{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Rally-O og Agility på samme tid.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG folket..

Jeg har en dejlig border, som jeg går til rally-O med og vi er kun lige for nyligt begyndt at deltage i officielle DcH konkurrencer, og vi nyder det begge to i fulde drag..

Men jeg har altid lige siden jeg fik Milo leget med tanken om at han skulle prøves som Agilityhund, har blot ventet på at han blev gammel nok smiley

Nu er mit spørgsmål så bare om der er nogen der har erfaringer med at træne begge sportsgrene på samme tid.. fordi mine betænkeligheder er jo lidt den er det er to vidt forskellige grene, hvor den ene handler om at udføre "lidt kedelige lydighedsøvelser" i langsomt tempo med fuld kontakt til HF hele tiden, og den anden jo er super hurtigt sport, med mange springøvelser og tuneller (staves?) hvor det til tider bliver ret hefitgt, og som sagt er på tid..

Ville det kunne ødelægge noget for Milo's rally evner at starte til agility.. jeg så nemlig engang en border collie til en rally-O konkrurrence, som var udpræget agility hund idet den slet ikke kunne falde til ro, og sprang ind og ud af ringen, fordi den troede at den skulle springe over afspæringerne, man kunne bare se på den af den var helt opsat på at der skulle ske en helt mase vildt, selvom det jo bare var en almindelig rallybane..

På lang sigt ved jeg ikke om jeg kun vil træne agility for sjov, og for motionen og aktiveringens skyld, eller om jeg også vil føre dette op på konkurrence niveau, men lige pt. er det Rally-O jeg satser på, og jeg tænker blot agility som en slags ekstra beskæftigelse da jeg jo har en race der elsker at være aktiv og elsker udfordringer og lære nyt..

Så altså er der nogen af jer herinde der har erfaringer på disse områder som kan komme med lidt inputs ?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rally-O og Agility på samme tid..
  • #1   16. jun 2011 Alle vores tre hunde træner både Rally, agility og lydighed, og de har også været oppe til prøver i alle tre ting. Derudover har Qimmit hyrdet, Aqui er ringtrænet, og de er allesammen trænet i et utal af tricks.

    Jeg har aldrig oplevet, at den ene disciplin har haft dårlig indflydelse på nogle af de andre, så kom du bare i gang smiley


  • #2   16. jun 2011 Jeg har også trænet rally på samme tid som agility med min dober uden problemer. De kan sagtens skelne

  • #3   16. jun 2011 Jeg træner lydighed, agility, rally o og spor med min Felix og det fungere fint smiley

    Hos os er rally ikke en langsom og kedelig ting for hunden. hos os er der tempo på og det bliver aldrig kedeligt for hunden idet at det hele tiden er en ny øvelse den skal, derved tænker den meget mere, da den ikke kan forudsige hvad den skal næste gang. Det er bare på med motivationen og op i tempo, så skal du se at det ikke er en langsom kedelig sport for hunden.

    Det med at bordere hopper over banehegnet er jo et tydeligt tegn på at føre ikke formår at kontrollere sin hunds begejstring. Det er jo en træning i sig selv. Du må også tænke på at en border er en meget selvstændig hund der tænker fremad og så har den altså et højt stressniveau hvis ikke man formår at håndtere det ordenligt smiley


  • #4   16. jun 2011 Jeg tror det er meget rigtigt som Mette skriver, at det mere har været den borders stressniveau, der har udløst adfærden, end selve det, at den bliver trænet i to discipliner. Jeg har også set mange bordere, der var fuldtstændigt uden for rækkevidde på en agilitybane pga. stress.

  • #5   16. jun 2011 Oki, hvordan forhindrer man så bedst sin BC i at stresse sådan op hvis det er.. Milo har absolut ingen tendens til stress sådan generelt, han er enormt fokuseret og rolig både i hverdagen og til Rally smiley

    Men tror da at jeg bare så småt vil kaste mig ud i agility, om ikke andet så bare for hyggens og aktiveringens skyld.. smiley om han så bliver ny "verdensmester" det må tiden jo vise smiley

    Tak for inputs..:)


  • #6   16. jun 2011 Det er bare at bevare fokus og lade værre med at tænke tempo, for det kommer helt af sig selv. Jeg ville nok vælge helt at stille hunden i buret igen hvis den stresser helt op.
    Men alt i alt er det at kunne formå at få hunden til at bevare kontakten og tage det stille og roligt smiley


  • #7   16. jun 2011 Jeg synes, en border er meget svært at "få ned" igen, hvis den først stresser, må jeg indrømme. Og jeg har set folk, der måtte opgive at dyrke agility med deres bordere, fordi de simpelthen kørte alt for højt op i stress, og var alt for længe om at falde ned.

    Jeg har desværre endnu ikke hørt/set en ufejlbarlig metode, til at forhindre dem i at stresse op, hvis de først har tendens til det - udover altså at afholde sig fra de ting, der stresser den.

    Men hvis Milo generelt er én af de mere "tilbagelænede" bordere, så burde du ikke få problemer.


  • #8   16. jun 2011 Oki mange tak for råd smiley Og ja Milo han er en af de mere "tilbagelænede" smiley når vi er til rally-konkurrencer plejer han ikke at komme i bilen imellem klasserne fordi han sagtens kan ligge sig ned ved siden af mig og se på de andre hunde gennemføre klasser.. Selvfølgelig kan vi sagtens afbryde hyggen med lidt boldkast eller en gåtur så han ikke keder sig, men han stresser aldrig op og er helt ustyrlig smiley Heldigvis smiley

  • #9   16. jun 2011 Skønt... så er det bare at fortsætte og tage det stille og roligt smiley

  • #10   16. jun 2011 Det vil jeg gøre så smiley

    Igen tusind tak for råd..



  • #11   17. jun 2011 Jeg træner og konkurrerer i begge ting. Der er ingen tvivl om hvad der tænder kræet mest smiley men hun kan sagtens gå en perfekt rallybane alligevel

Kommentér på:
Rally-O og Agility på samme tid..

Annonce