19.031 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Hvor meget motion til hvalp? Hvor meget motion til hvalp?

Er det nogen der har faglig forstand på hvor meget motion en hvalp af lille race må få?
Vores Jack Russell på knap 4 mdr. er meget energisk, og jeg kan godt lidt at være ude med ham.
Hidtil har vi gået 3x20 min om dagen, men vores hundetræner siger, at vi slider hans knogler når han ikke er større, så vi må maks gå 3x10 min.
Og så er det jeg tænker vi knap kan komme ud af indkørslen.
Hvad så når han farer rundt herhjemme, og leger med andre hunde?
Der galoperer de jo rundt. Det er jo ikke til at tvinge en hvalp til at sidde stille - og det vil jeg virkelig heller ikke da!
Hvor meget må vi lufte ham?
Det skal lige tilføjes han får masser af mental stimulering også, så han bliver aktiveret.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget motion til hvalp?
  • #1   19. jan 2010 Vil i øvrigt også lige tilføje al den motion han får ved at grave vores have op...

• #2   19. jan 2010 En hvalp skal ikke have motion som din træner er inde på, den skal have oplevelser.

Ind i bilen, op i cykelkurven med den og giv din hvalp miljøtræning frem for desideret gåtur.

At observere en træningsplads, kigge på mennesker på en bænk i en park, gågade eller foran brugsen giver stof hjernen skal bearbejde.

En hvalp der bliver stimulleret går ikke til ro. Da jeg havde schæferhvalp var det mig og ikke hvalpen der sagde "nu skal du sove", for så længe der er underholdning var han på og energisk.

• #3   19. jan 2010 Sådan rigtig motion (altså gåture for motionens skyld) ville jeg ikek gøre det så meget i.

At lege med andre hunde, er ganske udemærket, der styrer han jo selv hvor meget han kan eller ikke kan (vær dog opmærksom på at det kan være stressende for hunden, og ikke alle stressede hunde, kan finde ud af hvornår nok er nok), og ellers bare lidt småture for at se verden osv.

3 x 20 min synes jeg osse er en del for en lille hvalp

• #4   19. jan 2010 Jeg vil sige som din træner, det er alt for meget motion til sådan en lille hvalp.
    Har selv en dansk/svensk gårdhund, på snart 10 måneder, vi gik da hun var omkring de 4 måneder kun ture rundt i indkørslen 2 gange dagligt, og 1 "lang" tur på ca. 10 minutter lidt længere væk. (og selvfølgelig var hun ude næsten hver 2 time for at gøre hende heeeelt renlig)

Du skal gøre ham mentalt træt, få ham til at bruge hjernen, træn med ham, lad ham bruge hovedet for at få sit foder (en foderbold eller maden i en køkkenrulle med små huller og tape i ænderne)

• #5   19. jan 2010 jeg har altid fået at vide. At så mange uger som hvalpen er, så mange minuter må den få om dagen i alt.

• #6   19. jan 2010 og ellers som Belinda siger. Gør den træt mentalt.

• #7   19. jan 2010 Milo har vel 8 stykker aktiveringslegetøj til mad/spise. Dem får han sådan lidt forskelligt, men i hvert fald 3 forskellige hver dag.
    Derudover bliver han trænet 30-40 min om dagen i opgaveløsning og de basale træningsøvelser.
    Så han får flere times mentaltræning om dagen.
    Og han bliver skam også træt. Jeg vil bare ikke have han bliver tyk smiley
    Men det er rart nok at få bekræftet, at det er korrekt, for andre jeg snakker med mener ikke det er noget problem. Han lopper bare afsted når vi går tur smiley
    Men vi har dog skåret ned på tiden.
    Ang. oplevelser, så er det altid en god ting. Men når det er minusgrader ryster han af kulde hvis han ikke bevæger sig, og han vil ikke sidde på skødet i varmen hos mig smiley

• #8   19. jan 2010 tommelfinger reglen siger at en hvalp må få gåture, som i minutter svare til antal uger den er gammel, to gange om dagen.

eks:
    14 uger gammel hvalp, må gå en tur på 14 minutter, to gange om dagen - resten er fri leg og oplevelse, på egen pote i have og tissetur

• #10   19. jan 2010 Maiken: tror du selv at du komme særlig langt med dit budskab, med sådan en omgang ironi og nedladenhed. Det kan godt være du mener, at du alene ved alt og har set lyset - men vi andre har nu også ret til at have en menig om tingene.

• #11   20. jan 2010 hej. kiggede lige med og kan egentlig ikke lade være med at skrive en lille kommentar hvis jeg kan fatte mig i korthed. var lidt nysgerrig da jeg har fået at vide at min basset ikke skal motioneres sådan rigtig lidt ligesom din dyrlæge siger.
    der er jo selvfølgelig mange holdninger og meninger til hver enkelte race men også indenfor træningsmetoder og meget mere.

kan nu meget godt følge maiken T´s idé og syntes det er meget fornuftig det hun skriver.
    din hund lyder som en der er gang i og hvikelig nyder livet og de mange ting der er i det.
    hunde er forskellige ligesom os mennesker og uanset race skal man tage højde for den enkelte hund.
    har erfaring med, at hvalpe har en tendens til at give signal til hvis de ikke kan gå mere,. ved enten at vil holde ekstra mange pauser eller begynde at pive også skal man selvfølgelig lytte og reagere på de signaler.
    du kender din hund aller bedst og vil ikke være i tvivl om hvis den ikke kan holde til det, det er jo ikke din dyrlæge der lever og går med den til dagligt, han/hun kan kun sige hvad der er specielt for selve racen. man skal jo også passe på at man ikke holder dens energiske sind så meget tilbage at det går ud over dens psyke.

vil fortsat følge med i dette emne og se hvad folk har at skrive, syntes det er et meget int. emne.

• #12   20. jan 2010 !undskylder lige min fejl med dyrlæge det var selvfølgelig din hundetræner jeg mente

• #13   24. jan 2010 Jeg går ½ time om dagen med min hvalp på 3 mdr, og jeg kan mærke på ham at jeg allereder skal til at sætte det op til 45-60 min om dagen nu.... Og jeg mener ikke det overbelaster knogler mere end leg i haven ville gøre. Hvalpe bruger jo rigtig meget tid på at snuse og sætte sig og kigge lidt og sådan så det er jo ikke en times løb vi snakker om. Jeg er enig med Sanne P og Maiken T. Du kan bedre end nogen anden bedømme hvor meget din hund kan klare. Det er trods alt dig der går med den jo. Så tænk ikke så meget over hvad andre mener, men brug din sunde fornuft og lyt til hunden og dens signaler.

• #14   29. jan 2010 en jack russel er en MEGET energisk hund og ELSKER motion... giv den ALT den motion den selv mener den kan klare smiley ... MEN som der også blev nævnt af en anden i forumet.. giv den mange oplevelser... det er vigtigt... smiley

Kommentér på:
Hvor meget motion til hvalp?

Annonce