Adfærdsproblem Adfærdsproblem
Hej alle.
Igår snakkede jeg med en adfærdsbehandler omkring Codas angstproblem (han havde observeres os i nogle timer inden).
Han siger at vi er for eftergivende over for hende og lader hende sætte dagsordnen i alt for høj grad. Vi skal istedet sætte nogle mål fx. nu går vi fra a-b og det bestemmer jeg, så må du gå med! Han sammenlignede det med en ulveflok hvor medlemmerne jo er nødt til at følge flokken da de ellers er alene og dør.
Han foreslog også at hun spiser efter os, hvilket jeg mener er vanvittig gammeldags tankegang og at det er modbevist at ulve gør sådan at lederen spiser først? (og hvor meget ulv er min hund mon?)
Jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvor meget det lød til at min hund ønskede at overtage herredømmet og at angsten var et snedigt skalkeskjul...
Intet ondt om adfærdsbehandleren, han er super flink og havde skønne hunde men jeg vil rigtig gerne lige have jeres syn på dette forslag..
Codas problem ses bla på at:
- bange for skud / lyde udenfor.
- vogtende tendenser omkring huset.
- vil ikke gå tur - hvis hun er ude prøver hun at komme hjem / ind i bilen / gemme sig i buske - hun hiver sig ofte ud af selen / halsbåndet eller skriger hvis vi prøver at få hende med.
- hun vil heller ikke længere ud på træningspladsen da der har været skud derude.
Det han påpegede var at jeg, da vi var på træningspladsen, lod hende gå tilbage til bilen når hun selv ville (det tog over en dag at få hende ud). Dette gjorde jeg da det er samme princip jeg bruger til at træne trailer-læsning med heste - vis den at den har frihed og ikke pludselig er fanget fordi den tog en chance.
Kom med alt hvad i har.. Jeg er grædefærdig! Kan simpelhen ikke klare mere!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Hvad er det adfærdsbehandleren mente ville hjælpe ved at lade hende spise sidst?
Hunden er angst -ikke pga stædighed eller manglende lederskab (går udfra det er det sidste han mente kunne afhjælpes?), men fordi hun har haft nogen uheldige oplevelser og faktisk er rigtig bange.
Det er dejligt at se at du ikke bare lukker øjnene og følger nogen metoder som du ikke selv synes giver mening -bliv endelig ved med at være kritisk.
Jeg tror han har fat i noget når det kommer til det her med selv at være sikker i sin sag, og ikke spørge hunden om den mon har lyst til at følge med, men derimod bare være selvsikker og forvente at den gør det.
Men her stopper enigheden så osse. For en bange hund bliver jo ikke mindre bange af at den slæbes afsted mod det den er bange for.
Jeg har ikke nogen gode bud på noget der kan hjælpe dig -udfra hvad jeg har hørt om Coda, er hendes angst ganske omfattende, og jeg tror desværre ikke det er noget der sådan lige kan løses med et snuptag.
Måske du skulle prøve at snakke med dyrlægen om medicinering. Self kan medicin ikke løse problemet alene, men måske det kunne tage toppen af angsten, så du rent faktisk får en chance for at "nå ind til hende" når hun er bange?
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 271
Bare en lille tanke herfra.. Rigtig meget pøj pøj med det!
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Tror bare han ville have os op på lederniveau ved at spise før hende..
Der er simpelhen ingen måder at få hende med på, lys stemme, godbidder, konstante træningsøvelser, at gå med en ven - alt er forsøgt!
Hvis man 'er sikker i sin sag' og bare går derud af så står man med et tomt halsbåndt efter ca 2 sekunder..
Må nok ty til dyrlægen men synes bare det er så forkert at gå og medicinere en 2 års hund!
Ann-Sophie: Tak for dit bud
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Har du nogen idé om, hvad der har "knækket" hende?
Kan hun være "overtrænet"?
jan 2007
Og der tror jeg altså det kunne hjælpe at give hende nogen angstdæmpende så du kan "nå hende" og komme til at arbejde med problemet. Så længe hun er helt ude i tovende er det jo meget svært hvis ikke umuligt, at lære hende at det er ok.
feb 2009
Det er en episode hvor nogle drenge skød fyrværkeri af nær hende på en gåtur i december + kønsmodening der er skyld i ændringerne tror jeg.
Overtrænet?
feb 2009
jan 2007
Og jeg mener godt at medicin kan være en del af en løsning -ikke alene, men sammen med træning, træning og mere træning.
Hvis hunden er så bange når den bevæger sig udenfor døren, at den ikke er til at komme i kontakt med, og ligefrem stikker af, så er det altså meget meget svært at lære den noget. Og man kan jo nu engang ikke undlade at lufte hunden indtil man har fået trænet den fra angsten, så den VIL unægteligt af og til stå i den situation hvor angsten tager over.
feb 2009
Vi har lyd CD'en. det svinger meget hvordan hun reagerer. Nogen gange sover hun bare (vi kører den 1. lyd på repeat) og andre gange reagerer hun på det selvom man dårligt kan høre den. Så gemmer hun sig oven på.
Hun bliver glad når man tager snoren og vil gerne ud af døren - hun vil bare ikke ud af forhaven (eller jo, hun spurter ned i en busk og gemmer sig og derefter ind igen).
Hun er ikke interesseret i godbidder fordi hun netop kører så højt når hun kommer uden for... det er rent flugt instinkt hun kører på og al kontakt er væk.
Du har helt ret i at jeg efterhånden kun har fustrationer i forbindelse med hende - nu har jeg lokket og 'været sød og tålmodig' i over 6 måneder og kan simpelhen ikke mere! Ved godt det ikke er hendes skyld men jeg er kun et menneske!
Tror også det er en meget uheldig blanding af racer der er i hende - hun er vogtende og hyrdende og vil derfor rigtig gerne være hjemme ved flokken og beskytte sit hus.
Hun er så glad for at træne at jeg måske tror det at træne udendørs vil være et skridt på vejen til at blive tryg ude.
Hun får sin mad i marvben, aktivitetsbold og vi bruger mental-spil og gemmer godbidder i huset.. for tiden kan jeg få hende til at lave nogle få tricks indendørs - det plejer hun ikke at turde. Vi laver praktisk talt aldrig kamp/stressende lege.
Har taget Canis-klikkerkurset.
feb 2009
Vores dyrlæge skulle eftersigende være uddannet til at tage sig af adfærdsproblemer så vi prøver at rådføre os med ham i første omgang! Men gemmer lige din mail!
feb 2009
Nu tager vi lige fat på vores dyrlæge der også er adfærdsbehandler og så må vi se hvad der sker derefter!
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Har du tjekket, hvad den dyrlæge, du nu skal til baserer sit hundesyn på?
Det kan jo snildt hænde, at det samme sker igen.
Når man vælger adfærdsbehandler mener jeg det er vigtigt at man vælger ud fra vedkommendes hundesyn - det skulle meget gerne stemme overens med ens eget, ellers kommer der oplevelser som den, du har haft.
Og adfærdsbehandlere er sørme ikke billige ;o)
Hvor bor du henne i landet?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Har du tjekket, hvad den dyrlæge, du nu skal til baserer sit hundesyn på?
Det kan jo snildt hænde, at det samme sker igen.
Når man vælger adfærdsbehandler mener jeg det er vigtigt at man vælger ud fra vedkommendes hundesyn - det skulle meget gerne stemme overens med ens eget, ellers kommer der oplevelser som den, du har haft.
Og adfærdsbehandlere er sørme ikke billige ;o)
Hvor bor du henne i landet?
feb 2009
Helt enig.. det var også min tanke, heldigvis var han ikke så ekstrem som hende, men det med madskålen og hund=ulv osv er jo meget det samme.
Har ikke tjekket dyrlægens referencer men min hundetræner anbefaler ham. Så må jeg sige stop hvis jeg synes han bevæger sig i en forkert retning (vi skal også have hende vaccineret og snakke om beroligende så vi skal alligevel derned)
Nej det er desværre temmelig dyrt
Jeg bor i Århus
feb 2009
Adfærdsproblem