{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.577 visninger | Oprettet:

At lære hunden at gå pænt {{forumTopicSubject}}

Jeg er så smår gået i gang med at lære vores hund på ca. 6 måneder at gå pænt. Det vil i nogles øjne være for sent og i andres for tidligt, men det er altså nu, vi synes, tiden er inde. Vi er begyndt i forbindelse med hvalpetræningens begyndelse, og det går rigtig fint smiley

Mit spørgsmål er bare, hvor meget man endnu skal gå op i det? Skal hunden gå "på plads" i små intervaller, hele tiden eller hvad er bedst. Personligt har jeg ikke noget imod, at han går foran, bare han ikke trækker, for så siger jeg "på plads", og han kommer til at gå ved siden af. Men er det ikke meget at forlange, at en 6 måneder gammel hund, skal gå pænt hele tiden? Kan man godt gøre, som jeg gør - altså lade den gå som den vil, men trækker den, så på plads?

Hvad gør I/ har gjort?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At lære hunden at gå pænt
  • #1   25. jan 2010 Mine har lært det på deres gåture allrede fra de var 8 uger, så de faktisk i en alder af 3-4mdr har lært alle de basale ting. Indkald, ikke at trække, plads, sit, ikke løbe ud over kanstenen o.s.v
    Om det er for sent i en alder af 6 mdr. ? Det er jo op til den enkelte :o)
    Men jeg ville aldrig begynde så sent da jeg mener at de jo allerede har tillagt sig vaner som man så også skal fjerne,,synes det er noget nemmere når deres vaner bliver som man egentlig selv ønsker de skal opføre sig :o)
    M.h.t. hvor meget, hvor lidt, hvor længe du skal træne, det er jo op til dig at vurdere på vapse hvor længe focus og koncentrationen er der. Så længe han er opmærksom og du føler han er interesseret i det du prøver på at lære ham, så kører du på, og ellers så går i bare turen som i plejer. Men du skal huske at du jo sætter nye regler og for at en hund skal lære, så skal den ha' konsekvens, ellers bliver det forvirrende :o)

Hvis f.eks. det er på gåturene du vil træne og du vil lære ham at sætte sig ned ved kantstenen inden igår over, så skal du huske at det skal være HVER gang i går over,,og ikke kun når i er på "træningsgåtur" :o)

Rigtig go' fornøjelse forøvrigt med det, det er totalt sjovt at samarbejde på den måde synes jeg :o)

• #2   25. jan 2010 Vi er først begyndt nu her, og det går som sagt rigtig godt. Han gik pænt på hele turen idag uden at trække. Det med at gå ud over kantstenen ved han godt, der har vi "været efter ham" fra start af smiley

• #3   25. jan 2010 Det lyder da rigtig dejligt :o) og det med kantstenen var også bare et eksempel :o)

Hvad mener du så med "gå pænt" ? Når han allerede går pænt i snor,,er ikke lige helt med tror jeg :o)

• #4   25. jan 2010 Det kommer helt helt an på hvordan du synes din hund skal gå.

Personligt lærer jeg min hund så tidligt som muligt, at i linen betyder det plads, hundens skulder ved mit venstre ben.
    - Når hunden er uden line må den snuse, trisse og lege.

Jeg forventer en hund der følger sin fører når den er i line, andre lader hunden strinte, snuse og glo efter tæver; fint.. Men sådan træner jeg ikke =)

Gør op med dig selv hvad du egentlig forventer af hunden og træn dette. Det gjorde jeg og det virkede helt fint =)

• #5   25. jan 2010 Jamen, jeg er bare i tvivl om, hvor meget og hvor lidt? smiley Om det er synd, at han skal gå ved siden af hele tiden eller om han godt må gå foran, så længe han ikke trækker? Nu tænker jeg ikke på, hvad jeg selv synes bedst om, men hvad der er nemmest for hunden at forstå smiley

Jeg fik måske heller ikke gjort det helt tydeligt, kan jeg godt se - håber dette hjalp smiley

• #6   25. jan 2010 gør det som du føler er bedst smiley hvis du ikke synes at det gør noget din hund går foran så længe den ikke trækker så lad den gøre det smiley jeg ville mene det er bedst at træne plads i intervaller så når det ikke at blive alt for kedeligt for begge parter smiley

• #7   25. jan 2010 Som Nina også siger, så skal du gøre op med dig selv hvad du forventer ?

Mine må gøre som de lyster når de er i snor, bare ikke trække,,og når jeg så siger plads, så går Talut pænt på venstre side og tøserne på min højre. Det er hvad jeg forventer og det lever de fuldt op til,,og der gælder samme regler når linen ikk er på.
    Dog er jeg nød til at smide snoren på dem igen når vi møder andre hunde da Uba ikke er godt til at håndtere fremmede hunde og de andre støtter selvfølgelig op om hende som flok,,suk.
    Så i den situation har jeg ikke fuld "kontrol" over dem,,men ville alligevel selvfølgelig altid sætte dem i snor når vi møder andre,,det er man jo nød til af respekt for andre mennesker :o)

• #8   25. jan 2010 Hvis du skal gå til lydighed og konkurrencer skal hunden gå ved din venstre side når du siger "plads".

Jeg har valgt at træne min hund til den lydighed JEG synes om og kan leve med, hvad du lærer din hund er jo helt op til dig =)

Hvis du synes det er ok hunden går foran uden at trække, så fred være med det - det hunden lettest forstår er konsekvens - samme regler altid.

• #9   25. jan 2010 Nina
    Præcis :o)

• #10   26. jan 2010 Som de ander siger er det op til den enkelte hvordan hunden skal gå.
    Når jeg går tur med Bine får hun lov til at gå hvor hun vil, så længe hun ikke trækker. Men hvis jeg siger "plads" skal hun gå på min venstre side ind til jeg giver hende "Fri" igen.
    For mig er det vigtigt at hun lystrer plads-kommandoen 100 %, da jeg ofte har hende løs på en nærliggende fodboldbane, og hvis der kommer nogen tager jeg hende på plads. Uanset hvor langt væk hun er fra mig, kommer hun og sætter sig ved min side når jeg siger/råber ".plads"

• #11   26. jan 2010 Min oplevelse er at det nemmeste at lære hunden faktisk er at gå på plads. Self kan hunden lære at gå rundt og snuse osv men ikek at trække, men jeg synes det kræver mere arbejde at lære hunden dette, end det kræver at lære den at gå på plads.

Med Reiki har jeg trænet at gå uden at trække -altså at han må snuse undervejs, lette ben osv (han kan self osse gå på plads, men det behøver han ikke når vi bare går -det får han så besked om når det er nødvendigt).

Ved Gaia bruger jeg samme princip som Nina. Snor = gå på plads, når snoren kommer af, må hun snuse, lege osv.
    Gaia fatter slet ikke princippet i at måtte snuse osv, uden at trække, men det er self heller ikke det jeg har arbejdet mest med.

Hvornår man skal lære hunden at gå pænt -i mine øjne begynder det stort set i det øjeblik hundne får snoren på første gang. Det virker for mig lidt tåbeligt, først at lade hunden trække osv, og få indlært alle de dårlige vaner, og herefter at skulle pille dem væk igen. Det er da nogen nemmere at lære den det rigtigt fra starten af

• #12   27. jan 2010 okay nu er kenzo snart 9 uger vi har været ude i haven med snor på.. men det er da svært det lille myr er jo alle vejne.. starter i med at lære ham plads ?? og så sener ikke trække i snoren for hvis lige det er lidt spændened i den ene retning så er det jo fram..
    hvordan stertede i med at gå pænt

• #13   27. jan 2010 De første par uger lod jeg bare Bine gå som hun ville. Hun skulle have lov til at udforske verden :o)
    Det med at gå på venstre side/foran mig og ikke gå ind foran mig og rundt om mig kom egentlig bare af sig selv. Jeg har måske lige en gang i mellem trukket lidt i snoren for at få hende ind til venstre, men i grove træk kom det egentlig bare af sig selv.
    Da hun så blev ældre, og begyndte at blive stærkere og trække i snoren, begyndte jeg på det med at vende om.

Kommentér på:
At lære hunden at gå pænt

Annonce