2.480 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
Hjælp til lineføring Hjælp til lineføring
Jeg har problemer i lineføring, min hund vil hele tiden trække når vi er til stævne!!! Er der nogen der nogle gode erfaringer???
0 synes godt om
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.413
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
Har nogenlunde styr på lineføringen til træning, med det går bare ikke når vi er til stævner !
Tror ikke det er p.g.a nerver,
da vi i næsten alle andre decipliner får fuld karakter.
Han er næsten bare for tændt..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
Hvilken belønning bruger du i lineføringen?
Min hanhund er et madøre og ikke specielt boldinteresseret. Ham har jeg først trænet kontakt med, og herefter forstærket plaspositionen ved i begyndelsen at give RIGTIG mange godbidder når han gik hvor han skulle.
I begyndelsen nærmest for hvert/hvert andet skridt, men det skal self pilles væk igen, så hunden ikke kun går på godbidderne
Pladspositionen skal bare være det BEDSTE sted i verden, når der trænes lineføring.
Min tæve er boldfikseret så det basker, så ved hende har jeg vekslet lidt mellem godbidder og at stikke en bold i lommen, som så hives frem som belønning i starten efter ganske få skridt, men efterhånden først når der er gået et godt stykke korrekt.
For begges vedkommende dyrkes kontakten (øjenkontakten) i høj grad. Så det at holde kontakt med mig, er rigtig fedt, og udløser leg, mad og andet godt.
Det er klart at til konkurrencer nytter det ikke at hunden kun kan hvis man har bold/mad i lommen.
Men når det indlæres skal det altså virkelig kunne betale sig at gå det rigtige sted.
Samtidig gælder det om at være meget præcis når man belønner.
Hvis man vil have en korrekt plads, dur det ikke at belønne for at hunden får ½ meter foran eller bagved en. Belønningen skal falde når hunden går nøjagtigt der hvor man vil have den.
Og så er det en god idé at træne det under mange forskellige forhold -groft sagt: kan hunden udføre en god lineføring ned af gågaden midt i myldertiden, skulle det osse kunne lade sig gøre på konkurrencebanen.
Det er self ikke der man starter indlæringen, men når hunden er stabil under roligere forhold, kan man godt begynde at give lidt ekstra distraktioner.
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
Hjælp til lineføring