{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.150 visninger | Oprettet:

Ødelægger og kan ikke holde sig.. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Min lille prazsky krysarik, på 11 måneder (skøn alder smiley ), min kæreste og jeg bor i en 75m2. lejlighed, hvor vi har to trapper ned til haven. Cess er fuldstændig renlig om dagen, har ingen problemer med at gøre både nummer 1 og nummer 2 alle steder hvor vi går tur og i haven.
Som regel går vi ned med hende lige inden vi går i seng (fx. kl 23.), så putter vi hende og går selv i seng, morgenen efter ligger der ALTID både 1'eren og 2'eren lige foran vores soveværelsesdør.. Uanset hvad tid vi står op (mads står op omkring 5.30)! Hvis hun en sjælden gang ligger hos os og sover, er hun renlig og kan holde sig til op af formiddagen.
Kan det virkelig passe jeg skal ned med hende om natten stadig ? Er det trygheden der gør hun kan holde sig om natten hvis hun sover hos os?


Der ud over finder hun stadig på at ødelægge ting .. Det er ikke store ting, det er toiletruller eller vores "Snøvsen-pude" (sådan en man stikker fødderne ned i når man fryser), og det er ud over det hele! Ulden fra puden lår i morges over hele gulvet foran hendes seng.

Den anden dag var jeg ude og gå, lege og træne i 2 timer, fordi jeg vidste jeg sku være væk noget tid (3-4 timer) og da jeg kommer hjem har hun splittet en toiletrulle.
Som sagt lå alt det uld over hele gulvet i morges, i går var vi i skoven, vi havde brugt meget tid på at lege og så var vi en tur på noget der hedder Fælleden, et græsområde med stier, søer osv.
Hvorfor ødelægger hun stadig ting?

jeg hsr kigget inde på dyrenes-beskyttelse.dk og fundet nogle ting der passer godt på hende: herhjemme er hun en overlegen hund ( (link fjernet) ) og når hun møder andre er hun en anelse underlegen, det jeg mener er hun passer på deres beskrivelse af overlegen og underlegen.
Hun viser ikke tegn på angst når hun er alenehjemme, for når jeg kigger på hende og fx siger "jeg tager lige ud til hestene, du blir her" så kigger hun på mig og når jeg lukker døren piber hun ikke, det gør hun til gengæld hvis jeg ikke siger "du blir her".
(Se evt. (link fjernet) )
Jeg læste dog at når vi har været ude er det en god idé at vente 15-20 min. inden jeg forlader hende så hun kan falde til ro..

Men er der nogen der har gode råd eller erfaringer med det når de er 11 måneder?

Ud over det vil jeg sige hun er god til alt andet! Hun kan aportere, dække/sitte og blive, giv hals (ikk så svært med en lille hund), søge, gå på plads osv.
Så hun er lærenem, så jeg håber i har nogle tips og tricks smiley

Mvh Anna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ødelægger og kan ikke holde sig..
  • #1   15. jun 2010 Det er dens måde at fortælle jer at man kan altså ikke kun lade den sove hos jer engang imellem:) Vores seng er også fyld godt ud.manden og jeg ligger på ca 90 cm og vores store har resten.De 2 små fylder ikke så meget.
    Men hvis den kan holde sig når den sover sammen med jer ville jeg have dens kurv i soveværelset istedet for. Held og lykke


  • #2   15. jun 2010 Giv den tøjbamser der er ok at ødelægge;) vores lucky har også ødelagt en masse da hun var mindre mobiler,fjernbetjeninger og kuglepinde u name it. Tandmærker i alt,dog aldrig sko. hun pelser stadig sine bamser,men aldrig andet.

  • #3   15. jun 2010 Desværre er vi to om at bestemme om hun må sove i sengen, jeg ville elske at ha hende sovende hver nat, men kæresten er ikk til det . Hvis hendes kurv står i soveværelset hopper hun bare op i sengen, da hun hopper alt for godt . Hun har til gengpæld sin egen dyne (menneske størrelse) i sofaen, som hun elsker at putte i og hun ligger sig fint ind i den og putter og laver hule når vi går i seng om aftenen, men så ved jeg ikk jo ikk hva hun laver når vi lukker døren og sover .
    Men jo , det er jo sådan set rigtigt , at hun ikk kan skælne mellem at må en gang i mellem og ikk altid ..
    Men Anita, hva så når I gerne vil ha mor og far tid ? Hva gør I så ? Jeg har det værre med at lukke hende ud af soveværelset om eftermiddagen end om aftenen hvis vi ska ha mor og far tid smiley
    Hvis jeg giver hende bamser hun gerne må ødelægge, tænker jeg hun ikk kan skelne mellem det hun gerne må ødelægge og det hun ikk må ? eller hvad ? smiley Hun er jo kun kvalp og hun skal jo lære det nu ..

    Tak for jeres råd ! smiley


  • #5   15. jun 2010 Anna K: Det er fuldstændig korrekt at man ikke forlader en hund lige efter den er blevet aktiveret. Dem skal have tid til at falde til ro.
    Det lyder meget som om hun er usikker om natten, idet hun holder sig når i er i nærheden. Det er jo mørkt om natten, så fordi hun kan være alene om dagen er det ikke ensbetydende med at hun også kan være alene om natten.
    I må jo bare lære hende, at sengen er forbudt område. Nu ved jeg godt det ikke er "bare" at gøre det, men hvis det er det der skal til for at hun ikke føler sig usikker, er det så ikke det værd?
    Ellers kunne i også prøve at sætte er børne-gitter op, sådan så hun kan se og høre jer...


  • #6   15. jun 2010 Jeg vil i hvert fald snakke med manden om ik det er ok hendes kurv står i soveværelset.. Vores soveværelse er ikk så stort men mon ikk der kan blive plads til den lille kurv smiley
    De fleste hunde kan jo være alene de der 7-8 timer når deres familie går i skole og på arbejde , jeg er hjemme hele dagen ind til mads kommer hjem og så tager jeg afsted 2-4 timer hos min hest , men hun er jo aldrig alene ud over om natten ? Så hos os er det lidt omvendt , hun bliver ik ladt alene om dagen hvor andre hunde er alene hjemme og så om natten hvor mange andre hunde nok sover i soveværelset eller har adgang dertil , der er hun alene ...

    Hun har tyggeben , griseøre , kødben og altid 4-5 stykker legetøj . Jeg har hørt det ikk er god med mere end det af en gammel veninde der var hundetræner , fordi hunden ikk skal tage for mange problemstillinger i fht. hvilke stykke legetøj den vil lege med ..

    Cess var også renlig efter få døgn , men det er vendt lidt den anden vej igen .. Hun er jo som sagt renlig om dagen , det er kun om natten det går galt ..

    Tak igen smiley


  • #7   15. jun 2010 Vi "skubber" bare rundt med hundene når vi har mor og far tid smiley Jeg må indrømme at vi har været nogen fjolser hvad det angår og har været for overbærende på det punkt.Den store kan godt forstå når vi siger ned til hende i de situationer og vores molly kan også godt. Daisy er værre. Hun overstirrer os når vi "fjoller".. smiley Håber hun en dag bliver træt af det uro i dynerne og selv hopper ned til sidst.. Ironi kan forekomme.

  • #9   15. jun 2010 Tanja: Jo du har fuldkommen ret , sikke en tanketorsk ! Jo selvfølgelig er det det værd at lære hende ikk at hoppe op i sengen hvis hun bare kan ligge i sin kurv . Mon så ikk Mads kan overbevises hvis resultatet er at der ikk ligger nr. 1 og 2 foran døren om morgenen .. Jeg tror et børnegitter gør hende mere ulykkelig , for så kan hun se og høre os som du skriver og så blir hun virkelig ulykkelig, hun er ekstremt "mor"-glad . Hvis min træner holder hende til indkald, skriger hun som hun har trådt på hende og der er aldrig nogen der har gjort hende ondt .. Hvis en veninde holder hende mens jeg lige hurtigt går ind og handler går hun helt amok med piberig, så tror ikk hun ska ku se os uden at ku komme ind til os .. Hun er også så lille så jeg tror hun kan komme igennem træmmerne. Vi har en låge til stuen som vi nogle gange har brugt så hun kun kan være i køkkenet når vi ikk er hjemme, den er 60 cm. høj og hun springer over den ... fjolle hund .. Så måske sku vi bare lære hende at sove i kurv i soveværelset smiley

    Anita: haha fedt med noget ironi ;-D hahaha .. Tror altså ogs Cess ville stirrer fuldkommen sindsygt og hun forstår godt nok "ned" men i den situation ville hun sgu nok hoppe op igen .. og det syn syns jeg ikk hun ska ha .. haha .. Ej det ville virke for underligt hvis hun stirrede ..
    men findes der noget værre end store våde hundeøjne der stirrer op på en og bare siger "lad mig nu sove under dynen".. Åårh det er slet ikk til at stå for :') heh ..
    Så jeg kan godt forstå I har været overbægerne med det , hvis ikk mads var der så sov cess da også under dynen hver nat ..


  • #10   15. jun 2010 Ulla: Ja , jeg tror også jeg lige ska ha en alvorssnak med faderen , så han også kan se det smarte i hun sover inde hos os i kurven og jeg må bruge et par nætter på at lære hende det . Det er jo netop nu hvor jeg går hjemme jeg har tiden til at lære hende det ..
    Er det "bare" at ligge hende ned i kurven hver gang hun hopper op ?

    Og tak for din optimisme smiley Det gør jeg tror lidt mere på det når du skriver sådan smiley


  • #11   15. jun 2010 Vi lærte vores at blive nede i sin seng i starten, ved at jeg lå og sov med hånden nede hos hende nogle nætter. Kan jo godt være, det tager lidt længere, når nu den har fået smag for sengen :).

    Vores sover så i sengen nu, fordi vi selv synes, det er hyggeligt, så jeg tror, det ville blive et noget større mas at lære hende det igen, men ikke umuligt.

    Mht andre aktiviteter i sengen end at sove, så ligger hun bare i fodenden og snorker smiley


  • #12   15. jun 2010 Jens og Marianne K: Ja det ku være jeg sku starte forfra med hende, helt nede på det stadie hvor jeg sover på gulvet med hende . Når hun kan det ligger jeg i sengen med hovedet i den ende hvor hun ligger med hånden hos hende som du skriver og så til sidst kan det være jeg kan sove rigtigt og hun ligger der .. det tror jeg ku være en løsning smiley

    Åh hvis hun bare lå i fodenden , det gør hun om morgenen men ind til vi falder i søvn når hun ligger hos os, ligger hun i armen på en af os eller på maven ved en af os, nogle gange helt oppe på brystet så hun mærke hjertet banke ..

    Tak for dit svar og din positive indstilling, det tror jeg ku være en god og fornuftig mulighed!

    I det hele taget er alle kommet med nogle gode og positive muligheder herinde ! Tak smiley Specielt til nattetisseriget ..
    Så må jeg se om noget mere aktivering afhjælper hende.. Som regel har hun et tyggeben af en eller anden slags, en aktiveringsbold (sådan en med mad i) og legetøj, så jeg forstår ikk hun hellere vil smadre en pude, når hun eksempelvis har en bamse der er lige så stor som puderne som er hendes og godt må gå i stykker :S


  • #13   15. jun 2010 Mine hunde sover ikke i soveværelset og har aldrig gjort, vi har aldrig haft problemer med svineri ell ødelæggelse om natten.

    Mine vapser har hver deres pude i stuen, hvor de altid er blevet dækket af på, når vi spiser, når vi får gæster, kører i byen og når vi går i seng...

    De laver aldrig ulykker, Ozzy var 5 mdr da han var helt renlig og Kenzo har kun tisset indenfor 1 gang.

    Så det er altså ikke en betingelse at hunden er i soveværelset, for den bliver renlig og go til at alene!
    Ved godt jeg har 2 så de er aldrig rigtig alen, men da vi kun havde ozzy var det samme regelsæt og han har altid været go til at være alene !


  • #14   15. jun 2010 Cess har sin egen dyne som vi altid putter hende i og kysser hende godnat under og så bliver hun liggende , men jeg tænker også på om det ville hjælpe med at ha en hund mere , hvis nu tiden var der , men tror jeg vil lære hende det med at sove i kurven i soveværelset ..

    På dit profilbillede ser det ud som om det er en stor hund , er det to store hunde du har dig ? For så er det heller ikk så sjovt hvis de fylder hele sengen smiley haha ...


  • #16   15. jun 2010 Mine to tøser sover heller ikke i soveværelset. De har hver deres kurve i stuen. Vi siger godnat, og går så på førstesalen. Vi har heller ingen problemer. Måske fordi de er to, og har hinanden at putte. Og de begge tror de er vagthunde. Så de få gange de har fået lov at gå på førstesalen ( hvor soveværelset og børneværelser er ) kan de alligevel ikke falde til ro, da de helst vil ligge, hvor de øje på hoveddør of havedør.

    Måske hun keder sig? Hun mangler den sidste "ro". Har i prøvet, når hun har været ude på sin sidste tur, at sidde inde i stuen til hun er faldet i søvn? Istedet for at putte hende, og gå i seng. Dette at der sker en "aktion" når hun skal sove, gør at i beder hende koncenterere sig om at putte, istedet for bare at sove.


  • #17   15. jun 2010 er det mig du spørger om mine hunde er store ? Det er de en blanding Rottweiler/Lab og en Rottweiler. Men det er ikke deres størrelse der afgør om de er i vores soveværelse !
    Jeg vil simpelthen ikke ha dem der og jeg gider ikke den ekstra rengøringen der også !!


  • #18   15. jun 2010 Vi har vores rhodesian ridgeback i soveværelset - men IKKE i sengen.
    Han ligger pænt på hans tæppe ved siden af far, og vi har ingen problemer med ham.


  • #20   15. jun 2010 Alle mine tre vapser er i soveværelset. Der står 2 kurve og tp udstllings bure (som er åben tril fri benyttelse :OP) Så alle hunde er på gulvet, medmindre vi selv byder dem op i sengen, utroligt nok så kan de sagtens finde ud af hvornår vi vil have dem i sengen. Det er kun når vi spørger dem at de kommer op. Honey er så stadig først ved at lære det, men hun står kun op af senge kanten og så skubber vu hende ned og siger nej, efter tre gange så bliver hun på gulvet sammen med de andre.

  • #21   15. jun 2010 2 af mine sover i gangen, køkkenet og hundeværelset da de har svært ved at spise op og derfor har deres mad natten over ( barfer ), de har kurv og det hele derude og nyder det faktisk. de 2 andre sover i soveværelset men på gulvet i deres egen kurv !!!
    Har haft dem i sengen men det blev for meget og endte med at mig og kærsten lå i hver vores side med 4 hunde i midten !!
    Jeg gjorde det at da de er vandt til bur satte jeg bur ind i soveværelset hvor de sov i om natten, efter godt 3 uger havde de lært at sengen var vores og de blev på gulvet i deres egne senge selvom burene kom ud !!

    Nu er der ro og alle ved hvor de skal sove og er helt affundet med det


  • #23   16. jun 2010 Som regel går Cess først i seng, så vi bare lige skal ligge dynen over hende (for Ja, hun fryser om natten), om ikk andet falder hun i søvn hos en af os og så kan vi ligge hende ind i hendes dyne og pakke hende ind og så sover hun med det samme igen ..

    Men syntes I alle har nogle gode indstillinger og råd og det gør det sværere mht. om hun må være i soveværelset eller ej .. For jeg gider heller ikk at min hund stirrer når vi har mor&far tid .. Men jeg vil jo gerne ha hun sover i sin kurv i soveværelset .. Og det er da endnu værre , er det ik ? At hun må være i soveværelset det meste af døgnet, men lige pludselig er der en times tid hvor hun ikk må være der ?

    Men hun har kun ødelagt noget den ene nat med den der snøvsenpude, ellers er det altid når hun er alene ..


Kommentér på:
Ødelægger og kan ikke holde sig..

Annonce