvad der er specielt for selve racen. man skal jo også passe på at man ikke holder dens energiske sind så meget tilbage at det går ud over dens psyke.
vil fortsat følge med i dette emne og se hvad folk har at skrive, syntes det er et meget int. emne.
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 6 Emner: 4 Svar: 17
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 15
Hvor meget motion til hvalp?